Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 162

Uchwała nr XVIII/130/2012 Rady Gminy Chynów

z dnia 19 grudnia 2012r.

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chynów

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grójcu, uchwala się co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Chynów stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Chynów.

§ 3. Uchwałę podaje się do publicznej wiadomości mieszkańcom Gminy Chynów przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Chynów oraz umieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy Chynów.

§ 4. Traci moc uchwała nr XIV/81/08Rady Gminy Chynów z dnia z dnia 29 stycznia 2008r.w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chynów.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013 roku.

Przewodniczący Rady Gminy


Stanisław Mróz


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVIII/130/2012
Rady Gminy Chynów
z dnia 19 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY CHYNÓW

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.

§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chynów, w poszczególnych rozdziałach:

2. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

3. Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

4. Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłychz terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

5. Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

6. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

7. Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lubw poszczególnych nieruchomościach.

8. Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

9. Postanowienia końcowe.

             

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391);

2) nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z póź. zm.), część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności.

Rodzaje nieruchomości:

a) nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na:

- nieruchomości rolne,

- nieruchomości leśne,

- inne nieruchomości (nierolne i nieleśne) zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę;

b) nieruchomości budynkowe,

c) nieruchomości lokalowe (lokale mieszkalne i użytkowe);

3) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami, ponadto należy je rozumieć zgodnie z treścią art. 5 ust. 2-5 ustawy;

4) odpadach - zgodnie z art. 3 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 z późn. zm.) oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany;

5) odpadach komunalnych - należy to rozumieć zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt.4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.);

6) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w ustawie, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których masa jednostkowa przekracza 50 kg;

7) odpadach ulegających biodegradacji - należy rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.). Zgodnie z KPGO 2014 (Krajowy Plan Gospodarki Odpadami) do odpadów komunalnych ulegających biodegradacji zalicza się:

-               papier i tekturę,

-               odzież i tekstylia z materiałów naturalnych (50%),

-               odpady z terenów zielonych,

-               odpady kuchenne i ogrodowe,

-               drewno (50%),

-               odpady wielomateriałowe (40%),

-               frakcję drobną < 10mm (30%).

8) odpadach zielonych - należy to rozumieć zgodnie z treścią art.3 ust. 3 pkt. 8b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.);

9) odpadach opakowaniowych - należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 63 poz. 638 z póź. zm.);

10) odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano-architektonicznej;

11) odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć zgodnie z treścią art.3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.)w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowań po środkach ochrony roślin, nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu;

12) zbieraniu odpadów - zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt. 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.), rozumie się przez to każde działanie, w szczególności: umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwienia;

13) punktach selektywnego zbierania - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt. 6 ustawy z tym, że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed domów;

14) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych zgodnie z treścią art.2 ust.1 pkt.1 ustawy;

15) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania zgodnie z treścią art.2 ust.1 pkt.5 ustawy;

16) stacjach zlewnych - należy to rozumieć zgodnie z treścią art.2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

17) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Chynówdostarczany właścicielom nieruchomości przez gminę;

18) przedsiębiorcach - podmioty realizujące zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art.7 ustawy ;

19) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

20) zwierzętach domowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust.17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106 poz. 1002 z póź. zm.), co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa;

21) zwierzętach gospodarskich - należy to rozumieć zgodnie z treścią art.2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 roku o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich(Dz. U. z 2007 nr 133 poz. 921 z późn. zm.);

22) zwierzętach bezdomnych - należy rozumieć zgodnie z art.4 ust.16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997
o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106 poz. 1002 z póź. zm.);

23) właścicielu lokalu - w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 o własności lokali (Dz. U. z 1994 r. Nr 85 poz. 388) oraz posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000 o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4 poz. 272 z późn. zm.);

24) lokatorze - w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnegolub posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000 o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4 poz. 272 z póź. zm.);

25) posiadającym lokal - jest to użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny(Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z póź. zm.);

26) dysponującym lokalem - właściciel, lokator lub posiadający lokal w rozumieniu definicji podanych wyżej;

27) budynek mieszkalny jednorodzinny - to zgodnie z treścią art.3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 z póź. zm.) - budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku;

28) budynek zamieszkania zbiorowego - to zgodnie z zapisami §3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz.690 z póź. zm.) - budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności: hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek koszarowy, budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego, schronisko dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny;

29) zabudowa jednorodzinna - to zgodnie z zapisami §3 pkt 2 rozporządzenia Ministra i Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz.690 z póź. zm.) - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynkówwraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;

30) zabudowa wielorodzinna - zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego,zapisanej w §3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz.690 z póź. zm.);

31) zabudowa zagrodowa - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie(Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz.690 z póź. zm.) - budynki mieszkalne, gospodarcze i inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych, w tym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe;

32) budynek użyteczności publicznej - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz.690 z póź. zm.) - budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy i socjalny.

