Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 2819

Uchwała Nr XXVII/252/2013 Rady Gminy Pokój

z dnia 29 listopada 2013 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pokój

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz.1399) po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Namysłowie, Rada Gminy Pokój uchwala co następuje:

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pokój.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) według ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) budynkach jednorodzinnych - należy przez to rozumieć budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.);

3) budynkach wielorodzinnych - należy przez to rozumieć budynek mieszkalny, który nie jest budynkiem jednorodzinnym;

4) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391);

5) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

6) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami dalej zwanym KPGO - należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą Nr 217 z dnia 24 grudnia 2010 r. (MP. Nr 101, poz. 1183);

7) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dalej zwanym WPGO - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego wprowadzony uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego Nr XX/271/2012 z dnia 28 sierpnia 2012 r.;

8) komunalnych odpadach budowlanych - należy przez to rozumieć odpady powstałe w wyniku remontów gospodarstw domowych wykonywanych samodzielnie;

9) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne charakteryzujące się tym, że ze względu na swoje rozmiary mogą utrudniać opróżnianie typowych pojemników, powodować ich uszkodzenie lub nie mieścić się w tych pojemnikach;

10) pojemnikach - należy przez to również rozumieć kontenery lub prasokontenery do wywozu odpadów;

11) sezonie letnim - należy przez to rozumieć okres od 1 kwietnia do 31 października;

12) sezonie zimowym - należy przez to rozumieć okres od 1 listopada do 31 marca;

13) osobach utrzymujących zwierzęta domowe - należy przez to rozumieć ich właścicieli oraz posiadaczy (faktycznych opiekunów);

14) gminie - należy rozumieć przez to Gminę Pokój;

15) pasieczyskach - rozumie się przez to teren, na którym ustawione są ule z pszczołami;

16) opakowaniach wielomateriałowych - należy rozumieć przez to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych;

17) rozporządzeniu w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody - rozumie się przez to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. (Dz. U. z 2002 r., Nr 8, poz. 70 z późn. zm.);

18) miejsce zamieszkania - należy przez to rozumieć, definicję przyjętą w art. 25 i 28 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16 poz. 93 z późn. zm.) : "Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania";

19) worek big-bag - należy przez to rozumieć elastyczny worek, jednorazowego użytku, wykonany z tkanin polipropylenowych przeznaczony jest do gromadzenia komunalnych odpadów budowlanych;

20) nieruchomość niezamieszkała - należy przez to rozumieć nieruchomość nieprzeznaczoną do trwałego zamieszkania, związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, pełniącą funkcje publiczne, (np. zakład krawiecki, zakład fryzjerski, restauracja, sklep, szkoła, pole namiotowe, domy letniskowe, dacze).

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) Selektywne zbieranie wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, co najmniej w zakresie obejmującym:

a) papier,

b) metale,

c) tworzywa sztuczne,

d) szkło,

e) opakowania wielomateriałowe,

f) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,

g) odpady zielone,

h) przeterminowane leki i chemikalia,

i) zużyte baterie i akumulatory,

j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

k) odpady wielkogabarytowe,

l) odpady budowlane i rozbiórkowe,

m) zużyte opony,

- w sposób określony w § 3.

2) Przekazywanie selektywnie zebranych odpadów uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywanie odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.

3) Zbieranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i przekazywanie ich uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów w następujący sposób:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

a) papier i makulatura - w osobnym worku,

b) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe - w osobnym worku,

c) szkło - w osobnym worku,

d) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku;

e) odpady zielone - w pojemniku lub worku do tego przystosowanym lub powinny być poddawane procesowi kompostowania w przydomowych kompostownikach;

2) w zabudowie wielorodzinnej:

a) papier i makulatura - w osobnym worku,

b) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe - w osobnym worku,

c) szkło - w osobnym worku,

d) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku;

e) odpady zielone - w pojemniku lub worku do tego przystosowanym lub powinny być poddawane procesowi kompostowania w przydomowych kompostownikach;

3) na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

a) papier i makulatura - w osobnym pojemniku lub worku,

b) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe - w osobnym pojemniku lub worku,

c) szkło - w osobnym pojemniku lub worku,

d) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku lub worku;

e) odpady zielone - w pojemniku lub worku do tego przystosowanym.

