Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2012 poz. 3922

Uchwała nr XI/14/2012 Rady Miejskiej w Starachowicach

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Starachowice

Na podstawie art. 7   ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2   pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1   i art. 42 ustawy z   dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz.U. z   2001 r. Nr 142 poz. 1591 z   późn. zm.) oraz art. 4   ustawy z   dnia 13 września 1996 r. o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach (Dz. U. z   2012 r. poz. 391 z   późn. zm.),po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w   Starachowicach,uchwala się Regulamin utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Starachowice, następującej treści:  

Regulamin  
utrzymania czystości i   porządku na terenie  
Gminy Starachowice  

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne  

§   1.   Regulamin utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Starachowice, zwany dalej "regulaminem",   określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Starachowice.  

Rozdział 2.
Wymagania w   zakresie utrzymania czystości i   porządku na terenie nieruchomości  

§   2.   1.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania  
a odbierający do odbierania następujących frakcji odpadów:  

1)   papier,  

2)   metale,  

3)   tworzywa sztuczne,  

4)   szkło,  

5)   opakowania wielomateriałowe,  

6)   odpady ulegające biodegradacji, w   tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,  

7)   meble i   inne odpady wielkogabarytowe,  

8)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny,  

9)   zużyte baterie i   akumulatory,  

10)   przeterminowane leki i   chemikalia,  

11)   zużyte opony,  

12)   odpady zielone,  

13)   odpady budowlane i   rozbiórkowe,  

14)   zmieszane odpady komunalne (pozostałe niesegregowane)  

2.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do umieszczania poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych w   pojemnikach lub workach, wedle ich przeznaczenia, zgodnie z   postanowieniami § 6   Regulaminu.  

3.   Zabrania się mieszania odpadów zebranych selektywnie ze zmieszanymi odpadami komunalnymi.  

§   3.   1.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i   innych zanieczyszczeń:  

1)   z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w   tym z   chodników położonych wzdłuż nieruchomości,  

2)   z części nieruchomości, tak aby zapewnić dojazd i   dojście od miejsca ustawienia pojemników na odpady komunalne do głównego ciągu ulicy, w   celu wykonania usługi odbioru odpadów komunalnych.  

2.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego usunięcia z   dachów budynków sopli lodu i   nawisów śniegu stanowiących zagrożenie dla przechodniów.  

3.   Przez niezwłoczne uprzątnięcie należy rozumieć uprzątnięcie w   dniu powstania zanieczyszczeń, o   których mowa w   ust. 1   i 2, w   sposób nie utrudniający ruchu pieszych i   pojazdów.  

4.   Nieusunięty w   terminie, o   którym mowa w   ust. 3, lód należy posypać piaskiem lub innym dopuszczalnym środkiem, w   celu zlikwidowania śliskości.  

§   4.   1.   Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami pod warunkiem, że ścieki z   mycia są odprowadzane przez osadnik i   separator oleju do kanalizacji sanitarnej lub do zbiorników bezodpływowych.  

2.   Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że:  

1)   nie spowoduje zanieczyszczania środowiska a   powstające odpady będą gromadzonew urządzeniach do tego przeznaczonych,  

2)   naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,  

3)   naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.  

Rozdział 3.
Rodzaje i   minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i   ich utrzymania w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i   technicznym  

§   5.   1.   Ilość i   pojemność pojemników do zbierania odpadów, w   które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do:  

1)   liczby mieszkańców korzystających z   pojemników,  

2)   średniej ilości odpadów wytwarzanych w   gospodarstwie domowym przez jednego mieszkańca w   ciągu jednego dnia na poziomie 3,00 litrów.  

2.   Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są we własnym zakresie do wyposażenia nieruchomości w   odpowiednią ilość pojemników do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych.  

3.   Za wyposażenie nieruchomości zamieszkałych w   pojemniki i   worki na odpady selektywnie zebrane, przy zachowaniu zapisów § 6, odpowiedzialny jest przedsiębiorca odbierający odpady komunalne.  

