Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2013 poz. 107

Uchwała nr XXII / 161 /12 Rady Gminy Miedziana Góra

z dnia 28 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miedziana Góra

Na podstawie art. 7   ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2   pkt. 15, art. 40 ust. 1   i art. 41 ust. 1   ustawy dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz. U. z   2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) oraz art. 4   ustawy z   dnia 13 września 1996 r. o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach (Dz. U. z   2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w   Kielcach znak: SE Ia - 053 / 4   /2012 z   dnia 06 listopada 2012r. Rada Gminy uchwala, co następuje:  

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne  

§   1.   1.   Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i   porządku na terenie gminy Miedziana Góra.  

2.   W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem, mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego, w   tym przepisy ustawy o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach, ustawy o   odpadach, Prawa ochrony środowiska.  

Rozdział 2.
Wymagania w   zakresie utrzymania czystości i   porządku na terenach nieruchomości  

§   2.   1.   Właściciele nieruchomości zamieszkałych są zobowiązani do utrzymania czystości i   porządku na terenie tych nieruchomości poprzez posiadanie pojemników (w tym worków foliowych) w   celu gromadzenia odpadów komunalnych oraz prowadzenia ich selektywnej zbiórki.  

2.   Powstające na obszarze nieruchomości zamieszkałej odpady komunalne zbierane są selektywnie „u źródła” w   następujących frakcjach:  

a)   papier i   tektura,  

b)   szkło,  

c)   tworzywa sztuczne,  

d)   opakowania wielomateriałowe,  

e)   odpady ulegające biodegradacji.  

3.   Powstające w   gospodarstwach domowych następujące frakcje odpadów:  

a)   metal,  

b)   przeterminowane leki i   chemikalia,  

c)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny,  

d)   zużyte akumulatory, ogniwa i   baterie,  

e)   zużyte opony,  

f)   meble i   inne odpady wielkogabarytowe,  

g)   odpady zielone,  

h)   popiół,  

gromadzone są w   sposób selektywny w   Gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów   - zwanym dalej   GPSZO   , prowadzonym przez podmiot wybrany przez gminę.  

4.   Powstające w   gospodarstwach domowych komunalne odpady budowlane i   rozbiórkowe gromadzone są na terenie nieruchomości w   specjalistycznych kontenerach i   usuwane na zlecenie i   koszt właściciela nieruchomości przez podmiot prowadzący GPSZO.  

5.   Dopuszcza się gromadzenie przeterminowanych leków w   aptekach, a   zużytych baterii w   szkołach w   wydzielonych na ten cel pojemnikach.  

§   3.   1.   Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego są zobowiązani niezwłocznie po każdorazowym wystąpieniu zjawiska atmosferycznego do ich oczyszczania ze śniegu, lodu i   błota, natomiast z   innych zanieczyszczeń w   miarę potrzeb.  

2.   Obowiązek, o   którym mowa w   ust. 1   powinien być zrealizowany poprzez:  

a)   odgarnięcie śniegu, lodu, błota i   innych zanieczyszczeń w   miejsce nie powodujące zakłóceń w   ruchu pieszych lub pojazdów,  

b)   podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości.  

3.   Obowiązki, o   których mowa w   ust. 1   i 2   w zakresie chodników dla pieszych przylegających do nieruchomości, realizują właściciele tych nieruchomości.  

§   4.   1.   Mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości poza myjniami, jest dozwolone pod warunkiem, że wykonywanie tej czynności nie spowoduje zanieczyszczenia otoczenia i   zagrożeń dla środowiska. W   wyniku mycia ścieki nie mogą być odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.  

2.   Naprawa pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości poza warsztatami naprawczymi jest dozwolona, gdy wykonywanie napraw związane jest z   bieżącą eksploatacją pojazdu i   pod warunkiem, że nie powoduje:  

a)   zanieczyszczeń otoczenia: smarami, olejami i   innymi ropopochodnymi  

b)   zagrożeń dla środowiska.  

Rozdział 3.
Rodzaj i   minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i   na drogach publicznych. Warunki rozmieszczenia tych pojemników i   ich utrzymania w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i   technicznym  

§   5.   1.   Do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości zamieszkałej służą wolnostojące pojemniki spełniające normy techniczne o   pojemności minimalnej 120 litrów. Pojemniki winny posiadać klapę w   celu ich zamykania.  

2.   Do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi służą wolnostojące pojemniki, które zapewnią pojemność minimalną, stanowiącą iloczyn 100 litrów i   liczby lokali w   tym budynku.  

