Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2012 poz. 2913

Uchwała nr 56/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach

z dnia 17 października 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w   Czarnocinie z   dnia 27 września 2012 roku w   sprawie określenia zasad i   trybu udzielania i   rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego.  

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Kielcach w   składzie :  

Przewodniczący : Henryk Rzepa - Prezes Izby  

Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw, Monika Dębowska-Sołtyk, Iwona Kudła, Joanna Marczewska (sprawozdawca), Ewa Midura, Ireneusz Piasecki  

Na podstawie art. 11 ust. 1   pkt 4   w związku z   art. 18 ust. 1   pkt 1   ustawy z   dnia 7   października 1992 r. o   regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z   2012 r. poz. 1113)  

p o   s t a   n a   w i   a  

stwierdzić nieważność uchwały Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w   Czarnocinie z   dnia 27 września 2012 roku w   sprawie określenia zasad i   trybu udzielania i   rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego z   powodu braku podstaw prawnych do podjęcia przez organ stanowiący przedmiotowej uchwały.  

U z   a s a   d n i   e n i   e  

Uchwała Nr XXIII/172/2012 Rady Gminy w   Czarnocinie z   dnia 27 września 2012 roku w   sprawie określenia zasad i   trybu udzielania i   rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Kielcach w   dniu 4   października 2012 roku i   na podstawie art. 11 ust. 1   pkt 4   ustawy z   dnia 7   października 1992 r. o   regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z   2012 r. poz.1113) została objęta postępowaniem nadzorczym.  

W wyniku badania przedmiotowej uchwały Kolegium Izby stwierdziło, co następuje :  

W podstawie prawnej badanej uchwały wskazany został art. 15 w   związku z   art. 251 ust. 1   ustawy z   dnia 27 sierpnia 2009 r. o   finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z   późn. zm.). Art. 15 ustawy z   dnia 27 sierpnia 2009 r. o   finansach publicznych zawiera jedynie podstawę do podjęcia przez organ stanowiący uchwały w   sprawie wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, co wynika z   ust. 7   tego przepisu. Kolejna kompetencja do podjęcia przez organ stanowiący uchwały w   zakresie zakładu budżetowego wynika z   art. 219 ust. 4   ustawy o   finansach publicznych i   dotyczy ustalenia stawek dotacji przedmiotowych. Kwota dotacji i   zakres dotacji przedmiotowej określony jest w   uchwale budżetowej, co wynika z   art. 219 ust. 3   ustawy o   finansach publicznych.  

Z kolei art. 251 ust. 1   ustawy o   finansach publicznych powołany w   podstawie prawnej badanej uchwały reguluje zagadnienia związane ze zwrotem do budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji udzielonych z   budżetu tej jednostki i   nie zawiera delegacji do stanowienia w   tym zakresie odrębnych regulacji przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.  

Wskazane w   podstawie prawnej badanej uchwały przepisy ustawy o   finansach publicznych jak i   pozostałe przepisy ustawy o   finansach publicznych regulujące zagadnienia dotyczące zakładów budżetowych nie zawierają zatem kompetencji dla rady gminy do określenia zasad i   trybu udzielania i   rozliczania dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego. Kompetencji takich nie posiada również organ wykonawczy.  

W odniesieniu do zagadnień regulowanych w   badanej uchwale należy jednak wskazać, że w   zakresie gospodarki finansowej samorządowych zakładów budżetowych obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z   dnia 7   grudnia 2010 r. w   sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i   samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) wydanego na podstawie delegacji zawartej w   art. 17 ust. 1   ustawy o   finansach publicznych. Rozdział 6   i 7   w/w rozporządzenia zawiera sposób i   tryb sporządzania planów finansowych oraz sposób ustalenia nadwyżki środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych. § 45 w   rozdziale 7   w/w rozporządzenia reguluje także kwestie dotyczące przekazywania dotacji przedmiotowej, terminu i   sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji oraz decyzji o   zwrocie dotacji do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z   odsetkami.  

Biorąc pod uwagę powyższe Kolegium orzekło jak w   sentencji.  

P o   u c z   e n i   e  

Od niniejszej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Kielcach przysługuje w   terminie 30 dni od dnia doręczenia skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w   Kielcach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Kielcach  

 

 

 

Przewodniczący Kolegium  


 

 

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00