4.   Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w   pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do tygodniowego cyklu odbioru:  

1)   dla szkół wszelkiego typu - 3   litry na każdego ucznia, studenta i   pracownika,  

2)   dla żłobków i   przedszkoli - 3   litry na każde dziecko i   pracownika,  

3)   dla lokali handlowych - 50 litrów na każde 10   m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o   pojemności 120   l na lokal,  

4)   dla punktów handlowych (poza lokalem) - 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o   pojemności 120 l na każdy punkt,  

5)   dla lokali i   punktów gastronomicznych - 20 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w   tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o   pojemności 120   l na każdy lokal, punkt,  

6)   dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i   produkcyjnych w   odniesieniu do pomieszczeń biurowych i   socjalnych - pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników,  

7)   dla domów opieki, szpitali, internatów, hoteli itp. 20   litrów na jedno łóżko,  

8)   dla ogródków działkowych 20 litrów na każdą działkę w   okresie sezonu, tj. od1 marca do 31 października.  

5.   Z obowiązku wyposażenia nieruchomości w   pojemniki na odpady komunalne zwalnia się właścicieli niezabudowanych działek budowlanych, do czasu rozpoczęcia budowy.  

§   6.   1.   Dopuszcza się stosowanie następujących pojemników, spełniających wymagania polskiej normy PN-EN 840, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:  

1)   pojemniki o   pojemności 120 l lub 240 l,  

2)   pojemniki o   pojemności 1100 l - 1500 l,  

3)   kontenery (KP 5, KP 7) o   pojemności 5000 l i   7000 l  

4)   worki o   pojemności 120 l, wyłącznie na odpady selektywnie zbierane,  

5)   kosze uliczne o   pojemności 30 l - 50 l.  

2.   Pojemnik o   pojemności 120 l lub 240 l powinien:  

1)   być kompletny i   zdatny do użytkowania,  

2)   być odporny na UV, niskie i   wysokie temperatury,  

3)   być wyposażony w   kółka,  

4)   posiadać szczelnie zamykaną klapę,  

5)   posiadać uchwyt lub listwę ułatwiającą przetaczanie,  

6)   posiadać nadruk określający jakie odpady w   nim umieszczać,  

7)   dla zmieszanych odpadów komunalnych być w   kolorze stonowanym, z   wyłączeniem: niebieskiego, żółtego i   zielonego.  

3.   Pojemnik o   pojemności 1100 l - 1500 l powinien:  

1)   być kompletny i   zdatny do użytkowania,  

2)   posiadać szczelnie zamykaną klapę,  

3)   posiadać uchwyt lub listwę ułatwiającą przetaczanie,  

4)   na zmieszane odpady komunalne: być wyposażony w   4 kółka, być w   kolorze stonowanym, z   wyłączeniem: niebieskiego, żółtego i   zielonego,  

5)   na odpady selektywnie zbierane: być dostosowany do załadunku hakowego i   być odpowiednio w   kolorze:  

-   niebieski: papier, tektura, metale, opakowania wielomateriałowe, tekstylia,  

-   żółty: tworzywa sztuczne,  

-   zielony: szkło (opakowania szklane)  

6)   posiadać nadruk określający jakie odpady w   nim umieszczać.  

4.   Kontenery (KP 5, KP 7) powinny:  

1)   być kompletne i   zdatne do użytkowania,  

2)   posiadać szczelnie zamykające się klapy,  

3)   być dostosowane do załadunku hakowego, bramowego lub hakowo - bramowego,  

4)   na zmieszane odpady komunalne być w   kolorze stonowanym, z   wyłączeniem kolorów: niebieskiego, żółtego i   zielonego.  

5.   Worki powinny :  

1)   mieć odpowiednią wytrzymałość zarówno na przebicie jak i   rozciąganie,  

2)   posiadać mocny i   trwały zgrzew,  

3)   być wykonane z   surowca LDPE,  

4)   na odpady selektywnie zbierane być w   kolorze odpowiednio:  

-   niebieski: papier, tektura, metale, opakowania wielomateriałowe, tekstylia,  

-   żółty: tworzywa sztuczne,  

-   zielony: szkło (opakowania szklane),  

5)   posiadać nadruk określający jakie odpady należy w   nich umieszczać.  

§   7.   1.   Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości, na twardej, równej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody, błota i   innych zanieczyszczeń, w   sposób nie powodujący uciążliwości i   utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.  

