Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2014 poz. 12026

Uchwała nr 273/XXXV/14 Rady Gminy Nowy Duninów

z dnia 7 listopada 2014r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Duninów ,

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 594; z późn. zm.) i art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Nowy Duninów uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowy Duninów, zwany dalej „Regulaminem”:

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) chodniku - rozumie się przez to chodnik w rozumienia art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.);

2) miejscu zamieszkania - rozumie się przez to zamieszkiwanie na terenie danej nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.), które ma wyłącznie faktyczny charakter zamieszkania w danym miejscu.

3) mieszkańcu - rozumie się przez to osobę fizyczną mającą na terenie gminy miejsce zamieszkania w rozumieniu przyjętym w niniejszym Regulaminie;

4) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.),

5) nieruchomości - rozumie się przez to nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. 2014, poz. 121),

6) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt. 7 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

7) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to odpady niebezpieczne w rozumieniu art. 3 ust. 4 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

8) odpadach ulegających biodegradacji - rozumie się przez to odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt. 10 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

9) odpadach zielonych - rozumie się przez to odpady zielone w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt. 1 pkt 12 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

10) ustawie o odpadach - rozumie się przez to ustawę o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

11) ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - rozumie się przez
to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.);

12) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to właścicieli nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.),

13) WPGO - rozumie się przez to wojewódzki plan gospodarki odpadami, o którym mowa w art. 34 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012r. (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 21 ze zm.);

14) zabudowie jednorodzinnej - rozumie się przez to zabudowę jednorodzinną w rozumieniu §3 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 ze zm.);

15) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to zbiornik bezodpływowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.: Dz. U. 2013, poz. 1399 ze zm.).

§ 2.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t.Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.) niniejszy regulamin określa:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z pojemników;

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej  przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1) Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:

a) papier, tektura (makulatura, karton);

b) szkło;

c) metale;

d) tworzywa sztuczne;

e) opakowania wielomateriałowe;

f) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpadów zielonych;

g) przeterminowane leki i chemikalia;

h) zużyte baterie i akumulatory;

i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

j) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

k) odpady budowlane i rozbiórkowe;

l) zużyte opony;

2) W zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gmina zapewni:

a) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki slużące do zbierania odpadów komunalnych,

b) utrzymywanie odpowiedniego stanu sanitarnego, porządkowego oraz technicznego dostarczonych pojemników, służących do zbierania odpadów komunalnych.

3) Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki, o których mowa w pkt.2a w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);

4) Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

5) Odpady określone w ust. 1 pkt. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale 4.

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się następujący podział pojemników lub worków:

1) na frakcję suchą (papier, tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe);

2) na szkło;

3) na frakcję mokrą (odpady ulegające biodegradacji i zielone) lub kompostownik;

4) na pozostałe odpady komunalne (nie nadające się do selektywnej zbiórki wskazanej w ppktach 1), 2) i 3)) -odpady komunalne zmieszane.

3. Sposób prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, został szczegółowo określony w Rozdziale 4 niniejszego Regulaminu.

§ 4. 1. Zarządcy dróg publicznych mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z dróg publicznych.

2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników służących do użytku publicznego, położonych bezpośrednio przy granicy ich nieruchomości.

3. Właściciele nieruchomości nie mają obowiązku uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie własnej nieruchomości pod warunkiem, że:

1) powstające ścieki zostaną odprowadzone do kanalizacji sanitarnej wyłącznie za zgodą właściciela/zarządcy sieci kanalizacyjnej lub w przypadku jej braku do szczelnego zbiornika bezodpływowego,

2) czynność ta zostanie dokonana w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.

2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego, a sposób postępowania z odpadami powstającymi w wyniku naprawy będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych
na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym

§ 6. 1. Pojemniki przeznaczone do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć pojemność co najmniej 60 l.

