Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2010 nr 181 poz. 4807

Zarządzenie nr 130/W/2010 Wójta Gminy Cegłów

z dnia 17 marca 2010r.

w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Cegłów za 2009 rok

Na podstawie art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r Nr 157, poz. 1240.), w związku z art. 83 ust. 2 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113 z 2002 r., poz. 984 z póź.zm.) - zarządzam, co następuje:

§ 1. Przygotowane sprawozdanie z przebiegu wykonania budżetu Gminy Cegłów za 2009 rok w brzmieniu stanowiącym załączniki od nr 1 do nr 5, z informacją SP ZOZ w Cegłowie oraz informacją o stanie mienia komunalnym do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Sprawozdania, o których mowa w §1, przedstawia się Radzie Gminy Cegłów oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie Zespół w Siedlcach.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Krzysztof Miklaszewski


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.

Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2009r (opis)

Rada Gminy Cegłów, w dniu 19 marca 2009 roku, uchwaliła budżet na 2009 rok, uchwałą Nr XXVI/134/09. Uchwalono dochody na kwotę 13.393.512 zł. Uchwalone wydatki stanowiły kwotę 13.830.992 zł. Deficyt budżetu gminy w wysokości 437.480 zł zostanie pokryty przychodami pocho-dzącymi z wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy, w tym wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 683.730 zł. Różnicę między wolnymi środkami w wysokości 246.250 zł przeznacza się na planowaną spłatę kre-dytów w kwocie 40.000 zł i planowaną spłatę rat pożyczki w kwocie 206.250 zł.

Realizacja zadań gospodarczych w ciągu całego 2009 roku nasuwała potrzebę dokonywania określonych zmian w budżecie. Rada Gminy dokonywała zmiany w budżecie ośmiokrotnie:

- w dniu 23 kwietnia 2009 r. - uchwałą Nr XXVII/143/2009;

- w dniu 28 maja 2009 r. - uchwałą Nr XXVIII/144/09;

- w dniu18 czerwca 2009 r. - uchwałą Nr XXIX/149/09;

- w dniu 16 lipca 2009 r. - uchwałą nr XXX/152/09;

- w dniu 17 września 2009 r. - uchwałą Nr XXX/153/09;

- w dniu 22 października 2009 r. - uchwałą Nr XXXII/161/09 i uchwałą Nr XXXII/162/09;

- w dniu 26 listopada 2009 r. - uchwałą Nr XXXIII/163/09;

- w dniu 29 grudnia 2009 r. - uchwałą nr XXXIV/172/09.

Głównymi motywami dokonywania zmian przez Radę Gminy były:

a) aktualizacja dochodów:

- otrzymanie środków finansowych z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym i dotacji na dofinansowanie do zakupu podręczników szkolnych,

- otrzymanie dotacji celowej z budżetu Województwa Mazowieckiego (wydatek niewygasający w budżecie Województwa Mazowieckiego) z przeznaczeniem na modernizację drogi w Mieni,

- otrzymanie dotacji z Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Wyrównywania Rozwoju Gminnej Infrastruktury Drogowej - komponent C, na przebudowę ul. Prusa w Cegłowie,

- dofinansowanie z Województwa Mazowieckiego do remontu budynku szkolnego w Podcierniu,

- otrzymanie dotacji z Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych Kapitał Ludzki,

- zwiększenie części oświatowej subwencji z przeznaczeniem na remonty bieżące obiektów szkol-nych,

- otrzymanie darowizny z PZU SA na zakup kamery wizyjnej dla Zespołu Szkolnego w Cegłowie,

- otrzymanie dotacji z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na modernizację drogi dojazdowej we wsi Wiciejów - etap II,

- uzyskanie ponadplanowych dochodów z opłat za czynsz i z opłaty planistycznej dotyczącej przekształcenia gruntów z rolnych na budowlane, z tytułu zwiększonych opłat za alkohol, zwięk-szonych wpływów od czynności cywilnoprawnych, z tytułu odsetek od lokat,

- zmniejszenie dochodów w związku z brakiem możliwości wykonania inwestycji budowy wodo-ciągowej i kanalizacji i przesunięciem płatności od ludności na lata następne,

b) przeniesienia planu wydatków inwestycyjnych i bieżących między działami.

