Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 197

Uchwała nr XXXIII/369/2012 Rady Miejskiej Góry Kalwarii

z dnia 21 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Góra Kalwaria

Na podstawie  podstawie   art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz 1591, z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piasecznie, z/s w Chylicach, Rada Miejska w Górze Kalwarii uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Góra Kalwaria w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr 558/XLV/2010 Rady Miejskiej w Górze Kalwarii z dnia 30 marca 2010 roku w sprawie ustalenia Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Miasta i Gminy Góra Kalwaria.

§ 3. Uchwała wymaga ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Zbigniew Bugno


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXIII/369/2012
Rady Miejskiej Góry Kalwarii
z dnia 21 grudnia 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Góra Kalwaria

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Góry Kalwarii, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Góra Kalwaria.

§ 2. 1.               Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu               czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391),

2) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli,               użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające               nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające               nieruchomością,

3) zabudowie jednorodzinnej - należy to rozumieć zgodnie z zapisami § 3 pkt 2               rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie               warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie -               jako budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z               budynkami garażowymi i gospodarczymi;

4) zabudowie wielorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę, na którą składają               się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku               jednorodzinnego zapisanej w § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia               12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać               budynki i ich usytuowanie;

5) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki powstające w domowych urządzeniach sanitarnych, gromadzone przejściowo w bezodpływowych zbiornikach,

6) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,

7) zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to koniowate, bydło, jeleniowate,               drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe,

8) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach               domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady               niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców               odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów               powstających w gospodarstwach domowych.

9) odpadach zielonych - rozumie się przez to stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów,

10) bioodpadach - rozumie się przez to ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii,               zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność.

11) mieszkaniec zamieszkujący daną nieruchomość - należy rozumieć osobę mającą w tej nieruchomości miejsce zamieszkania rozumiane jako miejsce, w którym osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, urlopem, odwiedzinami u przyjaciół i krewnych, interesami, leczeniem medycznym lub pielgrzymkami religijnymi.

Rozdział 2.
Zasady prowadzenia selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości

Podrozdział 1
Zabudowa jednorodzinna

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej obowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych według zasad określonych w poniższej tabeli.

Odpady

Sposób selektywnego zbierania

papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe

zbieranie łącznie do worka na selektywnie zbierane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 10 ust. 1 Regulaminu

przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony

zbieranie w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, wyznaczonych zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. d ustawy

odpady budowlane i rozbiórkowe, wytwarzane w ramach remontów prowadzonych we własnym zakresie

zbieranie do worka na odpady budowlane i rozbiórkowe
lub
kontenera na odpady budowlane i rozbiórkowe

odpady zielone

zbieranie do worka na odpady zielone

2. Właściciele nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (oprócz odpadów zielonych) oraz innych odpadów komunalnych nie wymienionych w ust. 1 do pojemnika na zmieszane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 10 ust. 2 Regulaminu

Podrozdział 2
Zabudowa wielorodzinna

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej obowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych według zasad określonych w poniższej tabeli.

Odpady

Sposób selektywnego zbierania

papier, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe

zbieranie łącznie do pojemnika na selektywnie zbierane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 11 ust. 1 Regulaminu

szkło

zbieranie do pojemnika, spełniającego wymagania określone w § 11 ust. 2 Regulaminu

przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony

zbieranie w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, wyznaczonych zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. d ustawy

odpady budowlane i rozbiórkowe, wytwarzane w ramach remontów prowadzonych we własnym zakresie

zbieranie do worka na odpady budowlane i rozbiórkowe
lub
kontenera na odpady budowlane i rozbiórkowe

odpady zielone

zbieranie do worka na odpady zielone

.

2. Właściciele nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (oprócz odpadów zielonych) oraz innych odpadów komunalnych nie wymienionych w ust. 1 do pojemnika na zmieszane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 11 ust. 3 Regulaminu.

Podrozdział 3
Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych według zasad określonych w poniższej tabeli.