2.   Dopuszcza się wyjątkowo, w   przypadkach utrudnionego dojazdu do nieruchomości pojazdów ciężarowych, uwzględniając zapisy § 5   ust. 1,możliwość stosowania worków do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych zamiast pojemników. Każdorazowo przypadek trudnego dojazdu należy uzgodnić z   Urzędem Miejskim.  

§   8.   1.   Właściciele zobowiązani są do zapewnienia swobodnego dostępu do pojemników i   worków we wskazanym w   harmonogramie terminie. Pojemniki o   pojemności 120 l i   240 l i   worki z   odpadami powinny być wystawiane do krawędzi jezdni w   sposób nie powodujący uciążliwości i   utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i   osób trzecich.  

2.   Właściciele nieruchomości, której wielkość nie pozwala na urządzenie na terenie nieruchomości punktu gromadzenia odpadów, zobowiązani są zawrzeć z   właścicielem nieruchomości udostępniającego miejsce na gromadzenie odpadów, alternatywnie:  

1)   umowę określającą warunki urządzenia takiego punktu na terenie jego nieruchomości,  

2)   warunki korzystania z   urządzonego lub już z   istniejącego na jego terenie punktu gromadzenia odpadów.  

§   9.   Właściciele nieruchomości lub części nieruchomości służących do użytku publicznego, takich jak: drogi publiczne w   centrum miasta (obszar zamknięty ulicami: Radomska, Szkolna, Mrozowskiego, Majówka, Kopalniana, Al. Armii Krajowej, Iłżecka, Targowa, Spółdzielcza, Kolejowa, Dworcowa, Piłsudskiego, Hutnicza; oraz na całej długości ulice: Radomska,1 Maja, Leśna, Kościelna,Al. Kardynała Wyszyńskiego, Miodowa, Jana Pawła II, Południowa), ciągi handlowo - usługowe, przystanki komunikacji, parki i   inne, są zobowiązani do wyposażenia tych miejsc w   kosze uliczne, zgodnie z   następującymi zasadami:  

1)   odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych nie może przekroczyć 300m a   jednocześnie ma umożliwiać wygodne i   bezpieczne korzystanie z   nich wszystkim użytkownikom w/w terenów,  

2)   na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w   sąsiedztwie oznaczenia przystanku,  

3)   opróżnianie koszy następować będzie systematycznie, w   sposób niedopuszczający do ich przepełniania.  

§   10.   Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w   takim stanie sanitarnym i   technicznym, aby korzystanie z   nich mogło odbywać się bez przeszkód i   powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a   w szczególności mają obowiązek utrzymywania ich w   czystości oraz okresowej ich dezynfekcji.  

Rozdział 4.
Częstotliwość i   sposób pozbywania się odpadów komunalnych i   nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości oraz z   terenów przeznaczonych do użytku publicznego  

§   11.   1.   Odbiór odpadów komunalnych odbywa się systematycznie, w   sposób zapobiegający przepełnianiu się pojemników i   worków oraz zanieczyszczaniu i   zaśmiecaniu terenu przyległego.  

2.   Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych z   nieruchomości zamieszkałych odbywa się z   częstotliwością:  

1)   z budynków jednorodzinnych - raz na dwa tygodnie,  

2)   z   budynków wielorodzinnych - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,  

3)   z   budynków wielolokalowych (bloki) - nie rzadziej niż dwa razy w   tygodniu.  

3.   Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych z   nieruchomości niezamieszkałych odbywa się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.  

4.   Odbiór odpadów selektywnie zebranych w   pojemnikach i   workach (koloru niebieskiego, żółtego i   zielonego) odbywa z   częstotliwością dostosowaną do warunków lokalnych - nie rzadziej niż raz w   miesiącu.  

5.   Odbiór odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i   elektronicznego z   nieruchomości zamieszkałych (z przed nieruchomości lub wyznaczonych miejsc) odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.  

6.   Usuwanie odpadów komunalnych z   koszy ulicznych musi odbywać się:  

1)   w obszarze określonym w   § 9   z częstotliwością - co drugi dzień,  

2)   na przystankach komunikacji miejskiej z   częstotliwością - nie mniejszą niż 2   razy w   tygodniu,  

3)   z pozostałych terenów użyteczności publicznej, z   częstotliwością zapobiegającą przepełnianiu się koszy - jednak nie rzadziej niż raz w   tygodniu.  

