Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2010 nr 110 poz. 1198

Uchwała nr XLIX /732/10 Rady Miejskiej w Nysie

z dnia 30 czerwca 2010r.

w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nysa"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180 poz.1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009r. Nr 52 poz.420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z 2006 Nr 144 poz. 1042, z 2008r. Nr 223 poz. 1464, z 2009r. Nr 18 poz.97; Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753, Nr 215, poz.1664), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie, Rada Miejska w Nysie uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nysa o następującej treści:

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

§ 1. "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nysa", zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nysa.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, ze zm.);

2) Gminnym Planie Gospodarki Odpadami - należy przez to rozumieć plan gospodarki odpadami dla Gminy Nysa wprowadzony uchwałą Nr XXXV/609/05 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 14 kwietnia 2005r. w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nysa wraz z Planem Gospodarki Opadami dla Gminy Nysa;

3) odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, w rozumieniu przepisów o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach lub workach stanowiących wyposażenie nieruchomości;

4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, w rozumieniu przepisów o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości (w szczególności stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace);

5) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć odpady powstające na publicznych i prywatnych terenach zieleni wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy;

6) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to odpady niebezpieczne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. z 2007r. Nr 39, poz.251, ze zm.);

7) selektywnej zbiórce odpadów - rozumie się przez to wyodrębnienie z odpadów komunalnych asortymentów nadających się lub przeznaczonych do powtórnego wykorzystania, odpadów przeznaczonych do kompostowania oraz odpadów niebezpiecznych;

8) przedsiębiorstwie wywozowym - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorstwo posiadające zezwolenie Burmistrza Nysy na świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i ich transportu lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

9) osobach utrzymujących zwierzęta domowe - należy przez to rozumieć ich właścicieli oraz posiadaczy (faktycznych opiekunów);

10) nieczystościach ciekłych, odpadach komunalnych, właścicielach nieruchomości, zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to znaczenie nadane tym pojęciom w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.),

11) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta wg definicji określonej w art. 4 pkt. 17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. Nr 106 poz. 1002, ze zm.);

12) zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta wg definicji określonej w art. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921, ze zm.);

13) chowie i hodowli zwierząt gospodarskich - rozumie się przez to ich utrzymanie i użytkowanie bez względu na formę posiadania zwierząt gospodarskich,

§ 3. Regulamin nie narusza innych przepisów prawa w zakresie dotyczącym utrzymania czystości i porządku, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, ze zm.),

2) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25 poz. 150, ze zm.),

3) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. z 2007r. Nr 39, poz.251, ze zm.).

Rozdział II.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego w zakresie określonym ustawą, a ponadto do:

1) dokonywania systematycznej wymiany piasku w piaskownicach znajdujących się na terenach publicznie dostępnych, nie rzadziej niż 2 razy w roku;

2) niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontów, rozbiórek i przebudowy lokali i budynków;

3) niezwłocznego usuwania opału złożonego na terenie przeznaczonym do użytku publicznego i oczyszczania miejsca jego tymczasowego gromadzenia;

4) niezwłocznego uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, a w szczególności z niebędących chodnikami ciągów komunikacyjnych służących do ruchu pieszego.

2. Obowiązek uprzątnięcia śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości powinien być realizowany przez odgarnięcie tych zanieczyszczeń w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

3. Zanieczyszczenia uprzątnięte z chodników powinny być gromadzone we własnych pojemnikach na odpady.

4. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię, żywopłot, trawnik lub urządzenia techniczne pasa drogowego.

5. Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego oraz właściciele nieruchomości bezpośrednio przylegających do nieruchomości służących do użytku publicznego, a w szczególności chodników i niebędących chodnikami ciągów komunikacyjnych służących do ruchu pieszego, zobowiązani są do niezwłocznego usuwania zwisających sopli lodu oraz zwisów śnieżnych.

