Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2014 poz. 1125

Sprawozdanie Starosty Legionowskiego

z dnia 31 stycznia 2014r.

w sprawie działalności „Komisji Bezpieczeństwa i Porządku” za rok 2013

Na podstawie art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595 - t.j.), składam Radzie Powiatu w Legionowie sprawozdanie z działalności „Komisji Bezpieczeństwa i Porządku” (zwanej w dalszej części Komisją) za 2013 rok.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Legionowskim działała na podstawie:art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595 - tekst jednolity), zarządzenia Nr 8 Starosty Legionowskiego z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie powołania i ustalenia składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Powiecie Legionowskim;

Do podstawowych zadań i kompetencji Komisji (określonych w art. 38a ust. 2 ww. ustawy) należy m.in.:

- ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie Powiatu;

- opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie Powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- wspomaganie realizacji Powiatowego Programu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego oraz Ochrony Obywateli i Zapobiegania Przestępczości w Powiecie Legionowskim na lata 2011 - 2016 (przyjęty uchwałą Nr 43/IV/2011 Rady Powiatu w Legionowie z dnia 24 lutego 2011 r.) oraz stanowiący dokument wykonawczy do w/w programu, powiatowy program „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014” (przyjęty uchwałą Nr 56/2011 Zarządu Powiatu w Legionowie z dnia 10 maja 2011 r.);

- opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji, powiatowych służb, inspekcji i straży (pożarnych, miejskich, gminnych) oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie Powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa wyżej.

W skład Komisji wchodzą: Starosta, przedstawiciele Rady Powiatu, Policji, Prokuratury oraz osoby reprezentujące samorząd gminny, organizacje pozarządowe i przedstawiciele powiatowych służb, inspekcji, straży i innych organów administracji publicznej, wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Zgodnie z wyżej wymienionym zarządzeniem Starosty Legionowskiego w sprawie powołania i ustalenia składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Powiecie Legionowskim, aktualny skład osobowy Komisji przedstawia się następująco:

Przewodniczący Komisji Jan Grabiec - Starosta Legionowski.

Członkowie:

- Mirosław Kadoradny delegowany przez Radę Powiatu;

- Sławomir Osiwałaradny delegowany przez Radę Powiatu;

- Agata Zaklika- Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Spraw Społecznych Rady Miasta Legionowo;

- Dorota Świątko- Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa Publicznego Rady Gminy Jabłonna;

- Anna Kaczmarek- Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;

- Ireneusz Ważny- Prokurator Rejonowy w Legionowie, wskazany przez Prokuratora Okręgowego w Warszawie;

- kom.Artur Cegiełka- Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Legionowie;

- nadkom.Grzegorz Kaczmarek- Naczelnik Wydziału Prewencji, delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Legionowie;

Osoby z głosem doradczym w pracach Komisji:

- Adam Nadworski- Z-ca Komendanta Straży Miejskiej w Legionowie;

- Katarzyna Greśkiewicz- Kierownik Referatu Spraw Obronnych i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Gminy Wieliszew;

- st. KPt.Grzegorz Jakubowski- funkcjonariusz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej;

Joanna Mizerska- Komendant Straży Gminnej w Nieporęcie;

- Cezary Tudek- Komendant Straży Miejskiej w Serocku.

W roku sprawozdawczym odbyło się jedno posiedzenie Komisji.

W dniu 10 maja 2013 r. odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w Powiecie Legionowskim, którego przedmiotem były zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na terenie Powiatu ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży w okresie letnim, bezpieczeństwa na wodach Jeziora Zegrzyńskiego oraz planowanych inwestycjach na terenie powiatu.

Posiedzenie Komisji miało na celu podjęcie działań związanych z ustaleniem najistotniejszych problemów dotyczących bezpieczeństwa na terenie Powiatu Legionowskiego w 2013 r. oraz określenie sposobów działania podmiotów uczestniczących w realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa mieszkańcom i turystom przebywającym na terenie Powiatu Legionowskiego. W oparciu o powiatowy program „Bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony obywateli i zapobiegania przestępczości na lata 2011 - 2016” oraz dokument wykonawczy programu „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014” i wytyczne Wojewody Mazowieckiego, kontynuowano i koordynowano współpracę oraz współdziałanie pomiędzy Komendą Powiatową Policji w Legionowie, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie, Strażami Miejskimi i Gminnymi, WOPR - em, Sanepidem oraz Żandarmerią Wojskową.

