Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XVIII/206/15 Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 27 listopada 2015r.
w sprawie uchwalenia Programu współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016
Na podstawie art.18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1392) i art. 221 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U.z 2013 r. poz. 885, poz. 938, poz. 1646; Dz.U. z 2014 r. poz. 379, poz. 911, poz. 1146, poz. 1626, poz. 1877; Dz. U. z 2015 r. poz. 238, poz. 532, poz. 1117; poz. 1130, poz. 1190, poz. 1358) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U.z 2014 r., poz. 1118, poz. 1138, poz. 1146; Dz. U. z 2015r., poz. 1215, poz. 1339) Sejmik Województwa Łódzkiego uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza Zarządowi Województwa Łódzkiego.
§ 3. Uchwała podlega opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania.
Przewodniczący Sejmiku |
Załącznik do Uchwały Nr XVIII/206/15
Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 27 listopada 2015 r.
Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016
Wprowadzenie
W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje się, że podstawą funkcjonowania państwa powinno być poszanowanie wolności i sprawiedliwości, współdziałanie władz, dialog społeczny oraz pomocniczość umacniająca uprawnienia obywateli i ich wspólnot. Zasady te przyjmuje się jako kluczowe we współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi. Celem współpracy jest wspieranie a nie zastępowanie działań obywatelskich, tak by prowadzić do jak największej samodzielności oddolnych inicjatyw, a co za tym idzie, do zbudowania podstaw równoprawnego partnerstwa pomiędzy administracją publiczną a organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
W demokratycznym społeczeństwie organizacje pozarządowe stanowią podstawę dla rozwoju lokalnych społeczności, gdyż skupiają aktywnych i wrażliwych na sprawy społeczne obywateli, dostarczają usług potrzebnych mieszkańcom, wypełniając luki, których często nie zapełnia sektor publiczny oraz prywatny.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi jest elementem realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego oraz wojewódzkich dokumentów programowych.
Rozdział 1.
Cele współpracy
1. Cel główny:
1) Za cel główny niniejszego programu przyjmuje się wzmacnianie społeczeństwa obywatelskiego jako realizatora zadań publicznych istotnych dla rozwoju województwa łódzkiego poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi z uwzględnieniem biznesu społecznie odpowiedzialnego.
2. Cele szczegółowe:
1) kreowanie i wzmacnianie warunków dla powstawania i rozwoju inicjatyw oddolnych oraz struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych w województwie łódzkim, w tym tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań służących rozwijaniu społeczeństwa obywatelskiego;
2) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityk publicznych w województwie łódzkim oraz wzmacnianie współpracy między podmiotami sektora samorządowego i pozarządowego w tym zakresie;
3) poprawa jakości życia mieszkańców województwa poprzez umacnianie współpracy między sektorem samorządowym i pozarządowym w realizowaniu polityki województwa, pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych oraz zwiększanie efektywności wykorzystania środków publicznych;
4) budowanie poczucia przynależności do wspólnoty regionalnej i kreowanie tożsamości regionalnej.
Rozdział 2.
Zasady współpracy
1. Konstytucyjna zasada pomocniczości oraz wynikające z innych ustaw kompetencje jednostek samorządu terytorialnego stanowią podstawę rozwoju wzajemnych relacji między samorządem województwa łódzkiego a organizacjami pozarządowymi.
2. Ponadto samorząd województwa łódzkiego przy współpracy z organizacjami pozarządowymi kieruje się następującymi zasadami:
- Pomocniczości oraz suwerenności stron - w myśl tych zasad organy administracji publicznej, respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych wspólnot obywateli, uznają ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych i w takim zakresie współpracują z tymi organizacjami, a także wspierają ich działalność oraz umożliwiają realizację zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie,
- Partnerstwa - zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych,
- Efektywności - kierując się zasadą efektywności organy administracji publicznej, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonują wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogów określonych w ustawie o finansach publicznych,
- Jawności - mając na względzie zasadę jawności, organy administracji publicznej udostępniają współpracującym z nimi organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami oraz o kosztach realizacji zadań publicznych już prowadzonych w tym zakresie przez jednostki podległe organom administracji publicznej lub nadzorowane przez te organy, wraz z informacją o sposobie obliczania tych kosztów, tak aby możliwe było ich porównanie z kosztami realizacji analogicznych zadań przez inne instytucje i osoby. Województwo będzie dążyło do tego, aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe. Narzędziami dla upublicznienia informacji jest przede wszystkim Biuletyn Informacji Publicznej oraz internetowy serwis informacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przeznaczony dla organizacji pozarządowych www.ngo.lodzkie.pl,
- Uczciwej konkurencji - Województwo będzie równorzędnie traktowało organizacje pozarządowe przy realizacji zadań publicznych, ogłaszając w tym samym czasie takie same założenia określające zadanie oraz stosując takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów.
Rozdział 3.
Formy współpracy
Współpraca samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie miała charakter finansowy i pozafinansowy.