§ 5. 1. Wytwarzający odpady komunalne, zarówno osoby fizyczne jak i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej zobowiązuje się do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów.

2. Selektywną zbiórką objęte są:

1) surowce wtórne: papier i tektura, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne;

2) odpady niebezpieczne, w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte baterie i akumulatory;

3) odpady z remontów,

4) odpady wielkogabarytowe,

5) odpady ulegające biodegradacji: odpady kuchenne, odpady ogrodnicze,

§ 6. 1. Zabrania się:

1) mycia pojazdów samochodowych na nieruchomościach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności takich jak chodniki, ulice, podwórza,

2) dokonywania napraw i regulacji pojazdów samochodowych na nieruchomościach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności takich jak chodniki, ulice, podwórza.

2. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą być dokonywane na terenie nieruchomości, do której posiada się tytuł prawny władania nieruchomością lub za zgodą jej właściciela, pod warunkiem, że:

1) mycie samochodów odbywać się będzie na utwardzonej, uszczelnionej powierzchni, w granicach nieruchomości, z użyciem środków ulegających biodegradacji;

2) powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji posiadającej urządzenia podczyszczające lub gromadzone w zbiorniku bezodpływowym;

3) powstające ścieki nie będą odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;

4) naprawy związane będą z ich bieżącą eksploatacją (wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje), z wyłączeniem napraw blacharsko - lakierniczych, tylko w miejscach do tego celu wyznaczonych, za zgodą właściciela nieruchomości i w sposób nie powodujący uciążliwości dla sąsiadów;

5) odpady powstające podczas napraw będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych i przekazane do właściwej utylizacji.

Rozdział III.
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości, inne niż odpady podlegające obowiązkowi zbierania w sposób selektywny powinny być gromadzone w następujących urządzeniach:

1) kosze uliczne o pojemności minimalnej 35 l;

2) pojemniki na odpady komunalne o pojemności 60l, 110 l, 120 l, 240 l, 660l,1100 l,7000l;

3) szczelne worki o pojemności nie mniejszej niż 60l

2. Do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych stosuje się pojemniki do tego celu przystosowane (estetyczne, szczelne, wykonane z materiałów trwałych, zamykane), o pojemnościach: 60 l, 120 l, 240 l, 360 l, 660 l, 1100 l, kontenery od 1,5 m3 do 36 m3,, kontenery na odpady z remontów i wielkogabarytowe oraz szczelne worki o pojemności nie mniejszej niż 60l.

3. Miejsca gromadzenia odpadów stałych powinny być przygotowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

4. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki na odpady należy ustawiać w granicach nieruchomości w miejscu trwale wyodrębnionym, widocznym, na wyrównanej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem odbierania odpadów ustalonym z przedsiębiorstwem wywozowym, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości.

5. Dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego lub kilku pojemników ustawionych razem.

6. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa powinny być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd, w celu ich opróżnienia.

7. Pojemniki na odpady powinny być utrzymywane w należytym stanie czystości, dobrym stanie technicznym, zaopatrzone w szczelną pokrywę i zamknięte oraz okresowo dezynfekowane.

§ 8. 1. Obowiązujące normatywne pojemności pojemników do gromadzenia drobnych odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem ust.3, ustala się następująco:

1) dla gospodarstw domowych, w tym budynków wielorodzinnych - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 30l odpadów komunalnych na jednego zameldowanego mieszkańca lub zamieszkałego mieszkańca według oświadczenia właściciela nieruchomości;

2) dla szkół wszelkiego typu - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 5 l odpadów komunalnych na każdego ucznia (studenta) i pracownika, a dla żłobków i przedszkoli - 3 l odpadów komunalnych na każde dziecko i pracownika;

3) dla lokali handlowych oraz dla punktów handlowych poza lokalem - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 20 l odpadów komunalnych na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu lub na każdego zatrudnionego w punkcie;

4) dla lokali gastronomicznych - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

5) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych (w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych) - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 10l odpadów komunalnych na każdego zatrudnionego;

7) dla szpitali, internatów, koszar, domów opieki, hoteli, pensjonatów i innych obiektów zbiorowego zakwaterowania - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 20l odpadów komunalnych na jedno łóżko;

8) dla ogródków działkowych - pojemniki o pojemności wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 20l odpadów komunalnych na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku i 5 l poza tym okresem.

