Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 1741

Sprawozdanie Starosty Legionowskiego

z dnia 14 stycznia 2013r.

Z DZIAŁALNOŚCI "KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO" ZA ROK 2012

Na podstawie  art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) składam Radzie Powiatu w Legionowie sprawozdanie z działalności "Komisji Bezpieczeństwa i Porządku" (zwanej w dalszej części Komisją) za 2012 rok.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Legionowskim działała na podstawie:

- art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

- zarządzenia Nr 10/12 Starosty Legionowskiego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie powołania i ustalenia składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Powiecie Legionowskim;

Do podstawowych zadań i kompetencji Komisji (określonych w art. 38a ust. 2 ww. ustawy) należy m.in.:

- ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu;

- opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- wspomaganie realizacji Powiatowego Programu Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego oraz Ochrony Obywateli i Zapobiegania Przestępczości w Powiecie Legionowskim na lata 2011 - 2016 (przyjęty uchwałą Nr 43/IV/2011 Rady Powiatu w Legionowie z dnia 24 lutego 2011 r.) oraz stanowiący dokument wykonawczy do w/w programu, powiatowy program „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014” (przyjęty uchwałą Nr 56/2011 Zarządu Powiatu w Legionowie z dnia 10 maja 2011 r.)

- opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa wyżej.

W skład Komisji wchodzą: Starosta, przedstawiciele Rady Powiatu, Policji, Prokuratury oraz osoby reprezentujące samorząd gminny, organizacje pozarządowe i przedstawiciele powiatowych służb, inspekcji, straży i innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Zgodnie z przywołanym powyżej zarządzeniem Starosty Legionowskiego w sprawie powołania i ustalenia składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Powiecie Legionowskim aktualny skład osobowy Komisji przedstawia się następująco:

Przewodniczący Komisji Jan Grabiec - Starosta Legionowski.

Członkowie:

- Mirosław Kado radny delegowany przez Radę Powiatu;

- Sławomir Osiwała radny delegowany przez Radę Powiatu;

- Agata Zaklika - Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Spraw Społecznych Rady Miasta Legionowo;

- Dorota Świątko - Przewodnicząca Komisji Bezpieczeństwa Publicznego Rady Gminy Jabłonna;

- Anna Kaczmarek - Dyrektor  Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;

- Ireneusz Ważny Prokurator Rejonowy w Legionowie wskazany przez Prokuratora Okręgowego w Warszawie;

- podkom. Artur Cegiełka - Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Legionowie;

- asp. szt. Robert Składanek - Naczelnik Wydziału Prewencji delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Legionowie;

Osoby z głosem doradczym w pracach Komisji:

- Adam Nadworski - Z-ca Komendanta Straży Miejskiej w Legionowie

- Katarzyna Greśkiewicz - Kierownik Referatu Spraw Obronnych Zarządzania Kryzysowego Urzędu Gminy Wieliszew;

- st. kpt. Grzegorz Jakubowski - funkcjonariusz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej;

- Stanisław Pejta - Komendant Straży Gminnej w Nieporęcie;

- Grzegorz Pietrzyk - Komendant Straży Miejskiej w Serocku;

W  roku  sprawozdawczym  odbyły  się  dwa  posiedzenie  Komisji:

- w dniu 23 maja 2012 r. odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego w Powiecie  Legionowskim,  którego przedmiotem były zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na drogach powiatu legionowskiego, wodach Zalewu Zegrzyńskiego pod kątem Mistrzostw Europy 2012 i pobytu reprezentacji Grecji na terenie Powiatu Legionowskiego, oraz wypoczynku w okresie letnim;

- w dniu 19.11.2012 r. odbyło się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, której przedmiotem były zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na drogach powiatu legionowskiego oraz wodach Jeziora Zegrzyńskiego.

