Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 239/XLIV/10 Rady Gminy Pawłowiczki
z dnia 24 czerwca 2010r.
w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym zasobem Gminy Pawłowiczki na lata 2010-2015
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806, z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568, z 2004r. Nr 102, poz.128, Nr 181, poz.1337, z 2007r. Nr 48, poz.37, Nr 138, poz.974 i Nr 173, poz.1218, Dz. U. z 2008r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz 1458 oraz z 2009r. Nr 52, poz.420) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz.266, z 2004r. Nr 281, poz.2783 i 2786, z 2006r. Nr 86, poz. 602, Nr 94, poz. 657, Nr 167, poz.1193 i Nr 249, poz.1833, z 2007r. Nr 128, poz.902 oraz z 2008r. Nr 173, poz.1218)
§ 1. Uchwala się " Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Pawłowiczki na lata 2010-2015" stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonywanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pawłowiczki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości przez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Pawłowiczkach
Przewodniczący Rady Gminy Pawłowiczki |
Załącznik do Uchwały Nr 239/XLIV/10
Rady Gminy Pawłowiczki
z dnia 24 czerwca 2010 r.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Pawłowiczki na lata 2010-2015
Program opracowano w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. O ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Rozdział I.
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach.
1. 1.Mieszkaniowy zasób Gminy obejmuje komunalne lokale mieszkalne, będące własnością Gminy Pawłowiczki.
2. 1.Wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy na dzień 31.05.2010 wynosi 87 lokali mieszkalnych, 0 socjalnych
Zestawienie zbiorcze lokali komunalnych wg stanu na dzień 31.05.2010r.
Lp | Lokalizacja/adres | Rodzaj budynku | Liczba lokali mieszkalnych | Powierzchnia lokali mieszkalnych |
1. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 3 | Budynek wspólnotowy | 10 | 611,51 |
2. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 66 | Budynek wspólnotowy | 8 | 471,93 |
3. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 45 | Budynek mieszkalno- usługowy | 3 | 96,8 |
4. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 47 | Budynek mieszakalno- usługowy | 2 | 98,36 |
5. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 84 | Budynek wspólnotowy | 6 | 216,3 |
6. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 88 | Budynek wielorodzinny | 12 | 694,12 |
7. | Pawłowiczki ul. Ks. Kuliga 16 | Budynek wielorodzinny | 4 | 277,2 |
8. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 20 | Budynek wielorodzinny | 9 | 635,10 |
9. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 20 A | Budynek wielorodzinny | 6 | 356,01 |
10. | Radoszowy ul. Główna 1 | Budynek wielorodzinny | 9 | 330,32 |
11. | Grodzisko ul. Główna 32 | Budynek wielofunkcyjny | 1 | 26,88 |
12. | Karchów ul. Główna | Budynek wielorodzinny | 2 | 99,0 |
13. | Pawłowiczki ul. K. Miarki 7 | Budynek jednorodzinny | 1 | 60,60 |
14. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 9 | Budynek wielorodzinny | 6 | 399,73 |
15. | Maciowakrze ul. Spółdzielcza 2 | Budynek wspólnotowy | 4 | 245,5 |
16. | Ostrożnica ul. Sienkiewicza 17 | Budynek wielofunkcyjny | 1 | 55,93 |
17. | Dobrosławice ul. Wiejska 9 | Budynek wielofunkcyjny | 1 | 78,55 |
18. | Trawniki ul. Szkolna 9 | Budynek wielofunkcyjny | 1 | 75,0 |
19. | Gościęcin ul. Kozielska 1 | Budynek wielofunkcyjny | 1 | 56,37 |
20. | Trawniki ul. Leśna 18 | Budynek wielorodzinny | Do rozbiórki | |
RAZEM: | 87 | 4885,21 |
W latach 2010-2015 gmina nie przewiduje budowy mieszkań.
Prognozowana wielkość mieszkaniowego zasobu gminy na lata 2010- 2015 z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
Lata | Ilość lokali mieszkalnych | Ilość lokali socjalnych |
2010 | 78 | 0 |
2011 | 74 | 2 |
2012 | 72 | 1 |
2013 | 70 | 0 |
2014 | 68 | 0 |
2015 | 66 | 0 |
Zmniejszenie zasobu mieszkaniowego gminy w latach 2010- 2015 będzie wynikiem prowadzonej preferencyjnej sprzedaży lokali mieszkalnych omówionej szczegółowo w rozdziale III.