1. Współpraca o charakterze finansowym może być prowadzona w formie zlecania realizacji zadań publicznych w trybie:
1) otwartego konkursu ofert na:
a) powierzanie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji ze środków budżetowych na sfinansowanie ich realizacji,
b) wspieranie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
Zasady i tryb wyboru ofert są jawne i podawane do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o konkursie. Wyniki konkursów podawane są do publicznej wiadomości. Ogłoszenia o otwartych konkursach ofert i ich wynikach publikowane są w szczególności:
- w Biuletynie Informacji Publicznej;
- na stronie internetowej www.ngo.lodzkie.pl;
- na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu;
- na stronie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej, w przypadku konkursów realizowanych przez Centrum;
2) pozakonkursowym określonym w art.19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i polegającym na realizacji zadania publicznego o charakterze regionalnym, którego okres realizacji nie przekracza 90 dni a wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 tysięcy złotych, ponadto jeden podmiot w roku kalendarzowym nie może otrzymać w trybie pozakonkursowym dofinansowania o łącznej kwocie przekraczającej 20 tysięcy złotych;
Ogłoszenie wyborze oferty w trybie pozakonkursowym jest jawne i podawane do publicznej wiadomości na stronach:
· w Biuletynie Informacji Publicznej;
· na stronie internetowej www.ngo.lodzkie.pl;
· na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu;
· na stronie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej, w przypadku ofert finansowanych z budżetu Centrum;
3) umowy o wykonanie zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańców województwa łódzkiego bądź organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, reprezentujących wspólnotę regionalną, zawieranej zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Łódzkiego w sprawie trybu i szczegółowe kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej;
4) umowy partnerstwa określonej w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.);
5) innych trybach przewidzianych przepisami polskiego prawa.
2. Współpraca o charakterze pozafinansowym, prowadzona jest przede wszystkim w formie:
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności w celu prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców województwa;
2) publikowania informacji o działaniach istotnych dla organizacji pozarządowych na stronach internetowych serwisu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (www.ngo.lodzkie.pl), udostępnianiu informacji w lokalnych mediach a także udostępnianiu informacji innymi dostępnymi sposobami, w szczególności podczas otwartych spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych;
3) współdziałania w zakresie jej kompetencji z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego powołaną przez Marszałka Województwa Łódzkiego;
4) konsultowania z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych, w tym aktów prawa miejscowego, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
5) tworzenia wspólnych stałych lub doraźnych zespołów roboczych o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej (tj. np. Wojewódzka Rada Zatrudnienia, Komitet Monitorujący Regionalnego Programu Operacyjnego, Wojewódzka Społeczna Rada do spraw Osób Niepełnosprawnych) i współpraca w ich ramach;
6) udzielania patronatu przez Marszałka Województwa dla działań lub programów realizowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie uznanych za szczególnie wartościowe;
7) udzielania rekomendacji lub referencji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie sposobu realizacji zadania publicznego zleconego przez Samorząd Województwa a także na podstawie doświadczenia ze współpracy w innych formach. Referencji udzielać będą właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne w zależności od obszaru realizacji zadania;
8) prowadzenia spotkań informacyjnych, szkoleń oraz udzielania instrukcji i wskazówek w zakresie prawidłowego ubiegania się o dotacje z budżetu województwa oraz rozliczania się z nich;
9) inicjowania, organizowania lub współorganizowania szkoleń, spotkań, konferencji podnoszących jakość pracy osób zajmujących się współpracą z organizacjami pozarządowymi z terenu województwa łódzkiego oraz inicjatyw integrujących to środowisko wokół zadań ważnych dla regionu;
10) angażowania organizacji do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć a także koordynacji działań i realizacji wspólnych przedsięwzięć i imprez;
11) promowania przez samorząd działalności organizacji pozarządowych i pomocy w tworzeniu dobrego wizerunku sektora w województwie w formie m.in.: forum organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego;
12) popierania i umacniania lokalnych inicjatyw podejmowanych na rzecz rozwoju społeczności lokalnych i ekonomii społecznej;
13) udostępniania w miarę posiadanych możliwości pomieszczeń oraz sprzętu będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego na potrzeby organizowanych lub współorganizowanych przez organizacje pozarządowe spotkań, seminariów, szkoleń i konferencji o charakterze regionalnym, niekomercyjnym i otwartym dla wszystkich zainteresowanych;
14) wdrażania wymogów Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2011 r. Nr 209 poz.1243) w ramach współpracy Województwa Łódzkiego z organizacjami pozarządowymi;
15) wdrażania zadań przewidzianych do realizacji w roku 2016 oraz przygotowania do wdrażenia zadań przewidzianych do realizacji w 2017 roku w Programie współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2016 - 2020.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy (obszary działania)
1. Przedmiotem współpracy realizowanej w formie finansowej i pozafinansowej samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi są:
1) ustawowe zadania własne województwa łódzkiego;
2) zadania pożytku publicznego określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile zadania te są zadaniami samorządu województwa, określonymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;
3) zadania wpisujące się w cele Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2020 oraz regionalne programy strategiczne;
4) zadania dotyczące promocji województwa łódzkiego;
5) zadania zlecone do realizacji samorządowi województwa na podstawie innych aktów prawnych;
6) wspólne określanie ważnych dla mieszkańców regionu potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych;
7) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów.
2. W roku 2016 zostały określone zadania priorytetowe z następujących obszarów:
1) Wspomaganie rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego;
2) Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
3) Integracja środowisk kombatantów i osób represjonowanych;
4) Działania na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego;
5) Polityka społeczna:
a) działania z zakresu systemu pieczy zastępczej,
b) pomoc społeczna,
c) polityka prorodzinna,
d) rozwój ekonomii społecznej
e) przeciwdziałanie alkoholizmowi,
f) przeciwdziałanie narkomanii,
g) przeciwdziałanie HIV/AIDS,
h) przeciwdziałanie przemocy,
i) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
j) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz innowacyjnych rozwiązań;
6) Ochrona i promocja zdrowia;
7) Kultura fizyczna i sport, turystyka i krajoznawstwo;
8) Upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
9) Ochrona środowiska;
10) Wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.