§   12.   1.   Wykonawca odbierający odpady komunalne wykonuje usługę zgodnie z   harmonogramem odbiór poszczególnych odpadów.  

2.   Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z   nieruchomości dostarcza właścicielowi nieruchomości wykonawca usługi.  

3.   Harmonogram odbioru odpadów z   nieruchomości zamieszkałych zatwierdza Prezydent Miasta Starachowice.  

§   13.   1.   Dopuszcza się, bez dodatkowej opłaty, oddawanie do   punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych   , następujących frakcji odpadów z   nieruchomości zamieszkałych:  

1)   papier, tektura,  

2)   metale,  

3)   tworzywa sztuczne,  

4)   szkło,  

5)   opakowania wielomateriałowe,  

6)   meble i   inne odpady wielkogabarytowe,  

7)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny,  

8)   zużyte baterie i   akumulatory,  

9)   przeterminowane leki i   chemikalia,  

10)   zużyte opony,  

11)   odpady zielone,  

12)   odpady budowlane i   rozbiórkowe,  

2.   Dopuszcza się kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji (odpady zielone i   odpady kuchenne) na własne potrzeby.  

3.   Dopuszcza się oddawanie do   mobilnego punktu zbiórki odpadów   , następujących frakcji odpadów powstających w   gospodarstwie domowym:  

1)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny, świetlówki i   inne źródła światła,  

2)   przeterminowane leki i   chemikalia,  

3)   zużyte baterie i   akumulatory.  

4.   Dopuszcza się możliwość zbierania odpadów w   pojemnikach do selektywnej zbiórki ustawionych w   miejscach publicznych (pasaże, Plac Rynek, itp.) odpowiednio:  

1)   pojemnik niebieski - papier,  

2)   pojemnik żółty - opakowania z   tworzyw sztucznych i   metale,  

3)   pojemnik zielony - opakowania szklane.  

5.   Dopuszcza się oddawanie odpadów do punktów skupu surowców wtórnych.  

6.   Dopuszcza się oddawanie do aptek wyposażonych w   specjalne pojemniki przeterminowanych leków.  

§   14.   1.   W zakresie usuwania nieczystości ciekłych właściciele nieruchomości:  

1)   zobowiązani są do zawarcia umowy na pozbywanie się nieczystości ciekłych z   wyspecjalizowaną firmą posiadającą stosowne zezwolenie, przy czym nieczystości ciekłe powinny być odbierane z   częstotliwością zapewniającą nieprzepełnienie zbiornika bezodpływowego, a   częstotliwość ta powinna być zależna od ilości zużytej wody,  

2)   mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice aktualną umowę z   jednostką wywozową na wykonywanie usług i   dokumenty potwierdzające ich realizację, za okres ostatnich sześciu miesięcy,  

3)   nie mogą opróżniać zbiorników bezodpływowych we własnym zakresie,  

4)   nie mogą odprowadzać płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z   obornika do zbiorników bezodpływowych, w   których gromadzone są ścieki bytowe.  

2.   Częstotliwość opróżniania z   osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni powinno wynikać z   ich instrukcji obsługi. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice dokumenty potwierdzające realizację usługi.  

§   15.   1.   Organizator imprezy o   charakterze masowym jest zobowiązany na własny koszt do:  

1)   zawarcia umowy na odbiór odpadów,  

2)   zapewnienia na czas trwania imprezy odpowiedniej ilości toalet oraz pojemników na odpady,  

3)   utrzymania czystości i   porządku podczas imprezy,  

4)   sprzątnięcia terenu, na którym organizowana była impreza oraz usunięcia zanieczyszczeń powstałych w   wyniku tej imprezy.  
 

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z   wojewódzkiego planu gospodarki odpadami  

§   16.   1.   Przedsiębiorca odbierający zmieszane odpady komunalne oraz selektywnie zebrane odpady zielone od właścicieli nieruchomości winien je przekazywać do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z   o.o. w   Janiku.  

2.   Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z   o.o. w   Janiku jako instalację do mechaniczno - biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i   wydzielania ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w   całości lub w   części do odzysku.  

3.   Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z   o.o. w   Janiku jako instalację do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i   innych bioodpadów oraz wytwarzanie z   nich produktu o   właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone przepisami prawa.  

