Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2013 poz. 123

Uchwała nr XIX/101/2012 Rady Gminy w Radkowie

z dnia 27 listopada 2012r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Radków

Na podstawie art. 7 ust. 1pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 roku poz. 391 z późn. zm.), Rada Gminy Radków po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włoszczowie, uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Radków" w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXVIII/130/2006 Rady Gminy w Radkowie z dnia 25.04.2006 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Radków.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

Przewodniczący Rady Gminy w Radkowie


Krzysztof Błaut


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XIX/101/2012
Rady Gminy w Radkowie
z dnia 27 listopada 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE                                             GMINY RADKÓW

Radków 2012

Spis treści:

Rozdział I. Postanowienia ogólne

Rozdział II. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

Rozdział III. Zasady ogólne w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów

ROZDZIAŁ IV. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych

ROSDZIAŁ V. Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym

ROZDZIAŁ VI. Obowiązki formalnoprawne i skutki ich nieprzestrzegania

ROZDZIAŁ VII. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

ROZDZIAŁ VIII. Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

ROZDZIAŁ IX . Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

ROZDZIAŁ X. Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

ROZDZIAŁ XI. Postanowienia końcowe

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin niniejszy określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Radków dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości w tym:

- prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów   komunalnych,

- uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości  służących do użytku publicznego,

- obowiązków właścicieli w zakresie utrzymania czystości i porządku na posesjach

- mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności  pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości,  na drogach publicznych,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagań odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8) obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Regulamin obowiązuje:

1) mieszkańców gminy Radków oraz inne osoby przebywające na terenie gminy

2) właścicieli nieruchomości

3) właścicieli punktów handlowych, parkingów, obiektów sportowych,

4) wykonawców robót budowlanych,

5) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

6) zarządców dróg,

7) organizatorów imprez o charakterze publicznym,

8) przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu.

§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 roku, Nr 132 poz. 622 z późn. zm,    akt zmieniający: Dz. U. nr 152 z dnia 25.07.2011 r. poz. 897 );

2. nieruchomości - należy rozumieć zarówno nieruchomości zamieszkałe jak i niezamieszkałe,

a) nieruchomości zamieszkałe - należy przez to rozumieć nieruchomości przeznaczone do trwałego przebywania osób w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych,

b) nieruchomości niezamieszkałe - należy przez to rozumieć obiekty i tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą, działalność handlową i usługową,

3. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mającymi obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku,

4. gospodarowanie odpadami - należy przez to rozumieć zbieranie, odbieranie oraz odzyskiwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych;

5. budynek mieszkalny jednorodzinny - to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie szeregowej, bliźniaczej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku.

6. budynek zamieszkania zbiorowego - to budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotel, pensjonat, motel, dom wycieczkowy, dom wypoczynkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, dom studencki, internat, budynek koszarowy, budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny.

7. zabudowa jednorodzinna - to zespół takich budynków lub budynek mieszkalny jednorodzinny wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;

8. zabudowa wielorodzinna - zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego

9. zabudowa zagrodowa — to budynki inwentarskie, gospodarcze i mieszkalne w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych;

10. budynek użyteczności publicznej - to budynek przeznaczony dla administracji publicznej, kultury, kultu religijnego, wymiaru sprawiedliwości, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy i socjalny;

11. umowach - należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy , podpisane z gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej,

12. Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO 2014 ) - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów 14

13. selektywne zbieranie - należy przez to rozumieć zbieranie odpadów charakteryzujących się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem;

14. punkty selektywnego zbierania - należy przez to rozumieć wyznaczone i urządzone miejsca na terenie gminy, w których są odbierane odpady według poszczególnych frakcji; z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierające wyselekcjonowane odpady sprzed domów;

15. odpadach komunalnych —rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

16. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg;

17. odpadach ulegających biodegradacji — rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów,

18. odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających m. in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych;

19. odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium,

20. odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów  pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej ;

21. odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć zgodnie z treścią ustawy o odpadach:

1) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście A załącznika nr 2 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o odpadach lub

2) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście B załącznika nr 2 do ustawy o odpadach i zawierające którykolwiek ze składników wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o odpadach; np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu;

22. nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

23. zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

24. punkcie zbiórki odpadów problematycznych - należy przez to rozumieć, zlokalizowany na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny codziennie w określonych godzinach, w których mieszkańcy mogą przekazywać podmiotowi uprawnionemu, wyselekcjonowane odpady.

25. harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Radków, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Radków dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę.

26. przedsiębiorcach - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia;

27. chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

28. zwierzętach domowych - to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa;

29. zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych,

30. zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały;

31. region gospodarki odpadami komunalnymi - należy przez to rozumieć określony w wojewódzkim planie gospodarki odpadami obszar liczący, co najmniej 150 000 mieszkańców;

32. regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć zakład gospodarowania odpadami o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego, przez co najmniej 120 000 mieszkańców, spełniających wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii;

33. podmioty zobowiązane - należy przez to rozumieć podmioty wymienione w § 2 niniejszego regulaminu, zobowiązane podmiotowo do stosowania przepisów regulaminu;

34. Regulaminie - rozumie się przez to niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Radków”;

35. Sezon letni - obejmuje okres od 01 maja do 15 września;

36. Sezon zimowy - obejmuje okres 16 września do 30 kwietnia;

37. deklaracja - należy przez to rozumieć wypełnioną przez właściciela nieruchomości ankietę według wzoru ustalonego uchwałą Rady Gminy w celu ustalenia opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenienieruchomości.

§ 4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym regulaminie  pojemniki do zbierania odpadów komunalnych

2) przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji;

3) oddzielne gromadzenie nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 o nawozach i nawożeniu;

4) utrzymywanie w czystości pergoli śmietnikowej i jej najbliższego otoczenia;

5) uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości i wnętrza budynków i gromadzenie ich w przeznaczonych do tego pojemnikach;

6) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

7) zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

8) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości;

9) właściciele na których znajdują się dzikie wysypiska śmieci zobowiązani są do uprzątnięcia odpadów na swój koszt oraz ustawienia tablicy z napisem „Zakaz wywozu śmieci”;

10) zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów;

11) uprzątanie poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno - higienicznego;

12) uprzątanie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, jeśli:

a) powstały w godzinach nocnych - do 7 rano;

b) powstały w godzinach od 7 do 20 - w ciągu dwóch godzin od momentu ich powstania.

13) Uprzątnięte błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a w przypadku braku możliwości takiego gromadzenia usunięte z nieruchomości. Zakazuje się zgarniania błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń na chodnik lub drogę.

14) utrzymywanie lasów w stanie zgodnym z planami urządzenia;

15) usuwanie suchych drzew i krzewów - po uprzednim uzyskaniu zezwolenia od Wójta Gminy Radków;

16) utrzymywanie drzew i krzewów w stanie zapobiegającym wyrządzaniu szkód , zakłócenia ruchu drogowego itp.;

17) utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia;

18) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków;

19) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się pod warunkiem:

a) że mycie dotyczy nadwozia samochodu;

b) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

c) odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej, zbiornika bezodpływowego lub kanalizacji deszczowej

20) naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

a) że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw;

b) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;

c) że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

21) stosowanie oraz gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach do tego przeznaczonych i spełniających odpowiednie warunki, czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami niniejszego Regulaminu okres;

22) pielęgnację i utrzymywanie estetycznego wyglądu parków, terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów, zarówno komunalnych jak będących własnością osób fizycznych i prawnych;

23) zgłaszanie do Urzędu Gminy faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę;