2. Pozostałe odpady zbierane selektywnie właściciele nieruchomości lub upoważniony przez właściciela nieruchomości podmiot, zobowiązani są pozbywać w określony sposób:

1) komunalne odpady niebezpieczne, między innymi: zużyte baterie i akumulatory, żarówki i świetlówki - powinny być oddawane w terminach określonych przez odbierającego;

2) przeterminowane leki - powinny być przekazywane do aptek, w których gmina prowadzi zbiórkę takich leków;

3) odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - powinny być oddawane w terminach określonych przez odbierającego;

4) komunalne odpady budowlane - powinny być przekazywane przez mieszkańców do PSZOK-u, po jego uruchomieniu lub gromadzone w kontenerach specjalnie do tego celu przystosowanych, albo w workach big-bag;

5) zużyte opony - powinny być oddawane przekazywane do punktu sieci zbiórki zużytych opon np.: punktów serwisowych ogumienia, stacji demontażu pojazdów;

6) odpady kuchenne ulegające biodegradacji powinny być poddane procesowi kompostowania w przydomowych kompostownikach lub w pojemnikach, workach do tego przystosowanych;

7) metale - powinny być oddawane do punktów skupu metali kolorowych, lub punktów skupu złomu.

§ 4. 1. Z zastrzeżeniem ust. 3 właściciele nieruchomości położonych bezpośrednio wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, opadłych liści i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego (chodnik).

2. Gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości powinno się odbywać, w taki sposób, aby nie utrudniało to ruchu i nie zagrażało przechodniom i pojazdom oraz istniejącej zieleni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji.

3. Lód i śnieg niemożliwy do usunięcia i zalegający wzdłuż chodników położonych na nieruchomości służących do użytku publicznego właściciele nieruchomości mają obowiązek posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego, przez uprzątanie (w szczególności zamiatanie, zbieranie, zmywanie, zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (w szczególności sieni, klatek schodowych, korytarzy, kabin dźwigowych, studzienek (tzw. świetlików) piwnicznych przyokiennych i rur spustowych rynnowych z kratkami czyszczakowymi, jak i oczyszczanie zewnętrznych części budynków, na które siadają ptaki z zalegających odchodów ptasich.

§ 5. Właściciele nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach tych nieruchomości poprzez wyposażenie miejsc publicznych w odpowiednią liczbę zamocowanych na stałe koszy ulicznych na drobne odpady komunalne oraz wyposażenie miejsc publicznych, na których dopuszczone jest wyprowadzanie zwierząt domowych, w szczególności psów, w pojemniki do zbierania odchodów zwierząt.

§ 6. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą być dokonywane na terenie nieruchomości, spełniając następujące warunki:

1) mycie samochodów odbywać się będzie na utwardzonej, uszczelnionej powierzchni, w granicach nieruchomości, której właściciel wyraził na to zgodę, z użyciem środków ulegających biodegradacji;

2) powstające na nieruchomości, w wyniku mycia pojazdów, ścieki odprowadzane będą do kanalizacji poprzez urządzenia podczyszczające lub będą gromadzone w zbiorniku bezodpływowym;

3) naprawy związane z bieżącą eksploatacją pojazdów (np.: wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje z wyłączeniem napraw blacharsko - lakierniczych) powinny być przeprowadzane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób trzecich i środowiska;

4) odpady powstające podczas napraw powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach do tego przeznaczonych i przekazane do właściwego przetworzenia.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNE POJEMNOŚCI POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZENIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 7. 1. Do zbierania odpadów na terenie gminy przewidziane są:

1) worki o pojemności 120 l;

2) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l;

3) pojemniki (wyposażone w koła) na odpady o pojemności 60 l, 120 l, 240 l, 1100 l;

4) pojemniki o pojemności 7-8 m3 , inne pojemniki do zbierania innych odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych;

5) przydomowe kompostowniki.

2. Dla poszczególnych rodzajów odpadów należy zastosować worki w odpowiednich kolorach:

1) niebieskim, z przeznaczeniem na papier i makulaturę;

2) żółtym, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe;

3) zielonym, z przeznaczeniem na szkło;

4) czarnym, lub ciemnoszarym z przeznaczeniem na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.

3. Dla poszczególnych rodzajów odpadów należy zastosować pojemniki w odpowiednich kolorach:

1) niebieskim, z przeznaczeniem na papier i makulaturę;

2) żółtym, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe;

3) zielonym, z przeznaczeniem na szkło;

4) czarnym, ciemnozielonym lub ciemnoszarym z przeznaczeniem na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.