Odpady

Sposób selektywnego zbierania

papier, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe

zbieranie łącznie do pojemnika na selektywnie zbierane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 12 ust. 1 Regulaminu

szkło

zbieranie do pojemnika, spełniającego wymagania określone w § 12 ust. 2 Regulaminu

przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony

zbieranie w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, wyznaczonych zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. d ustawy

odpady budowlane i rozbiórkowe, wytwarzane w ramach remontów prowadzonych we własnym zakresie

zbieranie do worka na odpady budowlane i rozbiórkowe
lub
kontenera na odpady budowlane i rozbiórkowe

odpady zielone

zbieranie do worka na odpady zielone

.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (oprócz odpadów zielonych) oraz innych odpadów komunalnych nie wymienionych w ust. 1 do pojemnika na zmieszane odpady komunalne, spełniającego wymagania określone w § 12 ust. 3 niniejszego Regulaminu.

Podrozdział 4
Nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

§ 6. Właściciele nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obowiązani są do zbierania odpadów komunalnych zgodnie z zasadami określonymi w § 4.

Rozdział 3.
Prowadzenie odbierania odpadów komunalnych

§ 7. 1. Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są obowiązane do               odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych w sposób zapobiegający ich               zmieszaniu.

2.               Właściciel nieruchomości w dniu odbioru odpadów komunalnych określonym w harmonogramie ma obowiązek usytuować pojemniki oraz worki przed posesją.

3.               Właściciele pojazdów mechanicznych parkujących na drodze dojazdowej do nieruchomości, w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru odpadów mają obowiązek               usunąć lub przestawić je w taki sposób, by nie utrudniały przejazdu i ładowania zawartości               pojemników lub worków na samochód odbierający odpady komunalne.

Rozdział 4.
Zasady w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego

§ 8. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

a) bezzwłocznego usuwania śmieci, liści, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

b) bezzwłocznego usuwania sopli lodowych i nawisów śnieżnych z dachów i gzymsów budynków zabudowanych w rejonie chodnika położonego wzdłuż nieruchomości.

2. Obowiązki, o których mowa w ust. 1 powinny być realizowane w sposób nie powodujący               zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów oraz zapewniający bezpieczeństwo użytkownikom ciągów pieszych i jezdnych.

3. Odpowiedzialnym za wykonanie czynności określonych w ust. 3, jest przedsiębiorca               komunikacji publicznej korzystający z przystanku.

4. Obowiązki usuwania śniegu i innych zanieczyszczeń w odniesieniu do dróg publicznych               należą do zarządcy drogi.

Rozdział 5.
Zasady w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 9. 1. Zabrania się mycia samochodów poza myjniami samochodowymi w miejscach               przeznaczonych do użytku publicznego w szczególności:

a)               w pasie dróg publicznych,

b)               na terenach zieleni i w parkach,

c)               na terenach bezpośrednio przylegających do cieków i zbiorników wodnych,

d)               na drogach osiedlowych i parkingach.

2.               Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości pod               warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub               gromadzone w sposób umożliwiający ich usuniecie zgodnie z przepisami o utrzymaniu               czystości i porządku w gminie. Ścieki tego rodzaju nie mogą być odprowadzane do               kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi.

3.               Naprawy pojazdów mechanicznych powinny być przeprowadzane w specjalistycznych               warsztatach. Właściciel może dokonywać doraźnych napraw poza warsztatami               samochodowymi na terenie nieruchomości pod warunkiem, ze prace związane z naprawą               pojazdów nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały               zanieczyszczenia środowiska, a sposób postępowania z powstającymi odpadami będzie               zgodny z przepisami szczególnymi.

4.               Zabrania się wykonywania napraw pojazdów samochodowych:

a)               w obrębie pasa drogowego dróg publicznych, z wyjątkiem przypadku, gdy naprawa               wykonywana jest ze względu na konieczność usunięcia pojazdu samochodowego z               terenu pasa drogi,

b)               na terenach ogólnodostępnych do ruchu pieszych i ruchu innych pojazdów               samochodowych,

c)               na terenie skwerów, placów, zieleni miejskiej, parku itp.

