Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIX/164/16 Rady Miejskiej w Ozorkowie
z dnia 14 lipca 2016r.
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ozorków
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zgierzu, Rada Miejska w Ozorkowie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ozorków, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Ozorkowa.
§ 3. Traci moc uchwała nr XXVII/145/16 Rady Miejskiej w Ozorkowie z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Ozorkowie |
Załącznik do uchwały nr XXIX/164/16
Rady Miejskiej w Ozorkowie
z dnia 14 lipca 2016 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MIASTO OZORKÓW
Rozdział 1
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ozorków
§ 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obejmującego następujące rodzaje odpadów:
1) papier;
2) tworzywa sztuczne;
3) szkło;
4) metale;
5) odpady zielone;
6) przeterminowane leki i chemikalia;
7) zużyte baterie i akumulatory;
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
9) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
10) odpady budowlane i rozbiórkowe;
11) zużyte opony.
§ 2. Odpady, o których mowa w § 1, właściciel nieruchomości zobowiązany jest zbierać i gromadzić z chwilą ich powstawania uprzednio poddając je segregacji.
§ 3. Odpady niebezpieczne typu przeterminowane leki oraz zużyte baterie i akumulatory należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych i wrzucać do oznakowanych pojemników w wyznaczonych miejscach na terenie Gminy Miasto Ozorków:
1) zużyte baterie i akumulatory - pojemniki w placówkach oświatowych, sklepach, urzędach,
2) przeterminowane leki - pojemniki w publicznych przychodniach zdrowia
lub dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 4. Odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne należy dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 5. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazać placówce sprzedaży detalicznej przy zakupie nowego sprzętu tego samego rodzaju bądź wystawić przed nieruchomość w wyznaczonym terminie odbioru tego rodzaju odpadów lub dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 6. Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy wystawić przed nieruchomość w wyznaczonym terminie odbioru tego rodzaju odpadów lub dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 7. Zużyte opony będą odbierane w ramach zbiórki tego rodzaju odpadów w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie lub należy je dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 8. Metale należy przekazać do punktu skupu surowców wtórnych lub dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 9. Chemikalia (np.: farby, lakiery, przeterminowane środki ochrony roślin) wydzielone z odpadów komunalnych powstałych w związku z bytowaniem człowieka należy dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 10. Odbiór odpadów zielonych prowadzony będzie z terenu nieruchomości, w okresie od kwietnia do listopada w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie lub należy je dostarczyć na własny koszt do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
§ 11. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działający na terenie Gminy Miasto Ozorków zbiera wszystkie frakcje odpadów, o których mowa w § 1.
§ 12. 1. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy uprzątnąć w miarę możliwości na bieżąco w celu zapobieżenia ich gromadzeniu się w sposób utrudniający korzystanie z tych części nieruchomości.
2. Użyty materiał należy uprzątnąć po ustaniu przyczyny jego zastosowania oraz w miarę możliwości zgromadzić w zamkniętych pojemnikach w celu powtórnego wykorzystania.
§ 13. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się jedynie z zastrzeżeniem zachowania następujących warunków:
1) stosowane są środki ulegające biodegradacji;
2) mycie prowadzone jest w miejscach nieprzeznaczonych do użytku publicznego o utwardzonym, szczelnym podłożu, a powstające ścieki odprowadzane będą do kanalizacji lub gromadzone w sposób umożliwiający ich późniejsze usunięcie ze zbiornika bezodpływowego.
2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód, gleby i ziemi. Zużyte części i materiały eksploatacyjne należy gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych.
Rozdział 2
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 14. 1. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomościach służą pojemniki, worki z folii, kontenery:
1) do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności: 110 l, 120 l, 240 l, 1,1 m3, pojemniki kontenerowe o pojemnościach od 3000 l do 10000 l; dopuszcza się stosowanie worków do gromadzenia odpadów zmieszanych z tym zastrzeżeniem, iż worki mogą być wykorzystywane jedynie sporadycznie i nie mogą zastąpić pojemników;
2) do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą worki foliowe o pojemności 80 l, 120 l lub znormalizowane pojemniki o pojemności: 110 l, 120 l, 1,1 m3, 1,5 m3, 2 m3, 2,5 m3 w kolorze niebieskim na makulaturę, zielonym na szkło, żółtym na tworzywa sztuczne;
3) do selektywnego gromadzenia odpadów zielonych na terenie nieruchomości służą worki foliowe o pojemności 120 l w kolorze brązowym.
2. Na drogach publicznych oraz na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym m. in.: na wewnętrznych drogach osiedlowych, w ogrodach i parkach, na bulwarach, należy stosować kosze uliczne o pojemności od 30 l do 80 l.
