Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie Nr 1 Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Z wykonania budżetu Gminy Turawa za 2012 rok
Plan budżetu gminy po stronie wydatków i dochodów na 2012 r. zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy Nr XII/72/2011 z dnia 15 grudnia 2011r.przedstawiał się następująco:
a) dochody 28.094.776 zł.,
b) wydatki 28.642.776 zł.,
c) przychody 2.048.000 zł.,
d) rozchody 1.500.000 zł.,
W ciągu roku plan budżetu został skorygowany Uchwałami Rady Gminy i Zarządzeniami Wójta do kwot:
a) dochody 29.393.299,69 zł.,
b) wydatki 29.906.470,69 zł.,
c) przychody 2.013.171 zł.,
d) rozchody 1.500.000 zł.
Dział I.
DOCHODY
Plan dochodów został zrealizowany w wysokości 26.846.459,77 na plan 29.393.299,69 tj.w 91,3%.w tym dochody bieżące w wys.24.188.682,09zł.czyli 93,7% , natomiast dochody majątkowe w wys. 2.657.777,68zł. tj. w 74,3%.
Rozdział 1.
Subwencje
Plan subwencji 9.731.140 wykonanie 9.751.622 zł.w tym:
1) część oświatowa 8.237.061;
2) część wyrównawcza 1.494.079;
3) uzupełnienie subwencji ogólnej 20.482;
Rozdział 2.
Dotacje celowe na zadania zlecone
Plan dotacji 1.437.856 wykonanie 1.425.412,30 w tym m.in.:
1) zasiłki i świadczenia rodzinne 1.149.927,12 ;
2) z tyt. zwrotu części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju przeznaczonego do produkcji rolnej 185.186,18;
3) na administrację publiczną 87.910;
Rozdział 3.
Dotacje celowe realizowane w ramach porozumień pomiędzy jst
W ramach porozumień ze starostwem Powiatowym w Opolu pozyskano dotację w wys.2.776 zł. na zadania bieżące i 25.000 na budowę chodnika przy drodze powiatowej w Osowcu.
Rozdział 4.
Dotacje na zadania własne
Plan 379.652,64 wykonanie 377.991,88 w tym:
1) dotacja na dożywianie dzieci w szkołach i przedszkolach oraz doposażenie stołówek 56.452,50;
2) dotacja na utrzymanie GOPS 86.000 ;
3) dotacja na zasiłki 116.748,83 na składki na ubezpieczenia zdrowotne dla podopiecznych GOPS 2.677,91;
4) dotacja na pomoc materialną dla uczniów 60.645;
5) dotacja w wysokości 30% wydatków zrealizowanych w ramach funduszu sołeckiego w 2011r. 51.203,64 ;
6) dotacja z NFOŚiGW za zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji 4.000;
Rozdział 5.
Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich
1) z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zadanie "Pomocna dłoń" otrzymano dotację w wys.39.551,05;
1) z programu PROW na kanalizację wsi Węgry otrzymano 1.546.733,56;
3) środki EFRR na rekultywację wysypiska odpadów w Bierdzanach 301.025,07;
- nie wpłynęły środki za budowę inferastruktury nad Jez.Średnim przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz za wydanie ePrzewodnika.
Rozdział 6.
Podatki
Ogółem plan 12.216.987 wykonanie 10.692.075,55 tj.87,5% w tym:
1) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych 5.046.603,63;
2) podatek rolny 222.598,21;
3) podatek od nieruchomości 4.557.290,65;
1) 4) podatek leśny 162.344,09;
1) podatek od środków transportowych 229.088,22;
6) podatek od osób fizycznych opłacany w formie karty podatk. 25.284,38;
7) opłata skarbowa 25.777,78;
8) opłata targowa i miejscowa 12.084;
9) podatek od spadków i darowizn 41.017,44;
10) podatek od czynności cywilnoprawnych 312.530,56;
- Na dzień 31 12.2012r. wystąpiły zaległości w podatkach w wysokości 616.375,33 zł, z tego należności w wysokości 281.521 zł zabezpieczone są hipoteką. Skutki finansowe obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości i od środków transportowych wynoszą 1.790.388,18, uchwałą Rady Gminy zwolniono z podatku mienie gminy nie oddane w posiadanie zależne na ogólną kwotę 388.901, Wójt gminy umorzył podatki osobom prawnym na kwotę 190 zł. i osobom fizycznym na kwotę 8.158,51 zł. Wpływy podatku z poszczególnych sołectw przedstawiają się następująco ( wpłata / zaległości):
a) Bierdzany 125.323,86 / 9.071,27,
b) Kadłub Turawski 55.902,88 / 1.209,00,
c) Kotórz Mały 147.936,94 / 70.243,85,
d) Kotórz Wielki 42.494,72 / 2.026,88,
e) Ligota Turawska 60.193,20 / 2.854,80,
f) Osowiec 128.548,52 / 6.831,56,
g) Rzędów 187.983,12 / 6.047,30,
h) Turawa 541.410,65 / 122.678,69,
i) Węgry 128.081,40 / 12.059,25,
j) Zakrzów Turawski 61.777,20 / 3.759,00,
k) Zawada 256.395,47 / 275.612,66.
