Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 194/XLIV/2010 Rady Gminy Grudusk
z dnia 29 września 2010r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudusku
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.9 lit.h, art. 40 ust.2 pkt.2, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591; z 2002 roku Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz.1806; z 2003 roku Nr 80 poz.717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 roku Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz.1203; z 2005 roku Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz.1457; z 2006 roku Nr 17 poz.128, Nr 181 poz.1337; z 2007 roku Nr 48 poz.327, Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218; z 2008 roku Nr 180 poz.1111; z 2009 roku Nr 223 poz.1458, Nr 52 poz.420; z 2010 roku Nr 28 poz.142 i poz.146, Nr 157 poz.1241) oraz art. 110 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity z 2009 roku Dz.U. Nr 175 poz.1362, Nr 202 poz.1551, Nr 219 poz.1706, Nr 221 poz.1738; z 2010 roku Nr 28 poz.146, Nr 40 poz.229, Nr 81 poz.527)) - Rada Gminy w Grudusku uchwala co następuje:
§ 1.
Uchwala się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudusku w brzmieniu załącznika do niniejszej Uchwały.
§ 2.
Traci moc Uchwała Nr 135/XIX/2004 Rady Gminy Grudusk z dnia 29 lipca 2004 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudusku.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Przewodniczący Rady |
Załącznik do Uchwały Nr 194/XLIV/2010
Rady Gminy Grudusk
z dnia 29 września 2010 r.
STATUT GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W GRUDUSKU
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grudusku, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy działającą na podstawie:
1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz.1591 z późn. zm.);
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr Nr 115 poz.228 z późn.zm.);
3. Innych ustaw, a w szczególności:
1) Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.);
2) Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.);
3) Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym alimentów (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 1 poz. 7);
4) Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.);
5) Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz. U. z 2007 r. nr 70 poz. 473 z późn. zm.);
6) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. nr 111, poz. 2255 ze zm.);
7) Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. Nr 98 z 2000 r. poz. 1071 ze zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych;
8) Ustawy z dnia 10 czerwca 2010 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28 poz. 146 z dnia 10 czerwca 2010 r.);
9) Ośrodek realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej;
10) Uchwały Nr IX/46/90 Gminnej Rady Narodowej w Grudusku z dnia 27 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudusku;
4. Statutu Gminy Grudusk;
5. Regulaminu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudusku;
6. Niniejszego Statutu;
7. Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
§ 2.
1. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Grudusk.
2. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Grudusk, ul. Ciechanowska 54.
3. Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Grudusk.
Rozdział 2.
Podmiot działania
§ 3.
1. Ośrodek jest instytucją realizującą politykę społeczną państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
2. Celem działalności Ośrodka jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
3. Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w ust. 1 poprzez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§ 4.
1. W celu realizacji zadań pomocy społecznej Ośrodek współpracuje zgodnie z zasadą partnerstwa z organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego, jednostkami organizacyjnymi gminy, kościołem katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami prawnymi i fizycznymi.
Rozdział 3.
Cele i zadania Ośrodka
§ 5.
1. Ośrodek jest powołany w celu realizacji zadań pomocy społecznej Gminy Grudusk.
2. Celem zadań pomocy społecznej realizowanych przez Ośrodek jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
3. Świadczenia pomocy społecznej są udzielane osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
4. Ośrodek realizuje zadania pomocy społecznej poprzez:
1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej;
2) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowania na świadczenia pomocy społecznej;
3) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń:
Zadania pomocy społecznej:
Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy:
1) Opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
2) Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;
3) Udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
4) Przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
5) Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
6) Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
7) Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
8) Przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
9) Opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
10) Praca socjalna;
11) Organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12) Prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
13) Tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
14) Dożywianie dzieci;
15) Sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
16) Kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
17) Sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
18) Utworzenie i utrzymywanie Ośrodka Pomocy Społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
Do zadań własnych gminy należy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
5) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminą należy:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
3) organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
7) realizacja zadań wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych,
8) realizacja zadań wynikająca z ustawy o funduszu alimentacyjnym i postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych.
Środki na realizację i obsługę zadań z zakresu administracji rządowej zapewnia budżet państwa.
Do zadań z zakresu świadczeń rodzinnych należy:
1) przyznawanie i wypłata świadczeń rodzinnych
Do zadań z zakresu Funduszu Alimentacyjnego i dłużników alimentacyjnych należy:
1) przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych
2) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin;
3) pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi;
4) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
5) wspieranie inicjatyw oraz aktywności i przedsiębiorczości obywatelskiej w zakresie pomocy społecznej i samopomocy;
6) realizacja projektów społecznych finansowanych z różnych źródeł, w tym projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej;
7) podejmowanie innej działalności wynikającej z potrzeb środowiska lokalnego, w szczególności polegającą na przeciwdziałaniu marginalizacji i wykluczeniu społecznemu oraz przeciwdziałaniu patologiom społecznym;
8) opracowywanie i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
9) opracowanie systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
10) podejmowanie interwencji kryzysowej rozumianej jako zespół interdyscyplinarny skierowany na rzecz osób i rodzin dotkniętych przemocą w celu zapobiegania lub pogłębiania się występujących dysfunkcji
11) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych
§ 6.
1. Ośrodek realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej, będące zadaniami własnymi gminy i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, nałożone przepisami prawa oraz wykonywane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi podmiotami.
2. Ośrodek realizuje także inne zadania przekazane do realizacji na mocy odrębnych aktów prawnych.
3. Ośrodek, wykonując zadania własne Gminy Grudusk w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami Wójta Gminy Grudusk.
