Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XI/14/2012 Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 30 listopada 2012r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.),po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starachowicach,uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice, następującej treści:
Regulamin
utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Starachowice
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice, zwany dalej "regulaminem", określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania
a odbierający do odbierania następujących frakcji odpadów:
1) papier,
2) metale,
3) tworzywa sztuczne,
4) szkło,
5) opakowania wielomateriałowe,
6) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,
7) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
9) zużyte baterie i akumulatory,
10) przeterminowane leki i chemikalia,
11) zużyte opony,
12) odpady zielone,
13) odpady budowlane i rozbiórkowe,
14) zmieszane odpady komunalne (pozostałe niesegregowane)
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do umieszczania poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych w pojemnikach lub workach, wedle ich przeznaczenia, zgodnie z postanowieniami § 6 Regulaminu.
3. Zabrania się mieszania odpadów zebranych selektywnie ze zmieszanymi odpadami komunalnymi.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń:
1) z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
2) z części nieruchomości, tak aby zapewnić dojazd i dojście od miejsca ustawienia pojemników na odpady komunalne do głównego ciągu ulicy, w celu wykonania usługi odbioru odpadów komunalnych.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego usunięcia z dachów budynków sopli lodu i nawisów śniegu stanowiących zagrożenie dla przechodniów.
3. Przez niezwłoczne uprzątnięcie należy rozumieć uprzątnięcie w dniu powstania zanieczyszczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów.
4. Nieusunięty w terminie, o którym mowa w ust. 3, lód należy posypać piaskiem lub innym dopuszczalnym środkiem, w celu zlikwidowania śliskości.
§ 4. 1. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami pod warunkiem, że ścieki z mycia są odprowadzane przez osadnik i separator oleju do kanalizacji sanitarnej lub do zbiorników bezodpływowych.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że:
1) nie spowoduje zanieczyszczania środowiska a powstające odpady będą gromadzonew urządzeniach do tego przeznaczonych,
2) naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,
3) naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Ilość i pojemność pojemników do zbierania odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do:
1) liczby mieszkańców korzystających z pojemników,
2) średniej ilości odpadów wytwarzanych w gospodarstwie domowym przez jednego mieszkańca w ciągu jednego dnia na poziomie 3,00 litrów.
2. Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są we własnym zakresie do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych.
3. Za wyposażenie nieruchomości zamieszkałych w pojemniki i worki na odpady selektywnie zebrane, przy zachowaniu zapisów § 6, odpowiedzialny jest przedsiębiorca odbierający odpady komunalne.
4. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do tygodniowego cyklu odbioru:
1) dla szkół wszelkiego typu - 3 litry na każdego ucznia, studenta i pracownika,
2) dla żłobków i przedszkoli - 3 litry na każde dziecko i pracownika,
3) dla lokali handlowych - 50 litrów na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,
4) dla punktów handlowych (poza lokalem) - 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,
5) dla lokali i punktów gastronomicznych - 20 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy lokal, punkt,
6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników,
7) dla domów opieki, szpitali, internatów, hoteli itp. 20 litrów na jedno łóżko,
8) dla ogródków działkowych 20 litrów na każdą działkę w okresie sezonu, tj. od1 marca do 31 października.
5. Z obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne zwalnia się właścicieli niezabudowanych działek budowlanych, do czasu rozpoczęcia budowy.
§ 6. 1. Dopuszcza się stosowanie następujących pojemników, spełniających wymagania polskiej normy PN-EN 840, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) pojemniki o pojemności 120 l lub 240 l,
2) pojemniki o pojemności 1100 l - 1500 l,
3) kontenery (KP 5, KP 7) o pojemności 5000 l i 7000 l
4) worki o pojemności 120 l, wyłącznie na odpady selektywnie zbierane,
5) kosze uliczne o pojemności 30 l - 50 l.