3. We wszystkich zadaniach priorytetowych, wskazanych w wyżej wymienionych obszarach, współpraca z organizacjami pozarządowymi będzie realizowana poprzez wspieranie społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o formy współpracy oraz zgodnie ze sposobem realizacji opisanym w niniejszym Programie.
4. Samorząd Województwa Łódzkiego w swoim działaniu wdraża standardy oraz dobre praktyki zgodnie z zapisami "Modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych" powstałego w marcu 2012 r. jako rezultat projektu systemowego Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne
§ 1. Obszar: Wspomaganie rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego
Priorytety:
I. Wspieranie dialogu obywatelskiego i współpracy międzysektorowej w ramach współpracy samorządu województwa łódzkiego i organizacji pozarządowych w celu skuteczniejszej realizacji zadań publicznych województwa w szczególności poprzez (współpraca finansowa i pozafinansowa):
- wspieranie pozyskiwania środków na realizację zadań publicznych województwa ze źródeł pochodzących spoza budżetu województwa oraz samorządów z terenu województwa;
- partnerstwa formalne i nieformalne z organizacjami pozarządowymi w ramach projektów finansowanych ze środków programów Unii Europejskiej;
- realizację wspólnych konferencji, szkoleń i spotkań promujących wymianę doświadczeń, regularne spotkania pełnomocników ds. organizacji pozarządowych pracujących w regionie, edukację w zakresie tworzenia rad pożytku publicznego w gminach i powiatach regionu;
- wspieranie działalności organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne województwa łódzkiego poprzez edukację w zakresie prawidłowego rozliczania funduszy publicznych, spotkania informacyjne na temat dostępnych funduszy z budżetu samorządu województwa i sposobu aplikowania o nie;
- informowanie organizacji pozarządowych o możliwościach związanych z aplikowaniem o środki w programach Unii Europejskiej (w tym organizowanie międzysektorowych spotkań), o możliwości udziału w partnerstwach projektowych oraz wsparcie merytoryczne w przypadku aplikowania o tego typu środki;
- promowanie mechanizmu 1% na terenie województwa łódzkiego poprzez kampanię informacyjną zachęcającą mieszkańców województwa łódzkiego do przekazywania środków w ramach tego mechanizmu na organizacje działające w regionie łódzkim;
- budowanie dobrego wizerunku organizacji pozarządowych w regionie łódzkim poprzez promowanie działalności organizacji na imprezach organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego oraz włączanie się w działania sektora pozarządowego na terenie województwa;
- prowadzenie wyodrębnionej strony internetowej oraz newslettera poświęconych współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi (www.ngo.lodzkie.pl) w celu informowania organizacji pozarządowych o działalności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w zakresie spraw dotyczących trzeciego sektora, upubliczniania informacji dotyczących tego sektora oraz promowania działań sektora wśród mieszkańców regionu;
- współpracę z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego, w tym prowadzenie jej obsługi administracyjnej;
- współpracę przy realizacji regionalnych wydarzeń promujących działalność organizacji pozarządowych z województwa łódzkiego;
- współpracę przy projektach mających na celu budowanie silnej i rozpoznawalnej marki łódzkie;
- rozwijanie nowych form współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w województwie łódzkim;
- opracowanie standardów realizacji przynajmniej 2 zadań zlecanych organizacjom wraz z ich szeroką konsultacją;
- opracowanie standardów przekrojowych (m.in. dotyczących dostępności czy promocji) stosowanych w zadaniach zlecanych organizacjom oraz ich szeroka konsultacja;
- konsultacja z organizacjami pozarządowymi i aktualizacja kryteriów oceny ofert w konkursach oraz przegląd i aktualizacja procedur konkursowych;
- wypracowanie zasad przyznawania dotacji w postaci regranting.
II. Rozwój aktywnych społeczności w regionie, w szczególności poprzez (współpraca pozafinansowa):
- wspieranie działań aktywizujących organizacje pozarządowe (zwłaszcza działające krócej niż 2 lata), grupy samopomocowe oraz grupy nieformalne działające na rzecz dobra wspólnego;
- upowszechnianie informacji na temat swobód obywatelskich m.in. poprzez edukację na temat dostępu do informacji publicznej;
- promowanie partycypacyjnego modelu demokracji poprzez wdrażanie tego modelu w działalności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz dzielenie się doświadczeniami z tego zakresu z instytucjami samorządowymi w regionie;
- promowanie włączania się obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne;
- zachęcanie obywateli i organizacji pozarządowych do zaangażowania się w społeczną kontrolę instytucji publicznych szczebla lokalnego i regionalnego poprzez wspieranie działalności organizacji pozarządowych podejmujących działania strażnicze oraz pomoc osobom zaangażowanym w społeczną kontrolę instytucji;
- wypracowywanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które będą wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego;
- wymianę doświadczeń w rozwiązywaniu problemów lokalnych i regionalnych poprzez inicjowanie lub uczestnictwo w przedsięwzięciach nakierowanych na taką wymianę;
- wsparcie dla budowania partnerstw międzynarodowych, integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami, pomoc w poszukiwaniu partnerów zagranicznych dla realizacji celów statutowych przez organizacje pozarządowe z regionu łódzkiego.
III. Włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych na szczeblu regionu oraz monitorowania ich realizacji w szczególności poprzez (współpraca pozafinansowa):
- angażowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do zespołów roboczych i grup roboczych, w tym w szczególności:
a) Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014 - 2020,
b) Zespołu Zadaniowego ds. Koordynacji Funduszy Europejskich;
- angażowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w spotkaniach roboczych, szkoleniach, spotkaniach informacyjnych dot. działań Sieci PIFE;
- angażowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w istotnych wydarzeniach o charakterze regionalnym takich jak: Forum Fundusz Europejskich; Piknik Funduszy Europejskich itp.;
- włączanie przedstawicieli organizacji pozarządowych w akcje informacyjno-promocyjne, konferencje i spotkania konsultacyjne;
- opracowanie rekomendacji odnośnie uproszczenia procedur konsultacji aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi;
- opracowanie zasad i standardów powoływania zespołów roboczych, forów i ciał dialogu z udziałem organizacji pozarządowych przy Urzędzie Marszałkowskim.
IV. Wspomaganie integracji sektora pozarządowego w regionie, w szczególności poprzez:
- organizację Forum Organizacji Pozarządowych;
- organizację Regionalnego Forum Pełnomocników;
- inicjowanie współpracy Łódzkiej Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego z innymi ciałami dialogu w regionie.
Realizacja: Departament Promocji i Współpracy z Zagranicą, Departament Polityki Regionalnej oraz Kancelaria Marszałka w formie współpracy finansowej i pozafinansowej
§ 2. Obszar działania: kultura, sztuka, ochrona dziedzictwa kulturowego
Priorytety :
I. Wzbogacanie oferty kulturalnej województwa łódzkiego oraz pielęgnowanie i rozwój polskiej tradycji kulturowej w województwie łódzkim, realizowanych poprzez:
1) organizowanie wydarzeń kulturalnych prezentujących dorobek światowego dziedzictwa kultury na terenie województwa łódzkiego;
2) prezentowanie lokalnego i regionalnego dorobku kultury;
3) realizowanie programów edukacji regionalnej (przedszkolne, szkolne i pozaszkolne), autorskich ścieżek edukacyjnych, szkoleń, konferencji oraz warsztatów skierowanych do nauczycieli.
Realizacja: Departament Kultury i Edukacji w formie współpracy finansowej
§ 3. Obszar działania: integracja środowiska kombatantów i osób represjonowanych
Priorytety:
I. Zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym właściwego poziomu świadczeń medycznych zgodnie z przysługującymi im uprawnieniami w szczególności poprzez:
- egzekwowanie respektowania przez placówki medyczne uprawnień inwalidów wojennych i kombatantów do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej;
- propagowanie pracy szpitali województwa realizujących Program "Szpitale Przyjazne Kombatantom";
- pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów kombatantów i osób represjonowanych.
II. Zapobieganie wymazaniu z pamięci społecznej dokonań minionych pokoleń w szczególności poprzez:
- podtrzymywanie, rozwój i ochronę tradycji oraz świadomości narodowej;
- upowszechnianie pracy stowarzyszeń kombatanckich i osób represjonowanych w dostępnych środkach przekazu, publikowanie wymiany doświadczeń i form pracy.
III. Organizacja uroczystości o charakterze integracyjnym oraz udział i pomoc w organizacji uroczystości o charakterze historycznym rocznicowym i patriotycznym.
Realizacja: Biuro Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa w formie współpracy pozafinansowej
§ 4. Obszar działania: obronność i bezpieczeństwo publiczne
Priorytety:
I. Kształtowanie postaw obronnych i popularyzacja Sił Zbrojnych oraz innych organizacji działających w sferze obronności w szczególności poprzez:
- upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa.
II. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa obywateli w szczególności poprzez:
- wspieranie zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego, ratownictwa i ochrony ludności;
- wspieranie i udział w realizacji programów prewencyjno-edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości obywatelskiej w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
Realizacja: Biuro Ochrony Informacji i Bezpieczeństwa w formie współpracy pozafinansowej
§ 5. Obszar działania: polityka społeczna
Priorytety:
I. Działania z zakresu systemu pieczy zastępczej realizowane będą w szczególności poprzez:
- programy na rzecz wspierania rodzinnej pieczy zastępczej;
- działania edukacyjne, upowszechniające i promujące rodzinną pieczę zastępczą;
- inne działania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej m.in. prowadzenie interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.
II. Działania z zakresu pomocy społecznej realizowane będą w szczególności poprzez:
- poradnictwo specjalistyczne dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
- programy osłonowe i aktywizujące dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
- program aktywizujący osoby zagrożone wykluczeniem społecznym w szczególności ubóstwem i bezrobociem;
- programy osłonowe i aktywizujące osoby starsze;
- dystrybucja żywności;
- programy aktywizujące mieszkańców społeczności wiejskich;
- działania wspierające rozwój wolontariatu.
III. Działania z zakresu polityki prorodzinnej realizowane będą w szczególności poprzez:
- organizacja imprez sprzyjających integracji rodzin;
- działania integracyjno - profilaktyczne prowadzone na rzecz rodzin w tym wyjazdy weekendowe;
- organizacja Wojewódzkich Obchodów Dnia Rodzicielstwa Zastępczego;
- organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych.
IV. Działania z zakresu pomocy społecznej - rozwój ekonomii społecznej realizowane będą poprzez:
- organizację Łódzkich Targów Ekonomii Społecznej.