W 2013 r. Komisja wspierała działania realizowane przez Starostę, w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadania określone w ustawach w zakresie bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na obszarze Powiatu Legionowskiego.

Wg Komendy Powiatowej Policji w Legionowieprzy ocenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego do podstawowych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo w roku 2013 na podległym terenie należy zaliczyć:

- bezpośrednią bliskość Warszawy;

·              rozległy teren rekreacyjny wokół Jeziora Zegrzyńskiego:

·              ponad 30 tysięcy działek letniskowych, około 50 ośrodków wypoczynkowych;

·              150 tysięcy osób wypoczywających w sezonie letnim;

·              rozbudowę miasta Legionowa oraz pozostałych gmin powiatu legionowskiego, gdzie diametralnie zwiększa się liczba placówek użyteczności publicznej, lokali gastronomicznych, sklepów całodobowych, pubów, dyskotek;

·              przebieganie przez rejon podległy dróg: krajowej nr 61 oraz wojewódzkiej nr 633, będących trasami wyjazdowymi z Warszawy na Mazury.

W 2013 roku Wydział Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Legionowie zajmował się na podległym terenie ochroną bezpieczeństwa obywateli oraz utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także zapewnieniem spokoju w miejscach publicznych jak również inicjowaniem i organizowaniem działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z zainteresowanymi organami państwowymi, samorządami i organizacjami społecznymi.

Do zadań Wydziału Prewencji należały między innymi:

- analiza i ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;

- organizowanie i kontrolowanie służb prewencji;

- nadzorowanie działań dzielnicowych w rewirach;

- współpraca z samorządem, administracją rządową oraz organizacjami społecznymi w zakresie zapobiegania przestępczości nieletnich i patologiom społecznym;

- nadzór nad sprawami w postępowaniach o wykroczenia, działania związane z zabezpieczeniem zgromadzeń, imprez masowych, klęsk żywiołowych i ważnych osobistości.

W Wydziale Prewencji zadania te wykonują policjanci, dzielnicowi, patrolowi oraz specjaliści zespołu d/s nieletnich i patologii.

Zespół ds. Nieletnich i Patologii w 2013 roku realizował następujące zadania:

- prawidłowe załatwianie spraw nieletnich i dobór odpowiednich form oddziaływania prewencyjnego;

- przygotowywanie materiałów i informacji popularyzujących pracę Policji na rzecz dzieci i młodzieży;

- utrzymywanie stałego kontaktu z sądami rodzinnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się problematyką dzieci;

- uczestniczenie w pracach zespołów, komisji, których działalność ma na celu skoordynowanie działań na rzecz profilaktyki i resocjalizacji nieletnich;

- uczestniczenie w spotkaniach z młodzieżą, rodzicami, opiekunami prawnymi, pedagogami celem omawiania istotnych aspektów dotyczących problematyki związanej z demoralizacją, przestępczością i zjawiskami patologicznymi wśród nieletnich;

- prowadzenie bezpośredniej pracy rozpoznawczej i profilaktycznej w środowisku nieletnich zdemoralizowanych;

- opracowywanie analiz dotyczących nieletnich, przestępczości i innych zjawisk patologicznych wśród nieletnich.

              Wydział Ruchu Drogowegoto wyspecjalizowana komórka Policji, która zajmuje się kontrolą ruchu drogowego, jego nadzorem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach. Policjanci Ruchu drogowego to funkcjonariusze, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenia dla policjantów ruchu drogowego uprawniające ich do:

- kierowania ruchem drogowym (w tym na skrzyżowaniach);

- kontroli stanu technicznego pojazdów silnikowych

- obsługi urządzeń kontrolno-pomiarowych.

