Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie Wójta Gminy Bukowiec
z dnia 15 marca 2010r.
z wykonania budżetu gminy za 2009 rok
Informacja ogólna o budżecie gminy za 2009 rok
Budżet gminy Bukowiec na rok 2009 Rada Gminy Bukowiec przyjęła Uchwałą Nr XXIV/131/08 z dnia 29 grudnia 2008r. w następującym układzie:
1. Dochody 12.637.801,00 zł
- majątkowe 1.005.800,00 zł
- bieżące 11.632.001,00 zł
Dochody obejmują:
a) dotacje na zadania zlecone, wg porozumień i subwencje 8.033.547,00 zł
b) dochody własne 4.604.254,00 zł
2. Wydatki 14.172.851,00 zł
w tym:
a) wydatki bieżące 11.112.801,00 zł
w tym: - rezerwa do 1% planu wydatków - 20.000,00 zł
- rezerwa celowa zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym 15.000,00 zł
b) wydatki majątkowe 3.060.050,00 zł w tym: rezerwa celowa do 5% - 180.000,00 zł
3. Planowany deficyt 1.535.050,00 zł
W okresie sprawozdawczym, na podstawie decyzji otrzymywanych z Ministerstwa Finansów i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego i aktualizacji planu dochodów zwiększono plan dochodów o kwotę 990.025,98 zł (dotacje na zadania zlecone - 293.315,00 zł, dotacje na zadania własne - 215.439,00 zł, cześć oświatowa subwencji ogólnej - 145.288,00 zł, dochody własne 488.197,00 zł oraz zmniejszono o 152.213,02 zł - dotacje z funduszy celowych i innych źródeł). Po zmianach plan dochodów na 31 grudnia 2009r. stanowił kwotę 13.627.826,98.
Na dzień 31 grudnia 2009 r. dochody wykonano w wysokości 13.511.274,27 zł co stanowi 99,14 % zakładanego planu. Dochody niezrealizowano to kwota 116.552,71 zł. Wykonanie dochodów jest niższe niż planowano, ponieważ środki z z budżetu Unii Europejskiej na realizację zadania "Remont istniejących budynków w celu utworzenia wiejskich ośrodków kulturalno
- rekreacyjnych w m. Budyń, Krupocin, Plewno, Polskie Łąki, Tuszynki - I etap" zostaną przekazane po złożeniu wniosku o płatność. Wniosek ten zostanie złożony po weryfikacji postępowania przetargowego przez Urząd Marszałkowski w Toruniu. Ponadto 31 grudnia 2009 r. złożono wniosek o płatność końcową zadania "Przebudowa drogi gminnej Nr 030904C Krupocin - Branica", wnioskowano o pozostałe 5% planowanej dotacji w kwocie 24.999,14 zł.
Plan wydatków uchwalony przez Radę Gminy na dzień 1 stycznia 2009r. wynosił 14.172.851,00 zł. Wzrost planu wydatków w analizowanym okresie nastąpił w związku z korektą planu dochodów budżetowych. Ponadto, dokonano przesunięć wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez jednostki organizacyjne i referaty Urzędu Gminy. W okresie sprawozdawczym zwiększono wydatki o kwotę 719.949,33 zł z tego:
a) zmniejszenie wydatków - zmniejszenie deficytu - 270.076,65 zł
b) zwiększenia wydatków na podstawie korekty planu dochodów - 990.025,98 zł
Po zmianie plan wydatków na 31 grudnia 2009r. stanowił 14.892.800,33 zł
Wyszczególnienie | Plan | % Planu | Wykonanie | % Wykonania |
Urząd Gminy | 6 541 849,04 | 43,93% | 6 194 321,80 | 43,38% |
Zespół Obsługi Oświaty | 5 663 029,00 | 38,03% | 5 471 072,69 | 38,31% |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | 2 687 922,29 | 18,05% | 2 614 324,95 | 18,31% |
Razem | 14 892 800,33 | 100,00% | 14 279 719,44 | 95,88% |
Wykonanie wydatków ogółem wynosi 14.279.719,44 zł , co stanowi 95,88% rocznego planu z czego:
a) wykonanie wydatków Urzędu Gminy - 6.194.321,80 zł, czyli 94,69% rocznego planu tej jednostki i 43,38% rocznego planu wydatków ogółem,
b) wykonanie wydatków Zespołu Obsługi Oświaty - 5.471.072,69 zł co stanowi 96,61% rocznego planu tej jednostki i 38,31% rocznego planu ogółem,
c) wykonanie wydatków Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej - 2.614.324,95 zł, tj. 97,26% rocznego planu tej jednostki i 18,31% rocznego planu ogółem,
Niewykonane wydatki stanowią kwotę 613.080,89 zł z tego:
Urząd Gminy 347.527,24 zł
Oświata 191.956,31 zł
GOPS 73.597,34 zł
W 2009 r. Rada Gminy Uchwałą Nr XXXVII/210/09 z dnia 21 grudnia 2009 r. przyjęła wykaz wydatków w kwocie 168.212,00 zł, które nie wygasają z upływem 2009 r.
