Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010r.
z wykonania budżetu Gminy Turawa za rok 2009
Plan budżetu gminy po stronie wydatków i dochodów na 2009 r. zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy Nr XXI/137/2008 z dnia 18 grudnia 2008r. przedstawiał się następująco:
a) dochody 21 839 733 zł
b) wydatki 30 526 580 zł
c) przychody 9 227 547 zł
d) rozchody 540 700 zł
W ciągu roku 2009r. plan budżetu został skorygowany uchwałami Rady Gminy i Zarządzeniami Wójta do kwot:
a) dochody 22 293 191,20 zł
b) wydatki 30 581 943,20 zł
c) przychody 8 829 452 zł
d) rozchody 540 700 zł
Dział I.
Dochody
Plan dochodów został wykonany w 89 % tj.w kwocie 19 754 937,67. Wykonanie dochodów przedstawia się następująco:
1) Subwencje-plan 8 940 981 wykonanie100 % w tym:
- część oświatowa 7 180 653
- część wyrównawcza 1 722 058
- uzupełnienie subwencji ogólnej 38 270
2) Dotacje celowe na zadania zlecone plan 1 509 942 wykonanie 1 507 688,16 tj. 99,9 % w tym otrzymana dotacja:
1
- na zasiłki i świadczenia rodzinne 1 240 007,94
- na aktualizację list wyborczych , wybory do rady gminy i wybory do Parlamentu Europejskiego 21 800,37
- na obronę cywilną 515,40
- z tyt. zwrotu części podatku akcyzowego 149 113,45
- na obronę narodową 964
- na administrację 95 290
3) Dotacje celowe na zadania realizowane w ramach porozumienia ze Starostwem Powiatowym wykonanie 2 580 tj. 100%.
4) Dotacje na zadania własne plan 393 996 wykonanie 386 000,74 tj. 98 % w tym:
1
- dotacja dla oświaty na program "Radosna szkoła" 18 000 oraz na wynagrodzenia dla komisji kwalifikacyjnej 264
- dotacja na dożywianie 25 009,74
- dotacja na utrzymanie GOPS 104 925
- dotacja na zasiłki 73 917,15
- dotacja na stypendia dla uczniów 40 124,67
- dotacja na składki na ubezpieczenia zdrowotne dla podopiecznych GOPS 860,18
- dotacja WFOŚiGW na rewitalizację Jez.Średniego 122 900
1)
5) Inne środki pozyskane:
- z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Pomocna dłoń" 44 356,20
1
6) Podatki:
a) ogółem plan 9 428 994 wykonanie 7 718 318,76 tj. 82 % w tym:
- udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych 4 141 796,60
- podatek rolny 228 279,75
- podatek od nieruchomości 2 866 543,08
- podatek leśny 132 952,13
- podatek od środków transportowych 213 455,62
- podatek od osób fizycznych opłacany w formie karty podatk. 22 615,34
- opłata skarbowa 29 451
- opłata targowa i miejscowa 14 889
- podatek od spadków i darowizn 58 976,59
- Wpływy z opłaty adiacenckiej 125 300
b) Na dzień 31 12.2009r. wystąpiły zaległości w podatkach w wysokości 421 632,95 zł, z tego należności w wysokości 193 071 zł zabezpieczone są hipoteką. Skutki finansowe obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości i od środków transportowych wynoszą 1 240 029,67, uchwałą Rady Gminy zwolniono z podatku mienie gminy nie oddane w posiadanie zależne na ogólną kwotę 740 782, Wójt gminy umorzył podatki osobom prawnym na kwotę 63 081,70 zł. i osobom fizycznym na kwotę 13 110,09. Wpływy podatku z poszczególnych sołectw przedstawiają się następująco ( wpłata, zaległości):
- Bierdzany 107 963, 6 651
- Kadłub Tur., 49 053, 292
- Kotórz Mały, 191 652, 16 110
- Kotórz Wielki, 33 013, 4 457
- Ligota Tur., 54 615, 702
- Osowiec, 107 286, 6 748
- Rzędów,153 996, 3 680
- Turawa, 407 273, 82 643
- Węgry, 101 899, 6 895
- Zakrzów Tur., 52 575, 2 194
- Zawada, 209 447, 195 497
7) Pozostałe dochody własne zaplanowane w łącznej wysokości 1 972 342 wykonano w kwocie 1 155 012,81 tj w 59% Ważniejsze źródła dochodów to:
- Leśnictwo - sprzedaż drewna z lasów komunalnych 28 195,50
- Gospodarka Mieszkaniowa:
a) dochody z czynszów i dzierżawy 235 653,15
b) dochody ze sprzedaży majątku 202 941
c) dochody z wieczystego użytkowania 32 034,01
- Odsetki od lokat 66 535,20
- Oświata - odpłatność rodziców za dodatkowe usługi w przedszkolach 79 146,52
- Ochrona zdrowia - wpłaty z tyt. wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu 190 724,24
- Gospodarka komunalna - wpłaty na kanalizację 270 049
- Pomoc społeczna - wpłata za DPS-y 15 683,35
- Kultura - m.in.wpłata za Falę 6 766,31
Dział II.