              Zadania podejmowane przez Wydział Ruchu Drogowego:

- analizowanie stanu bezpieczeństwa, porządku i płynności ruchu na drogach publicznych w Powiecie, badanie przyczyn i okoliczności powstawania zdarzeń drogowych;

- współdziałanie i organizowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym z innymi organizacjami i instytucjami takimi jak: Zarządy Dróg Miejskich, Powiatowych i Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe, Urząd Miejski, Urząd Gminy, Inspekcja Transportu Drogowego, służby ratownicze;

- planowanie i organizowanie działań kontrolno-represyjnych, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg;

- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Policji w sprawach ujawniania i zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej, a w szczególności przestępczości samochodowej;

- organizowanie i realizowanie pilotaży transportów ponadnormatywnych oraz prowadzenie pilotaży pojazdów objętych szczególną ochroną;

- inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, poprzez organizowanie spotkań, pogadanek, konkursów, przygotowań do egzaminów na kartę rowerową lub motorowerową, a także współpracę ze środkami masowego przekazu (prasa, radio, telewizja);

- prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym oraz uczestniczenie w charakterze oskarżycieli publicznych przed Sądami I i II instancji;

- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji drogowych oraz ewidencji kierujących pojazdami, popełniających przestępstwa lub wykroczenia drogowe podlegające rejestracji;

- zabezpieczenie imprez na drogach, które wykorzystywane są w sposób szczególny - rajdy samochodowe, wyścigi kolarskie, biegi uliczne, przemarsze itp.

Współpraca dzielnicowych z instytucjami pozarządowymi w zakresie przemocy w rodzinie i problemu bezdomności tj. spółdzielniami mieszkaniowymi, ośrodkiem pomocy społecznej, noclegowniami, domami dziennego pobytu, szkołami i innymi placówkami kulturalno-oświatowymi na terenie Powiatu.

Współpraca z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie w 2013 roku, wzorem lat ubiegłych, skierowana była na wymianę wspólnych doświadczeń oraz nowych rozwiązań w zakresie szeroko rozumianej profilaktyki społecznej.

              Komenda Powiatowa Policji w Legionowie zabezpieczała, wraz z innymi służbami, 62 imprezy, w tym 39 imprez zarejestrowanych jako masowe. W wyniku przeprowadzonych kontroli punktów sprzedaży wyrobów alkoholowych i tytoniowych wszczęto 5 postępowań, w wyniku których ujawniono popełnienie 6 przestępstw. Funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego KPP Legionowo skontrolowali 214 autokarów, z czego 3 z nich nie dopuścili do dalszego ruchu, zatrzymując kierowcom dowody rejestracyjne i nakładając mandaty karne. Ponadto regularnie przeprowadzano kontrole pojazdów poruszających się w granicach Powiatu. W wyniku kontroli zatrzymano 879 dowodów rejestracyjnych, w związku ze złym stanem technicznym pojazdów lub brakiem aktualnych badań technicznych.

              W ocenie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowiena terenie Powiatu występują następujące źródła zagrożeń:

- Wodociąg Północny - zgodnie z ustawą o ochronnie środowiska został uznany za zakład o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z powodu magazynowania chloru. W wyniku planowych działań zakładu, systematyczne zmniejsza się jego ilość i aktualnie wynosi około 9 ton chloru;

- tłocznie gazu w Rembelszczyźnie, gdzie oprócz tłoczonego gazu składowany jest również KWas solny;

- Skoga Polska Sp. z o. o. zakład w Stanisławowie, w którym magazynuje się około 1,5 tony amoniaku;

- przewożenie odpadów promieniotwórczych z Instytutu Badań Jądrowych w Świerku do m. Różan, trasą z Marek przez Nieporęt, Zegrze, Serock, Wierzbicę w kierunku Pułtuska;

- rurociągi gazowe: Radzymin - Płock, Rembelszczyzna - Zegrze, Nieporęt - Poddębie, Nieporęt - Okunin oraz Rembelszczyzna - Buchnik;

- ropociąg Wólka Radzymińska - Orzechów oraz rurociąg benzynowy Choszczówka - Wólka Radzymińska;

- stacje benzynowe i stacje tankowania gazem propan - butan;

- katastrofy i awarie środków transportu kolejowego i drogowego.