Stan techniczny budynków komunalnych wg stanu na dzień 31.05.2010r
Lp. | Lokalizacja/adres | Ilość lokali wyposażonych w | |||||
Wodociąg sieciowy | Kanalizacja lub szambo | Ustęp spłukiwany | Łazienka | Centralne ogrzewanie | Ogrzewanie piecowe | ||
1. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 3 | 10 | 10 | 10 | 10 | - | 10 |
2. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 66 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | - |
3. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 45 | 3 | 3 | 2 | 1 | - | 3 |
4. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 47 | 2 | 2 | - | - | - | - |
5. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 84 | 6 | 6 | 6 | 3 | - | 6 |
6. | Pawłowiczki ul. Wyzwolenia 88 | 12 | 12 | 12 | 12 | - | 12 |
7. | Pawłowiczki ul. Ks. Kuliga 16 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | 4 |
8. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 20 | 9 | 9 | 9 | 9 | - | 9 |
9. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 20A | 6 | 6 | 6 | 6 | - | 6 |
10. | Radoszowy ul. Główna 1 | 9 | 2 | 2 | 2 | - | 9 |
11. | Grodzisko ul. Główna 32 | 1 | 1 | - | - | - | 1 |
12. | Karchów ul. Główna | 2 | 2 | - | - | - | 2 |
13. | Pawłowiczki ul. K. Miarki 7 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
14. | Pawłowiczki ul. Magnoliowa 9 | 6 | 6 | 6 | 5 | - | 9 |
15. | Maciowakrze ul. Spółdzielcza 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | 4 |
16. | Ostrożnica ul. Sienkiewicza 17 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
17. | Dobrosławice ul. Wiejska 31 | 1 | 1 | - | - | - | 1 |
18. | Trawniki ul. Szkolna 9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
19. | Gościęcin ul. Kozielska 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
20 | Trawniki ul. Leśna 18 | - | - | - | - | - | - |
RAZEM: | 87 | 79 | 72 | 67 | 10 | 77 |
Prognoza stanu technicznego lokali socjalnych na lata 2010-2015 przedstawia się następująco:
Rok | Ilość mieszkań socjalnych ogółem | Stan techniczny dobry (ilość lokali mieszkalnych) | Stan techniczny średni (ilość lokali mieszkalnych) | Stan techniczny średni (ilość lokali mieszkalnych) |
2010 | 0 | - | - | - |
2011 | 2 | 2 | - | - |
2012 | 1 | 1 | - | - |
2013 | 0 | - | - | - |
2014 | 0 | - | - | - |
2015 | 0 | - | - | - |
Prognoza stanu technicznego lokali mieszkalnych na lata 2010-2015 przedstawia się następująco:
Rok | Ilość mieszkań ogółem | Stan techniczny dobry (ilość lokali mieszkalnych) | Stan techniczny średni (ilość lokali mieszkalnych) | Stan techniczny średni (ilość lokali mieszkalnych) |
2010 | 78 | 62 | 16 | - |
2011 | 74 | 60 | 14 | - |
2012 | 72 | 58 | 14 | - |
2013 | 70 | 58 | 12 | - |
2014 | 68 | 56 | 12 | - |
2015 | 66 | 56 | 10 | - |
Użyte określenia oznaczają:
- zły stan- elementy lokalu mieszkalnego wymagają wymiany lub generalnej naprawy;
- średni stan- w najbliższym czasie należy dokonać remontu lub wymiany drobnych elementów lokalu mieszkalnego,
- dobry stan- nie zachodzi potrzeba remontu lokalu.
Z ocen i analiz wynika, że część budynków mieszkalnych wymaga remontu poprzez wymianę istniejących instalacji oraz doposażenia w instalacje, jak również przeprowadzenie remontu. W związku z aktualnym stanem technicznym budynków istnieje konieczność wzmożenia działań mających na celu jego poprawę i zaniechanie dalszej dekapitalizacji. W latach 2010-2015 stan techniczny budynków i mieszkań komunalnych będzie ulegał systematycznej poprawie poprzez przeprowadzenie remontów bieżących.
Rozdział II.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata.
1. 1.Podstawę określenia potrzeb remontowych modernizacji stanowić będą przeglądy techniczne budynków
2. 1.Jako priorytet uznaje się remonty wynikające z wymogów bezpieczeństwa i zagrożenia życia.
3. 1.W celu utrzymania należytego stanu technicznego posiadanych zasobów ustala się następujące priorytety działań remontowych, wynikające z analizy potrzeb:
a) dokonywanie przeglądów obiektów w zakresie sprawności technicznej instalacji elektrycznej oraz stanu elementów konstrukcyjnych obiektów,
b) przeglądy urządzeń grzewczo- kominowych i wentylacyjnych wraz z ich oczyszczeniem,
c) remonty pokrycia dachowego,
d) przebudowa kominów
e) orynnowanie dachowe.
4. 1.W budynkach wspólnotowych priorytet i zakres remontów ustala zarządca
Rodzaj remontów | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Roboty ogólnobudowlane | 20 500,00 | 5 500,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 |
Roboty dekarskie | 4 000,00 | 20 000,00 | 30 000,00 | 20 000,00 | 30 000,00 | 0 |
Instalacje wodno- kanalizacyjne | 0 | 0 | 0 | 10 000,00 | 0 | 5 000,00 |
Instalacje elektryczne | 0 | 10 000,00 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wielkość zasobów komunalnych Gminy Pawłowiczki wg stanu na dzień 31.05.2010r wynosi 87 lokali komunalnych o łącznej powierzchni użytkowej 4885,21m2. Lokale zlokalizowane są w 20 obiektach budowlanych z czego 16 obiektami zarządza Gmina Pawłowiczki, a pozostałymi zarządcy poszczególnych wspólnot mieszkaniowych. Nie przewiduje się powiększenia mieszkaniowego zasobu poprzez budowę nowych mieszkań.