Rozdział 7.
Pozostałe dochody własne
Pozostałe dochody własne zaplanowane w łącznej wysokości 3.561.829zł. wykonano w kwocie 2.684.272,36 tj w 75,4% Ważniejsze źródła dochodów to:
1) Leśnictwo - dochody ze sprzedaży drewna z lasów komunalnych 31.065,22;
2) Gospodarka Mieszkaniowa:
a) dochody z czynszów i dzierżawy 401.290,70,
b) dochody ze sprzedaży majątku 678.953,83,
c) dochody z wieczystego użytkowania 40.674,07,
3) Administracja - zbycie udziałów w spółce PROWOD 75.000;
4) Odsetki i kary z tyt. nieterminowego wykonania robór 9.388,75;
5) Oświata - odpłatność rodziców za dodatkowe usługi w przedszkolach 81.507,76;
6) Ochrona zdrowia - wpłaty z tyt. wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu 249.423,45;
7) Pomoc społeczna :
a) wpłata za pobyt mieszkańców gminy w DPS-ach 54.867,98,
b) dochody z tyt.wypłat funduszu alimentacyjnego 16.000,57,
8) Gospodarka komunalna :
a) opłaty za korzystanie ze środowiska 39.503,80,
b) dochody ze sprzedaży dokumentacji spółce WiK Turawa 810.093,07.
Dział II.
WYDATKI
Plan wydatków na 31.12.2012r. wyniósł 29.906.470,69 wykonanie 27.251.398,20 tj. 91,1 % w tym wydatki bieżące plan 22.751.456,69 wykonanie 21 893.762,02 tj. 96,2% wydatki majątkowe plan 7.155.014 wykonanie 5.357.636,18 tj. 74,9% Realizacja w poszczególnych działach wygląda następująco:
Rozdział 1.
Rolnictwo
Plan wydatków bieżących 250.043 zł. wykonanie 248.159,59zł. Środki zostały wydatkowane na:
1) udrożnienie rowów i wykonanie przepustów 58.894,72;
2) składki na rzecz Izby Rolniczej 4.419,05;
3) zwrot części podatku akcyzowego od oleju napędowego dla rolników 181.555,08.
Rozdział 2.
Leśnictwo
Środki w wys. 91.238,25 zł. wykorzystano na:
a) pozyskiwanie drewna z lasów komunalnych 28.215,92,
b) opłatę dla Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych 39.315,21,
c) podatek leśny i VAT 22.427.
Rozdział 3.
Transport
Ogółem wydatkowano środki w wys. 696.329,80 na plan 1.012.200zł.
1) Wydatki bieżące w kwocie 245.034,40zł. przeznaczone zostały na:
- zakup kamienia, rur i tablic z nazwami ulic 32.019,13,
- remonty dróg 109.692,36,
- odśnieżanie, posypywanie dróg piaskiem 29.488,32,
2) Wydatki inwestycyjne zrealizowano w wysokości 451.295,40zl. na wykonanie chodnika, dokumentację i asfaltowanie dróg wyszczególnionych w załączniku nr 6.
Rozdział 4.
Turystyka
1) Środki na wydatki bieżące w wysokości 89.304,30 na planowane 94.192 wydatkowano m.in. na:
- wydanie ePrzewodnika 51.660,
- wykonanie ogrodzenia wokół pola namiotowego 9.675,23,
- organizację i zabezpieczenie miejsc do kąpieli przez WOPR 14.664,
2) W ramach wydatków majątkowych wykonano I etap budowy infrastruktury wokół Jeziora Średniego na kwotę 840.283,56zł. Zadanie jest realizowane przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rybackiego.
Rozdział 5.