Na terenie Powiatu istnieje możliwość wystąpienia zagrożenia powodziowego, spowodowanego zatorami lodowymi na Wiśle, Narwi i Bugu oraz katastrofalnego zatopienia w wyniku uszkodzenia zapory Zalewu Zegrzyńskiego, poprzez zniszczenie jednej części zapory czołowej w m. Dębe lub zapór bocznych lewego brzegu w połączeniu z falą stulecia na Wiśle. W wyniku zatorów lodowych zagrożenie powodziowe może wystąpić na terenie Gmin Jabłonna, Serock, natomiast katastrofalne zatopienie może wystąpić głównie na terenie Gminy Wieliszew oraz m. Zegrze Płd., Białobrzegi i Rynia w Gminie Nieporęt. Najgroźniejsze dla bezpieczeństwa mieszkańców byłoby wystąpienie obu zjawisk jednocześnie.

W zakresie kontrolno-rozpoznawczym KP PSP w roku 2013 realizowała:

- kontrole podstawowe i sprawdzające w obiektach budowlanych wyznaczonych do kontroli w 2013 roku, wg „Rocznego planu czynności kontrolno-rozpoznawczych prowadzonych na terenie powiatu legionowskiego na 2013 rok”;

- kontrole w obiektach pomocy społecznej w celu sprawdzenia bezpieczeństwa pożarowego tych obiektów;

- uczestniczyła na bieżąco w pracach mających na celu aktualizację Powiatowego Planu Ratowniczego oraz Planów Reagowania Kryzysowego.

              Działania określone w harmonogramie kontroli na 2013 r., skierowane zostały na następujące grupy obiektów:

- obiekty mieszkalne wielorodzinne w szczególności socjalne;

- obiekty użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego (hotele, domy wczasowe, pensjonaty), ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w latach ubiegłych;

- obiekty wskazane do kontroli przez KW PSP w Warszawie (m.in.; obiekty wyznaczone do zimowego i letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, kontrole drogowe przewozu materiałów niebezpiecznych etc.);

- obiekty przemysłowe (produkcyjne i magazynowe), oraz instalacje technologiczne poza budynkami;

- obiekty magazynowe, hurtownie i punkty sprzedaży detalicznej wyrobów pirotechnicznych;

- obiekty nowobudowane i modernizowane - w zakresie zgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiektach z wymogami obowiązujących przepisów przeciwpożarowych, zawartych w projektach budowlanych.

              Prowadzono działalność edukacyjno-szkoleniową w zakresie edukacji przeciwpożarowej skierowaną głównie do młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym.

             

              Straż Miejska w Legionowiewspółpracuje z Komendą Powiatową Policji w Legionowie. Na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Prezydentem Miasta Legionowo, a Komendantem Powiatowym Policji w Legionowie do pracy z Policją zostało oddelegowanych na stałe 4 strażników, którzy pełnili służbę w patrolach mieszanych wraz z policjantami.

              Straż Miejska zarówno samodzielnie, jak i wspólnie z Policją brała udział w zabezpieczeniu następujących wydarzeń:

- meczy;

- imprez kulturalno-rozrywkowych;

- imprez religijnych;

a także kolizji i wypadków drogowych.

              Ponadto kontrolowano place zabaw oraz tereny przyszkolne, targowisko miejskie oraz miejsca gromadzenia się elementu chuligańskiego. Ogółem strażnicy udzielili 9 367 pouczeń, wystawili 1 469 mandatów karnych i skierowali do Sądu Rejonowego w Legionowie 180 wniosków o ukaranie.

              W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Legionowie” zorganizowano następujące szkolenia:

- w przedszkolach oraz w szkołach podstawowych - bezpieczeństwo na drodze, bezpieczne wakacje, bezpieczne ferie;

- w gimnazjach - odpowiedzialność prawna nieletnich.

              Oprócz w/w działań, Straż Miejska organizowała różnego rodzaju konkursy plastyczne oraz z wiedzy z zakresu bezpieczeństwa. Dla szkół podstawowych i gimnazjów zakupiono filmy profilaktyczne pt. „Asertywność”. Przeprowadzono ponadto 3 bezpłatne kursy samoobrony dla kobiet, zaś w ramach jednej z imprez plenerowych, zorganizowano bezpłatny przegląd stanu technicznego rowerów oraz rozdawano elementy odblaskowe.

              Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legionowie, działając na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 212 poz. 1263 - t.j.) przeprowadzał kontrole na podstawie wykazu zarejestrowanego w elektronicznej bazie wypoczynku, utworzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, organizowanego na terenie powiatu legionowskiego oraz na podstawie zgłoszeń do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Legionowie.