2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej poniższe wielkości wytwarzanych odpadów:

1) w odniesieniu do budynków mieszkalnych:

a) w zabudowie jednorodzinnej w miesiącu na dwie osoby musi przypadać pojemnik o pojemności co najmniej 60 l, na cztery osoby - pojemnik o pojemności co najmniej 120 l, na osiem osób - pojemnik o pojemności co najmniej 240 l, na dwanaście osób  lub więcej co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l oraz co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l (przy czym, ilość i wielkość pojemników odpowiednio wzrasta przy wzroście ilości osób w gospodarstwie domowym);

b) w zabudowie wielorodzinnej - w miesiącu na piętnaście osób muszą przypadać co najmniej dwa pojemniki o pojemności 240 l, na dwadzieścia pięć osób muszą przypadać co najmniej trzy pojemniki o pojemności 240 l, na trzydzieści pięć osób - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1 100 l, na czterdzieści pięć osób lub więcej musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1 100 l oraz co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l (przy czym, ilość i wielkość pojemników odpowiednio wzrasta przy wzroście ilości osób w gospodarstwie domowym);

2) w odniesieniu do szkół i przedszkoli, przychodni zdrowia na każdego ucznia i pracownika musi przypadać co najmniej 15 l pojemności pojemnika, przy czym na każdych 15 osób muszą przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l, na każde 30 osób muszą przypadać co najmniej dwa pojemniki o pojemności 240 l;

3) w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 30 l pojemności pojemnik, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l;

4) w odniesieniu do punktów handlowych poza lokalem musi przypadać co najmniej 30 l pojemności pojemnika na każdego zatrudnionego, przy czym na jeden punkt musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l;

5) w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 20 l pojemności pojemnika, przy czym na każdych 10 osób powinny przypadać co najmniej dwa pojemniki o pojemności 240 l, natomiast na każdych 20 osób muszą przypadać co najmniej cztery pojemniki o pojemności 240 l bądź co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1 100 l, przy czym na każdy lokal powinien przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l; dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

6) w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l;

7) w odniesieniu do zakładów pracy, na każdych 10 pracowników musi przypadać co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 l, natomiast na każdych 20 pracowników muszą przypadać co najmniej dwa pojemniki o pojemności 240 l, na czterdzieści osób powinien przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 1 100 l, przy czym na każdy lokal powinien przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l;

8) w odniesieniu do domów opieki, hoteli, itp. na jedno łóżko musi przypadać co najmniej 20 l pojemności pojemnika, przy czym na jedną taką nieruchomość musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności 240 l;

9) w odniesieniu do ogródków działkowych (działek letniskowych) na każdą działkę, na której powstają  odpady  komunalne, musi przypadać co najmniej 120 l pojemności pojemnika,

10) w odniesieniu do lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika o pojemności 240 l;

11) w odniesieniu do cmentarzy dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie co najmniej jednego pojemnika o pojemności 1 100 l, natomiast w okresie od 15 października do 15 listopada wskazane jest zwiększenie liczby pojemników, przy czym ilość pojemników należy dostosować do zapotrzebowania.

3. Pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania segregowanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości powinny mieć minimalną pojemność, przy czym:

1) dla zabudowy jednorodzinnej:

a) frakcja mokra - odpady ulegające biodegradacji i zielone - na dwie osoby pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l;

b) szkło - na dwie osoby pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l;

c) frakcja sucha - tworzywa sztuczne, papier, metal, odpady wielomateriałowe - na dwie osoby pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l;

2) dla zabudowy wielorodzinnej:

a) frakcja mokra - odpady ulegające biodegradacji i zielone - na trzydzieści osób pojemniki/worki co najmniej dwa o pojemności 240 l;

b) szkło - na trzydzieści osób pojemniki/worki co najmniej dwa o pojemności 240 l,

c) frakcja sucha - tworzywa sztuczne, papier, metal, odpady wielomateriałowe - na trzydzieści osób pojemniki/worki co najmniej dwa o pojemności 240 l;