Rozdział 6.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomościoraz na drogach publicznych iwarunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

Podrozdział 1
Zabudowa jednorodzinna

§ 10. 1. Worek na selektywnie zbierane odpady komunalne z terenu nieruchomości jednorodzinnych, o którym mowa w § 3 ust. 1 niniejszego Regulaminu, powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

żółty

Minimalna pojemność

120 litrów

Materiał

przezroczysta folia

Inne wymagania

wytrzymałość na obciążenia minimum 30 kg

2. Pojemnik na zmieszane odpady komunalne z terenu nieruchomości jednorodzinnych, o którym mowa w § 3 ust. 2 niniejszego Regulaminu powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

czarny lub zielony

Minimalna pojemność

120 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

3. Właściciel nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej jest obowiązany do dysponowania co najmniej:

1) jednym workiem dostarczonym przez Gminę na selektywnie zbierane odpady komunalne oraz

2) jednym pojemnikiem na zmieszane odpady komunalne

- jednak nie mniej, niż w ilości niezbędnej do gromadzenia całkowitej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości (to jest w takiej, która pozwala na nie przesypywanie się odpadów komunalnych z worka lub pojemnika).

Podrozdział 2
Zabudowa wielorodzinna

§ 11. 1. Pojemnik na selektywnie zbierane odpady komunalne z terenu nieruchomości wielorodzinnych, o którym mowa w § 4 ust. 1 niniejszego Regulaminu, powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

żółty

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

2. Pojemnik na selektywnie zbierane szklane odpady komunalne z terenu nieruchomości wielorodzinnych, o którym mowa w § 4 ust. 1 niniejszego Regulaminu, powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

biały

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

3. Pojemnik na zmieszane odpady komunalne z terenu nieruchomości wielorodzinnych, o którym mowa w § 4 ust. 2 niniejszego Regulaminupowinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

czarny lub zielony

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

4. Właściciel nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej jest obowiązany do wyposażenia nieruchomości w co najmniej taką ilość pojemników na odpady komunalne, by odpowiadała ona wskaźnikowi wytwarzania odpadów komunalnych określonemu w § 14 ust. 1, jednak nie mniejszą, niż w ilość niezbędną do gromadzenia całkowitej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości (to jest w takiej, która pozwala na nie przesypywanie się odpadów komunalnych z worka lub pojemnika).

Podrozdział 3
Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

§ 12. 1. Pojemnik na selektywnie zbierane odpady komunalne z terenu nieruchomości , na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, o którym mowa w § 5 ust. 1 niniejszego Regulaminu, powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

żółty

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

2. Pojemnik na selektywnie zbierane szklane odpady komunalne z terenu nieruchomości , na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, o którym mowa
w § 5 ust. 1 niniejszego Regulaminu, powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

biały

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

3. Pojemnik na zmieszane odpady komunalne z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, o którym mowa w § 5 ust. 2 niniejszego Regulaminu powinien spełniać wymagania określone w poniższej tabeli.

Kolor

czarny lub zielony

Pojemność

1100 litrów, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na ograniczenia terenowe; w takim przypadku dopuszczalne są pojemności 120 litrów, 240 litrów, 660 litrów, 770 litrów lub 800 litrów

Materiał

granulat polietylenu niskociśnieniowego wysokiej gęstości PE-HD

Inne wymagania

certyfikat zgodności z normą PN-EN - 840

4. Właściciel nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne jest obowiązany do wyposażenia nieruchomości w co najmniej taką ilość pojemników lub worków na odpady komunalne, by odpowiadała ona wskaźnikowi wytwarzania odpadów komunalnych określonemu w § 14 ust. 2, jednak nie mniejszą, niż w ilość niezbędną do gromadzenia całkowitej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości (to jest w takiej, która pozwala na nie przesypywanie się odpadów komunalnych z worka lub pojemnika).

Podrozdział 4
Nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

§ 13. Pojemniki i inne urządzenia do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne powinny spełniać warunki określone w § 11 Regulaminu.

Podrozdział 5
Minimalna ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy oraz na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady

§ 14. 1. Przyjmuje się 4,8 kg jako średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Miasta i Gminy Góra Kalwaria w ciągu tygodnia.