Wydatki
Realizacja wydatków przedstawia się następująco: plan 30 581 943,20 wykonanie 23 161 429,46 tj. 76 % w tym wydatki bieżące plan 20 194 793,20 wykonanie 18 610 925,78 tj. 92 % wydatki inwestycyjne plan 10 387 150 wykonanie 4 550 503,68 tj. 44% Realizacja w poszczególnych działach wygląda następująco:
1) Rolnictwo - Plan wydatków bieżących 171 715 wykonanie 163 562,39 tj. 95%
- remont rowu w Kotorzu Małym 6 528
- składki na rzecz Izby Rolniczej 4 572,30
- zwrot części podatku akcyzowego od oleju napędowego dla rolników 146 189,66
- w ramach wydatków inwestycyjnych wykonano sieć wodociągową w Marszałkach i zakupiono pompę na stację w Marszałkach .
2) Leśnictwo - Plan 40 000, wykonanie 22 434,29 tj. 56%
- Środki wykorzystano m.in. na wycinkę drzew.
3) Transport - Ogółem na wydatki bieżące związane z utrzymaniem dróg wydatkowano 373 837,58 na planowane 410 000 co stanowi 91%. Wykorzystane środki finansowe przeznaczono m.in. na:
- zakup kamienia, rur i tablic z nazwami ulic 83 903,58
- remonty dróg 148 116,81
- odśnieżanie, posypywanie dróg piaskiem 81 929
- zlecenie wykonania ewidencji dróg gminnych 21 306
a) W poszczególnych miejscowościach dokonano remontów bieżących dróg na kwoty:
- Kotórz Mały 25 534
- Kotórz Wielki 5 272
- Ligota Tur. 17 388
- Osowiec 8 805
- Rzędów 6 008
- Turawa 28 715
- Osiedle Zawada 7 623
- Zakrzów Tur. 16 537
- Zawada 25 803
- Kadłub Tur. 4 569
- Węgry 6 383
- Bierdzany 62 403
- drogi n/jeziorami 27 078
- remont drogi na wysypisko śmieci w Bierdzanach 14 164
b) Wydatki inwestycyjne zrealizowano w wysokości 622 430,10zł. na dokumentację i asfaltowanie dróg oraz zakup wiat przystankowych.
4) Turystyka - Środki na wydatki bieżące w wysokości 25 221,72 zł. na planowane 60 000 wydatkowano m.in. na zakup łodzi 2 355 zł, oklejenie aeratora 5 205 zł., usługi ratownicze WOPR 14 152.
5) Gospodarka mieszkaniowa - Na powyższą działalność zaplanowano wydatki bieżące w kwocie 500 000zł., wydatkowano 363 916,19 tj. 73%.Wykorzystane środki zostały przeznaczone m.in. na:
- podziały i wycenę działek, wytyczenie granic, wykonanie map 148 565,
- zakup materiałów budowlanych i opału 23 375,35
- remonty w obiektach komunalnych 119 081,30 (m.in. remont pomieszczeń w Kotorzu Małym, remont dachu na budynku gospodarczym w Kotorzu M, remont mieszkań w Zakrzowie Tur.)
