Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 5818

Uchwała nr XLII/775/13 Sejmiku Województwa Łódzkiego

z dnia 25 listopada 2013r.

w sprawie uchwalenia Programu współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014

Na podstawie art.18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 596, poz. 645) i art. 221 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, poz. 938) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1211, Nr 208, poz. 1241, Nr 209, poz. 1244 i Nr 232, poz. 1378.), Sejmik Województwa Łódzkiego uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza Zarządowi Województwa Łódzkiego.

§ 3. Uchwała podlega opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania.

Przewodniczący Sejmiku


Marek Mazur


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLII/775/13
Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 25 listopada 2013 r.

Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2014

Wprowadzenie

W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje się, że podstawą funkcjonowania państwa powinno być poszanowanie wolności i sprawiedliwości, współdziałanie władz, dialog społeczny oraz pomocniczość umacniająca uprawnienia obywateli i ich wspólnot. Zasady te przyjmuje się jako kluczowe we współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi. Celem współpracy jest wspieranie a nie zastępowanie działań obywatelskich, tak by prowadzić do jak największej samodzielności oddolnych inicjatyw, a co za tym idzie, do zbudowania podstaw równoprawnego partnerstwa pomiędzy administracją publiczną a organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.

W demokratycznym społeczeństwie organizacje pozarządowe stanowią podstawę dla rozwoju lokalnych społeczności, gdyż skupiają aktywnych i wrażliwych na sprawy społeczne obywateli, dostarczają usług potrzebnych mieszkańcom, wypełniając luki, których często nie zapełnia sektor publiczny oraz prywatny.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi jest elementem realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego oraz wojewódzkich dokumentów programowych.

Rozdział 1.
Cele współpracy

Cel główny:

Za cel główny niniejszego programu przyjmuje się kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym, tworzenie klimatu sprzyjającego budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i wspieraniu rozwoju lokalnego oraz wzmacnianie organizacji pozarządowych jako realizatora zadań publicznych istotnych dla rozwoju województwa łódzkiego poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi z uwzględnieniem biznesu społecznie odpowiedzialnego.

Cele szczegółowe:

1) kreowanie i wzmacnianie warunków dla powstawania i rozwoju inicjatyw oddolnych oraz struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych w województwie łódzkim, w tym tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań służących rozwijaniu społeczeństwa obywatelskiego;

2) zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityk publicznych w województwie łódzkim oraz wzmacnianie współpracy między podmiotami sektora samorządowego i pozarządowego w tym zakresie;

3) poprawa jakości życia mieszkańców województwa poprzez umacnianie współpracy między sektorem samorządowym i pozarządowym w realizowaniu polityki województwa, pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych oraz zwiększanie efektywności wykorzystania środków publicznych;

4) budowanie poczucia przynależności do wspólnoty regionalnej i kreowanie lokalnego patriotyzmu.

Rozdział 2.
Zasady współpracy

Konstytucyjna zasada pomocniczości oraz wynikające z innych ustaw kompetencje jednostek samorządu terytorialnego stanowią podstawę rozwoju wzajemnych relacji między samorządem województwa łódzkiego a organizacjami pozarządowymi.

Ponadto samorząd województwa łódzkiego przy współpracy z organizacjami pozarządowymi kieruje się następującymi zasadami:

Pomocniczości oraz suwerenności stron- w myśl tych zasad organy administracji publicznej, respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych wspólnot obywateli, uznają ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych i w takim zakresie współpracują z tymi organizacjami, a także wspierają ich działalność oraz umożliwiają realizację zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie,

Partnerstwa- zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych,

Efektywności- kierując się zasadą efektywności organy administracji publicznej, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonują wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogów określonych w ustawie o finansach publicznych,

Jawności- mając na względzie zasadę jawności, organy administracji publicznej udostępniają współpracującym z nimi organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami oraz o kosztach realizacji zadań publicznych już prowadzonych w tym zakresie przez jednostki podległe organom administracji publicznej lub nadzorowane przez te organy, wraz z informacją o sposobie obliczania tych kosztów, tak aby możliwe było ich porównanie z kosztami realizacji analogicznych zadań przez inne instytucje i osoby. Województwo będzie dążyło do tego, aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe. Narzędziami dla upublicznienia informacji jest przede wszystkim Biuletyn Informacji Publicznej oraz internetowy serwis informacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przeznaczony dla organizacji pozarządowych (www.ngo.lodzkie.pl),

Uczciwej konkurencji- Województwo będzie równorzędnie traktowało organizacje pozarządowe przy realizacji zadań publicznych, ogłaszając w tym samym czasie takie same założenia określające zadanie oraz stosując takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów.

Rozdział 3.
Formy współpracy

Współpraca samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie miała charakter finansowy i pozafinansowy.

1. Współpraca o charakterze finansowym może być prowadzona w formie zlecania realizacji zadań publicznych w trybie:

1) otwartego konkursu ofert na:

a) powierzanie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji ze środków budżetowych na sfinansowanie ich realizacji,

b) wspieranie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

2) pozakonkursowym określonym w art.19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2010 r. z późn. zm.).

3) umowy o wykonanie zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańców województwa łódzkiego bądź organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, reprezentujących wspólnotę regionalną, zawieranej zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Łódzkiego w sprawie trybu i szczegółowe kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej;

4) umowy partnerstwa określonej w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.);

5) innych trybach przewidzianych przepisami polskiego prawa.

Zasady i tryb wyboru ofert są jawne i podawane do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o konkursie. Wyniki konkursów podawane są do publicznej wiadomości. Ogłoszenia o otwartych konkursach ofert i ich wynikach publikowane są w szczególności:

- w Biuletynie Informacji Publicznej;

- na stronie internetowej www.ngo.lodzkie.pl;

- na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu;

- na stronie portalu organizacji pozarządowych www.lodzkie.ngo.pl;

- na stronie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej, w przypadku konkursów realizowanych przez Centrum.

