Akt prawny
Alerty
Obwieszczenie Rady Powiatu Mińskiego
z dnia 19 grudnia 2012r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95) ogłasza się w załączeniu do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim przyjętego uchwałą Nr XXX/264/10 z dnia 24 lutego 2010 r. w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim, z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej uchwałą Nr IX/93/11 Rady Powiatu Mińskiego z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie zmian w Statucie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim.
| Przewodniczący Rady Powiatu |
Załącznik do Obwieszczenia
Rady Powiatu Mińskiego
z dnia 19 grudnia 2012 r.
Statut Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim
§ 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim, zwane dalej „Centrum” jest powiatową jednostką organizacyjną.
§ 2. Centrum prowadzi działalność finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 3. 1. Centrum wykonuje określone ustawami zadania własne powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej.
2. Centrum wykonuje zadania z zakresu:
1) pomocy społecznej,
2) polityki prorodzinnej,
2a) wspierania rodzin i systemu pieczy zastępczej,
3) wspierania osób niepełnosprawnych.
§ 4. Centrum obejmuje swym zasięgiem działania Powiat Miński.
§ 5. Siedzibą Centrum jest budynek administracyjny w Mińsku Mazowieckim przy ulicy Konstytucji 3 Maja 16.
§ 6. Do zakresu działania Centrum należy:
1. Wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej, a w szczególności :
1) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
2) prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
3) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
4) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
5) pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem
6) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczania w nich skierowanych osób,
7) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
8) prowadzenia ośrodków interwencji kryzysowej,
9) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
10) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
11) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
12) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
13) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
14) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej,”
15) pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w odrębnych przepisach,
16) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
17) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
18) udzielanie cudzoziemcom będącym ofiarami handlu ludźmi w rozumieniu decyzji ramowej Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie zwalczania handlu ludźmi pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.
1a. Wykonywanie zadań powiatu w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej:
1) opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych,
2) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
3) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia,
4) tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych,
5) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
6) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego,
7) organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
a) grup wsparcia,
b) specjalistycznego poradnictwa,
8) zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich,
9) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji oraz osobach pełniących funkcje rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
10) kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka,
11) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem:
a) świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu,
b) pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne,
c) szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo- wychowawczych typu rodzinnego,
12) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
13) przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstaniu zaległości z tytułu nieponoszenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
14) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
15) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , którzy mają na tym terytorium miejsce zamieszkania,
16) prowadzenie innych spraw z zakresu pieczy zastępczej niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów.
2. Wykonywanie zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych, w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
2) podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności:
3) opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa,
4) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób,
5) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży,
6) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
7) prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem zadań w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych realizowanych ze środków PFRON fundacjom i organizacjom pozarządowym.
3. Współpraca z organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi:
1) w zakresie organizowania pomocy społecznej,
2) w celu udzielania pomocy i doprowadzenia do integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem.
4. Wykonywanie innych zadań określonych w ustawach i przepisach wykonawczych do ustaw.
§ 7. Centrum sprawuje, w imieniu Starosty, nadzór nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo - wychowawczych i ośrodków interwencji kryzysowej.
§ 8. Centrum wykonuje obsługę finansowo księgową oraz administracyjno - gospodarczą Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
§ 9. Pracą Centrum kieruje i odpowiada za całokształt jego działalności Dyrektor.
§ 10. Szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu.
§ 11. Zmiany Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
| Przewodniczący Rady Powiatu |