Gospodarka mieszkaniowa
1) Na powyższą działalność zaplanowano wydatki bieżące w kwocie 502.510zł., wydatkowano 466.618,84 tj. 92,9%.Wykorzystane środki zostały przeznaczone m.in. na:
- podziały i wycenę działek, wytyczenie granic, wykonanie map 102.412, dokumentację projekt.budynku w Kadłubie Tur. 16.851,
- remonty w obiektach komunalnych 65.236,93/ w tym ocieplenie części mieszkalnej budynku w Kadłubie Tur. 3.000, usunięcie awarii w mieszkaniach w Zakrzowie Tur. Turawie i Zawadzie, remont komina w Kadłubie Tur. 3.888, remont dachu nad kotłownią w Zakrzowie Tur. 33.750,74 remont pomieszczeń po poczcie w Ligocie Tur. 9.000/,
- wynagrodzenia i pochodne palaczy zatrudnionych w obiektach komunalnych 19.431,99,
- zakup opału 15.151,62, energię elektryczną, wodę i gaz 22.818,09,
- opłaty czynszowe dla Spółdzielni Mieszkaniowej za lokale w Osowcu 55.175,35,
- podatek VAT od sprzedaży działek gminnych 143.726,
2) W ramach wydatków inwestycyjnych dokonano zakupu działki w Węgrach i kontynuowano modernizację budynku mieszkalnego w Węgrach.
Rozdział 6.
Działalność usługowa
Plan 135.000,- wykonanie 112.345,75 tj. 83,2%. Kwotę powyższą wydatkowano na:
- zmianę i sporządzenie projektów planu zagospodarowania przestrzennego Zawady 59.413zł, części Węgier i Osowca 15.408 i Kotorza Małego 18.867,
- opracowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy 12.273.
Rozdział 7.
Administracja publiczna
Plan wydatków 3.556.134 wykonanie 3.428.137,44 tj. 96,4 %, z tego wydatki bieżące wykonano w kwocie 3.190.036,20 W tym:
1) Wynagrodzenia i pochodne za wykonywanie prac zleconych z zakresu administracji rządowej 87.910, na podstawie porozumienia ze Starostwem 2.776;
2) Wydatki Rady Gminy 118.648,71 w tym diety radnych 114.558,84 ;
3) Wydatki Urzędu Gminy 3.091.714,04 w tym wydatki bieżące 2.853.612,80 z tego:
- wynagrodzenie osobowe i bezosobowe 1.860.740,53,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne144.497,
- składki ubezpieczeniowe,fundusz pracy i PFRON 400.876,64,
- zakup materiałów 182.690,67 /zakup opału 94.378, sprzętu komputerowego i programów 12.381/,
- energia elektr.i woda 26.202,08,
- zakup usług 99.466,55 /serwis i aktualizacja programów komputerowych 14.791, opłaty pocztowe 38.461/,
- usługi internetowe 5.130, opłaty za telefony 10.401,
- delegacje 17.287,29,
- szkolenia pracowników 15.400,
- diety sołtysów 21.600,
- W ramach wydatków inwestycyjnych wydatkowano kwotę 228.440,27 na rozbudowę obiektu Urzędu Gminy i montaż oświetlenia zewnętrznego oraz 9.660,97 na zakup sprzętu.
4) Wydatki na promocję gminy 38.587,19 /zakup materiałów promocyjnych, tablic informacyjnych, druk Fali 17.308/;
5) Pozostała działalność 88.501,50 zł. /W tym składki na rzecz związków: OROT, Kraina Dinozaurów, Lokalna Grupa Rybacka, Dolna Mała Panew 21.317,20, prowizje dla sołtysów 52.051,57/.
Rozdział 8.
Urzędy naczelnych organów władzy
Wydatki związane z uaktualnieniem list wyborczych 1.689.
Rozdział 9.
Obrona narodowa
Kwotę 500zł. w ramach zadań zleconych wydatkowano na szkolenia .
Rozdział 10.
