Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2010 nr 86 poz. 1467

Sprawozdanie Starosty Sochaczewskiego

z dnia 25 stycznia 2010r.

Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na terenie powiatu sochaczewskiego za rok 2009


W myśl obowiązujących przepisów - w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli powołano komisję bezpieczeństwa i porządku. Do zadań „Komisji” określonych przez ustawodawcę należą między innymi:
- ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa na terenie powiatu,
- przygotowanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- opiniowanie programów współdziałania służb zespolonych,
Wymienione zadania „Komisji” były wytycznymi przy opracowaniu „Planu pracy Komisji na 2009rok”.
Stan bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
W celu poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu sochaczewskiego policjanci z KPP w Sochaczewie pracują z wykorzystaniem założeń rządowego programu „Razem Bezpieczniej" oraz programu „Bezpieczny Powiat Sochaczewski na lata 2007-2010".
Kategorie (przestępstwa stwierdzone) 2008r. 2009r. Wykrywalność 2008r. Wykrywalność 2009r. Wzrost/spadek wykrywalności
Przestępstwa ogółem 1879 2323 66,2% 70,0% +3,8%
Przestępstwa kryminalne 1279 1600 52,5% 58,1% +5,6%
Przestępstwa gospodarcze 118 193 86,4% 95,3% 8,9%
Przestępstwa przeciwko mieniu 969 1092 40,9% 42.0% +1,1%
Kradzież rzeczy 398 393 32,5% 34,7% +2,2%
Kradzieże z włamaniem 250 321 33,8% 34,9% +1,1%
Kradzieże samochodów 15 16 29,4% 58,6% +29,2
Przestępstwa rozbójnicze 56 53 56,9% 62,5% +5,6%
Uszkodzenie rzeczy 111 165 27,0% 26,7% -0,34%
Bójkipobicia 23 48 91,3% 87,5% -3,8%
Analizując zestawienie liczbowe należy stwierdzić; iż ilość zaistniałych zdarzeń jest większa w porównaniu do roku 2008. Nastąpił przy tym istotny wzrost wykrywalności sprawców popełnianych przestępstw. Wykrywalność ogólna wzrosła o 3,8%, wykrywalność przestępstw o charakterze kryminalnym o 5,6% oraz przestępstw gospodarczych wzrost o 8,9%. Szczególnie jest to widoczne w kategorii kradzieży samochodów, gdzie wzrost wykrywalności nastąpił o 29,2 % oraz przy przestępstwach gospodarczych - wzrost wykrywalności o 8,9%. Ponadto ujawnionych zostało 150 przestępstw wyczerpujących dyspozycje przepisów karnych Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, gdzie w roku ubiegłym ujawnionych zostało 63 czyny przestępnych z tej kategorii. Powyższa tendencje świadczą o przyjętych kierunkach i efektach pracy policjantów KPP w Sochaczewie.
W celu poprawy społecznego poczucia bezpieczeństwa i ograniczania popełniania przestępstw i wykroczeń realizowane jest większe nasycenie patrolami policji ulic miasta przy udziale sił przydzielonych SPPP w Płocku. Również w ramach zmasowanych, intensywnych działań policyjnych „Bezpieczny Sochaczew", które odbywały się każdego miesiąca z uwzględnieniem dni tygodnia, w których dochodzi do największej ilości tego typu zdarzeń. Angażowani byli również do służby na terenie naszego powiatu funkcjonariusze ościennych jednostek oraz funkcjonariusze Straży Granicznej. Nie bez znaczenia dla zwiększenia ilości służby patrolowej było, także przekazanie przez Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe środków finansowych na służby „dodatkowe" pełnione przez policjantów w ich czasie wolnym.
W czasie wspomnianych służb policjanci pionów patrolowych tj. Referatu Patrolowo -Interwencyjnego oraz patrolowcy z Posterunków Policji podległych KPP w Sochaczewie wylegitymowali i sprawdzili w policyjnych systemach informatycznych 9799 osób. Ujawnili 6640 różnego rodzaju wykroczeń. Za wykroczenia te nałożono w sumie 2421 mandatów karnych z czego 1505 za wykroczenia porządkowe a 916 za wykroczenia w ruchu drogowym. Z kolei 3941 sprawców pouczono z czego 2060 za wykroczenia porządkowe, a 1881 za wykroczenia drogowe. Ponadto w 278 przypadkach skierowano wnioski o ukaranie do Sądu Rejonowego.