§ 3. Regulamin obowiązuje:

1. Wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy Chynów.

2. Osoby przebywające stale i czasowo na terenie gminy Chynów.

3. Przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych
i opróżniania zbiorników bezodpływowych.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku
na terenie nieruchomości.

§ 4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1. Zagwarantowania bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu odbioru odpadów
z nieruchomości niezamkniętej w terminach określonych w harmonogramie.

2. Wystawiania pojemników i worków z odpadami komunalnymi na chodnik, pobocze lub przed ogrodzenie zamkniętej nieruchomości w terminach określonych w harmonogramie.

3. Prowadzenie selektywnego zbierania oraz przekazywania wszystkich zebranych odpadów przedsiębiorcy w terminach określonych w harmonogramie.

4. Gaszenia popiołu i żużlu przed umieszczeniem ich w pojemniku na odpady.

5. Przechowywanie rachunków za wywóz nieczystości ciekłych do kontroli przez okres 12 miesięcy.

§ 5. Ustala się następujące zasady w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1. Prowadzi się we wszystkich rodzajach zabudowy selektywne zbieranie i odbiór następujących frakcji odpadów komunalnych powstających na terenach nieruchomości: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.), tworzywa sztucznego, szkła
i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji (w tym odpadów zielonych), metalu, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych oraz wyselekcjonowanych przez mieszkańców ze strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych, takich jak:

- zużyte baterie i akumulatory,

- zużyte świetlówki, lampy fluorescencyjne i inne zawierające rtęć,

- pozostałości farb, tuszy, lakierów, klejów, żywic, lepiszczy, aerozoli, rozpuszczalników, w tym opakowania po tych środkach,

- pozostałości środków ochrony roślin i nawozów, w tym opakowania po tych środkach,

- pozostałości środków chemii gospodarczej zawierające substancje niebezpieczne,

- środki do impregnacji drewna, w tym opakowania po tych środkach,

- oleje mineralne i syntetyczne, benzyny, w tym opakowania po tych środkach,

- przeterminowane leki i chemikalia,

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

- zużyte opony i inne wymienne części pojazdów,

- inne zawierające substancje niebezpieczne.

2. Właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywaniaw nim kompostowanego materiału (odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych) przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu. Pozostali właściciele nieruchomości przekazują selektywnie zebrane odpady ulegające biodegradacji w workach do punktu selektywnej zbiórki odpadów.

3. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed włożeniem do worka umyć.

4. Z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy je odkręcić.

5. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed włożeniem do worka.

6. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy własnych zniszczonych dróg gruntowych lub innych dróg gruntowych, po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi.

7. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, należy gromadzić w odpowiednim pojemniku, który właściciel nieruchomości lub dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić u przedsiębiorcy.

8. W ramach zryczałtowanej opłaty odebrane będą wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty.

§ 6. Ustala się zasady postępowania z przeterminowanymi lekami, zużytymi bateriami i akumulatorami oraz zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym:

1. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie gminy lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

2. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych
i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w punktach sprzedaży, lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

3. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny przekazuje się przedsiębiorcy w terminach określonych w harmonogramie lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.

§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości na części nieruchomości służącej do użytku publicznego, poprzez:

1. Niezwłoczne usuwanie śniegu i lodu oraz błota i zanieczyszczeń z chodników, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Posypanie chodnika piaskiem w celu likwidacji śliskości.

3. Bezzwłoczne usunięcie śniegu, sopli lodu i nawisów śniegu z dachów budynków, stanowiących zagrożenie dla przechodniów.

§ 8. Właściciele nieruchomości zabudowanych, gdzie granice gruntu przebiegają po obrysie budynków, faktycznie korzystający z części nieruchomości sąsiednich, bez których ich nieruchomość zabudowana nie mogłaby być prawidłowo użytkowana, mają obowiązek utrzymywać te części nieruchomości sąsiednich w czystości i porządku.