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż
1) Zakupiono sprzęt dla Komedy Miejskiej Policji za kwotę 8.000zł.;
2) Na wydatki statutowe 8 jednostek OSP wydatkowano kwotę 118.239,76 na plan wydatków 123.000zł. Wykonanie wydatków przedstawia się następująco:
- zakup materiałów przez jednostki OSP - 63.223,94 Środki wydatkowano na ubrania, mundury, paliwo, zakup sprzętu do wyposażenia samochodów, i sprzętu p.poż.,
- remonty samochodów 11.644,32 /OSP Węgry, Osowiec, Bierdzany/,
- ubezpieczenia strażaków i samochodów 21.843,
- pozostałe usługi tj. przegląd sprzętu ratowniczgo, badania lekarskie strażaków, organizacja zawodów pożarniczych 14.892,21
3) Na utrzymanie strażnic wydatkowano kwotę 139.446,63 na plan wydatków 146.000zł :
- zakup materiałów budowlanych, opału i środków czystości oraz bramy garażowej Kotórz W.i wyposażenia kuchni w Osowcu 53.580,35,
- energia elektryczna i woda 19.601,70,
- usługi /m.in.wykonanie tarasu Bierdzany, utwardzenie placu Bierdzany i Ligota Tur./ 34.905,38,
- wynagrodzenia i pochodne palaczy 24.384,20,
4) Wydatki na obronę cywilną 1.068,80.
Rozdział 11.
Obsługa długu publicznego
Łącznie wydatkowano na uregulowanie odsetek od kredytów i pożyczek kwotę 806.291,94zł. w tym odsetki od wyemitowanych obligacji 715.725 zł., odsetki od kredytów 90.566,94.
Rozdział 12.
Oświata
Plan 13.043.319 wykonanie 12.735.276,60 zł., wydatki bieżące zrealizowano w wys. 12.415.538,44zł.
1) Szkoły Podstawowe - wydatkowano kwotę 6.627.694,91 na:
- dotacje dla 2 szkół niepublicznych 1.779.467,90 ,
- wynagrodzenia 3.134.030,86 składki ZUS i FP 616.676,41,
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie 229.589,56,
- odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych 222.000,
- zakup materiałów, sprzętu i opału 196.780,53 , energii elektrycznej i wody 39.534,50,
- remonty 146.290,40 /w tym: Zawada - remont korytarza i instalacji odgromowej 28.854, Osowiec - remont sanitariatów i montaż stolarki okiennej 36.414, Bierdzany - remont budynku gospodarczego, sanitariatów i boiska 44.261, Ligota T.- prace brukarskie 36.762/
- usługi komunalne i pozostałe 46.872,82 ,
- w ramach prac inwestycyjnych dokonano rozbudowy szkoły w Węgrach,
- wydatki poszczególnych szkół przedstawiają się następująco: SP Zawada 1.208.278, SP Osowiec 1.632.223, SP Bierdzany 890.375, SP Ligota Tur. 929.388.
2) W rozdziale oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych wydatkowano kwotę 293.266,79 W tym:
- wynagrodzenia osób pracujących w oddziałach 153.498,05,
- pochodne od wynagrodzeń 27.395,99,
- zakup sprzętu, środków czystości , materiałów biurowych i opału 13.072,10, zakup energii i wody 15.011,95,
- Dotacja dla oddziału w Kadłubie Tur. 52.000,
- Wydatki w poszczególnych oddziałach są następujące:Zakrzów Tur. 143.747, Osowiec 97.520.
3) Na działalność bieżącą przedszkoli wydatkowano kwotę 2.360.942,73 zł.,na wydatki inwestycyjne tj. dobudowę kuchni w przedszkolu w Zawadzie i modernizację dachu na budynku w Węgrach 131.775,41 zł. Wydatki bieżące przedstawiały się następująco:
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie 93.984,70,
- wynagrodzenia 1.501.061,42 dodatkowe wynagrodzenie roczne 107.985,63, pochodne od wynagrodzeń 288.636,63,
- zakup materiałów budowlanych, opału i środków czystości, mebli i sprzętu 95.012,37,
- zakup energii i wody 49.882,39,
- usługi remontowe 61.695,14 /PP Bierdzany płytkowanie łazienek - 21.723, PP Turawa remont elewacji- 24.692, PP Kotórz M. montaż szaf 10.000/,
- odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych 111.000,
- realizacja wydatków w poszczególnych przedszkolach przedstawia się następująco: PP Zawada 440.590, Węgry 452.558, Bierdzany 470.534, Turawa 531.230, Kotórz M. 466.031,
4) w ramach innych form wychowania przedszkolnego udzielono dotacji Akademii Kubusiowej w wys. 17.556,20zł.
