Akt prawny
Alerty
Uchwała nr VI/56/2015 Rady Gminy Rusiec
z dnia 23 czerwca 2015r.
w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2015-2019
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 1318; z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 150) Rada Gminy Rusiec uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Wieloletni Program Gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2015 - 2019, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rusiec.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Przewodniczący Rady Gminy Rusiec |
Załącznik do Uchwały Nr VI/56/2015
Rady Gminy Rusiec
z dnia 23 czerwca 2015 r.
Wieloletni Program Gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2015 - 2019
I. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy:
Ilość lokali mieszkalnych na terenie gminy 26. Tabela przedstawia liczbę lokali w poszczególnych miejscowościach:
Lp. | Miejsce położenia Nr budynku | Ilość lokali | Wyposażenie | Stan techniczny | Pow. użytkowa [m2] | Sposób zagospodarowania | |||
1. | Dąbrowa Rusiecka budynek po p. Barczak Nr 23 | 1 | 1 | woda | zły | 36,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2. | Rusiec Dom Nauczyciela ul. Kilińskiego 10 | 4 | 1 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 44,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 49,80 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
3 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 44,00 | umowa najmu do 15 lipca 2015 r. | |||||
4 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 51,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
3. | Rusiec Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji ul. Koniecpolskiego 11B | 2 | 1 | woda + kanalizacja | dostateczny | 40,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2 | woda + kanalizacja | dostateczny | 32,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
4. | Rusiec Ośrodek Zdrowia ul. Mickiewicza 5 | 3 | 1 | woda + c.o. | dobry | 43,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2 | woda + c.o. | dobry | 65,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
3 | woda + c.o. | dobry | 58,00 | umowa najmu do 25 października 2015 r. | |||||
5. | Rusiec budynek "Wodomistrzówki" ul. Koniecpolskiego 9 | 5 | 1 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 58,00 | umowa najmu do 4 sierpnia 2017 r. | ||
2 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 41,00 | umowa najmu do 12 maja 2016 r. | |||||
3 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 33,00 | umowa najmu do 20 lutego 2017 r. | |||||
4 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 60,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
5 | woda + kanalizacja + c.o. | dobry | 57,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
6. | Wola Wiązowa budynek "Agronomówki" Nr 13 | 3 | 1 | woda + c.o. | dobry | 41,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2 | woda + c.o. | dobry | 57,00 | umowa najmu do 11 maja 2016 r. | |||||
3 | woda + c.o. | dobry | 60,00 | umowa najmu do 30 marca 2016 r. | |||||
7. | Wola Wiązowa Dom Nauczyciela Nr 41 | 4 | 1 | woda + c.o. | dobry | 46,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
2 | woda + c.o. | dobry | 46,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
3 | woda + c.o. | dobry | 46,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | |||||
4 | woda + c.o. | dobry | 46,00 | umowa najmu do 1 września 2017 r. | |||||
8. | Wola Wiązowa Ośrodek Zdrowia Nr 11 | 1 | 1 | woda + c.o. | dobry | 100,00 | umowa najmu na czas nieoznaczony | ||
9. | Wola Wiązowa budynek Przedszkola Nr 82 | 3 | 1 | woda + c.o. | dobry | 69,00 | umowa najmu do 1 lipca 2016 r. | ||
2 | woda + c.o. | dobry | 43,50 | umowa najmu do 16 grudnia 2016 r. | |||||
3 | woda + c.o. | dobry | 88,20 | umowa najmu do 2 stycznia 2016 r. |
W zasobie mieszkaniowym Gminy Rusiec nie wyodrębniono lokali socjalnych, wszystkie wyżej wymienione lokale stanowią lokale komunalne. Lokale mieszkalne o obniżonej wartości użytkowej i z gorszym wyposażeniem technicznym będące w zasobie mieszkaniowym gminy mogą być, w razie zaistnienia konieczności, wynajmowane jako lokale socjalne.
II. Analiza potrzeb oraz remonty i modernizacja stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych w latach 2015 - 2019
Na remonty i modernizację budynków w danym roku budżetowym trzeba zarezerwować nie mniej niż 10% wpływów z tytułu czynszu za lokale mieszkalne wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Remonty budynków powinny sprowadzać się m.in. do:
- utrzymania stanu technicznego budynków na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie jego użytkowania,
- ochrony życia, zdrowia ludzi oraz ich mienia w pomieszczeniach budynku,
- zapewnienia użytkowania budynku oraz urządzeń związanych z budynkiem zgodnie z jego przeznaczeniem, w szczególności zapewnienie warunków umożliwiających dostęp do wody, energii cieplnej, energii elektrycznej oraz odprowadzanie ścieków, usuwanie odpadów stałych oraz zapewnienie ochrony przeciwpożarowej.
Przy planowaniu remontów i modernizacji lokali mieszkalnych powinny być wykorzystywane wyniki okresowych przeglądów budynków, przeprowadzanych w zakresie wymaganym przez ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).
III. Plan sprzedaży lokali mieszkalnych w latach 2015 - 2019.
Rok | 2015 | 2015 - 2019 |
Ilość | - | - |
W latach 2015 - 2019 nie jest planowana sprzedaż lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób gminy.
