Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2010 nr 183 poz. 4840

Uchwała nr LIX/306/10 Rady Miejskiej w Tarczynie

z dnia 9 września 2010r.

w sprawie likwidacji zakładu budżetowego "Przedszkola w Tarczynie" w celu jego przekształcenia w jednostkę budzetową "Przedszkole w Tarczynie"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 16 ust. 1, ust. 3, ust.5, ust. 7 w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240ze zm.) oraz art.13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95) Rada Miejska w Tarczynie uchwala, co następuje:

§ 1. Z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się zakład budżetowy pod nazwą „Przedszkole w Tarczynie” w celu jego przekształcenia z dniem 1 stycznia 2011 r. w jednostkę budżetową pod nazwą „Przedszkole w Tarczynie”.

§ 2. Mienie znajdujące się w użytkowaniu zakładu budżetowego przejmuje nowo utworzona jednostka budżetowa.

§ 3. Należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmuje nowo utworzona jednostka budżetowa.

§ 4. Nowo utworzonej jednostce budżetowej „Przedszkole w Tarczynie” nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Tarczyna.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego

Przewodniczący Rady


mgr inż. Jan Dębski


Załącznik do Uchwały Nr LIX/306/10
z dnia 9 września 2010 r.

Statut Przedszkola w Tarczynie przy ul. K. Dobrowolskiego 3

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Przedszkole działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy;

2) aktu założycielskiego;

3) niniejszego statutu.

§ 2. 1. Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole w Tarczynie.

2. Siedziba Przedszkola: Tarczyn, ul. K. Dobrowolskiego 3

3. Przedszkole używa pieczęci podłużnej w brzmieniu: PRZEDSZKOLE W TARCZYNIE ul. K. Dobrowolskiego 3 05-555 Tarczyn Tel/fax 22 717 64 00 REGON 013000487 NIP 123 09 80 267

4. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Tarczyn.

5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.

Rozdział II.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty i przepisach wydanych na jej podstawie, oraz w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, a w szczególności:

1) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola

2) współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowywaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej;

3) wobec rodziny przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze.

2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach obszarów edukacyjnych zawartych w aktualnej podstawie programowej.

§ 4. Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:

1) Kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

2) Kształtowaniu czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażaniu dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

3) Wspomaganiu rozwoju mowy dzieci.

4) Wspieraniu dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

5) Wychowaniu zdrowotnym i kształtowaniu sprawności fizycznej dzieci

6) Wdrażaniu dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

7) Wychowaniu przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

8) Wychowaniu przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

9) Wychowaniu przez sztukę - różne formy plastyczne.

10) Wspomaganiu rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzeniu zainteresowań technicznych.

11) Pomaganiu dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

12) Wychowaniu dla poszanowania roślin i zwierząt

13) Wspomaganiu rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

14) Kształtowaniu gotowości do nauki czytania i pisania.

15) Wychowaniu rodzinnym, obywatelskim i patriotycznym.

§ 5. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji, bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

§ 6. Przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

§ 7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:

1) diagnozowaniu środowiska dziecka;

2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia;

3) rozpoznawaniu przyczyn trudności i niepowodzeń w nauce;

4) wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;

5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej

6) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z planów pracy przedszkola, o których mowa w odrębnych przepisach, oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;

7) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli i rodziców;

8) wspieraniu dzieci metodami aktywnymi;

9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka;

10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

11) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§ 8. Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

§ 9. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:

1) rodziców;

2) nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne;

3) psychologa;

4) poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

§ 10. Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi, zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.

§ 11. 1. 1. Przedszkole może organizować wczesne wspomaganie dziecka w ramach realizacji orzeczeń i opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci uczęszczających do przedszkola.

2. Zadania realizowane są we współpracy z:

1) rodzicami;

2) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;

3) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi

4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

§ 12. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej przedszkola są:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą

2) zajęcia wyrównawcze i specjalistyczne wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;

3) okazje edukacyjne - stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych;

4) spontaniczna działalność dzieci;

5) spacery i wycieczki;

6) zajęcia dodatkowe organizowane na wniosek rodziców.

