Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 34

Obwieszczenie Rady Miejskiej w Głuchołazach

z dnia 28 grudnia 2012 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy


Na podstawie art.35 ust.1 i art.40 ust.2, pkt.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym/Dz. U. z 2001. Nr 142, poz. 1591 i z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806 z 2003, Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568 z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz.1759 z 2005 r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz.1457 z 2006 r. Nr 17, poz.128, Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. Nr 48, poz.327, Nr 138 poz.974, Nr 173, poz.1218, z 2008r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241 z 2010r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 106 poz. 675 /Rada Miejska w Głuchołazach , po przeprowadzeniu konsultacji społecznych uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Sołectwa Biskupów w brzmieniu jak w załączniku nr 1.

§ 2. Granice terytorialne Sołectwa Biskupów określa mapa stanowiąca załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głuchołaz.

§ 4. Traci w całości moc Uchwała Nr XXXV/229/01 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 24 lutego 2001r. w sprawie uchwalenia Statutów Sołectw.

§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LI/440/10
Rady Miejskiej w Głuchołazach
z dnia 10 listopada 2010 r.

Postanowienia ogólne

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Statut określa organizację i zasady działania Sołectwa Biskupów.

§ 2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności :

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.)

2) Statutu Gminy Głuchołazy,

3) niniejszego Statutu.

§ 3. Użyte w Statucie Sołectwa pojęcia oznaczają:

1) gmina - Gminę Głuchołazy,

2) sołectwo - Sołectwo Biskupów,

3) statut gminy - Statut Gminy Głuchołazy,

4) Rada Miejska - Rada Miejska w Głuchołazach,

5) Burmistrz - Burmistrza Głuchołaz,

6) Zebranie Wiejskie - Zebranie Wiejskie Sołectwa Biskupów,

7) Sołtys - Sołtysa Sołectwa Biskupów,

8) Rada Sołecka - Rada Sołecka Sołectwa Biskupów,

9) uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa - stale zamieszkujący mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania w wyborach do organów gminy,

10) ustawa - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Rozdział 2.
Nazwa i obszar Sołectwa

§ 4. Ogół mieszkańców wsi Biskupów tworzy jednostkę pomocniczą Gminy Głuchołazy pod nazwą Sołectwo Biskupów.

§ 5. 1. Obszar działania Sołectwa obejmuje swoimi granicami wieś Biskupów.

2. Sołectwo obejmuje obszar o powierzchni 1381 ha.

Rozdział 3.
Zakres działania i zadania Sołectwa oraz sposób ich realizacji

§ 6. [1]) Sołectwo realizuje zadania Gminy na swoim obszarze w zakresie określonym w niniejszym Statucie.

§ 7. 1. Do zakresu działania Sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, niezastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Miejskiej na rzecz innych podmiotów, mające na celu zapewnienie udziału mieszkańców Sołectwa w zaspokajaniu ich zbiorowych potrzeb.

2. Do zadań Sołectwa należy w szczególności:

1) inicjowanie przedsięwzięć lokalnych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,

2) dążenie do poprawy stanu sanitarnego, porządku i estetyki Sołectwa,

3) troska o środowisko naturalne oraz promowanie działań proekologicznych,

4) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,

5) udział w rozpatrywaniu spraw zagospodarowania przestrzennego Sołectwa, rozwoju gospodarczego, rolnictwa, inwestycji sołeckich, socjalno - bytowych, kulturalnych, sportu i wypoczynku, oświatowych, edukacyjnych i innych związanych z miejscem zamieszkania,

6) opiniowanie na wniosek Burmistrza Głuchołaz projektów uchwał Rady Miejskiej i uczestniczenie w podejmowaniu wszelkich rozstrzygnięć dotyczących Sołectwa,

7) działanie na rzecz godzenia interesów partykularnych z interesami wspólnymi i koniecznością zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,

8) zarządzanie powierzonym mieniem komunalnym,

9) działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju Sołectwa,

10) tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym Sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,

11) reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej i jej uczestników względem organów gminnych, administracji państwowej i innych podmiotów życia publicznego,

12) organizowanie zbiorowej działalności uczestników społeczności Sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa, gminy, powiatu, województwa i kraju.