IV. Zasady polityki czynszowej.
1. Ustala się czynsz za lokale mieszkalne.
2. Czynsz obejmuje: podatek od nieruchomości, koszty administracyjne, koszty konserwacji i utrzymania stanu technicznego budynku oraz koszty utrzymania pomieszczeń wspólnego użytkowania.
3. Najemcy oprócz czynszu są zobowiązani do uiszczania opłat niezależnych od właściciela, tj.: za dostawę do lokalu energii cieplnej i elektrycznej oraz odbioru nieczystości.
4. Ustala się stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową w następujący sposób:
1) mieszkanie bez urządzeń - 100% stawki bazowej;
2) mieszkanie z instalacją wodno - kanalizacyjną (bez WC i łazienki) - 120% stawki bazowej;
3) mieszkanie z instalacją wodno - kanalizacyjną, wyposażone tylko w łazienkę lub WC - 130% stawki bazowej;
4) mieszkanie z instalacją wodno - kanalizacyjną, wyposażone w łazienkę i WC /bez centralnego ogrzewania) - 140% stawki bazowej;
5) mieszkanie z instalacją wodno kanalizacyjną, wyposażone w łazienkę WC i centralne ogrzewanie - 150% stawki bazowej.
5. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
V. Sposób i zasady zarzadzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2015 - 2019.
Ze względu na liczbę lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy nie przewiduje się zarządzania tymi lokalami przez inne formy prawne lecz przez bieżącą działalność gminy.
Koszty utrzymania, remontów i eksploatacji budynków i lokali pokrywane są z czynszu pobieranego od najemców lokali. Do obowiązków najemców, zajmujących lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy należy w szczególności:
1) utrzymywanie lokalu oraz pomieszczeń, do których używania jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higienicznosanitarnym, oraz przestrzeganie porządku domowego;
2) dbanie i ochrona przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczonych do wspólnego użytku;
3) naprawa i konserwacja elementów wyposażenia lokalu miedzy innymi podłóg, okien, drzwi, osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych, itp.;
4) naprawianie szkód powstałych z winy najemcy;
5) najemca może wprowadzać w lokalu ulepszenia tylko za zgodą wynajmującego i na podstawie pisemnej umowy określającej sposób rozliczeń z tego tytułu;
6) po zakończeniu najmu i opróżnieniu lokalu najemca jest obowiązany odnowić lokal i dokonać w nim obciążających go napraw.
Windykacja opłat czynszowych:
1) za opłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie;
2) opłaty, o których mowa wyżej wnoszone są do kasy urzędu lub na rachunek bankowy z góry do dnia 10 każdego miesiąca. W razie braku możliwości regulowania czynszu przez najemcę, wynajmujący może zaproponować inny lokal o obniżonym standardzie lub mniejszej powierzchni.
Wypowiedzenie umowy najmu przez wynajmującego:
Jeżeli lokator jest uprawniony do odpłatnego używania lokalu, wypowiedzenie przez wynajmującego stosunku prawnego powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie oraz określać przyczynę wypowiedzenia. Nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego, właściciel może wypowiedzieć stosunek prawny, jeżeli lokator:
1) pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokalu w sposób sprzeczny z umową lub niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub;
2) jest w zwłoce z zapłatą czynszu lub innych opłat za używanie lokalu co najmniej za trzy pełne okresy płatności pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub;
3) wynajął, podnajął albo oddał do bezpłatnego używania lokal lub jego część bez wymaganej pisemnej zgody właściciela, lub;
4) używa lokalu, który wymaga opróżnienia w związku z koniecznością rozbiórki lub remontu budynku, lub;
5) posiada tytuł prawny do innego lokalu.
VI. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2015 - 2019.
Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej są wpływy z czynszów za lokale mieszkalne. Ponadto dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych i poprawy stanu budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy, źródłem finansowania mogą być również:
1) środki zaplanowane w budżecie gminy;
2) dotacje pozabudżetowe.
Wydatki na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy przeznacza się w szczególności na:
1) koszty bieżącej eksploatacji budynków i lokali;
2) koszty remontów, konserwacji, usuwania awarii.
VII. Wysokość wydatków na utrzymanie lokali i budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy w latach 2015 - 2019.
Lp. | Wyszczególnienie | Lata | ||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
1. | Koszt bieżącej eksploatacji | 50 000 zł | 51 000 zł | 52 000 zł | 53 000 zł | 54 000 zł |
2. | Remonty i modernizacja lokali i budynków | 13 000 zł | 14 000 zł | 15 000 zł | 15 000 zł | 15 000 zł |
VIII. Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Lokale mieszkalne należy wynajmować najemcom, którzy nie są w stanie wynająć lokali w innych zasobach, a jednocześnie ich sytuacja finansowa pozwala na opłacenie ustalonych wysokości czynszów w lokalach gminnych.
Należy przestrzegać zasad nie wynajmowania lokali dla osób z dochodami, które pozwolą na wynajęcie lokalu w innych zasobach oraz dla tych, którzy posiadają tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego.
Inne budynki stanowiące własność gminy w miarę możliwości modernizować tak, aby zostały przystosowane na wynajem, jako mieszkalne.
W sprawach nieuregulowanych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 121, 827, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 150, z późn. zm.).