              Kontrole przeprowadzano pod kątem oceny warunków sanitarno-higienicznych i technicznych, których zakres obejmował następujące zagadnienia:

- budynek i jego wyposażenie techniczne,

- mikroklimat pomieszczeń;

- pomieszczenia mieszkalne;

- pomieszczenia sanitarne;

- pomieszczenia porządkowe;

- opiekę medyczną;

- system pierwszej pomocy;

- pokoje chorych;

- stan zdrowia uczestników;

- żywienie uczestników wypoczynku;

- warunki do uprawiania sportu i rekreacji;

- teren obiektu wypoczynku;

- gromadzenie odpadów stałych;

- dostępu do kąpieliska oraz przestrzegania zakazu palenia tytoniu.

              Prowadzone działania kontrolne uwzględniały również zapewnienie bezpieczeństwa nad kąpieliskami, w tym nadzór nad odpowiednim oznakowaniem kąpielisk i kontrole jakości wody (pobór wody do badań). W oparciu o wyniki badań prowadzonych w miesiącach letnich 2013 r. wód Jeziora Zegrzyńskiego, na bieżąco informowano o dopuszczeniu kąpielisk do kąpieli, poprzez wydawanie komunikatów. Obiekty, w których zorganizowano wypoczynek zapewniły uczestnikom odpowiednie warunki sanitarno-higieniczne. Opiekę nad uczestnikami wypoczynku sprawował wykwalifikowany personel pedagogiczny, posiadający również stosowną dokumentację medyczną. W czasie prowadzonych kontroli nie stwierdzono poważnych nieprawidłowości, drobne uchybienia usuwane były na bieżąco.

Wg Powiatowego Urzędu Pracy w Legionowienastąpił wzrost ilości bezrobotnych z 4592 w 2012 r. do 5051 w 2013 r. we wszystkich kategoriach pozostających bez pracy. Powyższe jest m.in. konsekwencją sytuacji ekonomicznej kraju, w tym również lokalnego rynku pracy, pomimo realizacji przez urząd programów aktywizujących finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny. Potwierdza to wzrost liczby bezrobotnych kobiet z 2164 w 2012 r. do 2378 w 2013 r. i mężczyzn z 2428 w 2012 r. do 2673 w 2013 r.

Bardzo dobrze układała się współpraca i współdziałanieLegionowskiego WOPR-u z Komisariatem Policji Rzecznej w Warszawie - Ogniwo III - Nieporęt, co miało istotny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa osób korzystających z akwenu Jeziora Zegrzyńskiego.

              Działania podejmowane w ramach programu „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim” oraz sposoby ich realizacji:

- edukacja dzieci i młodzieży w zakresie zasad udzielania pierwszej pomocy w przypadku zdarzeń najczęściej występujących w czasie korzystania z plaży i wód Zalewu Zegrzyńskiego, nauka pływania;

- przeciwdziałanie kłusownictwu, spożywaniu alkoholu na wodzie, kradzieży sprzętu wodnego;

- zwiększenie ilości patroli pieszych, szczególnie w miejscach biwakowania oraz plaż niestrzeżonych;

- zabezpieczenie kąpielisk przez służby (LWOPR, funkcjonariuszy Komisariatu Policji Rzecznej w Nieporęcie);

- organizowanie konkursów dla dzieci i młodzieży;

- umieszczanie informacji w internecie oraz lokalnych mediach;

- akcja skierowana do dzieci i młodzieży pod nazwą „Bezpiecznie na wodzie i lądzie z Kapitanem Wyderką”.

              Zestawienie działań ratowniczych przeprowadzonych przez LWOPR w 2013 r. oraz zdarzeń:

- liczba i rodzaj podejmowanych działań:

·              akcja ratunkowa i poszukiwawcza: 237;

·              akcja techniczna: 53;

liczba osób, którym udzielono pomocy: 53;

·              liczba zgonów na wodach Jeziora Zegrzyńskiego: 3.