Wynikające potrzeby w realizacji bieżących zadań obligowały Wójta Gminy do korzystania ze swych uprawnień w dokonywaniu zmian w budżecie, których dokonał:

- w dniu 04.05.2009 r. - Zarządzeniem Nr 83/W/2009;

- w dniu 26 maja 2009 r. - Zarządzeniem Nr 88/W/2009;

- w dniu 05 czerwca 2009 r. - Zarządzeniem Nr 90/W/2009;

- w dniu 15 czerwca 2009 r. - Zarządzeniem nr 93/W/2009;

- w dniu 15 czerwca 2009 r. - Zarządzeniem Nr 94/W/2009;

- w dniu 26 czerwca 2009 r. - Zarządzeniem Nr 96/W/2009;

- w dniu 28 lipca 2009 r. - Zarządzenie Nr 101/W/09;

- w dniu27 sierpnia 2009 - Zarządzenia Nr 107/W/09;

- w dniu 30 września 2009 - Zarządzeniem Nr 110/W/09;

- w dniu 29 października 2009 - Zarządzeniem Nr 111/W/2009;

- w dniu 27 listopada 2009 - Zarządzeniem nr 115/W/09;

- w dniu 14 grudnia 2009 - Zarządzeniem Nr 119/W/09;

- w dniu 17 grudnia 2009 - Zarządzeniem Nr 120/W/09;

- w dniu 30 grudnia 2009 - Zarządzeniem nr 123/W/09.

Dokonane zmiany przez Wójta Gminy polegały na:

1)włączeniu do budżetu bieżących zadań zleconych na podstawie pism dysponentów zawiada-miających o zmianach wielkości kwotowych dotacji w działach:

- Dział 010 - „Rolnictwo i łowiectwo”

Zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 95.348 zł dotyczące zadań bieżących z zakresu ad-ministracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (zwrot podatku akcyzowego zawar-tego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz pokrycie kosztów postępowania w sprawie jego zwrotu).

- Dział 751 - „ Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa”

Zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 14.155 zł z przeznaczeniem na Wybory do Parla-mentu Europejskiego, o kwotę 4.273 zł na wybory uzupełniające do Rady Gminy.

- Dział 852 - „Pomoc społeczna”

Zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 33.933 zł z przeznaczeniem na zasiłki rodzinne i fundusz alimentacyjny; zmniejszenie dochodów i wydatków o kwotę 9.364 zł na składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy spo-łecznej i niektóre świadczenia rodzinne; zmniejszenie o kwotę 109.437 zł zasiłków i pomocy w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne

2)włączenie do budżetu dotacji na dofinansowanie bieżących zadań własnych gmin na podstawie pism dysponentów zawiadamiających o przekazaniu określonych kwot w działach:

- Dział 852 - „Pomoc społeczna”

Zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 5.763 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wydatków związanych z pomocą społeczną - dodatek dla pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy realizującego pracę socjalną w środowisku w 2009 roku; zmniej-szenie planu dochodów i wydatków o kwotę 6.256 zł z przeznaczeniem na realizację programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”; zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 7.000 zł na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne; zwiększenie dochodów i wydatków o kwotę 6.260 zł na składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobiera-jące niektóre świadczenia z pomocy społecznej i niektóre świadczenia rodzinne.

- Dział 854 - „Edukacyjna opieka wychowawcza”

Zwiększenie planu dochodów i wydatków o kwotę 11.560 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie do zakupu podręczników dla uczniów w ramach programu „Wyprawka szkolna” oraz na stypendia socjalne w kwocie 3.431 zł

- Dział 801 -„Oświata i wychowanie”

Zwiększenie planu dochodów i wydatków o kwotę 13.887 zł na zakup pomocy naukowych i dy-daktycznych w ramach programu „Radosna szkoła”

3) przeniesienie wydatków bieżących między rozdziałami i paragrafami w dziale:

- 010 - „Rolnictwo i łowiectwo”, przeniesienie na łączna kwotę 622 zł,

- 700 - „ Gospodarka mieszkaniowa”, łączna kwota przeniesień na kwotę 4.990 zł,

- 600 - „Transport i łączność”, łączna kwota przeniesień 16.000 zł,

- 750 - „Administracja publiczna”, przeniesienia na łączna kwotę 20.550 zł,

- 751 - „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądow-nictwa”, przeniesienia na łączna kwotę 2.394 zł,

- 754 - „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, przeniesienia na łączną kwotę 14.756 zł,

- 756 - „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadają-cych osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem”, łączna kwota przenie-sień 500 zł,

- 801 - „Oświata i wychowanie”, przeniesienia na łączną kwotę 96.147 zł,

- 851 - „Ochrona zdrowia”, przeniesienia na łączną kwotę 21.333 zł,

- 852 -„Pomoc społeczna”, przeniesienia na łączną kwotę 27.524,33 zł,

- 854 - „Edukacyjna opieka wychowawcza”, przeniesienia na łączną kwotę 3.000 zł, 900 -„Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”, łączna kwota przeniesień 27.305 zł,

- 921 - „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, łączna kwota przeniesień 14.884 zł,

- 926 - „Kultura fizyczna i sport”, przeniesienia na łączną kwotę 2.132 zł.

4) przeniesienie wydatków z rezerwy budżetowej na łączną kwotę 50.000 zł do działu:

- 754 - „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” z przeznaczeniem 1.500 zł na usunięcie skutków klęski żywiołowej - podtopień budynków mieszkalnych i gospodarczych w czasie opadów czerwcowych,

- 756 - „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem” z przeznaczeniem na obsługę związana z poborem inkasa, kwota 900 zł,

- 757 - „Obsługa długu publicznego” z przeznaczeniem na zabezpieczenie środków finansowych na odsetki od kredytów i pożyczek na kwotę 600 zł,

- 801 - „Oświata i wychowanie” z przeznaczeniem na remont szkoły w Podcierniu,

- 900 - „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” z przeznaczeniem na zabezpieczenie środków finansowych na usługi związane z odławianiem bezpańskich psów i odbiór padłych zwierząt - 3.000 zł,

- 921- „ Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” z przeznaczeniem na zabezpieczenie środ-ków finansowych na zakup materiałów i wyposażenia na kwotę 14.100 zł, na zabezpie-czenia środków na organizacje festynu ludowego - 16.000 zł, na zakup energii elektrycz-nej - 1.000 zł.

Po dokonanych zmianach plan dochodów stanowił kwotę 14.102.211,11 zł, natomiast plan wydatków kwotę 14.539.691,11 zł.

Różnicę między uchwalonymi dochodami a wydatkami stanowił deficyt budżetowy w kwocie 437.480 zł , który był pokryty przychodami z wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy, w tym wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 683.730 zł, natomiast różnica między wolnymi środkami w wysokości 246.250 zł została przeznaczona na zabezpieczenie spłaty rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich.

Szczegółowy opis realizacji dochodów stanowi załącznik Nr 2 .

Realizacja dochodów ogółem osiągnęła poziom 96,34 czyli 3,66 procent mniej od założeń wynikających z upływu czasu ( 14.102.211,11 zł, wykonanie 13.586.671,73 zł ).

Analizując poszczególne pozycje realizowanych dochodów względem planu należy stwierdzić, że w większości przypadków określone źródła dochodów zsumowanych w poszczególnych działach, wykazały większe lub mniejsze odchylenia na „in plus” lub na „in minus” do stanu postulowanego tj. 100%.

Pozycje, w których wystąpiły znaczniejsze rozbieżności wykonania względem stanu postulowanego, wymagają omówienia przyczyn.

W dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” na zaplanowane łączne dochody w kwocie 182.848 zł wpłynęło 118.400,11 zł co stanowi 64,75% czyli 35,25 procent mniej od założeń. Taki stan spowodo-wany był wstrzymaniem w 2009 rok dalszej części wodociągowania gminy (wycofanie zgody jednego z mieszkańców na przeprowadzenie wodociągu przez jego działki) i po ponownych uzgodnieniach przesuniecie inwestycji na 2010 r, co spowodowało mniejszy wpływ z tytułu wpłat od ludności za bu-dowę przyłączy w wyżej wymienionej inwestycji.