2. Pojemnik o pojemności 120 l lub 240 l powinien:
1) być kompletny i zdatny do użytkowania,
2) być odporny na UV, niskie i wysokie temperatury,
3) być wyposażony w kółka,
4) posiadać szczelnie zamykaną klapę,
5) posiadać uchwyt lub listwę ułatwiającą przetaczanie,
6) posiadać nadruk określający jakie odpady w nim umieszczać,
7) dla zmieszanych odpadów komunalnych być w kolorze stonowanym, z wyłączeniem: niebieskiego, żółtego i zielonego.
3. Pojemnik o pojemności 1100 l - 1500 l powinien:
1) być kompletny i zdatny do użytkowania,
2) posiadać szczelnie zamykaną klapę,
3) posiadać uchwyt lub listwę ułatwiającą przetaczanie,
4) na zmieszane odpady komunalne: być wyposażony w 4 kółka, być w kolorze stonowanym, z wyłączeniem: niebieskiego, żółtego i zielonego,
5) na odpady selektywnie zbierane: być dostosowany do załadunku hakowego i być odpowiednio w kolorze:
- niebieski: papier, tektura, metale, opakowania wielomateriałowe, tekstylia,
- żółty: tworzywa sztuczne,
- zielony: szkło (opakowania szklane)
6) posiadać nadruk określający jakie odpady w nim umieszczać.
4. Kontenery (KP 5, KP 7) powinny:
1) być kompletne i zdatne do użytkowania,
2) posiadać szczelnie zamykające się klapy,
3) być dostosowane do załadunku hakowego, bramowego lub hakowo - bramowego,
4) na zmieszane odpady komunalne być w kolorze stonowanym, z wyłączeniem kolorów: niebieskiego, żółtego i zielonego.
5. Worki powinny :
1) mieć odpowiednią wytrzymałość zarówno na przebicie jak i rozciąganie,
2) posiadać mocny i trwały zgrzew,
3) być wykonane z surowca LDPE,
4) na odpady selektywnie zbierane być w kolorze odpowiednio:
- niebieski: papier, tektura, metale, opakowania wielomateriałowe, tekstylia,
- żółty: tworzywa sztuczne,
- zielony: szkło (opakowania szklane),
5) posiadać nadruk określający jakie odpady należy w nich umieszczać.
§ 7. 1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości, na twardej, równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Dopuszcza się wyjątkowo, w przypadkach utrudnionego dojazdu do nieruchomości pojazdów ciężarowych, uwzględniając zapisy § 5 ust. 1,możliwość stosowania worków do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych zamiast pojemników. Każdorazowo przypadek trudnego dojazdu należy uzgodnić z Urzędem Miejskim.
§ 8. 1. Właściciele zobowiązani są do zapewnienia swobodnego dostępu do pojemników i worków we wskazanym w harmonogramie terminie. Pojemniki o pojemności 120 l i 240 l i worki z odpadami powinny być wystawiane do krawędzi jezdni w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i osób trzecich.
2. Właściciele nieruchomości, której wielkość nie pozwala na urządzenie na terenie nieruchomości punktu gromadzenia odpadów, zobowiązani są zawrzeć z właścicielem nieruchomości udostępniającego miejsce na gromadzenie odpadów, alternatywnie:
1) umowę określającą warunki urządzenia takiego punktu na terenie jego nieruchomości,
2) warunki korzystania z urządzonego lub już z istniejącego na jego terenie punktu gromadzenia odpadów.
§ 9. Właściciele nieruchomości lub części nieruchomości służących do użytku publicznego, takich jak: drogi publiczne w centrum miasta (obszar zamknięty ulicami: Radomska, Szkolna, Mrozowskiego, Majówka, Kopalniana, Al. Armii Krajowej, Iłżecka, Targowa, Spółdzielcza, Kolejowa, Dworcowa, Piłsudskiego, Hutnicza; oraz na całej długości ulice: Radomska,1 Maja, Leśna, Kościelna,Al. Kardynała Wyszyńskiego, Miodowa, Jana Pawła II, Południowa), ciągi handlowo - usługowe, przystanki komunikacji, parki i inne, są zobowiązani do wyposażenia tych miejsc w kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:
1) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych nie może przekroczyć 300m a jednocześnie ma umożliwiać wygodne i bezpieczne korzystanie z nich wszystkim użytkownikom w/w terenów,
2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,
3) opróżnianie koszy następować będzie systematycznie, w sposób niedopuszczający do ich przepełniania.