2. Przyjmuje się minimalne miesięczne wskaźniki wytwarzania odpadów komunalnych dla różnych obiektów użyteczności publicznej w wysokości:

szkoły wszelkiego typu

8 litrów na każdego ucznia, studenta i pracownika

żłobki i przedszkola

8 litrów na każde dziecko i pracownika

lokale handlowe

50 litrów na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej 1 pojemnik 120 litrów na lokal

lokale i punkty gastronomiczne

20 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne

uliczne punkty szybkiej konsumpcji

co najmniej 1 pojemnik 240 litrów

zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne w odniesieniu do pomieszczeń socjalnych i biurowych

co najmniej 1 pojemnik 120 litrowy na każdych 10 pracowników, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 120 litrów na zakład.

szpitale, internaty, hotele, pensjonaty i podobne

20 litrów na 1 łóżko

ogródki działkowe, domki letniskowe

120 litrów na każdą działkę w okresie sezonu, tj. od
1 kwietnia do 31 października każdego roku;
dopuszcza się możliwość ustawienia zbiorczych pojemników dla użytkowników działek

Podrozdział 6
Drogi publiczne

§ 15. Kosze uliczne ustawione wzdłuż dróg publicznych powinny posiadać minimalną pojemność 20 litrów oraz być wykonane z materiału trudnopalnego i posiadać konstrukcję uniemożliwiającą wydostawanie się z nich odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

Podrozdział 7
Warunki rozmieszczania pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 16. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do wyznaczenia miejsca na ustawienie pojemnika na odpady komunalne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie podczas lokalizowania miejsc do gromadzenia odpadów komunalnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690 z póź. zm.).

2. Pojemniki na stałe odpady komunalne powinny być utrzymywane w czystości i w takim stanie sanitarnym, by nie stanowić zagrożenia dla otoczenia. Odpowiedzialność ta ciąży na właścicielu nieruchomości.

3. Odpady gromadzone w workach foliowych powinny być wystawiane dopiero w dniu odbioru przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a do tego czasu przechowywane w zamkniętym pomieszczeniu.

4. Właściciel nieruchomości wyposażonej w urządzenia do gromadzenia nieczystości ciekłych jest obowiązany nie dopuszczać do wylewania się ich zawartości na powierzchnię terenu.

Rozdział 7.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych
i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 17. 1. W zabudowie jednorodzinnej odpady komunalne powinny być odbierane z następującą częstotliwością:

a) selektywnie zbierane odpady komunalne - 1 raz w miesiącu,

b) zmieszane odpady komunalne - 1 raz na 2 tygodnie.

2. W zabudowie wielorodzinnej odpady komunalne powinny być odbierane z następującą częstotliwością:

a) selektywnie zbierane odpady komunalne (papier, metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe) - 1 raz na 2 tygodnie,

b) selektywnie zbierane szklane odpady komunalne - 1 raz na miesiąc,

c) zmieszane odpady komunalne - co najmniej 1 raz w tygodniu.

3. Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów, tak aby nie dochodziło do przepełniania się pojemników na odpady komunalne.

4. Odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego powinny być odbierane z częstotliwością co najmniej 1 raz na tydzień.

5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości, a także z jej niezabudowanej części (podwórza, bramy, przejścia, place zabaw, zieleńce), kompostowania odpadów organicznych tam gdzie jest to technicznie możliwe i w sposób niepowodujący uciążliwości zapachowej.

6. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do zapewnienia urządzeń do utrzymywania czystości: przenośnych szaletów, pojemników na odpady na terenie organizowanej imprezy w czasie jej trwania, a po zakończeniu do ich usunięcia.

7. Pozbywanie się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego powinno następować poprzez korzystanie z usług świadczonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

8. Pozbywanie się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego powinno następować poprzez korzystanie z usług świadczonych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

9. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, mają obowiązek przyłączenia nieruchomości bez zbędnej zwłoki do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej. W przypadku przekazania nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej do eksploatacji termin podłączenia wynosi 12 miesięcy.