W zakresie bezpieczeństwa na drodze odnotowano 101 wypadków drogowych w analogicznym okresie roku ubiegłego 103. W wyniku wypadków zginęły na drodze 24 osoby, a 2008r. 22 osoby. Rannych zostało l17 osób, analogiczny okres roku ubiegłego 123 osoby. Odnotowano, także 795 kolizji drogowych a w roku ubiegłym 891. Należy zatem zauważyć ogólny spadek liczby zdarzeń drogowych. W celu poprawy bezpieczeństwa na drogach powiatu sochaczewskiego zorganizowanych było 29 akcje „Trzeźwy Poranek”, 15 akcji „Prędkość”, 6 akcji „Bezpieczny Wypoczynek”. 12 akcji „Niechronieni”, 2 akcje „Narkotyki”, 3 akcje „Sygnalizator”, 3 akcje „Dyskoteki”, 5 akcji „Bus”, 4 akcje „Pasy”.
Wykonując czynności służbowe policjanci Wydziału Ruchu Drogowego ujawnili 177 nietrzeźwych kierujących - sprawców przestępstw i 45 osób kierujących po użyciu alkoholu sprawców wykroczeń. Ogółem za popełnione wykroczenia policjanci nałożyli 7 625 mandatów karnych i skierowali 263 wnioski o ukaranie do Sądu.
Bezpieczeństwo pożarowe.
Na terenie powiatu sochaczewskiego w 2009 roku odnotowano 1165 zdarzenia wymagające interwencji jednostek straży pożarnych, tj. o 165 zdarzenia mniej niż w 2008r. 518 to zdarzenia związane z gaszeniem pożarów, 576 zdarzeń przy usuwaniu miejscowych zagrożeń, natomiast 71 zdarzeń to alarmy fałszywe. Analogicznie w 2008r. było: 500 pożarów, 733 miejscowe zagrożenia oraz 50 alarmów fałszywych. W tych zdarzeniach poszkodowane zostało 170 osób, w tym 10 osób poniosło śmierć. Największą grupę poszkodowanych stanowią uczestnicy kolizji i wypadków drogowych - 160 osób. Do ważniejszych działań prewencyjnych realizowanych w 2009 roku w zakresie ochrony przeciwpożarowej należą:
- kontrole stanu ochrony przeciwpożarowej w obiektach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
- kontrole obiektów letniego wypoczynku dzieci i młodzieży,
- turniej wiedzy pożarniczej dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, propagujący wiedzę pożarniczą z zakresu zapobiegania oraz gaszenia pożarów,
Prowadzący kontrole w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, szczególnej ocenie poddali warunki ewakuacji osób z budynków oraz przygotowanie obiektów do prowadzenia działań ratowniczych. Przed rozpoczęciem akcji letniej 2009 przedstawiciel Komendanta Powiatowego PSP w Sochaczewie dokonał wizji wszystkich obiektów przeznaczonych na organizacje półkolonii i kolonii w zakresie dostosowania tych budynków do wymagań ochrony przeciwpożarowej. Tradycyjnie w okresie wiosennym przeprowadzono lustrację obszarów leśnych powiatu w zakresie: przejezdności i utrzymania dróg pożarowych, zaopatrzenia wodnego do celów gaśniczych, wyposażenia w sprzęt ppoż. administracji leśnej. Zgodnie z obowiązującym stanem formalno-prawny prowadzono ocenę dostosowania nowych budynków do wymagań ochrony przeciwpożarowej. W wyniku tych czynności większa część nowych obiektów uzyskała pozytywna stanowiska w zakresie zgodności wykonania obiektów z projektem technicznym w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W przypadku stwierdzenia nie spełnienia warunków bezpieczeństwa pożarowego kierowano sprzeciw do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sochaczewie w zakresie zakazu użytkowania tych obiektów.
