Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2015 poz. 4223

Uchwała nr 93/2015 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach

z dnia 22 grudnia 2015r.

w sprawie stwierdzenia nieważności w części uchwały Nr XII/77/2015 Rady Gminy Wodzisław z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w składzie:

Przewodniczący: Monika Dębowska Sołtyk - Członek Kolegium Izby

Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw, Iwona Kudła, Joanna Marczewska - sprawozdawca, Ewa Midura, Ireneusz Piasecki

na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 1113 ze zm.) i art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515)

postanawia

stwierdzić nieważność w części uchwały Nr XII/77/2015 Rady Gminy Wodzisław z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych tj.:

- pouczenia w załączniku Nr 1 "Informacja w sprawie podatku od nieruchomości" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

- pouczenia w załączniku Nr 2 "Deklaracja na podatek od nieruchomości" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

- pouczenia w załączniku Nr 5 "Informacja o gruntach" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

- pouczenia w załączniku Nr 6 "Deklaracja na podatek rolny" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

- pouczenia w załączniku Nr 9 "Informacja o lasach" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

- pouczenia w załączniku Nr 10 "Deklaracja na podatek leśny" w brzmieniu: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym"

z powodu braku podstawy prawnej do zawarcia pouczenia, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym w informacjach i deklaracjach określonych w badanej uchwale.

U z a s a d n i e n i e

Uchwała Nr XII/77/2015 Rady Gminy Wodzisław z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dniu 1 grudnia 2015 roku i na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych została objęta postępowaniem nadzorczym. W wyniku badania uchwały Kolegium Izby stwierdziło, iż Rada Gminy Wodzisław zamieściła w załączniku Nr 1 do uchwały o nazwie "Informacja w sprawie podatku od nieruchomości" pouczenie: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym". Tej samej treści pouczenie zawarte zostało w załączniku Nr 2 "Deklaracja na podatek od nieruchomości", w załączniku Nr 5 "Informacja o gruntach", w załączniku Nr 6 "Deklaracja na podatek rolny", w załączniku Nr 9 "Informacja o lasach" oraz w załączniku Nr 10 "Deklaracja na podatek leśny".

Kolegium stwierdziło, że brak było podstaw prawnych a rada gminy nie posiada upoważnienia ustawowego do zawarcia w uchwale kwestionowanych zapisów. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat należy do wyłącznej właściwości rady gminy, lecz tylko w granicach określonych w odrębnych ustawach. Ustawodawca w art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 ze zm.) nakłada na radę gminy obowiązek określenia w drodze uchwały wzorów formularzy, o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt 1 w art. 6 ustawy, w których zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości tj. wzory informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych składanych przez osoby fizyczne oraz wzory deklaracji na podatek od nieruchomości składanych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych i jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Działając na podstawie art. 6a ust. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz., 1381 ze zm.) rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 5 i ust. 8 pkt 1 w art. 6a ustawy, w których zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku rolnego tj. wzory informacji o gruntach składanych przez osoby fizyczne oraz wzory deklaracji na podatek rolny składanych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych. Zgodnie zaś z art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 465) rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 2 i 5 pkt 1 art. 6 ustawy, w których będą zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku leśnego tj. informacje o lasach składane przez osoby fizyczne i deklaracje na podatek leśny składane przez osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Powyżej wskazane przepisy - przytoczone również w podstawie prawnej badanej uchwały stanowią podstawę dla organu stanowiącego gminy do określenia wzorów wymienionych w nich formularzy. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku". Wskazane przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym i o podatku leśnym nie dają podstawy organowi stanowiącemu do zawarcia w informacjach w sprawie podatku od nieruchomości, o gruntach i o lasach oraz we wzorach deklaracji na podatek od nieruchomości, na podatek rolny i na podatek leśny pouczenia: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym".

Kolegium Izby wskazuje, że organy władzy publicznej, do których zalicza się organy samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej działają na podstawie i w granicach prawa. Mogą działać w granicach wyznaczonych przez normy prawne określające ich kompetencje, zadania i tryb postępowania, zatem tylko tam i o tyle o ile upoważnia prawo.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 marca 2015 r. sygn. I SA/Kr 52/15. "Warunkiem odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia jest, by przepis ustawy, na podstawie której oświadczenie jest składane, przewidywał możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli ustawodawca zamierza nadać wymaganym oświadczeniom składanym przez zainteresowane podmioty rygor odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zeznań), to rygor ten wprowadza wprost do ustawy i dopiero wówczas - w razie przeniesienia kompetencji do określenia przez ten organ samorządu wzoru informacji i deklaracji - możliwym byłoby odwoływanie się przez organ do pouczenia o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń (zeznań), czy złożenia oświadczenia o posiadaniu wiedzy odnośnie do takiej odpowiedzialności. Art. 6a ust. 11 ustawy o podatku rolnym, art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6 ust. 9 ustawy o podatku leśnym nie przewidują takiej możliwości, zaś ustawowego upoważnienia dla organu stanowiącego gminy w tym zakresie nie można domniemywać".

W związku z powyższym Kolegium orzekło jak w sentencji.

P o u c z e n i e

Od niniejszej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach przysługuje w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.

Przewodniczący Kolegium


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00