Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 1287

Sprawozdanie Burmistrza Grodkowa

z dnia 28 maja 2013 r.

SPRAWOZDANIE ROCZNE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY GRODKÓW ZA 2012 ROK


Budżet Gminy Grodków na 2012 rok został uchwalony (Uchwała Nr XIV/121/11 Rady Miejskiej w Grodkowie z dnia 28 grudnia 2011 r.) w następujących kwotach:

? plan dochodów - 49 370 030,00 zł,

w tym:

dochody bieżące - 47 882 742,00 zł

dochody majątkowe - 1 487 288,00 zł

? plan wydatków - 51 832 355,00 zł,

w tym:

wydatki bieżące - 43 896 036,00 zł

wydatki majątkowe - 7 936 319,00 zł

? planowany deficyt budżetu - 2 462 325,00 zł,

? plan przychodów - 5 108 124,00 zł,

w tym:

pożyczka na zadanie realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 2 000 000,00

wolne środki z lat poprzednich - 3 108 124,00 zł

? plan rozchodów - 2 645 799,00 zł,

w tym:

spłata pożyczek otrzymanych na realizację zadań inwestycyjnych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 1 555 799,00 zł,

spłata innych pożyczek zaciągniętych na realizację zadań inwestycyjnych - 1 090 000,00 zł.

W ciągu roku wielokrotnie zmieniano ujęte w planie kwoty dochodów i wydatków oraz przychodów. Zmiany dokonywane były stosownymi uchwałami Rady Miejskiej oraz Zarządzeniami Burmistrza.

Dokonane zmiany planu budżetu w 2012 r. przedstawia tabela 1, stanowiąca załącznik do niniejszego sprawozdania, a z niej wynika, że :

? plan dochodów bieżących zwiększono ogółem o kwotę - 3 246 226,30 zł

poprzez zwiększenia planu

w tym:

- dochodów własnych o kwotę - 1 016 586,00 zł

- subwencji z budżetu państwa o kwotę - 331 015,00 zł

- dotacji na zadania zlecone o kwotę - 1 369 076,00 zł

- dotacji na zadania własne o kwotę - 393 721,85 zł

- dotacji na zadania własne z budżetu innych jst o kwotę - 42 102,00 zł

- środków pozyskanych z innych źródeł na zadania bieżące o kwotę - 93 725,45 zł

(zwiększenie planu - środki z Powiatowego UP na prace interwencyjne, roboty publiczne w kwocie 88 889,00zł, otrzymane darowizny przez sołectwa w kwocie 22 150 zł;

zmniejszenie planu na projektach unijnych 17 313,55 zł)

? plan dochodów majątkowych zwiększono ogółem o kwotę - 2 197 621,43 zł

w tym:

- dochodów ze sprzedaży majątku o kwotę - 227 564,00 zł

- środków pozyskanych z różnych źródeł na zadania inwestycyjne - 1 970 057,43 zł

? plan wydatków zwiększono o kwotę - 3 270 856,73 zł

zwiększenie planu na wydatki bieżące o kwotę - 4 137 980,86 zł

(w tym finansowanych ze środków zewnętrznych w kwocie 1 898 625,30 zł)

poprzez zmniejszenie planu na wydatki majątkowe o kwotę - 867 124,13 zł

(oszczędności po przetargach na zadaniach inwestycyjnych)

? plan przychodów zwiększono ogółem o kwotę - 203 660,00 zł

poprzez zmniejszenie :

planu pożyczek i kredytów o kwotę - 1 516 561,00 zł

poprzez zwiększenie :

planu wolnych środków z lat poprzednich o kwotę - 1 720 221,00 zł

? plan rozchodów zwiększono o kwotę - 2 376 651,00 zł

z tytułu spłaty pożyczki na wyprzedzające finansowanie zadań ze środków UE, w związku z otrzymaniem refundacji poniesionych wydatków na zadanie pn. Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej w Gminie Grodków - etap I - Żelazna.