24) właściciele nieruchomości zabudowanych, których granice gruntu przebiegają po obrysie budynków i którzy faktycznie korzystają z części nieruchomości sąsiednich, bez których nieruchomość zabudowana nie mogłaby być prawidłowo użytkowana, mają obowiązek utrzymywać te części nieruchomości sąsiednich w czystości i porządku

§ 5. Na terenie gminy Radków biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości porządku, zabrania się :

1) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;

2) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska dla usunięcia śniegu i lodu;

3) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat, przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców itp.;

4) umieszczania na pniach drzew oraz w ich koronie afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.;

5) malowania graffiti na budynkach użyteczności publicznej oraz małej architektury,

6) zakopywania padłych zwierząt;

7) wywożenia i wysypywania odpadów stałych w miejsca do tego nie przeznaczone;

8) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

9) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości;

10) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni nieruchomości;

§ 6. Prowadzenie akcji promocyjnej polegającej na rozdawaniu materiałów reklamowych lub wydawnictw wymaga zgody właściciela nieruchomości, zarządcy drogi lub terenu,

§ 7. Właściciel terenów, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym, ma obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w sposób zmieszany bądź selektywny, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania urządzeń po zakończeniu oczyszczania terenu.

§ 8. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem lub zarządca drogi.

Rozdział 3.
ZASADY OGÓLNE W ZAKRESIE PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW

§ 9. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1. Pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki może dostarczyć właścicielom nieruchomości przedsiębiorca;

2. Prowadzenie selektywnego zbierania następujących sześciu frakcji odpadów komunalnych:

papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe, opakowań wielomateriałowych;

3. W zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej oraz na terenach ogródków działkowych dopuszcza się unieszkodliwianie frakcji, odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych poprzez kompostowanie pod warunkiem, że nie stwarzania uciążliwości dla otoczenia,

4. Właściciel nieruchomości, prowadzący selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika ma obowiązek zgłosić ten fakt w Urzędzie Gminy Radków i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy;

5. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed złożeniem do worka umyć;

6. Z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy je odkręcić; można je ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak by zachowały zmniejszoną objętość;

7. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed

złożeniem do worka;

8. Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych z przedsiębiorcą zgodnie z obowiązującym harmonogramem

9. Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;

10. Wymienione w pkt.9 odpady można przekazywać przedsiębiorcy zgodnie z harmonogramem lub dostarczyć je do gminnego punktu odpadów problematycznych Dostarczenie odpadów do gminnego punktu odpadów problematycznych należy zgłosić do Urzędu Gminy.

11. Odpady niebezpieczne z grupy wymienionych w pkt.9 należy gromadzić, a także przygotować do odbioru, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich;

12. Odpady wielkogabarytowe wystawiane są, tak jak pozostałe selektywnie zbierane, bez umieszczania ich w workach; pozostałe wymienione w pkt.9 należy wkładać do worków bezbarwnych, przeźroczystych, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości;

13. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady lub dostarczyć je do gminnego punktu zbiórki odpadów problematycznych.

Właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin;

14. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty; odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał;

15. Odpady nadające się do odzysku, których zbieranie może przynieść zysk posiadaczowi, takie jak: odpady złomu metali, makulatura, szkło, tworzywa sztuczne itp. właściciele mogą dostarczać samodzielne i na własny koszt do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.

§ 10. 1. Pojazdy specjalistyczne i uniwersalne do odbioru odpadów komunalnych muszą spełniać wymogi opisane w Rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, a ponadto:

1) pojazdy, o których mowa wyżej, winny codziennie wyjeżdżać z bazy we właściwym stanie sanitarnym;

2) pojazdy do odbierania odpadów zebranych selektywnie; powinny być przykryte siatką w taki sposób, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

2. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast je usunąć;

3. Przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem;

§ 11. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni od dnia złożenia;

2. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

4. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na 6 miesięcy, z zastrzeżeniem pkt 3,

5. Pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Uchwale w sprawie wymagań jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

6. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;

