Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 55

Uchwała nr XXXI/132/12 Rady Gminy Korytnica

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Korytnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U. z 2001 roku Nr. 142, poz.1591 ze zmianami) art. 4 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zmianami) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Węgrowie, Rada Gminy w Korytnicy uchwala co nastepuje:

§ 1.

Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Korytnica stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Traci moc uchwała Nr XI/46/07 Rady Gminy w Korytnicy z dnia 14 sierpnia 2007 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Korytnica

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Korytnica.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i ma zastosowanie od 1 lipca 2013 r.

Przewodnicząca Rady Gminy


Jadwiga Jaczewska


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXI/132/12
Rady Gminy Korytnica
z dnia 14 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KORYTNICA

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1.

Niniejszy Regulamin określa szczególowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Korytnica, w szczególności:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,

2) rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniami i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniuczystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2012 r., poz. 392ze zmianami);

2) gminie - należy przez to rozumieć gminę Korytnica;

3) nieruchomości - należy przez to rozumieć,zgodnie zapisami art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z póź. zm), część powierzchni ziemi stanowiacą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;

4) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to właścicieli nieruchomości a także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

5) nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy, a więc nieruchomości, na których człowiek bytuje stale lub czasowo,

6) nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, a więc w szczególności: szkoły, przedszkola, biblioteki, urzędy administracji rządowej i samorządowej,działki letniskowe, ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, boiska sportowe, parki, place, sklepy, wszelkiego rodzaju zakłady produkcyjne, usługowe, itp.;

7) właścicielu lokalu - w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 o własności lokali oraz posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000roku o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U.z 2003r. Nr 119,poz.1116 ze zm.);

8) stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi -należy przez to rozumieć stawki ustalone uchwałą Rady Gminy na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1ustawy;

9) odpadach - rozumie się przez to każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy z 27 kwietnia 2001 r . o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z póź. zm.), których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany (art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach);

10) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

11) bioodpadach - rozumie się przez to ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność (art. 3 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm);

12) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach- Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz.1243 z późn. zm.);

13) odpadach zielonych - rozumie się przez to stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów (art. 3 ust. 3 pkt. 8b ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

14) o dpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, powstające w gospodarstwach domowych, które nawet po rozdrobnieniu ze względu na swoje rozmiary, masę, nie mogą być swobodnie umieszczane w typowych pojemnikach na odpady komunalne np. meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, deski, materace itp.;

15) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium;

16) odpady wielomateriałowe - rozumie się przez to opakowania wykonane z co najmniej dwóch różnych rodzajów materiałów (wymienianych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 roku Nr 90, poz. 607 ze zm.), w taki sposób, że nie można ich rozdzielić ręcznie lub przy użyciu prostych metod fizycznych;

17) odpadach z remontów - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów w gospodarstwach domowych;

18) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.);

19) odpadach medycznych - rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny;

20) odpadach weterynaryjnych - rozumie się przez to odpady powstające w związku z badaniem, leczeniem zwierząt lub świadczeniem usług weterynaryjnych, a także w związku z prowadzeniem badań naukowychi doświadczeń na zwierzętach;

21) posiadaczu odpadów - rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną) z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości;

22) zbieraniu odpadów -rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania (art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy oodpadach - Dz.U. z 2001 r. Nr 62, poz.628 z późn.zm.;

23) selektywnym zbieraniu - rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia określonego sposobu przetwarzania, obejmuje jedynie rodzaje odpadów charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem (art. 3 ust. 3 pkt 15a ustawy z 27 kwietnia 2001r.o odpadach - Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

24) odzysku - rozumie się przez to wszelkie działania, niestwarzające zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub w części, lub prowadzące do odzyskania z odpadów substancji, materiałów lub energii i ich wykorzystania, określone w załączniku nr 5 do ustawy(art. 3 ust. 3 pkt 9 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - Dz.U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

25) ponownym użyciu - rozumie się przez to działanie, w wyniku którego niebędące odpadami produkty lub ich części są ponownie wykorzystywane do tego samego celu, do którego były przeznaczone (art. 3 ust. 3 pkt 12a ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach - Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

26) przetwarzaniu - rozumie się przez to procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie (art. 3 ust. 3 pkt 13a ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach - Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn.zm.);