4.   Wyznacza się Zakład Unieszkodliwiania Odpadów „Janik” Sp. z   o.o. w   Janiku jako instalację do składowania odpadów powstających w   procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z   sortowania odpadów komunalnych.  

5.   Wyznacza się jako instalację do zastępczej obsługi gminy, w   przypadku, gdy:  

1)   regionalna instalacja, określona w   ust. 3   uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z   innych przyczyn - instalację w   Ostrowcu Świętokrzyskim ul. Samsonowicza 15/11,  

2)   regionalna instalacja, określona w   ust. 4   i 5   uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z   innych przyczyn - Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w   Janczycach.  

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.  

§   17.   1.   Właściciele bądź opiekunowie zwierząt (tradycyjnie przebywających wraz z   człowiekiem w   jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywanych przez człowieka w   charakterze jego towarzysza, dalej zwanych „zwierzętami domowymi”), w   szczególności psów, zobowiązani są do:  

1)   sprawowania opieki nad nimi w   sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi;  

2)   zachowania środków ostrożności przy ich wyprowadzaniu oraz przewożeniu środkami komunikacji publicznej;  

3)   niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń, spowodowanych przez zwierzęta w   miejscach publicznych oraz częściach nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, w   szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również chodnikach, ulicach i   placach zabaw, a   także na zieleńcach i   innych miejscach publicznych.  

2.   Właściciele psów zobowiązani są do ich oznakowania identyfikatorem, który nabyli przy rejestracji psa w   Urzędzie Miejskim w   Starachowicach lub elektronicznym identyfikatorem wszczepionym pod skórę.  

3.   W miejscach służących do użytku publicznego właściciele lub opiekunowie psów zobowiązani są prowadzić psy na uwięzi a   ponadto psy ras średnich i   dużych i   mieszańców tych ras, powinny mieć założony kaganiec. Zwolnienie psa z   uwięzi dozwolone jest wtedy, gdy pies jest w   kagańcu, w   miejscach mało uczęszczanych przez ludzi oraz gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.  

4.   Przepisy ust. 3   stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.  

§   18.   1.   Zabrania się:  

1)   pozostawiania zwierząt domowych bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest na uwięzi lub nie znajduje się w   pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w   sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz,  

2)   wprowadzania zwierząt domowych:  

a)   do piaskownic i   na place zabaw dla dzieci,  

b)   na tereny rekreacyjne i   sportowe,  

c)   na tereny kąpielisk miejskich,  

d)   do budynków użyteczności publicznej, w   szczególności do urzędów, szkół i   placówek wychowawczych, placówek kulturalno - oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej i   społecznej oraz innych obiektów, w   których administracja wprowadziła ten zakaz.  

2.   Zakazy określone w   ust. 1   pkt 2   nie dotyczą psów przewodników.  

3.   W budynkach wielolokalowych zabrania się prowadzenia hodowli psów lub kotów oraz utrzymywania zwierząt domowych w   sposób stwarzający znaczne uciążliwości dla zamieszkujących w   nich ludzi.                

§   19.   1.   Wszystkie psy podlegają rejestracji. Rejestr psów prowadzi Urząd Miejski w   Starachowicach.  

2.   Właściciele psów zobowiązani są złożyć w   Urzędzie Miejskim w   Starachowicach wniosek o   zarejestrowanie psa, w   terminie miesiąca od nabycia psa.  

3.   W razie sprzedaży, darowizny, zaginięcia lub padnięcia psa, jego dotychczasowy właściciel zobowiązany jest zawiadomić o   tym Urząd Miejski oraz zwrócić w   miarę możliwości identyfikator psa.  

§   20.   1.   Właściciele zwierząt domowych mogą na własny koszt znakować zwierzęta elektronicznym identyfikatorem (tzw. czipem). Zabieg ten przeprowadza lekarz weterynarii.  

2.   Właściciele psów oznakowanych elektronicznym identyfikatorem zwolnieni są z   opłaty od posiadania psa. Potwierdzenie wszczepienia czipa stanowi wpis w   książeczkę zdrowia psa lub inny dokument potwierdzający wykonanie tego zabiegu.  