V. Działania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi realizowane będą w szczególności poprzez:
- rozwijanie oraz promowanie strategii profilaktycznych w formie działalności wychowawczej i informacyjnej dotyczącej używania alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem problemu nadużywania i uzależnienia od alkoholu, oraz społecznych, zdrowotnych i ekonomicznych skutków tego zjawiska;
- ze szczególnym uwzględnieniem problemu nadużywania i uzależnienia od alkoholu oraz społecznych, zdrowotnych i ekonomicznych skutków tego zjawiska;
- promowanie zdrowego stylu życia w trzeźwości i abstynencji, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;
- zwiększenie dostępności i poprawa jakości leczenia, rehabilitacji i specjalistycznej pomocy/wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;
- poprawa jakości życia (wyrównywanie szans życiowych), reintegracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;
- podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych oraz osób prowadzących działania profilaktyczne, interwencyjne i readaptacyjne wobec osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin.
VI. Działania z zakresu przeciwdziałania narkomanii realizowane będą w szczególności poprzez:
- prowadzenie i wspieranie działalności wychowawczej, edukacyjnej i informacyjnej z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;
- zwiększenie dostępności i podniesienie efektywności działań interwencyjnych ukierunkowanych na lecznictwo, rehabilitację a także ograniczenie szkód zdrowotnych osób uzależnionych od narkotyków, współuzależnionych oraz zagrożonych uzależnieniem;
- reintegracja społeczna osób uzależnionych od narkotyków;
- podniesienie jakości kompetencji zawodowych grup zajmujących się leczeniem, rehabilitacją bądź wsparciem osób uzależnionych, współuzależnionych lub zagrożonych uzależnieniem a także osób realizujących działalność profilaktyczną i readaptacyjną;
- programy ukierunkowane na alternatywne formy spędzania czasu wolnego - ze szczególnym uwzglednieniem profilaktyki wobec zachowań problemowych dzieci i młodzieży.
VII. Działania z zakresu przeciwdziałania HIV/AIDS realizowane będą w szczególności poprzez:
- działania w zakresie edukacji publicznej na temat HIV/AIDS mające na celu profilaktykę zakażeń HIV;
- dążenie do integracji społecznej osób żyjących z HIV i chorych na AIDS z ogółem społeczeństwa, poprzez podejmowanie działań informacyjno - edukacyjnych;
- inicjowanie i promowanie działań w zakresie pomocy i wsparcia dla osób żyjących z HIV, chorych na AIDS i ich bliskich;
- podniesienie kompetencji zawodowych specjalistów pracujących z osobami żyjącymi z HIV, chorymi na AIDS oraz osób podejmujących działania w zakresie przeciwdziałania HIV/AIDS.
VIII. Działania z zakresu przeciwdziałania przemocy realizowane będą w szczególności poprzez:
- propagowanie, podejmowanie działań profilaktyczno - informacyjno - edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu świadomości społecznej wobec zjawiska przemocy;
- zwiększenie zakresu i skuteczności pomocy specjalistycznej w formie działań wspierających dla osób krzywdzonych w wyniku przemocy;
- wspieranie istniejących, opracowywanie a także promowanie nowych rozwiązań w zakresie programów korekcyjno - edukacyjnych wobec sprawców przemocy;
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych służb zajmujących się problematyką przemocy.
IX. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych realizowane będą w szczególności poprzez:
- zlecanie organizacjom pozarządowym ze środków budżetu województwa łódzkiego działań mających na celu włączanie społeczne osób niepełnosprawnych;
- zlecanie organizacjom pozarządowym zadań z zakresu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnoprawnych zlecanych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym;
- wsparcie i promocję działań wdrażających Konwencję ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
X. Działania z zakresu polityki społecznej - działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz innowacyjnych rozwiązań - wsparcie finansowe projektów z zakresu polityki społecznej, których głównym źródłem finansowania są środki spoza budżetu województwa.
Realizacja: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w formie wspó ł pracy finansowej.
§ 6. Obszar działania: ochrona i promocja zdrowia
Priorytety:
I. Realizacja działań z zakresu ochrony zdrowia psychicznego,
II. Realizacja świadczeń z zakresu edukacji zdrowotnej, profilaktyki chorób i promocji zdrowia
Realizacja: Departament Polityki Zdrowotnej w formie współpracy finansowej i pozafinansowej
§ 7. Obszar działania: kultura fizyczna i sport
Priorytety:
I. Upowszechnianie i promowanie rozwoju kultury fizycznej i sportu. Zadania w obszarze kultury fizycznej i sportu mające na celu propagowanie aktywności ruchowej wśród mieszkańców województwa, podnoszenie poziomu sportowego dzieci młodzieży, promocję województwa w kraju i za granicą oraz aktywizację i integrację mieszkańców regionu poprzez sport będą realizowane w szczególności poprzez:
1. Program interdyscyplinarnego szkolenia i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo w województwie łódzkim, realizowany dla kadr wojewódzkich i narodowych w ramach ogólnopolskiego systemu sportu młodzieżowego.
2. Rozwój i upowszechnianie sportu szkolnego wśród dzieci i młodzieży szkolnej w tym młodzieży niepełnosprawnej - organizacja rywalizacji sportowej dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w ramach Igrzysk Młodzieży Szkolnej, Gimnazjady, Licealiady w województwie łódzkim.
3. Rozwój i upowszechnianie sportu na terenach wiejskich i małych miast wśród mieszkańców województwa łódzkiego, w tym osób niepełnosprawnych - organizacja rywalizacji sportowej reprezentantów środowiska wiejskiego na poziomie wojewódzkim oraz udział reprezentantów środowiska wiejskiego województwa łódzkiego w zawodach wojewódzkich i ogólnopolskich
4. Realizacja ogólnopolskich programów dotyczących rozwoju sportu powszechnego, jako podstawy nowych rozwiązań systemowych w dziedzinie kultury fizycznej przy współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki - działania na rzecz poprawy stanu zdrowia i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, - program Mały Mistrz, MultiSport, Umiem Pływać.
