Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2013 poz. 117

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PNK.I.4130.115.2012 Wojewody Świętokrzyskiego

z dnia 18 grudnia 2012r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr 161/XXVI/12 Rady Gminy Oleśnica z dnia 23 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego programu współpracy Gminy Oleśnica z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 , z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 32, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008, Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr40,poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. poz. 117, poz. 679/

stwierdza się nieważność

uchwały Nr 161/XXVI/12 Rady Gminy Oleśnica z dnia 23 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego programu współpracy Gminy Oleśnica z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015.

Uzasadnienie

W dniu 23 listopada 2012 r. Rada Gminy Oleśnica podjęła uchwałę Nr 161/XXVI/12 w sprawie uchwalenia wieloletniego programu współpracy Gminy Oleśnica z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015.

Uchwała ta podjęta została z naruszeniem prawa.

Podstawę do podjęcia uchwały miedzy innymi stanowi przepis art. 5a ust.2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Roczny program współpracy jest uchwalany do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może uchwalić, w sposób określony w ust. 1, wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3.

Program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 zawiera w szczególności:

1) cel główny i cele szczegółowe programu;

2) zasady współpracy;

3) zakres przedmiotowy;

4) formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2;

5) priorytetowe zadania publiczne;

6) okres realizacji programu;

7) sposób realizacji programu;

8) wysokość środków planowanych na realizację programu;

9) sposób oceny realizacji programu;

10) informacje o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;

11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

Ustawodawca wskazał w tym przepisie obligatoryjne elementy, które muszą zostać ustalone w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

Analizowana uchwała nie zawiera wszystkich elementów, o których mowa w art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W uchwale pominięto zagadnienie dotyczące wysokości środków planowanych na jego realizację oraz nie zawiera ona informacji o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji. Zdaniem organu nadzoru nie wypełnia obowiązku wskazania wysokości środków planowanych na realizację programu postanowienie rozdziału IX uchwały, które w tej materii odwołuje się do środków zabezpieczonych w przyszłych uchwałach budżetowych Gminy na poszczególne lata. Zapis taki przenosi uprawnienie do określenia wysokości środków przeznaczanych na realizację programu na każdoroczną uchwałę budżetową. Natomiast wysokość tych środków powinna zostać określona w przedmiotowej uchwale w chwili uchwalania Programu. Dyspozycję wskazania wysokości środków wypełnia taki zapis uchwały, który pozwala na wyprowadzenie konkretnej wartości pieniężnej. Ponadto jednym z obligatoryjnych elementów programu jest również informacja o sposobie jego tworzenia oraz o przebiegu konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz innymi określonymi w ustawie podmiotami. W uchwale więc powinien być opisany przebieg konkretnych konsultacji w tym zakreasie. Należy podkreślić, że konsultacje w uchwalonym programie muszą być przeprowadzone w sposób zgodny z zasadami przeprowadzania konsultacji przyjętymi uprzednio przez radę gminy, w drodze aktu prawa miejscowego, na mocy art. 5 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Odniesienie się do tych kwestii w uzasadnieniu uchwały nie wypełnia dyspozycji art. 5a ust.4 ustawy.

Rada Gminy Oleśnica w § 4 wskazanej wyżej uchwały określiła że "uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego". Tym samym Rada Gminy uznała, że uchwała ta jest aktem prawa miejscowego i wchodzi w życie w sposób określony w art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.).

Stosownie do treści art. 13 w/w ustawy w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się:

1) akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę i organy administracji niezespolonej;

2) akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy;

3) statuty związków międzygminnych oraz statuty związków powiatów;

4) akty Prezesa Rady Ministrów uchylające akty prawa miejscowego stanowionego przez wojewodę i organy administracji niezespolonej;

5) wyroki sądu administracyjnego uwzględniające skargi na akty prawa miejscowego stanowionego przez: wojewodę i organy administracji niezespolonej, organ samorządu województwa, organ powiatu i organ gminy;

6) porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych zawarte:

a) między jednostkami samorządu terytorialnego,

b) między jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej;

7) uchwały budżetowe gminy, powiatu i województwa oraz sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, powiatu i województwa;

8) obwieszczenia o wygaśnięciu mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz o rozwiązaniu sejmiku województwa, rady powiatu lub rady gminy;

8a) rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczące aktów prawa miejscowego stanowionych przez jednostki samorządu terytorialnego;

9) statut urzędu wojewódzkiego;

l0) inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne.

Określony zatem w artykule 13 ustawy katalog aktów prawnych jest zamknięty i nie może być dowolnie rozszerzany. Do zakwalifikowania danego aktu prawnego jako aktu prawa miejscowego decydujące znaczenie ma charakter norm prawnych oraz kształtowanie przez te normy sytuacji prawnej adresatów - wyrok NSA z dnia 18.07.2006r. sygn.akt I OSK 669/06. W ocenie organu nadzoru przedmiotowa uchwala nie mieści się w ustalonym ustawowo katalogu i nie stanowi prawa miejscowego. Aby dana uchwała mogła być uznana za akt prawa miejscowego, musi być aktem prawnym o charakterze generalnym i abstrakcyjnym - powinna więc zawierać przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, a więc adresowane do każdego, kto znajduje się na obszarze działania gminy oraz rozstrzygać o prawach i obowiązkach. Zdaniem organu nadzoru żadna z tych cech nie została przez wymienioną na wstępie uchwałę spełniona. Zatem należy uznać, iż publikacja przedmiotowej uchwały w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym nie jest zasadna. W związku z powyższym gdy przedmiotowa uchwała nie ma charakteru aktu prawa miejscowego nie ma podstaw prawnych do jej wejścia w sposób określony w art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzenie nieważności uchwały jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Wojewody Świętokrzyskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia

Wojewoda Świętokrzyski


Bożentyna Pałka-Koruba

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00