3.   Do gromadzenia odpadów zbieranych selektywnie na terenie nieruchomości „u żródła” służą worki spełniające normy techniczne, o   pojemności minimum 80 litrów, oznaczone właściwymi nadrukami, transparentne (przezroczyste) w   następujących kolorach:  

a)   kolor niebieski - papier i   tektura,  

b)   kolor żółty - tworzywa sztuczne i   opakowania wielomateriałowe,  

c)   kolor zielony - szkło,  

d)   bezbarwny - odpady ulegające biodegradacji  

4.   Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych oraz innych niż drogi publiczne nieruchomościach służących do użytku publicznego, przeznaczone są kosze uliczne spełniające normy techniczne o   pojemności minimum 35 litrów.  

5.   Do gromadzenia odpadów budowlanych i   rozbiórkowych służą specjalistyczne kontenery o   pojemności dostosowanej do potrzeb zamawiającego.  

§   6.   1.   Liczba pojemników, worków, koszy powinna być dostosowana do liczby osób zamieszkujących nieruchomość i   ilości wytwarzanych odpadów, przy zastosowaniu wskaźnika o   którym mowa w   §9 oraz częstotliwości i   sposobu odbierania odpadów komunalnych.  

§   7.   1.   Pojemniki i   worki na odpady komunalne należy ustawiać w   miejscach i   w sposób nie powodujący uciążliwości dla zamieszkujących nieruchomość i   osób trzecich.  

2.   W dniu odbioru odpadów komunalnych, pojemniki i   worki powinny być wystawione na granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu przed posesją, z   wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej, w   miarę możliwości utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i   błota.  

3.   W przypadku mebli i   innych odpadów wielkogabarytowych, ust. 2   stosuje się odpowiednio  

4.   Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest mycie i   dezynfekcja pojemników, koszy w   miarę potrzeby , jednak nie rzadziej niż raz do roku na jego koszt. W   razie uszkodzeń pojemnika, kosza właściciel zobowiązany jest do ich wymiany.  

5.   Kosze uliczne do gromadzenia odpadów komunalnych przy drogach publicznych, winny być rozmieszczane na:  

a)   przystankach komunikacyjnych  

b)   w ciągu chodników z   zachowaniem odległości między koszami nie mniejszej niż 200m.  

6.   Kosze do gromadzenia odpadów komunalnych na terenach służących do użytku publicznego np. placówkach handlowych i   usługowych, szkolnych, gastronomicznych i   innych powinny być usytuowane w   miejscach dużej koncentracji ruchu, w   szczególności przy wejściu do obiektu.  

7.   Kontenery na odpady rozbiórkowe i   budowlane powinny być umieszczane w   miejscu możliwie najbliższym miejsca ich wytwarzania z   zachowaniem zasad bezpieczeństwa dla otoczenia.  

8.   Zbiorniki przydomowych oczyszczalni ścieków, powinny być utrzymywane w   należytym stanie technicznym, eksploatowane i   serwisowane zgodnie z   instrukcją i   naprawiane przez wyspecjalizowane firmy.  

Rozdział 4.
Częstotliwość i   sposób pozbywania się odpadów komunalnych i   nieczystości ciekłych z   obszaru nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego  

§   8.   1.   Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych i   selektywnie zebranych „u źródła” z   nieruchomości zamieszkałych dokonuje systematycznie podmiot wybrany przez gminę zapobiegając przepełnianiu się pojemników i   worków oraz zanieczyszczaniu i   zaśmiecaniu terenu przyległego, z   częstotliwością nie rzadziej niż jeden raz w   miesiącu.  

2.   Odbioru odpadów gromadzonych w   GPSZO takich jak:  

a)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny,  

b)   meble i   inne odpady wielkogabarytowe  

z nieruchomości dokonuje podmiot prowadzący GPSZO zgodnie z   podanym do publicznej wiadomości harmonogramem, jednak nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.  

3.   Odpady gromadzone w   GPSZO takie jak:  

a)   przeterminowane leki i   chemikalia,  

b)   zużyte akumulatory, ogniwa i   baterie,  

c)   zużyte opony,  

d)   metal,  

e)   odpady zielone,  

f)   popiół  

właściciele nieruchomości przekazują do GPSZO we własnym zakresie. Odpady zielone i   popiół, których wytwarzanie charakteryzuje się sezonowością, właściciele nieruchomości przekazują do GPSZO w   okresie:  

a)   od maja do października - sezon odbioru odpadów zielonych  

b)   od listopada do kwietnia - sezon odbioru popiołu  

4.   Kosze do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych i   innych nieruchomościach służących do użytku publicznego winny być opróżniane nie rzadziej niż jeden raz w   miesiącu.  

5.   Kontenery z   materiałami budowlanymi i   rozbiórkowymi powinny być opróżniane niezwłocznie po ich całkowitym wypełnieniu.  