- Posiedzenia Komisji miały na celu podjęcie działań związanych z ustaleniem najistotniejszych problemów dotyczących bezpieczeństwa na terenie Powiatu legionowskiego w 2012 r. oraz określenie sposobów działania podmiotów uczestniczących w realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa mieszkańcom i turystom przebywającym na terenie Powiatu Legionowskiego. W oparciu o powiatowy program „Bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony obywateli i zapobiegania przestępczości na lata 2011 - 2016” oraz dokument wykonawczy programu  „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014” i wytyczne Wojewody Mazowieckiego kontynuowano i koordynowano współpracę i współdziałanie pomiędzy Komendą Powiatową Policji w Legionowie, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie, Strażami Miejskimi i Gminnymi, WOPR - em, Sanepidem oraz Żandarmerią Wojskową.

W 2012 r. Komisja wspierała działania realizowane przez Starostę w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadania określone w ustawach w zakresie bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na obszarze Powiatu Legionowskiego.

Wg Komendy Powiatowej Policji w Legionowie przy ocenie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego do podstawowych czynników mających wpływ w roku 2012 na podległym terenie należy zaliczyć:

- bezpośrednią bliskość Warszawy;

- rozległy teren rekreacyjny wokół Jeziora Zegrzyńskiego: ponad  30

- tysięcy działek letniskowych, około 50 ośrodków wypoczynkowych;

- 150 tysięcy osób wypoczywających w sezonie letnim;

- rozbudowę miasta Legionowa oraz pozostałych gmin powiatu legionowskiego, gdzie diametralnie zwiększa się liczba placówek użyteczności publicznej, lokali gastronomicznych, sklepów całodobowych, pubów, dyskotek;

- przebieganie  przez  rejon  podległy dróg:  krajowej nr 61  oraz wojewódzkiej nr 633 będących trasami wyjazdowymi z Warszawy na Mazury.

W 2012 roku Wydział Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Legionowie zajmował się na podległym terenie ochroną bezpieczeństwa obywateli oraz utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapewnieniem spokoju w miejscach publicznych jak również inicjowaniem i organizowaniem działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z zainteresowanymi organami państwowymi, samorządami i organizacjami społecznymi.

Do zadań Wydziału Prewencji należały między innymi:

- analiza i ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;

- organizowanie i kontrolowanie służb prewencji;

- nadzorowanie działań dzielnicowych w rewirach;

- współpraca z samorządem, administracją rządową oraz organizacjami społecznymi w zakresie zapobiegania przestępczości nieletnich i patologiom społecznym;

- nadzór nad sprawami w postępowaniach o wykroczenia, działania związane z zabezpieczeniem zgromadzeń, imprez masowych, klęsk żywiołowych i ważnych osobistości.

W  Wydziale Prewencji zadania te wykonują policjanci, dzielnicowi, patrolowi oraz specjaliści zespołu d/s nieletnich i patologii.

Zespół ds. Nieletnich i Patologii w 2012 roku realizował  następujące zadania:

- Prawidłowe załatwianie spraw nieletnich i dobór odpowiednich form oddziaływania prewencyjnego.

- Przygotowywanie materiałów i informacji popularyzujących pracę Policji  na rzecz dzieci i młodzieży.

- Utrzymywanie stałego kontaktu z sądami rodzinnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się problematyką dzieci.

- Uczestniczenie w pracach zespołów, komisji, których działalność ma na celu skoordynowanie działań na rzecz profilaktyki i resocjalizacji nieletnich.

- Uczestniczenie w spotkaniach z młodzieżą, rodzicami, opiekunami prawnymi, pedagogami celem omawiania istotnych aspektów dotyczących problematyki związanej z demoralizacją, przestępczością i zjawiskami patologicznymi wśród nieletnich.

- Prowadzenie bezpośredniej pracy rozpoznawczej i profilaktycznej w środowisku nieletnich zdemoralizowanych.

- Opracowywanie analiz dotyczących nieletnich, przestępczości i innych zjawisk patologicznych wśród nieletnich.

Wydział Ruchu Drogowego to wyspecjalizowana komórka Policji, która zajmuje się kontrolą ruchu drogowego, jego nadzorem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach. Policjanci Ruchu drogowego to funkcjonariusze, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenia dla policjantów ruchu drogowego uprawniające ich do:

- kierowania ruchem drogowym (w tym na skrzyżowaniach);

- kontroli stanu technicznego pojazdów silnikowych;

- obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych.

