Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 56/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
z dnia 17 października 2012r.
w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w Czarnocinie z dnia 27 września 2012 roku w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w składzie :
Przewodniczący : Henryk Rzepa - Prezes Izby
Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw, Monika Dębowska-Sołtyk, Iwona Kudła, Joanna Marczewska (sprawozdawca), Ewa Midura, Ireneusz Piasecki
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113)
p o s t a n a w i a
stwierdzić nieważność uchwały Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w Czarnocinie z dnia 27 września 2012 roku w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego z powodu braku podstaw prawnych do podjęcia przez organ stanowiący przedmiotowej uchwały.
U z a s a d n i e n i e
Uchwała Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w Czarnocinie z dnia 27 września 2012 roku w sprawie określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dniu 4 października 2012 roku i na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz.1113) została objęta postępowaniem nadzorczym.
W wyniku badania przedmiotowej uchwały Kolegium Izby stwierdziło, co następuje :
W podstawie prawnej badanej uchwały wskazany został art. 15 w związku z art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zawiera jedynie podstawę do podjęcia przez organ stanowiący uchwały w sprawie wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, co wynika z ust. 7 tego przepisu. Kolejna kompetencja do podjęcia przez organ stanowiący uchwały w zakresie zakładu budżetowego wynika z art. 219 ust. 4 ustawy o finansach publicznych i dotyczy ustalenia stawek dotacji przedmiotowych. Kwota dotacji i zakres dotacji przedmiotowej określony jest w uchwale budżetowej, co wynika z art. 219 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
Z kolei art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych powołany w podstawie prawnej badanej uchwały reguluje zagadnienia związane ze zwrotem do budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji udzielonych z budżetu tej jednostki i nie zawiera delegacji do stanowienia w tym zakresie odrębnych regulacji przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Wskazane w podstawie prawnej badanej uchwały przepisy ustawy o finansach publicznych jak i pozostałe przepisy ustawy o finansach publicznych regulujące zagadnienia dotyczące zakładów budżetowych nie zawierają zatem kompetencji dla rady gminy do określenia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego. Kompetencji takich nie posiada również organ wykonawczy.
W odniesieniu do zagadnień regulowanych w badanej uchwale należy jednak wskazać, że w zakresie gospodarki finansowej samorządowych zakładów budżetowych obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Rozdział 6 i 7 w/w rozporządzenia zawiera sposób i tryb sporządzania planów finansowych oraz sposób ustalenia nadwyżki środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych. § 45 w rozdziale 7 w/w rozporządzenia reguluje także kwestie dotyczące przekazywania dotacji przedmiotowej, terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji oraz decyzji o zwrocie dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z odsetkami.
Biorąc pod uwagę powyższe Kolegium orzekło jak w sentencji.
P o u c z e n i e
Od niniejszej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach przysługuje w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
| Przewodniczący Kolegium |