§ 13. Przedszkole organizuje naukę religii na życzenie rodziców ( opiekunów prawnych) wyrażoną na piśmie.

§ 14. 1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.

2. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości przez rodziców.

Rozdział III.
SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU ORAZ W CZASIE ZAJĘĆ POZA PRZEDSZKOLEM

§ 15. 1. Przedszkole pełni funkcję wychowawczą dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z potrzebami środowiska uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny.

2. Nauczyciele zapewniają dzieciom pełną opiekę i bezpieczeństwo podczas pobytu dzieci w przedszkolu; w czasie prowadzonych zajęć organizowanych w przedszkolu oraz w czasie uczestniczenia dzieci w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza jego terenem.

§ 16. 1. Odpowiedzialność nauczycieli za jakość opieki nad dziećmi oraz ich bezpieczeństwo rozpoczyna się od momentu przejęcia dziecka od rodziców (prawnych opiekunów) a kończy w momencie przekazania dziecka pod opiekę rodziców (prawnych opiekunów) lub innej osoby dorosłej, upoważnionej przez rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie.

2. Nauczyciele sprawują opiekę nad dziećmi w poszczególnych oddziałach, w godzinach pracy ustalonych przez dyrektora przedszkola;

3. Po zakończeniu pracy z dziećmi, nauczyciel opuszcza oddział w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.

4. Nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę innego pracownika przedszkola.

§ 17. W opiece nad dziećmi, nauczyciela wspomagają pracownicy obsługowi.

§ 18. 1. Organizując wyjścia poza teren przedszkola, nauczyciele postępują zgodnie z regulaminem wycieczek obowiązującym w przedszkolu;

2. Podczas uczestniczenia dzieci w zajęciach dodatkowych organizowanych w przedszkolu opiekę nad nimi przejmuje bezpośrednio od nauczyciela osoba prowadząca te zajęcia, która tym samym ponosi odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, zgodnie z podpisaną deklaracją bezpieczeństwa.

§ 19. W sytuacjach, gdy przedszkole organizuje zajęcia lub imprezy z udziałem rodziców, opiekę nad dziećmi w tym czasie mogą po uzgodnieniu z nauczycielem, przejąć ich rodzice; w przypadku nieobecności na tych zajęciach lub imprezach rodziców dziecka, opiekę nad nimi nadal sprawuje nauczyciel.

§ 20. W sprawowaniu opieki nad dzieckiem, którego rodzice mają określony przez sąd rodzinny zakres kontaktów z dzieckiem, przedszkole postępuje zgodnie z decyzją sądu, nie będąc stroną w sprawie.

§ 21. 1. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

2. Zasady organizacji spacerów i wycieczek w przedszkolu określa regulamin.

3. W trakcie pracy poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo na każde 12 dzieci jedna osoba dorosła.

§ 22. 1. Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców (opiekunów prawnych).

2. W przypadku, kiedy rodzic (opiekun prawny) nie ubezpiecza w przedszkolu dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków, zobowiązany jest dostarczyć dyrektorowi stosowne oświadczenie.

Rozdział IV.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI

§ 23. 1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione przez rodziców na piśmie.

2. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.

3. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko, nr i serię dowodu osobistego osoby skazanej przez rodziców oraz informacje wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych.

4. Upoważnienie musi być własnoręcznie podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów).

5. Upoważnienie powinno być dostarczone osobiście przez rodziców (opiekunów prawnych) do nauczycielki z grupy i pozostać w dokumentacji przedszkola

6. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka do przedszkola. Może ono w każdej chwili zostać odwołane lub zmienione.

7. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola.

§ 24. 1. Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny 7.00 - 8.30.

2. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzanie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej osobiście bądź telefonicznie.

§ 25. Dzieci należy przyprowadzać do sali przedszkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka rozpoczyna się z chwilą wejścia dziecka do sali przedszkolnej, lub bezpośredniego przekazania dziecka nauczycielowi.