2. Jeżeli określona wyżej normatywna objętość pojemników nie wystarcza na przyjęcie wszystkich drobnych odpadów komunalnych, należy ustawić dodatkowe pojemniki lub zwiększyć częstotliwość wywozu, z uwzględnieniem sobót i dni wolnych od pracy.

3. Dopuszcza się również możliwość wyposażenia nieruchomości pojemniki o mniejszej pojemności niż określona w ust. 1, w przypadku zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów w stosunku do ustalonej w § 12 i prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów.

4. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników lub kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone, szczelne worki z tworzywa sztucznego. Do momentu wywozu worki te powinny być zabezpieczone przed wydostaniem się zgromadzonych w nich odpadów.

5. Odpady komunalne nie mieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów należy gromadzić w specjalnie do tego celu dostosowanych kontenerach lub na wyznaczonym do tego celu miejscu na terenie nieruchomości.

6. Odpady komunalne powstałe w wyniku robót budowlanych powyżej 0,3 m3 należy gromadzić w specjalnie do tego przystosowanych kontenerach uniemożliwiających pylenie o pojemności minimalnej 5 m3, których ustawienie nie może powodować utrudnienia w korzystaniu z nieruchomości.

§ 9. 1. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

1) surowce wtórne (papier i tektura, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne):

a) zabudowa niska - gromadzenie przy użyciu zestawów indywidualnych pojemników lub worków,

b) zabudowa wysoka - gromadzenie przy użyciu zestawów ogólnodostępnych pojemników,

c) tereny ogólnodostępne (wyznaczone miejsca), wszystkie placówki edukacyjne (z wyjątkiem żłobków) - gromadzenie przy użyciu zestawów ogólnodostępnych pojemników,

2) odpady ulegające biodegradacji (w tym zielone):

a) z terenów zieleni ogólnodostępnej, zieleni osiedlowej oraz z terenów pracowniczych ogrodów działkowych - gromadzenie w zapewnionych przez zarządcę pojemnikach /kontenerach/ do selektywnej zbiórki,

b) z terenów ogólnodostępnych (wyznaczone miejsca na terenie miasta - rejon zabudowy niskiej i wysokiej) - gromadzenie w pojemnikach na odpady ulegające biodegradacji o pojemności minimum 120 l;

c) c) powstałe w wyniku pielęgnacji zieleni z terenów pozostałych, nie wymienionych w pkt a i b - selektywne zbieranie i przekazywanie przez właściciela nieruchomości przedsiębiorstwu wywozowemu, z zastrzeżeniem, iż z obowiązku tego zwolnieni są właściciele nieruchomości osoby fizyczne dokonujące kompostowania odpadów roślinnych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.

3) odpady wielkogabarytowe (meble, elementy wyposażenia mieszkań) - gromadzenie w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości lub w kontenerach dostarczanych doraźnie, odbiór cykliczny (minimum dwa razy w roku), poprzedzony ogłoszeniem określającym termin, miejsce i rodzaj odbieranych odpadów. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru, uzgodnionym z przedsiębiorstwem wywozowym,

4) odpady z remontów - gromadzenie w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości w kontenerach dostarczanych doraźnie;

5) odpady niebezpieczne - zbieranie odpadów niebezpiecznych od mieszkańców Gminy w wytypowanych placówkach lub w specjalnych pojemnikach w następujący sposób:

a) przeterminowane lekarstwa - zbieranie w aptekach, przychodniach, szpitalach które przystąpiły do ich zbiórki,

b) b) zużyte baterie i akumulatory - zbieranie:

- w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii i akumulatorów,

- w specjalnych pojemnikach ("kieszeniach" - w kolorze czerwonym) przytwierdzonych do pojemników do selektywnej zbiórki papieru,

- w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów,

- w specjalnie oznakowanych pojemnikach podczas cyklicznie organizowanych akcji o charakterze ekologicznym.

c) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny przeznaczony dla gospodarstw domowych - zbieranie:

- przez przedsiębiorstwo wywozowe, z którym zawarto umowę na odbieranie odpadów komunalnych w siedzibie przedsiębiorstwa oraz w sposób cykliczny (minimum dwa razy w roku), poprzedzony ogłoszeniem określającym termin, miejsce i rodzaj odbieranych odpadów,

- w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju co zużyty sprzęt w ilości nie większej niż ilość zakupionego nowego sprzętu,

- w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, których wykaz, wraz z adresami umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Nysie.

2. Do selektywnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych stosuje się specjalistyczne pojemniki lub worki z oznaczeniem rodzaju odpadu, zapewniające bezpieczeństwo prac przeładunkowych i przewozu, wykonane z materiału odpornego na działanie składników umieszczanych w nich odpadów, posiadające szczelne zamknięcie zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadu w trakcie transportu, czynności załadunkowych i rozładunkowych oraz przed otwarciem przez osoby postronne.

3. Pojemniki oraz worki do selektywnej zbiórki odpadów powinny być utrzymane w następującej kolorystyce:

1) niebieski - z przeznaczeniem na papier i tekturę opakowaniowe i nieopakowaniowe;

2) biały - z przeznaczeniem na opakowania szklane bezbarwne;

3) zielony - z przeznaczeniem na opakowania szklane kolorowe;

4) żółty lub ocynkowany - na opakowania z tworzyw sztucznych;

5) brązowy - do gromadzenia odpadów ulegających biodegradacji (w tym zielone);

6) pomarańczowy (kontener) - do gromadzenia odpadów budowlanych;

7) czerwony - do gromadzenia odpadów niebezpiecznych;

8) inne oznakowane, specjalne pojemniki np. na baterie w placówkach oświatowych i obiektach handlowych, na oleje silnikowe, świetlówki itp.

§ 10. 1. Kosze uliczne na odpady, ustawiane w miejscach publicznych takich jak: drogi, ciągi handlowo - usługowe, przystanki komunikacji miejskiej, parki, powinny być trwałe i zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych odpadów.

2. Gęstość rozmieszczenia koszy ulicznych powinna wynosić dla strefy pierwszej (tj. centralne części miasta lub osiedli, centra i ulice handlowe, dworzec autobusowy i kolejowy, otoczenie obiektów użyteczności publicznej) - 50m, drugiej (tj. osiedla mieszkaniowe o zabudowie zwartej, tereny parków i skwerów) - 100 m i trzeciej (tj. domy wolno stojące, tereny rekreacyjne) - 150m.

Rozdział IV.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 11. 1. Odpady komunalne zebrane na terenie Gminy Nysa powinny być wywożone przez przedsiębiorstwo wywozowe na składowisko odpadów komunalnych w Domaszkowicach albo do innych miejsc odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, spełniających wymogi, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. z 2007r. Nr 39, poz.251, ze zm.).

2. Nieczystości ciekłe powinny być wywożone samochodami asenizacyjnymi do punktu zlewnego zlokalizowanego w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Konradowej.

§ 12. 1. Częstotliwość wywozu odpadów komunalnych ustala, na podstawie umowy, właściciel nieruchomości z przedsiębiorstwem wywozowym według następujących zasad:

1) dla budynków jednorodzinnych nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie z zastrzeżeniem pkt 2;

2) dla budynków jednorodzinnych, na terenie których prowadzi się kompostowanie odpadów biodegradowalnych, nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie;

3) dla budynków wielorodzinnych nie rzadziej niż jeden raz na tydzień;

4) dla pozostałych obiektów w zależności od potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

2. W przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt przedsiębiorstwu wywozowemu, w celu ustalenia warunków ich odbioru.