5) w rozdziale "Gimnazja " wydatkowano kwotę 2.002.733,83 zł. na:
- wynagrodzenia wydatkowano 1.236.545,79, dodatkowe wynagrodzenie roczne 99.697,78,
- pochodne od wynagrodzeń 266.157,89,
- dodatki wiejskie i mieszkaniowe 110.372,48,
- odpisy na fundusz świadczeń socjalnych 90 000,
- zakup materiałów budowlanych, środków czystości i opału 35.446,32, zakup energii i wody 27.461,91,
- usługi remontowe - prace brukarskie, remont placu rowerowego 84.423,80,
- usługi komunalne i inne 32.394,72,
6) w rozdziale " Dowóz uczniów do szkół " wydatkowano 610.352,93;
- na dowóz dzieci do szkół podstawowych i gimnazjum 449.371,13 dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkół specjalistycznych 100.000,
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń opiekunów 60.981,80,
7) na utrzymanie GZEAS-u przeznaczono 529.270,64 zł.;
- na wynagrodzenia 374.923,27 na dodatkowe wynagrodzenie roczne 27.627,34,
- na pochodne od wynagrodzeń 69.048,34 ,
- zakup materiałów 19.158,67, zakup usług 26.366,26,
8) utrzymanie stołówki przy gimnazjum 78.859,17 w tym:
- wynagrodzenia i pochodne 67.309,57,
- zakup materiałów i usług 5.957,60,
9) na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli wydatkowano 22.559,99 na zapomogi dla nauczycieli - emerytów 60.000zł.;
Rozdział 13.
Ochrona zdrowia
Wydatki zrealizowano w wys. 185.390,17 zł. Na zadania z zakresu zwalczania narkomanii wydatkowano 1.718,50 zł.Na przeciwdziałanie alkoholizmowi wydatkowano kwotę 183.471,67zł. W tym:
- wynagrodzenie pełnomocnika, wynagrodzenia członków komisji oraz osób prowadzących świetlice środowiskowe i zimowiska 83.302,63,
- zorganizowanie zajęć w świetlicach w czasie ferii zimowych / bez wynagrodzeń/ 11.472,68,
- zakup materiałów, sprzętu i opału do świetlic środowiskowych, sprzętu sportowego do sołectw, pucharów i nagród na turnieje oraz ulotek i broszur 52.118,86,
- zakup usług tj. spektakle, warsztaty terapeutyczne, programy edukacyjne, prowadzenie punktu konsultacyjnego i punktu wsparcia psychologicznego 21.434,88,
Rozdział 14.
Pomoc społeczna
Na ogólny plan 2.232.669,93zł. wydatkowano 2.203.636,76 zł. tj.98,7% Z tego:
1) umieszczenie 2 dzieci z terenu gminy w placówkach opiekuńczo wychowawczych i 1 dziecka w rodzinie zastępczej 5.375,14;
2) wydatki z tyt.realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie 1.321,43;
3) wypłata świadczeń rodzinnych , zaliczki i funduszu alimentacyjnego na kwotę 1.080.413,90zł. - łącznie wydano 350 decyzji./zadanie zlecone gminie/ W ramach tego rozdziału wypłacono również wynagrodzenie pracownikowi prowadzącemu świadczenia w wys. 23.250zł.;
4) składki na ubezpieczenia zdrowotne dla 7 osób na kwotę 6.106,79;
5) wypłata zasiłków łącznie na kwotę 153.673,34 w tym zasiłki stałe dla 7 osób na kwotę 29.430,50, zasiłki okresowe na kwotę 87.318,33 i jednorazowe na kwotę 34.276,51. Łącznie wydano 417 decyzji przyznających zasiłki ;
6) na wypłatę dodatków mieszkaniowych wykorzystano środki w wysokości 34.989,68;
7) na utrzymanie GOPS wydatkowano kwotę 460.571,77 z tego:
- wynagrodzenia osobowe i bezosobowe 321.278,77 dodatkowe wynagrodzenie roczne 26.004,
- składki ZUS i FP 70.005,30,
- zakup materiałów i usług 22.030,61,
8) w ramach usług opiekuńczych przekazano dotację dla CARITAS przekazano w wys. 142.000;
9) w rozdziale "pozostała działalność" w ramach zadań zleconych środki w wys.10.500zł. przeznaczono na wspieranie osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne, natomiast w ramach zadań własnych na dożywianie 115 dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym wydatkowano 84.087,50, na doposażenie stołówek 10 000zł. za pobyt 11 osób w domach pomocy społecznej zapłacono 151.755,37;
Rozdział 15.
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
GOPS realizował program "Pomocna dłoń" współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny. Środki w kwocie 44.191,12 zostały wykorzystane na aktywację zawodową 4 osób z tereny gminy.
