Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2015 poz. 1284

Sprawozdanie nr 1/15 Starosty Otwockiego

z dnia 7 stycznia 2015r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2014 rok

Zgodnie z art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.), Starosta Otwocki Zarządzeniem Nr 5/2011 z dnia 31 stycznia 2011 r. powołała Komisję Bezpieczeństwa i Porządku, w skład której weszło 8 osób. W 2014 roku Komisja Bezpieczeństwa i Porządku odbyła dwa posiedzenia, w dniach 30 stycznia oraz 26 czerwca 2014 r. W posiedzeniu komisji, które odbyło się w styczniu wzięli udział: Starosta Otwocki Pani Bogumiła Więckowska, Przedstawiciele; Komendy Powiatowej Policji, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Zarządu Dróg Powiatowych, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, Dyrektor Wydziału Administracji i Inwestycji, Dyrektor Oświaty Powiatowej, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Sekretarz Powiatu, Członek Zarządu Powiatu, Przewodniczący Komisji Porządku Publicznego i Obywateli oraz przedstawiciele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
Zgodnie z "Planem Prac Komisji na 2014 rok" tematami posiedzenia były:

1) Stan bezpieczeństwa w zakresie porządku publicznego;

2) Ocena bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa;

3) Współpraca powiatowych służb, inspekcji i straży z samorządami w przypadku zaistnienia zdarzeń, nie będących sytuacjami kryzysowymi (zdarzenia drogowe, zdarzenia z udziałem zwierząt, pożary budynków, usuwanie odpadów powypadkowych itp.);

4) Postępowanie dyżurnego Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Służb Powiatowych w związku z art. 101 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zagadnienie stanu bezpieczeństwa z zakresu porządku publicznego na terenie Powiatu Otwockiego w 2013 roku przedstawił Komendant Powiatowy Policji. W swoim wystąpieniu Komendant przedstawił statystykę i działania podejmowane przez policję w pionie kryminalnym jak i prewencyjnym. Przedstawił wskaźniki skuteczności ścigania w rozbiciu na poszczególne kategorie przestępców. Ocenę bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa na terenie powiatu w 2013 roku przedstawił Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w rozbiciu na poszczególne kategorie zdarzeń. W podsumowaniu tej części posiedzenia Komisja stwierdziła, że poziom bezpieczeństwa na terenie Powiatu Otwockiego jest zadowalający. Podział kompetencji, między poszczególnymi jednostkami, w kwestii porządku publicznego sprzyja efektywnej prewencji i szybkiej reakcji w przypadku zaistnienia zagrożenia. W dalszej części posiedzenie zdominowała sprawa wzajemnej współpracy powiatowych służb inspekcji i straży. Do najważniejszych zagadnień poruszonych w tym zakresie podczas posiedzenia Komisji należały:

a) Współpraca służb, inspekcji i straży z samorządami w przypadku zdarzeń nie będących sytuacjami kryzysowymi, a zwłaszcza:

- zagrożenie bezpieczeństwa powodowanego przez dziką zwierzynę (głównie dziki),

- zdarzenia drogowe i usuwanie odpadów powypadkowych w świetle obowiązujących przepisów i procedur opracowanych przez GDDKiA,

- postępowanie dyżurnego powiatowego centrum zarządzania kryzysowego i służb powiatowych w świetle cytowanej wyżej ustawy o odpadach.

b) Problem narkomanii w powiecie, a zwłaszcza:

- zagrożenia wiążące się z narkotykami i ich rozpowszechnianiem,

- występowanie środowisk patologicznych,

- przeciwdziałanie narkomanii poprzez wprowadzenie programów edukacyjnych w szkołach,

- działania prewencyjne i kontrolne policji w tym zakresie.

c) Działalność Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie powiatu - kwalifikacje i wykształcenie jej członków. Poszczególne zagadnienia były referowane poprzez przedstawicieli merytorycznie odpowiedzialnych lub zajmujących się danymi tematami. Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego przedstawił procedury w tym zakresie obowiązujące dyżurnych PCZK. W połączonym posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, które odbyło się w czerwcu, uczestniczyli: Przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji, Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Otwocku, Dyrektor i przedstawiciele Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Kierownik Poradni Leczenia Uzależnień, przedstawiciele: Zarządu Powiatu, Oświaty, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej. W trakcie posiedzenia Komisja omówiła przygotowanie Służb Powiatu w kontekście zbliżających się wakacji w następujących obszarach tematycznych:

1) Bezpieczeństwo na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem zbliżającego się okresu wakacyjnego w aspekcie takich zagadnień jak:

- bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

- bezpieczeństwo w aspekcie prowadzonych remontów - zabezpieczenia prac drogowych, objazdy a bezpieczeństwo użytkowników,

- nadzór i kontrola prowadzonych prac,

- bezpieczeństwo w masowych środkach komunikacji, na przystankach oraz przejściach dla pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów użyteczności publicznej;

2) Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w miejscach zamieszkania i wypoczynku wakacyjnego w aspekcie takich problemów jak:

- dostęp do alkoholu i narkotyków,

- reakcja i przeciwdziałanie na przejaw zjawisk patologicznych,

- wykroczenia i przejawy chuligaństwa w miejscu zamieszkania i wypoczynku,

- bezpieczeństwo w miejscach przeznaczonych do stałego wypoczynku (kąpieliska, obozy, kolonie),

- występowanie na terenie powiatu tzw. "dzikich" kąpielisk;

3) Przedsięwzięcia podejmowane w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i zwalczania zjawisk patologicznych w aspekcie takich zagadnień jak:

- reakcja na występujące przypadki przemocy w rodzinie i zachowań patologicznych,

- aktywność instytucji odpowiedzialnych za pomoc ofiarom przemocy w rodzinie,

- współpraca instytucji odpowiedzialnych za zwalczanie przemocy w rodzinie i patologiispołecznej,

- krzewienie (podnoszenie) świadomości społecznej i wiedzy o zachowaniach, reakcjach i działaniach, które są przejawem przemocy. W podsumowaniu Komisja stwierdziła, że poziom bezpieczeństwa jest zadowalający. Prowadzony system monitorowania, bardzo dobry kontakt z Policją oraz prowadzone działania profilaktyczne przynoszą właściwe efekty. Spożywanie alkoholu, zażywanie narkotyków czy przejawy wandalizmu i chuligaństwa zdarzają się coraz rzadziej.

Starosta


mgr Mirosław Pszonka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00