W dziale 600 „Transport i łączność” na zaplanowane łączne dochody w kwocie 541.691 zł, wpłynęło 100% zaplanowanej dotacji. Planowany dochód stanowiła dotacja celowa na modernizację drogi gminnej w Wiciejowie - etap II w kwocie 48.691 zł z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Z Budżetu Województwa Mazowieckiego wpłynęły następujące dotacje: 300.000 zł - na modernizację drogi gminnej do Mieni, 193.000 zł na przebudowę drogi gminnej - ul. Prusa w Cegłowie.

W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa”, wykonanie planu dochodów wyniosło 100,3% ( plan 56.260 zł, wykonanie 56.426,39 zł ). Wskaźnik wzrostu tj. o 8,98% wykazał rozdział 70095 „Po-została działalność” i był spowodowany podwyżką opłat za czynsze.

Dział 750 „Administracja publiczna” wykazuje wykonanie planu w 111,08% ( plan 66.186 zł, wykonanie 73.516,74 zł ). Największy wpływ na taki stan miała większa ściągalność funduszu alimentacyjnego, co spowodowało wpływ większej prowizji należnej gminie.

Dział 751 „Urzędy naczelnych organów władzy i sądownictwa” wykazuje wykonanie planu w 87.16% ( plan19.458 zł. wykonanie 16.958.98 zł ). Nie w pełni została wykorzystana dotacja na wybory uzupełniające do Rady Gminy w związku z tym, iż na stanowisko radnego była zgłoszona tylko jedna osoba i poniesione koszty z tym związane wyniosły tylko 41.56% przyznanej dotacji.

Dochody z tytułu podatków i opłat ujętych w dziale 756 „Dochody od osób prawnych, fizycz-nych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej” zostały osiągnięte na poziomie niż-szym niż postulowany, czyli 94,79 % ( plan 3.654.418 zł, wykonanie 3.463.990,66 zł). Część podatków i opłat realizowana jest za pośrednictwem Urzędów Skarbowych .W tych przypadkach gmina nie ma bezpośredniego wpływu na stopień realizacji i trudno je przewidzieć. W tej grupie dochodów wystąpiło zróżnicowanie wykonania względem planu:

- podatek od działalności gosp. osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej - § 0350, 27,95 %,

- wpływy podatku od czynności cywilnoprawnych (umowy kupna-sprzedaży) od osób fizycznych - § 0500, 151,93%,

- podatek od spadków i darowizn - § 0360, 91,05 %,

- w opłacie produktowej - § 0400 nie zaplanowano żadnych wpływów, wpłynęło 2.256 zł,

- wpływy podatku od czynności cywilnoprawnych (umowy kupna-sprzedaży) od osób prawnych - § 0500, nie były planowane, wpływ wyniósł 200 zł,

- wpływy z podatków zniesionych - § 0560 - nie planowano, wpłynęła kwota 9.020,19 zł,

W grupie podatków realizowanych bezpośrednio przez Urząd Gminy wykonanie względem planu oscylowało w granicach od -17,78 % do +34,32% :

- podatek od nieruchomości od osób prawnych 100,84 %, od osób fizycznych 95,74 %,

- podatek rolny od osób prawnych 115,74 %, od osób fizycznych 99,42 %,

- podatek leśny od osób prawnych 99,9 %, od osób fizycznych 97,39 %.

Odnośnie realizacji podatku od środków transportowych od osób fizycznych wskaźnik wykonania wy-nosi 82,22 %. Jest to podatek trudny w egzekwowaniu i nie jest rzeczą prostą ustalić realny plan wpływów na dany rok. Natomiast podatek od środków transportowych od osób prawnych wykazał wykonanie 154,0%. Spowodowane to było większą ilością zarejestrowanych środków transportowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Negatywnym zjawiskiem było osiągnięcie udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych przekazywane przez Ministerstwo Finansów na poziomie niższym o 9,10 % od stanu planowanego tj. o kwotę 206.254 zł ( plan 2.266.579 zł, wykonanie 2.060.325 zł ).