2. Współpraca o charakterze pozafinansowym, prowadzona jest przede wszystkim w formie:

1) wzajemnego informowanie się o planowanych kierunkach działalności w celu prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców województwa;

2) publikowania informacji o działaniach istotnych dla organizacji pozarządowych na stronach internetowych serwisu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (www.ngo.lodzkie.pl), udostępnianiu informacji w lokalnych mediach a także udostępnianiu informacji innymi dostępnymi sposobami, w szczególności podczas otwartych spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych;

3) współdziałania w zakresie jej kompetencji z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego powołaną przez Marszałka Województwa Łódzkiego;

4) konsultowania z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych, w tym aktów prawa miejscowego, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

5) tworzenia wspólnych stałych lub doraźnych zespołów roboczych o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej (tj. np. Wojewódzka Rada Zatrudnienia, Podkomitet Monitorujący Programu Operacyjnego, Wojewódzka Społeczna Rada do spraw Osób Niepełnosprawnych) i współpraca w ich ramach;

6) budowy i aktualizacji bazy danych o aktywnych podmiotach trzeciego sektora w regionie;

7) udzielania honorowego patronatu przez Marszałka Województwa dla działań lub programów realizowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie uznanych za szczególnie wartościowe;

8) udzielania rekomendacji lub referencji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie sposobu realizacji zadania publicznego zleconego przez Samorząd Województwa oraz na podstawie doświadczeń ze współpracy prowadzonej w innych formach. Referencji udzielać będą właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne w zależności od obszaru realizacji zadania;

9) prowadzenia spotkań informacyjnych, szkoleń oraz udzielania instrukcji i wskazówek w zakresie prawidłowego ubiegania się o dotacje z budżetu województwa oraz rozliczania się z nich;

10) inicjowania lub współorganizowania szkoleń, spotkań, konferencji podnoszących jakość pracy osób zajmujących się współpracą z organizacjami pozarządowymi z terenu województwa łódzkiego;

11) angażowania organizacji do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć a także koordynacji działań i realizacji wspólnych przedsięwzięć i imprez;

12) podejmowania inicjatyw integrujących osoby zajmujące się współpracą z organizacjami pozarządowymi na terenie województwa łódzkiego wokół zadań ważnych dla regionu;

13) promowania przez samorząd działalności organizacji pozarządowych i pomocy w tworzeniu dobrego wizerunku sektora w województwie w formie m.in.: forum organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego;

14) popierania i umacniania lokalnych inicjatyw podejmowanych na rzecz rozwoju społeczności lokalnych i ekonomii społecznej;

15) udostępniania w miarę posiadanych możliwości pomieszczeń oraz sprzętu będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego na potrzeby organizowanych lub współorganizowanych przez organizacje pozarządowe spotkań, seminariów, szkoleń i konferencji o charakterze regionalnym, niekomercyjnym i otwartym dla wszystkich zainteresowanych;

16) wdrażania wymogów Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się w ramach współpracy Województwa Łódzkiego z organizacjami pozarządowymi (Dz. U. z 2011r. Nr 209 poz. 1243 z późn zm.).

Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy (obszary działania)

1. Przedmiotem współpracy realizowanej w formie finansowej i pozafinansowej samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi są:

1) ustawowe zadania własne województwa łódzkiego;

2) zadania pożytku publicznego określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile zadania te są zadaniami samorządu województwa, określonymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;

3) zadania wpisujące się w cele Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego;

4) zadania dotyczące promocji województwa łódzkiego;

5) zadania zlecone do realizacji samorządowi województwa na podstawie innych aktów prawnych;

6) wspólne określanie ważnych dla mieszkańców regionu potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych;

7) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów.

2. W roku 2014 jako priorytetowe zostały określone zadania z następujących obszarów:

1) Wspomaganie rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego;

2) Nauka, edukacja, oświata i wychowanie;

3) Kultura, sztuka i ochrona dziedzictwa narodowego;

4) Integracja środowisk kombatantów i osób represjonowanych;

5) Działania na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego;

6) Polityka społeczna:

a) działania z zakresu systemu pieczy zastępczej,

b) pomoc społeczna,

c) polityka prorodzinna,

d) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,

e) przeciwdziałanie narkomanii,

f) przeciwdziałanie alkoholizmowi,

g) przeciwdziałanie przemocy,

h) przeciwdziałanie HIV/AIDS;

7) Ochrona i promocja zdrowia;

8) Kultura fizyczna i sport, turystyka i krajoznawstwo;

9) Upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;

10) Ochrona środowiska;

11) Wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.

3. We wszystkich zadaniach priorytetowych, wskazanych w wyżej wymienionych obszarach, współpraca z organizacjami pozarządowymi będzie realizowana poprzez wspieranie społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o formy współpracy oraz zgodnie ze sposobem realizacji opisanym w niniejszym Programie.

4. Samorząd Województwa Łódzkiego w swoim działaniu wdraża standardy oraz dobre praktyki zgodnie z zapisami "Modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych" powstałego w marcu 2012 r. jako rezultat projektu systemowego Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne

Obszar: Wspomaganie rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego

Priorytety:

I. Wspieranie dialogu obywatelskiego i współpracy międzysektorowej w ramach współpracy samorządu województwa łódzkiego i organizacji pozarządowych w celu skuteczniejszej realizacji zadań publicznych województwa w szczególności poprzez:

- doskonalenie i rozwijanie współpracy samorządu województwa z podmiotami trzeciego sektora działającymi na terenie województwa łódzkiego poprzez realizację wspólnych konferencji, szkoleń i spotkań promujących wymianę doświadczeń, regularne spotkania pełnomocników ds. organizacji pozarządowych pracujących w regionie, edukację w zakresie tworzenia rad pożytku publicznego w gminach i powiatach regionu;

- wspieranie działalności organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne województwa łódzkiego poprzez edukację w zakresie prawidłowego rozliczania funduszy publicznych, spotkania informacyjne na temat dostępnych funduszy z budżetu samorządu województwa i sposobu aplikowania o nie;

- rozwijanie nowych form współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w województwie łódzkim;