§ 26. 1. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godz. 17.00.

2. Osoba odbierająca dziecko z przedszkola nie może znajdować się pod wpływem alkoholu, lub środków psychoaktywnych.

3. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.

4. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.

5. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi).

§ 27. 1. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców (opiekunów prawnych) o zaistniałym fakcie.

2. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców ( opiekunów prawnych), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce 0,5 godziny

3. Po upływie czasu określonego w ust. 2, powiadamia się najbliższy komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi).

§ 28. 1. Życzenie rodzica dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocne orzeczenie sądowe.

2. W kwestiach spornych dotyczących odebrania dziecka z przedszkola przez osoby nieupoważnione, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić rodzica.

§ 29. 1. W przypadku, gdy rodzice nie wywiązują się z w/w obowiązków i zagrożone jest bezpieczeństwo dziecka, przedszkole powiadamia odpowiednie instytucje.

2. Z chwilą odebrania dziecka z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub osoby upoważnione, odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci ponoszą rodzice (prawni opiekunowie) także wtedy, gdy dziecko nadal przebywa w przedszkolu

Rozdział V.
ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 30. Organami przedszkola są:

1) Dyrektor Przedszkola;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców.

§ 31. 1. Dyrektor przedszkola w szczególności:

a) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;

b) sprawuje nadzór pedagogiczny;

c) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

d) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;

f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;

g) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;

h) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;

i) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

2. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w drodze decyzji administracyjnej w przypadkach określonych w § 80 ust. 1 statutu przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.

3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i w szczególności decyduje w sprawach:

a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.

4. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz środowiskiem lokalnym.

5. Dyrektor umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola.

§ 32. 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

5. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z podsumowaniem pracy wychowawczej dydaktycznej, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

§ 33. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola

b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;

c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;

d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.

2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy harmonogram zajęć dodatkowych;

b) projekt planu finansowego przedszkola;

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

e) programy wychowania przedszkolnego

3. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

4. Przedstawiciele rady pedagogicznej wchodzą w skład komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.

5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów obecności, co najmniej połowy jej członków.

6. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.

7. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

§ 34. 1. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.

2. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.

§ 35. W przedszkolu działa Rada rodziców.

§ 36. Rada rodziców reprezentuje ogół rodziców wychowanków przedszkola i w jej skład wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez rodziców dzieci danego oddziału; w wyborach, o których mowa, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

§ 37. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;

b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców przedszkola

§ 38. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.

§ 39. Do kompetencji Rady rodziców należy:

a) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności nauczania i wychowania, w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu,

c) opiniowanie prowadzenia w przedszkolu działalności przez stowarzyszenia lub inną organizację,

d) opiniowanie planu zajęć dodatkowych

e) przedstawianie, na wniosek dyrektora, swojej opinii dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela,

f) delegowanie spośród swoich członków, przedstawiciela do udziału w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora przedszkola.

§ 40. 1. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

2. Zasady wydatkowania funduszu rady, określa regulamin jej działalności.

§ 41. 1. Organa przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.

2. Organa przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą poprzez:

1) organizowanie wspólnych posiedzeń;

2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;

3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.

3. Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.

§ 42. 1. Nieporozumienia i spory pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakresy kompetencji.

2. W sprawach spornych między organami przedszkola w celu polubownego ich załatwienia dyrektor przedszkola może:

a) powołać komisję rozjemczą w skład, której wchodzą przedstawiciele wszystkich organów;

b) ustalić metody rozwiązywania kwestii spornych (metodą konsensusu, głosowania);

3. Od rozstrzygnięcia dyrektora przedszkola każda ze stron może się odwołać do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.

4. Dyrektor przedszkola lub psycholog może występować w roli mediatora w sytuacjach konfliktowych w relacji rodzic - nauczyciel - dziecko;

5. Konflikt między dyrektorem a pozostałymi organami przedszkola rozstrzyga organ prowadzący w uzgodnieniu z organem nadzorującym.