4. Wskazane w ust. 1, 2 i 3 pojemniki do zbierania odpadów muszą spełniać wymagania określone w ustawie o systemie oceny zgodności lub wymagania Polskich Norm.

5. Wszystkie pojemniki, kontenery lub worki na odpady muszą być zaopatrzone w oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów, a także w oznakowanie zapewniające identyfikację użytkownika pojemnika, kontenera lub worka.

6. Oznakowanie zapewniające identyfikację użytkownika pojemnika, kontenera lub worka dostarczone zostanie przez gminę lub podmiot odbierający odpady.

7. Dopuszcza się prowadzenie przez właściciela nieruchomości zamieszkałej kompostowanie odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostownikach, które muszą zapewnić prawidłowy proces kompostowania odpadów w warunkach tlenowych w okresie całego roku zgodnie z przepisami szczególnymi.

§ 8. 1. Minimalną pojemność pojemników do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych określa się w następujący sposób:

1) właściciel nieruchomości określa sposób zbierania odpadów (selektywny, nieselektywny);

2) właściciel nieruchomości określa liczbę osób korzystających z pojemników;

3) właściciel nieruchomości oblicza ilość wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, która jest iloczynem: liczby osób korzystających i średniej ilości wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych podanej w ust. 2 i 3, odpowiednio dla sposobu zbierania odpadów;

4) właściciel nieruchomości określa minimalną pojemność pojemników, która jest sumą pojemności odpowiedniej konfiguracji worków, pojemników lub kontenerów określonych w § 7 ust. 1;

5) różnica, pomiędzy obliczoną ilością wytwarzanych odpadów zgodnie z pkt. 3 i obliczoną minimalną pojemnością pojemników zgodnie z pkt. 4, nie może być większa niż 60 l.

2. Określa się następujące ilości wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na tydzień, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi nieselektywną zbiórkę odpadów:

1) dla budynków mieszkalnych - 16 l na mieszkańca;

2) dla szkół, przedszkoli i żłobków - 1 l na /ucznia/dziecko i 6 l na osobę pracującą;

3) dla szpitali, hoteli i innych placówek całodziennego pobytu - 9 l na łóżko i 6 l na osobę pracującą;

4) lokale handlowe do 50 m2 powierzchni handlowej - 2 l na 1 m2 powierzchni handlowej i 6 l na osobę pracującą, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l;

5) lokale handlowe powyżej 50 m2 powierzchni handlowej - 3 l na 1 m2 powierzchni handlowej i 6 l na osobę pracującą;

6) lokale gastronomiczne (stołówki szkolne) - 10 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 6 l na osobę pracującą;

7) instytucje kultury posiadające sale widowiskowe, świetlice wiejskie - 0,2 l na 1m2 powierzchni użytkowej i 6l na osobę pracującą;

8) cmentarze - 0,8 l na miejsce grzebalne;

9) obiekty sportowe - 0,2 l na 1 m2 powierzchni użytkowej;

10) jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych - 240 l na jednostkę;

11) wszystkie inne nie wymienione - 6 l na osobę pracującą.

3. Określa się następujące ilości wytwarzanych (niesegregowanych) zmieszanych odpadów komunalnych na tydzień, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi selektywną zbiórkę odpadów:

1) dla budynków mieszkalnych - 13 l na mieszkańca;

2) dla szkół, przedszkoli i żłobków - 0,5 l na /ucznia/dziecko i 4 l na osobę pracującą;

3) dla szpitali, hoteli i innych placówek całodziennego pobytu - 7 l na łóżko i 4 l na osobę pracującą;

4) lokale handlowe do 50 m2 powierzchni handlowej - 1 l na 1m2 powierzchni handlowej i 4 l na osobę pracującą, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l ;

5) lokale handlowe powyżej 50 m2 powierzchni handlowej - 2 l na 1m2 powierzchni handlowej i 4 l na osobę pracującą;

6) lokale gastronomiczne (stołówki szkolne) - 7 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 4 l na osobę pracującą;

7) instytucje kultury posiadające sale widowiskowe, świetlice wiejskie - 0,1 l na 1m2 powierzchni użytkowej i 4l na osobę pracującą;

8) cmentarze - 0,4 l na miejsce grzebalne;

9) obiekty sportowe - 0,1 l na 1 m2 powierzchni użytkowej;

10) jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych - 120 l od jednostki;

11) wszystkie inne nie wymienione - 4 l na osobę pracującą.

4. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania:

1) papieru i makulatury,

2) tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych,

3) szkła,

(każda frakcja zbierana osobno), przyjmując, że ustalona minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów z papieru i makulatury, tworzyw sztucznych i szkła jest równa minimalnej pojemności pojemników, przeznaczonych do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych ustalonych w ust. 3.

§ 9. 1. Minimalna pojemność worka na odpady zbierane selektywnie wynosi 120 l.

2. Worek do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych możliwy jest do zastosowania w przypadku minimalnej pojemności pojemnika nie przekraczającej 60 l i tylko w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

3. Do zbierania odpadów w ilości przekraczającej minimalną pojemność pojemników dopuszcza się worki (dotyczy tylko usługi dodatkowej).

§ 10. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:

1) w terenie niezabudowanym - 20 l, usytuowane w odległości maksymalnie 10 km od kolejnego pojemnika,

2) w terenie zabudowanym - od 10 l do 50 l, usytuowane w odległości maksymalnie 1000 m od kolejnego pojemnika.

§ 11. 1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wydzielonych miejscach na terenie nieruchomości, przystosowanych do tego celu zgodnie z odpowiednimi przepisami. Ponadto:

1) pojemniki do zbierania odpadów należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów z zastrzeżeniem pkt. 2;

2) w przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca ustawienia pojemników do zbierania odpadów, pojemniki należy wystawić w dniu odbioru, na chodnik lub przy krawędzi drogi przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady, w taki sposób aby pojemniki nie utrudniały korzystania z nieruchomości, w szczególności poprzez zastawianie ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych;

3) w przypadku braku miejsca do ustawienia pojemników na terenie własnej nieruchomości dopuszcza się ustawienie pojemników na terenie nieruchomości sąsiedniej, pod warunkiem posiadania tytułu prawnego do dysponowania terenem na ten cel.

2. Worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów należy umieszczać w miejscu ustawiania pojemników lub innym miejscu uzgodnionym z odbiorcą odpadów wyłącznie w dniu wskazanym w harmonogramie odbioru danego rodzaju odpadów.

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników do zbierania odpadów w należytym stanie sanitarnym.

2. Właściciele nieruchomości dokonują dezynfekcji (a dezynsekcji w razie pojawienia się insektów) miejsc ustawienia pojemników i kontenerów do zbierania odpadów w razie zaistnienia takiej konieczności.

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników, worków w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie okresowych przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie i ich oznakowanie.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników, worków w należytym stanie porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, worków aby nie dochodziło do ich przepełnienia, instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika oraz porządkowanie terenu wokół pojemników, w szczególności poprzez usuwanie z otoczenia pojemnika odpadów, które z niego wypadły lub nie zostały wrzucone do pojemnika.

5. Obowiązki, o których mowa w ust. 1, 2 i 3 może na rzecz właściciela nieruchomości wykonywać przedsiębiorca odbierający odpady komunalne, na podstawie odrębnej umowy.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 13. 1. Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wynosi:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - dwa razy w miesiącu;

2) papier i tektura - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;

3) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;

4) szkło - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc.

2. Odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, chemikalia, żarówki i świetlówki odbierane będą w systemie akcyjnym raz na rok zgodnie z podanym harmonogramem.

3. Odpady komunalne należy odbierać od właścicieli nieruchomości w godzinach 6.00 - 22.00.

4. Kosze uliczne należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

5. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe powinna uniemożliwiać przepełnienie zbiornika i wylewania się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód. Ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych, a w przypadku niepodłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej - ilości określonej w rozporządzeniu w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

6. Częstotliwość opróżniania z osadów lub innych odpadów, zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

7. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy plenerowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2012-2017

§ 14. Należy dążyć do:

1) ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych;

2) zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru, tektury jak również odzysku energii z odpadów zgodnego z wymogami ochrony środowiska;

3) zwiększenia ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych;

4) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów;

5) zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie;

6) zmniejszenia masy składowanych odpadów.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DLA WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 15. 1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez nadzoru i zapewnienia ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla innych ludzi.

2. W przypadku posiadania na terenie nieruchomości zwierzęcia mogącego stanowić zagrożenie lub poruszającego się po niej swobodnie, należy w miejscu widocznym, przed wejściem na teren nieruchomości umieścić tablicę ostrzegawczą z napisem "UWAGA PIES" lub o podobnej treści.

3. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta na terenie przeznaczonym do użytku publicznego.