- promowanie mechanizmu 1% na terenie województwa łódzkiego poprzez kampanię informacyjną zachęcającą mieszkańców województwa łódzkiego do przekazywania środków w ramach tego mechanizmu na organizacje działające w regionie łódzkim;

- budowanie dobrego wizerunku organizacji pozarządowych w regionie łódzkim poprzez promowanie działalności organizacji na imprezach organizowanych przez Urząd Marszałkowski oraz włączanie się w działania sektora pozarządowego na terenie województwa;

- prowadzenie wyodrębnionej strony internetowej poświęconej współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi (www.ngo.lodzkie.pl) w celu informowania organizacji pozarządowych o działalności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w zakresie spraw dotyczących trzeciego sektora, upubliczniania informacji dotyczących tego sektora oraz promowania działań sektora wśród mieszkańców regionu;

- współpracę z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego, w tym prowadzenie jej obsługi administracyjnej;

- realizację oraz współpracę przy realizacji regionalnych wydarzeń promujących działalność organizacji pozarządowych z województwa łódzkiego.

II. Rozwój społeczności w regionie, w szczególności poprzez:

- upowszechnienie informacji na temat swobód obywatelskich m.in. poprzez edukację na temat dostępu do informacji publicznej;

- promowanie partycypacyjnego modelu demokracji poprzez wdrażanie tego modelu w działalności Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz dzielenie się doświadczeniami z tego zakresu z instytucjami samorządowymi w regionie;

- promowanie włączania się obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne;

- zachęcanie obywateli i organizacji pozarządowych do zaangażowania się w społeczną kontrolę instytucji publicznych szczebla lokalnego i regionalnego poprzez wspieranie działalności organizacji pozarządowych podejmujących działania strażnicze oraz pomoc osobom zaangażowanym w społeczną kontrolę instytucji;

- wypracowywanie innowacyjnych rozwiązań, które będą wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego na forum Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego nakierowane na wypracowanie dokumentu stanowiącego podstawę do konstruowania polityki w zakresie wspierania trzeciego sektora w regionie łódzkim;

- wymianę doświadczeń w rozwiązywaniu problemów lokalnych i regionalnych poprzez inicjowanie lub uczestnictwo w przedsięwzięciach nakierowanych na taką wymianę;

- wsparcie dla budowania partnerstw międzynarodowych, integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami, pomoc w poszukiwaniu partnerów zagranicznych dla realizacji celów statutowych przez organizacje pozarządowe z regionu łódzkiego.

III. Włączanie organizacji pozarządowych do współtworzenia polityk publicznych na szczeblu regionu oraz monitorowania ich realizacji w szczególności poprzez:

- angażowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do zespołów roboczych i grup roboczych (np.: spotkania robocze dot. działań Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich, Zespołu Zadaniowego ds. Koordynacji Funduszy Europejskich);

- angażowanie organizacji pozarządowych do współrealizacji wydarzeń o charakterze regionalnym takich jak Forum Funduszy Europejskich, Piknik Funduszy Europejskich;

- współorganizacja Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013;

- współpraca z organizacjami pozarządowymi w ramach prac nad Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Łódzkiego 2014-2020 poprzez konsultacje projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014-2020, udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach Grupy Roboczej ds. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014-2020.

Realizacja: Departament Promocji i Współpracy z Zagranicą, Departament Polityki Regionalnej oraz Kancelaria Marszałka w formie współpracy finansowej i pozafinansowej

Obszar działania: nauka, edukacja, oświata i wychowanie

Priorytety:

I. Edukacja europejska i obywatelska dzieci i młodzieży.

II. Kształtowanie kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży, promocja czytelnictwa, twórczości i działalności wydawniczej.

III. Popularyzacja zawodów zanikających i unikatowych.

IV. Promowanie kapitału intelektualnego woj. łódzkiego.

V. Umacnianie powiązań pomiędzy sferą edukacji a rynkiem pracy realizowane w szczególności poprzez:

- projekty edukacyjne kształtujące wartości demokratyczne oraz związane z integracją europejską;

- realizację projektów promujących czytelnictwo - aktywność środowiska edukacyjnego;

- promocję twórczości literackiej w regionie;

- wspieranie działań związanych z popularyzacją zawodów unikatowych;

- kampanie promocyjno - informacyjne na rzecz osób wykluczonych z rynku pracy w wieku 45+;

- zwiększenie szans w zatrudnieniu osób w wieku 45+ (podkreślanie wartości pracownika ze względu na doświadczenie zawodowe, dyspozycyjność i gotowość do pracy) - działania skierowane do pracodawców woj. łódzkiego;

- promowanie szkół kształcących bezpłatnie osoby dorosłe, które pozostają bez zatrudnienia ze względu na wiek i kwalifikacje (uświadamianie zainteresowanych o możliwościach przekwalifikowania);

- wspieranie działań z zakresu przeprowadzania badań w obszarze edukacji, w tym rozpoznawanie popytu na kluczowe kompetencje środowiska edukacyjnego wśród lokalnych pracodawców.

Realizacja: Departament Kultury i Edukacji w formie współpracy pozafinansowej

Obszar działania: kultura, sztuka, ochrona dziedzictwa kulturowego

Priorytety:

I. Wzbogacanie oferty kulturalnej województwa łódzkiego oraz pielęgnowanie i rozwój polskiej tradycji kulturowej w województwie łódzkim, realizowane poprzez:

- organizowanie wydarzeń artystycznych prezentujących dorobek światowego dziedzictwa kultury na terenie województwa łódzkiego;

- prezentowanie lokalnego i regionalnego dorobku kultury;

- realizację działań na rzecz kompleksowej i przemyślanej edukacji regionalnej;

- tworzenie programów działań międzypokoleniowych w obszarze kultury;

- organizację szkoleń dla nauczycieli historii z województwa łódzkiego w zakresie włączania wątków związanych z "Operacją Łódzką 1914 r." do programu nauczania historii.