- odszkodowanie za przejętą drogę 16 442
- opłatę dla Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych 10 907
- wynagrodzenia i pochodne palaczy zatrudnionych w obiektach komunalnych 22 993
6) Działalność usługowa - Plan 200 000,- wykonanie 124 767,96 tj.62%. Kwotę powyższą wydatkowano na:
- zmianę studium 53 102
- opracowanie decyzji o warunkach zabudowy 35 551
- weryfikację wydanych decyzji 9 638
- plan zagospodarowania terenów nad jeziorami 25 680
7) Administracja publiczna - Plan wydatków 3 202 071 wykonanie 2 924 606,37 tj.91 %, z tego wydatki bieżące plan 2 887 071, wykonanie 2 726 491,03. W tym:
- Wynagrodzenia i pochodne za wykonywanie prac zleconych z zakresu administracji rządowej 95 290
- Wynagrodzenia i pochodne za zadania wykonywane na zasadzie porozumienia ze Starostwem 2 580
- Wydatki Rady Gminy 100 910,24 w tym diety radnych 90 843,50
- Wydatki bieżące Urzędu Gminy 2 464 778,62 z tego:
a) wynagrodzenie osobowe 1 608 866,04
b) dodatkowe wynagrodzenie roczne119 379,71
c) składki ubezpieczeniowe,fundusz pracy i PFRON 305 257,95
d) zakup materiałów 134 727,32 w tym:
- zakup opału 41 832
- zakup komputerów i drukarki 7 457
- zakup mebli /księgowość, podatki, geodezja/ 25 505
e) energia elektr.i woda 31 261,54
f) zakup usług remontowych 5 770,56
g) zakup usług pozostałych 94 781,06 w tym:
- serwis i aktualizacja programów komputerowych 23 105
- opłaty pocztowe 45 326
h) usługi internetowe 4 586,12
i) opłaty za telefony 11 485,57
j) delegacje 18 761,48
k) ubezpieczenia 13 448,40
l) szkolenia pracowników 14 096
ł) papier i akcesoria komputerowe 31 049,14
- W ramach wydatków inwestycyjnych dokonano wymiany okien i wykonanoe projekt modernizacji obiektu.
- Wydatki na promocję gminy 36 513,77 w tym:
a) zakup wydawnictw promocyjnych i folderów 11 707
b) program TVS o gminie 4 026
c) pobyt delegacji francuskiej i czeskiej oraz podpisanie umowy 10 952
d) udział w Targach Poznańskich 1 877
- Pozostała działalność 26 418,40 W tym składki na rzecz związków: Dolna Mała Panew, "Trias Opolski", OROT, Kraina Dinozaurów 17961,70
8) Urzędy naczelnych organów władzy
- wydatki związane z uaktualnieniem list wyborczych 1 596
- wybory uzupełniające do rady gminy 3 739,85
- wybory do Parlamentu Europejskiego 16 464,52
9) Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż. - Na wydatki statutowe 8 jednostek OSP wydatkowano kwotę 125 367,22 natomiast na zakupy inwestycyjne (zakup samochodu i zestawów ratowniczych )60 339,58. Wykonanie wydatków bieżących przedstawia się następująco:
- zakup materiałów 71 840,93 Środki wydatkowano na ubrania, mundury, paliwo, zakup akumulatorów i sprzętu p.poż.
- usługi remontowe 25 416,56 / naprawa samochodu OSP Bierdzany i Kadłub Tur. oraz naprawa motopomp: Osowiec i Bierdzany/
- pozostałe usługi 15 273,59 /przeglądy gaśnic, przeglądy samochodów/
- ubezpieczenia 6 898,80
- Na utrzymanie remiz strażackich wydatkowano 169 741,73 W tym:
a) zakup materiałów budowlanych, opału i środków czystości 37 741,16
b) energia elektryczna i woda 29 416,05
c) usługi remontowe 59 810,80 / roboty budownane w Bierdzanach, wymiana okien w Ligocie Tur. i Węgrach /
d) usługi komunalne 7 584,46
e) wynagrodzenia i pochodne palaczy 19 386,26
- W ramach wydatków inwestycyjnych zakupiono piece co do OSP Kotorzu Wielkim i Kadłubie Tur.
- Wydatki z zakresu obrony cywilnej zrealizowane zostały w wys. 1 653,32
10) Pobór podatków - Wydatki związane z poborem podatków zrealizowano w wysokości 64 947,96 na plan 80 000 tj. w 81%. Środki przeznaczono na prowizje dla sołtysów 52 359,14 oraz na zakup papieru do drukowania nakazów , szkolenia pracowników, opłaty komornicze.
11) Obsługa długu publicznego
- Odsetki od kredytów i pożyczki 4 799,55, koszty emisji obligacji 37 000 zł. Realizacja 21% planowanych wydatków.
