Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XLI/46/10 Rady Gminy Jasieniec
z dnia 23 września 2010r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Jasieniec oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /t.j. z 2001r. Dz.U.Nr 142, poz.1591 ze zmianami/, art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych /Dz. U. 157. poz.1240/ Rada Gminy Jasieniec u c h w a l a, co następuje:
§ 1. 1. W terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy wnioski do projektu budżetu gminy na ręce Skarbnika Gminy mogą składać:
- radni,
- sołtysi i rady sołeckie w formie uchwały zebrania samorządu wiejskiego
- kierownicy jednostek organizacyjnych gminy.
2. Wnioski powinny być złożone w formie pisemnej i zawierać uzasadnienie potrzeb mieszkańców a także zakres rzeczowy i szacowane nakłady finansowe. W przypadku dużych inwestycji - okres realizacji zadania.
§ 2. 1. Materiały , o których mowa w §1 Skarbnik Gminy przekazuje w terminie do 7 października roku poprzedzającego rok budżetowy do komórek merytorycznie odpowiedzialnych za realizacje wnioskowanych zadań, celem opracowania i konsultacji w zakresie wyceny zadań remontowych i inwestycyjnych.
2. Zwrot opracowanych materiałów do Skarbnika następuje w terminie do 20 października danego roku.
3. Do 20 października danego roku pracownicy służb podatkowych przedkładają Skarbnikowi szacowane wielkości dochodów podatkowych w oparciu o dane dotyczące podstawy wymiaru poszczególnych podatków z III kwartału danego roku.
4. Na podstawie otrzymanych materiałów oraz informacji od dysponentów wyższego szczebla o wysokości szacowanych dotacji i subwencji, Skarbnik Gminy w terminie do 5 listopada opracowuje zestawienie dochodów i wydatków w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, uwzględniając w pierwszej kolejności zabezpieczenie wydatków na zadania bieżące, należące do katalogu zadań własnych nałożonych na gminę ustawami oraz wynikające z potrzeb społecznych.
5. Dochody należy wyszczególnić w podziale na bieżące i majątkowe oraz według źródeł ich pochodzenia.
6. Wydatki należy wyszczególnić w podziale na bieżące i majątkowe.
§ 3. 1. Zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Gminy przedkłada Wójtowi celem ich analizy.
2. Wójt Gminy po analizie materiałów przedstawionych przez Skarbnika przygotowuje projekt budżetu wraz z objaśnieniami.
3. Projekt uchwały budżetowej przygotowany zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych obejmuje:
a) zestawienie tabelaryczne dochodów budżetu w szczegółowości wg działów, rozdziałów, paragrafów z podziałem na dochody bieżące i majątkowe,
b) zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu w szczegółowości wg działów, rozdziałów, paragrafów z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe,
c) zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków majątkowych w szczegółowości wg działów, rozdziałów, paragrafów oraz określających nazwę zadania inwestycyjnego, okres realizacji, łączne koszty finansowe oraz nazwę jednostki organizacyjnej realizującej zadanie,
d) zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE w szczegółowości wg działów, rozdziałów i paragrafów.
e) załącznik określający planowane kwoty dotacji udzielanych z budżetu gminy w szczegółowości wg działów, rozdziałów, paragrafów,
f) zestawienie przychodów i rozchodów budżetu,
g) zestawienie tabelaryczne dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań zleconych, wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej i realizowanych w drodze umów lub porozumień między jst.
4. W przypadku utworzenia Funduszu Sołeckiego zestawienie tabelaryczne planowanych wydatków na realizowane przedsięwzięcia przez sołectwa w szczegółowości wg działów, rozdziałów i paragrafów.
5. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się objaśnienia, które winny zawierać:
a) omówienie poszczególnych źródeł dochodów i ich kalkulacji wg działów klasyfikacji budżetowej,
b) omówienie poszczególnych rodzajów wydatków z wyodrębnieniem wydatków jednostek budżetowych i wydatków na zadania budżetu z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych,
c) dotacji udzielonych z budżetu,
d) wydatków na zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
e) omówienie przychodów oraz rozchodów budżetu,
f) omówienie zadań majątkowych.
6. Objaśnienia do projektu budżetu winny być odniesione do przewidywanego wykonania roku poprzedniego.
§ 4. 1. Kompletny projekt budżetu wraz z objaśnieniami Wójt Gminy Jasieniec przedkłada do 15 listopada każdego roku Radzie Gminy za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Gminy i przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej do zaopiniowania.
2. Przewodniczący Rady Gminy kieruje projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami do komisji stałych Rady Gminy w ciągu 10 dni od daty otrzymania, w celu jego zaopiniowania.
3. Komisje w ciągu kolejnych 14 dni analizują projekt budżetu i dokonują jego zaopiniowania na piśmie. W przypadku propozycji wprowadzenia nowego wydatku zobowiązane są określić jego zakres rzeczowy i finansowy oraz wskazać źródło sfinansowania. W posiedzeniu komisji bierze udział Wójt. Może w nim uczestniczyć również Skarbnik Gminy i Przewodniczący Rady Gminy.
4. Wypracowane opinie przekazują Komisji Budżetowej, która w ciągu 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Gminy przekazuje Wójtowi.
5. W posiedzeniu Komisji Budżetowej uczestniczą przewodniczący pozostałych Komisji, Przewodniczący Rady Gminy, Wójt i Skarbnik.
§ 5. Wójt po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetowej oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej może w ciągu 7 dni wprowadzić autopoprawki i przedłożyć je Radzie Gminy.
§ 6. Sesja Rady Gminy w sprawie uchwalenia budżetu odbywa się w terminie ustawowym.Porządek sesji Rady Gminy, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinien zawierać następujące punkty:
1)odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2)odczytanie opinii komisji stałych, w tym opinii Komisji Budżetowej,
3)odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie,
4)przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie opinii Komisji Budżetowej,
5)dyskusja nad projektem budżetu i przegłosowanie ewentualnych poprawek,
6)głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 7. W terminie 21 dni po uchwaleniu budżetu gminy Wójt przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków. Jednostki organizacyjne dostosowują projekty swoich planów finansowych do uchwały budżetowej.
§ 8. Traci moc Uchwała Nr XII/38/07 Rady Gminy Jasieniec z dnia 4 października 2007r.w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Jasieniec oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
Przewodnicząca Rady
/-/ Bożena Szcześ