5. Sport w środowisku akademickim realizowany, jako współzawodnictwo sportowe uczelni wyższych - organizacja akademickiej rywalizacji sportowej na poziomie wojewódzkim oraz udział reprezentantów środowiska akademickiego w zawodach wojewódzkich i ogólnopolskich.
6. "Łódzkie promuje bieganie" - projekt realizowany, jako cykl biegów ulicznych i przełajowych, zakładający popularyzację biegania, jako najprostszej formy aktywności ruchowej wśród mieszkańców województwa łódzkiego.
7. "Orlikowa Liga Mistrzów" - cykl zawodów sportowych o zasięgu wojewódzkim, organizowanych w różnych dyscyplinach sportowych, realizowanych na obiektach sportowych typu "Orlik".
8. Organizację ważnych imprez sportowych - zadanie adresowane jest przede wszystkim dla organizacji sportowych, będących organizatorami ważnych dla sportu łódzkiego wydarzeń sportowych, które odbędą się na terenie województwa łódzkiego - wspieranie organizacji: a) imprez sportowych o randze wojewódzkiej, ogólnopolskiej i międzynarodowej (sport wyczynowy),b) imprez sportowych i rekreacyjnych o zasięgu ponadlokalnym - wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym (sport powszechny),
9. Działania na rzecz promowania rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz tworzenie warunków dla powstawania inicjatyw sprzyjających rozwojowi kultury fizycznej i sportu.
Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w formie współpracy finansowej i pozafinansowej
§ 8. Obszar działania: turystyka i krajoznawstwo
Priorytety:
I. Upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa na terenie województwa łódzkiego w szczególności poprzez:
- imprezy krajoznawcze oraz imprezy z zakresu turystyki aktywnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie województwa łódzkiego.
- konkursy i turnieje o zasięgu wojewódzkim, krajowym oraz międzynarodowym z zakresu wiedzy krajoznawczej o regionie łódzkim.
- przedsięwzięcia turystyczne na terenie województwa łódzkiego np. jubileusze, konferencje, seminaria związane z rozwojem turystyki oraz jej promocją, o zasięgu regionalnym (wojewódzkim) krajowym i międzynarodowym.
II. Promocja regionu łódzkiego poprzez turystykę i krajoznawstwo w szczególności poprzez:
- organizowanie wizyt studyjnych dla dziennikarzy oraz branży turystycznej promujących region łódzki (study press i study tour).
- organizowanie imprez turystycznych promujących atrakcje regionu, (nowopowstałe) szlaki turystyczne i produkty turystyczne w szczególności na obszarach parków krajobrazowych oraz miejsc związanych z historią i kulturą regionu.
- wyznaczanie i utrzymanie szlaków turystycznych w regionie,
- wsparcie merytoryczne w zakresie tworzenia produktów turystycznych wzbogacających ofertę regionu łódzkiego,
- wsparcie promocji regionalnych i lokalnych atrakcji oraz produktów turystycznych na regionalnych stoiskach podczas imprez wystawienniczych krajowych i zagranicznych.
III. Turystyczna edukacja poprzez wydawnictwa krajoznawcze w szczególności poprzez:
- wydawanie niekomercyjnych regionalnych czasopism oraz publikacji krajoznawczych o zasięgu regionalnym.
IV. Rozwój turystyki społecznej w szczególności poprzez:
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla dzieci i młodzieży, które łączy pochodzenie z rodzin o statusie ubogim. Oferta imprezy musi być skierowana do szerokiego kręgu odbiorców (przynajmniej subregion /kilka powiatów),
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla rencistów oraz emerytów o niskich uposażeniach,
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla osób niepełnosprawnych.
Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w formie współpracy finansowej i pozafinansowej
§ 9. Obszar działania: upowszechnianie i ochrona praw konsumentów
Priorytety:
I. Prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Realizacja: Departament Infrastruktury w formie współpracy pozafinansowej
§ 10. Obszar działania: ochrona środowiska
Priorytety :
I. Rozwój działań z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego w szczególności poprzez:
- udostępnianie zainteresowanym podmiotom informacji i dokumentów o środowisku i jego ochronie, zgodnie z przepisami ustaw dotyczących środowiska;
- przygotowanie projektów dokumentów związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Zarządu i Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, w tym prowadzenie procedury wyboru przedstawicieli organizacji ekologicznej do składu Rady;
- realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej.
Realizacja: Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska w formie współpracy pozafinansowej
§ 11. Obszar działania: wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.
Priorytety:
I. Realizacja zadań wynikających z Wieloletniego planu działań na rzecz rozwoju i upowszechniania ekonomii społecznej w województwie łódzkim na lata 2013-2020
II. Popularyzacja działań wspierających przedsiębiorczość poprzez:
- włączanie organizacji pozarządowych do udziału w ramach konferencji, forów, spotkań na szczeblu regionalnym poświęconych tematyce przedsiębiorczości (np. Europejskiego Forum Gospodarczego).
Realizacja: Departament Przedsiębiorczości, Regionalne Centrum Polityki Społecznej w formie współpracy pozafinansowej
Rozdział 6.
Okres realizacji programu
1. Program realizowany jest w ciągu jednego roku tj. od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.
Rozdział 7.