W związku z umorzeniem pożyczki na zadanie: Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Tarnowie Grodkowskim oraz budowa kanalizacji w Gminie Grodków przez WFOŚiGW nie wydatkowano z założonego planu rozchodów kwoty 334 000,00 zł.

W wyniku wprowadzonych zmian w 2012 r. plan budżetu gminy na dzień 31.12.2012 r. zamknął się następującymi kwotami:

? plan dochodów - 54 813 877,73 zł,

w tym:

dochody bieżące - 51 128 968,30 zł

dochody majątkowe - 3 684 909,43 zł

? plan wydatków - 55 103 211,73 zł,

w tym:

wydatki bieżące - 48 034 016,86 zł

wydatki majątkowe - 7 069 194,87 zł

? planowany deficyt budżetu - 289 334,00 zł,

? plan przychodów - 5 311 784,00 zł,

w tym:

kredyty i pożyczki na zadania realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 483 439,00 zł,

wolne środki z lat poprzednich - 4 828 345,00 zł

? plan rozchodów - 5 022 450,00 zł,

w tym:

spłata pożyczek otrzymanych na realizację zadań inwestycyjnych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 3 932 450,00 zł,

spłata innych pożyczek zaciągniętych na realizację zadań inwestycyjnych - 1 090 000,00 zł.

Planowany na początku roku deficyt budżetu, w wyniku wprowadzonych w ciągu roku zmian, został zmniejszony o kwotę 2 172 991,00 zł (z kwoty 2 462 325,00 zł do kwoty 289 334,00 zł). Oszczędności w wydatkach bieżących i przesunięcia na 2013r. zadań inwestycyjnych przyczyniły się do osiągnięcia dodatniego wyniku za 2012r. tj. nadwyżki dochodów nad wydatkami w kwocie 3 275 547,46 zł.

I. Dochody budżetu.

Realizacja dochodów budżetu gminy za 2012 r. przedstawia się następująco:

? plan dochodów - 54 813 877,73 zł

? wykonanie - 55 109 688,65zł, tj. 100,54%.

Dochody bieżące :

? plan - 51 128 968,30 zł

? wykonanie - 51 315 068,38zł tj. 100,36% ,

Realizację prognozowanych dochodów budżetu gminy za 2012 rok według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej, w podziale na dochody bieżące i majątkowe, przedstawia tabela 2. Wykonanie podstawowych dochodów podatkowych gminy za rok 2012 (wg sprawozdania Rb-PDP rocznego) przedstawia tabela nr 2.1. Wymiar i realizację dochodów z tytułu podatków w 2012 roku przedstawia tabela nr 2.2. Wymienione tabele stanowią załącznik do niniejszego sprawozdania.

Na osiągnięte przez gminę dochody z podatków w 2012 roku wpływ miały uchwały Rady Miejskiej o obniżeniu maksymalnych stawek podatków a także udzielone uchwałami Rady Miejskiej zwolnienia z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportu.

Zastosowane przez Radę Miejską ulgi stanowią roczny ujemny skutek finansowy w kwocie 2 186 864,39 zł, co stanowi 9,48 % należnych gminie podstawowych dochodów podatkowych.

Skutki obniżenia maksymalnych stawek podatków uchwałami Rady Miejskiej wyniosły w 2012 roku ogółem - 2 044 330,77 zł

z tego przypada na:

? podatek od nieruchomości - 1 349 552,29 zł

? podatek rolny - 447 097,40 zł

? podatek od środków transportowych - 247 681,08 zł

Skutki udzielonych uchwałami Rady Miejskiej zwolnień wyniosły w 2012 roku ogółem - 142 533,62 zł

z tego przypada na:

? podatek od nieruchomości - 128 133,62 zł

? podatek od środków transportu - 14 400,00 zł

Na osiągnięte dochody miały również wpływ decyzje wydane przez organ podatkowy w sprawie umorzenia, rozłożenia na raty oraz odroczenia terminu płatności, których skutki w 2012 roku wyniosły razem 157 783,36 zł, w tym: 152 464,36 zł - należność główna i 5 319,00 zł - odsetki z tego:

* umorzenie zaległości podatkowych - 84 312,97 złco stanowi 0,36 % należnych podstawowych dochodów podatkowych,z tego przypada na:

? podatek od nieruchomości - 75 946,23 zł

w tym:

- umorzenie należności głównej - 72 369,23 zł (58 wniosków)

- umorzenie odsetek - 3 577,00 zł (15 wniosków)

? podatek rolny - 6 497,98 zł

w tym:

- umorzenie należności głównej - 4 839,98 zł (30 wniosków)

- umorzenie odsetek - 1 658,00 zł (5 wniosków)

? podatek leśny - 184,76 zł

w tym:

- umorzenie należności głównej - 139,76 zł (5 wniosków)

- umorzenie odsetek - 45,00 zł (1 wniosek)

? podatek od środków transportowych - 1 684,00 zł

w tym:

- umorzenie należności głównej - 1 645,00 zł (2 wnioski)

- umorzenie odsetek - 39,00 zł (1 wniosek)

*rozłożenie na raty i odroczenie terminu płatności - 73 470,39 zł

? podatek od nieruchomości - 61 575,59 zł (7 wniosków),

? podatek rolny - 2 056,00 zł (2 wnioski)

? podatek od środków transportowych - 9 838,80 zł (1 wniosek)

W rozbiciu na rodzaje dochodów wykonanie procentowe kształtuje się następująco:

? dochody własne wykonane w 101,01 % ,

? subwencje 100,32%, gmina otrzymała pod koniec grudnia 2012 r. z rezerwy uzupełnienie subwencji w kwocie 52 052,00 zł,

? dotacje na zadania zlecone 98,70 %, powierzone 100,00 % i własne bieżące 99,13 %,

? dotacje na zadania własne bieżące z budżetu innych jednostek samorządu terytorialnego 98,94 %,

? środki z różnych źródeł na zadania bieżące 98,85 % , z tego na projekty unijne 94,85 %,

? dochody ze sprzedaży mienia w 114,28 % (wyższa niż planowana sprzedaż mienia),

? dochody z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności 68,68 %,

? środki z różnych źródeł na zadania inwestycyjne 99,45 %, z tego na projekty unijne 100,00%.

Szacowany przez Ministerstwo Finansów plan dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (8 623 151,00 zł) wykonano w 97,22 %, nastąpiło pogorszenie realizacji tego źródła dochodów w porównaniu z rokiem poprzednim.

Wykonanie ponad zakładany plan wskazują dochody bieżące z tytułu: opłaty za zajęcie pasa drogowego, wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości, dochody z najmu i dzierżawy mienia, środki pozyskane z Powiatowego Urzędu Pracy, grzywny i mandaty, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, podatek od czynności cywilnoprawnych, wpływy z opłaty targowej , odsetki od środków na rachunku bankowym, wpływy z opłaty produktowej .

Nie wykonano planu dochodów z tytułu różnych opłat w placówkach oświatowych, opłat z tytułu ochrony środowiska oraz dochodów z najmu świetlic wiejskich.

Wykonanie podstawowych dochodów podatkowych (tabela 2.1) zrealizowano w 100,43 % założonego planu. Wśród podstawowych dochodów podatkowych, dzięki wpływom zaległości z lat poprzednich wykonanie ponad plan wykazują:

? podatek rolny - wyk.100,79 % (wpłata zaległości na kwotę 26 025,66 zł),

? podatek od nieruchomości - wyk.100,13 % (wpłata zaległości na kwotę 109 186,10 zł),

? podatek od środków transportowych - wyk.101,45% (26 949,24 zł),

W porównaniu z rokiem poprzednim ,w 2012 r. nastąpił wzrost realizacji podstawowych dochodów podatkowych o kwotę 2 309 784,61 zł.

Najwyższy wzrost wystąpił w podatku rolnym - 1 667 391,03 zł, a następnie w podatku dochodowym od osób fizycznych - 591 943 zł, podatku od nieruchomości - 233 285,84 zł, podatku dochodowym od osób prawnych - 66 882,89 zł, podatku od osób fizycznych, opłacanym w formie karty podatkowej - 13 145,50 zł .