Zarówno odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat, od osób prawnych i od osób fizycznych wskazują na większą ściągalność zaległości i wykazują wzrost o 73,37 % w stosunku do planu. Załącznik nr 2 przedstawiający wykonanie dochodów, nie zawiera kwot należności podatkowych i nie podatkowych. Wielkości te są wykazane w sprawozdaniu statystycznym „Rb-27S” i wyniosły na koniec roku 2009 ogółem 128.968,12 zł, z tego największa część dotyczy pozycji:

- w opłacie z karty podatkowej 14.700,02 zł,

- w podatku od nieruchomości od osób fizycznych 14.647,88 zł,

- w podatku rolnym od osób fizycznych 19.828,75 zł,

- w podatku od środków transportowych od osób fizycznych 50.885,24 zł.

W stosunku do wykonanych dochodów zaległości ogółem nie stanowią znacznej części i wynoszą 0,95 %. Wobec wszystkich dłużników są podejmowane na bieżąco działania windykacyjne, z różnym skut-kiem. Często zdarza się, że Urzędy Skarbowe przysyłają „Protokoły o nieściągalności” ze względu na stan majątkowy dłużnika.

Uchwalenie przez Radę Gminy określonych stawek podatków z zastosowaniem obniżenia gór-nych stawek w podatku od nieruchomości i rolnym, skutkowało w skali roku kwotą 470.112 zł. Na tę wartość składają się kwoty: podatek od nieruchomości od osób prawnych - 87.442 zł, od osób fizycz-nych - 205.623 zł, podatek rolny od osób prawnych - 18.021 zł, od osób fizycznych - 159.026 zł. Ko-rzystając z uprawnień, Wójt Gminy udzielił podatnikom ulg, umorzeń i zwolnień w ciągu roku na ogólna kwotę 797 zł. Są to umorzenia dla osób fizycznych z tytułu podatku rolnego 700 zł, podatku od nieruchomości 72 zł, podatku leśnego 25 zł.

W dziale 801 - „Oświata i wychowanie” realizacja dochodów wyniosła 88,59 %. Spowodowane to było zmianą przepisów związanych z dofinansowaniem dla pracodawców na refundację kosztów poniesionych na kształcenie młodocianych pracowników . Wypłaty z tego tytułu były rozliczane poprzez ewidencję pozabudżetową jako rozliczenie sum depozytowych.

Wykonanie dochodów w dziale 852 - „Pomoc społeczna” wyniosło 98,96% ( plan 1.592.812,11 zł, wykonanie 1.576.246,97 zł ). Wpływ na niewykorzystanie dotacji w tym dziale miało mniejsze zapotrze-bowanie na zasiłki stałe dla podopiecznych GOPS (rozdz. 85214 - wykonanie 96,50%) i związane z tym opłaty na składki od tych świadczeń (rozdz. 85213 - wykonanie 96,24%).

Ponadto zbyt późne przekazanie środków z dotacji rozwojowej na finansowanie Programu pt. „Aktywizacja Osób Bezrobotnych” spowodowało, że nie było możliwości ich wydatkowania w pełnej wysokości.

W związku z tym, że większa ilość rodzin nie spełniała kryterium dochodowego niezbędnego do dofi-nansowaniem do zakupu podręczników szkolnych wykonanie w dziale 854- „Edukacyjna opieka wy-chowawcza” wyniosło 68.08% (plan 20.769 zł, wykonanie 14.138,70 zł).

Rozpoczęcie w IV kwartale 2009 r. budowy III etapu kanalizacji przyczyniło się do niskiej realizacji dochodów w dziale 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” zarówno pod względem kwotowym jak i procentowym. Wpływy w kwocie 92.821,57 zł stanowiły zaległe wpłaty mieszkańców za przyłącza w wybudowanej poprzednio kanalizacji oraz zaliczki wynikające z umów na III etap budo-wy kanalizacji (91.473,88 zł).

Wykonanie wpływów z różnych opłat (wpływy mieszkańców za wywóz śmieci) § 0970 wyniósł 43.024 zł co stanowi 86,05% w stosunku do planu stanowiącego 50.000 zł.