Sposób realizacji programu
1. Podmiotami uczestniczącymi we współpracy są:
1) Sejmik Województwa Łódzkiego - uchwalający roczny program współpracy, jako organ stanowiący;
2) Zarząd Województwa Łódzkiego - realizujący roczny program współpracy, jako organ wykonawczy Województwa;
3) organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie odpowiadającym działaniom Województwa.
2. Zarząd Województwa Łódzkiego realizuje Program współpracy przy pomocy:
1) komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego;
2) wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, które w obszarach swojego działania współpracują z organizacjami.
3. Komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:
1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych oraz dofinansowanych z budżetu Województwa Łódzkiego;
2) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
4. Za całokształt kontaktów samorządu województwa łódzkiego z organizacjami odpowiada Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi prowadzący Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Kancelarii Marszałka.
5. Cele wskazane w Programie będą realizowane przez formy współpracy wskazane w niniejszym Programie.
Rozdział 8.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Województwa Łódzkiego na rok 2016. Wydatki związane z realizacją zadań, o których mowa w programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowanych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2016.
Rozdział 9.
Sposób oceny realizacji programu
1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi we współpracy z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz kierownikami właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz jednostek organizacyjnych samorządu województwa. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy samorządu województwa z organizacjami.
Końcowa ewaluacja dotycząca realizacji poszczególnych zadań priorytetowych odbywać się będzie między innymi poprzez odwołanie do wskaźników o charakterze ilościowym jak też do oceny jakościowej. Ocena realizacji Programu dokonywana będzie między innymi w oparciu o następujące wskaźniki:
1) wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym;
2) liczbę ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przez departamenty merytoryczne Urzędu Marszałkowskiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
3) liczbę ofert złożonych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego do otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
4) liczbę umów o współfinansowanie lub finansowanie zawartych na realizację zadań publicznych;
5) liczbę organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego na realizację zadań publicznych;
6) liczbę zadań publicznych, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego;
7) liczbę szkoleń oraz spotkań informacyjnych organizowanych dla organizacji pozarządowych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego;
8) liczbę dokumentów przekazanych do konsultacji społecznych;
9) liczbę organizacji biorących udział w konsultacjach społecznych.
Ocena jakościowa współpracy odbywa się także poprzez badanie ankietowe oraz dyskusję prowadzone wśród organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego prowadzone w celu poznania opinii podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
2. Zarząd Województwa Łódzkiego nie później niż do dnia 30 kwietnia 2017 roku przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Sejmikowi Województwa Łódzkiego.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie upublicznione w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie www.ngo.lodzkie.pl.
Rozdział 10.
Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji
1. Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego;
2. Przygotowanie Programu objęło realizację w zaplanowanych terminach następujących działań:
1) przygotowanie przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu informacji na temat priorytetów w realizacji zadań publicznych;
2) skierowanie projektu Programu do konsultacji poprzez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu;
Projekt programu współpracy opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego udostępniony został do konsultacji od 15 października 2015 roku do 30 października 2015 roku.
Konsultacje prowadzone były w formach:
- pisemnej poprzez składnie wypełnionych formularzy osobiście lub pocztą na adres Biura Podawczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego lub drogą elektroniczną poprzez przesyłanie formularzy z uwagami na podane adresy mailowe;
- spotkania i dyskusji o Programie przeprowadzonej 28 października 2015 roku podczas posiedzenia Łódzkiej Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego z jej członkami.
W ramach konsultacji pisemnych wpłynęły 2 wypełnione formularze konsultacyjne od 2 organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego. Zgłoszone uwagi zostały częściowo uwzględnione w projekcie.
3) opracowanie ostatecznego projektu Programu;
4) przedłożenie na posiedzenie Zarządu Województwa projektu uchwały w sprawie wniesienia pod obrady Sejmiku Województwa Programu.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1. Każdorazowo, w związku z ogłoszonym konkursem ofert na wykonanie zadań publicznych samorządu województwa w danym obszarze, wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w celu oceny formalnej ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Kierownik/Dyrektor komórki organizacyjnej lub jednostki przeprowadzającej konkurs powołuje zespół ds. weryfikacji formalnej ofert.
2. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) sprawdzenie zgodności oferty z ogłoszeniem o konkursie oraz jej kompletności i terminu złożenia;
2) przeprowadzenie stosownej procedury związanej z uzupełnianiem braków formalnych zgodnie z warunkami zapisanymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert;
3) sporządzenie wykazów ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych pod kątem oceny formalnej;
3. Protokół z posiedzenia zespołu ds. weryfikacji formalnej ofert oraz wykazy ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych podpisują wszyscy członkowie zespołu i przekazują do właściwej komisji konkursowej, opiniującej oferty w zakresie danego działania w obszarze którego został ogłoszony konkurs ofert na realizację zadań publicznych województwa łódzkiego
4. Zarząd Województwa Łódzkiego w celu opiniowania ofert składanych w otwartych konkursach ofert w danym obszarze wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie powołuje Komisję konkursową, zwaną dalej Komisją.