Bezpieczeństwo sanitarno-epidemiologiczne.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Sochaczewie w roku 2009 oprócz zadań statutowych wynikających z ustawy o Inspekcji Sanitarnej i planu zasadniczych przedsięwzięć dodatkowo realizował następujące zagadnienia:
- realizacji kampanii „Stop meningokokom” (przekazanie do szkół oraz placówek realizujących letni wypoczynek dzieci i młodzieży materiałów edukacyjnych w postaci ulotek dot. zakażeń meningokokami, przeprowadzenie pogadanek),
- wzmożony nadzór epidemiczny p/grypie sezonowej i grypie A/H1N1 (w tym monitoring zachorowań, wszczepialność, kontrola warunków sanitarno-higienicznych placówek szkolno-wychowawczych, placówek ochrony zdrowia, monitoring frekwencji uczniów i przedszkolaków),
- akcja „Piaskownice są dla dzieci” (kontrole piaskownic ogólnodostępnych, w przedszkolach i szkołach, badania piasku w kierunku bakterii Salmonella i obecności jaj pasożytów przewodu pokarmowego - toxocara),
- kontrole wprowadzonych do obrotu produktów biobójczych pod kątem przestrzegania zakazu stosowania substancji czynnych,
- kontrole obiektów typu puby, dyskoteki, kluby taneczne, tzw. Shisha bary, herbaciarnie, z uwzględnieniem dostępności dla młodzieży fajek wodnych oraz warunków ich użytkowania,
- kontrole sanitarne oraz wydawanie opinii o spełnieniu wymagań higieniczno-sanitarnych środków transportu żywności,
- akcja „Bezpieczne solarium”,
- kontrole warunków pracy przy produkcji materiałów budowlanych,
Kontrola przestrzegania prawa budowlanego i przeciwdziałanie katastrofom budowlanym.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zgodnie z ustawą - Prawo budowlane, podejmuje czynności administracyjne w zakresie prawidłowości budowy, utrzymania i użytkowania obiektów budowlanych jak również podejmowania odpowiednich działań w przypadku wystąpienia katastrofy budowlanej.
W roku 2009 przeprowadzono 501 kontroli:
- 272 kontrole przeprowadzone w zakresie samowoli budowlanej oraz w postępowaniu naprawczym, w tym: 222 kontrole planowane oraz w związku z toczącymi się postępowaniami administracyjnymi i 50 kontroli w związku nadesłanymi skargami,
- 139 kontroli utrzymania obiektów budowlanych,
- 90 kontroli przeprowadzonych na wniosek inwestorów w sprawach oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych.
W okresie sprawozdawczym ujawniono 105 samowoli budowlanych, w tym 54 dotyczące istotnych odstępstw od warunków pozwolenia na budowę oraz 51 wszczętych z urzędu i z nadesłanych skarg. Zakończono 25 postępowań administracyjnych przeprowadzonych w sprawie samowoli budowlanych, w tym:
- 23 postępowania administracyjne zakończono decyzją zatwierdzającą projekt zamienny i udzielającą pozwolenia na wznowienie robót budowlanych,
- 1 postępowanie administracyjne dotyczące abolicji budowlanej,
- - 1 postępowanie administracyjne dot. samowolnej budowy obiektu zakończone decyzją zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na wznowienie robót budowlanych,
Dokonano rozbiórki 13 obiektów i urządzeń zbudowanych w warunkach samowoli budowlanej. Postępowania dotyczące ujawnionych samowoli są w toku. W w/w okresie nałożono 2 opłaty legalizacyjne za samowole budowlane na łączną kwotę 587.000,00 zł
W okresie sprawozdawczym dokonano 25 rozbiórek obiektów i 2 rozbiórki urządzeń budowlanych, 14 ze względu na zły stan techniczny, 13 w wyniku samowoli budowlanych. W okresie 11 miesięcy br. PINB nałożył 106 mandatów karnych za wykroczenia w procesie budowlanym na łączną kwotę 18.550zł oraz jedną karę za przystąpienie do użytkowania obiektu bez wymaganego pozwolenia. Zastosowano 7 kar za istotne odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego na łączną kwotę 112.000zł. W okresie sprawozdawczym wydano:
- 309 decyzji, w tym 49 dot. utrzymania obiektów budowlanych w odpowiednim stanie technicznym,
- 177 postanowień,
- 17 upomnień,
- 7 postanowień o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia do wykonania obowiązków nałożonych decyzjami.