27) przygotowaniu do ponownego użycia - rozumie się przez to odzysk, polegający na sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie, w ramach którego produkty lub ich części, które stały się odpadami, są przygotowywane do ponownego wykorzystywania bez innych czynności przetwarzania wstępnego (art. 3 ust. 3 pkt 13b ustawy z 27 kwietnia o odpadach - Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

28) recyklingu - rozumie się przez to taki odzysk, który polega na powtórnym przetwarzaniu substancji lub materiałów zawartych w odpadach w procesie produkcyjnym w celu uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii (art. 3 ust. 3 pkt 14 ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach - Dz.U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

29) WPGO - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami Województwa Mzowieckiego,

30) regionie gospodarki odpadami komunalnymi - rozumie się przez to określony w wojewódzkim planie gospodarki odpadami Region Gospodarki Odpadami,

31) regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych - rozumie się przez to zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego przez co najmniej 120 000 mieszkańców, spełniający wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii, o której mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz zapewniający termiczne przekształcanie odpadów lub:

a) mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku,

b) przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych,

c) składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych;

32) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

33) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;

34) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

35) pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych - rozumie się przez to pojemniki, kontenery a także worki z tworzyw sztucznych lub z materiałów biodegradowalnych;

36) przedsiębiorcach - należy rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, który posiada wpis do rejestru działalności regulowanej oraz prowadzi działalność w zakresie wymienionym w art.7 ustawy, na którą konieczne jest zezwolenie;

37) punktach selektywnego zbierania - należy rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady z nieruchomości;

38) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Korytnica, uwzględniający zapisy dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy;

39) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

40) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych;

41) zwierzętach bezdomnych - rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały (art. 4 ust. 16 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt- t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.);

42) hodowli zwierząt - zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi ocena wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich, selekcja i dobór osobników do kojarzenia, prowadzone w warunkach prawidłowego chowu (art. 2 pkt.4 ustawy z 27 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich- Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.);

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3.

Właściciele nieruchomości oraz najemcy/właściciele lokali zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

2) selektywne zbieranie następujących rodzajów odpadów:

a) papier i makulatura w tym odpady opakowaniowe

b) szkło

c) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe

d) odpady ulegające biodegradacji, popiół

e) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

f) odpady wielkogabarytowe

g) odpady budowlane i rozbiórkowe

3) zbieranie odpadów niesegregowanych do urządzeń (kontenery, pojemniki, worki) o wielkości i liczbie uzależnionej od ilości mieszkańców na danej nieruchomości w sposób opisany w niniejszym regulaminie,

4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych odpadów komunalnych zmieszanych, przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych w harmonogramie dostarczonym właścicielom nieruchomości,

5) zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu odbierania odpadów,

6) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub przetwarzanie ich w przydomowych oczyszczalniach ścieków w przypadku gdy właściciele nieruchomości nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej,

7) gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie nieruchomości lub gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2007r.o nawozach i nawożeniu (Dz.U .z 2007r. Nr 147, poz.1033 z późn. zm.), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami i w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres,

8) pozbywanie się nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy,

9) uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości i wnętrza budynków,

10) utrzymanie nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczeń,

11) uprzątanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych zgodnie z wymogami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

12) pielęgnację i utrzymywanie estetycznego wyglądu, terenów zielonych, ogrodów, kwietników, klombów zarówno komunalnych jak i będących własnością osób fizycznych i prawnych,

13) uprzątanie poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno - higienicznego,

14) uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do krawędzi chodnika), przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości a także nieruchomości, w tym z podwórzy, przejść, bram, itp. (przy czym należy to realizować w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów), oraz posypanie piaskiem chodnika, piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,

15) uprzątanie poprzez usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości, realizując w ten sposób zapisy § 2 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,

16) likwidowanie śliskości na drogach publicznych, ulicach, placach w okresie mrozów i opadów śnieżnych, zgodnie z wymogami art. 4 pkt 20 oraz art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych , przy użyciu piasku zmieszanego ze środkami chemicznymi nie działającymi szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa, zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych ulicach i placach,

17) utrzymywanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych i drogach publicznych,

18) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa miejscowego,

19) oznaczenie nieruchomości, przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie o jej estetyczny i czytelny wygląd,

20) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków,

21) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą powodować zanieczyszczenia wód powierzchniowych lub gruntowych oraz gleby,

b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych,

22) drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy,

23) coroczną wymianę piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach publicznie dostępnych,

24) umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów w miejscach do tego celu przeznaczonych,

25) umieszczanie na terenach publicznie dostępnych, a więc w parkach, na targowiskach, placach zabaw, itp. regulaminów korzystania z nich,

26) postępowanie z odpadami innymi niż komunalne, powstającymi na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

27) zgłaszanie do Urzędu Gminy faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę.