12) Oświata i Wychowanie
- plan 12 227 919 wykonanie 10 842 861,96 tj. 89% . Wydatki bieżące zrealizowano w wys.10 783 621,96 tj. w 94 %.
a. Szkoły podstawowe wydatkowały kwotę 5 540 452,22 . W tym:
- dotacje dla 2 szkół niepublicznych 1 392 159
- wynagrodzenia 2 502 503,48
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie 199 862,53
- składki ZUS i FP 466 595,61
- odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych 173 000
- zakup materiałów, sprzętu i opału 223 521,18
- zakup pomocy naukowych 39 398,03
- zakup energii i wody 42 711,38
- remonty 395 238,59 z tego:
1. SP Zawada 86 405,76 /wykonanie barierki i balustrady, wymiana okien, wykonanie ogrodzenia, położenie kostki/
2. SP Osowiec 126 983,24 /utwardzenie boiska, wymiana okien, remont instalacji sanitarnej i elektrycznej, wykonanie podłogi/
3. SP Bierdzany 79 974,31 /wykonanie ogrodzenia, remont korytarza, wymiana drzwi/
4. SP Ligota Tur. 101 875,28 /remont komina, remont instalacji elektrycznej, malowanie klas i klatki schodowej/
- usługi komunalne i pozostałe 37 604,79
- Wydatki poszczególnych szkół przedstawiają się następująco:
- SP Zawada 1 011 987,17
- SP Osowiec 1 439 689,20
- SP Bierdzany 767 765,48
- SP Ligota Tur. 928 851,37
-) W rozdziale oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych wydatkowano kwotę 359 602,47 W tym:
- Dotacja dla oddziału w Kadłubie Tur. 53 250
- wynagrodzenia osób zatrudnionych w trzech oddziałach 202 190,27
- pochodne od wynagrodzeń 37 419,37
- zakup sprzętu, środków czystości , materiałów biurowych i opału 17 067,30
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie 53 250
- Wydatki w poszczególnych oddziałach są następujące:
- O/Zakrzów Tur. 111 495,15
- O/Rzędów 94 206,18
- O/Osowiec 100 651,14
-) W rozdziale Przedszkola wydatkowano kwotę 1 947 450,62
- na zakup materiałów budowlanych, opału i środków czystości i mebli 125 946,20
- na wynagrodzenia 1 126 277,65
1 usługi remontowe 146 170,39
a) PP.Turawa 40 707 /wymiana istalacji wod-kan, roboty dekarskie, murarskie i elektryczne, montaż okien /
b) PP Zawada 26 208 /remont instalacji co, wymiana drzwi, malowanie/
c) PP Węgry 22 096 /remont instalacji wodnej, montaż ogrodzenia, prace murarskie i dekarskie/
d) PP Bierdzany 35 063 /remont instalacji elektrycznej i co, malowanie sal/
e) PP Kotórz M. 22 096 /remont dachu, montaż drzwi i schodów, montaż oświetlenia/
- na dodatkowe wynagrodzenie roczne 79 218,28
- usługi remontowe 146 170,39
a) PP.Turawa 40 707 /wymiana istalacji wod-kan, roboty dekarskie, murarskie i elektryczne, montaż okien /
b) PP Zawada 26 208 /remont instalacji co, wymiana drzwi, malowanie/
c) PP Węgry 22 096 /remont instalacji wodnej, montaż ogrodzenia, prace murarskie i dekarskie/
d) PP Bierdzany 35 063 /remont instalacji elektrycznej i co, malowanie sal/
e) PP Kotórz M. 22 096 /remont dachu, montaż drzwi i schodów, montaż oświetlenia/
- zakup pozostałych usług 22 279,56
- odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych 84 000
- dodatki mieszkaniowe i wiejskie 67 688,52
- Realizacja wydatków w poszczególnych przedszkolach przedstawia się następująco:
a) Kotórz Mały 380 042,86
b) Zawada 352 451,61
c) Węgry 385 310,28
d) Bierdzany 374 447,79
9) Obrona narodowa
e) Turawa 455 198,08
-) W rozdziale "Gimnazja " wydatkowano kwotę 1 882 929,66 w tym na wydatki bieżące 1 828 029,66
- na wynagrodzenia wydatkowano 1 239 450,74
- na pochodne od wynagrodzeń 226 151,71
- na zakup materiałów budowlanych, biurowych i opału 58 183,60
- zakup energii i wody 17 636,24
- remonty 60 582,63 /roboty dekarskie, remont sali, wykonanie posadzki, schodów, wymiana opraw oświetleniowych/
- usługi komunalne i inne 26 407,56
- dodatki wiejskie i mieszkaniowe 96 332,08
- odpisy na fundusz świadczeń socjalnych 76 000
- W zakresie wydatków inwestycyjnych wykonano projekt budowy sali gimnastycznej.