§ 12. Właściciel nieruchomości na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza; na której nie zamieszkują mieszkańcy zobowiązany jest do:

1. Wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów zmieszanych bądź selektywnie zebranych;

2. Bieżącego sprzątania terenu nieruchomości, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu;

3. Skutecznym zapobieganiu zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej;

5. Podpisania umowy na wywóz odpadów z przedsiębiorcą, który posiada wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez gminę.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH

§ 13. Podmioty uprawnione stosują dwa systemy odbioru odpadów od podmiotów zobowiązanych, jako:

1) odpady segregowane,

2) odpady niesegregowane (zmieszane)

§ 14. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie:

- odpadów zmieszanych w odpowiednich pojemnikach

- odpadów segregowanych w odpowiednich workach lub pojemnikach, a następnie wystawienie poza ogrodzenie nieruchomości w miejsce umożliwiające swobodne odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

3. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) zmieszane odpady komunalne

a) w zabudowie wielorodzinnej,- co najmniej 1 x na miesiąc;

b) w zabudowie jednorodzinnej, - co najmniej 1 x na miesiąc;

2) odpady zebrane selektywnie

a) w zabudowie wielorodzinnej, - co najmniej1 x na miesiąc

b) w zabudowie jednorodzinnej, - co najmniej1 x na miesiąc

3) nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne  zmieszane - na zgłoszenie;

4) nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne zebrane selektywnie - na zgłoszenie

5) przeterminowane leki i zużyte baterie systematycznie do specjalnych pojemników usytuowanych na terenie gminy;

6) chemikalia i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe - dostarczane według potrzeb właścicieli do gminnego punktu odpadów problemowych lub co najmniej raz w roku odbiór z nieruchomości;

7) odpady budowlane i rozbiórkowe - na indywidualne zgłoszenia.

8) odpady opakowaniowe (łącznie) wraz z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami odbierane są na bieżąco w gminnym punkcie zbiórki odpadów problematycznych

9) odpady niebezpieczne odbierane są  na bieżąco w gminnym punkcie zbiórki odpadów problematycznych bądź na zgłoszenie

4. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów z terenów komunalnych przeznaczonych do użytku publicznego:

1) z koszy ulicznych - wg potrzeb,

2) z cmentarzy - na zgłoszenie zarządcy,

5. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).

§ 15. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, które mogą być udostępniane przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na wywóz odpadów komunalnych i wcześniejszym uzgodnieniu terminu i miejscu ich odbioru.

§ 16. W okresie letnim, właściciele nieruchomości , na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

Rozdział 5.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIRENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. Warunki rozmieszczania tych POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 17. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1. przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Radków:

1) kosze uliczne o pojemności od 35 L- 70 L

2) kosze na odpady o pojemności 120 L, 240L

3) worki o pojemności od 60 L-120L;

4) pojemniki M 1100

5) kontenery KP-7

2. odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

- dla budynków mieszkalnych 20 L na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 L na każdą nieruchomość; odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60 L;

- dla szkół wszelkiego typu 3 L na każdego ucznia i pracownika;

- dla przedszkoli 3 L na każde dziecko i pracownika;

- dla lokali handlowych 50 L na każde 10m2powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 L na lokal;

- dla punktów handlowych poza lokalem 50 L na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 L na każdy punkt,

- dla lokali gastronomicznych 20 L na jedno miejsce konsumpcyjne;

- dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 L na każdych 10 pracowników;

- dla hoteli, pensjonatów, domów opieki itp. 20 litrów na jedno łóżko;

- dla nieruchomości na których osoby przebywają sezonowo w sezonie  letnim 20 L na mieszkańca jednak co najmniej 120 L na jedną nieruchomość, a w sezonie zimowym 60 L na nieruchomość,

- w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

3. Uwzględniając wskaźniki określone powyżej przyjmuje się za pożądane dla zobowiązanych podmiotów następujące rodzaje pojemników lub kontenerów, w których należy gromadzić odpady:

1) dla odpadów komunalnych gromadzonych selektywnie

Podmiot zobowiązany

Rodzaj i pojemność pojemnika (dla każdego rodzaju odpadów)

a) w zabudowie wielorodzinnej


b) w zabudowie jednorodzinnej i w
gospodarstwach rolnych, w
ogrodach działkowych

- kontenery  1100 L, 7000 L


pojemniki 120 L,   lub
worki  60 - 120 L

2) odpadów komunalnych zmieszanych, niesegregowanych:

Podmiot zobowiązany

Rodzaj i wielkość pojemnika

a) w budynku jednorodzinnym i w gospodarstwie rolnym


b) zarządcy nieruchomości wielolokalowych

120 L, 240L
-worki  60-120 L



1100 L lub KP7 ,
Worki 60 - 120L

§ 18. 1. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o następujących ujednoliconych kolorach :

1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na makulaturę i tekstylia;

2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne

3) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło kolorowe;

4) BIAŁY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane bezbarwne

5) RÓŻOWY z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji;

2. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów winny być odpowiedniego koloru lub opatrzone napisem określającym frakcję odpadów gromadzonych w poszczególnych pojemnikach.

§ 19. Określa się minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach:

1) kosze uliczne o pojemności od 35 L-75 L,

2) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie

może przekraczać 200 m;

3) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

2. Przed sklepami wielkopowierzchniowymi, barami i szkołami pojemniki do gromadzenia odpadów zmieszanych o pojemności co najmniej 60L lub zestawy worków przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki o pojemności od 60L do 120 L

§ 20. Ilość oraz pojemność pojemników i urządzeń do nieczystości ciekłych musi być  indywidualnie dostosowana do liczby osób i częstotliwości pozbywania się ich z nieruchomości.

§ 21. 1. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych i nieczystości płynnych należy uwzględniać przepisy Rozdziałów 4 i 7 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz.1156);

2. Zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia;

§ 22. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz;

2. Pojemnik po jego opróżnieniu nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów;

3. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony, np. pokrywy;

4. Miejsca gromadzenia odpadów komunalnych winny być zadaszone, ogrodzone i zamknięte; dostęp do nich winny mieć wyłącznie osoby mające obowiązek zbierać w nich odpady komunalne;

5. Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie;

6. Właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania pojemników na odpady,

§ 23. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

§ 24. 1. Zabrania się w pojemnikach na odpady komunalne:

1) gromadzenia  śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej,

2) spalania w nich jakichkolwiek odpadów.

2. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej nie wolno wrzucać:

1) kalki technicznej,

2) opakowań z zawartością np. żywności, wapna, cementu,

3) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów;

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego nie wolno wrzucać:

1) ceramiki (porcelany, naczyń typu acro, talerzy, doniczek),

2) luster,

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

5) szyb samochodowych;

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie

można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych;

5. do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać:

1) metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą;

6. do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać:

1) opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe, np.tetrapak;

7. do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki

odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać:

1) odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z

pielęgnacji drzew i krzewów;

8. zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do

zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia

bytowego oraz do kanalizacji zbiorczej.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI FORMALNOPRAWNE I SKUTKI ICH NIEPRZESTRZEGANIA

§ 25. Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres dwóch lat

§ 26. Konsekwencje nie realizowania obowiązków:

1. wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnionych pracowników; w przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków Wójt Gminy Radków wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954);

2. Wójt Gminy Radków dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz powstają odpady komunalne oraz wszystkich nieruchomości, które winny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe, umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat;

3. w przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt. 2, Wójt Gminy Radków wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia; w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1999 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);

4. w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nakładanych zgodnie z art. 6o i 6p ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa;

5. w przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w ustalonym terminie od momentu stwierdzenia tego faktu i do powiadomienia o tym gminy;

6. w sytuacji gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia w ustalonym terminie, gmina może wykonać te prace, za niego i obciążyć go kosztami.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

§ 27. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 28. 1. Właściciele psów wolno biegających po ogrodzonej nieruchomości uniemożliwiającej jej opuszczenie i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, zobowiązani są do odpowiedniego oznakowania nieruchomości tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

2. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach służących do użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, skwery itp.; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów przewodników,

3. W miejscu publicznym psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem; nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne.

4. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.

5. Psy pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, schwytane i doprowadzone do schroniska dla bezdomnych zwierząt. Koszty pobytu w schronisku ponosi właściciel psa.

6. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym może stać się on niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

7. Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są do niedopuszczenia do zakłócenia ciszy i spokoju przez te zwierzęta.

§ 29. Obowiązki określone w § 28 nie dotyczą osób utrzymujących zwierzęta wykorzystywane do celów specjalnych tzn. których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek Polskich Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej i innych formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, służb kontroli celnej, ratownictwa, oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystania psów - przewodników osób ociemniałych.

§ 30. Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:

1. osób posiadających zwierzęta,

2. zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego,

3. gmina w odniesieniu do pozostałych terenów.

Rozdział 8.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na
terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 31. 1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w zabudowie mieszkaniowej, usługowej i produkcyjnej, na terenach ogrodów działkowych oraz na terenach, dla których taki zakaz ustalony jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego..

2. Zakaz, o którym mowa w ust 1 nie dotyczy zwierząt gospodarskich utrzymywanych na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno-higienicznych.

3. Właściciele nieruchomości utrzymujących zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej mają obowiązek posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowali zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz. u. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) oraz wybudowania zbiorników na składowanie obornika i gromadzenie gnojowicy. Urządzenia te powinny odpowiadać przepisom określonym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r.   Nr 109, poz.1156),

4. Miejsce składowania obornika musi pomieścić obornik, gnojówkę przez okres do 6 miesięcy, jego wielkość uzależniona winna być od ilości hodowanych zwierząt w danym gospodarstwie.

5. Przy hodowli zwierząt gospodarskich prowadzący hodowlę musi przestrzegać obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych oraz dbać o to, aby utrzymywanie zwierzęcia nie powodowało dla  osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie uciążliwości tj. hałasu, odoru itp.

6. Nie dopuszcza się odprowadzania nieczystości ciekłych z hodowli zwierząt gospodarskich do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika na ścieki komunalne.

7. Pszczoły powinny być trzymane w ulach ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

8. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 9.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej
przeprowadzania

§ 32. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne zastanie zastosowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.

Rozdział 10.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 33. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości z terenu gminy przez przedsiębiorcę, należy wywozić  do Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych - „Kępny - Ług” we Włoszczowie.

§ 34. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań)

§ 35. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.

§ 36. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych przez firmę wywozową należy wywozić do oczyszczalni ścieków w Radkowie.

§ 37. Wykonywanie obowiązku określonego w pkt 1 odbywa się według warunków wynikających z przeprowadzonego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów.

§ 38. Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych obciążają właścicieli

nieruchomości, na których odpady powstają.

§ 39. Właściciele nieruchomości uiszczają należności za odbiór i unieszkodliwianie odpadów

w formie opłat na rzecz gminy według odrębnych przepisów prawa miejscowego.

§ 40. Wysokość opłat ustala jest na podstawie składanych deklaracji w podziale:

− deklaracja dla nieruchomości zamieszkałych,

− deklaracja dla nieruchomości niezamieszkałych.

§ 41. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przechowywać  umowy na odbiór nieczystości ciekłych i stałych.

Rozdział 11.
POSTANIOWIENIA KOŃCOWE

§ 42. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy

§ 43. Orzekanie o sankcjach karnych za nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu następuje w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach wykroczeń.

§ 44. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Radków można zgłaszać do Referatu Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska lub pod tel.34 354 11 20-23 oraz na adres poczty elektronicznej: radkow@radkow.ugm.pl

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00