§ 4.

Właściciele nieruchomości, na których znajdują się przeznaczone dla dzieci piaskownice do zabaw, mają obowiązek:

1) ogrodzenia placu zabaw, na którym znajduje się piaskownica lub ogrodzenia samej piaskownicy w sposób zapewniający dzieciom bezpieczną zabawę oraz wykluczające przedostawanie się zwierząt mogących zanieczyścić piasek;

2) umieszczenia przy każdym wejściu na teren ogrodzony, o którym mowa w pkt 1 tabliczki informującej o zakazie wprowadzania zwierząt oraz informacji o zarządcy wraz z numerem telefonu;

3) wymiany piasku z częstotliwością przynajmniej raz do roku (w miesiącach kwiecień lub maj) lub każdorazowo w przypadku stwierdzenia zanieczyszczenia piasku odchodami zwierzęcymi lub innymi zanieczyszczeniami zagrażającymi bezpieczeństwu korzystających;

4) renowacji urządzeń znajdujących się na placu zabaw co najmniej raz na 2 lata.

§ 5.

Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Korytnica zabrania się:

1) spalania na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków - odpadów komunalnych (tworzyw sztucznych, gumy, odzieży, mebli, itp), odpadów pochodzących z działalności gospodarczej (z wyłączeniem surowego drewna, papieru, makulatury, słomy), oraz odpadów zielonych,

2) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli,

3) tworzenia dzikich „wysypisk”- tj. gromadzenia odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych,

4) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska do usuwania śniegu i lodu,

5) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi,

6) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości,

7) odprowadzania nieczystości ciekłych do gruntu,rowów, zbiorników wodnych,

8) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej,np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni linii energetycznych lub telekomunikacyjnych, wiat, przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców itp.,

9) umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł rysunków i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu,

10) zakopywania w ziemi odpadów oraz padłych zwierząt,

11) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60 ze zmianami),

12) dokonywania zmian naturalnego ukształtowania terenu w sposób niezgodny z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.).

Rozdział 3.
Zasady selektywnego zbierania i odbierania odpadów

§ 6.

Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1) Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć w dostateczną ilość urządzeń

służących do zbierania odpadów komunalnych.

2) Urządzenia (pojemniki, worki) do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów

komunalnych właścicielom nieruchomości dostarcza przedsiębiorca,

3) Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnej zbiórki odpadów,

4) Selektywna zbiórka odpadów komunalnych polega na segregowaniu „u źródła”

wytwarzanych odpadów w chwili ich powstania na grupy:

a) papier i tektura

b) odpady opakowaniowe ze szkła

c) tworzywa sztuczne

d) metale

e) opakowania wielomateriałowe

f) odpady ulegające biodegradacji, w tym zielone,

5) Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej

uzgodnionych z przedsiębiorcą zgodnie z dostarczonym harmonogramem,

6) Selektywne zbieranie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy,

7) Zbieranie i gromadzenie na przydomowych kompostowniach odpadów zielonych powstałych na terenie nieruchomości (uschnięte chwasty, liście, skoszona trawa) spełnia wymóg selektywnego zbierania odpadów zielonych,

8) Odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew nie mogą być

kompostowane w przydomowym kompostowniku, należy je przekazać przedsiębiorcy,

9) Z obowiązku określonego w ust.8 zwolnieni są właściciele nieruchomości:

a) używający drewna do celów energetycznych,

b) spalający suche odpady roślinne, w sposób nie powodujący zagrożenia pożarowego i uciążliwości dla otoczenia,

10) Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed włożeniem do worka umyć,

11) Z odpadów opakowaniowych posiadających nakrętki, należy je odkręcić; można je ponownie nakręcić po zgnieceniu opakowania, tak by zachowało zmniejszoną objętość,

12) Opróżnione opakowania, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, należy trwale zgnieść przed złożeniem do worka,

13) Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budawlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy.