§ 10. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz okresowej ich dezynfekcji.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 11. 1. Odbiór odpadów komunalnych odbywa się systematycznie, w sposób zapobiegający przepełnianiu się pojemników i worków oraz zanieczyszczaniu i zaśmiecaniu terenu przyległego.
2. Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych odbywa się z częstotliwością:
1) z budynków jednorodzinnych - raz na dwa tygodnie,
2) z budynków wielorodzinnych - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
3) z budynków wielolokalowych (bloki) - nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
3. Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych odbywa się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
4. Odbiór odpadów selektywnie zebranych w pojemnikach i workach (koloru niebieskiego, żółtego i zielonego) odbywa z częstotliwością dostosowaną do warunków lokalnych - nie rzadziej niż raz w miesiącu.
5. Odbiór odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego z nieruchomości zamieszkałych (z przed nieruchomości lub wyznaczonych miejsc) odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
6. Usuwanie odpadów komunalnych z koszy ulicznych musi odbywać się:
1) w obszarze określonym w § 9 z częstotliwością - co drugi dzień,
2) na przystankach komunikacji miejskiej z częstotliwością - nie mniejszą niż 2 razy w tygodniu,
3) z pozostałych terenów użyteczności publicznej, z częstotliwością zapobiegającą przepełnianiu się koszy - jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu.
§ 12. 1. Wykonawca odbierający odpady komunalne wykonuje usługę zgodnie z harmonogramem odbiór poszczególnych odpadów.
2. Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości dostarcza właścicielowi nieruchomości wykonawca usługi.
3. Harmonogram odbioru odpadów z nieruchomości zamieszkałych zatwierdza Prezydent Miasta Starachowice.
§ 13. 1. Dopuszcza się, bez dodatkowej opłaty, oddawanie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych , następujących frakcji odpadów z nieruchomości zamieszkałych:
1) papier, tektura,
2) metale,
3) tworzywa sztuczne,
4) szkło,
5) opakowania wielomateriałowe,
6) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
8) zużyte baterie i akumulatory,
9) przeterminowane leki i chemikalia,
10) zużyte opony,
11) odpady zielone,
12) odpady budowlane i rozbiórkowe,
2. Dopuszcza się kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji (odpady zielone i odpady kuchenne) na własne potrzeby.
3. Dopuszcza się oddawanie do mobilnego punktu zbiórki odpadów , następujących frakcji odpadów powstających w gospodarstwie domowym:
1) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, świetlówki i inne źródła światła,
2) przeterminowane leki i chemikalia,
3) zużyte baterie i akumulatory.
4. Dopuszcza się możliwość zbierania odpadów w pojemnikach do selektywnej zbiórki ustawionych w miejscach publicznych (pasaże, Plac Rynek, itp.) odpowiednio:
1) pojemnik niebieski - papier,
2) pojemnik żółty - opakowania z tworzyw sztucznych i metale,
3) pojemnik zielony - opakowania szklane.
5. Dopuszcza się oddawanie odpadów do punktów skupu surowców wtórnych.
6. Dopuszcza się oddawanie do aptek wyposażonych w specjalne pojemniki przeterminowanych leków.
§ 14. 1. W zakresie usuwania nieczystości ciekłych właściciele nieruchomości:
1) zobowiązani są do zawarcia umowy na pozbywanie się nieczystości ciekłych z wyspecjalizowaną firmą posiadającą stosowne zezwolenie, przy czym nieczystości ciekłe powinny być odbierane z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnienie zbiornika bezodpływowego, a częstotliwość ta powinna być zależna od ilości zużytej wody,
2) mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice aktualną umowę z jednostką wywozową na wykonywanie usług i dokumenty potwierdzające ich realizację, za okres ostatnich sześciu miesięcy,
3) nie mogą opróżniać zbiorników bezodpływowych we własnym zakresie,
4) nie mogą odprowadzać płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
2. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni powinno wynikać z ich instrukcji obsługi. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice dokumenty potwierdzające realizację usługi.