10. Właściciel nieruchomości przyłączonej do kanalizacji sanitarnej zobowiązany jest do zawarcia umowy na odprowadzanie ścieków z uprawnionym podmiotem.

11. W przypadku braku możliwości podłączenia obiektu do sieci kanalizacji sanitarnej, nieruchomości na których przebywają ludzie muszą być wyposażone w urządzenia typu:

a)               bezodpływowe szczelne zbiorniki (szamba) lub,

b)               przydomowe oczyszczalnie ścieków.

12. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych powinna odbywać się według potrzeb, jednak musi wynikać z ilości pobranej wody oraz z pojemności zbiornika bezodpływowego.

13. Właściciele nieruchomości są bezwzględnie zobowiązani do zawarcia umowyz jednostką wywozową na wykonanie usług z zakresu usuwanianieczystości ciekłych.

14. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług w zakresie usuwania nieczystości ciekłych poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za te usługi.

15. Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania i przechowywania dowodów płacenia za wykonaną usługę przez okres co najmniej 12 - miesięcy, celem okazania osobom upoważnionych do kontroli.

16. W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wywiązuje się z obowiązków określonych w art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy, obowiązki te w trybie zastępczym przejmuje gmina, pobierając opłatę w wysokości rzeczywistych kosztów poniesionych w związku z odbiorem nieczystości ciekłych.

17. Wywóz nieczystości ciekłych powinien odbywać się wyłącznie na podstawie umowy sporządzonej w formie pisemnej.

18. Transport odpadów powinien być prowadzony w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu.

19. Zanieczyszczenia powstające w wyniku transportu odpadów winny być niezwłocznie usunięte przez wywożącego.

20. Do wywozu nieczystości ciekłych jednostki wywozowe zobowiązane są używać pojazdów specjalistycznych lub innych pojazdów odpowiednio zabezpieczonych przed wylewaniem nieczystości.

21. Przedsiębiorstwa wywozowe są zobowiązane utrzymywać pojazdy do transportu nieczystości w należytej czystości, prowadzić ich dezynfekcję oraz umieszczać na nich w sposób trwały swoje znaki identyfikacyjne w tym nazwę jednostki, adres i numer telefonu.

22. Ilość nieczystości ciekłych w okresie letnim, tj. w miesiącach od maja do sierpnia (podlewanie upraw), może być obliczana na podstawie średniej ze wskazań wodomierza z pierwszych trzech miesięcy danego roku, tj. stycznia, lutego, marca.

23. Nieczystości ciekłe winny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego.

24. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ustala jednostka wywozowa w porozumieniu z właścicielem nieruchomości.

25. W przypadku stwierdzenia, że ustalona częstotliwość, określona na zasadach ust. 12, nie zapewnia utrzymania czystości i porządku, jednostka kontrolująca może nakazać jej zwiększenie.

26. Na terenach nieskanalizowanych nieczystości ciekłe mogą być odprowadzane do przydomowych oczyszczalni ścieków posiadających atest.

27. Właściciel nieruchomości wyposażonej w bezodpływowy zbiornik (szambo) lub przydomową oczyszczalnię ścieków jest zobowiązany do zgłoszenia powyższych instalacji w Urzędzie Miasta i Gminy w celu ujęcia w prowadzonym rejestrze oraz kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych.

28. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków jest zwolniony z obowiązku podłączenia się do kanalizacji sanitarnej.

29. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do wykaszania traw na jej terenie co najmniej dwa razy w roku (wiosna, jesień).

30. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usuwania chwastów nie dopuszczając do ich rozsiewania się.