Zadania podejmowane przez Wydział Ruchu Drogowego:

- analizowanie stanu bezpieczeństwa, porządku i płynności ruchu na drogach publicznych w powiecie, badanie przyczyn i okoliczności powstawania zdarzeń drogowych;

- współdziałanie i organizowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym z innymi organizacjami i instytucjami takimi jak: Zarządy Dróg Miejskich, Powiatowych i Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe, Urząd Miejski, Urząd Gminy, Inspekcja Transportu Drogowego,Służby ratownicze;

- planowanie i organizowanie działań kontrolno - represyjnych zmierzających do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg;

- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Policji w sprawach ujawniania i zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej, a w szczególności przestępczości samochodowej;

- organizowanie i realizowanie pilotaży transportów ponadnormatywnych oraz prowadzenie pilotaży pojazdów objętych szczególną ochroną;

- inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży poprzez organizowanie spotkań, pogadanek, konkursów, przygotowań do egzaminów na kartę rowerową lub motorowerową, a także współpracę ze środkami masowego przekazu (prasa, radio, telewizja);

- prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym oraz uczestniczenie w charakterze oskarżycieli publicznych przed Sądami I i II instancji;

- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji drogowych oraz ewidencji kierujących pojazdami, popełniających przestępstwa lub wykroczenia drogowe podlegające rejestracji;

- zabezpieczenie imprez na drogach, które wykorzystywane są w sposób szczególny - rajdy samochodowe, wyścigi kolarskie, biegi uliczne, przemarsze itp.

Współpraca dzielnicowych z instytucjami pozarządowymi w zakresie przemocy w rodzinie i problemu bezdomności tj. spółdzielniami mieszkaniowymi, ośrodkiem pomocy społecznej, noclegowniami, domami dziennego pobytu, szkołami i innymi placówkami kulturalno - oświatowymi na terenie powiatu.

Współpraca z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie w 2012 roku wzorem lat ubiegłych skierowana była na wymianie wspólnych umiejętności i nowych rozwiązań w zakresie szeroko rozumianej profilaktyki społecznej. Funkcjonariusze CSP organizowali i uczestniczyli w szkoleniach i pogadankach w szkołach na terenie Legionowa. Należy również podkreślić, iż przez cały rok 2012 słuchacze z CSP czynnie uczestniczyli w służbie patrolowej z policjantami Komendy Powiatowej Policji w Legionowie.

W ocenie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie na terenie powiatu występują następujące źródła zagrożeń:

- Wodociąg Północny - zgodnie z ustawą o ochronnie środowiska został uznany za zakład o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z powodu magazynowania chloru. W wyniku planowych działań zakładu systematyczne zmniejsza się jego ilość i aktualnie wynosi około 9 ton chloru;

- tłocznie gazu w Rembelszczyźnie, gdzie oprócz tłoczonego gazu składowany jest również KWas solny;

- Skoga Polska Sp. z o.o. zakład w Stanisławowie, w którym  magazynuje się około 1,5 tony amoniaku;

- przewożenie odpadów promieniotwórczych z Instytutu Badań Jądrowych w Świerku do m. Różan, trasą z Marek przez Nieporęt, Zegrze, Serock, Wierzbicę w kierunku Pułtuska;

- rurociągi gazowe: Radzymin - Płock, Rembelszczyzna - Zegrze, Nieporęt - Poddębie, Nieporęt - Okunin oraz Rembelszczyzna - Buchnik;

- ropociąg Wólka Radzymińska - Orzechów oraz rurociąg benzynowy Choszczówka - Wólka Radzymińska;

- stacje benzynowe i stacje tankowania gazem propan - butan;

- katastrofy i awarie środków transportu kolejowego i drogowego.