§ 15. 1. Kontenery i pojemniki powinny być wykonane z materiałów trudnopalnych, mieć konstrukcję zapewniającą możliwość utrzymania ich właściwego stanu sanitarnego, uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych oraz utrudniającą zwierzętom dostęp do odpadów.
2. Worki powinny być wykonane z wytrzymałych na rozerwanie materiałów, uniemożliwiających wydostanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych oraz utrudniających zwierzętom dostęp do odpadów.
§ 16. 1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości oraz na drogach publicznych powinny być rozmieszczane w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników w sposób niepowodujący utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich oraz w sposób nieutrudniający komunikacji w ciągach komunikacyjnych, takich jak: jezdnie, chodniki, zatoki parkingowe.
2. Kosze uliczne, o których mowa w § 14 ust. 2, rozmieszcza się w szczególności przy przystankach komunikacyjnych, parkingach, ciągach komunikacyjnych, terenach zieleni oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, w sposób niepowodujący zakłóceń ruchu pieszych.
§ 17. Do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych, należy stosować pojemniki spełniające wymagania określone w § 14 i § 15 o pojemności dostosowanej do potrzeb danej nieruchomości, uwzględniając poniższe wytyczne, tj. minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych:
1) dla dróg publicznych oraz na częściach nieruchomości służących do użytku publicznego - kosze uliczne o minimalnej pojemności 30 l;
2) dla zabudowy jednorodzinnej - 1 pojemnik o pojemności 110 l lub 120 l na dwie osoby, jednak co najmniej jeden pojemnik na posesję;
3) dla zabudowy wielorodzinnej - pojemniki o pojemności 1,1 m3, w ilości spełniającej wymóg 30 l na osobę zamieszkującą nieruchomość;
4) dla szkół wszelkiego typu, przedszkoli oraz żłobków - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 120 l na każdych czterdzieścioro uczniów, podopiecznych i pracowników;
5) dla lokali handlowych - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l lub 120 l na lokal;
6) dla targowiska - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 40 l na każde stoisko;
7) dla lokali gastronomicznych - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 5 l na każde miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l lub 120 l na lokal;
8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i przemysłowych, sklepów, hurtowni, biur, urzędów, przychodni, gabinetów lekarskich, lecznic dla zwierząt, aptek oraz innych obiektów użyteczności publicznej - 10 l na osobę, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 110 l lub 120 l na każdy lokal;
9) dla rodzinnych ogrodów działkowych - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 60 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października;
10) dla nieruchomości wykorzystywanych pod uprawy ogrodnicze - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 30 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października;
11) dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, nie wymienionych w § 17 pkt 9 i pkt 10 - pojemniki określone w § 14 ust. 1 pkt 1 w ilości spełniającej wymóg 30 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października.
Rozdział 3
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 18. 1. Odpady komunalne zbierane przez właścicieli nieruchomości zgodnie z regulaminem są odbierane przez podmioty odbierające odpady komunalne.
2. Odbiór odpadów komunalnych powinien odbywać się w godzinach pomiędzy 6:00 a 22:00, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości.
§ 19. 1. W dniu planowanego odbioru odpadów komunalnych, od godz. 6:00 właściciel nieruchomości jednorodzinnej zobowiązany jest wystawić pojemniki i/lub worki i/lub odpady, o których mowa w § 1 pkt 8, 9, 11 przy drodze dojazdowej.
2. W dniu planowanego odbioru odpadów komunalnych, od godz. 6:00 właściciel nieruchomości wielorodzinnej zobowiązany jest zapewnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady swobodny dojazd i dostęp do pojemników oraz do odpadów, o których mowa w § 1 pkt 8, 9, 11, poprzez wystawienie ich:
1) w punktach gromadzenia odpadów komunalnych na terenie osiedli bloków wielorodzinnych;
2) w punktach zbiórki odpadów komunalnych zlokalizowanych w obrębie nieruchomości zabudowanych budynkiem wielolokalowym.
3. Odpady wielkogabarytowe, jeśli są odbierane z nieruchomości przez podmioty odbierające odpady komunalne, powinny być gromadzone nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru, w sposób umożliwiający swobodny dostęp podmiotowi odbierającemu odpady komunalne.
§ 20. 1. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych jest dostosowana do charakteru nieruchomości, na której powstają odpady komunalne.
2. Pojemniki, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2, powinny być opróżniane z taką częstotliwością, aby nie doszło do ich przepełnienia.