4. Ośrodek, wykonując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, kieruje się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Mazowieckiego.
§ 7.
1. Ośrodek jest jednostką wykonującą również zadania w zakresie:
a) prowadzenia postępowania w sprawie przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych;
b) prowadzenia postępowania w sprawie przyznawania i wypłacania pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
c) prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.
2. Przedmiotem działalności mogą być również inne zadania przekazane do realizacji przez Wójta Gminy.
3. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej składa Radzie Gminy Grudusk coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
Rozdział 4.
Gospodarka finansowa
§ 9.
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych.
2. Majątek powierzony Ośrodkowi Pomocy Społecznej stanowi własność Gminy Grudusk.
3. Działalność Ośrodka Pomocy Społecznej finansowana jest:
a) ze środków budżetu Państwa;
b) ze środków budżetu Gminy Grudusk.
4. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Ośrodka Pomocy Społecznej ponosi Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej, zwany dalej „Kierownikiem” i w zakresie powierzonym Główny Księgowy.
5. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka Pomocy Społecznej jest roczny plan finansowy opracowany przez Kierownika na podstawie uchwały budżetowej Rady Gminy w Grudusku i zatwierdzony przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.
6. W planie finansowym Ośrodka Pomocy Społecznej w ciągu roku mogą być dokonywane zmiany w następstwie uchwał Rady Gminy w Grudusku.
7. Formą organizacyjno - prawną Ośrodka Pomocy Społecznej jest jednostka budżetowa.
8. Ośrodek Pomocy Społecznej pokrywa wydatki ze środków otrzymanych ze środków otrzymanych z budżetu Gminy, a uzyskane dochody odprowadza na rachunek tego budżetu.
9. Ośrodek pomocy Społecznej rozlicza się z dochodów i wydatków oraz z otrzymanych środków na wydatki budżetowe na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych.
10. Ośrodek Pomocy Społecznej w celu realizowania zadań ustawowych posiada wyodrębnione rachunki bankowe.
11. Ośrodek korzysta z mienia gminnego bezpłatnie na zasadach użyczenia.
Rozdział 5.
Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem Pomocy Społecznej
§ 10.
1. W Ośrodku Pomocy Społecznej zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracji i obsługi.
2. Wójt Gminy na wniosek Kierownika Ośrodka określa oraz zatwierdza wymiar etatów i stanowisk niezbędnych do zapewnienia prawidłowej działalności Ośrodka.
3. Kierownik stosownie do potrzeb może tworzyć komórki organizacyjne lub stanowiska pracy.
4. Podział czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej określają indywidualne zakresy czynności.
5. Szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej nadawany przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej, który podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy.
6. Wymagania kwalifikacyjne i zasady wynagradzania pracowników Ośrodka Pomocy określają odrębne przepisy oraz regulamin wynagradzania, nadany w drodze zarządzenia Kierownika.
7. Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 11.
1. Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniany i zwalniany przez Wójta Gminy.
2. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Wójt Gminy.
3. Do zadań Kierownika należy w szczególności:
1) reprezentowanie Ośrodka Pomocy Społecznej na zewnątrz;
2) racjonalne gospodarowanie funduszami w ramach wydzielonych środków w budżecie;
3) gospodarowanie składnikami majątku pozostającymi w dyspozycji Ośrodka Pomocy Społecznej, zapewnienie jego ochrony i należytego wykorzystania;
4) opracowanie planów działania Ośrodka pomocy Społecznej i przekładanie sprawozdań z ich wykonania;
5) przekazywanie Wójtowi Gminy informacji na temat sytuacji finansowej i bieżącej działalności Ośrodka pomocy Społecznej.
4. Kierownik odpowiedzialny jest za całokształt spraw związanych z funkcjonowaniem Ośrodka Pomocy Społecznej i reprezentuje go na zewnątrz.
5. Akta osobowe Kierownika prowadzi Wójt Gminy.
6. Kierownik upoważniony jest do zawierania umów cywilno - prawnych w imieniu Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 12.
Kierownik zarządza ośrodkiem Pomocy Społecznej przy pomocy Głównego Księgowego.
§ 13.
1. W stosunkach z innymi podmiotami Kierownik działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy.
2. Kierownik Ośrodka wydaje decyzje administracyjne w zakresie wykonywania zadań pomocy społecznej na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Grudusk. Upoważnienie takie może być także udzielone innej osobie na wniosek Kierownika Ośrodka.
3. Kierownik Ośrodka wydaje decyzje administracyjne w zakresie realizowania zadań określonych odrębnymi aktami prawnymi na podstawie upoważnień Wójta Gminy Grudusk.
4. W celu realizacji zadań Kierownik wydaje zarządzenia, instrukcje, polecenia służbowe i inne nie wymienione akty oraz wprowadza regulaminy dotyczące funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej.
5. W czasie nieobecności Kierownika jego obowiązki pełni pracownik do tego upoważniony.
6. Kierownik jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej.
§ 14.
1. Ośrodek używa pieczęci podłużnej o treści:
„Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Grudusku
06-460 Grudusk, ul. Ciechanowska 54
tel/fax 23 671 50 70
NIP 566-13-74-935, REGON 130011371”
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 15.
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają odpowiednie przepisy prawa.
2. Statut Ośrodka pomocy Społecznej uchwala Rada Gminy w Grudusku.
3. Zmiany niniejszego statutu wymagają uchwały Rady Gminy w Grudusku.
§ 16.
Traci moc uchwała Nr 135/XIX/2004 Rady Gminy Grudusk z dnia 29.07.2004 r.
Przewodniczący Rady |