§ 15. 1. Organizator imprezy o charakterze masowym jest zobowiązany na własny koszt do:
1) zawarcia umowy na odbiór odpadów,
2) zapewnienia na czas trwania imprezy odpowiedniej ilości toalet oraz pojemników na odpady,
3) utrzymania czystości i porządku podczas imprezy,
4) sprzątnięcia terenu, na którym organizowana była impreza oraz usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku tej imprezy.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 16. 1. Przedsiębiorca odbierający zmieszane odpady komunalne oraz selektywnie zebrane odpady zielone od właścicieli nieruchomości winien je przekazywać do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z o.o. w Janiku.
2. Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z o.o. w Janiku jako instalację do mechaniczno - biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielania ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku.
3. Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z o.o. w Janiku jako instalację do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone przepisami prawa.
4. Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z o.o. w Janiku jako instalację do składowania odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.
5. Wyznacza się jako instalację do zastępczej obsługi gminy, w przypadku, gdy:
1) regionalna instalacja, określona w ust. 3 uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn - instalację w Ostrowcu Świętokrzyskim ul. Samsonowicza 15/11,
2) regionalna instalacja, określona w ust. 4 i 5 uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn - Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Janczycach.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 17. 1. Właściciele bądź opiekunowie zwierząt (tradycyjnie przebywających wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywanych przez człowieka w charakterze jego towarzysza, dalej zwanych „zwierzętami domowymi”), w szczególności psów, zobowiązani są do:
1) sprawowania opieki nad nimi w sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi;
2) zachowania środków ostrożności przy ich wyprowadzaniu oraz przewożeniu środkami komunikacji publicznej;
3) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń, spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych oraz częściach nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również chodnikach, ulicach i placach zabaw, a także na zieleńcach i innych miejscach publicznych.
2. Właściciele psów zobowiązani są do ich oznakowania identyfikatorem, który nabyli przy rejestracji psa w Urzędzie Miejskim w Starachowicach lub elektronicznym identyfikatorem wszczepionym pod skórę.
3. W miejscach służących do użytku publicznego właściciele lub opiekunowie psów zobowiązani są prowadzić psy na uwięzi a ponadto psy ras średnich i dużych i mieszańców tych ras, powinny mieć założony kaganiec. Zwolnienie psa z uwięzi dozwolone jest wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi oraz gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.
§ 18. 1. Zabrania się:
1) pozostawiania zwierząt domowych bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest na uwięzi lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz,
2) wprowadzania zwierząt domowych:
a) do piaskownic i na place zabaw dla dzieci,
b) na tereny rekreacyjne i sportowe,
c) na tereny kąpielisk miejskich,
d) do budynków użyteczności publicznej, w szczególności do urzędów, szkół i placówek wychowawczych, placówek kulturalno - oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej i społecznej oraz innych obiektów, w których administracja wprowadziła ten zakaz.
2. Zakazy określone w ust. 1 pkt 2 nie dotyczą psów przewodników.
3. W budynkach wielolokalowych zabrania się prowadzenia hodowli psów lub kotów oraz utrzymywania zwierząt domowych w sposób stwarzający znaczne uciążliwości dla zamieszkujących w nich ludzi.
§ 19. 1. Wszystkie psy podlegają rejestracji. Rejestr psów prowadzi Urząd Miejski w Starachowicach.
2. Właściciele psów zobowiązani są złożyć w Urzędzie Miejskim w Starachowicach wniosek o zarejestrowanie psa, w terminie miesiąca od nabycia psa.
