Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XLIX/385/10 Rady Miasta Otwocka
z dnia 14 lipca 2010r.
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania
Na podstawie art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), Rada Miasta Otwocka uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz sposób jej rozliczania
§ 1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, zwane dalej „podmiotami”, mogą otrzymywać z budżetu miasta dotacje na cele związane z realizacją zadań miasta Otwocka, innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwane dalej „dotacjami”, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
§ 2. Działalność prowadzona przez podmioty korzystające ze środków publicznych miasta Otwocka w formie dotacji nie może zastępować statutowych czynności jednostek organizacyjnych miasta Otwocka, lecz może jedynie te czynności wspierać i uzupełniać.
§ 3. 1. Podmioty mogą otrzymywać dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań miasta, innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwane dalej „zadaniami”, wyłącznie na podstawie umowy, zwanej dalej „umową” zawartej przez miasto Otwock z tymi podmiotami po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w przepisach poniższych.
2. Umowa określa w szczególności:
1)strony umowy,
2)szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania, wskazanie celu przyznanej kwoty dotacji,
3)wysokość dotacji przyznanej podmiotowi, warunki i tryb płatności oraz obowiązek zastosowania przy wydatkowaniu dotacji zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości,
4)tryb kontroli wykonywania zadania, w szczególności wskazanie terminów przedstawienia oświadczeń i dokumentów w celu dokonania oceny realizacji zadania,
5)sposób i terminy rozliczenia udzielonej dotacji i termin zwrotu części dotacji niewykorzystanej do końca roku budżetowego, tj. do 31 stycznia następnego roku lub w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji, gdy termin wykorzystania dotacji jest krótszy niż rok budżetowy,
6)tryb rozwiązania umowy oraz konsekwencje dla podmiotu w przypadku nie wywiązania się z postanowień umowy,
7)sposób i termin zabezpieczenia realizacji zadania, o ile podmiot zobowiązał się do udzielenia takiego zabezpieczenia we wniosku o przyznanie dotacji lub gdy zdaniem miasta zachodzi taka potrzeba,
8)zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez odpowiednie przepisy w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym,
9)zobowiązanie podmiotu do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadomienia, kontroli prowadzonej przez miasto lub osobę przez nią pisemnie upoważnioną w zakresie objętym umową oraz ustalenie trybu i terminu przekazania miastu informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem miasta.
3. Umowa zawierana jest na czas określony, nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego.
§ 4. 1. Podmioty składają wnioski o przyznanie dotacji wraz z ofertą realizacji zadania do 20 września danego roku budżetowego poprzedzającego rok budżetowy do Prezydenta.
2. Terminu określonego w § 4 ust 1 nie stosuje się do zleceń jednorazowych, których zaplanowanie z wyprzedzeniem nie było możliwe.
3. Wnioski o przyznanie dotacji i ofertę realizacji zadania podpisuje osoba upoważniona do składania oświadczeń woli za podmiot.
4. Wniosek o przyznanie dotacji i oferta realizacji zadania powinna zawierać w szczególności:
1)informację o podmiocie potwierdzoną aktualnym odpisem z właściwego rejestru (data uzyskania odpisu nie może być wcześniejsza niż dwa miesiące przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dotacji),
2)przedmiot działalności podmiotu potwierdzony aktualnym tekstem statutu lub innego dokumentu uprawnionego organu zwierającego informacje w tym zakresie,
3)szczegółowy opis wnioskowanego zadania wraz z przewidywanymi efektami i terminem jego realizacji,
4)wykaz kosztów związanych z realizacją zadania,
5)wykaz wszystkich źródeł finansowania zadania,
5. Wnioski o przyznanie dotacji złożone przez podmioty podlegają sprawdzeniu pod względem formalnym przez właściwy ze względu na rodzaj zadania wydział Urzędu Miasta.
6. W przypadku niedopełnienia przez podmiot warunków formalnych wniosku o przyznanie dotacji, kierownik właściwego wydziału Urzędu Miasta wzywa podmiot do uzupełnienia lub poprawienia go w terminie 14 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
7. O złożeniu wniosku o przyznanie dotacji i oferty realizacji zadania ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 5. 1. Przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji i oferty realizacji zadania uwzględnia się:
1)znaczenie zadania dla miasta Otwock i przewidywane efekty jego realizacji,
2)wysokość środków budżetu miasta przeznaczonych do realizacji zadnia,
3)ocenę możliwości realizacji zadania w świetle przedstawionych przez podmiot dokumentów,
4)koszty wykonania zadania oraz ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania,
5)wysokość środków własnych angażowanych przez podmiot na realizację zadania,
6)ocenę realizacji podobnych zadań w poprzednich okresach, jako kryterium rzetelności podmiotu i gwarancji wykonania zgodnie z oczekiwaniami miasta Otwocka.