              Działania w zakresie profilaktyki i edukacji w formie spotkań edukacyjno-prewencyjnych dla młodzieży prowadzonych w bazie LWOPR w Zegrzu i/lub w placówkach oświatowych:

- Bezpieczne Dziecko na Lodzie (6 spotkań, 120 osób przeszkolonych);

- Bezpiecznie nad wodą (27 spotkań, 778 osób przeszkolonych);

- Bezpieczne wakacje nad wodą (zajęcia z zakresu ratownictwa wodnego, bezpieczeństwa nad wodą i bezpieczeństwa żeglugi, 9 spotkań po ok. 2 godziny, 150 osób przeszkolonych);

- „Warsztaty dla młodzieży z zakresu kształtowania postawy proekologicznej w celu ochrony wód Jeziora Zegrzyńskiego i terenów przyległych oraz organizmów tam żyjących” (8 spotkań, szkolenia teoretyczne i praktyczne, jak np. kurs udzielania pierwszej pomocy);

- Program edukacyjny z zakresu ratownictwa wodnego dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej z terenu Powiatu Legionowskiego i sąsiednich powiatów (zajęcia edukacyjno-treningowe, 55 osób przeszkolonych).

Inne działania prewencyjne:

- umieszczanie plakatów informacyjnych „Ostrożnie na lodzie” w miejscach uczęszczanych przez młodzież i turystów w okresie zimowym.

Inne działania:

- udział w ćwiczeniu ratowniczym PK. „ZEGRZE 50”;

              W KWestii zapewnienia bezpieczeństwa nad Jeziorem Zegrzyńskim współpracowały ze sobą takie podmioty, jak: LWOPR, Komisariat Policji Rzecznej w Nieporęcie, lokalne komisariaty Policji oraz Straże Gminne z Nieporętu i Serocka.

              WGminie Miejskiej Legionowoprzeznaczono 50 000 na służby ponadnormatywne Policji; ponadto Urząd Miasta wsparł zakup średniego uterenowionego samochodu gaśniczego w kwocie 60 750,00 zł dla KP PSP oraz udzielił dotacji celowej dla OSP w Legionowie w wysokości 130 997,81 zł.

              W Legionowie placówki oświatowe zorganizowały dużą liczbę zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży. Poszczególne parafie, ZHP oraz Centrum Pomocy Pedagogiczno-Psychologicznej zorganizowały natomiast programy profilaktyczne połączone z wyjazdami, zaś Urząd Miasta Legionowo zapewnił bezpłatne kolonie dla 50 dzieci w Mikoszewie.

              W ramach inwestycji, które przyczyniły się do podniesienia bezpieczeństwa należy wspomnieć o przebudowie fragmentu ul. Projektowanej i ul. Narutowicza, Grudzie, Prymasowskiej, Listopadowej, Polankowej. Wybudowano ścieżkę rowerową w ciągu ul. Kolejowej, oraz przebudowano oświetlenie na osiedlu przy ul. Piaskowej. Innymi działaniami w tej KWestii jest budowa czwartego budynku socjalnego przy ul. POW.

              WGminie Wieliszewprzeprowadzono szereg przedsięwzięć mających na celu podniesienie bezpieczeństwa publicznego. Urząd Gminy Wieliszew dofinansował służby ponadnormatywne Policji, co pozwoliło zwiększyć liczbę patroli w rejonie zbiorników wodnych oraz zwyczajowego przebywania młodzieży. Dzielnicowi przeprowadzali pogadanki z dziećmi i młodzieżą na temat bezpieczeństwa podczas wypoczynku letniego i zimowego. Oprócz tego, Gmina, wraz z Zarządem Powiatowym OSP zorganizowała dla 17 dzieci z młodszych drużyn pożarniczych obóz szkoleniowo-wypoczynkowy w Lidzbarku Welskim. Ponadto przeprowadzono ponadto ćwiczenia z zakresu ratownictwa. Gminne Jednostki OSP wraz z Policją zabezpieczały wszystkie lokalne imprezy i festyny. Na wielu z takich imprez przeprowadzono konkursy i zabawy dla dzieci pogłębiające wiedzę z zakresu pożarnictwa. W kwestii inwestycji drogowych mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa, uzupełniono projekty stałej organizacji ruchu i montowano progi zwalniające.