Zaplanowane wydatki:
a) opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w wysokości 64.660,00 zł, planowano termin realizacji do 30 września 2010 r,
b) remont budynku szkoły podstawowej w Przysiersku w kwocie 98.879,00 zł, termin realizacji do 31 maja 2010 r,
c) nadzór inwestorski budynku szkoły podstawowej w Przysiersku w kwocie 4.673,00 zł, termin realizacji do 31 maja 2010 r.
Powyższe zadania zostały ujęte w planie wydatków na 2009 r, nie zostały jednak zakończone w terminie, w związku z powyższym pojawiła się konieczność przesunięcia realizacji tych zadań na rok 2010.
Niewykonane dochody w wysokości 116.552,71 zł oraz niewykonane wydatki w kwocie 613.080,89 zł dają za 2009 rok nadwyżkę w wysokości 496.528,18 zł. Szczegółowe dane z wykonania wydatków gminy przedstawiają załączniki Nr 6, Nr 7 i Nr 8 do niniejszego sprawozdania.
Budżet gminy po zmianach przedstawiał się następująco:
1. Planowane dochody 13.627.826,98 zł
2. Planowane wydatki 14.892.800,33 zł
3. Planowany deficyt 1.264.973,35 zł
Źródła pokrycia planowanego deficytu w kwocie 1.264.973,35 zł:
- kredyt bankowy długoterminowy 220.000,00 zł
- kredyt bankowy długoterminowy 629.000,00 zł
- przychody z innych rozliczeń (wolne środki) 350.000,00 zł
- pożyczka długoterminowa z WFOŚiGW 65.973,35 zł
Wykonanie budżetu za 2009 rok wyniosło:
1. Dochody budżetu 13.511.274,27 zł
2. Wydatki budżetu 14.279.719,44 zł
3. Deficyt budżetu 768.445,17 zł
Planowany deficyt w 2009 roku wynosił 1.264.973,35 zł, zaciągnięto kredyty bankowe i pożyczki długoterminowe w wysokości 914.973,35 zł. Zestawienie wykonanych dochodów i wydatków stanowi nadwyżkę budżetu, który wynosi 496.528,18 zł. Wolne środki z lat ubiegłych stanowiły kwotę 841.973,88 zł. Z wygospodarowanych środków własnych tj. kwoty 841.973,88 zł dokonano spłat pożyczek, kredytów i obligacji komunalnych w roku 2009 w wysokości 482.714,00 zł. Pozostała kwota tj. 359.259,88 zł pozostała przeznaczona w kwocie 350.000,00 zł jako źródło pokrycia deficytu 2009 r., natomiast kwota 9.259,88 zł jako wolne środki pozostaje na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek, kredytów i wyemitowanych obligacji komunalnych w roku 2010 i lata następne. Reasumując, na dzień 31 grudnia 2009 r. gmina Bukowiec z wykonania dochodów i wydatków wygospodarowała kwotę 496.528,18 zł oraz wolne środki 9.259,88 zł, tj. łącznie 505.788,06 zł zgodnie z sprawozdaniem Rb-NDS za 2009 rok.
Wygospodarowane wolne środki 505.788,06 zł pozostają na spłatę zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek, kredytów i wyemitowanych obligacji komunalnych w roku 2010 i na lata następne.