§ 8. 1. Zadania określone w § 7 Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania Sołectwa,

3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznych dotyczących projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa,

4) udział Sołtysa lub osoby upoważnionej przez Sołtysa w sesjach Rady Miejskiej,

5) współpracę z organami gminy oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,

6) występowanie z wnioskiem do Burmistrza lub Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza uprawnienia i obowiązki organów Sołectwa,

7) współdziałanie z właściwymi instytucjami i organizacjami w zakresie poprawy warunków życia mieszkańców Sołectwa.

2. Organy Gminy powiadamiają niezwłocznie Sołectwo o podejmowanych i projektowanych rozstrzygnięciach dotyczących Sołectwa.

3. Sołectwo jest zobowiązane poprzez swoje organy do udzielenia opinii i odpowiedzi na kierowane do niego zapytania w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma Sołtysowi.

Rozdział 4.
Organizacja i zadania organów Sołectwa

§ 9. Mieszkańcy Sołectwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów Sołectwa.

§ 10. 1. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie,

2) Sołtys.

2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata, licząc od daty ich wyboru i kończy się z chwilą wyboru nowych organów.

4. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska.

5. W przypadku zmiany Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej w trakcie trwania kadencji, kadencja nowo wybranych upływa wraz z końcem kadencji Sołtysa i Rady Sołeckiej.

6. Organy Sołectwa działają jawnie.

7. Jawność działania organów Sołectwa polega na prawie mieszkańców Sołectwa do uzyskania informacji o działalności organów Sołectwa oraz prawie wglądu do protokołów z Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej, uchwał podjętych na Zebraniu Wiejskim, programów pracy Sołectwa oraz odpowiedzi organów gminy na przedstawiane im uchwały, wnioski i opinie Zebrania Wiejskiego.

Zebranie Wiejskie

§ 11. 1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym Sołectwa.

2. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa Biskupów.

§ 12. 1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do zakresu działania Sołectwa.

2. Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:

1) uchwalanie programów działania Sołectwa,

2) przyjęcie rocznych planów rzeczowo - finansowych Sołectwa,

3) stanowienie o kierunkach działania Sołectwa,

4) rozpatrywanie rocznych i okresowych sprawozdań z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej,

5) podejmowanie decyzji o sposobie korzystania z mienia gminnego, przekazanego Sołectwu do korzystania,

6) określanie celów i kierunków wydatkowania środków budżetowych i własnych Sołectwa,

7) inicjowanie czynów społecznych oraz działań mających na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku, czystości, zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz dróg,

8) podejmowanie uchwał w sprawach finansowych i gospodarczych Sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

9) wnioskowanie o zabezpieczenie w budżecie gminy środków finansowych na realizację zadań w Sołectwie,

10) organizowanie form pomocy sąsiedzkiej w przypadkach klęsk żywiołowych oraz zdarzeń losowych,

11) opiniowanie istotnych dla mieszkańców Sołectwa spraw dotyczących w szczególności:

a) projektów rozstrzygnięć Rady Miejskiej w stosunku do planów zagospodarowania przestrzennego,

b) projektów rozstrzygnięć dotyczących mienia komunalnego Gminy, znajdującego się na terenie Sołectwa,

c) projektów rozstrzygnięć w sprawie lokalizacji inwestycji komunikacyjnych i uciążliwych dla otoczenia i środowiska naturalnego,

12) ustalanie zasad współdziałania z innymi sołectwami w celu realizacji wspólnych zadań,

13) Wybór członków Sołeckiej Komisji Wyborczej.

§ 13. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku.

2. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys, a w razie jego nieobecności przewodniczący Rady Sołeckiej z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:

1) co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim,

2) Burmistrza Głuchołaz,

3) Rady Sołeckiej.

3. Sołtys jest zobowiązany do zwołania Zebrania Wiejskiego na wniosek, w terminie 14 dni od złożenia pisemnego wniosku o którym mowa w art. 2 Wniosek powinien określać cel i uzasadnienie zwołania zebrania.

