Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2010 nr 359 poz. 3870

Uchwała nr XIII/2/2010 Rady Miejskiej w Starachowicach

z dnia 10 listopada 2010r.

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania wierzytelności Gminy Starachowice oraz jednostek organizacyjnych Gminy Starachowice z tytułu należności pieniężnych mający charakter cywilnoprawny oraz udzielania ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 i 2 pkt 15, art. 40, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Starachowicach uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia wstępne

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkaładania na raty wierzytelności Gminy Starachowice oraz jednostek organizacyjnych Gminy Starachowice z tytułu należności pieniężnych mających chrakter cywilnoprawny, zwany dalej "wierzytelnościami" wobec osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej zwanych dalej "dłużnikami".

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1. wierzytelności - oznacza to należność główną lub odsetki za zwłokę albo kary umowne, przy czym kwoty wierzytelności tego samego dłużnika wynikające z różnych tytułów nie ulegają kumulacji,

2. dłużniku - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej,

3. trudnej sytuacji materialnej - oznacza to:

1) w odniesieniu do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - udokumentowany przez dłużnika stan faktyczny, z którego wynika, że średniomiesięczny łączny dochód brutto na członka rodziny w gospodarstwie wieloosobowym, za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 70% najniższej emerytury, a w gospodarstwie jednoosobowym najniższej emerytury, której wysokość ogłaszana jest Komunikatem Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych publikowanym w Monitorze Polskim.

2) w odniesieniu do przedsiębiorców nie wymienionych w pkt 1, osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej udokumentowany przez dłużnika stan faktyczny, z którego wynika, że wystąpiła u niego strata z tytułu prowadzonej działalności wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku,

3) w odniesieniu do rodzin, które mają na utrzymaniu niepełnosprawne dziecko uczęszczające do przedszkola - udokumentowany przez dłużnika stan faktyczny, z którego wynika, że średniomiesięczny łączny dochód brutto na członka rodziny w gospodarstwie domowym za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 100% najniższej emerytury, której wysokość ogłaszana jest Komunikatem Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych publikowanym w Monitorze Polskim

4. uldze - rozłożenie na raty lub odroczenie terminu zapłaty wierzytelności,

5. kosztach dochodzenia - oznacza to koszty sądowe, koszty zastępstwa procesowego, opłaty pocztowe, telefoniczne, koszty czynności przygotowawczych, ogłoszeń oraz inne niezbędne koszty poniesione w celu przymusowego dochodzenia zapłaty wierzytelności,

6. kosztach egzekucji - oznacza to opłaty egzekucyjne i zwrot wydatków gotówkowych komornika poniesionych w toku egzekucji, w zakresie niezbędnym do celowego przeprowadzenia egzekucji, określonych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 1997 r. Nr 133 poz. 882 ze zmianami),

7. przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno- prawną oraz sposób finansowania,

8. trzy lata kalendarzowe - należy przez to rozumieć rok budżetowy (kalendarzowy) udzielenia pomocy i poprzedzające go dwa lata budżetowe (kalendarzowe)

Rozdział 2.
Organy uprawnione do umarzania wierzytelności i udzielania ulg

§ 3. 1. Do umarzania wierzytelności i udzielania ulg w spłacie wierzytelności uprawnieni są:

1) Prezydent, jeżeli kwota wierzytelności nie przekracza 5-krotności minimalnego wynagrodzenia na dzień złożenia wniosku,

2) Prezydent po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów i Budżetu Rady Miejskiej w Starachowicach, jeżeli kwota wierzytelności przekracza 5-krotność minimalnego wynagrodzenia na dzień złożenia wniosku

2. Prezydent może upoważnić do umarzania wierzytelności lub udzielania ulg w ich spłacie: Kierowników jednostek organizacyjnych gminy, jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza minimalnego wynagrodzenia.

