Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2015 poz. 2142

Sprawozdanie nr 1 Starosty Mińskiego

z dnia 5 lutego 2015r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2014 roku

W 2014 roku Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Mińskiego pracowała w następującym składzie: Przewodniczący: Antoni Jan Tarczyński - Starosta Miński. Członkowie:

1. Grzegorz Wyszogrodzki - radny delegowany przez Radę Powiatu Mińskiego,

2. Janusz Wróblewski - radny delegowany przez Radę Powiatu Mińskiego,

3. Marcin Jakubowski - powołany przez Starostę,

4. Bogdan Świątek-Górski - powołany przez Starostę,

5. Krzysztof Radzio - powołany przez Starostę,

6. mł. insp. Robert Żebrowski - Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim,

7. nadkom. Piotr Słoński - przedstawiciel delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim,

8. Arkadiusz Śliwa - powołany przez Starostę,

9. nadkom. Piotr Wojda - powołany przez Starostę,

10. Maria Albrechcińska-Oleksiuk - powołana przez Starostę,

11. Andrzej Belkiewicz - powołany przez Starostę,

12. st. bryg. Jarosław Ufnal - powołany przez Starostę,

13. Tomasz Górny - powołany przez Starostę. W pracach Komisji uczestniczyła również Pani Agnieszka Gańko - Z-ca Prokuratura Rejonowego w Mińsku Mazowieckim, zapraszane na posiedzenia były inne osoby wykonujące zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu.

W związku z zakończeniem trzyletniej kadencji Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, z dniem 4 września 2014 r. pracę w Komisji zakończyli: Pan Bogdan Świątek-Górski, Pan Krzysztof Radzio, Pan Arkadiusz Bogdan Śliwa, ppłk Jacek Kazimierski oraz ppłk Wojciech Skrabalak, zaś do składu nowo utworzonej Komisji powołano Panią Hannę Wocial oraz Pana Mariana Soszyńskiego.

W związku z zakończeniem IV kadencji Rady Powiatu Mińskiego tj. wygaśnięciem mandatu Radnego Pana Janusza Wróblewskiego oraz Pana Grzegorza Wyszogrodzkiego, Rada Powiatu Mińskiego V kadencji Uchwałą Nr II/11/14 z dnia 3 grudnia 2014 r. delegowała do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Pana Andrzeja Krasuskiego i Pana Grzegorza Wyszogrodzkiego. W roku sprawozdawczym Komisja Bezpieczeństwa i Porządku działała według przyjętego uchwałą Komisji rocznego planu pracy. Komisja odbyła 4 posiedzenia. Pierwsze posiedzenie odbyło się dnia 29 stycznia 2014 roku. Głównym zagadnieniem omawianym na ww. posiedzeniu była ocena podejmowanych działań na rzecz poprawy bazy lokalowej i materialnej Policji, PSP i OSP. Członkowie Komisji zostali zapoznani przez Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim - mł. insp. Roberta Żebrowskiego oraz Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim - st. bryg. Jarosława Ufnala ze stanem materialnym oraz lokalowym Policji, PSP i OSP na terenie powiatu mińskiego, z przedsięwzięciami podejmowanymi w celu jego poprawy (dokonane oraz planowane inwestycje w zakresie budowy/rozbudowy budynków Komend oraz doposażania w niezbędny sprzęt i wyposażenie) oraz podkreślili potrzebę dalszego wsparcia finansowego od samorządów terytorialnych, które udzielane w ostatnich latach znacznie przyczyniło się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na terenie powiatu mińskiego. Ponadto Komendant Powiatowy PSP poinformował Komisję, że do priorytetowych działań na rzecz poprawy bazy materialnej Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) należy doposażanie w sprzęt i środki ochrony indywidualnej jednostek OSP wchodzących w skład KSRG (ze względu na ich mobilność oraz dysponowanie na miejsce zdarzenia w pierwszej kolejności), zwracając jednocześnie uwagę na kluczową rolę urzędów miast/gmin w zakresie dofinansowywania OSP. Komisja pozytywnie oceniła podejmowane działania w ww. zakresie oraz zaakcentowała istotę wzajemnej współpracy policji i straży z samorządami terytorialnymi w ramach współfinansowania przedsięwzięć inwestycyjnych, remontowych oraz zakupowych. Na ww. posiedzeniu Komisja Uchwałą Nr 1/2014 przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności w 2013 roku oraz Uchwałą Nr 2/2014 zaakceptowała projekt ,,Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2014 rok". Drugie posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku odbyło się w dniu 23 czerwca 2014 roku. Podstawowymi tematami posiedzenia były:

1. Ocena funkcjonowania systemu pomocy rodzinie, ludziom starszym, niepełnosprawnym oraz opinia w zakresie eliminacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych na terenie powiatu mińskiego;