Wpływ dotacji celowych na zadania zlecone ustawami, przedstawia załącznik Nr 2a . Odbył się on na poziomie 99,8 % ( plan 1.492.687 zł, wykonanie 1.490.113,75 zł ) i wynika z przekazywania dotacji przez określonych dysponentów.

Natomiast wykonanie dochodów realizowanych na podstawie porozumień ( część b zał. 2a ), wykazuje wykonanie w 80,7 %. Jest to wpływ z tytułu porozumienia między Gminami Cegłów i Mrozy na dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły specjalnej w Ignacowie

Zwracając uwagę na udział w realizacji ważniejszych źródeł dochodów do kwoty dochodów ogółem, należy stwierdzić, że największy udział mają subwencje. Osiągnęły one poziom 52,39 % ( 7.117.896 zł : 13.586.671,73 zł ). Znaczną część stanowią dochody, składające się z podatków i opłat, czyli 25,5% ( 3.463.990,66 zł : 13.586.671,73 zł ). Dotacje celowe na zadania zlecone i własne stanowią 12,54 % ( 1.704.401,82 zł : 13.586.671,73 zł ). Dotacje z funduszy celowych i pomoc finansowa udzielana miedzy jst na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych stanowi 5,02% ( 681.691 zł:13.586 671,73 zł ) Pozostała część (4,55%) to dochody własne pochodzące z odsetek od lokat terminowych i wpłat mieszkańców z tytułu partycypacji w inwestycjach oraz dotacja rozwojowa na Program „Aktywacja Osób Bezrobotnych”.

Poniesione wydatki w 2009 roku stanowiły kwotę 14.377.401,47 zł i w stosunku do planu wynoszącego 14.539.691,11 zł, realizacja ich wyniosła 98,88 %.

Szczegółowy opis poniesionych wydatków zawiera załącznik Nr 3 .

Zwracając uwagę na wykazane wskaźniki procentowe wykonania wydatków, zsumowane w działach, zauważa się ich zróżnicowanie w stosunku do stanu postulowanego tj.100%.

Znaczny wpływ wywarły tu zadania inwestycyjne ujęte w działach, których dotyczą.

Wykonanie wydatków bieżących o charakterze utrzymaniowym, zamknęło się w 2009 r kwotą 11.572.915,48, co w stosunku do planu tych wydatków 11.844.245,41 zł stanowiło 97,71 % a więc o 2,29 punktów procentowych mniej od założeń.

W stosunku do wielkości planowanych, realizacja odbywała się różnorodnie. W znacznej części pozycji wystąpiły wskaźniki w pełnej lub zbliżonej do pełnej realizacji (100%), ale pojawiły się też pewne odstępstwa. Wykazany stopień realizacji zadań bieżących, miał swoją przyczynę w spełnianiu określonych i uzasadnionych zadań wynikających z danych potrzeb . Znaczna część takich zadań odbywała się w stosunkowo niewielkich nakładach finansowych, które nie zawsze można dokładnie przewidzieć i szczegółowo zaplanować. Z tego względu w znacznej części pozycji wydatków bieżących wystąpiły większe lub mniejsze odstępstwa od stanu zakładanego.

Jak wcześniej wspomniano znaczący wpływ na stopień realizacji budżetu miały zadania inwestycyjne. Działalność inwestycyjną gminy wraz z źródłami finansowania przedstawia załącznik Nr 4. Na ogólny plan wydatków inwestycyjnych wynoszący 2.695.445,70 zł, realizacja wyniosła 2.804.485,99 zł, tj. 104,05%. Zadania, które miały związek z ukształtowaniem się tego wskaźnika, wymagają komentarza.

Wydatki związane z dalszym wodociągowaniem gminy ujęte w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” zostały zrealizowane w 98,17% ( plan 47.000 zł, wykonanie 46.139,40 zł ). Głównym zadaniem inwe-stycyjnym w tym dziale była dobudowa odcinków sieci wodociągowej w miejscowości Cegłów .