Rozdział 16.
Edukacyjna opieka wychowawcza
Na pomoc matewrialną dla uczniów wydatkowano 79.670,40 zł. w tym na dofinansowanie do podręczników 13.020, na stypendia socjalne dla uczniów 57.882.
Rozdział 17.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Plan wydatków ogółem 5.166.107zł. wykonanie 4.034.245,71 tj 78,1 % Na zadania majątkowe wydatkowano 3.261.463,67zł.. Poszczególne zadania wyszczególnione są w załaczniku nr 6. Wydatki bieżące zrealizowano w wys. 772.782,04. W tym:
1) utrzymanie czystości we wsiach 73.968,62;
- selektywna zbiórka odpadów 21.258,72,
- sprzątanie przystanków 6.724,11,
- opróżnianie koszy ulicznych 378,38 m-cznie,
2) gospodarka ściekowa - pobór energii na przepompowniach 8.880,73, operat szacunkowy sieci na Osiedlu Zawada 5.000;
3) zakup i utrzymanie zieleni 14.090,32;
4) usługi weterynaryjne i dostarczanie bezpańskich psów do schronisk 16.648;
5) oświetlenie ulic 437.500,01 w tym energia elektryczna 327.396,46, konserwacja urządzeń 109.161,89;
6) środki uzyskane z tyt.opłat za korzystanie ze środowiska wydatkowano w kwocie 40.560,14 zł.na sprzątanie obrzeży jezior, i monitoring składowiska odpadów w Bierdzanach;
7)
- w rozdziale "Pozostała działalność" środki wydatkowano na: utwardzenie placów w Bierdzanach i Kadłubie Tur. w ramach funduszu sołeckiego 28.183,79,
- dopłata do ścieków 117.463,33,
Rozdział 18.
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Zaplanowane wydatki w wys..452.803,64zł. zostały zrealizowane w kwocie 435.980,62 tj.w 96,3% .Ogółem w tym dziale sołectwa zrealizowały wydatki na przedsięwzięcia w ramach funduszu sołeckiego na łączną kwotę 56.788,62 Środki wykorzystano głównie na:
1) prowadzenie orkiestry w Węgrach i akompaniament zespołom w Kotorzu i Bierdzanach 19.167,07;
2) organizację dożynek gminnych 10.297;
3) remonty świetlic w Zakrzowie Tur. Kotorzu W. w ramach funduszu sołeckiego oraz remont świetlicy w Rzędowie 17.113,15;
4) dotację dla Gminnej Biblioteki Publicznej 280.000, oraz dotacje celowe na ochronę zabytków dla Parafii Kotórz Mały i Bierdzany 40.000;
5) zakup namiotów, ławek, sprzętu na place zabaw w ramach funduszu sołeckiego 29.554,87.
Rozdział 19.
Kultura fizyczna i sport
Plan wydatków bieżących w wys.267.000 wykonano w 91,9 % tj. w wys. 245.304,90. W ramach wydatków inwestycyjnych zakupiono kosiarkę oraz wykonano pomieszczenie na szatnię przy boisku w Zawadzie.
1) na utrzymanie obiektów sportowych wydatkowano 64.725,70 w tym:
- zakup materiałów budowlanych- Kotórz M, Osowiec, Turawa, Ligota T., paliwa do kosiarek, opału, nawozów, wykaszarki i łapaczy do Bierdzan 45.609,58,
- zakup energii 10.894,61,
2) dotację dla Gminnego Zrzeszenia LZS przekazano w wysokości 160.000;
3) na pozostałe zadania z zakresu kultury fizycznej wydatkowano 20.579,20 głównie na zakup nagród i pucharów na turniej tenisa, regaty o Puchar Wójta, turniej piłkarski i biegi przełajowe oraz przewóz zespołów młodzieżowych na zawody.
Dział III.
PRZYCHODY
Wolne środki z roku ubiegłego wynoszą 13.171,83zł. Zaciągnięto kredyt w Banku Spółdzielczym Łubniany na kwotę 1.900.000zł.
Dział IV.
ROZCHODY
Gmina dokonała wykupu obligacji w BGK w wys. 1.000.000zł. oraz spłaciła raty kapitałowe kredytu w wys.500.000zł.
Dział V.