§ 18. 1. Zabrania się:

a) spalania odpadów na powierzchni ziemi a także w instalacjach grzewczych budynków (np. gum, tworzyw sztucznych, olejów itp.), które w wyniku procesu spalania powodują przedostanie się do atmosfery substancji szkodliwych i zagrażających zdrowiu dla organizmów żywych (dopuszcza się tylko spalanie pozostałości roślinnych),

b) wysypywania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych,

c) zakopywania odpadów,

d) odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, zbiorników wodnych, , urządzeń melioracyjnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich na pola, łąki itp.,

e) niszczenia elewacji budynków ogrodzeń i innych obiektów,

f) naklejania, wieszania ogłoszeń, afiszów, plakatów, napisów lub umieszczania rysunków poza miejscami wyznaczonymi do tego celu lub bez zgody właściciela nieruchomości,

g) wypalania traw na terenie nieruchomości i terenach przyległych,

h) zajmowania pasa drogowego w celu składowania odpadów lub materiałów budowlanych bez zgody zarządcy drogi.

2. Zabrania się bez zezwolenia zarządcy drogi, wycinki oraz nasadzeń drzew i krzewów w pasie drogowym wszystkich kategorii dróg.

3. Kto nie wykonuje obowiązków określonych niniejszą uchwałą, podlega karze grzywny.

Rozdział 8.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 19. 1. Kierowanie odpadów do poszczególnych instalacji powinno opierać się na uchwale Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie wykonania WPGO 2012-2023, zawierającej wykaz instalacji w podziale na regiony.

2. Odpady zmieszane, zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania i MBP przeznaczone do składowania, muszą być kierowane w pierwszej kolejności do instalacji posiadających status regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), położonych najbliżej miejsca wytworzenia odpadów. Dopiero w przypadku braku wolnych mocy przerobowych RIPOK, odpady mogą być kierowane do instalacji, przetwarzającej dany rodzaj odpadów przewidzianej do zastępczej obsługi regionu. Zmieszane odpady komunalne mogą być kierowane do sit mobilnych wyłącznie w przypadku braku możliwości przetworzenia odpadów w instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów (MBP). W przypadku gdy wyznaczono instalacje do zastępczej obsługi poza regionem - odpady mogą być przekazywane do instalacji zastępczych poza regionem, wyłącznie pod warunkiem braku wolnych mocy przerobowych w instalacjach regionalnych i zastępczych funkcjonujących na obszarze regionu.

3. Kolejność kierowania strumienia odpadów może ulec tymczasowej zmianie tylko w sytuacji awarii RIPOK lub innej sytuacji uniemożliwiającej przyjęcie odpadów. W takim przypadku, odpady powinny zostać przekazane do instalacji wskazanej jako zastępcza na wypadek awarii, zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

Rozdział 9.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 20. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe w lokalach mieszkalnych lub użytkowych są zobowiązane stworzyć warunki uniemożliwiające wydostanie się zwierzątz pomieszczenia oraz do utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

3. Do obowiązków osób utrzymujących psy należy:

a)               posiadanie zezwolenia na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną;

b)               wyprowadzanie psów na tereny zabudowane lub na inne tereny publiczne nasmyczy i wkagańcu;

c)               stały skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami;

d)               systematyczne poddawanie psa w wieku ponad 2 miesiące szczepieniu przeciw               wściekliźnie raz w ciągu roku kalendarzowego, zgodnie z terminami wyznaczonymiprzez lekarza weterynarii szczepiącego dane zwierzę;

e)               niezwłoczne usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta wobiektach oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a wszczególności na chodnikach, klatkach schodowych lub innych pomieszczeniachbudynków mieszkalnych, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych(zieleńcach, skwerkach). Postanowienie to nie dotyczy osób o znacznym stopniuniepełnosprawności oraz osób niewidomych, korzystających z psów - przewodników.

4. Osobom utrzymującym zwierzęta domowe nie wolno:

a)               wprowadzać psów i innych zwierząt domowych do obiektów użytecznościpublicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak lecznice, itp.               Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów -przewodników;

b)               wprowadzać psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw,piaskownic dla dzieci, boisk oraz na tereny szkół, przedszkoli i cmentarzy;

c)               pozostawiać psa na uwięzi w taki sposób, by nie zagrażał on otoczeniu;

d)               dopuszczać do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

e)               szczuć psem lub doprowadzać do takiego stanu, w którym pies może stać sięniebezpieczny dla ludzi lub innych zwierząt.

