Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XI/80/2015 Rady Gminy w Fałkowie
z dnia 30 listopada 2015r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Fałków z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 41 ust 1 i art.42 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 z późn. zm.), Rada Gminy w Fałkowie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Program Współpracy Gminy Fałków z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Fałków.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XI/80/2015
Rady Gminy w Fałkowie
z dnia 30 listopada 2015 r.
Program współpracy Gminy Fałków z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Podstawą programu współpracy gminy Fałków z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, zwanego dalej "Programem", jest art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2014 r. , poz. 1118 z późn. zm.)
§ 2. 1. Ilekroć w programie jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( t.j. Dz. U. z 2014r. , poz. 1118 z późn. zm.),
2) uchwale - rozumie się przez to uchwałę, do której załącznikiem jest niniejszy Program,
3) Gminie - rozumie się przez to Gminę Fałków,
4) podmiotach Programu - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
5) dotacji - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 219 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. , poz. 885 z późn. zm.),
6) konkursie - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa art. 11, ust. 2 i w art. 13 ustawy,
7) pracowniku merytorycznym - rozumie się przez to pracownika uzgadniającego różne działania z organizacjami pozarządowymi w przedmiocie Programu i zajmujący się merytorycznie zadaniami Programu.
2. Terminy użyte w § 2 ust. 1 programu mają także zastosowanie do zarządzeń Wójta Gminy, wydanych w celu wykonania uchwały.
Rozdział 2.
Cele programu
§ 3. Celem głównym Programu jest stworzenie korzystnych warunków współpracy pomiędzy Gminą a podmiotami Programu dla zwiększenia skuteczności zaspokajania zbiorowych potrzeb i oczekiwań mieszkańców Gminy.
§ 4. Cel główny zostanie zrealizowany poprzez następujące cele szczegółowe:
1. zwiększanie świadomości społecznej, co do roli i udziału podmiotów Programu w rozwiązywaniu problemów lokalnych;
2. wspólne zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy;
3. promowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspieranie aktywności społeczności lokalnych;
4. podnoszenie wiedzy dotyczącej funkcjonowania sektora pozarządowego.
Rozdział 3.
Zasady współpracy
§ 5. Współpraca pomiędzy Gminą a podmiotami Programu opiera się na następujących zasadach:
1. pomocniczości i suwerenności stron - organy Gminy, respektując odrębnośći suwerenność zorganizowanych podmiotów, w tym należących także do sfery zadań publicznych i w takim zakresie współpracują z podmiotami Programu, a także wspierają ich działaność oraz umożliwiają realizację zadań publicznych na zasadachi w formie określonej w ustawie,
2. partnerstwa - Gmina traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych, przez co oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestnictwa w realizacji form wynikających ze współpracy,
3. efektywności - Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, oczekując od organizacji sporządzania ofert zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości,
4. uczciwej konkurencji - Gmina będzie równomiernie traktowała organizacje pozarządowe przy realizacji zadań publicznych, ogłaszając w tym samym czasie takie same założenia określające zadanie oraz stosując takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów,
5. jawności - Gmina będzie dążyła do tego aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami były powszechnie wiadome, dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji, jak również w obszarze zamiarów, celów i środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych,
6. legalności - wszelkie działania organów Gminy oraz podmiotów Programu odbywają się w granicach i na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy Programu i priorytetowe zadania publiczne
§ 6. Współpraca pomiędzy Gminą a podmiotami Programu dotyczy sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 Ustawy.
§ 7. Priorytetowymi zadaniami publicznymi Gminy w 2016 roku są zadania z zakresu:
1) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
2) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
3) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
4) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
5) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
6) organizacji wolnego czasu i aktywizacji społecznej dzieci i młodzieży;
7) wspierania społecznych, lokalnych inicjatyw kulturalnych,
8) wspierania przedsięwzięć artystycznych realizowanych na terenie gminy,
§ 8. Wójt Gminy może na wniosek podmiotów Programu rozszerzyć listę zadań realizowanych w 2016 roku po uzyskaniu na ten cel niezbędnych środków finansowych.
§ 9. Wójt Gminy dokonuje kontroli i oceny realizacji zadań zleconych, określonych w ust.2 na zasadach określonych w Ustawie, a w szczególności:
1) stanu realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.
Rozdział 5.
Formy współpracy
§ 10. Współpraca pomiędzy Gminą a podmiotami Programu będzie prowadzona w formie finansowej oraz pozafinansowej.
§ 11. Współpraca finansowa będzie prowadzona głównie poprzez zlecanie zadań publicznych w następujący sposób:
1. W trybie konkursowym określonym w Ustawie:
1) powierzania wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji;
2) wspierania wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
2. W trybie pozakonkursowym w sposób określony w art. 19a Ustawy.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą być wykorzystane na:
1) remonty budynków, z wyjątkiem obiektów będących własnością gminy,
2) zadania i zakupy inwestycyjne,
3) zakupy gruntów,
4) działalność gospodarczą,
5) pokrycie kosztów utrzymania biura podmiotów Programu,
6) działalność polityczną.
§ 12. Współpraca pomiędzy Gminą i podmiotami Programu może odbywać się również w formie pozafinansowej, w tym jako:
1. wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności:
1) Gmina będzie umieszczać i aktualizować najważniejsze informacje dotyczące sektora pozarządowego na stronie internetowej -
2) podmioty Programu będą zobowiązane do niezwłocznej aktualizacji swoich danych, zwłaszcza dotyczących zmian we władzach organizacji, danych teleadresowych, zmian statutowych niezbędnych do funkcjonowania organizacji i sprawnego jej kontaktu z Gminą;
3) podmioty Programu mają możliwość informowania o planowanych i realizowanych działaniach oraz zapotrzebowaniach na przyszły rok kalendarzowy, składając odpowiednie pismo do Urzędu Gminy w Fałkowie do dnia 30 września w roku obowiązywania Programu.