Inspekcja weterynaryjna
Realizując zadania w zakresie wykrywania chorób zakaźnych zwierząt, inspekcja weterynaryjna przebadała łącznie ponad 9,5 tyś. sztuka bydła w zakresie gruźlicy, brucelozy lub białaczki w ponad 1500 gospodarstwach naszego powiatu. Przeprowadzono szczepienia lisów wolno żyjących p/wściekliźnie poprzez zrzuty szczepionek w akcji wiosennej i jesiennej. Po przeprowadzonych akcjach wykonano 58 badań monitoringowych w celu wykrycia wścieklizny u lisów wolno żyjących - wyniki ujemne. Nie stwierdzono też wścieklizny u zwierząt domowych. Zarejestrowano 65 zgłoszeń pokąsań ludzi przez psy. Obserwacje tych zwierząt nie wykazały wyników dodatnich. Zaszczepiono p/wściekliźnie zwierzęta domowe: 6732 szt. psów, 50 szt. kotów.
Przeprowadzono 178 kontroli dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt. Stwierdzono nieprawidłowości: brak wpisu do księgi rejestracji zwierząt, brak kolczyka u zwierzęcia, błędy w zgłaszaniu do ARiMR przemieszczeń zwierząt. W związku z realizacją zadań ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego z dnia 26 stycznia 2007r. przeprowadzono kontrole wymogów wzajemnej zgodności w 122 gospodarstwach. Kontynuowane są szkolenia rolników utrzymujących zwierzęta w zakresie wymagań ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Kierunki i zadania realizowane przez „Komisję”.
Zgodnie z przyjętymi „Planem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego na 2009 r.”, przewidziano odbycie 6 posiedzeń „Komisji”, które obejmowały tematy:
- przyjęcia rocznego planu pracy Komisji na 2009r. oraz przyjęcia sprawozdania z działalności w 2008r.,
- ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w roku 2008 na terenie powiatu,
- ocenę przygotowania Powiatowego i Gminnych Zespołów Zarządzania Kryzysowego do zwalczania powodzi,
- informacji dotyczącej zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska w ramach realizacji programu „Bezpieczny Powiat Sochaczewski na lata 2007-2010”
- ocena przygotowania służb, inspekcji i straży do okresu zimowego,
- opracowania wytycznych do kierunków i planów działania powiatowych służb, inspekcji straży na 2010 rok, oraz przygotowania opinii do projektu budżetu powiatu w części dotyczącej bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W dniu 25 stycznia 2009 r Starosta Sochaczewski przedstawił na sesji Rady Powiatu sprawozdanie z działalności „Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2008 r.”. Przyjęte przez „Radę” sprawozdanie obejmowało ocenę zagrożenia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, stan zagrożenia pożarowego, bezpieczeństwo sanitarno - epidemiologiczne, przestrzeganie prawa budowlanego i przeciwdziałanie katastrofom budowlanym na terenie powiatu. Zasadnicza część sprawozdania obejmowała ocenę przyjętego planu pracy Komisji na rok 2008 w zakresie jego realizacji oraz uzyskanych efektów w poprawie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Przyjęte przez Radę Powiatu sprawozdanie przesłano do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego celem opublikowania w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Realizując zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zarządzania kryzysowego na terenie powiatu sochaczewskiego, w dniu 27 kwietnia 2009r. odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Powiatu i Starosty Sochaczewskiego oraz członków Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego. W posiedzeniu Komisji uczestniczyli Komendanci Powiatowi Policji i Państwowej Straży Pożarnej w Sochaczewie, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Powiatowy Inspektor Sanitarny.