Natomiast spadek nastąpił w dochodach z tytułu podatku od środków transportu o kwotę 39 368,87 zł, opłaty eksploatacyjnej - 102 033,93 zł, podatku od czynności cywilnoprawnych - 133 255,15 zł.

Należne gminie podstawowe dochody podatkowe za 2012 r. przypadające na jednego mieszkańca wzrosły z kwoty 1 027,28 zł (za 2011r.) do kwoty 1 166,81 zł, tj. o 139,53 zł, a zrealizowane dochody podatkowe za 2012 r. przypadające na jednego mieszkańca wzrosły z kwoty 929,59 zł (za 2011r.) do kwoty 1 046,10 zł, tj. o 116,51 zł (przy spadku liczby ludności o 46 osób).

Z zestawienia wymiaru i realizacji dochodów z tytułu podatków w 2012 roku (tabela nr 2.2) wynika, że w 2012 r. ściągnięto zaległości w podatkach na kwotę 162 710,75 zł, natomiast powstały zaległości bieżącego roku na kwotę 359 198,55 zł; ściągalność podatków kształtowała się na poziomie 96,93 % (92,39 %-99,98 %).

Dochody majątkowe :

? plan - 3 684 909,43 zł

? wykonanie - 3 794 620,27 zł tj. 102,98 %,

Dochody ze sprzedaży mienia zostały wykonane ponad zakładany plan o kwotę 132 626,01 zł. Dotacje na inwestycje wykonano w 95% zakładanego planu, wynika to z niższej po przetargu wartości zadania dofinansowanego z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Poniżej zakładanego planu zrealizowano dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługujące osobom fizycznym w prawo własności.

II. Wydatki budżetu.

Realizacja wydatków budżetu gminy za 2012 r. przedstawia się następująco:

? plan wydatków - 55 103 211,73 zł

? wykonanie - 51 834 141,19 zł, tj. 94,07 %.

Wydatki bieżące :

? plan - 48 034 016,86 zł

? wykonanie - 45 195 763,17 zł tj. 94,09 %,

w tym:

? wydatki jednostek budżetowych - 33 679 600,64 zł (za 2011 r. 31 503 678,74 zł),

z tego:

wynagrodzenia i składki od nich naliczane - 20 710 764,54 zł ( za 2011r. 19 445 036,98 zł ),

wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostki - 12 968 836,10 zł (za 2011r. 12 058 641,76 zł),

? dotacje na zadania bieżące - 2 910 577,44 zł (za 2011 r. 2 300 767,85 zł ),

z tego:

dla jednostek sektora finansów publicznych - 2 020 113,62 zł (za 2011 r. 1 666 094,34 zł),

dla jednostek spoza sektora finansów publicznych - 890 463,82 zł (za 2011 r. 634 673,51 zł ),

? świadczenia na rzecz osób fizycznych - 7 959 457,34 zł (za 2011 r. 8 007 989,06 zł),

? wydatki na programy finansowane z udziałem środków unijnych - 426 475,02 zł (za 2011 r. 880 243,55 zł ),

? wydatki na obsługę długu gminy - 219 652,73 zł (za 2011 r. 119 369,46 zł),

Szczegółowe wykonanie wydatków bieżących, w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem grup wydatków przedstawia tabela 3, stanowiąca załącznik do sprawozdania.

Wydatki budżetu realizowane były poprzez: jednostki oświatowe obsługiwane przez Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli, Urząd Miejski, Ośrodek Pomocy Społecznej i samorządowe instytucje kultury: Ośrodek Kultury i Rekreacji oraz Miejską i Gminną Bibliotekę Publiczną.

Realizacja wydatków przebiegała prawidłowo, w ramach kwot określonych w planie wydatków, z wprowadzeniem oszczędności, wynikających z potrzeby równoważenia wydatków bieżących dochodami bieżącymi i wypracowania środków umożliwiających korzystanie z programów dofinansowania poprzez zapewnienie wkładu własnego.

