Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 64/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
z dnia 21 listopada 2012r.
w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Nr XXXII/226/2012 Rady Gminy w Piekoszowie
w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Nr XXXII/226/2012 Rady Gminy w Piekoszowie
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w składzie:
Przewodniczący: Henryk Rzepa - Prezes Izby
Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw, Monika Dębowska-Sołtyk, Iwona Kudła, Joanna Marczewska, Ewa Midura - sprawozdawca, Zbigniew Rękas
na podstawie art. 18 ust. 1 pkt. 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt. 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2012 Nr 1113 j.t.) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
p o s t a n a w i a
stwierdzić nieważność części uchwały Nr XXXII/226/2012 Rady Gminy w Piekoszowie z dnia 30 października 2012 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012 - 2021 r . to jest prognozy zawartej w załączniku pod nazwą wieloletnia prognoza finansowa w odniesieniu do roku 2012 z powodu naruszenia art. 226 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 ze zm.)
U z a s a d n i e n i e
Uchwała Nr XXXII/226/2012 Rady Gminy w Piekoszowie z dnia 30 października 2012 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012 - 2021 r. doręczona została do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dniu 7 listopada 2012 r. i na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 7 w/w ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych została objęta postępowaniem nadzorczym.
Badając wyżej wymienioną uchwałę Kolegium RIO w Kielcach ustaliło, że w załączniku do w/w uchwały odnoszącym się do wieloletniej prognozy finansowej w odniesieniu do roku 2012 przyjęte zostały następujące założenia:
1/ w kolumnie 1 dochody ogółem - podana została kwota 51.016.858 zł
2/ w kolumnie 1.1. dochody bieżące - podana została kwota 44.140.484 zł
3/ w kolumnie 1.2. dochody majątkowe oraz w kolumnie 1.2.1. dochody ze sprzedaży majątku - podane zostały kwoty 6.876.374 zł i 3.200.000 zł
4/ w kolumnie 7 kwota długu - podana została kwota 22.946 114 zł
5/ w kolumnie 9 zadłużenie do dochodów ogółem - podano wartość 44,98%
Analiza powyższych założeń dotyczących planowanych na 2012 dochodów, w tym bieżących i majątkowych oraz kwoty długu zakładanego na w/w rok oparta na sprawozdaniach z wykonania budżetu na 30.09.2012 r.: Rb-28S o wydatkach, Rb-NDS o nadwyżce /deficycie oraz Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji a także danych przedstawionych przez Wójta Gminy Piekoszów w piśmie z dnia 07.11.2012 r. wykazała, że założenia przyjęte przez Radę Gminy w Piekoszowie w w/w zakresie są nierealistyczne.
Na dzień podjęcia kwestionowanej uchwały to jest na 30.10.2012 roku w budżecie Gminy Piekoszów na 2012 rok zaplanowane były dochody majątkowe na łączną kwotę 6.876.374 zł . Jednakże realistyczne oszacowanie tych dochodów wykazało, że ich wykonanie do końca 2012 roku wyniesie łącznie 4.012.596 zł czyli o 2.569.978 zł mniej niż zakładano. Szczegółowa analiza danych w tym zakresie zawarta jest w uchwale Nr 62/2012 Kolegium RIO w Kielcach.
Ponadto Kolegium stwierdziło, że kwota dochodów planowanych w budżecie Gminy Piekoszów na 2012 rok w dziale 756 rozdz. 75621 § 0010 jest zawyżona o 528.604 zł i jak wyjaśnił Wójt Gminy Piekoszów prawidłowa kwota planu dochodów z w/w źródła powinna wynosić 6.342.949 zł.
Wobec powyższych ustaleń Kolegium RIO w Kielcach stwierdza, że dochody ogółem w wysokości 51.016.858 zł, w tym dochody bieżące w wysokości 44.140.484 zł i dochody majątkowe 6.876.374 zł prognozowane do osiągniecia na 2012 rok i podane w załączniku wieloletnia prognoza finansowa do w/w uchwały Nr XXXII/226/2012 są nierealistyczne.
Za realistyczną kwotę dochodów ogółem uznać należy wg stanu na 30.10.2012 roku kwotę 47.918.582 zł wyliczoną jako różnica:
kwoty dochodów ogółem 51.016.858 zł (zgodnej na 30.10.2012 r. z ewidencją na podstawie uchwał i zarządzeń zmieniających budżet 2012 roku)
pomniejszonej o zawyżone na 2012 roku dochody majątkowe w wysokości 2.569.978 zł oraz pomniejszonej o kwotę 528.604 zł błędnie zaplanowaną w dziale 756 rozdz. 75621 § 0010.
Za nierealistyczną uznać należy także kwotę długu prognozowaną w wysokości 22.946 114 zł na koniec 2012 roku. Szczegółowa analiza danych w tym zakresie zawarta jest w uchwale Nr 62/2012 Kolegium RIO w Kielcach. Prowadzi ona do uznania kwoty 28.038.236 zł za realistycznie ustalony na 2012 rok dług, który nie powoduje przekroczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia Gminy Piekoszów, o którym mowa w art. 170 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 Nr 249 poz. 2104 ze zm).
Nierealistyczne założenia dotyczące kwoty planowanych na 2012 rok dochodów i długu spowodowały jednocześnie błędne obliczenie poziomu zadłużenia Gminy Piekoszów, o którym mowa w art. 170 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 Nr 249 poz. 2104 ze zm). Przyjmując za dane realistyczne: kwotę długu 28.038.236 zł i dochody ogółem w kwocie 47.918.582 zł relacja, o której mowa w w/w przepisie ustawy o finansach publicznych wyniesie 58,5% a nie jak podano w w.p.f. 44,98%.
Wymóg realistyczności wieloletniej prognozy finansowej jest wymogiem prawnym określonym w art. 226 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jego niezachowanie w stosunku do założeń przyjętych w uchwale w sprawie w.p.f. na 2012 rok skutkuje rozstrzygnięciem nadzorczym jak w sentencji.
Reasumując powyższe ustalenia należy również wskazać, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piekoszów na lata 2012 - 2021 r., wobec której co do założeń przyjętych na 2012 rok stwierdzona została niniejszą uchwałą Kolegium RIO w Kielcach nieważność wymaga gruntownych zmian polegających na dostosowaniu planowanych wydatków do realistycznych dochodów przy utrzymaniu wymaganych przepisami prawa wskaźników obciążenia dochodów długiem i jego spłatą. Należy przy tym uwzględnić wymogi art. 229 ustawy z dnia 27.08.2009 roku o finansach publicznych wartości, zgodnie z którymi wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie Gminy Piekoszów powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego. Należy też wskazać, że zgodnie z art. 230 ust. 6 w/w ustawy o finansach publicznych uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jest uchwałą jaką organ stanowiący j.s.t. podejmuje nie później niż uchwałę budżetową. Oznacza to, że uchwała budżetowa ustalająca budżet jako roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów j.s.t. jest uchwałą następczą w stosunku do uchwały w sprawie w.p.f.
P o u c z e n i e
Od niniejszej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach przysługuje skarga za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach w terminie 30 dni od dnia doręczenia.
| Przewodniczący Kolegium |