Rozdział III.
Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2010-2015
W latach 2010-2015 planuje się dalszą sprzedaż lokali mieszkalnych w budynkach położonych:
- Pawłowiczki ul.Magnoliowa 20
- Pawłowiczki ul.Magnoliowa 20 A
- Pawłowiczki ul.Wyzwolenia 84
- Pawłowiczki ul. K. Miarki 7
w ilości:
- 2010r. - 9 lokali mieszkalnych
- 2011r. - 4 lokale mieszkalne
- 2012r. - 2 lokale mieszkalne
- 2013r. - 2 lokale mieszkalne
- 2014r. - 2 lokale mieszkalne
Liczba ta może ulec zmianie w zależności od ilości wniosków składanych przez najemców o wykup zajmowanych lokali mieszkalnych
Rozdział IV.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżenia czynszu.
Polityka czynszowa Gminy Pawłowiczki powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu w latach 2010-2015, które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Należy dążyć do takiego stanu, aby zminimalizować dopłaty z budżetu Gminy do utrzymania zasobu mieszkaniowego. Wpływy z czynszu stopniowo powinny pokrywać nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.
1. Czynsz obejmuje koszty: administrowania, konserwacji, utrzymania technicznego budynku oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania.
2. Najemca oprócz czynszu zobowiązany jest ponadto do uiszczania opłat związanych z eksploatacją mieszkania, a niezależnych od właściciela, tj. opłat za dostawę energii elektrycznej, wody, energii cieplnej, wywóz nieczystości stałych.
3. Czynsz płatny będzie w sposób i w terminach określonych w umowach najmu. Za opłatę czynszu odpowiadają solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie
4. Dotychczasowa stawka bazowa czynszu wynosi 2,00 zł za 1m2.
5. Stawki czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej ustala Wójt Gminy.
6. Podwyższenie stawki czynszowej może być dokonywane raz w roku, nie więcej jednak niż 20% stawki bazowej za 1m2.
7. Przyjmuje się następujące wielkości zmniejszenia i zwiększenia stawki bazowej czynszu, przyjmując za standard lokal wyposażony w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną, łazienkę i WC, usytuowany w budynku o średnim lub zadowalającym stanie technicznym:
a) mieszkanie wyposażone w instalację CO powoduje wzrost stawki bazowej czynszu o 10%
b) brak łazienki w lokalu powoduje obniżenie stawki bazowej czynszu o 10%
c) brak WC w lokalu powoduje obniżenie stawki bazowej czynszu o 10%
8. Stawka bazowa czynszu za lokale socjalne nie może przekroczyć połowy stawki czynszu za lokale mieszkalne.
9. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.
Rozdział V.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
1. 1.Zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy powierzone jest Wójtowi Gminy.
2. 1.W kolejnych latach nie przewiduje się zmiany w zakresie zarządzania.
Rozdział VI.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach
1. 1.Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy są:
a) finanse budżetu gminy,
b) wpływy z czynszu za lokale mieszkalne,
c) wpływy za lokale użytkowe
Rozdział VII.
Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.
Środki finansowe pochodzące z czynszu za lokale mieszkalne, przeznaczone są na bieżące utrzymanie, remonty lokali będących w mieszkaniowym zasobie gminy. Wysokość wydatków związanych z bieżącymi i planowanymi remontami lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego są przedstawione w poniższej tabeli.
Lp | Wydataki związane z utrzymaniem zasobu | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |||||||
1. | Eksplotacja bieżąca | 4 500,00 | 5 500,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 7 000,00 | |||||||
2. | Koszty remontów | 10 000,00 | 30 000,00 | 20 000,00 | 25 000,00 | 25 000,00 | 10 000,00 | |||||||
3. | Koszty modernizacji | 10 000,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | 5 000,00 | |||||||
4. | Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi (dla wspólnot) | 13 180,00 | 26 360,00 | 26 360,00 | 26 360,00 | 26 360,00 | 13 180,00 | |||||||
Razem: | 37 680,00 | 71 860,00 | 61 360,00 | 61 360,00 | 61 360,00 | 36 180,00 |
Wydatków inwestycyjnych w latach 2010-2015 nie przewiduje się.
Dąży się również do prywatyzacji mieszkań, ponieważ koszty zarządzania stają się wówczas niższe Również sami właściciele bardziej troszczą się o budynki, w których mieszkają i których są właścicielami.
Rozdział VIII.
Działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Za niezbędne uznaje się działania zmierzające do poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem gminy, a w szczególności do :
a) zapewnienia regularnego i terminowego otrzymania należności z tytułu czynszu,
b) sprawowanie bieżącego nadzoru nad terminowością regulowania opłat czynszowych oraz windykacją zaległości.
Dąży się również do prywatyzacji mieszkań, ponieważ koszty zarządzania stają się wówczas niższe Również sami właściciele bardziej troszczą się o budynki, w których mieszkają i których są właścicielami.