Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2015 poz. 3976

Uchwała nr XI/82/2015 Rady Gminy w Fałkowie

z dnia 30 listopada 2015r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Fałkowie

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15, art.40 ust.2 pkt.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2015r. Poz.1515) w związku z art.110 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2015r. poz.163) Rada Gminy w Fałkowie uchwala co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Fałkowie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXX/167/2009 Rady Gminy Gminy w Fałkowie z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie zmiany treści Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Fałkowie.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Fałków i Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Fałkowie.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.


Załącznik do Uchwały Nr XI/82/2015
Rady Gminy w Fałkowie
z dnia 30 listopada 2015 r.

Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Fałkowie

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.

§ 1. 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Fałkowie zwany dalej Ośrodkiem jest wyodrębnioną jednostką budżetową oraz jednostką organizacyjną Gminy Fałków utworzoną w celu realizowania zadań własnych gminy i zadań zleconych gminie w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, wsparcia rodziny i systemie pieczy zastępczej, realizacji stypendiów.

2. Nadzór nad realizacją zadań zleconych gminie sprawuje Wojewoda Świętokrzyski, a w zakresie zadań własnych - Wójt Gminy Fałków.

3. Obszarem działania Ośrodka jest teren Gminy Fałków.

4. Siedziba Ośrodka znajduje się w Fałkowie przy ulicy Zamkowej 1A.

§ 2. Ośrodek działa w oparciu o przepisy:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2015r. poz.1515),

2) ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej(tj. Dz. U. z 2015r. poz.163),

3) ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2013r. poz.1456),

4) ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2014r. poz.782 ze zm.),

5) ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013r. poz.135 z późn. zm.),

6) ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobą uprawnionym do alimentów (tj. Dz. U. z 2012r. poz.1228 późn. zm.),

7) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz.1493, z późn. zm.),

8) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013r. poz.885 ze zm.),

9) ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.),

10) niniejszego statutu,

11) innych przepisów obowiązujących w tym zakresie.

Rozdział 2.
Cel i zadania Ośrodka.

§ 3. Działania Ośrodka mają na celu zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadającym godności człowieka. Podejmowanie działania powinny w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Celem pomocy społecznej jest również niwelowanie oraz zapobieganie postanowieniu nowych patologii społecznych.

§ 4. 1. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie oraz zadania własne gminy zgodnie z przepisami prawa.

2. Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez Ośrodek należą:

- opracowanie i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest ingerencja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,

- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej,

- udzielanie schronienia, zapewniania posiłku oraz niezbędnego ubrania osobą tego pozbawionym,

- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobą bezdomnym oraz innym osobą niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczenia na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych,

- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego,

- opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe na osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki długotrwałej, osobistej opieki nad rodzicem lub rodzeństwem,

- praca socjalna

- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

- prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych,

- dożywianie dzieci,

- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

- kierowanie do domów pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

- pomoc osobą mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,

- sporządzanie sprawozdawczości oraz przyznanie jej Wojewodzie Świętokrzyskiemu, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu informatycznego,

- utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników,

- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

- opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

3. Do zadań własnych gminy realizowanych przez Ośrodek należą :

1) . przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2) . przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

3) . prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

4) . podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizowanie programów osłonowych,

5) . współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach ,

4. Do zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Ośrodek należą w szczególności:

1) . organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

2) . przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

3) . realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

4) . przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielania schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art.5a ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej,

5) . przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielenia schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom , którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,

6) . wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

5. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej wynikającej z ustawy o świadczeniach rodzinnych, do których należą w szczególności:

- przyjmowanie i weryfikacja wniosków dotyczących przyznawania świadczeń rodzinnych,

- prowadzenie ewidencji księgowo-merytorycznej dla tego zadania,

- wydanie decyzji administracyjnych z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,

- przygotowanie list wypłat gotówkowych, list wypłat na indywidualne rachunki bankowe świadczeniobiorców,

- rejestrowanie, ewidencjonowanie i opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób uprawnionych ustawą o świadczeniach rodzinnych,

- opracowanie planów potrzeb finansowych na realizację zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych,

- opracowanie i przekładanie sprawozdań z realizacji zadań określonych ustawą o świadczeniach rodzinnych,

- współpraca z instytucjami w zakresie świadczeń rodzinnych.

6. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, do których należy w szczególności:

- przyjmowanie i weryfikacja wniosków o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

- prowadzenie ewidencji księgowo-merytorycznej,

- opracowanie i wydawanie decyzji administracyjnych o przyznaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

- przygotowanie list wypłat gotówkowych oraz list wypłat na indywidualne rachunki bankowe świadczeniobiorców,

- odbieranie świadczeń majątkowych oraz przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych u dłużników alimentacyjnych,

- prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,

- opracowanie planów potrzeb finansowych na realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

- sporządzanie i przekazywanie sprawozdań dotyczących funduszu alimentacyjnego,

- przekazywanie i ujawnienie informacji gospodarczych o zobowiązaniu, lub zobowiązaniach dłużników alimentacyjnych, w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy,

- współpraca z instytucjami w zakresie dotyczącym funduszu alimentacyjnego.

7. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie do których należy w szczególności:

- opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,

- prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

- prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinie zagrożonych przemocą w rodzinie,

- zapewnienie osobą dotkniętych przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,

- zapewnienie obsługi organizacyjno-technicznej Zespołu Interdyscyplinarnego w gminie Fałków.

8. Ośrodek wykonuje zadania określone ustawą o wsparciu rodziny i systemie pieczy zastępczej, do których należy w szczególności:

- opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny,

- organizacja i nadzór pracy asystentów rodziny,

- tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,

- tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej przez:

a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,

b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,

c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsca dla dzieci,

- finansowanie:

a) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,

b) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, ponoszonych przez rodziny wspierające,

- współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym,

- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,

- prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy,

- przekazywanie do biura informacji gospodarczej, informacji o powstaniu zaległości z tytułu nie ponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej za okres dłuższy niż 12 miesięcy,

- realizowanie zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny,

9. Ośrodek wykonuje zadania określone ustawą o systemie oświaty, do których należą w szczególności:

- przyjmowanie wniosków oraz udokumentowanych dochodów do przyznania stypendiów,

- sporządzanie wykazu uczniów,

- wydawanie decyzji,

- przyjmowanie faktur oraz rachunków które potwierdzają poniesienie danego wydatku,

- wypłata stypendiów.

Rozdział 3.
Organizacja Ośrodka

§ 5. 1. Kierownik kieruje i zarządza jednoosobowo Ośrodkiem i reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku nieobecności Kierownika jego obowiązki wykonuje pisemnie upoważniony przez Kierownika pracownik w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Fałków

2. Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt.

3. Wójt jest przełożonym służbowym Kierownika.

4. Kierownik wykonuje swoje obowiązki przy pomocy pracowników Ośrodka.

5. Do zadań Kierownika należy w szczególności:

- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pozostałych osób zatrudnionych w Ośrodku,

- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie wynikającym z przepisów prawa, na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Wójta Gminy Fałków,

- organizowanie bieżącej działalności Ośrodka wynikającej z przepisów prawa i prowadzenie bieżącej kontroli wykonywanych zadań przez podległych pracowników,

- składanie Radzie Gminy Fałków corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka.

- bieżąca kontrola stanu środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka,

- zarządzanie powierzonym mieniem, zapewnienie ochrony i należyte wykorzystanie.

§ 6. Organizację wewnętrzną Ośrodka określa regulamin organizacyjny ośrodka nadany przez Kierownika Ośrodka, podlegający zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Fałków.

§ 7. Wymagania kwalifikacyjne i zasady wynagrodzenia pracowników Ośrodka określają odrębne przepisy.

Rozdział 4.
Zasady gospodarki finansowej

§ 8. 1. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy sporządzony z uwzględnieniem zasad obowiązujących dla jednostek budżetowych określonych w odrębnych przepisach.

2. Ośrodek prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków finansowych, kierując się zasadą efektywności, celowości, legalności i rzetelności ich wykorzystania.

3. Ośrodek prowadzi rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.

4. Finansowanie zadań realizowanych przez Ośrodek następuje:

a) ze środków własnych gminy,

b) z dotacji celowych budżetu państwa,

c) innych źródeł dopuszczonych prawem.

5. Fundusze na cele pomocy społecznej mogą być tworzone z darowizn, spadków, zapisów osób fizycznych i prawnych po uzyskaniu zgody Wójta Gminy.

§ 9. 1. Mienie Ośrodka stanowią środki trwałe i przedmioty nietrwałe zakupione przez Ośrodek dla prowadzenia działalności.

2. W celu prawidłowego zarządzania posiadanym majątkiem ośrodek:

a) prowadzi własną ewidencję,

b) przeprowadza okresową inwentaryzację zgodnie z obowiązującymi przepisami,

c) dokonuje okresowych odpisów umorzeniowych.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 10. Ośrodek używa pieczęci z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby oraz pieczęci urzędowych.

§ 11. 1. Statut Ośrodka uchwala Rada Gminy Fałków.

2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trakcie właściwym do jego uchwalenia.

3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.


Uzasadnienie

Uchwalenie niniejszego statutu wynika z aktualizacji podstaw prawnych oraz wprowadzenie nowych działań do realizacji przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Fałkowie wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o pomocy społecznej, ustawy o systemie oświaty.

W związku z realizacją tych zadań oraz faktem licznych zmian w przepisach powszechnie obowiązującego prawa uzasadnione jest podjęcie przedmiotowej uchwały i przyjęcie Statutu GOPS w nowym brzmieniu uwzględniający aktualnie obowiązujący stan prawny oraz zakres zadań ośrodka.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00