Realizacja: Departament Kultury i Edukacji w formie współpracy finansowej

Obszar działania: integracja środowiska kombatantów i osób represjonowanych

Priorytety:

I. Zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym właściwego poziomu świadczeń medycznych zgodnie z przysługującymi im uprawnieniami w szczególności poprzez:

- egzekwowanie respektowania przez placówki medyczne uprawnień inwalidów wojennych i kombatantów do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej;

- propagowanie pracy szpitali województwa realizujących Program "Szpitale Przyjazne Kombatantom";

- pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów kombatantów i osób represjonowanych.

II. Zapobieganie wymazaniu z pamięci społecznej dokonań minionych pokoleń w szczególności poprzez:

- podtrzymywanie, rozwój i ochronę tradycji oraz świadomości narodowej;

- upowszechnianie pracy stowarzyszeń kombatanckich i osób represjonowanych w dostępnych środkach przekazu, publikowanie wymiany doświadczeń i form pracy.

III. Organizacja uroczystości o charakterze integracyjnym oraz udział i pomoc w organizacji uroczystości o charakterze historycznym rocznicowym i patriotycznym.

Realizacja:Biuro Ochrony Informacji i Bezpieczeństwaw formie współpracy pozafinansowej

Obszar działania: obronność i bezpieczeństwo publiczne

Priorytety:

I. Kształtowanie postaw obronnych i popularyzacja Sił Zbrojnych oraz innych organizacji działających w sferze obronności w szczególności poprzez upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa.

II. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa obywateli w szczególności poprzez:

- wspieranie zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego, ratownictwa i ochrony ludności;

- wspieranie i udział w realizacji programów prewencyjno-edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości obywatelskiej w zakresie bezpieczeństwa publicznego.

Realizacja:Biuro Ochrony Informacji i Bezpieczeństwaw formie współpracy pozafinansowej

Obszar działania: polityka społeczna

Priorytety:

I. Działania z zakresu systemu pieczy zastępczej, w szczególności poprzez:

- programy na rzecz wspierania rodzinnej pieczy zastępczej;

- działania edukacyjne, upowszechniające i promujące rodzinną pieczę zastępczą;

- inne działania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz.135, z późn. zm.) zlecone samorządowi województwa z zakresu administracji rządowej, po otrzymaniu środków finansowych na realizację zadań.

II. Działania z zakresu pomocy społecznej, w szczególności poprzez:

- poradnictwo specjalistyczne dla osób zagrożonych marginalizacją;

- programy osłonowe i aktywizujące dla osób dotkniętych ubóstwem, bezrobotnych, niezaradnych życiowo;

- dystrybucja żywności;

- działania osłonowe i aktywizujące dla dzieci i młodzieży;

- programy osłonowe i aktywizujące osoby starsze, w tym działania na rzecz solidarności międzypokoleniowej;

- programy aktywizujące mieszkańców społeczności wiejskich;

- kampanie promujące wolontariat oraz inne działania wspierające wolontariat w szczególności w zakresie integracji z rynkiem pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

III. Działania z zakresu polityki prorodzinnej, w szczególności poprzez:

- organizację imprez sprzyjających integracji rodzin: np. Dni Rodziny, Dzień Dziecka, Dzień Matki, Gwiazdka;

- działania integracyjne o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym prowadzone na rzecz rodzin, w tym wielopokoleniowych i wielodzietnych;

- podejmowanie działań na rzecz Rodzin Wielodzietnych;

- organizację Wojewódzkich Obchodów Dnia Rodzicielstwa Zastępczego.

IV. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych, mające na celu stwarzanie warunków do pełnego uczestnictwa tych osób w życiu społecznym, realizowane w szczególności poprzez:

- zlecanie organizacjom pozarządowym ze środków budżetu województwa łódzkiego organizacji grupowych i indywidualnych zajęć, które mają na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych oraz organizowanie regionalnych imprez kulturalnych i sportowych dla osób niepełnosprawnych wspierających ich aktywność w tych dziedzinach;

- zlecanie organizacjom pozarządowym zadań z zakresu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnoprawnych zlecanych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym;

- wsparcie przedsięwzięć promujących osiągnięcia osób niepełnosprawnych poprzez organizowanie i współpracę przy realizacji imprez, konferencji, spotkań.

V. Działania z zakresu przeciwdziałania narkomanii, w szczególności poprzez:

- prowadzenie i wspieranie działalności wychowawczej, edukacyjnej i informacyjnej z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki;

- zwiększenie dostępności i podniesienie efektywności działań interwencyjnych ukierunkowanych na lecznictwo, rehabilitację a także ograniczenie szkód zdrowotnych osób uzależnionych od narkotyków, współuzależnionych oraz zagrożonych uzależnieniem;

- reintegracja społeczna osób uzależnionych od narkotyków;

- podniesienie jakości kompetencji zawodowych grup zajmujących się leczeniem, rehabilitacją bądź wsparciem osób uzależnionych, współuzależnionych lub zagrożonych uzależnieniem a także osób realizujących działalność profilaktyczną i readaptacyjną.

VI. Działania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi, w szczególności poprzez:

- rozwijanie oraz promowanie strategii profilaktycznych w formie działalności wychowawczej i informacyjnej dotyczącej używania alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem problemu nadużywania i uzależnienia od alkoholu oraz społecznych, zdrowotnych i ekonomicznych skutków tego zjawiska;

- promowanie zdrowego stylu życia w trzeźwości i abstynencji;

- zwiększenie dostępności i poprawa jakości leczenia, rehabilitacji i specjalistycznej pomocy/wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;

- poprawa jakości życia (wyrównywanie szans życiowych), reintegracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;

- podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych oraz osób prowadzących działania profilaktyczne, interwencyjne i readaptacyjne wobec osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin.

VII. Działania z zakresu przeciwdziałania przemocy, w szczególności poprzez:

- propagowanie, podejmowanie działań profilaktyczno - informacyjno - edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu świadomości społecznej wobec zjawiska przemocy;

- zwiększenie zakresu i skuteczności pomocy specjalistycznej w formie działań wspierających dla osób krzywdzonych w wyniku przemocy;

- wspieranie istniejących, opracowywanie a także promowanie nowych rozwiązań w zakresie programów korekcyjno - edukacyjnych wobec sprawców przemocy;

- podnoszenie kwalifikacji zawodowych służb zajmujących się problematyką przemocy.

