Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 5745

Uchwała nr XXXVII/139/2013 Rady Miejskiej w Koluszkach

z dnia 18 listopada 2013r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koluszki

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4, art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 i poz. 645) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, poz. 951, z 2013 r. poz. 21, poz. 228, poz. 888) po zasięgnięciu opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Koluszkach, uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koluszki stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXXII/69/2013 Rady Miejskiej w Koluszkach z dnia 29 maja 2013 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koluszki.

§ 3. Uchyla się Uchwałę Nr XXXVI/126/2013 Rady Miejskiej w Koluszkach z dnia 28 października 2013 roku zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koluszki.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Koluszek.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Koluszkach


Sławomir Sokołowski


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXVII/139/2013
Rady Miejskiej w Koluszkach
z dnia 18 listopada 2013 r.

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koluszki", zwany dalej regulaminem, ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości położonych w Gminie Koluszki dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) ) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.

Rozdział 2.
WYMAGAŃ W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH NIERUCHOMOŚCI

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

a) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z zastrzeżeniem pkt b-n;

b) przeterminowanych leków;

c) chemikaliów;

d) zużytych baterii i akumulatorów innych niż przemysłowe i samochodowe;

e) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

f) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

g) odpadów budowlano - remontowych i rozbiórkowych;

h) zużytych opon;

i) odpadów zielonych;

j) papieru i tektury;

k) szkła;

l) tworzywa sztucznego;

m) metali;

n) popiołu.

2. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale 4 niniejszego Regulaminu.

§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości, poprzez wykonywanie obowiązków określonych w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

§ 4. Od właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż chodników wymaga się uprzątnięcia błota, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5. 1. Mycie pojazdów mechanicznych, poza myjniami może odbywać się na prywatnych nieruchomościach z zachowaniem podstawowych wymogów sanitarnych, jeżeli czynności te nie mają negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne i nie są uciążliwe dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości. Mycie pojazdu powinno odbywać się środkami nie stwarzającymi zagrożenia dla środowiska.

2. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami na terenach służących do użytku publicznego jest zabronione.

3. Naprawa i regulacja pojazdów mechanicznych poza warsztatami prowadzącymi działalność w tym zakresie może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że w wyniku przeprowadzenia naprawy i regulacji nie nastąpi zanieczyszczenie wód, gleby, powietrza oraz, że nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI, ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIE W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 6. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

a) pojemniki na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l;

b) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l;

c) kosze dla klientów lokali spożywczych i ulicznych punktów szybkiej konsumpcji o pojemności od 30 l do 120 l;

d) pojemniki lub siatki z tworzywa sztucznego "dzwony" przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru, tektury, wielomateriałowych o pojemności od 800 l do 2500 l;

e) kontenery typu KP 5, KP 7, KP 20;

f) worki z folii LDPE lub HDPE o pojemności od 60 l do 120 l oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie.

§ 7. 1. Pojemniki, kontenery i worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów oznaczone są kolorami przypisanymi do rodzaju odpadów, na jakie są przeznaczone:

a) kolor zielony - przeznaczony na opakowania szklane;

b) kolor niebieski - przeznaczony na papier i tekturę;

c) kolor żółty - przeznaczony na opakowania z tworzyw sztucznych;

d) kolor brązowy - przeznaczony na odpady zielone;

e) kolor szary - przeznaczony na popiół.

2. Dopuszcza się stosowanie przez zbierającego i wywożącego odpady, worków w innych kolorach, powszechnie dostępnych na rynku.

3. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny w zabudowie wielorodzinnej należy gromadzić w pojemnikach lub siatkach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorach i pojemnościach.

4. Dopuszcza się zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych w workach z folii LDPE lub HDPE o pojemności od 60 l do 120 l w zabudowie jednorodzinnej w sytuacji, gdy ilość wytworzonych komunalnych odpadów zmieszanych przekracza minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów.

5. Zabrania się gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych w workach na terenie nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców np. budynkach użyteczności publicznej.

§ 8. Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące normy:

a) dla budynków mieszkalnych 5 l/ 1 tydzień na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość, odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności co najmniej od 60 l do 120 l;

b) dla szkół wszelkiego typu 3 l/ 1 tydzień na każdego ucznia i pracownika;

c) dla żłobków i przedszkoli 3 l/ 1 tydzień na każde dziecko i pracownika;

d) dla lokali handlowych 10 l/ 1 tydzień na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal;

e) dla punktów handlowych poza lokalem 10 l/ 1 tydzień na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;

f) dla lokali gastronomicznych 10 l/ 1 tydzień na jedno miejsce konsumpcyjne jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal;

g) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji co najmniej jeden pojemnik 120 l;

h) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 10 l na 1 tydzień na każdego zatrudnionego pracownika, z zastrzeżeniem, iż każdy z tych zakładów winien być wyposażony w co najmniej jeden pojemnik 120 l;

i) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki 10 l/ 1 tydzień na jedno łóżko;

j) dla ogródków działkowych 10 l/ 1 tydzień na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku i 5 l poza tym okresem;

k) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

l) w przypadku koszy ulicznych dla zapewnienia czystości i porządku wymagane jest ustawienie koszy na chodnikach, wzdłuż ciągów pieszych, w parku miejskim, na przystankach.

