Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2014 poz. 1036

Sprawozdanie Starosty Płońskiego

z dnia 29 stycznia 2014r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Płońskiego za 2013 rok

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Płońskiego w obecnym składzie została powołana przez Starostę Płońskiego Zarządzeniem Nr 5/2011 z dnia 3 lutego 2011r.

W 2013 roku Komisja pracowała w składzie:

Przewodniczący Komisji - Starosta Płoński - Jan Mączewski,

Zastępca Przewodniczącego Komisji - Tadeusz Ignał.

Członkowie:

osoby delegowane przez Radę Powiatu:

- Brzeszkiewicz Cezary,

- Grodkiewicz Elżbieta,

osoby delegowane przez Komendanta Powiatowego Policji:

- Olewniczak Robert,

- Dąmbrowski  Piotr,

osoby delegowane przez Starostę Płońskiego:

- Osiński Dariusz Andrzej,

- Zielińska Jadwiga.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Płońskiego, zgodnie z art. 38a Ustawy o samorządzie powiatowym w 2013 roku monitorowała realizację zadań Starosty określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Działania Komisji w 2013 roku były ukierunkowane na:

· monitorowanie stanu realizacji działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i porządku publicznego określonych w „Programie zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego dla powiatu płońskiego na lata 2011-2013”,

· dokonywanie bieżącej oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

· monitorowanie realnych potrzeb mieszkańców powiatu w zakresie zwiększenia poczucia bezpieczeństwa w miejscach publicznych i miejscu zamieszkania.

W 2013 roku odbyły się dwa posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Płońskiego.

W pierwszym posiedzeniu Komisji, które odbyło się w dniu 20 marca 2013 roku uczestniczyli burmistrzowie i wójtowie (lub ich przedstawiciele) z jednostek samorządowych powiatu oraz Powiatowy Lekarz Weterynarii Zbigniew Rudnicki.

              Na tym posiedzeniu Komisja:

1) zapoznała się z informacją Komendanta Powiatowego Policji o aktualnym stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie płońskim,

2) przyjęła sprawozdanie z realizacji „Programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego dla powiatu płońskiego na lata 2011-2013” za 2012 rok,

3) zapoznała się z inicjatywami i działaniami samorządów lokalnych na rzecz wzrostu poczucia bezpieczeństwa mieszkańców,

4) przyjęła informację Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie realizacji „Programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt” w jednostkach samorządowych powiatu płońskiego,

5) zapoznała się z wnioskami z debat społecznych prowadzonych w 2012 roku.

AD. 1

              Krótką ocenę  aktualnego  stanu  bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie płońskim, w oparciu o dane statystyczne z ostatnich dwóch miesięcy, zaprezentował Pan Edward Pruszyński - I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Płońsku.

Referujący zaznaczył, że   pozytywnym przejawem wynikającym z analizy danych statystycznych  jest to, że w stosunku do roku ubiegłego przestępczość na terenie powiatu płońskiego zmniejszyła się o 20 procent, natomiast gorzej jest jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach powiatu. W tak krótkim okresie czasu od 1 stycznia do 18 marca 2013 roku miało miejsce 186 zdarzeń drogowych, a w  miesiącu  marcu w wypadkach drogowych   poniosły śmierć trzy osoby. Najczęstszą przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości jazdy do warunków drogowych oraz wymuszanie pierwszeństwa przejazdu. Ponadto duże zagrożenie na drogach stwarzają niechronieni uczestnicy ruchu drogowego: piesi  oraz rowerzyści i to na nich policjanci powinni zwracać szczególną uwagę.

AD. 2

Sprawozdanie z realizacji „Programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego dla powiatu płońskiego na lata 2011-2013” za 2012 rok przedstawił Pan Tadeusz Ignał -  Zastępca Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Podkreślił, że w 2012 roku na szczególną uwagę zasługują takie działania jak:

· udział słuchaczy( kursantów) z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie w patrolach prewencyjnych na terenie miast Płońsk i Raciąż,

· aktywizacja dzielnicowego, jako policjanta pierwszego kontaktu, który identyfikuje lokalne problemy bezpieczeństwa i porządku publicznego,

· zorganizowanie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie trzydniowego szkolenia dla rodzin zastępczych w ramach programu zapobiegania przemocy w rodzinie.

AD. 3

              Pan Romuald Woźniak - Wójt Gminy Załuski zapoznał członków Komisji z zagrożeniami bezpieczeństwa i porządku publicznego, które występują na terenie jego gminy.              

Zwrócił uwagę na:

- postępującą demoralizację młodzieży gimnazjalnej,

- zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym związane z zwiększającym się natężeniem ruchu na drodze krajowej nr 7 oraz łamanie zakazu ruchu pojazdów o tonażu ponadnormatywnym na drogach lokalnych.

Poinformował członków Komisji, że działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gminy zostały określone w Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie gminy Załuski na lata 2007-2013”.