Wykonanie dochodów według źródeł przedstawia Załącznik Nr 5 sporządzony w formie tabeli, który zawiera plan i wykonanie dochodów oraz procent wykonania poszczególnych dochodów do planu. Tabela ilustruje również stan nadpłat i zaległości w zobowiązaniach podatkowych i wpływach nie podatkowych. W tabeli uwzględniono również skutki, jakie dla budżetu powodują obniżone przez Radę Gminy w podatkach górne stawki ustawowe, skutki udzielonych ulg i zwolnień oraz skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy (umorzenia, rozłożenia na raty i odroczenia).
Plan i wykonanie budżetu gminy na 31 grudnia 2009r
1. | Planowane dochody | 13 627 826,98 | Wykonane dochody | 13 511 274,27 |
2. | Planowane wydatki | 14 892 800,33 | Wykonane wydatki | 14 279 719,44 |
3. | Planowany deficyt | - 1 264 973,35 | Deficyt budżetu | - 768 445,17 |
4. | Planowane przychody | 1 756 947,23 | Wykonane przychody | 1 756 947,23 |
5. | Planowane rozchody | 482 714,00 | Wykonane rozchody | 482 714,00 |
6. | Finansowanie | 1 274 233,23 | Finansowanie | 1 274 233,23 |
Stan środków pieniężnych na rachunkach bankowych na dzień 31 grudnia 2009r. wynosi:
1. | Rachunek podstawowy budżetu Urzędu Gminy | 790 991,77 |
2. | Rachunek podstawowy Zespołu Obsługi Oświaty | 0,00 |
3. | Rachunek podstawowy Zakładu Gospodarki Komunalnej | 65 570,66 |
4. | Rachunek podstawowy Gminnej Przychodni w Bukowcu | 197 160,55 |
5. | Rachunek podstawowy Gminnej Biblioteki Publicznej w Bukowcu | 79,02 |
6. | Rachunek podstawowy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej | 0,00 |
7. | Rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Urzędu Gminy | 47 869,28 |
8. | Rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Zespołu Obsługi Oświaty | 48 331,16 |
9. | Rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Zakładu Gospodarki Komunalnej | 17,09 |
10. | Rachunek pomocniczy Gminnej Przychodni w Bukowcu | 7 202,27 |
11. | Rachunek Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska | 31 640,94 |
12. | Rachunek Depozytowy - Urząd Gminy | 65 793,69 |
13. | Lokata krótkoterminowa typu O/N - Urząd Gminy | 0,00 |
14. | Lokaty terminowe - Gminna Przychodnia w Bukowcu | 179 378,92 |
15. | Zaliczka alimentacyjna | 0,00 |
16. | Program Uczeń na wsi | 57 811,92 |
17. | Niewygasające wydatki | 168 212,00 |
18. | Środki z Funduszu Pracy z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników | 3 243,66 |
Rada Gminy uchwałą Nr XXIV/131/08 z dnia 29 grudnia 2008 r. udzieliła Wójtowi Gminy upoważnień w następujących sprawach:
1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 1.000.000,00 zł,
2) zaciągania zobowiązań:
a) z tytułu umów, których realizacja zadań w roku 2010 jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w 2009 r.,
b) na sfinansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich,
3) dokonywania zmian w planie wydatków budżetu w zakresie przeniesień między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków pomiędzy działami,
4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę bankową.
Ad 1) W 2009 r. Wójt Gminy nie skorzystał z upoważnienia do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu.
Ad 2) W analizowanym okresie sprawozdawczym Wójt Gminy nie zaciągał zobowiązań na sfinansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich. Wójt nie zaciągał również zobowiązań z tytułu umów, których realizacja zadań w roku 2010 jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy.
Ad 3) Wójt gminy skorzystał z uprawnień do dokonywania zmian w planie wydatków budżetu w zakresie przeniesień miedzy rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków pomiędzy działami. W analizowanym okresie Wójt wydał szesnaście zarządzeń Nr 26/09, Nr 29/09, Nr 32/09, Nr 34/09, Nr 37/09, Nr 40/09, Nr 41/09, Nr 44/09, Nr 45/09, Nr 47/09, Nr 49/09, Nr 53/09, Nr 57/09, Nr 60/09, Nr 62/09, Nr 64/09 zmieniających plan budżetu gminy.
Ad 4) W 2009 r. Wójt Gminy nie skorzystał z upoważnienia do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę bankową.
Wójt Gminy Bukowiec | |