              WGminie Nieporętzawarto porozumienie pomiędzy Urzędem Gminy, a Policją (Komisariatem Policji) w sprawie dyżurów ponadnormatywnych pełnionych przez policjantów wraz ze Strażą Gminną (zrealizowano 800 osobogodzin na KWotę 20 000 zł). Siły lokalnych służb zostały wsparte funkcjonariuszami wydziału prewencji Komendy Stołecznej Policji.

Przeprowadzano kontrole pod kątem:

- placówek handlowych ze sprzedażą wyrobów alkoholowych i tytoniowych, pod kątem ujawniania przypadków naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym i nieletnim oraz wyrobów tytoniowych osobom nieletnim - nie stwierdzono przypadków naruszeń przepisów;

- uczestników ruchu drogowego zwłaszcza kierujących pojazdami jednośladowymi, pod kątem prawidłowości oświetlenia i trzeźwości,

- osoby w stanie nietrzeźwości, w tym stanowiące zagrożenie dla siebie i innych doprowadzano do miejsca ich zamieszkania lub osadzano do wytrzeźwienia w Policyjnej Izbie Zatrzymań lub Izbie Wytrzeźwień;

- placów zabaw, pod kątem określenia stanu technicznego urządzeń (zabawek) - stwierdzone niesprawności lub zniszczenia w stopniu zagrażającym bezpieczeństwu bawiących się dzieci, zostały niezwłocznie usunięte przez zarządców terenów;

- kontrolowano rejony gromadzenia się młodzieży pod kątem narkotyków;

- tereny leśne pod kątem zagrożenia pożarowego oraz przestrzegania czasowych obostrzeń dotyczących wstępu;

- funkcjonariusze Straży Gminnej zastosowali m.in. 398 pouczeń, ponadto nałożono grzywny w postaci mandatu karnego na 182 kierowców w stosunku do kierowców nieprzestrzegających przepisów ze szczególnym uwzględnieniem tras i dróg dojazdowych do miejsc letniego wypoczynku.

              Jednocześnie policjanci Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Legionowie dokonali w uzgodnieniu z Dyrektorami Szkół sprawdzenia 3 autokarów odwożących grupy wakacyjne z Gminy. W ramach poprawy bezpieczeństwa odbywają się KWartalne, a w razie potrzeby doraźne narady pomiędzy komendantem Komisariatu Policji w Nieporęcie, Komendantem Straży Gminnej, Kierownikiem Działu Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego i OC, Przewodniczącym komisji ochrony środowiska zdrowia i porządku publicznego na których uzgadniane są propozycje patrolowania terenów szczególnie zagrożonych w Gminie. Dla poprawy bezpieczeństwa w 2013 r. na terenie Gminy Nieporęt wybudowano 2000 mb chodników dla pieszych oraz 1000 mb dróg W okresie bezpośrednio przedwakacyjnym, dzielnicowi KP Nieporęt oraz strażnicy Straży Gminnej w Nieporęcie prowadzili w Gminnym Ośrodku Kultury oraz szkołach pogadanki dot. bezpiecznych zachowań w okresie wakacyjnym, a także informowali wskazując służby i instytucje do których można i należy zwrócić się w przypadku sytuacji zagrożenia. Zrealizowano spotkania z młodzieżą uczestnicząca w akcji Lato w mieście. Tematem budzącym ogólne zainteresowanie dzieci i młodzieży był temat „Zasady bezpiecznego zachowania nad wodą”.

              WGminie Jabłonnaprzeprowadzono inwestycje służące poprawie bezpieczeństwa. Należy do nich zaliczyć budowę oświetlenia przy ulicach: Klonowej w Bożej Woli, Żwirowej w Trzcianach, Spacerowej, w Chotomowie, Lipowej w Dąbrowie Chotomowskiej, Muzycznej w Skierdach. Zainstalowano ponadto oświetlenie przy chodniku wzdłuż drogi nr 630 oraz przy nowo wybudowanym chodniku i parkingu przy ul. Złotej Renety w Jabłonnie. Oprócz tego wybudowano chodnik wzdłuż ul. Parkowej w Jabłonnie. Wybudowano ul. Promienną w Jabłonnie wraz z 2 progami zwalniającymi, wyremontowano powierzchnię ul. Leśnej w Jabłonnie, przebudowując przy tym istniejący próg zwalniający i dodając drugi.