2. Profilaktyka przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku;

3. Podsumowanie kadencji pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w latach 2011-2014. Pierwszy punkt porządku obrad został przedstawiony przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim - Pana Janusza Zdzieborskiego, który zapoznał Komisję z organizacją i funcjonowaniem systemu pomocy rodzinie, ludziom starszym, niepełnosprawnym na terenie powiatu mińskiego, oraz zaakcentował potrzebę uzyskania w najbliższych latach standardów domów dziecka oraz utworzenia mieszkań chronionych dla usamodzielnianych wychowanków. Ponadto Pan Janusz Zdzieborski poinformował, że na terenie powiatu mińskiego wiele budynków użyteczności publicznej zostało dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, jednak w dalszym ciągu występują miejsca, które należy dostosować do wymagań osób niepełnosprawnych. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedsięwzięcia realizowane przez powiatowe instytucje odpowiedzialne za organizację systemu pomocy rodzinie, osobom starszym i niepełnosprawnym oraz podkreśliła konieczność zacieśniania współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, policją, sądem oraz placówkami oświatowymi. W drugim punkcie posiedzenia przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji Mińsku Mazowieckim, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim oraz Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Mińsku Mazowieckim zapoznali Komisję z przedsięwzięciami planowanymi do realizacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wakacji oraz z warunkami jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, które reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.). Komisja pozytywnie oceniła planowane działania (prowadzenie kontroli stanu technicznego autokarów, punktów sprzedaży alkoholu, liczne spotkania z młodzieżą, organizacja szkoleń dla organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży itp.) oraz zaakcentowała konieczność zacieśniania ścisłej współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami w ww. zakresie. W dalszej części posiedzenia Przewodniczący Komisji - Pan Antoni Jan Tarczyński, w związku z zakończeniem trzyletniej kadencji Komisji, dokonał podsumowania całokształtu działań Komisji, która okresie 29 lipca 2011 r. - 28 lipca 2014 r. odbyła 12 posiedzeń oraz omówiła 17 zagadnień (w tym niektóre cyklicznie). Następnie Starosta Miński podziękował członkom za aktywność i zaangażowanie w pracach Komisji oraz wyraził nadzieję na dalszą współpracę w działaniach nad podniesieniem poziomu bezpieczeństwa mieszkańców powiatu mińskiego. Trzecie posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku odbyło się 24 września 2014 roku, podczas którego omówiono następujące zagadnienia:

1. Opinia w zakresie efektywności gospodarki odpadami na terenie powiatu mińskiego.

2. Ocena działań podejmowanych w zakresie postępowania ze zwierzętami bezdomnymi, dziko żyjącymi oraz poszkodowanymi w wyniku zdarzeń drogowych. W pierwszym punkcie porządku obrad Komisja została zapoznana przez Naczelnika Wydziału Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim - Pana Stanisława Smatra z zasadami oraz organizacją gospodarki odpadami na terenie powiatu mińskiego. Pan Stanisław Smater poinformował Komisję o konieczności dostosowania gospodarki odpadami w gminach i regionach do nowych wymagań określonych w znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości porzadku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399), ustawie o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.) i ustawie prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.). Zasadniczą zmianą jest obligatoryjne przyjęcie przez gminy obowiązków od właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadów komunalnych. Ponadto wg nowych regulacji prawnych, wójtowie, burmistrzowie otrzymali możliwość stosowania dotkliwych sankcji wobec przedsiębiorców, którzy nie będą realizowali swoich zadań, a zgłosili się do przetargu. Po wysłuchaniu wystąpienia i przeprowadzonej dyskusji, członkowie Komisji pozytywnie ocenili efektywność gospodarki odpadami na terenie powiatu mińskiego, zwrócili uwagę na problem powstawania w dalszym ciągu dzikich wysypisk śmieci oraz podkreślili istotę przestrzegania zasady selektywnej zbiórki odpadów. W drugim punkcie posiedzenia Pan Jarosław Borcuch - Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii w Mińsku Mazowieckim zapoznał Komisję z podstawami prawnymi regulującymi zasady postępowania ze zwierzętami bezpańskimi, dziko żyjącymi oraz poszkodowanymi w wyniku zdarzeń drogowych, natomiast Pan Tomasz Górny - Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim przedstawił Komisji statystykę zdarzeń z udziałem zwierząt bezdomnych, rannych, padłych, dziko żyjących prowadzoną przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Mińsku Mazowieckim za lata 2008-2014. Przedstawiona statystyka obejmowała ilość interwencji PCZK w przedmiotowym zakresie z wyszczególnieniem na poszczególne miasta/gminy wraz z podzieleniem na rodzaj zdarzenia a także zawierała wniosek, że w ostatnich latach wzrasta ilość interwencji z udziałem zwierząt bezpańskich, dziko żyjących oraz poszkodowanych w wyniku zdarzeń drogowych. W trakcie dyskusji członkowie Komisji zwrócili uwagę na brak odpowiednich unormowań prawnych regulujących efektywne postępowanie ze zwierzętami dziko żyjącymi na obszarze zabudowanym oraz określające właściwy podmiot odpowiedzialny za podjęcie stosownych przedsięwzięć mających na celu zapewnienie opieki nad zwierzęciem oraz wyeliminowanie zagrożenia dla mieszkańców wynikającego z przebywania zwierzyny na terenie zabudowanym. Komisja pozytywnie oceniła przedsięwzięcia podejmowane w zakresie postępowania ze zwierzętami bezdomnymi, dziko żyjącymi oraz poszkodowanymi w wyniku zdarzeń drogowych na terenie powiatu mińskiego, zaakcentowała konieczność organizowania kolejnych spotkań mających na celu wypracowanie efektywnego modelu działania w ww. zakresie a także przyjęła następujące wnioski do realizacji:

1. Opracowanie przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w Mińsku Mazowieckim, krótkiego materiału edukacyjnego dla dzieci szkolnych uwzględniającego zasady postępowania ze zwierzętami i przekazanie go za pośrednictwem wójtów, burmistrzów do szkół.

2. Zwrócenie uwagi samorządom miast i gmin na problematykę bezdomności psów, pozostawiania ich bez właściwego nadzoru oraz na niską świadomość mieszkańców na temat możliwości udzielania pomocy zwierzętom poszkodowanym w wyniku zdarzeń drogowych. Pierwszy wniosek został zrealizowany poprzez wysłanie pisma do Powiatowego Lekarza Weterynarii w Mińsku Mazowieckim z prośbą o opracowanie materiału edukacyjnego dla dzieci szkolnych uwzględniającego ww. problematykę. Następnie otrzymany przedmiotowy materiał został przez Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim (WZKiSO) rozesłany do urzędów miast i gmin z terenu powiatu. Drugi wniosek (w postaci pisma) został również przekazany przez WZKiSO do urzędów miast i gmin. W dalszej części posiedzenia członkowie Komisji zostali zapoznani z podsumowaniem akcji ,,Bezpieczne Wakacje 2014", które zawierało między innymi działania podejmowane przez Urzędy Miast/Gmin z terenu powiatu mińskiego, Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim, Komendę Powiatową Policji w Mińsku Mazowieckim, Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w okresie letniego wypoczynku. Czwarte posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 9 grudnia 2014 roku, w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:

1. Ocena skuteczności działań podejmowanych na terenie powiatu mińskiego w zakresie ograniczania patologii wśród nieletnich.

2. Opinia na temat projektu budżetu powiatu mińskiego na 2015 rok w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

3. Zaprezentowanie projektu ,,Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Mińskiego na 2015 rok". Pierwszy punkt porządku obrad został przedstawiony przez nadkom. Piotra Słońskiego - Naczelnika Sekcji Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim, który zapoznał Komisję z danymi statystycznymi z 2014 roku oraz przedsięwzięciami Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim podejmowanymi w zakresie ograniczania patologii wśród dzieci i młodzieży. Naczelnik Sekcji Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim poinformował Komisję, że w analizowanym okresie odnotowano spadek liczby (w stosunku do roku 2013) osób nieletnich dopuszczających się przestępstw, do czego w znacznej mierze przyczyniły się działania prewencyjne prowadzone przez Komendę Powiatową Policji w Mińsku Mazowieckim (patrole prewencyjne, liczne spotkania z młodzieżą szkolną oraz ich rodzicami, organizacja programów profilaktycznych) mające na celu wyeliminowanie spożywania alkoholu oraz środków odurzających przez nieletnich. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na rosnący problem braku odpowiedniej opieki wychowawczej przez rodziców nad swoimi dziećmi oraz zaakcentowano problem dostępności poradni specjalistycznych (poradnia p/alkoholowa, terapii uzależnienień od substancji psychoaktywnych) dla osób nieletnich. Mając na uwadze powyższe Komisja przyjęła wniosek o zaproszeniu na najbliższe posiedzenie Komisji Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Mińsku Mazowieckim celem zapoznania Komisji z procedurami w zakresie zapewnienia opieki medycznej osobom uzależnionym (w tym nieletnich) oraz przedstawienie sposobów pomocy przez SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim dzieciom i młodzieży uzależnionej od alkoholu, środków odurzających itp. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedsięwzięcia realizowane przez funkcjonariuszy Policji na rzecz zapobiegania zjawiskom patologicznym wśród nieletnich oraz podkreśliła istotę działań prewencyjnych Policji, które w dużej mierze powodują ograniczenie przestępczości wśród nieletnich. Podczas realizacji kolejnych punktów posiedzenia, Komisja wyraziła pozytywną opinię na temat projektu budżetu powiatu mińskiego na 2015 rok w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego podejmując stosowną uchwałę oraz zapoznała się z projektem Planu Pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Mińskiego na 2015 r., który zakłada 4 posiedzenia Komisji w 2015 r. Wszelkie zmiany w planie członkowie Komisji mogą wnosić do najbliższego posiedzenia Komisji.

Starosta Miński


Antoni Jan Tarczyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00