VIII. Działania z zakresu przeciwdziałania HIV/AIDS, w szczególności poprzez:

- działania w zakresie edukacji publicznej na temat HIV/AIDS mające na celu profilaktykę zakażeń HIV;

- dążenie do integracji społecznej osób żyjących z HIV i chorych na AIDS z ogółem społeczeństwa, poprzez podejmowanie działań informacyjno - edukacyjnych;

- inicjowanie i promowanie działań w zakresie pomocy i wsparcia dla osób żyjących z HIV, chorych na AIDS i ich bliskich;

- podniesienie kompetencji zawodowych specjalistów pracujących z osobami żyjącymi z HIV, chorymi na AIDS oraz osób podejmujących działania w zakresie przeciwdziałania HIV/AIDS.

Realizacja: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w formie współpracy finansowej i pozafinansowej

Obszar działania: ochrona i promocja zdrowia

Priorytety:

I. Podniesienie stanu zdrowotności mieszkańców Województwa Łódzkiego, w szczególności poprzez:

- realizację działań wynikających z Regionalnego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Województwa Łódzkiego zapewnienie pomocy medycznej i terapeutycznej dla osób z chorobami nowotworowymi i ich rodzin;

- przeciwdziałanie izolacji społecznej dzieci niepełnosprawnych ruchowo i przewlekle chorych;

- współdziałanie na rzecz edukacji zdrowotnej społeczeństwa, promocji zdrowia i profilaktyki chorób.

Realizacja: Departament Polityki Zdrowotnej w formie współpracy finansowej i pozafinansowej

Obszar działania: kultura fizyczna i sport

Priorytety:

I. Rozwój, upowszechnianie oraz promowanie sportu i aktywności fizycznej w różnych środowiskach i grupach społecznych województwa łódzkiego.

1) Realizacja programów dotyczących rozwoju sportu powszechnego wśród dzieci i młodzieży poprzez:

- organizację zajęć sportowych dla uczniów w ramach programu "powszechnej nauki pływania";

- realizację przedsięwzięć podnoszących atrakcyjność zajęć wychowania fizycznego w szkołach podstawowych w systemie zajęć edukacji wczesnoszkolnej;

- organizację zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży, uczniów klas 4-6 szkół podstawowych o charakterze interdyscyplinarnym.

2) Rozwój i upowszechnianie sportu szkolnego wśród młodzieży szkolnej, w tym młodzieży niepełnosprawnej, poprzez:

- organizację wojewódzkiego współzawodnictwa sportowego szkół, w tym Igrzyska Młodzieży Szkolnej (szkoły podstawowe ), Gimnazjada (szkoły gimnazjalne ), Licealiada (szkoły ponadgimnazjalne);

- organizację i udział reprezentacji województwa w ogólnopolskich i międzynarodowych zawodach realizowanych w ramach sportu szkolnego;

- obozy szkoleniowe dla młodzieży szkolnej biorącej udział we współzawodnictwie sportowym szkół;

- organizowanie szkoleń dla instruktorów, nauczycieli, sędziów, wolontariuszy, organizatorów zawodów sportowych oraz animatorów sportu szkolnego.

3) Rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenach wiejskich
i małych miast wśród mieszkańców województwa łódzkiego, w tym osób niepełnosprawnych, poprzez:

- organizację wojewódzkiego współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach indywidualnych i grach zespołowych - Mistrzostwa Województwa Łódzkiego;

- letnie i halowe Wojewódzkie Igrzyska Wsi;

- spartakiady i imprezy sportowe o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim;

- uczestnictwo reprezentacji województwa w zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych;

- zawody i turnieje sportowe dla dzieci z obszarów wiejskich;

- współzawodnictwo jednostek gminnych i powiatowych w zakresie masowej kultury fizycznej;

- zgrupowania i obozy szkoleniowe dla najbardziej uzdolnionych zawodników pionu wiejskiego;

- szkolenie kadry organizatorsko - instruktorskiej na potrzeby klubów wiejskich.

4) Rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w środowisku młodzieży akademickiej poprzez:

- organizację Akademickich Mistrzostw Województwa Łódzkiego;

- organizację Akademickich Mistrzostw Polski;

- organizację Igrzysk Pierwszego Roku;

- organizację i udział we współzawodnictwie sportu akademickiego o zasiągu ogólnopolskim i międzynarodowym;

- organizację szkolenia środowiskowego;

- podsumowanie sezonu sportowego.

II. Realizacja programów z zakresu szkolenia i współzawodnictwa w dyscyplinach olimpijskich oraz w dyscyplinach objętych ogólnopolskim systemem współzawodnictwa sportowego prowadzonym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

1) Program interdyscyplinarnego szkolenia i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo realizowany dla kadry wojewódzkiej w ramach ogólnopolskiego systemu sportu młodzieżowego (SSM) poprzez:

- organizację szkolenia sportowego kadr wojewódzkich młodzika, juniora młodszego, juniora i młodzieżowca w oparciu o programy szkoleniowe przygotowane przez poszczególne związki sportowe;

- organizację Mistrzostw Województwa Łódzkiego w kategorii wiekowej młodzika - zawody zgodne z planem szkoleniowym OZS i PZS;

- przygotowanie i udział reprezentantów województwa łódzkiego do współzawodnictwa sportowego do: Międzywojewódzkich Mistrzostw Młodzików, Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży, Mistrzostw Polski Juniorów, Młodzieżowych Mistrzostw Polski, zgodnie z programem szkolenia i planem startów przygotowanych przez Polskie Związki Sportowe;

- organizację szkolenia w dziesięciu najlepszych klubach w województwa łódzkiego, które uzyskały w 2013 r. łącznie we wszystkich kategoriach wiekowych objętych SSM największą ilość punktów w systemie sportu młodzieżowego.

2) Przygotowanie i organizacja IV Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w sportach umysłowych - Łódzkie 2014 poprzez:

- organizację ogólnopolskich zawodów sportowych - Mistrzostw Polski Juniora Młodszego w sportach umysłowych jako IV Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży
w sportach umysłowych - Łódzkie 2014 r.;

- promocję projektu, organizację uroczystego otwarcia i podsumowania OOM Łódzkie 2014.