5. Psy muszą być wyprowadzone na uwięzi, z nałożonym kagańcem i tylko przez osoby, które są w stanie sprawować odpowiedni nadzór nad zwierzęciem, a psy rasy uznawanych za agresywne, ich mieszańce oraz inne zagrażające otoczeniu, wyłącznie przez osoby dorosłe;

6. Zwolnienie psa ze smyczy ale z nałożonym kagańcem jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem.

7. Zwolnienie ze smyczy psów bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej w stopniu uniemożliwiającym niekontrolowane wydostanie się zwierzęcia poza teren nieruchomości i wykluczający dostęp osób trzecich. Nieruchomość powinna być oznakowana tabliczką z ostrzeżeniem: „Uwaga pies'' lub o podobnej treści.

8. Domki dla psa (budy), zagrody, kojce lub pomieszczenia dla psów powinny być lokalizowane w takiej odległości, aby nie powodować uciążliwości dla sąsiadujących nieruchomości.

9. W przypadku utrzymywania psa rasy uznanej za agresywną jego opiekun zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r., Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.), zobowiązany jest uzyskać stosowne zezwolenie Burmistrza Miasta i Gminy Góra Kalwaria.

10. Zwłoki padłych zwierząt, o ile nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, należy niezwłocznie zgłosić i przekazać podmiotom zajmującym się ich zbieraniem i przetwarzaniem.

11. W przypadku podejrzenia o chorobę zakaźną należy niezwłocznie powiadomić powiatowego lekarza weterynarii.

12. Obowiązek dokonania zgłoszenia i przekazania zwłok padłych zwierząt ciąży na posiadaczu, a jeżeli posiadacza nie można ustalić - zarządcy terenu, na którym się znajdują.

Rozdział 10.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich

§ 21. 1. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do gromadzenia i usuwania odpadów oraz nieczystości powstających w związku z chowem zwierząt, w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, w szczególności przepisami sanitarno-epidemiologicznymi oraz ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska i Kodeksem dobrej praktyki rolniczej.

2. Nieczystości nie mogą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

3. Gnojówkę oraz gnojownicę należy gromadzić w oddzielnych, szczelnych zbiornikach bezodpływowych. Zabrania się odprowadzania tych ścieków do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

4. Dozwolone jest utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem, że:

a)               zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomości będą zabezpieczone przed               samowolnym opuszczaniem tej nieruchomości,

b) hodowla nie będzie powodować nadmiernych uciążliwości takich jak hałas czywydzielanie uciążliwych zapachów w stosunku do mieszkańców sąsiednichnieruchomości,

c)               będą przestrzegane ogólne przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

5. Właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło teren użytku publicznego obowiązany jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia.

6. Pszczoły winny być trzymane w ulach ustawionych w odległości co najmniej 10m od granicy nieruchomości - w taki sposób, aby wylatujące i przelatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 11.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 22. 1. Obowiązkiem przeprowadzania cyklicznych deratyzacji objęte są: szkoły, przedszkola, targowiska, bazary, placówki handlowe, budynki wielorodzinne oraz budynki i urządzenia użyteczności publicznej a także zakłady zajmujące się zbiorowym żywieniem ludzi lub produkcją żywności dla ludzi.

2. Użytkownik obiektu przeprowadza deratyzację w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.

Rozdział 12.
Odpowiedzialność i kontrola

§ 23. 1. Osoby upoważnione przez Burmistrza Miasta i Gminy Góra Kalwaria, legitymujące się stosownym upoważnieniem oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów są uprawnione do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień ustawy oraz niniejszej uchwały.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania informacji związanychz wytwarzaniem odpadów oraz umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszej uchwały upoważnionym osobom.

3. Przedsiębiorcy wpisani do prowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy Góra Kalwaria, rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnychod właścicieli nieruchomości lub posiadający zezwolenie Burmistrza Miasta i Gminy GóraKalwaria na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiornikówbezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, mają obowiązek umożliwić osobomuprawnionym, przeprowadzenie kontroli w zakresie zgodności wykonywanej działalnościz udzielonym zezwoleniem.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Zbigniew Bugno

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00