Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXXI.157.2012 Rady Gminy Brańszczyk
z dnia 21 grudnia 2012r.
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 6 r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391) Rada Gminy Brańszczyk uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zwanych dalej „właścicielami nieruchomości” i zagospodarowanie tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2. Ustala się, iż od właściciela nieruchomości należy odbierać każdą zebraną przez właściciela nieruchomości ilość odpadów komunalnych.
§ 3. 1. Ustala się, iż w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z terenu nieruchomości odbierane będą odpady komunalne, po zapewnieniu możliwości dostępu do pojemnika (worka), to znaczy umieszczeniu poza ogrodzeniem nieruchomości, w miejscu umożliwiającym swobodny dojazd :
1)niesegregowane (zmieszane), zgromadzone w przeznaczonym do tego pojemniku,
2)zbierane w sposób selektywny, zgromadzone w przeznaczonych do tego pojemnikach (workach), w tym co najmniej następujące frakcje: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe,
3)ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji zgromadzone w przeznaczonym do tego pojemniku (worku).
2. Wszystkie informacje dotyczące punktu zbierania odpadów komunalnych zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie urzędu gminy oraz na stronie BIP.
§ 4. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:
1)odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - odbywać się będzie w terminach podanych przez odbiorcę odpadów, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu,
2)odbiór odpadów zbieranych selektywnie obejmujących co najmniej następujące frakcje: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe - odbywać się będzie nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu,
3)odbiór odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji - odbywać się będzie w terminach podanych przez odbiorcę odpadów, w okresie od początku miesiąca maja do końca listopada nie mniej niż 1 raz w miesiącu, natomiast w pozostałym okresie - raz na 2 miesiące,
§ 5. 1. Na terenie Gminy ustanawia się Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, znajdujący się w miejscowości Brańszczyk, na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej, przy ulicy Bielińskiej 29, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 15:00.
2. Określa się sposób świadczenia usług przez Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych:
a) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych od właścicieli nieruchomości odbierane są odpady komunalne zbierane w sposób selektywny obejmujące: przeterminowane leki, chemikalia, ( farby, lakiery, opakowania po chemikaliach, przeterminowane środki ochrony roślin ), zużyte baterie i akumulatory, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe,
b) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych odbierane będą również od właścicieli nieruchomości, selektywnie zbierane odpady: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013r.
Przewodnicząca Rady Gminy |
Uzasadnienie
W wyniku zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. podjętych 1 lipca 2011 r., Gmina Brańszczyk ma obowiązek objąć wszystkich właścicieli zamieszkanych nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. W celu wywiązania się z nowych obowiązków, Rada Gminy Brańszczyk zobligowana jest do przyjęcia uchwały w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych. Uchwała szczegółowo określa usługi, które będą świadczone przez Gminę Brańszczyk w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminę obowiązek odbierania odpadów komunalnych zbieranych selektywnie w podziale na co najmniej 6 frakcji: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań wielomateriałowych oraz odpadów ulegających biodegradacji. Uchwała w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych stanowi akt prawa miejscowego i jest bezpośrednio powiązana z uchwałami w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzoru deklaracji oraz terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty. Wszystkie te uchwały tworzą podstawę do wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Brańszczyk.