3) dla pozostałych nieruchomości tj.:

a) w odniesieniu do szkół i przedszkoli -

- pojemniki/worki do segregacji odpadów (dot. frakcji suchej oraz szkła) na każdy rodzaj odpadów: do 5 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności 30 l, do 10 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60 l, do 15 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 90 l, natomiast do 20 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 120 l;

- pojemniki/worki na odpady ulegające biodegradacji i zielone do 10 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 20 osób pojemnik o pojemności co najmniej 60 l;

b) w odniesieniu do lokali handlowych:

- pojemniki/worki do segregacji odpadów (dot. frakcji suchej oraz szkła) na każdy rodzaj odpadów: do 5 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 10 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60 l;

- pojemniki/worki na odpady ulegajace biodegradacji i zielone (dot. frakcji mokrej) do 10 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 20 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60l;

c) w odniesieniu do lokali gastronomicznych:

- pojemniki/worki do segregacji odpadów (dot. frakcji suchej oraz szkła) na każdy rodzaj odpadów: do 5 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 10 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60 l;

- pojemniki/worki na odpady ulegajace biodegradacji i zielone (dot. frakcji mokrej) do 10 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 20 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60l;

d) w odniesieniu do zakładów pracy:

- pojemniki/worki do segregacji odpadów (dot. frakcji suchej oraz szkła) na każdy rodzaj odpadów: do 5 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 10 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60 l;

- pojemniki/worki na odpady ulegajace biodegradacji i zielone (dot. frakcji mokrej) do 10 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 20 osób pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60l;

e) w odniesieniu do ogródków działkowych:

- pojemniki/worki do segregacji odpadów (dot. frakcji suchej oraz szkła) na każdy rodzaj odpadów: do 5 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 30 l, do 10 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności co najmniej 60 l;

- pojemniki/worki na odpady ulegające biodegradacji i zielone (dot. frakcji mokrej) do 10 osób co najmniej jeden pojemnik/worek o pojemności 120 l

4. W odniesieniu do nieruchomości innych niż wymienione w ust. 2 i 3 minimalna pojemność pojemnika wynosi 60 l.

§ 7. 1. Pojemniki lub worki powinny być szczelne, trwałe i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.

2. Pojemniki lub worki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu dostępnym dla podmiotu uprawnionego odbierającego odpady bez konieczności wejścia na teren nieruchomości.

§ 8. 1. Tereny przeznaczone do użytku publicznego, w szczególności takie jak: chodniki, przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw powinny być wyposażone przez ich właścicieli w kosze uliczne o pojemności od 10 l.

2. Kosze uliczne, o których mowa w ust. 1 powinny być:

1) rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników;

2) ustawione w miejscach, które nie powodują zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie przez firmę wywozową;

3) rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób;

4) zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;

5) systematycznie opróżniane, nie dopuszczając do ich przepełnienia,

6) utrzymane w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 9. Pojemniki lub worki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję. Dezynfekcja pojemników dwa razy w roku, w okresie letnim od maja do września powinna się odbywać co najmniej raz w miesiącu.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 10. 1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych:

1) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone - mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji, kompostowane w przydomowych kompostownikach, w pozostałych przypadkach odpady ulegające biodegradacji odbierane są co najmniej raz w miesiącu, w miesiącach od grudnia do marca dopuszcza się odbiór odpadów co drugi miesiąc;

2) odpady selektywnie zbierane ujęte w § 3 ust. 1 pkt 1 lit a-e- odbierane są co najmniej raz na miesiąc;

3) odpady zmieszane - odbierane są co najmniej raz na miesiąc, w miesiącach od grudnia do marca dopuszcza się odbiór odpadów co drugi miesiąc;

4) przeterminowane leki i chemikalia należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz dostarczać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

5) zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych oraz dostarczać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie zbierany i odbierany dwa razy w roku  po dostarczeniu przez właściciela nieruchomości do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

7) zużyte opony z gospodarstw domowych będą zbierane i odbierane dwa razy w roku  po dostarczeniu przez właściciela nieruchomości do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

8) meble oraz inne odpady wielkogabarytowe będą zbierane i odbierane dwa razy w roku  po dostarczeniu przez właściciela nieruchomości do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

9) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, niewymagających uzyskania zezwoleń wymaganych przez przepisy odrębne, w tym również gruz będą odbierane od właścicieli nieruchomości dwa razy w roku. Właściciel nieruchomości może także dostarczać w/w odpady do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

2. Harmonogram odbioru odpadów komunalnych o których mowa w ust.1 zostanie podany do publicznej wiadomości mieszkańców gminy w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.