3. Częstotliwość wywozu odpadów zbieranych selektywnie ustala, na podstawie umowy, właściciel nieruchomości z przedsiębiorstwem wywozowym według następujących zasad:

1) odpady ulegające biodegradacji zbierane selektywnie w pojemnikach brązowych (po wybudowaniu kompostowni):

a) raz na dwa tygodnie - w okresie zimowym i wiosennym;

b) raz na tydzień - w pozostałym okresie roku;

2) surowce wtórne (papier i tektura, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne) - jeden raz na trzy miesiące;

3) pozostałe odpady, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych - w zależności od potrzeb, a niebezpieczne niezwłocznie po zgłoszeniu;

4) odpady wielkogabarytowe - raz na pół roku.

4. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością uzgodnioną z zarządcą punktu zlewnego oraz zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych. Przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu.

5. Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkiem są zobowiązani usuwać odpady codziennie.

6. Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych nie może być mniejsza niż dwa razy w tygodniu, z zastrzeżeniem, że może być zwiększona w celu niedopuszczenia do przepełniania koszy.

7. Do odbierania odpadów z remontów i biodegradowalnych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecania terenu.

8. Do odbierania surowców wtórnych, wielkogabarytowych oraz niebezpiecznych należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu oraz zagrożenia dla środowiska, w przypadku odpadów niebezpiecznych.

§ 13. Na indywidualny wniosek właściciela nieruchomości, gdy z przyczyn niezależnych od niego, nie ma on możliwości postępowania z odpadami komunalnymi w sposób określony w § 7 do 12, Burmistrz Nysy może określić inny sposób postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomości.

§ 14. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, odpadów wielkogabarytowych w tym gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej.

2. Do pojemników na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać:

1) opakowania z zawartością np. żywności, wapna, cementu;

2) kalkę techniczną;

3) prospekty, foliowane i lakierowane katalogi.

3. Do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać:

1) ceramikę (np. porcelana, talerze, doniczki);

2) lustra;

3) szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości;

4) szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone);

5) szyby samochodowe.

4. Do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać:

1) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie;

2) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach;

3) opakowania po środkach chwasto- i owadobójczych.

5. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

Rozdział V.
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów

§ 15. 1. Wymagane poziomy odzysku i unieszkodliwiania odpadów ulegających biodegradacji: w roku 2010 - 25%, w roku 2013 - 50%, w roku 2020 - 65% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonej w roku 1995.

2. Na podstawie prognozy łącznej ilości odpadów komunalnych obliczono masę odpadów ulegających biodegradacji, które z ogólnej masy wytworzonych odpadów należy wysegregować w celu realizacji ww. obowiązku.

3. Ilości odpadów ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na terenie Gminy Nysa, [Mg/rok]:

2010

2011

2012

2013

2014

Obowiązkowy odzysk odpadów

25%

30%

35%

50%

50%

Dozwolone składowanie odpadów

75%

70%

65%

50%

50%

Dopuszczalne składowanie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji Mg/rok

3399,75

3173,10

2946,45

2266,5

2266,5

Rozdział VI.
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 16. Gmina Nysa stwarza odpowiednie warunki do utrzymania czystości i porządku przez:

1) budowę Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami;

2) rozwój systemu selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, z remontów, wielkogabarytowych, niebezpiecznych oraz ulegających biodegradacji;

3) organizację zbiórki baterii, makulatury w placówkach oświatowych, połączoną z konkursami;

4) wspieranie działań związanych z usuwaniem odpadów zawierających azbest;

5) podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców poprzez edukację ekologiczną.