3. Przez kwotę wierzytelności rozumie się kwotę wierzytelności łącznie z kwotą naliczonego oprocentowania wraz z innymi należnościami ubocznymi.

§ 4. Organ właściwy do umarzania kwoty głównej wierzytelności oraz udzielania ulg w spłacie jest również uprawniony do umarzania kwoty naliczonego oprocentowania oraz innych należności ubocznych.

Rozdział 3.
Zasady umarzania wierzytelności i udzielania ulg

§ 5. Nie podlegają umorzeniu ewentualne koszty (opłaty) sądowe i egzekucji.

§ 6. 1. Dopuszcza się umorzenie z urzędu, jeśli podstawy umorzenia potwierdzone są dokumentami znajdującymi się w posiadaniu Urzędu Miejskiego lub jednostek organizacyjnych, w sytuacji gdy:

1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł;

2) osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;

5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny w szczególności, jeśli:

a) nie można ustalić osoby dłużnika, jego miejsca zamieszkania bądź siedziby;

b) kwota zaległości w okresie roku kalendarzowego nie przekracza 5-krotności wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

2. Wierzytelność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli ustalone w toku postępowania wyjaśniającego okoliczności wykażą, że wymaga tego ważny interes dłużnika lub interes publiczny, w szczególności gdy:

1) przed wszczęciem egzekucji okaże się, że dłużnik lub osoby pozostające na jego utrzymaniu byliby pozbawieni niezbędnych środków utrzymania;

2) przed wszczęciem postępowania sądowego okaże się, że kierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego nie spowoduje odzyskania wierzytelności gminy lub jej jednostki organizacyjnej,

3) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe z przyczyn, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 i art. 361 pkt 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 60 poz. 535 ze zmianami);

4) dłużnik znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, a umorzenie dotyczy wyłącznie odsetek od należności głównej;

5) ściąganie wierzytelności zagraża egzystencji dłużnika będącego osobą fizyczną lub jego rodziny;

6) zaistniał wypadek losowy, przewlekła choroba, niepełnosprawność połączona z trudną sytuacją materialną.

3. W postępowaniu wyjaśniającym bierze się pod uwagę również stan majątkowy dłużnika.

4. Wierzytelność może być umorzona na uzasadniony wniosek dłużnika.

5. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych,

6. Warunkiem umorzenia części wierzytelności może być spłata pozostałej części wierzytelności oraz pokrycie ewentualnych kosztów postępowania sądowego i egzekucji. Zapłata wierzytelności może być rozłożona na raty. W przypadku nie dotrzymania terminu wpłaty określonej w umowie, wierzytelność staje się wymagalna w całości.

§ 7. 1. Umorzenie wierzytelności co do należności głównej powoduje wygaśnięcie wierzytelności co do należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej wygasła wierzytelność co do należności głównej.

2. Umorzenie wierzytelności może też obejmować tylko należności uboczne z wyjątkiem określonym w § 5.

§ 8. 1. Na wniosek dłużnika można odroczyć termin zapłaty całości albo części wierzytelności, a także rozłożyć na raty płatność całości albo części wierzytelności, jeżeli: przemawiają za tym udokumentowane trudności płatnicze dłużnika, interes Gminy nie stoi temu na przeszkodzie, a zastosowanie ulgi rokuje zapłatę wierzytelności w całości albo w części.

2. Od wierzytelności, do której zastosowano ulgę w spłacie, nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od dnia udzielenia ulgi do dnia upływu terminu spłaty.

3. Jeżeli dłużnik nie spłaci wierzytelności albo jej części w określonym terminie odpowiednio wierzytelność albo pozostała część wierzytelności staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od dnia wymagalności.

Rozdział 4.
Sposób i tryb umarzania wierzytelności i udzielania ulg

§ 9. Umorzenie wierzytelności, o którym mowa w § 6, oraz udzielenie ulg, o którym mowa w § 8, następuje w drodze oświadczenia woli osób uprawnionych lub umowy stron.