Zebrane informacje będą wzięte pod uwagę przy określaniu priorytetów na rok następny, zgodnie z potrzebami Gminy i możliwościami organizacyjnymi i finansowymi podmiotów Programu;
4) projekty aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej podmiotów Programu będą przedmiotem wzajemnych konsultacji, według zasad określonych w Uchwale Rady Gminy w Fałkowie, podjętej na podstawie art. 5 ust. 5 Ustawy.
Rozdział 6.
Sposób, okres realizacji Programu i wysokość środków przewidzianych na jego realizację
§ 13. W sferze finansowej Program będzie realizowany poprzez zlecanie zadań publicznych w formie powierzania lub wspierania ich wykonania wraz z udzieleniem dotacji, odpowiednio na finansowanie lub dofinansowanie ich realizacji, przy czym zlecanie zadań nastąpi:
1. po przeprowadzeniu konkursu;
2. w trybie pozakonkursowym na wniosek podmiotu Programu, złożonego na podstawie art. 19a ustawy.
§ 14. W sferze pozafinansowej Program będzie realizowany w sposób określony w § 12.
§ 15. Program obowiązywać będzie w okresie: od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku.
§ 16. Środki na realizację Programu zostaną określone w Uchwale Budżetowej na rok 2016.
Rozdział 7.
Powoływanie i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 17. 1. Komisję konkursową powołuje Wójt Gminy Zarządzeniem. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego oraz osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy biorące udział w konkursie.
2. W skład komisji może zostać powołana z głosem doradczym osoba posiadająca specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
3. Wójt ogłasza nabór na członków komisji konkursowej dla przedstawicieli podmiotów Programu.
4. Informacja o naborze umieszczana jest na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Fałkowie oraz na stronie internetowej Urzędu.
5. Na podstawie zgłoszeń przygotowywana jest lista kandydatów.
6. Wójt powołuje swoich przedstawicieli oraz osoby reprezentujące podmioty Programu spośród kandydatów, o których mowa w ust. 5, na członków komisji konkursowej w liczbie co najmniej trzech.
7. Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, jeżeli:
1) żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej lub
2) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej, lub
3) wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f.
8. Zadaniem komisji konkursowej jest ocena ofert złożonych przez podmioty Programu w wyniku ogłoszenia konkursów.
9. Przy rozpatrywaniu ofert komisja konkursowa ocenia je pod względem merytorycznym i formalnym, a w szczególności:
1) możliwość realizacji zadania przez podmiot Programu;
2) kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3) analizę i ocenę realizacji zadań publicznych, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorą pod uwagę rzetelność i terminowość oraz rozliczenie otrzymanych na ten cel środków.
10. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 267) dotyczące wyłączenia pracownika.
11. Obsługę administracyjno - biurową komisji konkursowych prowadzi pracownik merytoryczny ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
12. Komisja wypracowuje swoje stanowisko w formie protokołu i przedstawia je w formie listy ocenionych projektów wraz z proponowaną propozycją dotacji.
13. Protokół z prac komisji jest jawny.
14. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Wójt Gminy Fałków.
15. Informacje o złożonych ofertach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań będą podane do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Fałkowie.
§ 18. Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania ( Dz. U. z 2011r. Nr 6, poz. 25)
Rozdział 8.
Sposób tworzenia Programu oraz informacja o przebiegu konsultacji
§ 19. Roczny Program współpracy został opracowany po konsultacjach przeprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 46/2015 Wójta Gminy Fałków z dnia 06 października 2015 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu "Programu współpracy Gminy Falków z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok", zgodnie z zasadami określonymi w Uchwale Nr XXXVIII/246/2010 Rady Gminy w Fałkowie z dnia 30 września 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pożytkupublicznego i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktówprawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tychorganizacji w gminie Fałków.
§ 20. Konsultacje zostały przeprowadzone w terminie od 12 października 2015 roku do 30 października 2015 roku w formie umieszczenia projektu Programu w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Fałków, na stonie internetowej gminy Fałków oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Fałkowie.
§ 21. W toku konsultacji, do projektu Programu nie wniesiono uwag.
§ 22. Na podstawie sprawozdania z realizacji Programu, oceny realizacji oraz po uwzględnieniu wniosków od podmiotów Programu, przygotowywany jest projekt rocznego Programu na rok następny.
Rozdział 9.
Ocena realizacji Programu
§ 23. Wójt Gminy Fałków dokonuje oceny realizacji Programu na podstawie danych dotyczących:
1) liczby ogłaszanych konkursów;
2) liczby zgłoszonych ofert na realizację zadania publicznego;
3) liczby złożonych przez podmioty Programu wniosków o realizację zadań publicznych;
4) liczby organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy, które otrzymały dotację na realizację zadania publicznego;
5) liczby zerwanych umów o dofinansowanie zadania publicznego;
6) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na zlecanie zadań publicznych;
7) liczby konsultacji przeprowadzonych z podmiotami Programu w zakresie określonym w Ustawie.
§ 24. Wójt składa Radzie Gminy sprawozdanie z realizacji Programu w terminie do 30 kwietnia 2017 roku.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 z późn. zm.) nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy tj. działaność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów prawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działaności pożytku publicznego jednostek samorządu terytorialnego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Podejmując działania w zakresie różnych inicjatyw społecznych Organizacje pozarządowe są ważnym partnerem dla samorządu. Współpraca obu sektorów stwarza szansę na poprawę jakości życia mieszkańców gminy.