Rozdział VII.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 17. 1. Obowiązkiem osób utrzymujących zwierzęta domowe jest takie ich utrzymanie, które zapewnia ochronę przed wszelkimi zagrożeniami lub uciążliwościami dla ludzi oraz zapobieganie zanieczyszczaniu terenów wspólnego użytku, a w szczególności:

1) zapewnienie zwierzętom takich warunków bytowania, które nie powodują uciążliwości dla otoczenia, w szczególności poprzez zanieczyszczanie otoczenia;

2) dbanie o stan zdrowia zwierząt i zapewnienie im odpowiedniej opieki weterynaryjnej, zapobiegając w ten sposób rozprzestrzenianiu się chorób;

3) niepozostawianie zwierząt bez opieki w miejscach, gdzie istnieje prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa lub uciążliwości dla ludzi;

4) przestrzeganie środków ostrożności przy przewożeniu ich środkami komunikacji zbiorowej ustalonych przez przewoźnika;

5) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w pomieszczeniach służących do wspólnego użytku, w pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego takich jak - ulice, chodniki, parki, skwery, place, zieleńce, poprzez zebranie zanieczyszczeń do szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi, worków i wyrzucenie ich do specjalnego pojemnika lub kosza na odpady;

6) w miejscach publicznych na terenie miasta prowadzenie psa na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznawanej za agresywną albo psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy - za wyjątkiem psa rasy uznawanej za agresywną jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (posiadacz) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.;

7) należyte zabezpieczenie psa trzymanego na terenie nieruchomości przed wydostaniem się na zewnątrz lub stworzeniem jakiegokolwiek zagrożenia oraz oznaczenie nieruchomości tabliczką ostrzegawczą z odpowiednią adnotacją lub tabliczką z rysunkiem psa w widocznym miejscu.

2. Utrzymujący zwierzęta takie jak gady, płazy, ptaki, owady i inne w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

3. Gmina Nysa zapewnia ochronę przed bezdomnymi zwierzętami lub pozostawionymi czasowo bez opieki poprzez interwencyjne wyłapywanie tych zwierząt oraz zapewnienie im opieki i schronienia.

§ 18. 1. Zabrania się:

1) wprowadzania psów i innych zwierząt domowych do piaskownic oraz zwalniania ich ze smyczy w miejscach przeznaczonych do zabaw dzieci, w szczególności takich jak place zabaw, wydzielone części parków, piaskownice, boiska;

2) wypuszczania psów i innych zwierząt domowych bez dozoru;

3) pozostawiania psów i innych zwierząt domowych bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się na zewnątrz;

4) wprowadzania psów i innych zwierząt na tereny (np. cmentarze), do pomieszczeń i obiektów, których właściciele czy też podmioty zarządzające wprowadziły ten zakaz;

5) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, w szczególności takich jak lecznice i miejsca przeznaczone na wystawy zwierząt; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników.

2. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w mieszkaniach w ilościach stwarzających uciążliwości dla zamieszkujących w nich ludzi, a w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów.

3. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt w pomieszczeniach wspólnego użytku, w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów, chyba że właściciel nieruchomości postanowił inaczej.

§ 19. 1. Posiadacze psów zobowiązani są do ich rejestracji w terminie 30 dni od daty nabycia oraz zaopatrzenia psa w wydawany nieodpłatnie przez Urząd Miejski w Nysie znaczek rejestrowy zgodny z rokiem rejestracji i do wyrejestrowania go w terminie 14 dni od daty jego sprzedaży, zaginięcia lub śmierci.

2. Wniosek o dokonanie rejestracji zwierzęcia należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Nysie.

Rozdział VIII.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 20. Na terenie Miasta Nysa zabrania się chowu oraz hodowli zwierząt gospodarskich, z wyjątkiem:

1) istniejących w dniu wejścia w życie Regulaminu gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ( Dz. U. z 2006r Nr 136 poz. 969, ze zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.z 2010 r. Nr 51, poz.309, ze zm.),

2) przydomowego chowu drobiu, gołębi, pszczół oraz królików i szynszyli prowadzonego wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi,

3) hodowli i chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w Polskim Związku Hodowców Gołębi Pocztowych lub w Związku Hodowców Gołębi Rasowych.