4. W przypadku nie zwołania zebrania przez Sołtysa, w terminie wskazanym w ust. 3 oraz w innych nie cierpiących zwłoki przypadkach Zebranie Wiejskie zwołuje Burmistrz.

5. O zebraniu należy powiadomić mieszkańców co najmniej na siedem dni przed planowanym terminem zebrania. Zawiadomienie powinno określać termin i miejsce zebrania oraz proponowany porządek obrad oraz ewentualną informację o tym, na czyj wniosek zebranie zwołano. Zawiadomienie o zebraniu podaje się do publicznej wiadomości w Sołectwie poprzez jego rozplakatowanie.

6. O zebraniu Sołtys powiadamia Burmistrza Głuchołaz.

§ 14. 1. W Zebraniu Wiejskim mogą także uczestniczyć bez prawa do głosowania przedstawiciele organów gminy, radni oraz zaproszeni goście.

2. Obrady Zebrania Wiejskiego są jawne.

§ 15. Uprawnionym do głosowania mieszkańcom Sołectwa, biorącym udział w Zebraniu Wiejskim przysługują następujące prawa:

1) inicjatywy uchwałodawczej,

2) udziału w dyskusji nad każdą sprawą objętą porządkiem obrad,

3) zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej i obecnym na Zebraniu Wiejskim przedstawicielom organów gminy, oraz zaproszonym gościom.

4) udziału w głosowaniu,

5) zgłaszania kandydatur i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach Sołectwa.

§ 16. Zebranie Wiejskie jest zdolne do podejmowania uchwał w sytuacji, gdy uprawnieni mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni i uczestniczy w nim co najmniej 1/20 mieszkańców, uprawnionych do udziału w Zebraniu.

§ 17. 1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys lub przewodniczący Rady Sołeckiej, chyba, że Zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Obrady Zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisują: Sołtys, przewodniczący Zebrania i protokolant.

3. Do protokołu dołącza się:

a) listę osób obecnych na zebraniu,

b) inne wskazane w protokole załączniki.

4. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach z czego jeden znajduje się do wglądu u Sołtysa, natomiast drugi egzemplarz Sołtys przekazuje Burmistrzowi.

§ 18. 1. Zebranie Wiejskie podejmuje decyzje w formie uchwał, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

2. Uchwały Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie Sołectwa.

3. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu Burmistrzowi, w terminie 7 dni od dnia odbycia Zebrania.

4. Uchwały Zebrania sprzeczne z prawem, Statutem Gminy i Statutem Sołectwa są nieważne.

5. Nieważność uchwał może stwierdzić Rada Miejska na wniosek Burmistrza, w terminie 45 dni od dnia podjęcia uchwały i powiadamia o tym sołectwo, podając jednocześnie treść rozstrzygnięcia Rady do publicznej wiadomości w trybie wskazanym w ust.2. Do czasu rozstrzygnięcia w tym zakresie zakwestionowana przez Burmistrza uchwała nie podlega wykonaniu.

Sołtys i Rada Sołecka

§ 19. 1. Sołtys jest organem wykonawczym Sołectwa i reprezentuje sołectwo na zewnątrz.

2. Działalność Sołtysa ma charakter społeczny.

3. W okresie niemożności pełnienia funkcji przez sołtysa, spowodowanej przemijającymi okolicznościami, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady Sołeckiej, po powiadomieniu Burmistrza i mieszkańców Sołectwa.

4. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa oraz uchwałami i zarządzeniami organów gminy.

5. Do obowiązków i kompetencji Sołtysa należy zarządzanie bieżącymi sprawami Sołectwa, a w szczególności:

1) zwoływanie i przewodniczenie Zebraniom Wiejskim,

2) przygotowywanie projektu porządku obrad oraz projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,

3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego i składanie informacji w tym zakresie,

4) wykonywanie uchwał i zarządzeń organów gminy,

5) składanie informacji ze swojej działalności oraz działalności Rady Sołeckiej,

6) wykonywanie bieżącego zarządu mieniem gminnym pozostającym w gestii Sołectwa w granicach zwykłego zarządu,