-) W rozdziale " Dowóz uczniów do szkół " wydatkowano 521 893,30
- W tym : dowóz dzieci do szkół podstawowych i gimnazjum 373 994,48
- Dowóz dzieci niepełnosprawnych 95 000
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń opiekunów 52 898,82
-) W rozdziale " GZEAS" wydatkowano kwotę 452 490,99
- na wynagrodzenia 310 342,57
- na dodatkowe wynagrodzenie roczne 23 749,09
- na pochodne od wynagrodzeń 58 515,71
- na zakup materiałów i usług 37 864,92
-) W rozdziale " Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli " wydatkowano 27 672,56
-) Na utrzymanie świetlicy przy gimnazjum wydatkowano 64 452,14 W tym:
- wynagrodzenia 52 162,05
- Zakup materiałów 7 029,50
-) W rozdziale "Pozostała Działalność " wydatkowano kwotę 45 918 przede wszystkim na zapomogi dla nauczycieli - emerytów
13) Ochrona zdrowia - Wydatki zrealizowano w wys. 158 431 na plan 200 500, tj w 79%
a) Na przeciwdziałanie alkoholizmowi wydatkowano kwotę 158 431
- W tym: wynagrodzenia pełnomocnika 28 447,25
- wynagrodz. członków komisji oraz osób prowadzących świetlice środowiskowe i zimowiska 54 791,16
- zorganizowanie zimowisk we wszystkich szkołach / bez wynagrodzeń/ 8 914
- zakup materiałów i sprzętu do świetlic środowiskowych, pucharów i nagród na turnieje oraz sprzętu na place zabaw 41 548,57 /zakupiono m.in.sprzęt nagłaśniający do świetlic w Kotorzu Małym i Zakrzowie oraz sprzęt na place zabaw w Węgrach, Turawie, Zakrzowie, Kotorzu W. Bierdzanach/
- zakup usług /spektakle, dopłaty do posiłków, prowadzenie punktu konsultacyjnego/ 21 773,51
14) Opieka Społeczna -Na ogólny plan 2 039 736 wydatkowano 2 026 407,52 tj.99 % Z tego:
- wypłata zasiłków łącznie na kwotę 130 315,15 w tym w ramach zadań zleconych zasiłki stałe dla 6 osób na kwotę 13 898,98 , w ramach zadań własnych zasiłki okresowe , stałe i jednorazowe na kwotę 116 642. Łącznie wydano 435 decyzji przyznających zasiłki
- składki na ubezpieczenia zdrowotne dla 7 osób na kwotę 2 219,13
- wypłata świadczeń rodzinnych , zaliczki i funduszu alimentacyjnego na kwotę 1 176 000,25 - łącznie wydano 641 decyzji./zadanie zlecone gminie/ W ramach tego rozdziału wypłacono również wynagrodzenie pracownikowi prowadzącemu świadczenia w wys. 16 297 oraz zakupiono materiały biurowe i sprzęt na kwotę 7 137
- na utrzymanie GOPS wydatkowano kwotę 345 236,70 z tego:
a) wynagrodzenia osobowe i bezosobowe 246 260,17
b) dodatk. wynagrodz. roczne 18 850,48
c) składki ZUS i FP 48 221,11
d) zakup materiałów i usług 12 115,24
- na wypłatę dodatków mieszkaniowych wykorzystano środki w wysokości 30 464,99
- na dożywianie 83 dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym przeznaczono kwotę 41 682,90, za pobyt 8 osób w domach pomocy społecznej zapłacono 105 148,20 dla 20 osób zatrudnionych w ramach prac społecznie-użytecznych wypłacono kwotę 16 590,44
- W ramach usług opiekuńczych przekazano dotację dla CARITAS przekazano w wys. 130 000 oraz wypłacono wynagrodzenie dla psycholog zajmującej się niepełnosprawnym dzieckiem.