§ 21. Na terenie Miasta Nysy, w przypadkach określonych w § 20:

1) chów oraz hodowla zwierząt gospodarskich powinna być usytuowana i prowadzona:

a) w sposób nie pogarszający warunków zdrowotnych ludzi,

b) niepowodujący zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi,

c) w sposób nie powodujący zanieczyszczania powietrza, gleby i wody;

2) pomieszczenia inwentarskie dla drobiu, gołębi oraz królików i szynszyli oraz teren ich chowu, powinny być tak usytuowane, aby odległość w linii prostej od ich najbardziej na zewnątrz wysuniętego krańca lub ogrodzenia wybiegu do granicy posesji położonej w najbliższym sąsiedztwie prowadzonego chowu, wynosiła co najmniej:

a) 30 m dla posesji zabudowanej budynkiem jednorodzinnym wolnostojącym,

b) 100 m dla posesji zabudowanej budynkiem wielorodzinnym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi.

Powyższe nie dotyczy przypadków określonych w § 20 pkt 1 i 3;

3) pnie pszczele powinny znajdować się w odległości, co najmniej 100 m od granicy posesji zabudowanej budynkiem mieszkalnym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi, położonym w najbliższym sąsiedztwie pasieki oraz co najmniej 30m od dróg publicznych;

4) wybiegi dla zwierząt gospodarskich muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów;

5) zabrania się:

a) utrzymywania zwierząt, o których mowa w § 20 pkt 2 i 3, w ilości większej niż:

- drób i gołębie - 20 sztuk,

- króliki i szynszyle - 20 sztuk,

- pnie pszczele - 5 sztuk,

b) chowu i hodowli strusi;

6) pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich powinny mieć dostateczne oświetlenie, zabezpieczenie przed dostępem gryzoni oraz posiadać nieprzepuszczalne podłoża, a w oknach siatki przeciw owadom. Pomieszczenia te powinny być co najmniej dwa razy w roku poddawane dezynfekcji.

§ 22. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

1) wewnątrz mieszkań i pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi,

2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony,

3) na nieruchomościach wpisanych na podstawie odrębnych przepisów do rejestru zabytków.

§ 23. Przepisów § 20 -22 nie stosuje się do chowu zwierząt gospodarskich:

1) utrzymywanych na terenach ogrodów działkowych,

2) przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, schroniskach dla zwierząt, oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych,

3) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych,

4) utrzymywanych w instytucjach, pracowniach i laboratoriach dla celów naukowych, doświadczalnych i serologicznych.

Rozdział IX.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 24. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy zobowiązuje się wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Nysa do przeprowadzania deratyzacji.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze i inne pomieszczenia piwniczne, strychy, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne, gospodarcze, magazyny itp.

3. Deratyzacji dokonuje się dwukrotnie w ciągu roku:

a) I termin: od 1 kwietnia do 21 kwietnia każdego roku (akcja wiosenna);

b) II termin: od 1 października do 21 października każdego roku (akcja jesienna).

Rozdział X.
Postanowienia końcowe

§ 25. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nysy.

§ 26. Traci moc uchwała Nr LIII /860/06 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nysa", zmieniona uchwałą Nr VIII /87/07 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 27 kwietnia 2007r., uchwałą Nr XXV/353/08 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 26 września 2008r. oraz uchwałą Nr XXXIV/514/09 Rady Miejskiej w Nysie z dnia 26 czerwca 2009r.

§ 27. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nysie oraz na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Nysie http://bip.nysa.tensoft.pl/).

§ 28. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

Feliks Kamienik

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00