Z założonego planu na wydatki bieżące nie wydatkowano kwoty 2 838 253,69 zł (w tym ze środków własnych 2 718 778,35 zł) .

Przyczyną tego były następujące fakty:

? nie otrzymano dotacji i środków zewnętrznych na kwotę - 119 475,34 zł,

? nie wykorzystano rezerwy ogólnej i celowej na zarządzanie kryzysowe łącznie w kwocie - 289 582,00 zł,

? oszczędności w realizacji zadań na kwotę - 2 429 196,35 zł, co stanowi 5,37% ogółu wydatków.

W zakresie wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane nie zostały wykorzystane środki zaplanowane na odprawy emerytalne pracowników oraz powstałe oszczędności z tytułu wypłaty zasiłków chorobowych i macierzyńskich.

W 2012 r. Gmina przekazała środki finansowe dla Policji w wysokości 10.000,00 zł z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby, przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji dla policjantów Komisariatu w Grodkowie, którzy realizowali zadania z zakresu służby prewencyjnej.

W 2012r. w ramach wydatków bieżących, Gmina realizowała Projekty z dofinansowaniem z programów pomocowych UE przez jednostki:

? Ośrodek Pomocy Społecznej projekt pn. "Aktywność Twoją szansą" - wartość projektu 205 547,78 zł, w tym dofinansowanie 183 965,26 zł,

? Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli obsługiwał projekty realizowane w placówkach oświatowych: pn. "Skorupka 2" oraz pn. "Wsparcie dla przedszkola w Grodkowie" na łączną kwotę 220 927,24 zł, w tym dofinansowanie 220 927,24 zł,

Realizację wydatków na wyżej wymienione projekty przedstawia tabela 4.3, stanowiąca załącznik do sprawozdania.

W ramach budżetu gminy były realizowane dochody z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu: plan 355 000,00 zł, wykonanie 356 038,04 zł oraz wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych: plan 333.700,00 zł, wykonanie 302 193,00 zł oraz programie przeciwdziałania narkomanii: plan 21.300,00 zł, wykonanie 17 799,19 zł.

Wydatki majątkowe:

? Plan - 7 069 194,87 zł

? Wykonanie - 6 638 378,02 zł tj. 93,91 %

w tym:

? wydatki na inwestycje - 3 541 760,73 zł,

z tego:

wydatki na programy finansowane z udziałem środków unijnych - 1 514 411,12 zł,

? wydatki na zakupy inwestycyjne - 360 115,13 zł,

(bez kwoty 58 400,00zł - dotacje na zakupy inwestycyjne)

? wniesienie wkładów do Spółki GRODWiK - 2 530 000,00 zł,

w tym:

- wsparcie realizacji projektu unijnego pn. "Oczyszczanie ścieków w aglomeracji Grodków" - kwota 2 000 000,00 zł,

- wsparcie realizacji projektu pn. Podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego w aglomeracji Grodków - kwota 230 000,00 zł,

- rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi Tarnów Grodkowski (rejon ul. Traugutta) - kwota 300 000,00 zł,

? dotacje inwestycyjne - 206 502,16 zł,

w tym:

- pomoc finansowa dla innych jednostek samorządu terytorialnego - 94 711,25 zł.

- wydatki na programy finansowane z udziałem środków unijnych - 41 582,91zł,

Realizację wydatków majątkowych w podziale na działy klasyfikacji budżetowej oraz grupy wydatków przedstawia tabela nr 4. Realizację wydatków majątkowych dofinansowanych z Programów Pomocowych UE przedstawia tabela 4.2, uwzględniająca zmianę planu w trakcie roku w zakresie tych wydatków. Realizację pozostałych zadań i zakupów inwestycyjnych przedstawia tabela 4.1. Tabele stanowią załączniki do niniejszego sprawozdania.

