Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2010 nr 159 poz. 3939

Uchwała nr XL/345/10 Rady Gminy Izabelin

z dnia 30 czerwca 2010r.

w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Izabelin lub jej jednostkom organizacyjnym, a także wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U.z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), Rada Gminy Izabelin uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Określa się szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Izabelin lub jej jednostkom organizacyjnym, zwanych dalej „należnościami” od osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”.

2. Przez pojęcie „należności” rozumie się: należności główne wraz z należnymi odsetkami i innymi należnościami ubocznymi, a jeżeli należność główna zostanie zapłacona rozumie się odsetki i należności uboczne, wg stanu na dzień umorzenia lub udzielenia innej ulgi, przysługującej dłużnikowi.

§ 2. 1. Należność może zostać umorzona w całości lub w części w przypadku, gdy:

1) należności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego,

2) nie można ustalić dłużnika lub miejsca jego pobytu,

3) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł nie pozostawiając spadkobierców odpowiadających za jego zobowiązania ani żadnego majątku albo pozostawił majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000,00 zł,

4) dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

5) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,

6) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny,

2. Umorzenie należności nastąpi z urzędu z przyczyn wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 5

3. Umorzenie należności może nastąpić na wniosek dłużnika z przyczyn wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 6.

§ 3. 1. Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności, określa się termin zapłaty pozostałej części należności. W przypadku nie dotrzymania terminu zapłaty, umorzenie może być w całości uchylone.

2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umorzenia są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

3. Umorzenie należności może nastąpić tylko wówczas, gdy zastosowanie innej ulgi przewidzianej w niniejszej uchwale jest niemożliwe lub niewystarczające.

§ 4. 1. Na wniosek dłużnika można rozłożyć na raty i odroczyć termin spłaty należności biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes jednostki, której przysługuje należność:

1) rozłożenie spłaty należności na raty może nastąpić na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku przez dłużnika,

2) odroczenie terminu spłaty należności może nastąpić na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

2. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości należności, której termin płatności odroczono albo nie spłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność pozostała do zapłaty staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami liczonymi w pełnej wysokości do dnia wpłaty.

§ 5. 1. Dłużnik składając wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty należności zobowiązany jest dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające jego miesięczne dochody a w przypadku, gdy we wniosku powołuje się na trudną sytuację - dokumenty potwierdzające ten stan rzeczy.

2. W przypadku nie uzupełnienia wniosku o dokumenty, o których mowa w ust. 1 po uprzednim wezwaniu sprawa pozostanie bez rozpatrzenia.

§ 6. 1. Do kompetencji Wójta należy odraczanie terminu spłaty lub rozkładanie na raty należności.

2. Do umorzenia należności uprawniony jest:

1) Wójt Gminy jeśli kwota należności nie przekracza 6.000,00 zł,

2) Wójt Gminy po zaciągnięciu opinii Komisji Gospodarczo-Finansowej Rady Gminy, jeżeli kwota należności wynosi od 6.000,00 zł do 20.000,00 zł,

3) Wójt Gminy po uzyskaniu zgody Rady Gminy, jeżeli kwota należności przekracza 20.000,00 zł.

3. Wójt z urzędu umarza należności, których kwota nie przekracza trzykrotności kosztów upomnienia.

§ 7. 1. W przypadku, o których mowa w § 2 ust.1 pkt. 3 i 4, umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.

2. W przypadku umorzenia, odroczenia terminu spłaty należności albo rozłożenia płatności całości lub części należności na raty następuje, w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.

§ 8. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty należności, odsetki naliczone są w pełnej wysokości do dnia dokonania wpłaty.

§ 9. 1. Umarzanie należności, odroczenie terminu spłaty należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty, o których mowa w niniejszej uchwale, wobec przedsiębiorców, w rozumieniu przepisu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 Nr 155 poz. 1095 z późn. zm.) stanowi pomoc publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 Nr 59 poz. 404 z późn. zm.).

2. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy dokumentów, o których mowa w art. 37 ust.1 i 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 Nr 59 poz. 404 z późn. zm.).

§ 10. W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego.

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 12. Z dniem wejścia w życie niniejszej Uchwały traci moc Uchwała Nr XXXIX/330/2006 Rady Gminy Izabelin z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy Izabelin z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych oraz Uchwała Rady Gminy Izabelin Nr IV/21/07 z dnia 24 stycznia 2007 r. w sprawie zmiany uchwały XXXIX/330/2006 Rady Gminy Izabelin z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy Izabelin z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów do tego uprawnionych.

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Gminy Izabelin

Jerzy Pietrzak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00