3. W każdym czasie, za odpowiednią opłatą, właściciel nieruchomości może zamówić odbiór odpadów budowlanych i rozbiórkowych, które powstały w wyniku prowadzonych prac wymagających uzyskania odpowiednich zezwoleń wynikających z przepisów prawa, w szczególności prawo budowlane, bezpośrednio z miejsca przez niego wskazanego.

4. Właściciele nieruchomości, na terenach, gdzie prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi itp.) zobowiązani są w okresie letnim do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

5. Popiół z nieruchomości zamieszkałych będzie zbierany w pojemniku na odpady zmieszane i odbierany zgodnie z częstotliwością przewidzianą dla odpadów zmieszanych.

§ 11. 1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego (z zastrzeżeniem  zapisów pkt 5 - 7:

1) odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej
raz na miesiąc;

2) odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz na miesiąc;

3) odpady ulegające biodegradacji - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz na miesiąc

4) pozostałe rodzaje odpadów -odbiór jak w § 10 pkt. 4-9.

5) z powierzchni leśnej  lasów  państwowych i pasów drogowych dróg publicznych - odbierane  są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w kwartale z pojemnika 1 100 l oprócz kwartału zimowego

6) z powierzchni cmentarzy - odbierane  są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w kwartale z pojemnika 1 100 l;

7) z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, w tym z dróg - usuwanie odpadów, odśnieżanie, usuwanie śliskości przez zarządców terenów w terminach gwarantujących codzienną czystość, porządek i brak śliskości.

§ 12. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością niedopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, wynikającą z jego instrukcji eksploatacji, co najmniej raz na dwa miesiące.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. 1.               Właściciele nieruchomości powinni podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:

1)               unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania;

2)               kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań;

3)               kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych.

2.               Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:

1)               zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

2)               promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych;

3)               upowszechnianie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

§ 14. Odpady komunalne niesegregowane (zmieszane), odpady zielone, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz odpady selektywnie zebrane z terenu Gminy Nowy Duninów mają być przekazywane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady zgodnie z przepisami uchwały Nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 - 2017 z uwzględnieniem lat 2018 - 2023.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 15. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są zapewnić stały i skuteczny dozór nad tymi zwierzętami.

3. W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzanie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.

4. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są obowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w obiektach oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 16. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako wyłączone z produkcji rolniczej .

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, ogrody działkowe.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2013r., poz.1409 z późn. zm.)

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona;

3) utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie będzie sprawiało uciążliwości sąsiadom i będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości;

4) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są dodatkowo:

1) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 17. 1. Deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane obiektami użyteczności publicznej,

2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno - spożywczych,

3) zabudowane obiektami, w których prowadzona jest hodowla zwierząt,

4) mieszkaniowej zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej.

5) Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonana w każdym roku w terminie od 01 marca do 30 października oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.

6) Termin przeprowadzenia powszechnej deratyzacji podaje wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie przez sołtysów na tablicach ogłoszeń w poszczególnych sołectwach oraz w miejscach ogólnodostępnych tj. Urząd Gminy, placówki handlowe itp.

7) W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Rada Gminy w uzgodnieniu z Państwo,0 wym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi termin jej przeprowadzenia.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Nowy Duninów.

§ 19. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca Uchwała Nr 152/XX/12 Rady Gminy Nowy Duninów z dnia 19 grudnia 2012r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Nowy Duninów

§ 20. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Andrzej Pietrzak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00