3. Ustala się następujące minimalne częstotliwości odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) zabudowanych budynkami jednorodzinnymi:
a) dla odpadów zmieszanych - raz na dwa tygodnie,
b) dla selektywnie zbieranych odpadów typu: papier, szkło, plastik - raz na miesiąc,
c) dla mebli i innych odpadów wielkogabarytowych i zużytych opon - dwa razy w roku,
d) dla zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego - dwa razy w roku,
e) dla odpadów zielonych - w okresie od kwietnia do listopada - raz w miesiącu,
f) odpady budowlane i rozbiórkowe - na indywidualne zgłoszenie;
2) zabudowanych budynkami wielorodzinnymi:
a) dla odpadów zmieszanych - raz na tydzień,
b) dla selektywnie zbieranych odpadów typu:
- szkło - raz w miesiącu,
- papier - dwa razy w miesiącu,
- plastik - trzy razy w miesiącu,
c) dla mebli i innych odpadów wielkogabarytowych i zużytych opon - dwa razy w roku,
d) dla zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego - dwa razy w roku,
e) dla odpadów zielonych - w okresie o kwietnia do listopada - raz w miesiącu,
f) odpady budowlane i rozbiórkowe - na indywidualne zgłoszenie;
3) o których mowa w § 17 pkt 4-11:
a) dla odpadów zmieszanych - raz w miesiącu,
b) dla odpadów selektywnie zebranych - raz w miesiącu;
4) kosze uliczne, o których mowa w § 14 ust. 2 - cztery razy w miesiącu.
§ 21. 1. Odpady komunalne zbierane selektywnie, o których mowa w § 1, mieszkańcy Gminy Miasto Ozorków mogą we własnym zakresie przekazywać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych działającego na terenie Gminy Miasto Ozorków.
2. Zużyte baterie i akumulatory, mieszkańcy Gminy Miasto Ozorków mogą wrzucać do oznakowanych pojemników znajdujących się w wyznaczonych miejscach, tj. w placówkach oświatowych, sklepach, urzędach.
3. Przeterminowane leki, mieszkańcy Gminy Miasto Ozorków mogą wrzucać do oznakowanych pojemników znajdujących się w wyznaczonych miejscach, tj. w publicznych przechodniach zdrowia.
§ 22. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy, z którym posiada umowę na opróżnianie zbiornika nie rzadziej jednak niż wynika to z pojemności zbiornika i ilości pobranej wody na cele bytowe określonej na podstawie wskazań wodomierza i nie rzadziej niż raz na kwartał.
Rozdział 4
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami komunalnymi
§ 23. 1. Wytwórcy odpadów komunalnych stosują takie formy konsumpcji, aby ilość wytwarzanych odpadów komunalnych utrzymywała się na możliwie najniższym poziomie.
2. Gmina Miasto Ozorków prowadząc działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, propaguje w szczególności:
1) selektywne zbieranie odpadów;
2) zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów poprzez racjonalizację zakupów oraz ponowne wykorzystanie materiałów i produktów;
3) zmniejszenie objętości wytwarzanych odpadów poprzez zgniatanie plastikowych butelek, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed umieszczeniem ich w pojemniku na odpady;
4) wyeliminowanie zjawiska nielegalnego składowania odpadów w środowisku.
Rozdział 5
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 24. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe sprawują opiekę nad tymi zwierzętami w taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla otoczenia.
§ 25. 1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku. W szczególności wyprowadzający zwierzęta domowe zobowiązani są do bezzwłocznego usuwania odchodów tych zwierząt.
2. Odchody zwierząt, zapakowane w szczelne opakowania, należy wrzucać do koszy ulicznych.
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psów-przewodników oraz osób niepełnosprawnych z tytułu wady wzroku lub narządu ruchu stopnia znacznego.
Rozdział 6
Wymagania dotyczące utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 26. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego, pod warunkiem przestrzegania następujących zasad:
1) właściciele lub opiekunowie zwierząt gospodarskich zapewniają odpowiednie pomieszczenia w budynkach oraz właściwe warunki bytowania dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego;
2) właściciele lub opiekunowie zwierząt gospodarskich zapewniają odpowiednie budowle i urządzenia do gromadzenia i usuwania nieczystości w celu zapobiegnięcia zanieczyszczenia terenu, wód powierzchniowych i podziemnych oraz powietrza.
2. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.
3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenie zabudowy wielorodzinnej.
Rozdział 7
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia
§ 27. 1. Obszarami podlegającymi obowiązkowej deratyzacji są nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi, a także nieruchomości związane z produkcją, handlem i magazynowaniem artykułów spożywczych.
2. Deratyzację przeprowadza się w terminach od 1 marca do 31 marca oraz od 1 października do 31 października.