Rozdział VI.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 43. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

§ 44. 1. Zakłada się, że:

1) do oddziału I, II, III uczęszczają dzieci 3-letnie;

2) do oddziału IV, V, VI uczęszczają dzieci 4 letnie

3) do oddziału VII, VIII i IX uczęszczają dzieci 5-letnie

2. Przynależność wiekowa do poszczególnych oddziałów może ulegać zmianie. Wynika to z przeprowadzonej rekrutacji oraz potrzeb środowiska.

§ 45. 1. Przedszkole jest wielooddziałowe i wszystkie oddziały zlokalizowane są w jednym budynku.

2. Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 217.

3. W przedszkolu łącznie jest 9 oddziałów.

1) liczba dzieci w oddziale I - VII wynosi 25;

2) liczba dzieci w oddziale VIII wynosi 18;

3) liczba dzieci w oddziale IX wynosi 24.

4. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

1) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I - IX);

2) 8 łazienek dla dzieci;

3) salę gimnastyczną

4) holl,

5) 4 łazienki dla personelu;

6) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze: gabinet dyrektora, pokój intendenta; pokój logopedy;

7) pomieszczenia na pomoce;

8) zaplecze kuchenne: magazyn warzyw, magazyn żywności, zmywalnię naczyń, obieralnię warzyw;

9) szatnie dla dzieci i personelu.

§ 46. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora zgodnie z terminem ustalonym przez organ prowadzący.

2. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

3. W przypadku zmian organizacyjnych pracy przedszkola obowiązuje aneks do arkusza organizacji zatwierdzony przez organ prowadzący przedszkole.

4. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów;

2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;

4) kwalifikacje nauczycieli i stopień awansu zawodowego

§ 47. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej.

2. Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasadę ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwania rodziców (prawnych opiekunów) oraz zalecane warunki i sposób realizacji zawarte w podstawie programowej.

§ 48. Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu jest następujący: 7.00 - 8.30 Przychodzenie dzieci do przedszkola, praca uzupełniająca i utrwalająca treści programowe, zabawy indywidualne i zespołowe, ćwiczenia poranne, przygotowanie do śniadania. 8 30 - 9.00 śniadanie 9.00 - 9.10 Przygotowanie do zajęć 9.10 - 10.10 zajęcia organizowane z całą grupą lub w zespołach zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. 10.10 - 11.50 Zabawa w ogrodzie 11.50 _ 12.00 Przygotowanie do obiadu 12.00 - 12.30 Obiad 12.30 - 13 00 Odpoczynek poobiedni - słuchanie bajek, muzyki. 13.00 - 15 00 Zajęcia dodatkowe, pobyt w ogrodzie, dowolne zabawy dzieci, przygotowanie do podwieczorku. 15.00 - 15.15 Podwieczorek 15.15 - 17 00 Rozchodzenie się dzieci, praca w małych zespołach, praca uzupełniająca i utrwalająca treści programowe, zabawy dowolne w ogrodzie lub w sali.

§ 49. 1. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

2. Nauczyciel w szczegółowym rozkładzie dnia powinien przewidzieć czas na: zajęcia programowe, gry i zabawy ruchowe, pracę indywidualną, pobyt na świeżym powietrzu, obserwację zachowań dzieci, odpoczynek i posiłki.

3. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.

§ 50. 1. Przedszkole funkcjonuje cały rok od dnia 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

2. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący - w miesiącu lipcu danego roku szkolnego.

3. Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 7 00 -17 00.

§ 51. 1. Czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin dziennie.

2. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się od godziny 8:00 do godziny 13:00.

§ 52. O wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice (prawni opiekunowie) są na bieżąco informowani poprzez umieszczanie informacji na tablicy informacyjnej.

§ 53. 1. W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków.

2. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców (opiekunów prawnych) o jego stanie, a rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

3. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców (prawnych opiekunów).