§ 10. 1. Wnioski o umorzenie wierzytelności oraz udzielenie ulg rozpatrują:

1) właściwi pracownicy podstawowych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, przy nadzorze Naczelnika/Kierownika potwierdzonego podpisem jeśli o umorzeniu wierzytelności lub o udzieleniu ulgi rozstrzyga Prezydent

2) właściwi pracownicy jednostki organizacyjnej, jeżeli do umorzenia wierzytelności lub do udzielenia ulgi umocowany jest Kierownik tej jednostki.

2. Projekt umowy lub jednostronnego oświadczenia woli, o których mowa w § 9, przedkłada się odpowiednio:

1) Prezydentowi

2) Kierownikowi jednostki organizacyjnej

3. Projekty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wymagają opinii radcy prawnego, Skarbnika Miasta/Głównego Księgowego jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej.

4. Projekty, o których mowa w ust.2 pkt 2 wymagają opinii radcy prawnego, Głównego Księgowego jednostki organizacyjnej.

5. O umorzeniu zaległości z urzędu, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 lit. b decyduje Prezydent Miasta Starachowice lub upoważniony Kierownik jednostki organizacyjnej Miasta Starachowice na wniosek Skarbnika / Głównego Księgowego jednostki.

§ 11. Kierownicy podstawowych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego oraz dyrektorzy jednostek organizacyjnych są zobowiązani przedkładać Prezydentowi za pośrednictwem Skarbnika Miasta sprawozdania o zakresie umorzonych wierzytelności oraz udzielonych ulg:

1. za okresy półroczne według stanu na dzień 30 czerwca,

2. za okresy roczne według stanu na dzień 31 grudnia,

- w terminie 30 dni od dnia upływu okresu sprawozdawczego.

§ 12. 1. Prezydent przedstawia Radzie Miejskiej informację o wysokości wszystkich umorzonych wierzytelności oraz udzielonych ulg w roku budżetowym.

2. Informacja jest sporządzana według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do 30 marca następnego roku.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 13. 1. W przypadku, gdy dłużnik jest przedsiębiorcą, umarzanie wierzytelności i udzielanie ulg w spłacie należności określonych w § 6 ust. 2 pkt 1, 4, 5, 6 i w § 8 ust. 1 niniejszej uchwały stosuje się w ramach pomocy de minimis, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59 poz. 404 ze zmianami) oraz o Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.

2. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jakie otrzymał w okresie trzech lat kalendarzowych lub oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, a przypadku nieotrzymania pomocy de minimis - oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis w okresie trzech ostatnich lat kalendarzowych;

b) informacji zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53 poz. 311);

§ 14. 1. Niniejsza uchwała nie ma zastosowania w przypadku, gdy:

1) z informacji ubiegającego się o pomoc de minimis przedsiębiorcy wynika, że wartość planowanej pomocy de minimis udzielonej na podstawie niniejszej uchwały, łącznie z wartością pomocy de minimis uzyskaną przez danego przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech lat kalendarzowych przekracza kwotę stanowiącą równowartość 200 tys. euro brutto.

2) wartość pomocy de minimis przyznanej jednemu podmiotowi gospodarczemu działającemu w sektorze transportu drogowego w okresie trzech lat kalendarzowych przekracza 100 tys. euro brutto.

3) z informacji ubiegającego się o pomoc de minimis przedsiębiorcy wynika, że znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9 - 11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004)

2. Równowartość pomocy w euro ustala się według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.

§ 15. Wnioski o umorzenie wierzytelności i udzielenie ulg nierozpatrzone do dnia wejścia w życie uchwały podlegają rozpoznaniu w trybie i na zasadach określonych niniejszą uchwałą.

§ 16. Traci moc: Uchwała Nr VIII/5/2007 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 28 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania wierzytelności Gminy Starachowice z tytułu należności pieniężnych , do których nie stosuje sie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych.