W dziale 600 „Transport i łączność” wykonanie osiągnęło poziom 113,44% ( plan 1 223 465 zł, wykonanie 1 387 852,98 zł ). W ramach działalności inwestycyjnej wykonano odwodnienie i chodnik przy ul. Piaskowej na kwotę 115.147,95 zł, modernizację centrum miejscowości Cegłów na kwotę 319.885,49 zł, drogę dojazdową do Wiciejowa na kwotę 99.310,44 zł przy dotacji z FOGR w kwocie 48.691 zł, wykonano projekt budowlany na drogę Podskwarne- Podciernie- Wola Stanisławowska na kwotę 19.032 zł, dokończono modernizację drogi do DPS w Mieni na kwotę 304.880 zł przy dotacji z Województwa Mazowieckiego 300.000 zł, wykonano stabilizację cementową na drodze Kamionka-Kiczki II na kwotę 19.390,62 zł, zostały też wykonane roboty drogowe na odcinku 166 mb na drodze lokalnej Kamionka-Kiczki II (warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-asfaltowej, warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej, wykonanie poboczy z kruszywa naturalnego) o wartości 53.658,04 zł. Przebudowa ul. Prusa w Cegłowie kosztowała 456.548,44 zł przy współfinansowaniu z Województwa Mazowieckiego w kwocie 193.000 zł

Plan wydatków w tej inwestycji został przekroczony o kwotę 164.387,98 zł. Było to wynikiem błędnych księgowań w ramach klasyfikacji budżetowej środków pomocowych , co pociągnęło za sobą zmniejszenia planu wydatków inwestycyjnym w tym zadaniu. W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami zostały pojęte kroki w celu wyjaśnienia nieprawidłowości, aby w przyszłości nie dopuścić do podobnych zdarzeń.

Na zaplanowane wydatki w dziale 750 - „Administracja publiczna” w kwocie 38.900 zł wydatkowano w/w kwotę na zakup nowego samochodu służbowego.

W dziale 754 - „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” planowane wydatki inwestycyjne wyniosły 160.852 zł a ich wykonanie 160.851,85 zł, co daje 100% wykonania. Zakupiono samochód strażacki dla OSP Podciernie za kwotę 110.000,28 zł przy dofinansowaniu z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 70.000 zł. Został rozbudowany garaż w budynku OSP w Cegłowie na kwotę 50.851,57 zł.

W dziale 801 - „Oświata i wychowanie ” został wykonany remont budynku szkoły w Podcierniu na ogólną wartość zadania 208.535,47 zł. Gmina na tę inwestycję z Urzędu Mazowieckiego otrzymała dotację w wysokości 70.000 zł. Zostało też opracowane studium wykonalności - modernizacja placówek oświatowych z przystosowaniem dla niepełnosprawnych - kwota 14.640 zł.

W budynku ZP ZOZ w Cegłowie została wykonana instalacja wentylacyjna mechaniczna na kwotę 40.139,89 zł. Inwestycja ta wykazana jest w dziale 851 -„Ochrona zdrowia”.

Z związku z opinią techniczną dotyczącą budynku, zamieszkującego przez dwie mieszkanki naszej gminy, zalecającą, ze względu na bardzo zły stan, zabezpieczenie innego lokalu, ponieważ obecny grozi zawaleniem, zakupiono drewniany budynek za kwotę 7.000 zł. Zakup ten uwidoczniony jest w dziale 852 - „Pomoc społeczna”.

Wykonanie planu w dziale 900 - „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” w zakresie inwestycji było na poziomie 93,73 % (plan 835.990 zł, wykonanie 783.552,65 zł). Największym zadaniem tego działu było rozpoczęcie budowy kanalizacji w Cegłowie - etap III. Cała inwestycja wynosi 1.804.891,19 zł . Zaawansowanie robót w 2009 r. wyniosło 35,82% co stanowi kwotę 646.505,85 zł.

Pozostałe zadania na ogólną wartość 48.751,04 zł to:

- wykonanie dokumentacji na wybudowanie kanalizacji przy ul. Fredry, ul. Poprzecznej, ul. Leśnej,

- aktualizacja kosztorysu na rozbudowę oczyszczali ścieków,

- wykonanie przyłącza kanalizacyjnego w świetlicy środowiskowej w Posiadałach i przy ul. Dobrzyc-kiego.