4. W przedszkolu dziecko może być objęte dietą eliminacyjną zgodnie z zaleceniem lekarza.

§ 54. 1. Przedszkole jest jednostką budżetową której działalność finansowana jest przez:

1) Gminę Tarczyn;

2) rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu;

3) rodziców w formie opłat za wyżywienie dzieci.

2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

§ 55. 1. Zasady odpłatności i tryb korzystania z przedszkoli prowadzonych przez Gminę Tarczyn, określone są uchwałą Rady Miejskiej.

2. Wysokość stawki żywieniowej określa dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.

§ 56. 1. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca (nie później niż do 10 - ego każdego miesiąca), podawanych do wiadomości rodziców w formie ogłoszenia.

2. W przypadku pozostawania w zwłoce z opłatą stałą w okresie dłuższym niż za jeden miesiąc, dziecko zostanie skreślone z listy wychowanków od pierwszego dnia następnego miesiąca po uprzednim powiadomieniu rodziców, opiekunów listem poleconym.

3. Pracownicy przedszkola mogą odpłatnie korzystać z posiłków przygotowanych w kuchni placówki.

§ 57. 1. Praca dydaktyczno - wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez Ministra Edukacji Narodowej, na podstawie programów wychowania przedszkolnego.

2. Nauczyciel organizuje pracę wychowawczo - dydaktyczną w oparciu o program wychowania przedszkolnego dopuszczony przez dyrektora przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie.

§ 58. 1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

2. Czas trwania zajęć programowych dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:

1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;

2) z dziećmi w wieku 5 lat - około 30 minut.

3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i gimnastyki korekcyjnej jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3- 4 letnich i około 30 minut dla dzieci 5 letnich.

§ 59. 1. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki i podawane do wiadomości rodziców w formie ogłoszenia.

2. Zajęcia dodatkowe odbywają się po realizacji podstawy programowej (po godzinie 13 00).

§ 60. Przedszkole prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział VII.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 61. 1. Nauczyciel przedszkola obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną wychowawczą i opiekuńczą w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

2. Nauczyciel podczas pełnienia obowiązków służbowych lub w związku z ich pełnieniem korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Kodeksie Karnym.

3. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków.

4. Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa należą w szczególności:

a) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na terenie przedszkola poprzez m.in. uwypuklenie w tematyce zajęć wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu dzieci na terenie przedszkola, powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród kolegów i koleżanek;

b) wzmożenie działalności profilaktycznej wśród tej grupy dzieci, która w relacjach rówieśniczych nie sprzyja tworzeniu środowiska bezpiecznego i przyjaznego innym dzieciom;

c) informowanie na bieżąco policji o zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia oraz o przejawach demoralizacji dzieci;

d) reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez dzieci zasad zachowania, dyscypliny przedszkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną agresję, używanie wulgarnych wyrazów, zwrotów i gestów;

e) wspieranie wychowawczej funkcji i zadań rodziny poprzez organizowanie wykładów, warsztatów, spotkań integracyjnych, zajęć otwartych dla rodziców i opiekunów.

5. Nauczyciel współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania, między innymi:

a) informuje rodziców (prawnych opiekunów) o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;

b) udziela rzetelnych informacji o postępie w rozwoju dziecka, przekazuje informacje w wyznaczonym do tego celu pomieszczeniu (pokój nauczycielski, gabinet psychologiczno - logopedyczny);

c) ustala z rodzicami (prawnymi opiekunami ) wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie, w szczególności rodzicami dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych;

d) udostępnia rodzicom (prawnym opiekunom) wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, karty pracy, arkusze diagnostyczne rozwoju dziecka);

e) planuje i prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną w oparciu o zestaw programów wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość;

f) tworzy warunki wspomagające rozwój zdolności i zainteresowań dzieci;

g) dąży do pobudzenia aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju;

h) wspiera wszechstronny rozwój dziecka nastawiony na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturowej i przyrodniczej;

i) stosuje zasadę indywidualizacji pracy uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;

j) stosuje aktywizujące metody pracy;

k) prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie dzieci i stymulowanie ich rozwoju w tym dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;

l) współpracuje ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu oraz ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej;

m) nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego;

n) procedurę wdrożenia opracowanego programu określają szczegółowe przepisy;

o) nauczyciel systematycznie podnosi swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia i kształcenia;

p) planuje własny rozwój zawodowy;

q) obowiązkiem nauczycieli jest realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z bieżącej działalności.