III. Promowanie kultury fizycznej w województwie łódzkim poprzez realizację ciekawych i znaczących dla regionu projektów sportowych.

1) Realizacja projektu pn. "Olikowa Liga Mistrzów Województwa Łódzkiego" poprzez organizację cyklu zawodów sportowych dla dzieci i młodzieży, o zasięgu wojewódzkim w grach zespołowych i niektórych sportach indywidualnych na obiektach typu Orlik.

2) Realizacja projektu pn. "Łódzkie promuje bieganie" poprzez przygotowanie i organizację cyklu biegów o Puchar Marszałka Województwa Łódzkiego.

3) Organizacja imprez sportowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, mających szczególne znaczenie dla rozwoju sportu w województwie łódzkim.

Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w formie współpracy finansowej i pozafinansowej

Obszar działania: turystyka i krajoznawstwo

Priorytety:

I. Upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa na terenie województwa łódzkiego w szczególności poprzez:

- imprezy krajoznawcze z zakresu turystyki aktywnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych organizowane na terenie województwa łódzkiego. Szczególne wskazanie to obszary parków krajobrazowych, szlaki turystyczne, miejsca kultury i historii regionu. Oferta imprezy musi być skierowana do szerokiego kręgu odbiorców (przynajmniej subregion /kilka powiatów);

- organizację konkursów i turniejów o zasięgu wojewódzkim, krajowym oraz międzynarodowym z zakresu wiedzy krajoznawczej o regionie łódzkim.

II. Promocja regionu łódzkiego poprzez turystykę i krajoznawstwo w szczególności poprzez:

- organizację wizyt studyjnych promujących region łódzki dla dziennikarzy oraz branży turystycznej (study press i study tour);

- organizację: imprez turystycznych promujących nowe atrakcje lub przedsięwzięcia turystyczne na terenie województwa łódzkiego, konferencji, seminariów, jubileuszy itp. związanych z rozwojem turystyki w regionie łódzkim i jego promocją, o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

III. Turystyczna edukacja poprzez wydawnictwa krajoznawcze w szczególności poprzez:

- druki regionalnych czasopism krajoznawczych, wydawanie niekomercyjnych publikacji krajoznawczych o zasięgu regionalnym.

IV. Rozwój turystyki społecznej w szczególności poprzez:

- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla dzieci i młodzieży, które łączy pochodzenie z rodzin o statusie ubogim. Oferta imprezy musi być skierowana do szerokiego kręgu odbiorców (przynajmniej subregion /kilka powiatów);

- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla rencistów oraz emerytów o niskich uposażeniach;

- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla osób niepełnosprawnych.

V. Tworzenie Wojewódzkiego Systemu Szlaków Turystycznych Województwa Łódzkiego w szczególności poprzez wytyczanie, znakowanie, tworzenie dokumentacji szlaków.

Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w formie współpracy finansowej i pozafinansowej

Obszar działania: upowszechnianie i ochrona praw konsumentów

I. Prowadzenie edukacji konsumenckiej.

Realizacja: Departament Infrastruktury w formie współpracy pozafinansowej

Obszar działania: ochrona środowiska

Priorytety :

I. Rozwój działań z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego w szczególności poprzez:

- udostępnianie zainteresowanym podmiotom informacji i dokumentów o środowisku i jego ochronie, zgodnie z przepisami ustaw dotyczących środowiska;

- przygotowanie projektów dokumentów związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Zarządu i Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, w tym prowadzenie procedury wyboru przedstawicieli organizacji ekologicznej do składu Rady;

- realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej.

Realizacja: Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska w formie współpracy pozafinansowej

Obszar działania: wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.

Priorytety:

I. Realizacja zadań wynikających z Wieloletniego planu działań na rzecz rozwoju i upowszechniania ekonomii społecznej w województwie łódzkim na lata 2013-2020.

II. Popularyzacja działań wspierających przedsiębiorczość poprzez włączanie organizacji pozarządowych do udziału w konferencjach, forach, spotkaniach na szczeblu regionalnym poświęconych tematyce przedsiębiorczości (np. Europejskiego Forum Gospodarczego).

Realizacja: Departament Przedsiębiorczości, Regionalne Centrum Polityki Społecznej w formie współpracy pozafinansowej

Rozdział 6.
Okres realizacji programu

Program realizowany jest w ciągu jednego roku tj. od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.

Rozdział 7.
Sposób realizacji programu

1. Podmiotami uczestniczącymi we współpracy są:

1) Sejmik Województwa Łódzkiego - uchwalający roczny program współpracy, jako organ stanowiący;

2) Zarząd Województwa Łódzkiego - realizujący roczny program współpracy, jako organ wykonawczy Województwa;

3) organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie odpowiadającym działaniom Województwa.

2. Zarząd Województwa Łódzkiego realizuje Program współpracy przy pomocy:

1) komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego;

2) wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, które w obszarach swojego działania współpracują z organizacjami.

3. Komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:

1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych oraz dofinansowanych z budżetu Województwa Łódzkiego;

2) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;

3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

4. Za całokształt kontaktów samorządu województwa łódzkiego z organizacjami odpowiada Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi prowadzący Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Kancelarii Marszałka.

5. Cele wskazane w Programie będą realizowane przez formy współpracy wskazane w niniejszym Programie.

Rozdział 8.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu

Planowana wyskość środków na realizację zadań w 2014r. w ramach współpracy finansowej w poszczególnych obszarach wynosi:

1) w obszarze kultury i ochrony dziedzictwa narodowego: 1.000.000 zł.;

2) w obszarze polityki społecznej:

a) działania z zakresu systemu pieczy zastępczej: 50.000 zł.,

b) działania z zakresu pomocy społecznej: 297.500 zł.,

c) działania z zakresu polityki prorodzinnej: 212.000 zł.,

d) działania na rzecz osób niepęłnosprawnych (bez uwzględnienia śordków PFRON): 230.000 zł.,

e) działania z zakresu przeciwdziałania narkomanii: 100.000 zł.,

f) działania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi: 250.000 zł.,

g) działania z zakresu przeciwdziałania przemocy: 70.000 zł.,

h) dzialania z zakresu przeciwdziałania HIV/AIDS: 50.000 zł.;

3) w obszarze ochrony i promocji zdrowia:

a) realizacja dzialań wynikających z Regionalnego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Województwa Łódzkiego: 150.000 zł.,

b) przeciwdziałanie izolacji społecznej dzieci niepełnosprawnych ruchowo i przewlekle chorych: 100.000 zł.;

4) w obszarze kultury fizycznej i sportu: 4.840.000 zł.;

5) w obszarze turystyki i krajoznawstwa: 270.000 zł.

Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Województwa Łódzkiego na rok 2014. Wydatki związane z realizacją zadań, o których mowa w programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowanych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2014.

Rozdział 9.
Sposób oceny realizacji programu

1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi we współpracy z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz kierownikami właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz jednostek organizacyjnych samorządu województwa. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy samorządu województwa z organizacjami.

2. Końcowa ewaluacja dotycząca realizacji poszczególnych zadań priorytetowych odbywać się będzie między innymi poprzez odwołanie do wskaźników o charakterze ilościowym jak też do oceny jakościowej. Ocena realizacji Programu dokonywana będzie między innymi w oparciu o następujące wskaźniki:

1) wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym;

2) liczbę ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przez departamenty merytoryczne Urzędu Marszałkowskiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;

3) liczbę ofert złożonych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego do otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;

4) liczbę organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, które zwróciły się do samorządu województwa łódzkiego o wsparcie lub powierzenie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartych konkursów ofert;

5) liczbę umów o współfinansowanie lub finansowanie zawartych na realizację zadań publicznych;

6) liczbę organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego na realizację zadań publicznych;

7) liczbę zadań publicznych, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego;

8) liczbę beneficjentów ostatecznych korzystających z pomocy organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w ramach realizowanych projektów wspieranych przez Samorząd Województwa Łódzkiego;

9) liczbę szkoleń oraz spotkań informacyjnych organizowanych dla organizacji pozarządowych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego;

10) liczbę inicjatyw lokalnych podjętych przez mieszkańców województwa;

11) liczbę dokumentów przekazanych do konsultacji społecznych;

12) liczbę organizacji biorących udział w konsultacjach społecznych.

3. Ocena jakościowa współpracy odbywa się także poprzez badanie ankietowe oraz dyskusję prowadzone wśród organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego prowadzone w celu poznania opinii podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

4. Zarząd Województwa Łódzkiego nie później niż do dnia 30 kwietnia 2015 roku przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Sejmikowi Województwa Łódzkiego.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, zostanie upublicznione w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu www.ngo.lodzkie.pl.

Rozdział 10.
Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji

1. Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

2. Przygotowanie Programu objęło realizację w zaplanowanych terminach następujących działań:

1) przygotowanie przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu informacji na temat priorytetów w realizacji zadań publicznych;

2) skierowanie projektu Programu do konsultacji poprzez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu oraz zorganizowanie spotkań konsultacyjnych z zainteresowanymi podmiotami w Łodzi i Radomsku;

Projekt programu współpracy opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego udostępniony został do konsultacji od 19 sierpnia 2013r. do 16 września 2013 r.

Konsultacje prowadzone były w formach:

- pisemnej poprzez składnie wypełnionych formularzy osobiście lub pocztą na adres Biura Podawczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego lub drogą elektroniczną poprzez przesyłanie formularzy z uwagami na podane adresy mailowe;

- spotkań konsultacyjnych otwartych dla organizacji pozarządowych przeprowadzonych w Radomsku oraz w Łodzi we wrześniu 2013r.;

- spotkania i dyskusji o Programie przeprowadzonej 1. października 2013 roku podczas posiedzenia Łódzkiej Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego z jej członkami.

W ramach konsultacji pisemnych uwagi nadeszły od 5 organizacji pozarządowych działających na terenie województwa łódzkiego. Uwagi złożyli także członkowie Łódzkiej Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

3) rozpatrzenie wszystkich opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego i ustosunkowanie się do nich;

4) publikację zestawienia uwag z konsultacji uwzględnionych oraz odrzuconych wraz z uzasadnieniem

5) opracowanie finalnej wersji projektu Programu;

6) przedłożenie na posiedzenie Zarządu Województwa projektu uchwały w sprawie wniesienia pod obrady Sejmiku Województwa przyjęcia Programu.

Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

1. Każdorazowo, w związku z ogłoszonym konkursem ofert na wykonanie zadań publicznych samorządu województwa w danym obszarze, wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Zarządzeniem Marszałka Województwa, w celu oceny formalnej ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Kierownik/Dyrektor komórki organizacyjnej lub jednostki przeprowadzającej konkurs powołuje zespół ds. weryfikacji formalnej ofert.

2. Do zadań zespołu należy w szczególności:

1) sprawdzenie zgodności oferty z ogłoszeniem o konkursie oraz jej kompletności i terminu złożenia;

2) przeprowadzenie stosownej procedury związanej z uzupełnianiem braków formalnych zgodnie z warunkami zapisanymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert;

3) sporządzenie wykazów ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych pod kątem oceny formalnej;

3. Protokół z posiedzenia zespołu ds. weryfikacji formalnej ofert oraz wykazy ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych podpisują wszyscy członkowie zespołu i przekazują do właściwej komisji konkursowej, opiniującej oferty w zakresie danego działania w obszarze którego został ogłoszony konkurs ofert na realizację zadań publicznych województwa łódzkiego.

4. Każdorazowo, w związku z ogłoszeniem konkursu ofert na wykonanie zadań publicznych samorządu województwa w danym obszarze, wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w celu opiniowania ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Zarząd Województwa Łódzkiego powołuje Komisję konkursową, zwaną dalej Komisją.