WYDATKI NA PROJEKTY REALIZOWANE Z UDZIAŁEM ŚRODKÓW Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ INNYCH ZE ŹRÓDEŁ ZAGRANICZNYCH
Na zaplanowane zadanie eSzkoła gmina przekazała ostatnią część dotacji do Samorządu Województwa w wys.1.305,89zł. W 2012r. Gmina realizowała zadanie z Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" pn. "Pomocna dłoń"- poniesiono wydatki w wys. 44.191,12zł., dofinansowanie do zadania 39.551,05zł. Przystąpiono do realizacji budowy inferastruktury nad Jez.Średnim przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rybackiego. W 2012r. zakończono I etap budowy za kwotę 846.755,56zł., do końca roku Gmina nie otrzymała dofinansowania budowy. Zakończono rekultywację gminnego składowiska odpadów w Bierdzanach. Dofinansowanie do zadania z EFRR wyniosło 301.025,07zł. W ramach EFR wydano ePrzewodnik po Jeziorach Turawskich za kwotę 51.660zł., do końca roku nie uzyskano dofinansowania. Ze względu na późniejszy nabór wniosków rekultywację kanału w Osowcu przesunięto na rok 2013.
Dział VI.
REALIZACJA PROGRAMÓW WIELOLETNICH
Zakończono rekultywację gminnego składowiska odpadów w Bierdzanach, łączna kwota wydatków w 2012r. to 45.345,62zł. Zakończono realizację zadania eSzkoła, które spowodowało pozyskanie dla gimnazjum 50 notebooków, 4 projektorów multimedialnych, 23 terminali sieciowych dla nauczycieli, 5 zestawów multimedialnych, 2 serwerów. Całkowity koszt gminy poniesiony w latach 2011-2012 wyniósł 74.989,47zł. Wykonano projekt chodnika w Węgrach i sporządzono projekty miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Zawada. Gmina wniosła udziały do Spółki WiK Turawa w kwocie 3.150.000zł. Budowę kanalizacji WiK Turawa realizuje ze środków Funduszu Spójności, dofinansowania Gminy, środków własnych oraz pożyczki zaciąganej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu. Poręczycielem pożyczki jest Gmina Turawa. Ostatnią ratę pożyczki Wik zaciągnie w 2013 roku.
Dział VII.
PODSUMOWANIE
Dochody w 2012r. zrealizowano w wysokości 26.846.459,77zł. tj. w 91,3%, natomiast wydatki w wysokości 27.251.398,20 co stanowi 91,1%. Niska realizacja dochodów nastąpiła w paragrafach dot.sprzedaży majątku. W rozdz.70005 par.770 wykonanie 50,5% spowodowane m.in. nie wywiązywaniem się rzeczoznawcy majątkowego z zawartej umowy. W wyniku przeprowadzonego przetargu wyłoniono nową firmę, która przeprowadza wycenę nieruchomości gminnych i wycenę nieruchomości do naliczania opłaty adiacenckiej. Na podstawie zawartej umowy spółka WiK Opole przejęła odpłatnie sieć wod.kan na Osiedlu Zawada. w 2012r. spółka dokonała częściowej zapłaty w wys.250.000zł., natomiast w 2013r. nastąpi końcowe rozliczenie. Niskie dochody ze sprzedaży drewna spowodowane były wykonaniem planu pozyskiwania drewna, który obowiązywał do 2012 roku.Wykonano operat leśny na lata 2013-2022, dzięki czemu od 2013r. można będzie prowadzić gospodarkę leśną już w oparciu o nowy operat. Nie zrealizowano dochodów z tyt.opłaty adiacenckiej zaplanowanych w rozdz.75618 par.490. Część sieci kanalizacyjnej WiK Turawa oddał już do użytku, wszczęto 28 postępowań administracyjnych. Wyłoniony na podstawie przetargu rzeczoznawca majątkowy pobrał z WiK wymagane dokumenty celem wykonania operatów wyceny. Do końca roku nie wpłynęły środki Europejskiego Funduszu Rybackiego za I etap budowy infrastruktury nad Jez.Średnim, wnioskowana kwota to 563.749zł. oraz środki w wys. 25.000zł. za wydanie ePrzewodnika. Dzięki oddaniu do użytku centrum handlowego podatek od nieruchomości osób prawnych w stosunku do roku 2011 wzrósł o 1.369.280zł. Uzyskano również dochody z tyt.sprzedaży spółce WiK Turawa dokumentacji projektowej dot. budowanej w gminie sieci kanalizacyjnej. Wartość sprzedanych nakładów 810.093,07 zł. netto. W 2012r. Spółka MZWiK "PROWOD" nabyła od Gminy Turawa pozostałe 5 udziałów /wartość 1 udziału 910 zł./ za kwotę 75 000zł. W porównaniu z realizacją budżetu za 2011r. można zauważyć zmniejszenie zadłużenia z tyt.czynszów i dzierżaw o kwotę 61.469zł. i zwiększenie zadłużenia z tyt. podatków o 158.762zł. Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych zwiększyły się w stosunku do 2011 roku o 388.408zł. W ramach wydatków inwestycyjnych zostały wniesione do spółki WiK udziały w wys. 3.150.000zł. czyli 824.000zł. mniej, niż planowano. Powodem mniejszego wniesienia udziałów była niższa realizacja dochodów opisana powyżej. Zrealizowano I etap budowy infrastruktury nad Jez.Średnim, kontynuowana jest modernizacja budynku mieszkalnego w Węgrach. Wokół budynku urzędu gminy zostało zamontowane oświetlenie, zostały zmodernizowane wszystkie drogi, które znalazły się w planie inwestycyjnym. Zgodnie z planem zmodernizowano również obiekty oświatowe. W ramach zadań bieżących przeprowadzono szereg remontów w budynkach mieszkalnych, obiektach komunalnych oraz oświatowych, łącznie na kwotę 432.474 zł.Dzięki zawartemu porozumieniu pomiędzy Gminą, a Powiatowym Urzędem Pracy zatrudniono pracowników do sprzątania terenów nad jeziorami i prac porządkowych na terenie gminy, natomiast w ramach robót społecznie użytecznych osoby bezrobotne pracowały po 40 godz. miesięcznie na rzecz gminy. Analizując poniesione wydatki należy zauważyć, iż wzrosła wysokość wypłacanych zasiłków oraz liczba korzystających z pomocy społecznej, spadła natomiast liczba osób pobierających świadczenia rodzinne. W związku z wyborem w ramach przetargów najkorzystniejszych ofert obniżyły się wydatki za zużycie energii elektrycznej. Koszty oświetlenia ulic w porównaniu do 2011r. są niższe o 92.221,20zł. Obniżyły się również wydatki na dowóz uczniów do szkół. Zobowiązania długoterminowe na 31.12.2012r. wynoszą 12.100.000zł. i dotyczą wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego obligacji komunalnych (9.000.000)i zaciągniętych kredytów w BS Łubniany(3.100.000).W żadnej z jednostek budżetowych gminy nie funkcjonują wyodrębnione rachunki dochodów własnych. Gmina dysponuje majątkiem trwałym w wys. 31.762.888 zł. netto, posiada udziały w Spółce Wodociągi i Kanalizacja Turawa w wys.10.900 000 zł. i w Fabryce Wyrobów Metalowych w Osowcu w wys. 660 000 zł. Załączniki:
1) wykonanie dochodów zał.nr 1;
2) wykonanie wydatków zał.nr 2;
3) wykonanie dochodów - zadania zlecone zał.nr 3;
4) wykonanie wydatków - zadania zlecone zał.nr 4;
5) wykonanie przychodów i rozchodów zał.nr 5;
6) wykonanie inwestycji zał.nr 6;
7) wykonanie dotacji zał.nr 7;
8) wykonanie wydatków realizowanych w ramach funduszu sołeckiego zał.nr 8;
9) zmiany w planie wydatków na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 ufp zał.nr 9;
10) informacja o stanie mienia komunalnego zał.nr 10;
11) sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury zał.nr 11.
Załącznik Nr 1 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik1.pdf
Załacznik nr 1
Załącznik Nr 2 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik2.pdf
Załacznik nr 2
Załącznik Nr 3 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik3.pdf
Załacznik nr 3
Załącznik Nr 4 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik4.pdf
Załacznik nr 4
Załącznik Nr 5 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik5.pdf
Załacznik nr 5
Załącznik Nr 6 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik6.pdf
Załacznik nr 6
Załącznik Nr 7 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik7.pdf
Załacznik nr 7
Załącznik Nr 8 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik8.pdf
Załacznik nr 8
Załącznik Nr 9 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik9.pdf
Załacznik nr 9
Załącznik Nr 10 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik10.pdf
Załacznik nr 10
Załącznik Nr 11 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Turawa
z dnia 26 marca 2013 r.
Zalacznik11.pdf
Załacznik nr 11
Wójt Gminy Turawa |