              Funkcjonariusze Komisariatu Policji w Jabłonnie kilkukrotnie odbywali spotkania z dziećmi w szkołach podstawowych w ramach zajęć dotyczących bezpieczeństwa. We wrześniu uczestniczyli w działaniach „Bezpieczna droga do szkoły”. Kontrolowali ponadto kąpieliska nadwiślańskie w Jabłonnie i Trzcianach.

              WGminie Serockintensywnie promowano działania edukacyjne propagujące bezpieczne zachowanie w okresie letnim. Współorganizatorami zajęć dla dzieci i młodzieży byli między innymi funkcjonariusze CSP w Legionowie, Komisariatu Rzecznego Policji w Nieporęcie, ratownicy legionowskiego WOPR. Straż Miejska w Serocku przeprowadziła pilotażowe szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla 12 osób (zakres podstawowy) i 15 osób (zakres pediatryczny).

              Działania kontrolne służące podniesieniu bezpieczeństwa publicznego realizowane były wspólnie przez Komisariat Policji w Serocku, Straż Miejską w Serocku, PSP i LWOPR. Kontrole te obejmowały kąpielisko w Serocku oraz tzw. dzikie kąpieliska, place zabaw, boiska i trasy pieszo-rowerowe, a także miejsca sprzedaży alkoholu i papierosów. Zabezpieczano także, wraz z funkcjonariuszami Wydziału Prewencji KPP w Legionowie szereg imprez.

              Ponadto funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Legionowie kontrolowali pojazdy wywożące dzieci na wypoczynek.

              W zakresie inwestycji mających wpływ na bezpieczeństwo należy wymienić także budowę chodnika o dł. 1083 mb w ciągu drogi gminnej nr 180416W w Wierzbicy wraz ze zjazdami, przebudowę ulic: Czesława Miłosza w Serocku (położenie kostki brukowej i budowa 2 progów zwalniających), Juzistek w Zegrzu (remont 260 mb nawierzchni oraz budowa ronda w miejscu skrzyżowania z ul. Groszkowskiego), Pułku Radio w Zegrzu (w tym przebudowa jezdni bocznych, budowa chodników, miejsc parkingowych i oświetlenia).

              Jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, wspólnie z innymi podmiotami (np. OSP, oświatą) oraz poszczególne parafie organizowały kolonie obozy i wyjazdy dla dzieci i młodzieży.

              Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przeprowadzał niezależnie od różnych sezonowych akcji, kontrole oraz przeglądy pod względem stanu technicznego placów zabaw, gminnych ośrodków kultury, gminnych centrów sportu i rekreacji, szkół, hal sportowych, przedszkoli, ośrodków przewidzianych na zorganizowany letni i zimowy wypoczynek dzieci i młodzieży, hoteli, domów wypoczynkowych, restauracji i zajazdów, sklepów, zakładów opieki zdrowotnej, zakładów pracy i magazynów na terenie Powiatu. Dwukrotnie w ciągu roku sprawdzany był stan techniczny obiektów wielkopowierzchniowych.

Mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom jak i turystom odwiedzającym Powiat Legionowski, samorządy lokalne podjęły stosowne w tym zakresie działania w oparciu o Powiatowy Program „Bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony obywateli i zapobiegania przestępczości dla Powiatu Legionowskiego na lata 2011 - 2016” oraz stanowiący dokument wykonawczy do w/w programu, powiatowy program „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014”. Program ma za zadanie poszukiwanie i wdrażanie skutecznych form i metod profilaktycznych w kierunku zapobiegania przestępczości, wzrostu poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, przełamaniu bariery strachu, a w konsekwencji stworzeniu bezpiecznych miast, gmin, wsi i osiedli. Wyżej wymieniony „Program” adresowany jest do wszystkich mieszkańców, podmiotów gospodarczych i instytucji publicznych. Jest on oparty na stałym i partnerskim współdziałaniu służb, inspekcji, straży i samorządów lokalnych ze społeczeństwem i innymi podmiotami mogącymi mieć istotny wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa osób znajdujących się na terenie Powiatu, co będzie głównym zadaniem w 2014 roku prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Przedstawione powyżej informacje wyczerpują zakres spraw, którymi zajmowała się Komisja w 2013 roku.

Starosta


Jan Grabiec

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00