14) Odpady z grupy wymienionej w ust.13 należy gromadzić, a także przygotować do odbioru przez przedsiębiorcę, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich,

15) Akumulatory przemysłowe i samochodowe należy dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż lub wymianę,

16) Dopuszcza się przekazywanie frakcji odpadów: chemikalii, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego przez przedsiębiorcę odbierającego odpady,

17) Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady. Właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin,

18) Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzania, naprawy zniszczonych dróg

o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi.

Rozdział 4.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymaniaw odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym technicznym

§ 7.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1) właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery lub worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z uwzględnieniem wymienionych zasad. Pojemniki na odpady muszą spełniać wymagania Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Pojemniki na odpady segregowane powinny być odpowiednio oznakowane i opisane frakcjami;

2) właściciel nieruchomości na której zamieszkują mieszkańcy wyposaża nieruchomość w pojemniki poprzez zakup, wydzierżawienie lub w inny ustalony sposób od przedsiębiorcy zajmującego się odbiorem odpadów komunalnych, wybranym w drodze przetargu przez gminę;

3) właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, lecz są wytwarzane odpady komunalne wyposaża nieruchomość w pojemniki poprzez zakup, wydzierżawienie lub w inny ustalony sposób od przedsiębiorcy zajmującego się odbiorem odpadów komunalnych, posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej na terenie gminy lub wybranym w drodze przetargu przez gminę;

4) pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

a) worki na odpady niesegregowane o pojemności od 60 do 120 litrów,

b) worki na odpady przeznaczone do selektywnej zbiórki o pojemności od 60 do 120 litrów,

c) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l, oraz mniejsze,

d) kontenery KP-7 o pojemności 7000 l,

e) kontenery przeznaczone na odpady budowlane.

§ 8.

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach publicznych oraz na drogach publicznych:

1) prowadzący handlową działalność gospodarczą, są zobowiązani ustawić w miejscach publicznych, pojemniki przeznaczone na zbiórkę odpadów;

2) miejsca publiczne o dużym natężeniu ruchu pieszego takie jak: drogi publiczne, chodniki, przystanki komunikacji, parki będą przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w kosze lub pojemniki. Na drogach publicznych kosze (pojemniki) ustawiane będą według potrzeb. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

3) organizatorzy imprez masowych są zobowiązani do wyposażenia terenu nieruchomości, na której odbywa się impreza w odpowiednią liczbę pojemników na odpady (w zależności od liczby uczestników) oraz zapewnić odpowiednią ilość szalet. Organizator imprezy jest zobowiązany do utrzymania czystości i porządku podczas imprezy oraz uprzątnięcia i oczyszczenia terenu po imprezie,opróżnienia i uprzątnięcia szalet,pozbycia sie zgromadzonych odpadów w sposób zgodny z przepisami ustawy. Usunięcie odpadów powinno nastąpić bezpośrednio po zakończeniu imprezy, nie późnij niż w ciągu 8 godzin.

§ 9.

Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów oraz ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:

1) pojemniki do zbierania odpadów oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami powinny być zlokalizowane w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, gdy takiej możliwości nie ma należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na pobocze chodnika, drogi lub przed wejściem na teren nieruchomości, w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i pieszego,

2) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym,porządkowym i technicznym a przede wszystkim utrzymania ich w czystości,

3) pojemniki oraz worki, należy utrzymywać w stanie technicznym uniemożliwiającym wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 10.

1) Do odbioru odpadów komunalnych upoważniony jest podmiot wyłoniony w drodze przetargu, ogłoszonego przez gminę, posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej na terenie Gminy.

2) Odbieranie odpadów komunalnych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno - porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego.

3) Stawka opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zostanie zróżnicowana w zależności od sposobu zbierania odpadów komunalnych. Jeżeli odpady będą zbierane w sposób selektywny opłata zostanie obniżona w stosunku do odpadów komunalnych zmieszanych.

§ 11.

Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz

terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

- w okresie od 1 października do 31 marca- raz w miesiącu,

- w okresie od 1 kwietnia do 30 września - dwa razy w miesiacu,

2) odpady segregowane:

a) papier i makulatura w tym odpady opakowaniowe

b) szkło

c) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomaterialowe

d) odpady ulegające biodegradacji, popiół

- raz w miesiącu

3) odpady wielkogabarytowe - nie rzadziej niż dwa razy w roku ( przed sezonem letnim i przed sezonem zimowym),

4) odpady elektryczne i elektroniczne - nie rzadziej niż dwa razy w roku

5) odpady niebezpieczne

a) przeterminowane leki - dostarczane we własnym zakresie do wyznaczonych punktów - Aptek

b) zużyte baterie - dostarczane we własnym zakresie do wyznaczonych punktów - szkoły, placówki użytku publicznego

c) pozostałe odpady niebezpieczne

- nie rzadziej niż dwa razy w roku

6) odpady z koszy ulicznych - co najmniej dwa razy w miesiącu

7) odpady z cmentarzy - po uprzednim zgłoszeniu

8) odpady budowlane - w/g zapotrzebowania po wcześniejszym zgłoszeniu

Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Korytnica winny być w odpowiedni sposób zagospodarowane i przekazywane do unieszkodliwiania zgodnie z zapisem w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

§ 12.

Ustala się następującą częstotliwość w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników

oczyszczalni przydomowych:

1) właściele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości,

2) pojemność zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych ,

3) w celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust.1, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zawarcia umowy z przedsiebiorcą posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Korytnica na opróżnianie zbiorników bezodpływowych,

4) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

Nieczystości ciekłe odbierane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Korytnica winny być

przekazywane do punktu zlewnego.

§ 13.

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udzielenia informacji związanych z odbieraniem odpadów komunalnych usuwaniem nieczystości ciekłych oraz do przedstawiania do wglądu dokumentów i dowodów zapłaty osobom kontrolującym.

§ 14.

Ustala się następujące zasady dla przedsiębiorców zajmujących się odbiorem odpadów komunalnych i usuwaniem nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:

1) przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości muszą w zakresie bazy transportowej, wyposażenia w pojazdy specjalistyczne i uniwersalne oraz przestrzegania standardów sanitarnych spełniać wymogi opisane w rozporządzeniu w sprawie wymagań technicznych, jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wydanym na mocy zapisów art. 9d ust. 2 ustawy;

2) pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w rozporządzeniu wydanym na mocy zapisów art. 2 ust. 2 ustawy określającym wymagania dla pojazdów asenizacyjnych;

3) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych pracownicy przedsiębiorcy mają obowiązek natychmiast usunąć;

4) przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ludzi i ruchu drogowego;

5) właściciele pojazdów mechanicznych parkujących na drodze dojazdowej do nieruchomości, w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru odpadów mają obowiązek usunąć lub przestawić je w taki sposób, by nie utrudniać przejazdu i ładowania zawartości pojemników lub worków na samochód przedsiębiorcy;

Rozdział 6.
Obowiązki prawne i skutki ich nieprzestrzegania.

§ 15.

1) Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, oraz właściciele nieruchomości

niezamieszkałych, na których powstają odpady mają, zgodnie z treścią art. 6 m ustawy, obowiązek :

a) w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w Gminie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

b) w terminie 14 dni od dnia zmiany liczby wcześniej zadeklarowanych osób zamieszkałych na danej nieruchomości a tym samym zmiany ilości wytwarzanych na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w Urzędzie Gminy deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 16.

Konsekwencje nie realizowania obowiązków.

1) W zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby; w przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków Wójt Gminy Korytnica występuje o ukaranie w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, albo wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ( Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.);

2) Wójt Gminy Korytnica dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz powstają odpady komunalne oraz wszystkich nieruchomości, które winny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe, umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat;

3) W przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt. 2, Wójt Gminy Korytnica wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia; w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok nastepny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. Nr 125, poz. 749 ze zmianami );

4) W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nakładanych zgodnie z art. 6o i 6p ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;

5) Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres dwóch lat;

Rozdział 7.

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 17.

Cele nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Korytnica:

- uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,

- prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”,

- wyeliminowanie nielegalnych składowisk odpadów,

- prowadzenie właściwego sposobu monitorowania postępowania z odpadami komunalnymi zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

- zmniejszenie dodatkowych zagrożeń dla środowiska wynikających z transportu odpadów komunalnych z miejsc ich powstania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania,

- osiągnięcie wymaganych dyrektywami unijnymi i przepisami prawa poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych oraz redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko,

- prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

§ 18.