7) utrzymywanie stałego kontaktu z organami Gminy,

8) uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej i naradach sołtysów, zwoływanych przez Burmistrza,

9) współdziałanie z radnymi Rady Miejskiej i innymi sołectwami,

10) opiniowanie wniosków mieszkańców w zakresie podatków i opłat lokalnych,

11) sporządzenie rozliczenia funduszu sołeckiego,

12) występowanie z wnioskami i interpelacjami w imieniu organów i mieszkańców Sołectwa,

13) kierowanie akcją pomocy w razie wypadków losowych,

14) współpraca z właściwymi organami w sprawach zapobiegania i zwalczania klęsk żywiołowych,

15) realizacja innych zadań zleconych przez Burmistrza i Radę Miejską.

§ 20. Zasady przyznawania i wysokość diet dla Sołtysów oraz zasady zwrotu kosztów podróży służbowych, reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej.

§ 21. 1. Rada Sołecka jest organem opiniodawczym i doradczym Sołtysa.

2. Rada Sołecka liczy od 3 do 10 członków. Ilościowy skład Rady określa Zebranie Wiejskie.

3. Rada Sołecka wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz jego zastępcę.

4. Przewodniczący Rady Sołeckiej organizuje pracę Rady, przewodniczy jej posiedzeniom ,przedstawia porządek posiedzenia i czuwa nad jego prawidłowym przebiegiem.

§ 22. 1. Rada Sołecka obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek Sołtysa.

2. Zwoływanie posiedzeń Rady odbywa się w sposób ustalony przez Radę Sołecką, nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. Rada Sołecka może zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organów samorządowych, organizacji zawodowych i społecznych działających na terenie sołectwa lub gminy.

4. Rozstrzygnięcia Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

5. Z posiedzeń Rady sporządza się protokół.

6. Działalność Rady ma charakter społeczny.

7. Rada Sołecka zobowiązana jest informować Zebranie Wiejskie o czynnościach podejmowanych w okresie między Zebraniami Wiejskimi.

§ 23. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) współdziałanie i pomoc Sołtysowi w prowadzeniu spraw Sołectwa,

2) przyjmowanie wniosków i uwag mieszkańców Sołectwa,

3) przygotowywanie planu rzeczowo - finansowego Sołectwa,

4) pomoc w przygotowaniu Zebrań Wiejskich, projektów uchwał, wniosków, opinii,

5) organizowanie imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku,

6) przedstawianie propozycji dotyczących zakupu sprzętu, materiałów, wyposażenia itp.,

7) inicjowanie działań na rzecz organizacji życia mieszkańców sołectwa, w tym pobudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu potrzeb Sołectwa.

§ 24. Sołtys i Rada Sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim za realizację zadań Sołectwa, zwłaszcza w zakresie prawidłowej gospodarki finansowej Sołectwa.

Rozdział 5.
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 25. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska, nie później niż do 2 miesięcy po upływie ich kadencji podejmując stosowną uchwałę.

2. Wybory odbywają się w sposób bezpośredni, tajny, równy.

§ 26. 1. Burmistrz wyznacza termin wyborów w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały przez Radę Miejską o której mowa w § 25.

2. Termin wyborów zostanie przedstawiony mieszkańcom na Zebraniu Wiejskim zwołanym przez Burmistrza.

3. W celu przeprowadzenia wyborów Burmistrz powołuje Gminną Komisję Wyborczą w składzie 3 osobowym z pośród pracowników Urzędu Miejskiego w Głuchołazach.

4. Do zadań Gminnej Komisji wyborczej należy w szczególności:

1) przygotowanie listy wyborców,

2) przygotowanie obwieszczeń, plakatów, kart do głosowania ,

3) ustalenie miejsca dla przeprowadzenia głosowania,

4) przyjęcie zgłoszeń kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej,

5) nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów,

6) przyjęcie protokołu Sołeckiej Komisji Wyborczej i ogłoszenie wyników.

5. Gminna Komisja Wyborcza, w celu przeprowadzenia wyborów, współpracuje z Sołecką Komisją Wyborczą, o której mowa w § 29.