Program spotkania obejmował:
1) Ocenę realizacji w 2008 roku zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu sochaczewskiego,
2) Ocenę zagrożenia pożarowego obiektów użyteczności publicznej wykonanych z materiałów palnych zlokalizowanych na terenie powiatu,
3) Przygotowanie samorządów, służ, inspekcji i straży do zwalczania zagrożenia powodziowego poprzez odbycie ćwiczeń ramach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
W czasie posiedzenia Powiatowy Państwowy Inspektor Sanitarny przedstawiła „Komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego” z dnia 25 marca, w związku z wystąpieniem przypadków zakażenia wirusem grypy typu A/H1N1 u ludzi w USA i Meksyku.
W dniu 30 czerwca 2009r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Sochaczewie pod przewodnictwem Tadeusza Korysia Starosty Sochaczewskiego obradowała komisja Bezpieczeństwa i Porządku i Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego. Tematem posiedzenia było: „Gotowość powiatowego systemu zarządzania kryzysowego w sytuacji wystąpienia zagrożenia powodziowego na terenie powiatu sochaczewskiego”. W celu sprawdzenia przyjętych procedur zarządzania kryzysowego powiatu sochaczewskiego w sytuacji zagrożenia powodziowego rzeki Wisły, przyjęto na posiedzeniu zamiar odbycia w dniu 8 lipca 2009r. ćwiczeń tematycznych z udziałem służb ratowniczych Gminnych i Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Kompleksowej oceny ćwiczeń dokonano w dniu 28 lipca 2009r., na posiedzeniu Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego pod przewodnictwem Starosty Sochaczewskiego - Tadeusza Korysia z udziałem Wójtów Gmin Iłów i Młodzieszyn oraz Komendantów, Dyrektorów i Kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży. Zaproponowano opracowanie wspólnego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów potencjalnie zagrożonych powodzią położonych wzdłuż rzeki Wisły tj. gmin, Brochów, Iłów i Młodzieszyn.
W związku z zaleceniami Wojewody Mazowieckiego wynikającymi z pisma nr WBZK.IV.5031-5/1/09 z dnia 02 czerwca 2009r., dotyczącymi bezpiecznego wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie wakacji, Starosta Sochaczewski - Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w miesiącu czerwcu zlecił samorządom gminnym, służbą, inspekcją i strażą przeprowadzenie akcji prewencyjnej w tym zakresie. W okresie wyprzedzającym oraz w czasie trwania akcji letniej przeprowadzono na terenie powiatu 17 kontroli w zakresie przestrzegania przepisów higieniczno-sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej oraz tzw. „dzikich kąpielisk”.
Zgodnie z przyjęty planem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na rok 2009, przewidziano w miesiącu sierpniu opracowanie „Informacji dotyczącej zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi i środowiska”. Materiał opracowano na podstawie zbiorczych- tematycznych analiz służb zespolonych. Zakres informacji obejmował:
1) Organizację, cel i zadania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
2) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego jego systemowe funkcjonowanie,
3) Powiatowy Plan Reagowania Kryzysowego, jego układ, poszczególne elementy oraz sposób wykorzystania,
4) Analizę zagrożeń kryzysowych, które mogą wystąpić na terenie powiatu,
5) Ćwiczenia i szkolenie Gminnych i Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
W dniu 28 sierpnia 2009r., na sesji Rady Powiatu została przedstawiona „Informacja”, którą radni w zakresie przyjętych rozwiązań systemowych, realizowanych kierunków działań i uzyskiwanych efektów - akceptowali i przyjęli do wiadomości.
W ramach realizacji ustawowych zadań „Komisji” w zakresie przygotowania powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w miesiącu sierpniu 2009r., Starosta - Przewodniczący „Komisji” skierował do Burmistrza Miasta Sochaczew oraz Wójtów Gmin szczegółowe zasady opracowania planów ewakuacji ludności, zwierząt i mienia z terenów zagrożonych. Zgodnie z „Wytycznymi Wojewody Mazowieckiego w sprawie opracowania wojewódzkiego i powiatowych planów ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia” w październiku Starosta Sochaczewski uzgodnił wszystkie (z wyjątkiem Gminy Nowa Sucha) plany ewakuacji.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Tadeusz Koryś
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00