Na terenie powiatu istnieje możliwość wystąpienia zagrożenia powodziowego spowodowanego zatorami lodowymi na Wiśle, Narwi i Bugu oraz katastrofalnego zatopienia w wyniku uszkodzenia zapory Zalewu Zegrzyńskiego, poprzez zniszczenie jednej części zapory czołowej w m. Dębe lub zapór bocznych lewego brzegu w połączeniu z falą stulecia na Wiśle. W wyniku zatorów lodowych zagrożenie powodziowe może wystąpić na terenie Gmin Jabłonna, Serock , natomiast katastrofalne zatopienie może wystąpić głównie na terenie Gminy Wieliszew oraz m. Zegrze Płd., Białobrzegi i Rynia w Gminie Nieporęt. Najgroźniejsze dla bezpieczeństwa mieszkańców byłoby wystąpienie obu zjawisk jednocześnie.

W zakresie kontrolno - rozpoznawczym PPSP w roku 2012 realizowała:

- kontrole podstawowe i sprawdzające w obiektach budowlanych wyznaczonych do kontroli w 2012 roku, wg „Rocznego planu czynności kontrolno - rozpoznawczych prowadzonych na terenie powiatu legionowskiego na 2012 rok”;

- kontrole w obiektach pomocy społecznej w celu sprawdzenia bezpieczeństwa pożarowego tych obiektów;

- uczestniczyła na bieżąco w pracach mających na celu aktualizację Powiatowego Planu Ratowniczego oraz Planów Reagowania Kryzysowego.

Działania określone w harmonogramie kontroli na 2012 r., skierowane zostały na następujące grupy obiektów:

- obiekty przewidziane do obsługi „EURO 2012”;

- obiekty mieszkalne wielorodzinne w szczególności socjalne;

- obiekty użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego (hotele, domy wczasowe, pensjonaty), ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w latach ubiegłych;

- obiekty wskazane do kontroli przez KW PSP w Warszawie (m.in.; obiekty wyznaczone do zimowego i letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, kontrole  drogowe przewozu materiałów niebezpiecznych etc.);

- obiekty przemysłowe (produkcyjne i magazynowe), oraz instalacje technologiczne poza budynkami;

- obiekty magazynowe, hurtownie i punkty sprzedaży detalicznej wyrobów pirotechnicznych;

- obiekty nowobudowane i modernizowane - w zakresie zgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiektach z wymogami obowiązujących przepisów przeciwpożarowych zawartych w projektach budowlanych.

Prowadzono działalność edukacyjno - szkoleniową w zakresie edukacji przeciwpożarowej skierowaną głównie do młodzieży szkolnej i dzieci w wieku przedszkolnym.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legionowie , działając na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (j.t. Dz. U. z 2011r. Nr 212 poz. 1263 z późn. zm.) przeprowadzał kontrole na podstawie wykazu zarejestrowanego w elektronicznej bazie wypoczynku, utworzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, organizowanego na terenie powiatu legionowskiego oraz na podstawie zgłoszeń do Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Legionowie. Kontrole przeprowadzano pod kątem oceny warunków sanitarno- higienicznych i technicznych, których zakres obejmował następujące zagadnienia: budynek i jego wyposażenie techniczne, mikroklimat pomieszczeń, pomieszczenia mieszkalne, pomieszczenia sanitarne, pomieszczenia porządkowe, opiekę medyczną, system pierwszej pomocy, pokoje chorych, stan zdrowia uczestników, żywienie uczestników wypoczynku, warunki do uprawiania sportu i rekreacji, teren obiektu wypoczynku, gromadzenie odpadów stałych, dostępu do kąpieliska oraz przestrzegania zakazu palenia tytoniu. Prowadzone działania kontrolne uwzględniały również zapewnienie bezpieczeństwa nad kąpieliskami, w tym nadzór nad odpowiednim oznakowaniem kąpielisk i kontrole jakości wody (pobór wody do badań). W oparciu o wyniki badań prowadzonych w miesiącach letnich 2012 r. wód Jeziora Zegrzyńskiego na bieżąco informowano o dopuszczeniu kąpielisk do kąpieli poprzez wydawanie komunikatów. Obiekty, w których zorganizowano wypoczynek zapewniły uczestnikom odpowiednie warunki sanitarno - higieniczne. Opiekę medyczną uczestnikom zapewniały miejscowe ośrodki zdrowia. Odnotowano 7 przypadków chorób oraz 3 wypadki i urazy - wszystkie dotyczyły wypoczynku w formie wyjazdowej. Opiekę nad uczestnikami wypoczynku sprawował wykwalifikowany personel pedagogiczny posiadający również stosowną dokumentację medyczną. W czasie prowadzonych kontroli nie stwierdzono poważnych nieprawidłowości, drobne uchybienia usuwane były na bieżąco.