§ 27. 1. Kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej mogą zgłaszać organizacje społeczne, polityczne, stowarzyszenia i inne podmioty działające na terenie Sołectwa, a także grupy wyborców w liczbie co najmniej 5 osób.

2. Kandydatem może być uprawniony do głosowania mieszkaniec Sołectwa.

3. Kandydat musi wyrazić na piśmie zgodę na kandydowanie.

4. Termin zgłaszania kandydatów wynosi 7 dni od daty Zebrania Wiejskiego, o którym mowa w § 26 ust.2 statutu.

§ 28. 1. Wybory przeprowadza się w ciągu 14 dni od zamknięcia listy kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.

2. Wybory odbywają się w niedzielę w godzinach od 8.00 do 16.00.

3. Czynne prawo wyborcze posiadają uprawnieni do głosowania mieszkańcy Sołectwa.

4. W głosowaniu nad wyborem Sołtysa i Rady Sołeckiej głosujący oddając głos na wybranych kandydatów stawiając znak "X" przy imieniu i nazwisku kandydata, na którego oddaje się głos. Dla ważności głosu:

1) przy wyborze sołtysa stawia się tylko jeden znak "X",

2) przy wyborze Rady Sołeckiej stawia się wielokrotnie tyle znaków "X" ilu wybieranych jest członków Rady Sołeckiej.

5. Za nieważne uznaje się głosy :

1) oddane na większą liczbę kandydatów niż określona w ust. 4 pkt 1) i 2),

2) nie oddane na żadnego kandydata,

3) oddane na kandydatów nie pochodzących od Gminnej Komisji Wyborczej.

§ 29. 1. Wybory przeprowadza Sołecka Komisja Wyborcza w składzie 3 osób, wybranych przez Zebranie Wiejskie .

2. Członkiem Sołeckiej Komisji Wyborczej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.

3. Do zadań Sołeckiej Komisji Wyborczej należy w szczególności:

1) przeprowadzenie głosowania,

2) ustalenie wyników wyborów,

3) sporządzenie protokołu o wynikach głosowania.

4. Protokół podpisują wszyscy członkowie Sołeckiej Komisji Wyborczej i wraz z kartami do głosowania przekazują do Gminnej Komisji Wyborczej.

5. [2]) (uchylony)

§ 30. [3]) 1. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę ważnie oddanych głosów.
2. W przypadku uzyskania przez kandydatów równej liczby ważnie oddanych głosów, przeprowadza się drugą turę głosowania, w terminie wyznaczonym przez Burmistrza.
3.W drugiej turze glosowania biorą udział kandydaci , którzy uzyskali równą liczbę ważnie oddanych głosów.
4. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał większą liczbę ważnie oddanych głosów.
5. Czynności związane z organizacją i przeprowadzeniem drugiej tury głosowania należą do kompetencji Gminnej Komisji Wyborczej.

§ 31. [4]) 1. . Sołtys nie może łączyć swojej funkcji z funkcją członka Rady Sołeckiej
2. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys.

§ 32. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia niniejszego statutu i uchwał Zebrania .

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

3. Odwołanie następuje na pisemny wniosek 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, Burmistrza, lub Rady Miejskiej na wniosek Komisji Rewizyjnej.

4. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej, następuje na skutek:

1) złożenia na ręce Burmistrza pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji,

2) pozbawienia praw publicznych i wyborczych lub ubezwłasnowolnienia na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu,

3) śmierci.

5. W przypadkach określonych w ust. 4. pkt. 1 i 2 wygaśnięcie mandatu stwierdza niezwłocznie Zebranie Wiejskie.

§ 33. [5]) 1. . W przypadku odwołania lub wygaśnięcia mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej , przeprowadza się wybory uzupełniające, zarządzone przez Radę Miejską.
2. Wybory uzupełniające przeprowadza się stosując odpowiednio zasady określone w § 25 - § 31.
3. Do czasu wyboru nowego Sołtysa , jego obowiązku pełni Przewodniczący Rady Sołeckiej.

Rozdział 6.
Zarządzanie mieniem komunalnym Gminy Głuchołazy i gospodarka finansowa Sołectwa.