§ 9. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się:

a. na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub zbiorników bezodpływowych,

b. na terenie służącym do użytku publicznego, tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

2. Drobne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją (np. wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje silników itp.) mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości, jeżeli nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzonew sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami regulaminu.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 10. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1. Pojemniki muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa i być dostosowane do współpracy
z urządzeniami zamontowanymi w pojazdach przedsiębiorcy odbierającego odpady.

2. Przewiduje się następujące rodzaje pojemników i worków do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Chynów:

a. pojemniki uliczne o pojemnościach od 20 litrów do 70 litrów,

b. pojemniki na odpady komunalne o pojemnościach: 120 litrów, 240 litrów, 1100 litrów, 2200 litrów, 5500 litrów,

c. worki o pojemności od 60 litrów do 120 litrów,

d. pojemniki kontenerowe KP - 7 m³.

3. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach, workach lub kontenerach o niżej wymienionej minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy miesięczne:

a. pojemniki 120 litrów dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych w ilościach wynikających z założenia, że 1 osoba wytwarza miesięcznie 88 litrów odpadów zmieszanych (pozostałość po segregacji) lub 146 litrów odpadów niesegregowanych, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na każdą nieruchomość,

b. pojemniki 1100 litrów dla budynków zamieszkania zbiorowego w ilościach wynikających z założenia, że 1 osoba wytwarza miesięcznie 88 litrów odpadów zmieszanych (pozostałość po segregacji) lub 146 litrów odpadów niesegregowanych,

c. worki pojemności 60 litrów na odpady segregowane,

d. pojemniki 1100 litrów dla szkół i przedszkoli przy założeniu, że jeden uczeń lub pracownik wytwarza miesięcznie 3 litry odpadów zmieszanych,

e. pojemniki 240 litrów dla ogródków działkowych przy założeniu, że przypada miesięcznie 20 litrów odpadów na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października i 5 litrów poza tym okresem, jednak co najmniej jeden pojemnik 240 litrów.

§ 11. Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:

1. Worki muszą spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i być dopuszczone do handlu.

2. Pojemność worków powinna wynosić od 60 litrów do 120 litrów.

§ 12. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach uniemożliwiających pylenie.

§ 13. Określa się następujące warunki rozmieszczania pojemników na odpady:

1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego: drogach, chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, parkingach, w parkach i skwerach, na placach zabaw - do zbierania odpadów komunalnych stosuje się pojemniki uliczne.

2. Pojemniki uliczne rozmieszcza się w sposób zapewniający bezpieczeństwo pieszych
i pojazdów oraz umożliwiający łatwy dostęp do nich dla pieszych.

3. Pojemniki na odpady komunalne należy usytuować na terenie nieruchomości zamieszkałej,
a w przypadku braku miejsca na ich rozmieszczenie lub braku dojazdu do nich dla pojazdu przedsiębiorcy odbierającego odpady, mogą być one usytuowane na terenie innej nieruchomości w uzgodnieniu z jej właścicielem.

§ 14. Właściciel nieruchomości, korzystający ze zbiornika bezodpływowego dostosowuje jego wielkości do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie w taki sposób, by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu.

§ 15. Warunki utrzymania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowymi technicznym.

1. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów nie mogą być uszkodzone.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego mycia i dezynfekowania pojemników na odpady z częstotliwością zależną od potrzeb.

3. Mycie, dezynfekcja i naprawa pojemników na odpady komunalne większych niż 240 litrów należy do przedsiębiorcy na terenie własnej bazy, w miejscu do tego dostosowanym,w zależności od potrzeb lecz nie rzadziej niż jeden raz w roku.

§ 16. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 17. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomościi terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Odpady niesegregowane oraz frakcja mokra, czyli zmieszane odpady komunalne (pozostałość po segregacji) odbierane są:

a) w zabudowie wielorodzinnej raz w tygodniu

b) w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej w cyklu dwutygodniowym.

2. Odpady segregowane tj. papier, karton, tektura, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne, metale, szkło i opakowania ze szkła, czyli frakcja sucha odbierane są w cyklu miesięcznym w każdej zabudowie.

3. Odpady biodegradowalne i zielone odbierane są w punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

4. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe odbierane są w punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

5. Odpady niebezpieczne wyselekcjonowane ze strumienia odpadów komunalnych odbierane są w punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

6. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane są w punkcie selektywnej zbiórki odpadów. Ponadto dwa razy w ciągu roku przeprowadzona zostanie zbiórka tych odpadów w mobilnych punktach według ustalanego corocznie harmonogramu.