Według WPGO dla Mazowsza na lata 2012 - 2017 z uwzględnieniem lat 2018 - 2023 Gmina Korytnica przynależy do Ostrołęcko - Siedleckiego regionu gospodarki odpadami. W ramach nowotworzonego systemu odpady, będą mogły być zagospodarowywane wyłącznie w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów lub instalacjach zastępczych, funkcjonujących w obrębie danego regionu.

Na terenie regionu Ostrołęcko - Siedleckiego zostały zlokalizowane dwa obiekty do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych będące Regionalnymi instalacjami do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK):

- Składowisko odpadów w m. Wola Suchożebrska, gm. Suchożebry

- Instalacja do mechaniczno - biologicznego przetwarzania składająca się z sortowni odpadów komunalnych i kompostowni w m. Ławy, gm. Rzekuń

Rozdział 8.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniami i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 19.

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 20.

Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do psów:

- systematyczne poddawanie psa w wieku powyżej trzech miesięcy szczepieniu przeciw wściekliźnie raz w ciągu roku kalendarzowego, zgodnie z terminami wyznaczonymi przez lekarza weterynarii szczepiącego dane zwierzę i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,

- posiadanie zezwolenia na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. Wsprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U.Nr 77,poz.687 ze zmianami ),

- oznakowanie tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi,

- wyprowadzanie psa na smyczy, z zastrzeżeniem iż pies rasy uznawanej za agresywną lub pies w inny sposób zagrażający otoczeniu powinien mieć nałożony kaganiec,

- zwolnienie psa ze smyczy, ale z nałożonym kagańcem jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz psa ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem,

- zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone również na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich,

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

- stały, skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi,

- nie wprowadzanie zwierząt domowych na teren placów zabaw, piaskownic dla dzieci,

- nie wprowadzanie zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt np.lecznice.Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystajacych z psów przewodników,

- zbieranie odchodów zwierząt oraz usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych (w tym zieleńcach, parkach, pasach drogowych),

- zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi jest dopuszczalne wyłącznie na terenach poza obszarem zabudowanym, w sytuacji gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem,

- właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą posesji (brama, furtka wejściowa), na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzkiego,

- utrzymywanie zwierząt w sposób nie stwarzajacy uciążliwości (hałas,odory) dla osób znajdujacych się w sasiednich lokalach lub nieruchomościach,

- utrzymujący gady,płazy,ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia,

§ 21.

Zwierzęta pozostawione bez opieki, wobec których nie zastosowano zabezpieczeń wyżej wymienionych, podlegaja schwytaniu i dowiezieniu do schroniska dla bezdomnych zwierząt.

§ 22.

Właściciele zwierząt, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi zwierzętami ponoszą koszty ichschwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i leczenia.

Rozdział 9.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.

§ 23.

Utrzymywanie i hodowla zwierząt powinna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowała uciążliwych zanieczyszczeń powietrza (odorów), gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na stały pobyt ludzi lub w ich bezpośredniej bliskości.

Warunki techniczne, jakimi powinny odpowiadać obiekty inwentarskie przeznaczone do utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich, określają odrębne przepisy budowlane. Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich utrzymania i hodowli oraz otoczenie obiektów inwentarskich winny być utrzymane w należytej czystości.

W przypadku pędzenia zwierząt gospodarskich na pastwisko należy zapewnić im należyty dozór.

Zwierzęta padłe w gospodarstwie właściciel ma obowiązek zgłosić do jednostki, która ma podpisaną umowę z Urzędem Gminy i zajmuje się odbiorem i utylizacją padłych zwierząt.

§ 24.

Pszczoły powinny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości - w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 10.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 25.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, może być realizowany w miarę potrzeb.

§ 26.

W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

§ 27.

Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 11.
Przepisy końcowe

§ 28.

1) Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu sprawuje Wójt Gminy.

2) Upoważnieni przez Wójta Gminy Korytnica pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów i w zakresie określonym tymi przepisami - są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień regulaminu.

§ 29.

Kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie podlega karze grzywny na podst.art.10 pkt.2a ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach(Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zmianami).

§ 30.

Orzekanie o sankcjach karnych za naruszenie postanowień niniejszego regulaminu następuje w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Przewodnicząca Rady Gminy


Jadwiga Jaczewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00