Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2012 poz. 2940

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PNK.I.4130.103.2012 Wojewody Świętokrzyskiego

z dnia 31 października 2012r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr XXVIII/229/12 Rady Miejskiej w Pińczowie z dnia 3 października2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów - w części określonej w § 4 ust. 2, 3 i 4, § 8 ust. 2, § 19, § 25 ust. 2 i § 28 ust. 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz.1806, z 2005 r. Nr 172, poz, 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 32, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008, Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Dz.U. Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz.777, Nr 149, poz.887, Nr 217, poz. 1281, z 2012r. poz. 567/

stwierdza się nieważność

uchwały Nr XXVIII/229/12 Rady Miejskiej w Pińczowie z dnia 3 października2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów - w części określonej w § 4 ust. 2, 3 i 4, § 8 ust. 2, § 19, § 25 ust. 2 i § 28 ust. 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.

Uzasadnienie

Na sesji w dniu 3 października 2012 roku Rada Miejska w Pińczowie podjęła uchwałę Nr XXVIII/229/2012 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów. Regulamin ten stanowi załącznik Nr 1 do przedmiotowej uchwały.

Uchwała ta w części określonej w sentencji rozstrzygnięcia podjęta została z naruszeniem prawa.

Podstawę do podjęcia uchwały stanowi przepis art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391), zgodnie z którym Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

1/ W § 4 ust. 2 Regulaminu Rada Miejska postanowiła, iż "obowiązek wynikający z ust. 1 należy wykonać w danym dniu do godziny 7.00". Taki zapis Regulaminu jest niezgodny z prawem. Określenie częstotliwości wykonywania obowiązków dotyczących uprzątnięcia błota, śniegu (... ) nie zostało przewidziane w obowiązkach uregulowanych przez ustawodawcę w art. 4 ust. 2 pkt l lit. b ustawy. Przepis ten ogranicza się jedynie do określenia obowiązku uprzątnięcia błota, śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Tak więc postanowienia Regulaminu mogą jedynie określać obowiązek uprzątnięcia określonych w tym przepisie zanieczyszczeń. Natomiast brak jest upoważnienia do określania czasookresu wykonania tego obowiązku. Gdyby ustawodawca uznał za niezbędne przekazanie uprawnienia, także w tym zakresie radzie gminy, to wprost uprawnienie to wynikałoby z upoważnienia ustawowego, tak jak ma to miejsce w pkt 3 art. 4 ust. 2 ustawy.

2/ W§ 4 ust. 3 Regulaminu ustalono, że "uprzątnięte błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a w przypadku braku możliwości takiego gromadzenia usunięte z nieruchomości." Zapis ten narusza przepis art. 5 ust. 4 pkt. 2, zgodnie z którym obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.

3/ W§ 4 ust. 4 Regulaminu Rada Miejska nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się. Zgodnie z orzecznictwem sądowo-administracyjnym regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy może wprowadzać obowiązek uprzątania przez właściciela nieruchomości śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Za taką strefę nie można uznać bez wątpienia dachów i gzymsów budynków, nawet jeżeli miałyby wystawać nad ciągami komunikacyjnymi powszechnie dostępnymi - wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14.06.2011r. II SA/OI 298/11, wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 29.10.2008 r. II SA/Bd633/08.

4/ W§ 8 ust. 2 Regulaminu postanowiono, iż "w przypadkach nieokreślonych w ust. 1 dopuszcza się możliwość ustalenia decyzją Burmistrza indywidualnie dla danego podmiotu normy ilości wytwarzanych odpadów komunalnych w zależności od profilu jego działalności." Zapis ten jest przekroczeniem delegacji ustawowej określonej w art. 4 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W Regulaminie uchwalonym przez radę gminy muszą znaleźć się postanowienia odnoszące się do całej materii określonej w art. 4 ust. 2 ustawy. Brak jest upoważnienia do przekazania organowi wykonawczemu kompetencji określonych w tym przepisie dla rady gminy.

5/ W§ 19 Regulaminu Rada Miejska ustaliła, że "w przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadzony został obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy z terenu tej nieruchomości oraz terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba". Organizatora imprezy masowej nie można uznać za właściciela nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 oraz za podmiot, o którym mowa wart. 5 ust. 2-4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Obowiązki organizatora imprez masowych określa ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych. W przepisach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie ma upoważnienia do nakładania jakichkolwiek obowiązków na ten podmiot - wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7.04.2011r. II SA/Ol145/11,wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 3.03.2010r. II SA/Bd 93/10.

6/ W§ 25 ust. 2 Regulaminu nałożono na właścicieli zwierząt gospodarskich, które zanieczyściły ulice, chodnik, lub miejsce publiczne obowiązek uprzątnięcia tych zanieczyszczeń. Zapis ten jest sprzeczny z prawem, bowiem w przepisie art. 5 ust. 3-5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca w sposób jednoznaczny określił podmioty zobowiązane do utrzymania porządku i czystości m. in. na przystankach komunikacyjnych, na drogach publicznych. Nie jest zatem dopuszczalne regulowanie tych kwestii w odmienny sposób w drodze uchwały rady gminy.

7/ W § 28 ust. 2 Regulaminu określono, "że termin i obszar przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji wyznacza Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i podaje do publicznej wiadomości w formie ogłoszeń rozmieszczonych na terenie objętym deratyzacją". Z brzmienia art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy wynika wprost, że terminy i obszary obowiązkowej deratyzacji winny wynikać z regulaminu utrzymania czystości i porządku. Wskazany przepis ustawy nie zawiera ustawowego upoważnienia, by kwestie te regulował burmistrz lub jakikolwiek inny podmiot po uprzednim uzgodnieniu z państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym z pominięciem rady w tym zakresie.

Mając powyższe na uwadze stwierdzenie nieważności uchwały w części określonej w sentencji rozstrzygnięcia jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Wojewody Świętokrzyskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

z up. Wojewody Świętokrzyskiego
Wicewojewoda Świętokrzyski


Grzegorz Dziubek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00