AD. 4

Pan Zbigniew Rudnicki - Powiatowy Lekarz Weterynarii przedstawił informację dotyczącą stanu realizacji „Programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w jednostkach samorządowych powiatu płońskiego. Zaznaczył, że nowelizacja ustawy z dnia 16 września 2011 r. , o zmianie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt nałożyła na gminy obowiązek opracowania „Programu” opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Opracowany przez gminy „Program” będzie zobowiązywał je do zapewnienia bezdomnym zwierzętom, znajdującym się na terenie gminy, miejsca w schronisku dla zwierząt. Ponadto w opracowanym przez siebie „Programie” gmina ma wskazać wysokość środków finansowych, które przeznaczy na jego realizację oraz sposób ich wydatkowania. Termin na opracowanie „Programu” upływa z dniem 31 marca, natomiast projekt tego „Programu” gminy powinny przekazać do zaopiniowania Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii najpóźniej do 1 lutego. Referujący podkreślił, że dotychczas na dwanaście gmin powiatu płońskiego projekty „programów” złożyło sześć gmin, z czego cztery zostały pozytywnie zaopiniowane. Zaznaczył, że nowelizacja ustawy nakłada na samorządy duże obciążenie finansowe i dobrym rozwiązaniem było by, aby wspólnie kilka gmin zawierało umowy ze schroniskami.

AD. 5

              Pan nadkomisarz Robert Olewniczak poinformował, że większość wniosków uczestników debat społecznych dotyczyła poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania.

              Obecni na posiedzeniu przedstawiciele samorządów lokalnych zobowiązali się do zorganizowania debat społecznych na terenie swoich gmin.

              Kolejne posiedzenie członków Komisji Bezpieczeństwa i Porządku z udziałem  przedstawicieli służb, inspekcji i straży odbyło się w dniu 25 czerwca 2013 roku.

              W posiedzeniu uczestniczyli również przedstawiciele burmistrzów miast Płońsk i Raciąż.

              Celem posiedzenia było uściślenie zadań służb, straży, inspekcji oraz organów samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia bezpiecznego wypoczynku dzieci i młodzieży w ramach akcji „Bezpieczne Wakacje 2013”.

Ustalono m.in., że:

· placówki zgłoszone przez Kuratorium Oświaty przeznaczone do letniego wypoczynku zostaną skontrolowane  przez przedstawicieli Powiatowej Stacji  Sanitarno-Epidemiologicznej, Powiatowego Inspektora  Nadzoru Budowlanego i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,

· KPP w Płońsku obejmie  nadzorem   akweny wodne oznaczone tablicami „czarny punkt”,

· będą przyjmowane zgłoszenia na wskazany nr telefonu dotyczące sprawdzania autokarów szkolnych pod względem technicznym oraz trzeźwości kierowców przed wyjazdami dzieci i młodzieży na wycieczki szkolne,

· funkcjonariusze KPP wspólnie z Gminnymi (Miejskimi) Komisjami Rozwiązywania Problemów Alkoholowych będą prowadzili wzmożone kontrole miejsc, w których zbiera się młodzież oraz sprzedawany jest alkohol m.in. sklepy, puby, parki, skwery i dyskoteki.

Członkowie Komisji zapoznali się również z informacją o przebiegu „Ogólnopolskiej Nocy Profilaktyki” na terenie powiatu płońskiego, którą przedstawiła Pani Iwona Pawłowska - rzecznik Komendanta Powiatowego Policji.

              Prowadzona w dniu 22 czerwca akcja „Ogólnopolska Noc Profilaktyki” spotkała się z szerokim zainteresowaniem młodzieży naszego powiatu.

Akcja została przeprowadzona z udziałem 11 jednostek samorządowych powiatu.

Członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku uczestniczyli w drugiej płońskiej debacie społecznej pn. „Bezpieczeństwo to nasza wspólna  sprawa”, poświęconej bezpieczeństwu na terenie powiatu, która odbyła się w dniu 5 grudnia w sali konferencyjnej na Poświętnem i wzięło w niej  udział około 160 osób.

Współorganizatorami debaty byli:  Starosta Płoński Jan Mączewski, Komendant Powiatowy Policji w Płońsku  insp. Dariusz Sady.

W debacie wzięli udział: Wojewoda Mazowiecki - Jacek Kozłowski, Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Policji - insp. Marek Świszcz, przedstawiciele poszczególnych służb, instytucji, lokalnych samorządów, mieszkańcy powiatu,  młodzież.

Debatę rozpoczął Komendant Powiatowy Policji insp. Dariusz Sady, który przedstawił w formie prezentacji:

· ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu płońskiego w 2013roku.

· stan realizacji wniosków pierwszej debaty społecznej, która odbyła się 9 listopada 2012 roku.

Uczestnicy debaty zgłosili wiele wniosków i postulatów, w większości dotyczących poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypełnili również  anonimową ankietę, której wyniki pozwolą ocenić poziom poczucia bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.

              Głównym zadaniem Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2014 roku będzie przygotowanie i przedstawienie do akceptacji Radzie Powiatu Płońskiego „Programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego dla powiatu płońskiego na lata 2014-2016”.

              Przed przystąpieniem do opracowania „Programu” Komisja Bezpieczeństwa i Porządku musi dokonać rzetelnej oceny stanu ochrony bezpieczeństwa mieszkańców i porządku publicznego na podstawie:

· informacji opracowanej przez Komendanta Powiatowego Policji;

· sprawozdań koordynatorów odpowiedzialnych za realizacje „Programu” w latach 2011-2013;

· wniosków z prowadzonych debat społecznych;

· informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w jednostkach samorządowych powiatu.

Starosta Płoński


Jan Mączewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00