4. Właściciel psa jest zobowiązany do:

1) dopilnowania aby pies wyprowadzany był na uwięzi w obroży, a w przypadku ras uznawanych za agresywne także w kagańcu; zwolnienie psa, rasy nie uznanej za agresywną, z uwięzi jest możliwe tylko na terenach zielonych o ile nie ma takiego zakazu;

2) w przypadku pozostawiania psa bez chwilowej opieki oraz w środkach komunikacji zbiorowej, dopilnowania aby pies miał kaganiec;

3) zabezpieczenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa.

5. Zabrania się:

1) pozostawiania zwierzęcia bez opieki, chyba, że zwierzę znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie, ogrodzonym w sposób uniemożliwiający opuszczenie go przez zwierzę;

2) wprowadzania zwierząt na place zabaw dla dzieci, tereny sportowe, place targowe, do sklepów, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek i innych obiektów użyteczności publicznej (nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z opieki psa);

3) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników;

4) zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

6. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w liczbie stwarzającej uciążliwość dla zamieszkujących w nich ludzi, a w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów.

7. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt w pomieszczeniach wspólnego użytku, w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów.

8. W przypadku utrzymywania psa rasy uznawanej za agresywną jego właściciel lub opiekun zobowiązany jest uzyskać stosowne zezwolenie zgodnie z wymogami art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt.

Rozdział 7.
WYMAGANIA UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTZRYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 16. 1. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania zapisów niniejszego regulaminu, a także:

1) przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych;

2) przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy w roku, na zasadach określonych w § 17;

3) odchody zwierząt usuwać na bieżąco na tereny do tego przeznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami;

4) gromadzić odchody zwierzęce oraz gnojówkę i gnojowicę zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033 ze zmianami) .

2. Posiadacz pszczół zobowiązany jest przetrzymywać je w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

3. Na terenach ogródków działkowych nie powinno się prowadzić hodowli stwarzającej uciążliwość dla innych użytkowników ogródków działkowych.

4. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.

5. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) niepowodowanie uciążliwości przez prowadzoną hodowlę wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich;

3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

6. Obszar pasieczyska winien być ogrodzony. Przy wejściu na pasieczysko należy umieścić tabliczkę: "Uwaga pszczoły. Wstęp wzbroniony".

7. Ule z pszczołami powinny być ustawione w odległości, co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej, budynków mieszkalnych, inwentarskich i gospodarczych, a także od podwórza i ogrodu oraz oddzielone stałą przeszkodą (parkan, mur, krzewy) o wysokości co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem.

8. Pastwiska dla zwierząt gospodarskich oraz wybiegi muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.

9. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

10. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku, a odchody zwierzęce usuwane.

11. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich powinny mieć dostateczne oświetlenie, zabezpieczenie przed dostępem gryzoni oraz posiadać nieprzepuszczalne podłoża, a w oknach siatki przeciw owadom. Pomieszczenia te powinny być bielone oraz odszczurzane, a także odmuszane w okresie wiosny, lata i jesieni.

12. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

1) w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;

2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony;

3) na terenie nieruchomości wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

13. Odległość minimalna między budynkiem mieszkalnym lub miejscem użyteczności publicznej a:

1) obiektem lub klatką ze zwierzętami nie może być mniejsza niż 10 m;

2) ogrodzeniem hodowli nie może być mniejsza niż 10 m.

14. Dopuszcza się zmniejszenie tych odległości w przypadku uzyskania przez właściciela hodowli zgody wszystkich współlokatorów budynku, w którym zamieszkuje oraz zgody wszystkich lokatorów budynków sąsiednich, jeżeli hodowla narusza normy odległości.

Rozdział 8.
WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 17. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy zobowiązuje się wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy Pokój do przeprowadzania deratyzacji, jeżeli zachodzi uzasadniona potrzeba.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze i inne pomieszczenia piwniczne, strychy, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne, gospodarcze, magazyny itp.

3. Deratyzacji dokonuje się dwukrotnie w ciągu roku:

1) I termin: od 1 marca do 31 marca - akcja wiosenna;

2) II termin: od 1 października do 31 października - akcja jesienna.

4. Deratyzacji dokonuje się ponadto każdorazowo na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu.

5. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 18. Naruszenie przepisów niniejszej uchwały podlega karze wymierzanej w trybie i na zasadach określonych art. 10 ustawy.

§ 19. Traci moc uchwała nr XXI/202/2013 Rady Gminy Pokój z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pokój.

§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pokój.

§ 21. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy


Jacek Gosławski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00