3. W razie sprzedaży, darowizny, zaginięcia lub padnięcia psa, jego dotychczasowy właściciel zobowiązany jest zawiadomić o tym Urząd Miejski oraz zwrócić w miarę możliwości identyfikator psa.
§ 20. 1. Właściciele zwierząt domowych mogą na własny koszt znakować zwierzęta elektronicznym identyfikatorem (tzw. czipem). Zabieg ten przeprowadza lekarz weterynarii.
2. Właściciele psów oznakowanych elektronicznym identyfikatorem zwolnieni są z opłaty od posiadania psa. Potwierdzenie wszczepienia czipa stanowi wpis w książeczkę zdrowia psa lub inny dokument potwierdzający wykonanie tego zabiegu.
§ 21. 1. Na interwencję osób mających poczucie bezpośredniego zagrożenia ze strony psów będących bez dozoru w miejscach publicznych, podejmowane będą działania w trybie przewidzianym art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o ochronie zwierząt, jeżeli nie będzie możliwy inny sposób usunięcia zagrożenia.
2. W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało odłowione, koszty poniesione przez Gminę związane z odłowieniem i sprawowaniem opieki nad zwierzęciem, oraz zapewnieniem mu w tym czasie opieki weterynaryjnej, zwraca Gminie jego właściciel, niezależnie od sankcji przewidzianych prawem z tytułu pozostawienia zwierzęcia bez właściwego dozoru.
§ 22. Właściciele lub opiekunowie psów mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice aktualne świadectwo szczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie, aktualny dowód uiszczenia opłaty z tytułu posiadania psa, a w przypadku posiadania psa rasy uznawanej za agresywną stosowne zezwolenie.
§ 23. Utrzymujący zwierzęta egzotyczne, w szczególności gady i ptaki w lokalach mieszkalnych lub użytkowych, zobowiązani są do zabezpieczenia tych lokali przed wydostaniem się zwierząt na zewnątrz.
Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 24. 1. Wprowadza się bezwzględny zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich (w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich) na terenach:
1) budownictwa wielolokalowego,
2) skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego, przez które rozumie się zabudowę szeregową budynków jednorodzinnych lub grupową zabudowę budynków jednorodzinnych wolnostojących na działkach o powierzchni nie przekraczającej 500m2,
3) użyteczności publicznej.
2. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych hodowli zwierząt gospodarskich na potrzeby własne gospodarstwa domowego.
§ 25. 1. W przypadku określonym w § 24 ust. 2właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania zwierząt gospodarskich we właściwych warunkach sanitarnych i zoohigienicznych, w sposób nieuciążliwy dla otoczenia i właścicieli nieruchomości sąsiednich, szczególnie w zakresie hałasu i przykrych zapachów.
2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do usuwania nieczystości powstałych podczas prowadzenia chowu lub hodowli, w sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
3. Właściciele i użytkownicy zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.
Rozdział 8.
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania
§ 26. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty, w których stwierdzono występowanie gryzoni.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do stałego tępienia szczurów w obrębie swojej nieruchomości.
3. Deratyzację na obszarze całej Gminy należy przeprowadzić raz w roku - w drugiej połowie października.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 27. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.
§ 28. Traci moc uchwała Nr V/6/06 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 26 czerwca 2006r. sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Starachowice, z dniem 30.06.2013r.
§ 29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego,z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013r.
| Przewodniczący Rady Miejskiej |
Uzasadnienie
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391) Rada Miejska, po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W regulaminie określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w zakresie wynikającym z art. 4 ust.2.
Projekt „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice” został pozytywnie zaopiniowany postanowieniem z dnia 16.11.2012r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starachowicach.
Ponadto na mocy art. 4 ust. 3, Rada Miejska jest zobowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie sześciu miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Sejmik Województwa Świętokrzyskiego uchwałą Nr XXI/360/12 z 28 czerwca 2012r. uchwalił „Plan gospodarki odpadami dla województwa świętokrzyskiego 2012 - 2018”.