7. Odpady z pojemników ulicznych odbierane są w miarę występujących potrzeb, jednak co najmniej dwa razy w tygodniu.

§ 18. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych ustala na minimum jeden raz na kwartał.

§ 19. Właściciele nieruchomości, na terenach których okresowo zwiększa się ilość przebywających osób, zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażania nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 20. Odpady komunalne zebrane z terenu gminy Chynów w pierwszej kolejności wywozi się do RIPOK (Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych) w Radomiu. RIPOK Radom przyjmuje odpady zmieszane i biodegradowalne (w tym zielone) do Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych oraz pozostałości z sortowania na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zarządzane przez RADKOM sp. z o.o. za pośrednictwem przedsiębiorcy.

§ 21. 1. W przypadku braku wolnych mocy przerobowych RIPOK Radom, odpady mogą być kierowane do instalacji zastępczej obsługi regionu - Instalacja do produkcji paliwa alternatywnego Radom ul. Energetyków 16 (odpady do segregacji) oraz Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mogielnicy - składowisko odpadów komunalnych w Wężowcu (pozostałości po sortowaniu do składowania).

2. Tymczasowo kolejność kierowania strumienia odpadów może ulec zmianie w przypadku awarii RIPOK Radom lub innej sytuacji uniemożliwiającej przyjęcie odpadów. W takim przypadku odpady powinny być przekazane do instalacji zastępczej na wypadek awarii - Instalacja do produkcji paliwa alternatywnego Radom ul. Energetyków 16 (odpady do segregacji), kompostownia odpadów zielonych MZO sp. z o.o. w Pruszkowie (odpady biodegradowalne) oraz Składowisko odpadów w Warce (pozostałości po sortowaniu do składowania).

§ 22. Odpady selektywnie zebrane powinny trafić zgodnie z zasadą bliskości do instalacji regionalnych, które mają możliwość ich właściwego zagospodarowania lub w przypadku braku takiej możliwości, mogą one być kierowane do innych instalacji przetwarzających poszczególne frakcje odpadów selektywnie zebranych.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 23. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi przez zwierzęta domowe oraz przed zanieczyszczaniem przez nie terenów wspólnego użycia.

§ 24. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1. Stały i skuteczny dozór nad utrzymywanymi zwierzętami.

2. Natychmiastowe usuwanie do pojemników ulicznych zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku (chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zieleni itd.) przy użyciu woreczka foliowego.

§ 25. Obowiązki właścicieli psów:

1. Prowadzenie ich na terenie gminy Chynów wyłącznie na smyczy i w kagańcu.

2. Zwalnianie psów ze smyczy wyłącznie na terenach zielonych w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem.

3. Zwalnianie przez właściciela posesji psów ze smyczy na terenie nieruchomości w sytuacji, gdy jest ona ogrodzona i oznaczona stosownym ostrzeżeniem.

§ 26. 1. Zwierzęta bezdomne i pozostawione bez opieki podlegają odłowieniu i dowiezieniu do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym gmina Chynów ma podpisaną stosowną umowę.

2. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi zwierzętami ponoszą koszty ich odłowienia, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 27. Obowiązek unieszkodliwiania padłych zwierząt domowych należy do:

1. Osób posiadających padłe zwierzęta.

2. Zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w pasie drogowym.

3. Gminy w odniesieniu do pozostałych terenów.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.

§ 28. 1. Chów zwierząt gospodarskich jest zabroniony na terenach oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako wyłączone z produkcji rolniczej.

2. Zakaz chowu zwierząt gospodarskich obowiązuje również w sąsiedztwie: zwartych terenów zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej, budynków zamieszkania zbiorowego, budynków użyteczności publicznej, centr handlowych, hoteli, stref przemysłowych i ogródków działkowych.


Rozdział 8.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 29. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami zamieszkania zbiorowego zobowiązani są do przeprowadzania co najmniej raz w roku deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek tenw odniesieniu do właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych może być realizowany tylko w miarę potrzeby.

§ 30. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Chynów po uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 31. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 32. W przypadku terenów użyteczności publicznej obowiązek poniesienia kosztów deratyzacji spoczywa na Gminie Chynów.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe.

§ 33. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu sprawuje Wójt Gminy Chynów poprzez działania uprawnionych pracowników Urzędu Gminy Chynów, posiadających imienne upoważnienie do wykonywania czynności kontrolnych lub legitymację służbową.

2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie (Dz. U. z 1990 r. Nr 20 poz. 121).

Przewodniczący Rady Gminy


Stanisław Mróz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00