5. W skład Komisji wchodzi minimum sześciu członków, w tym:

1) dwóch przedstawicieli organu wykonawczego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji konkursowych;

2) od dwóch do pięciu pracowników komórki organizacyjnej lub jednostki w zakresie działania której został ogłoszony konkurs;

3) od dwóch do trzech osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie, przy czym udział przedstawicieli organizacji pozarządowych nie jest konieczny w przypadku gdy:

a) żadna organizacja nie wskaże osób do składu Komisji,

b) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach Komisji,

c) wszystkie powołane w skład Komisji osoby podlegają wyłączeniu, ze względu na opisane w ustawie konflikty interesu (wskazanie przez organizację biorącą udział w konkursie lub wyłączenie na podstawie Kodeksu Postępowania Administracyjnego).

6. W pracach Komisji mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby uczestniczące w pracach Komisji z głosem doradczym wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję. Ponadto w pracach Komisji może uczestniczyć w roli obserwatora pracownik Referatu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Kancelarii Marszałka a także wyznaczony do obsługi spotkania pracownik lub pracownicy komórki organizacyjnej lub jednostki.

7. Do członków Komisji biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się odpowiednio przepis art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego. W pracach Komisji nie mogą uczestniczyć:

1) przedstawiciele organizacji, których oferta opiniowana jest przez tę Komisję;

2) osoby, których udział w opiniowaniu ofert może powodować konflikt interesów.

8. Posiedzeniami Komisji kieruje przewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego posiedzeniom przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez niego. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:

1) ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń Komisji;

2) inicjowanie i organizowanie prac Komisji.

9. Zarząd Województwa Łódzkiego na podstawie stosownej uchwały prowadzi nabór przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do bazy kandydatów na członków komisji konkursowych prowadzonej przez Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego Woj. Łódzkiego.

10. Nabór kandydatów na członków komisji konkursowych odbywa się w oparciu o kryteria i zasady ustalane przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o naborze.

11. Wybór osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z utworzonej bazy kandydatów na członków komisji konkursowych będzie dokonywany przez Kierownika/Dyrektora właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego lub wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej. Osoby uczestniczące w pracach Komisji wybrane z bazy kandydatów wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję.

12. Projekt Uchwały w sprawie powołania Komisji opracowywany jest przez komórkę organizacyjną lub jednostkę w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.

13. Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego lub osoby upoważnionej do zastępowania go podczas posiedzenia..

14. Na posiedzeniu Komisji, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, każdy członek Komisji podpisuje oświadczenie o braku istnienia powiązań, o których mowa w pkt 7. W przypadku stwierdzenia istnienia takich powiazań członek Komisji zgłasza ten fakt na posiedzeniu Komisji i zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.

15. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów. W posiedzeniu Komisji mogą uczestniczyć zaproszeni eksperci, obserwatorzy oraz pracownicy jednostki obsługujący posiedzenie. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zarządzić inny tryb pracy Komisji.

16. Komisja konkursowa ocenia jedynie oferty kompletne pod względem formalnym.

17. Do zadań komisji należy w szczególności:

1) opiniowanie złożonych ofert;

2) sporządzenie wykazów ofert spełniających wymogi merytoryczne i niespełniających ich;

3) sporządzenie listy projektów wraz z propozycją podziału środków finansowych;

4) inne czynności wskazane w ogłoszeniu konkursowym.

18. Komisja przygotowuje opinię nt. złożonych ofert spełniających wymogi formalne w oparciu o kryteria ustalane przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu konkursowym. Każda oferta przed wydaniem opinii przez Komisję musi zostać szczegółowo oceniona w oparciu o ustalone kryteria niezależnie przez co najmniej 2 członków Komisji lub ekspertów uczestniczących w pracach Komisji. Szczegółowe oceny ofert przedkładane są Komisji jako podstawa do wydania opinii nt. złożonych ofert, sporządzenia listy ofert wraz z propozycją podziału środków.

19. Z prac Komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji w niej uczestniczący. Zawiera on w szczególności:

1) informację o trybie i terminie posiedzenia Komisji;

2) listę obecności członków Komisji (w załączniku do protokołu);

3) informację o wyłączeniu członków Komisji z oceny ofert wraz z uzasadnieniem tego faktu;

4) wskazanie liczby ofert, które wpłynęły na otwarty konkurs ofert w terminie;

5) wskazanie ofert odrzuconych na etapie oceny formalnej wraz z podaniem przyczyn odrzucenia (w załączniku do protokołu);

6) zestawienie ofert ocenianych merytorycznie ze wskazaniem liczby przyznanych punktów i propozycją kwot dotacji (w załączniku do protokołu);

7) karty oceny merytorycznej ofert (w załączniku do protokołu).

20. Na podstawie protokołu z posiedzenia Komisji komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego, sporządza projekt uchwały skierowanej do Zarządu Województwa Łódzkiego w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert oraz udzielenia dotacji.

21. Wyniki otwartego konkursu ofert publikowane są wraz ze wskazaniem ocen Komisji niezwłocznie po wyborze ofert przez Zarząd Województwa Łódzkiego:

1) w Biuletynie Informacji Publicznej;

2) w siedzibie organu ogłaszającego konkurs;

3) na stronie internetowej organu ogłaszającego konkurs.

4) na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego przeznaczonej dla organizacji pozarządowych www.ngo.lodzkie.pl.

22. Komisja ulega rozwiązaniu po rozdysponowaniu przez Zarząd całości środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego w określonym zakresie tematycznym, w danym roku budżetowym lub po podjęciu przez Zarząd decyzji o wykorzystaniu środków w inny sposób.

23. Obsługę Komisji zapewnia komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.

24. Członkowie komisji konkursowej informowani są o posiedzeniu komisji z co najmniej pięciodniowym wyprzedzeniem.

25. Wszyscy członkowie Komisji mają wgląd w złożone oferty. Szczegółowe oceny ofert są udostępniane członkom Komisji przed posiedzeniem podczas którego zatwierdzana jest lista rankingowa ofert, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.

Postanowienia końcowe

1. Zmiany w "Programie" mogą być dokonywane w trybie uchwały Sejmiku Województwa Łódzkiego.

2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowania mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00