§ 17. Jednocześnie Rada Miejska w Starachowicach uchyla Uchwałę Nr X/14/2010 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 27 sierpnia 2010 roku w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania wierzytelności Gminy Starachowice oraz jednostek organizacyjnych Gminy Starachowice z tytułu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz udzielania ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych. Powyższa Uchwała nie została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

§ 18. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

§ 19. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Zbigniew Rafalski


Uzasadnienie

Przepisy ustawy o finansach publicznych przewidują obowiązek ustalenia przez Radę Miejską szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności Gminy i jednostek organizacyjnych Gminy z tytułu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz udzielania ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych.
Ulgi mogą być stosowane w okoliczności, gdy zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
Nie występuje definicja “ważnego interesu dłużnika” lub “ interesu publicznego”.
Interpretując termin “ważny interes dłużnika”, należy mieć na uwadze, że o jego istnieniu decydują zobiektywizowane kryteria, na podstawie których organ rozstrzyga o umorzeniu, bądź nie.
Pojęcie „ważny interes dłużnika„ jest „nieostre” i dlatego jego treść powinna być oceniana w świetle okoliczności konkretnej sprawy.
Instytucja umorzenia ma charakter wyjątkowy i dlatego uzasadnieniem jej zastosowania będzie wystąpienie względów nadzwyczajnych, okoliczności, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji podmiotu wnioskującego o ulgę. Przez ważny interes dłużnika należy rozumieć zaistnienie zdarzeń losowych powodujących utratę możliwości zarobkowania lub utratę majątku, czy też sytuacje, w których niemożność spłaty zadłużenia wynika z działania czynników, na które dłużnik nie ma wpływu i które są niezależne od sposobu jego postępowania.
O istnieniu ważnego interesu dłużnika nie decyduje jego subiektywne przekonanie, ale kryteria obiektywne, jak m.in. zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego, niemożność zdobycia środków na utrzymanie własne i rodziny, zdarzenia losowe niezależne od dłużnika, niekorzystnie zmieniające jego sytuację ekonomiczną na, tyle, że zapłata zagraża jego istnieniu.
Interes publiczny powinien być oceniany z uwzględnieniem wartości wspólnych dla całego społeczeństwa takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie do organów państwa/ samorządu. Przy jego ocenie należy też uwzględnić zasadność obciążenia państwa/ samorządu, a w rezultacie społeczeństwa kosztami udzielonej w ten sposób pomocy.
Na podstawie art. 59 ust. 3 proponuje się stosowanie z urzędu ulg w sytuacjach określonych w art. 56 ust. 1 tj.:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł;
2) osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji. W niektórych przypadkach udzielona ulga stanowić będzie pomoc publiczną. Pomoc de minimis stanowi szczególną kategorię pomocy, której udzielenie, z uwagi na jej znikomą wartość nie skutkuje zakłóceniem konkurencji w wymiarze wspólnotowym.
Pomoc de minimis nie spełnia wszystkich kryteriów określonych w art. 87 ust. 1 TWE i może być stosowana pod warunkiem zapewnienia właściwych warunków jej udzielania i monitorowania.
Miernikiem wartości de minimis jest limit uzyskanej pomocy - 200 tys. euro brutto dla określonego przedsiębiorcy a 100 tys. euro brutto dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego.
W związku z koniecznością określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Starachowice i jej jednostkom organizacyjnym w oparciu o nowe przepisy, przedmiotowa uchwała jest zasadna.


Informuje się, że na dzień przygotowania projektu uchwały, tj. 29 października 2010 r.:
• kwota najniższej emerytury powołana w § 2 ust 3 pkt 1 to 706,29 zł brutto,
• kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę , o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 wynosi 1317,00 zł,
• kwota będąca 5-krotnością wartości upomnienia, o której stanowi § 6 ust. 1 pkt 5 lit. b to 8, 80 zł x 5= 44 zł.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00