W zakresie gospodarki odpadami dokończono konstrukcję wagi na wysypisku o wartości 28.200 zł. zł, zakupiono kontener o wartości 5.000 zł.

Zostało też wykonane oświetlenie parkingu przy Pl. A. Jagiellonki oraz oświetlenie w ramach modernizacji centrum miejscowości Cegłów. Na inwestycje oświetleniowe wydatkowano kwotę 55.095,76 zł.

W dziale 921 - „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” został odremontowany Pomnik Niepodległości w Cegłowie . Wydatkowano na ten cel 79.502,43 zł (w tym projekt i nadzór budowlany - 2.318 zł) oraz wyremontowano pomnik w tablicą upamiętniającą poległych w czasie II Wojny Światowej na kwotę 20.000 zł.

W ramach działu 926 - „Kultura fizyczna i sport” wykonanie inwestycji stanowiło 99,84% (wydatek 17.371,32, plan 17.400 zł). Wykonano ramy do ogrodzenia boiska i oświetlenie boiska

Wykonanie wydatków z zadań zleconych ustawami przebiegło na poziomie 99,8 % wykonania, co ilustruje załącznik nr 3a .

Długoterminowe zobowiązania na dzień 31.12.2009r. stanowiące dług publiczny gminy z tytułu wcześniej zaciągniętych pożyczek (pożyczka na budowę poprzednich etapów kanalizacji) stanowią kwotę 1.031.250 zł. Jest to pożyczka z WFOŚ i GW.

Gmina nasza do 31.12.2009 r posiadała fundusz celowy pod nazwą: Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakres działania tego funduszu określa ustawa o ochronie środowiska. Przychody i rozchody (koszty) w/w funduszu zawiera załącznik Nr 5c.

Zgodnie z art. 197 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z 2005 r.) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Cegłowie (utworzony przez Radę Gminy Cegłów) złożył sprawozdanie o przebiegu wykonania planu finansowego za 2009 r, według osobnego załącznika. Sprawozdanie takie złożyła również samorządowa instytucja kultury - Gminna Biblioteka Publiczna w Cegłowie, dołączona do załącznika Nr 5a .

Z przedstawionych materiałów, zawierających sprawozdanie o przebiegu wykonania budżetu za 2009 rok wynika, że osiągnięto wynik finansowy ujemny w kwocie 790.729,74 zł (dochody 13.586.671,73 zł, wydatki 14.377.401,47 zł). Deficyt ma pokrycie w ubiegłorocznej nadwyżce budżetowej i w posiadanych środkach na rachunkach bankowych (lokatach terminowych).

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik2.xls

Dochody budżetu

Załącznik Nr 2a do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik2a.xls

Dochody budżetu na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej

Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik3.xls

Wydatki budżetu

Załącznik Nr 3a do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik3a.xls

Wydatki budżetu na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej

Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik4.xls

Wydatki budżetu na działalność inwestycyjną

Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik5.doc

Gospodarka pozabudżetowa

Załącznik Nr 5a do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik5a.doc

Gospodarka pozabudżetowa-Instytucja Kultury - Gminna Biblioteka Publiczna w Cegłowie

Załącznik Nr 5b do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik5b.doc

Gospodarka pozabudżetowa - Zakład Gospodarki Komunalnej w Cegłowie

Załącznik Nr 5c do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik5c.doc

Gospodarka pozabudżetowa - fundusze celowe - GFOŚiGW

Załącznik Nr 5d do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik5d.doc

Dotacja dla jednostek organizacyjnych Gminy - Gminnej Biblioteki Publicznej

Załącznik Nr 6a do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik6a.doc

Sprawozdanie o finansach SP ZOZ w Cegłowie (MZ-03)

Załącznik Nr 6b do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik6b.jpg

Sprawozdanie z działalności finansowej SP ZOZ

Załącznik Nr 6c do Zarządzenia Nr 130/W/2010
Wójta Gminy Cegłów
z dnia 17 marca 2010 r.
Zalacznik6c.jpg

Analityczne zestawienie przychodów i kosztów

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00