Akt prawny
Alerty
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PNK.I.4130.106.2012 Wojewody Świętokrzyskiego
z dnia 6 listopada 2012r.
stwierdzające nieważność uchwały Nr XXIV/150/2012 Rady Gminy Radoszyce z dnia 28 września 2012 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/136/2012 Rady Gminy Radoszyce z dnia 28 czerwca 2012r. w sprawie nadania statutu samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Radoszycach w części określonej w § 1 pkt 2 i pkt. 3 ust. 6 i 7
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 32, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008, Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Dz.U. Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012r. poz. 567/
stwierdza się nieważność
uchwały Nr XXIV/150/2012 Rady Gminy Radoszyce z dnia 28 września 2012 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/136/2012 Rady Gminy Radoszyce z dnia 28 czerwca 2012r. w sprawie nadania statutu samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Radoszycach w części określonej w § 1 pkt 2 i pkt. 3 ust. 6 i 7.
Uzasadnienie
Na sesji w dniu 28 września 2012 roku Rada Gminy Radoszyce podjęła uchwałę Nr XXIV/150/2012 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/136/2012 Rady Gminy Radoszyce z dnia 28 czerwca 2012r. w sprawie nadania statutu samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Radoszycach.
Po dokonaniu analizy prawnej uchwały organ nadzoru stwierdza, że uchwała ta w części określonej w sentencji rozstrzygnięcia została podjęta z rażącym naruszeniem prawa.
W § 1 pkt 2 uchwały Rada Gminy określiła zadania rady społecznej.
Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.) podmiot tworzący określa w Statucie:
1) nazwę podmiotu odpowiadającą rodzajowi i zakresowi udzielanych świadczeń zdrowotnych;
2) siedzibę podmiotu
3) cele i zadania podmiotu,
4) organy i strukturę organizacyjną podmiotu, w tym zadania, czas trwania kadencji i okoliczności odwołania członków rady społecznej, o której mowa w art. 48, przed upływem kadencji;
5) formę gospodarki finansowej.
Ustawodawca, kształtując powyższe upoważnienie dla rady, precyzyjnie wskazał kwestie, które pozostawił regulacji Radzie Gminy. Z istoty aktu prawa miejscowego wynika niedopuszczalność takiego działania Rady Gminy realizującej delegację ustawową, które polega na powtarzaniu bądź modyfikacji wiążących norm o charakterze powszechnie obowiązującym. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowo-administracyjnym uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może regulować jeszcze raz tego, co zostało zawarte w obowiązującej ustawie. Taka uchwała, jako istotnie naruszająca prawo, jest nieważna.
Zgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy do zadań rady społecznej należy:
1) przedstawianie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach:
a) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
b) związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
c) przyznawania kierownikowi nagród,
d) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem,
2) przedstawianie kierownikowi wniosków i opinii w sprawach:
a) planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
b) rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
c) kredytów bankowych lub dotacji,
d) podziału zysku,
e) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
f) regulaminu organizacyjnego;
3) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
4) opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie.
Określone w § 13 Statutu zadania rady społecznej nie są wypełnieniem delegacji wynikającej z art. 48 ust. 2 pkt 5 ustawy lecz są powtórzeniem zapisów ustawowych.
Podobnie w § 1 pkt 3 ust. 6 i 7 uchwały Rada Gminy postanowiła, że "członkowi Rady Społecznej przysługuje zwolnienie z wykonania obowiązków w ramach stosunku pracy na czas uczestniczenia w posiedzeniach Rady Społecznej. Za udział w posiedzeniach Rady Społecznej jej członkowi przysługuje od Rady Gminy w Radoszycach rekompensata w wysokości utraconych zarobków, jeżeli z powodu uczestnictwa w posiedzeniu Rady pracodawca nie udzielił członkowi na ten czas zwolnienia z wykonywania obowiązków pracowniczych z zachowaniem prawa do wynagrodzenia."
Kwestie związane ze zwolnieniem pracownika na czas uczestnictwa w posiedzeniach rady społecznej ustawodawca określił w art. 48 ust. 9 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 48 ust. 10 ustawy za udział w posiedzeniach rady społecznej jej członkowi przysługuje od podmiotu tworzącego rekompensata w wysokości utraconych zarobków, jeżeli z powodu uczestnictwa w posiedzeniu rady pracodawca udzielił członkowi na ten czas zwolnienia z wykonywania obowiązków pracowniczych bez zachowania prawa do wynagrodzenia. Brak jest zatem podstawy prawnej do przyjęcia regulacji określonej w § 1 pkt 3 ust. 7 uchwały.
Mając powyższe na uwadze stwierdzenie nieważności uchwały w części określonej w sentencji rozstrzygnięcia jest uzasadnione.
Na niniejsze rozstrzygnięcie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Wojewody Świętokrzyskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.
Wojewoda Świętokrzyski |