W zakresie wydatków majątkowych z założonego planu nie wykorzystano kwoty 430 816,85 zł, wynika to z przesunięcia realizacji inwestycji na 2013 rok oraz niższego niż zakładał plan kosztu realizacji zadań .

W 2012 r. wydatki bieżące budżetu w pełni pokryte zostały dochodami bieżącymi. Powstała nadwyżka dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi w kwocie 6 119 305,21 zł.

III. Wynik budżetu, przychody i rozchody budżetu.

Wynik budżetu za 2012 rok, czyli różnica między dochodami i wydatkami budżetu to nadwyżka w kwocie 3 275 547,46 zł. Planowany i wykonany wynik budżetu za 2012 rok oraz realizację przychodów i rozchodów budżetu za 2012r. przedstawia tabela 5.

W 2012r. uzyskano dodatni wynik na operacjach nie kasowych w kwocie 334 000,00 zł, dzięki umorzeniu przez WFOŚ i GW pożyczki na zadanie pn. Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Tarnowie Grodkowskim oraz budowa kanalizacji w Gminie Grodków (wykazano w tabeli 5 ).

IV. Dochody i wydatki z zakresu zadań administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami.

Realizację dochodów i wydatków z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami za 2012r. przedstawia tabela nr 6.

Dotacje na zadania zlecone zostały zrealizowane na poziomie 98,70% zakładanego planu i na tym poziomie zostały zrealizowane wydatki.

Największy zakres zadań zleconych realizowała jednostka Ośrodek Pomocy Społecznej w kwocie 5 988 514,54 zł, pozostałą kwotę 1 490 873,41 zł realizował Urząd Miejski.

V. Dotacje udzielone z budżetu gminy

Zestawienie planowanych i przyznanych z budżetu gminy dotacji za 2012r. przedstawia tabela 7. W tabeli ujęto dotacje :

? podmiotowe dla samorządowych instytucji kultury, niepublicznych placówek oświatowych,

? dotacje celowe dla samorządowej instytucji kultury,

? dotacje celowe przekazane innym jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie porozumień oraz w formie pomocy finansowej,

? dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych, które zostały udzielone po przeprowadzonym otwartym konkursie ofert na zadania ujęte w rocznym programie współpracy z organizacjami pozarządowymi w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,

? dotacje celowe na konserwację zabytków.

VI. Realizacja wydatków w ramach funduszu sołeckiego.

Realizację wydatków za 2012 r. w ramach funduszu sołeckiego w układzie zadaniowym przedstawia tabela 8. W ramach przyznanych sołectwom środków w kwocie 516 809,81 zł ( z tego pochodzących z funduszu sołeckiego kwota 399 356,17 zł) Sołectwa wydatkowały na realizację zadań kwotę 447 973,36 zł,

z tego:

- z funduszu sołeckiego - 330 519,72 zł ,

- dofinansowanie z budżetu gminy - 117 453,64 zł.

VII. Dochody własne jednostek budżetowych i wydatki nimi sfinansowane.

Realizację dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych za 2012 r. przedstawia tabela 9.

Jednostki, przy których rachunki dochodów własnych funkcjonują: PSP nr 3 w Grodkowie, PSP w Kolnicy, PSP w Lipowej, PZSz w Jędrzejowie, GP Nr 1 w Grodkowie, PP Nr 2 w Grodkowie, PP w Wierzbniku, PP w Kopicach.

Źródłami dochodów są wpłaty rodziców za żywienie dzieci w przedszkolach i świetlicach szkolnych. Dochody te przeznaczone zostały na wydatki bieżące związane z żywieniem.

VIII. Kredyty, pożyczki i poręczenia zaciągnięte przez gminę oraz prognoza ich spłaty .

Na dzień 31 grudnia 2012r. kwota długu gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 3 647 988,63 zł, z tego podlegająca wyłączeniu kwota 483 438,74 zł.

Wskaźnik zadłużenia gminy na koniec 2012r. po uwzględnieniu wyłączeń wynosi 5,74 % (3 164 549,89 zł - dług / 55 109 688,65 zł - wykonane dochody).