Wg Powiatowego Urzędu Pracy w Legionowie nastąpił wzrost ilości bezrobotnych z 3862 w 2011 r. do 4592 w 2012 r. we wszystkich kategoriach pozostających bez pracy. Powyższe jest m.in. konsekwencją sytuacji ekonomicznej kraju w tym również lokalnego rynku pracy, pomimo realizacji przez urząd programów aktywizujących finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny. Potwierdza to wzrost liczby bezrobotnych kobiet z 1838 w 2011 r. do 2164 w 2012 r. i mężczyzn z 2024 w 2011 r. do 2428 w 2012 r..

Bardzo dobrze układała się współpraca i współdziałanie Legionowskiego WOPR-u z Komisariatem Policji Rzecznej w Warszawie - Ogniwo III - Nieporęt , co miało istotny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa osób korzystających z akwenu Jeziora Zegrzyńskiego.

Działania podejmowane w ramach programu „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim”oraz sposoby ich realizacji:

- edukacja dzieci i młodzieży w zakresie zasad udzielania pierwszej pomocy w przypadku zdarzeń najczęściej występujących w czasie korzystania z plaży i wód Zalewu Zegrzyńskiego;

- przeciwdziałanie kłusownictwu, spożywaniu alkoholu na wodzie, kradzieży sprzętu  wodnego;

- zwiększenie ilości patroli pieszych szczególnie w miejscach biwakowania oraz plaż niestrzeżonych;

- zabezpieczenie kąpielisk przez odpowiednie służby;

- organizowanie konkursów dla dzieci i młodzieży.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przeprowadzał niezależnie od różnych sezonowych akcji, kontrole oraz przeglądy pod względem stanu technicznego placów zabaw, gminnych ośrodków kultury, gminnych centrów sportu i rekreacji, szkół, hal sportowych, przedszkoli, ośrodków przewidzianych na zorganizowany letni i zimowy wypoczynek dzieci i młodzieży, hoteli, domów wypoczynkowych, restauracji i zajazdów, sklepów, zakładów opieki zdrowotnej, zakładów pracy i magazynów na terenie powiatu. Dwukrotnie w ciągu roku sprawdzany był stan techniczny obiektów wielkopowierzchniowych.

Mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom jak i turystom odwiedzającym Powiat Legionowski, samorządy lokalne podjęły stosowne w tym zakresie działania w oparciu o Powiatowy Program „Bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony obywateli i zapobiegania przestępczości dla Powiatu Legionowskiego na lata 2011 - 2016” oraz stanowiący dokument wykonawczy do w/w programu, powiatowy program „Bezpieczeństwo nad Jeziorem Zegrzyńskim na lata 2011 - 2014”. Program ma za zadanie poszukiwanie i wdrażanie skutecznych form i metod profilaktycznych w kierunku zapobiegania przestępczości, wzrostu poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, przełamaniu bariery strachu, a w konsekwencji stworzeniu bezpiecznych miast, gmin, wsi i osiedli. Adresowany jest do wszystkich mieszkańców, podmiotów gospodarczych i instytucji publicznych. Jest on oparty na stałym i partnerskim współdziałaniu służb, inspekcji, straży i samorządów lokalnych ze społeczeństwem i innymi podmiotami mogącymi mieć istotny wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa osób znajdujących się na terenie Powiatu, co będzie głównym zadaniem w 2013 roku prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Przedstawione powyżej informacje wyczerpują zakres spraw, którymi zajmowała się Komisja w 2012 roku.

Starosta


Jan Grabiec

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00