- Dla 15 osób poszkodowanych w czasie burzy 23.06.09 wypłacono zasiłki jednorazowe na łączną kwotę 11 000 zł./zadanie zlecone/
15) Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej wykonanie 44 356,20 tj. 100% Powyższe środki zostały przeznaczone na szkolenie i doradztwo zawodowe dla 5 bezrobotnych kobiet z gminy w ramach projektu PO KL "Pomocna Dłoń"
16) Edukacyjna Opieka Wychowawcza - Wydatki w wys. 40 124,67 poniesiono na wypłatę stypendiów socjalnych dla uczniów oraz dofinansowanie do zakupu podręczników.
17) Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - Plan wydatków ogółem 7 571 020 wykonanie 4 096 136,32 tj 54 % Na zadania inwestycyjne wydatkowano 3 397 705,50 Poszczególne zadania wyszczególnione są w załaczniku nr 6.
- Wydatki bieżące zrealizowano w wys. 698 430,82 W tym
a) Utrzymanie czystości we wsiach 93 571,48
- dowóz ścieków z Bierdzan do oczyszczalni 40 926,37
- selektywna zbiórka odpadów 19 003
- zbiórka odpadów niebezpiecznych 7 415,10
- sprzątanie przystanków 7 336
b) Środki na utrzymanie przepompowni ścieków 11 471,34
c) Zakup i utrzymanie zielini 15 818,87
d) Usługi weterynaryjne i dostarczanie bezpańskich psów do schronisk 2 851,60
e) Oświetlenie ulic 504 763,20 w tym energia elektryczna 399 391,51
- Na oświetlenie ulic w poszczególnych miejscowościach wydatkowano: Os.Zawada 1 290, Zawada 72 603, Węgry 40 606, Kotórz Mały 34 912, Kotórz W. 20 950, Ligota T.32 051, Rzędów 14 232, Trzęsina 6 454, Turawa 58 391, Bierdzany 29 343, Osowiec 37 000, Zakrzów T.24 752, Kadłub T. 19 593
f) Zakup materiałów na wiatę do Bierdzan 6 061
g) Dopłata do ścieków 36 466,45
18) Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - Zaplanowane wydatki w wys..429 000,-zostały zrealizowane w wys. 406 561,70 tj.w 95 % w tym:
- prowadzenie orkiestry w Węgrach i akompaniament zesp. w Kotorzu i Bierdzanach -19 039,26
- dożynki gminne 7 823
- druk FALI 19 333,95
- zakwaterowanie partnerskiej delegacji strażackiej 3 700,80
- zakup i montaż oświetleń ulicznych świątecznych 7 176,65
- nagłośnienie sali w Węgrach 10 400
- dotacja dla Gminnej Biblioteki Publicznej 229 000,
- dotacje na ochronę zabytków dla Parafii Ligota Tur. 28 000, Bierdzany 16 380
19) Kultura fizyczna i sport - plan wydatków bieżących w wys.263 000 wykonano w 97 % tj. w wys. 254 679,03
- na utrzymanie obiektów sportowych wydatkowano 87 099,95
- Najważniejsze wydatki to:
a) zakup materiałów budowlanych, paliwa do kosiarek, opału, nawozów 56 748,47
b) zakup energii 17 648,25
c) usługi 11 531,80
- Środki zostały wykorzystane m.in .na :
a) LZS Osowiec - zakup materiałów budowlanych, okien, drzwi i bramy garażowej,
b) LZS - Ligota Tur. - zakup siatki i paneli ogrodzeniowych, siedzisk, drzwi i grzejnuków,
c) LZS Kotórz Mały - zakup ogrodzenia, bramek, remont szatni,
d) LZS w Zawadzie - materiały budowlane, pompa ogrodowa,
- Dotacja dla Gminnego Zrzeszenia LZS została przekazana w wys. 155 000,-
- Na pozostałe zadania z zakresu kultury fizycznej wydatkowano 12 579,51 głównie na zakup nagród i pucharów na turniej tenisa, regaty, turniej piłkarski.
Dział III.
PRZYCHODY
Nadwyżka z roku ubiegłego oraz wolne środki z lat ubiegłych wynoszą 3 829 452,87 Wyemitowano obligacje komunalne na kwotę 5 000 000zł.
Dział IV.
ROZCHODY
Dokonano spłat końcowych rat pożyczki zaciągniętej w WFOŚiGW na kanalizację Kotorza Małego i Zawady w wys. 451 700 zł. oraz kredytu zaciągniętego w BOŚ na modernizację dróg w wys. 89 000 zł.