§   21.   1.   Na interwencję osób mających poczucie bezpośredniego zagrożenia ze strony psów będących bez dozoru w   miejscach publicznych, podejmowane będą działania w   trybie przewidzianym art. 6   ust. 1   pkt 5   ustawy z   dnia 21 sierpnia 1997r o   ochronie zwierząt, jeżeli nie będzie możliwy inny sposób usunięcia zagrożenia.  

2.   W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało odłowione, koszty poniesione przez Gminę związane z   odłowieniem i   sprawowaniem opieki nad zwierzęciem, oraz zapewnieniem mu w   tym czasie opieki weterynaryjnej, zwraca Gminie jego właściciel, niezależnie od sankcji przewidzianych prawem z   tytułu pozostawienia zwierzęcia bez właściwego dozoru.  

§   22.   Właściciele lub opiekunowie psów mają obowiązek przedstawić do wglądu funkcjonariuszom Straży Miejskiej lub innym osobom upoważnionym przez Prezydenta Miasta Starachowice aktualne świadectwo szczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie, aktualny dowód uiszczenia opłaty z   tytułu posiadania psa, a   w przypadku posiadania psa rasy uznawanej za agresywną stosowne zezwolenie.  

§   23.   Utrzymujący zwierzęta egzotyczne, w   szczególności gady i   ptaki w   lokalach mieszkalnych lub użytkowych, zobowiązani są do zabezpieczenia tych lokali przed wydostaniem się zwierząt na zewnątrz.  

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z   produkcji rolniczej, w   tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w   poszczególnych nieruchomościach  

§   24.   1.   Wprowadza się bezwzględny zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich (w rozumieniu przepisów o   organizacji hodowli i   rozrodzie zwierząt gospodarskich) na terenach:  

1)   budownictwa wielolokalowego,  

2)   skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego, przez które rozumie się zabudowę szeregową budynków jednorodzinnych lub grupową zabudowę budynków jednorodzinnych wolnostojących na działkach o   powierzchni nie przekraczającej 500m2,  

3)   użyteczności publicznej.  

2.   Na innych terenach wyłączonych z   produkcji rolniczej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych hodowli zwierząt gospodarskich na potrzeby własne gospodarstwa domowego.  

§   25.   1.   W przypadku określonym w   § 24 ust. 2właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania zwierząt gospodarskich we właściwych warunkach sanitarnych i   zoohigienicznych, w   sposób nieuciążliwy dla otoczenia i   właścicieli nieruchomości sąsiednich, szczególnie w   zakresie hałasu i   przykrych zapachów.  

2.   Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do usuwania nieczystości powstałych podczas prowadzenia chowu lub hodowli, w   sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i   podziemnych.  

3.   Właściciele i   użytkownicy zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i   w innych miejscach publicznych.  

Rozdział 8.
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i   terminów jej przeprowadzania  

§   26.   1.   Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty, w   których stwierdzono występowanie gryzoni.  

2.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do stałego tępienia szczurów w   obrębie swojej nieruchomości.  

3.   Deratyzację na obszarze całej Gminy należy przeprowadzić raz w   roku - w   drugiej połowie października.  

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe  

§   27.   Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.  

§   28.   Traci moc uchwała Nr V/6/06 Rady Miejskiej w   Starachowicach z   dnia 26 czerwca 2006r. sprawie regulaminu utrzymania czystości i   porządku na terenie miasta Starachowice, z   dniem 30.06.2013r.  

§   29.   Uchwała wchodzi w   życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w   Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego,z mocą obowiązującą od 1   lipca 2013r.  

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  


Zbigniew   Rafalski


Uzasadnienie

Na podstawie art. 4   ust. 1   ustawy z   dnia 13 września 1996 roku o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach (Dz. U. z   2012 r., poz. 391) Rada Miejska, po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i   porządku na terenie gminy. W   regulaminie określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i   porządku w   zakresie wynikającym z   art. 4   ust.2.  

Projekt „Regulaminu utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Starachowice” został pozytywnie zaopiniowany postanowieniem z   dnia 16.11.2012r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w   Starachowicach.  

Ponadto na mocy art. 4   ust. 3, Rada Miejska jest zobowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w   terminie sześciu miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Sejmik Województwa Świętokrzyskiego uchwałą Nr XXI/360/12 z   28 czerwca 2012r. uchwalił „Plan gospodarki odpadami dla województwa świętokrzyskiego 2012 - 2018”.  

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00