Zobowiązania finansowe gminy i prognozę spłaty długu przedstawia tabela 10, tabela 10.1 przedstawia poręczenia udzielone przez Gminę Grodków i potencjalne zobowiązania z tego tytułu.

Na dzień 31 grudnia 2012r. gmina nie posiadała wymagalnych zobowiązań z tytułu dostaw i usług.

Należności wymagalne dla gminy na dzień 31.12.2012 r. stanowią kwotę 4 091 393,66 zł i powstały z niżej wymienionych źródeł:

? gospodarka mieniem - 1 338 676,95 zł,

? mandaty nałożone przez Straż Miejską - 38 457,58 zł,

? podatki i opłaty - 1 110 213,75 zł,

? fundusz i zaliczka alimentacyjna - 1 596 826,37zł,

? pozostałe - 7 219,01 zł.

Prowadzona jest egzekucja należności, ale nie zawsze gwarantuje ona skuteczne ich ściągnięcie.

IX. Stopień zaawansowania programów wieloletnich.

Tabela 11 przedstawia stopień zaawansowania programów wieloletnich.

X. Podsumowanie.

Realizując budżet gminy w 2012 r. Burmistrz korzystał z upoważnienia zawartego w § 14 uchwały budżetowej na 2012 r. dokonując przeniesień w planie wydatków budżetu w granicach działu klasyfikacji budżetowej.

Kierownicy jednostek korzystali z uprawnienia do dokonywania przeniesień w planie wydatków w zakresie wydatków bieżących w ramach rozdziału klasyfikacji budżetowej, z wyłączeniem zmian wydatków na wynagrodzenia osobowe ze stosunku pracy.

Rok 2012 był kolejnym rokiem pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację zadań gminy, w większości z programów pomocowych UE. Z pozyskanych środków do budżetu gminy w 2012 r. wpłynęła kwota 3 326 018,95 zł, co stanowi 6,03 % dochodów gminy.

Z budżetu UE pozyskano kwotę 2 900 910,64 zł i przeznaczono na:

? na realizację wydatków bieżących - 496 943,64 zł

? na realizację wydatków majątkowych - 2 403 967,00 zł.

Z innych środków zewnętrznych pozyskano kwotę 1 198 700,19 zł i przeznaczono na:

? na realizację wydatków bieżących - 138 210,36 zł

? na realizację wydatków majątkowych - 286 897,95 zł.

Ze zrealizowanych w 2012 r. zadań nie zostały jeszcze zrefundowane wydatki na realizowane w ramach projektów unijnych program PROW zadania: pn. Zmiana sposobu użytkowania byłego zaplecza sklepowego na świetlicę wiejską w miejscowości Jędrzejów, Remont świetlicy wiejskiej we wsi Lipowa, Modernizacja Centrum Rekreacyjnego w Grodkowie, Pracownia Realizacji Dźwięku w Ośrodku Kultury i Rekreacji w Grodkowie na łączną kwotę 511 362 zł.

W 2012 roku rozpoczęto kolejne zadanie w ramach programu PROW pn. Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej w Gminie Grodków - etap V - Osiek Grodkowski -planowana kwota dofinansowania 1 331 103 zł.

Podpisano umowy na dofinansowanie zadań: Polepszenie standardu nauczania - PSP nr 3 w Grodkowie - planowane dofinansowanie 799 975 zł, Modernizacja alejek spacerowych w parku przy ul. Elsnera w Grodkowie - planowana refundacja kosztów 25 000 zł.

Sytuacja finansowa Gminy Grodków jest stabilna i pozwala na realizację podstawowych zadań gminy, kontynuację rozpoczętych zadań inwestycyjnych oraz spłatę zaciągniętych zobowiązań w latach poprzednich.

Burmistrz Grodkowa

Marek Antoniewicz

Załącznik Nr 2 do Sprawozdania Nr ....................
ROCZNEGO Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY GRODKÓW ZA 2012 ROK
z dnia 28 maja 2013 r.
Zalacznik2.pdf

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00