Dział V.
GMINNY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA
Przychodami Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska były opłaty otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego w wys. 39 466,48 Środki w łącznej kwocie 41 779,28 rozdysponowano na :
- sprzątanie terenów nad jeziorami 19 169,83
- odkomarzanie terenów nad jeziorami 12 500
- monitoring i prace na wysypisku w Bierdzanach 10 109,45
Dział VI.
PODSUMOWANIE
Budżet został zrealizowany w 89% po stronie dochodów i 76% po stronie wydatków. Na niskie wykonanie dochodów wpływ miały w szczególności mniejsze dochody z udziałów w podatku od osób fizycznych, brak nabywców na nieruchomości gminne przeznaczone do sprzedaży, brak wpływów z renty planistycznej. Zadania inwestycyjne wykonano w wysokości 4 550 503 zł. Rozpoczęto kanalizowanie miejscowości Węgry i Kotórz Mały oraz przebudowę systemu kanalizacyjnego w Trzęsinie, zrealizowano inwestycje w zakresie asfaltowania dróg. Uruchomiono na Jeziorze Średnim aerator, który pozwala oczyścić jezioro, wykonano projekt modernizacji budynku Urzędu Gminy. Uchwalony został plan zagospodarowania obrzeży jezior, co pozwoli na realizację inwestycji związanych z zagospodarowaniem terenów nad jeziorami i uzyskanie dochodów ze sprzedaży gruntów. Nie zrealizowane inwestycje zostały wprowadzone do budżetu 2010r. W ramach zadań bieżących przeprowadzono szereg remontów w budynkach mieszkalnych, obiektach komunalnych oraz oświatowych, łącznie na kwotę 792 015 zł. Dzięki zawartemu porozumieniu pomiędzy Gminą, a Powiatowym Urzędem Pracy zatrudniono pracowników do sprzątania terenów nad jeziorami i prac porządkowych na terenie gminy, natomiast w ramach robót społecznie użytecznych w każdej miejscowości osoby bezrobotne pracowały po 40 godz. miesięcznie. Zobowiązania długoterminowe na 31.12.2009r. wynoszą 5 000 000zł. i dotyczą wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego obligacji komunalnych. Stan środków na rachunku bankowym na 31 grudnia 2009 wynosił 5 421 792,31 , w tym subwencja oświatowa przekazana w grudniu na m-c styczeń 2010 - 590 925 zł. Żadna z jednostek budżetowych gminy nie utworzyła rachunku dochodów własnych. Gmina dysponuje majątkiem trwałym w wys 29 823 451zł. netto, posiada udziały w Spółce Wodociągi i Kanalizacja Turawa w wys. 1 065 000 zł., w Fabryce Wyrobów Metalowych w Osowcu w wys. 660 000 zł. oraz w Spółce PROWOD w wys. 9 100.Waldemar Kampa Wójt Gminy Turawa Załączniki:
- wykonanie dochodów zał.nr 1
- wykonanie wydatków zał.nr 2
- wykonanie dochodów - zadania zlecone zał.nr 3
- wykonanie wydatków - zadania zlecone zał.nr 4
- wykonanie przychodów i rozchodów zał.nr 5
- wykonanie inwestycji zał.nr 6
- wykonanie dotacji zał.nr 7
- wykonanie funduszy celowych zał.nr 8
- sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury zał.nr 9
Załącznik Nr 1 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik1.xml
Wykonanie dochodów
Załącznik Nr 2 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik2.xml
Wykonanie wydatków
Załącznik Nr 3 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik3.xml
wykonanie dochodów - zadania zlecone
Załącznik Nr 4 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik4.xml
wykonanie wydatków - zadania zlecone
Załącznik Nr 5 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik5.xml
Wykonanie przychodów i rozchodów
Załącznik Nr 6 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik6.xls
wykonanie inwestycji
Załącznik Nr 7 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik7.xml
wykonanie dotacji
Załącznik Nr 8 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik8.xml
wykonanie funduszy celowych
Załącznik Nr 9 do Sprawozdania Nr ....................
Wójta Gminy Turawa
z dnia 19 marca 2010 r.
Zalacznik9.odt
sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury
Waldemar Kampa Wójt Gminy Turawa