§ 62. 1. Do zadań logopedy należy w szczególności:

1) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy wychowanków;

2) diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej;

3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy;

4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w przygotowaniach do nauki czytania i pisania;

5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.

§ 63. Intendent prowadzi sprawy administracyjno-gospodarcze przedszkola; prowadzi gospodarkę finansową, materiałową oraz żywieniową przedszkola. Organizuje zaopatrzenie, opracowuje jadłospisy. Sprawuje bezpośrednią kontrolę nad podległymi pracownikami bloku żywieniowego oraz kontroluje ich dyscyplinę pracy.

§ 64. Pomoc nauczyciela pomaga nauczycielom w sprawowaniu opieki nad dziećmi w każdej sytuacji w ciągu dnia. Pomaga dzieciom w czynnościach higienicznych i samoobsługowych, uczestniczy w przygotowaniu do zajęć i zabaw oraz ich przebiegu, przebywa z dziećmi w grupie. Pomoc, nauczyciela wspólnie z nauczycielami zapewnia dzieciom najmłodszym bezpieczne warunki do zabaw i zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.

§ 65. Woźna przedszkola pomaga nauczycielom w sprawowaniu opieki nad dziećmi. Uczestniczy w przygotowaniu do zajęć i zabaw, przebywa z dziećmi w grupie, zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu oraz dba o prawidłową organizację posiłków.

§ 66. Kucharka przedszkola zapewnia dzieciom i pracownikom zdrowe i racjonalne wyżywienie, pracuje zgodnie z zasadami HACCP, GMP i GHP, właściwie gospodaruje produktami żywnościowymi, odpowiada za bezpieczne i higieniczne warunki pracy bloku żywieniowego, odpowiada za powierzony sprzęt gastronomiczny, sprawuje bezpośrednia kontrolę nad pracownikami kuchni oraz dba o przestrzeganie przez nich dyscypliny pracy, przestrzega przepisów BHP i przeciwpożarowych.

§ 67. Pomoc kucharki współpracuje z kucharką w celu zapewnienia dzieciom i pracownikom zdrowego i racjonalnego wyżywienia, pracuje zgodnie z zasadami HACCP, GMP i GHP, właściwie gospodaruje produktami żywnościowymi, dba o higieniczne i bezpieczne warunki bloku żywieniowego, wykonuje polecenia kucharki.

§ 68. Dozorca troszczy się o mienie przedszkola, dba o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków dzieci w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym, dokonuje bieżących napraw oraz konserwacji sprzętu i urządzeń przedszkola

§ 69. Pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa wykonują zadania związane z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa oraz wspierają dzieci w czynnościach samoobsługowych, zajęciach i wycieczkach.

§ 70. 1. Szczegółowe zakresy obowiązków, określonych przez dyrektora, znajdują się w teczkach akt osobowych każdego pracownika.

2. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nie ujawniania danych stanowiących dobra osobiste dziecka i ich rodziców (opiekunów prawnych) oraz przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych.

3. Wszyscy pracownicy przedszkola oraz osoby zatrudnione na podstawie odrębnych przepisów są odpowiedzialni za zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, na terenie przedszkola i poza nim oraz dbanie o przestrzeganie praw dziecka.