6.   Zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe powinny być opróżniane przez wyspecjalizowane firmy, posiadające stosowne zezwolenie, z   częstotliwością zapewniającą nieprzepełnienie zbiornika bezodpływowego, a   częstotliwość ta powinna być zależna od ilości zużytej wody.  

7.   Zbiorniki przydomowych oczyszczalni ścieków, powinny być opróżniane z   osadów ściekowych przez wyspecjalizowane firmy posiadające stosowne zezwolenie, z   częstotliwością określoną w   instrukcji eksploatacji i   zapewniającą prawidłowe funkcjonowanie oczyszczalni.  

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z   wojewódzkiego planu gospodarki odpadami  

§   9.   1.   Podmioty realizujące na terenie gminy zadania związane z   odbieraniem i   zagospodarowaniem odpadów komunalnych są zobowiązane do przestrzegania zasad wynikających z   Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Świętokrzyskiego na lata 2012-2018, uchwalonego uchwałą Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Nr XXI/360/12 z   dnia 28 czerwca 2012 r.  

2.   Na podstawie danych Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Świętokrzyskiego, o   którym mowa w   ust. 1   i analizy przeprowadzonej na zlecenie Urzędu Gminy przez zewnętrzną firmę doradczą ustala się średni miesięczny poziom wytwarzania odpadów komunalnych przez statystycznego mieszkańca Gminy równy 20 kg, z   których10kg to odpady zmieszane, zaś pozostałe 10 kg to odpady zbierane selektywnie.  

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku  

§   10.   1.   Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do:  

a)   sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w   tym w   szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w   pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w   sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się,  

b)   utrzymywania tych zwierząt w   sposób nie stwarzający uciążliwości (   hałas lub odory   ) dla osób znajdujących się w   sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.  

2.   Osoby utrzymujące gady, ptaki i   owady w   lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z   pomieszczenia.  

3.   Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.  

§   11.   Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, którzy w   nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi zwierzętami, ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i   ewentualnego leczenia w   schronisku. W   przypadku padnięcia zwierzęcia mają obowiązek dostarczenia zwłok do uprawnionego podmiotu świadczącego odpowiednie usługi.  

§   12.   1.   Na terenach nieruchomości służących do użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Psy należące do rasy psów dużych, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i   w kagańcu.  

2.   Na nieruchomościach służących do użytku publicznego może obowiązywać zakaz wprowadzania zwierząt. W   tym celu umieszcza się stosowne oznaczenie.  

§   13.   Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w   obiektach służących do użytku publicznego, a   także na terenach nieruchomości służących do użytku publicznego takich jak parki, chodniki, ulice, skwery i   zieleńce. Zebrane zanieczyszczenia umieszczone w   szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach należy złożyć w   urządzeniach do zbierania odpadów.  

Rozdział 7.
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z   produkcji rolniczej, w   tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w   poszczególnych nieruchomościach.  

§   14.   1.   Na terenie Gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z   wyłączeniem:  

a)   istniejących gospodarstw rolnych, w   rozumieniu ustawy o   podatku rolnym oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w   rozumieniu ustawy z   dnia 26 lipca 1991 r. o   podatku dochodowym od osób fizycznych.  

b)   przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz małych zwierząt np. królików, szynszyli prowadzonego na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi.  

2.   Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:  

a)   do prowadzenia chowu lub hodowli w   taki sposób, aby ta działalność nie powodowała zanieczyszczenia otoczenia i   nie zagrażała środowisku ( hałas i   odory),  

b)   zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością samowolnego opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie,  

c)   usunąć odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na ulicach, placach i   w innych miejscach publicznych.  

Rozdział 8.
Obszary obowiązkowej deratyzacji i   terminy jej przeprowadzania  

§   15.   1.   Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty, w   których stwierdzono występowanie gryzoni lub insektów.  

2.   Do zwalczani gryzoni i   insektów należy używać preparatów ogólnodostępnych posiadających wymagane certyfikaty. Wykonanie deratyzacji powinno być powierzone wyspecjalizowanym podmiotom.  

3.   W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne należy dokonać niezwłocznego zgłoszenia do Wójta Gminy.  

4.   Wójt w   porozumieniu z   Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji, następnie wyda stosowne zarządzenie, w   którym ustali również termin jej przeprowadzenia.  

5.   Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.  

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe  

§   16.   Traci moc uchwała Nr VII/48/11 Rady Gminy Miedziana Góra z   dnia 25 maja 2011r. w   sprawie regulaminu utrzymania czystości i   porządku na obszarze Gminy Miedziana Góra.  

§   17.   Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy  

§   18.   Uchwała podlega ogłoszeniu w   Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i   wchodzi w   życie w   terminie 14-tu dni od dnia ogłoszenia.  

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00