5. W skład Komisji wchodzi minimum sześciu członków, w tym:
1) dwóch przedstawicieli organu wykonawczego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji konkursowych;
2) od dwóch do pięciu pracowników komórki organizacyjnej lub jednostki w zakresie działania której został ogłoszony konkurs;
3) od dwóch do trzech osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie, przy czym udział przedstawicieli organizacji pozarządowych nie jest konieczny w przypadku gdy:
a) żadna organizacja nie wskaże osób do składu Komisji,
b) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach Komisji,
c) wszystkie powołane w skład Komisji osoby podlegają wyłączeniu, ze względu na opisane w ustawie konflikty interesu (wskazanie przez organizację biorącą udział w konkursie lub wyłączenie na podstawie Kodeksu Postępowania Administracyjnego);
6. W pracach Komisji mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby uczestniczące w pracach Komisji z głosem doradczym wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję. Ponadto w pracach Komisji może uczestniczyć w roli obserwatora pracownik Referatu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Kancelarii Marszałka a także wyznaczony do obsługi spotkania pracownik lub pracownicy komórki organizacyjnej lub jednostki.
7. Do członków Komisji biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się odpowiednio przepis art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego. W pracach Komisji nie mogą uczestniczyć:
1) przedstawiciele organizacji, których oferta opiniowana jest przez tę Komisję;
2) osoby, których udział w opiniowaniu ofert może powodować konflikt interesów.
8. Posiedzeniami Komisji kieruje przewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego posiedzeniom przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez niego. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń Komisji;
2) inicjowanie i organizowanie prac Komisji.
9. Zarząd Województwa Łódzkiego prowadzi w trybie ciągłym nabór przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do bazy kandydatów na członków komisji konkursowych administrowanej przez Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego Woj. Łódzkiego.
10. Nabór kandydatów na członków komisji konkursowych odbywa się w oparciu o kryteria i zasady ustalane przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o naborze.
11. Wybór osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z utworzonej bazy kandydatów na członków komisji konkursowych będzie dokonywany przez Kierownika/Dyrektora właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego lub wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej. Osoby uczestniczące w pracach Komisji wybrane z bazy kandydatów wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję.
12. Projekt Uchwały w sprawie powołania Komisji opracowywany jest przez komórkę organizacyjną lub jednostkę w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.
13. Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego lub osoby upoważnionej do zastępowania go podczas posiedzenia.
14. Na posiedzeniu Komisji, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, każdy członek Komisji podpisuje oświadczenie o braku istnienia powiązań, o których mowa w pkt 7. W przypadku stwierdzenia istnienia takich powiazań członek Komisji zgłasza ten fakt na posiedzeniu Komisji i zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.
15. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. W posiedzeniu Komisji mogą uczestniczyć zaproszeni eksperci, obserwatorzy oraz pracownicy jednostki obsługujący posiedzenie. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zarządzić inny tryb pracy Komisji.
16. Komisja konkursowa ocenia jedynie oferty kompletne pod względem formalnym.
17. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) opiniowanie złożonych ofert;
2) sporządzenie wykazów ofert spełniających wymogi merytoryczne i niespełniających ich;
3) sporządzenie listy projektów wraz z propozycją podziału środków finansowych;
4) inne czynności wskazane w ogłoszeniu konkursowym.
18. Komisja przygotowuje opinię nt. złożonych ofert spełniających wymogi formalne w oparciu o kryteria ustalane przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu konkursowym. Każda oferta przed wydaniem opinii przez Komisję musi zostać szczegółowo oceniona w oparciu o ustalone kryteria niezależnie przez co najmniej 2 członków Komisji lub ekspertów uczestniczących w pracach Komisji. Szczegółowe oceny ofert przedkładane są Komisji jako podstawa do wydania opinii nt. złożonych ofert, sporządzenia listy ofert wraz z propozycją podziału środków.
19. Z prac Komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji w niej uczestniczący. Zawiera on w szczególności:
1) informację o trybie i terminie posiedzenia Komisji;
2) listę obecności członków Komisji (w załączniku do protokołu);
3) informację o wyłączeniu członków Komisji z oceny ofert wraz z uzasadnieniem tego faktu;
4) wskazanie liczby ofert, które wpłynęły na otwarty konkurs ofert w terminie;
5) wskazanie ofert odrzuconych na etapie oceny formalnej wraz z podaniem przyczyn odrzucenia (w załączniku do protokołu);
6) zestawienie ofert ocenianych merytorycznie ze wskazaniem liczby przyznanych punktów i propozycją kwot dotacji (w załączniku do protokołu);
7) karty oceny merytorycznej ofert (w załączniku do protokołu).
20. Na podstawie protokołu z posiedzenia Komisji komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego, sporządza projekt uchwały skierowanej do Zarządu Województwa Łódzkiego w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert oraz udzielenia dotacji.
21. Wyniki otwartego konkursu ofert publikowane są wraz ze wskazaniem ocen Komisji niezwłocznie po wyborze ofert przez Zarząd Województwa Łódzkiego:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) na stronie internetowej www.ngo.lodzkie.pl;
3) na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu;
4) na stronie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej, w przypadku konkursów realizowanych przez Centrum.
22. Komisja ulega rozwiązaniu po rozdysponowaniu przez Zarząd całości środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego w określonym zakresie tematycznym, w danym roku budżetowym lub po podjęciu przez Zarząd decyzji o wykorzystaniu środków w inny sposób.
23. Obsługę Komisji zapewnia komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.
24. Członkowie komisji konkursowej informowani są o posiedzeniu komisji z co najmniej pięciodniowym wyprzedzeniem.
25. Wszyscy członkowie Komisji mają wgląd w złożone oferty. Szczegółowe oceny ofert są udostępniane członkom Komisji przed posiedzeniem podczas którego zatwierdzana jest lista rankingowa ofert, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
1. Zmiany w "Programie" mogą być dokonywane w trybie uchwały Sejmiku Województwa Łódzkiego.
2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowania mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.