§ 71. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców lub prawnych opiekunów.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

Rozdział VIII.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI

§ 72. Dyrektor i nauczyciele współpracując z rodzicami (prawnymi opiekunami), w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci, ujednolicenia procesu dydaktyczno - wychowawczego oraz podwyższenia poziomu pracy przedszkola, w szczególności organizują następujące formy współpracy:

a) zebranie ogólne rodziców - w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku;

b) zebrania oddziałowe - co najmniej dwa razy w roku;

c) konsultacje indywidualne, z inicjatywy nauczycieli lub rodziców (opiekunów prawnych) - systematycznie, w miarę potrzeb; .

d) zajęcia otwarte dla rodziców (opiekunów prawnych) - co najmniej jeden raz w roku;

e) uroczystości i imprezy okolicznościowe z udziałem dzieci, rodziców (opiekunów prawnych) oraz najbliższych członków rodziny - według harmonogramu;

f) tablice informacyjne z aktualnymi informacjami o działalności placówki, realizowanych zadania, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach - na bieżąco;

g) spotkania ze specjalistami i zaproszonymi gośćmi - w miarę potrzeb.

h) spotkania adaptacyjne;

i) dni otwarte;

j) możliwość uczestniczenia w zajęciach programowych;

k) możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych;

l) udział w różnorodnych imprezach przedszkolnych;

m) dyrektor i nauczyciele zasięgają opinii rodziców (opiekunów prawnych) w różnych sprawach dotyczących pracy oddziału i przedszkola,

n) rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

§ 73. Rodzice są zobowiązani do:

a) przestrzegania niniejszego statutu;

b) respektowania uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;

c) przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną przez rodziców pełnoletnią osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;

d) przyprowadzania do przedszkola dziecka zdrowego;

e) stałego uaktualniania danych dotyczących adresów i telefonów w celu nawiązania bezpośredniego kontaktu (praca, dom, tel. komórkowy);

f) informowania o nieobecności dziecka w przedszkolu;

g) niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych, chorobach zakaźnych i innych okolicznościach mogących wywierać wpływ na stan zdrowia innych dzieci,

h) informowania o skłonnościach dziecka do ulegania określonym schorzeniom, uczuleniach, alergiach itp.;

i) terminowego uiszczania opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu

§ 74. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi przedszkolnemu są obowiązani do:

a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;

b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;

§ 75. Rodzice maja prawo do:

a) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;

b) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i logopedy w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;

c) wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi przedszkola wniosków z obserwacji pracy przedszkola;

d) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa.

Rozdział IX.
ZASADY REKRUTACJI DZIECI, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 76. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 5 lat.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 5 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat;

4. Przyjęcie do przedszkola dziecka 6 - letniego i starszego odbywa się na podstawie decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego.

§ 77. 1. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

2. Kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola (przyjęcie dziecka od nowego roku szkolnego ) składa się w przedszkolu w terminie od 1 marca do 31 marca danego roku poprzedzającego rozpoczęcie nowego roku szkolnego.

§ 78. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:

1) dzieci w wieku pięciu lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne;

2) dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów;

3) dzieci z rodzin zastępczych.

§ 79. 1. Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

1) akceptacji takim jakie jest;

2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, ochrony przed środkami przemocy psychicznej bądź fizycznej;

3) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

4) indywidualnego tempa rozwoju;

5) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;

6) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;

7) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

8) kontaktu z osobami odpowiedzialnymi i zaangażowanymi, do których może się zwrócić;

9) badania i eksperymentowania;

10) doświadczania konsekwencji własnego zachowania ( ograniczonego względami bezpieczeństwa);

11) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;

12) prawo do nauki i regulowania własnych potrzeb;

13) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;

14) racjonalnego żywienia.

2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

1) szanowania siebie i innych;

2) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego;

3) przestrzegania zasad higieny osobistej;

4) szanowania sprzętów i zabawek.

§ 80. 1. Dyrektor w drodze decyzji administracyjnej w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, a w przypadku dziecka 5- letniego o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego, w następujących przypadkach:

1) zaleganiu z odpłatnością za przedszkole;

2) nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola;

3) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.

2. Skreślenie dziecka z listy przedszkolaków należy poprzedzić:

1) rozpoznaniem sytuacji rodziny;

2) powiadomieniem rodziców listem poleconym.

§ 81. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.

4. Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej.

5. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

6. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc prawną dotychczas obowiązujący Statut Przedszkola. Statut wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00