§ 34. 1. Na wniosek Zebrania Wiejskiego Sołectwu mogą zostać przekazane do korzystania składniki mienia komunalnego Gminy Głuchołazy.

2. Czynności związane z przekazanym mieniem oraz nadzór nad nim wykonuje Sołtys przy pomocy Rady Sołeckiej.

3. Sołtys odpowiada za wykorzystanie przekazanego Sołectwu mienia zgodnie z przeznaczeniem.

§ 35. 1. Sołectwo zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego i mienia będącego w jego posiadaniu oraz rozporządza dochodami z tego źródła.

2. W zakresie zwykłego zarządu mieniem Sołectwo:

1) utrzymuje mienie w stanie nie pogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych napraw, konserwacji i remontów,

2) załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia,

3) pobiera opłaty i korzysta z mienia zgodnie z przeznaczeniem,

§ 36. 1. Sołectwo prowadzi swoją własną gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy Głuchołazy na podstawie rocznego planu rzeczowo-finansowego.

2. Sołectwo nie może przyjmować zobowiązań przekraczających przyznane z budżetu Gminy Głuchołazy środki budżetowe i środki własne.

3. Środki finansowe z funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację zadań Sołectwa.

4. Sołectwo w szczególności:

1) dysponuje zgromadzonymi w budżecie gminy Głuchołazy środkami przeznaczonymi dla Sołectwa określając sposób ich wykorzystania,

2) w ramach ww. środków i środków własnych zleca i odbiera wykonanie robót specjalistycznych, dokonuje zakupów materiałów i sprzętu oraz podejmuje wszelkie czynności prawne na zasadach prawa cywilnego,

5. Przy wydawaniu środków oraz przyjęciu zobowiązań o wartości przekraczającej 10% środków budżetowych Sołectwa wymagana jest akceptacja Rady Sołeckiej,

6. Faktury i rachunki oprócz podpisu Sołtysa winny zawierać także podpisy dwóch członków Rady Sołeckiej.

7. Obsługę księgową funduszu sołeckiego prowadzi Urząd Miejski w Głuchołazach.

§ 37. 1. O zapewnienie w budżecie Gminy Głuchołazy środków finansowych, niezbędnych do prowadzenia statutowej działalności Sołectwa oraz wspierania inicjatyw społecznych, zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców do Rady Miejskiej występuje Sołtys.

2. Sołectwo może również wystąpić do Rady Miejskiej o sfinansowanie szczególnie ważnych przedsięwzięć, przekraczających środki funduszu Sołectwa.

3. Rada Miejska jest zobowiązana sfinansować zaakceptowane przez siebie inwestycje Sołectwa.

Rozdział 7.
Zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Gminy Głuchołazy nad działalnością organów Sołectwa

§ 38. 1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada Miejska.

2. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.

3. Kontrola działalności organów Sołectwa sprawowana jest na podstawie kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.

4. Rada Miejska realizuje swoje uprawnienia nadzorcze poprzez:

1) Komisję Rewizyjną badającą gospodarkę finansową w zakresie środków finansowych przekazanych Sołectwu przez Radę Miejską uchwałą budżetową,

2) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Sołectwa,

3) podejmowanie rozstrzygnięć, o których mowa w § 18 ust. 5 niniejszego Statutu.

§ 39. 1. Bezpośrednią kontrolę nad działalnością Sołectwa sprawuje Burmistrz Głuchołaz.

2. [6]) (uchylony)

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 40. Zmiany niniejszego Statutu mogą nastąpić jedynie w trybie właściwym dla jego uchwalenia.


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr LI/440/10
Rady Miejskiej w Głuchołazach
z dnia 10 listopada 2010 r.

Mapa Sołectwa Biskupów

infoRgrafika


[1]) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt. 1 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

[2]) Przez § 1 pkt. 2 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

[3]) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt. 3 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

[4]) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt. 4 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

[5]) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt. 5 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

[6]) Przez § 1 pkt. 6 uchwały Nr X/92/11 Rady Miejskiej w Głuchołazach z 29 czerwca 2011 r. o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Biskupów w Gminie Głuchołazy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00