2. Kwota dotacji nie może przekroczyć 90% całkowitych kosztów zadania.
3. W przypadku, gdy wpłynie więcej niż jedna oferta wykonania tego samego zadania dokonuje się wyboru oferty najkorzystniejszej , przy czym jednym z głównych kryteriów decydujących o wyborze oferty będzie wysokość dotacji, o udzielenie której wnioskuje podmiot przy porównywalnych zadaniach i zamierzonych efektach.
4. O wyborze oferty miasto Otwock zawiadamia na piśmie wszystkie podmioty, które złożyły wniosek o przyznanie dotacji na realizację danego zadania wskazując podmiot, którego ofertę wybrano.
5. Informacja o wyborze oferty podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 6. 1. Decyzje w sprawie rozpatrzenia wniosków o przyznanie dotacji podejmuje Prezydent Otwocka.
2. W opracowanym przez Prezydenta Otwocka projekcie uchwały budżetowej na rok budżetowy planuje się wykaz zadań i wysokość kwot dotacji przeznaczonych na ich realizację.
§ 7. 1. Dotacje przekazywane są podmiotom w formie przelewu na rachunek bankowy podmiotu obejmującego całą kwotę dotacji lub w ratach w zależności od warunków określonych w tym zakresie w umowie.
2. W przypadku płatności dotacji w ratach, płatność kolejnej raty uzależniona jest od prawidłowego rozliczenia składanego za ostatni okres rozliczeniowy.
§ 8. 1. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje z zachowaniem zasady jawności na podstawie składanych Prezydentowi Otwocka, w terminie określonym w umowie, sprawozdań z realizacji zadania zwierającego:
1)w zakresie merytorycznym - opis wykonywanego zadania w zakresie zgodności z zapisami umowy ze szczegółowym uwzględnieniem celu jaki osiągnięto oraz terminowość realizacji zadania,
2)w zakresie finansowym - oryginalne dokumenty finansowe do wglądu, spełniające wymogi ustawy o rachunkowości, dotyczące wydatków podmiotu faktycznie poniesionych na realizację zadania.
2. Na odwrocie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, przyjętych do rozliczenia winna zostać umieszczona pieczęć lub adnotacja o treści: „Zrealizowano ze środków budżetu miasta Otwocka”.
3. Sprawozdanie, które nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, lub oparte o dokumenty nie spełniające wymagań określonych w ust.1 pkt. 2 nie będą przyjmowane do rozliczenia
Rozdział 2.
Sposób kontroli wykonania zadania
§ 9. 1. Prezydent Otwocka zobowiązany jest do prowadzenia kontroli w zakresie wykonania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria efektywności, rzetelności, ciągłości, terminowości, jakości wykonania zadań oraz bada czy przy wydatkowaniu środków dotacji przestrzegano zasad: równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.
2. Kontrola nad wykonaniem umowy prowadzona jest w sposób określony w umowie i odpowiednich przepisach, a w szczególności poprzez:
1)analizę okresowej oceny realizacji zadania sporządzonej przez podmiot,
2)kontrolę merytoryczną sprawowaną przez właściwy wydział Urzędu Miasta w Otwocku i finansową sprawowaną przez Wydział Budżetu Urzędu Miasta w Otwocku, w trybie określonym w umowie lub przez inne podmioty.
3. W przypadku niespełnienia warunków wydatkowania środków zgodnie z zasadami równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, dotacja podlega zwrotowi na konto bankowe miasta , w terminie 15 dni od dnia stwierdzenia tej okoliczności na piśmie poprzez organ kontrolujący sposób wykorzystania dotacji.
Rozdział 3.
Postanowienia końcowe
§ 10. 1. Traci moc uchwała Nr XV/110/99 Rady Miasta Otwocka z dnia 28 września 1999 roku w sprawie udzielania dotacji podmiotom realizującym zadania gminy.
2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Przewodniczący Rady Miasta Otwocka |
Uzasadnienie
Projekt uchwały przedkłada się w związku z koniecznością dostosowania do nowych przepisów prawnych, tj. wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2010 roku ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. (Dz.U. Nr 157, poz. 1240).