§ 9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udostępniania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierana tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawianie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

§ 10. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady i koszach ulicznych lodu, śniegu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, a także odpadów innych niż komunalne pochodzące z działalności gospodarczej.

2. Nie dopuszcza się do spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI, ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 11. Ustala się następujące częstotliwości wywozu poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych:

1) zmieszane odpady komunalne:

a) dla nieruchomości mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej, budynkach użyteczności publicznej oraz dla nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców, na których powstają odpady komunalne - co najmniej 1 raz na 2 tygodnie, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

b) dla nieruchomości mieszkalnych w zabudowie wielorodzinnej - co najmniej 1 raz na tydzień, w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

c) dla rodzinnych ogrodów działkowych lub działek rekreacyjnych - jeden raz na miesiąc w okresie od 1 marca do 31 października i jeden raz na 4 miesiące, a w pozostałym okresie w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

d) z cmentarzy - co najmniej 1 raz w tygodniu w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

e) kosze uliczne oraz kosze w parkach należy opróżniać nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu;

2) Odpady opakowaniowe i zielone:

a) dla nieruchomości mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej, budynkach użyteczności publicznej dla nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców, na których powstają odpady - tak aby pojemniki lub worki nie ulegały przepełnieniu, minimum jeden raz w miesiącu w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

b) dla nieruchomości mieszkalnych w zabudowie wielorodzinnej - tak aby pojemniki lub siatki nie ulegały przepełnieniu, co najmniej jeden raz na tydzień w terminach podanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie,

3) Meble, odpady wielkogabarytowe i opony należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów wskazanego przez gminę w godzinach jego otwarcia;

4) Odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe pochodzące z robót, na które nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie zawiadomienia o rozpoczęciu robót w myśl przepisów prawa budowlanego zbiera się w kontenerach lub workach typu "big - bag" przeznaczonych do gromadzenia tego rodzaju odpadów. Powyższe odpady odbierane będą z terenu nieruchomości po zleceniu stosownej usługi dodatkowej przez właściciela nieruchomości;

5) W przypadku wykonywania prac wymagających uzyskania pozwolenia i zgłoszenia zawiadomienia o rozpoczęciu robót odpady będą odbierane na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy prowadzącym prace budowlano - remontowe i rozbiórkowe a przedsiębiorcą, który uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej w gminie;

6) Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów wskazanego przez gminę w godzinach jego otwarcia.

§ 12. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Koluszkach. Częstotliwość oraz wielkość urządzeń przeznaczonych do odbioru odpadów powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb właściciela nieruchomości, tak aby pojemniki nie ulegały przepełnieniu lecz odbiór odpadów nie powinien odbywać się rzadziej niż raz na miesiąc.

§ 13. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 14. 1. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie, np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej. Kompostownik odpadów nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów, muszą być zachowane warunki sanitarne procesu fermentacyjnego.

2. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są informować właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

3. Wyeliminowanie ze strumieni odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 15. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby posiadające zwierzęta domowe, w szczególności psy zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

3. Od właściciela lub opiekuna psa wymaga się prowadzenia psa na smyczy, a psy należące do rasy psów dużych i niebezpiecznych z dodatkowo nałożonym kagańcem. W miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy, pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.

4. Zakazuje się wprowadzania zwierząt domowych do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

5. Od właścicieli lub opiekunów utrzymujących zwierzęta domowe wymaga się usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych.

6. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Koluszkach w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Koluszki.

Rozdział 7.
WYMAGANIA UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM ZAKAZ ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 16. 1. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany do:

1) gromadzenia wytwarzanych podczas chowu lub hodowli nieczystości w sposób nie powodujący uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości oraz usuwanie ich w sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) składowania obornika, gnojówki i gnojowicy w sposób ograniczający emisję przykrego zapachu i uniemożliwiający przedostawanie się odcieków do gleby oraz na teren sąsiednich nieruchomości;

3) zabezpieczenia nieruchomości przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie;

4) utrzymania w należytej czystości pomieszczeń gospodarskich, terenu hodowli i jego bezpośredniego otoczenia.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach, w przypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a także na potrzeby własnego gospodarstwa domowego, pod warunkiem, że chów zwierząt był prowadzony przed wejściem w życie niniejszego regulaminu.

Rozdział 8.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości w celu zapobiegania powstawania chorób zakaźnych są zobowiązani do przeprowadzenia deratyzacji w przypadkach wystąpienia gryzoni.

2. Deratyzację przeprowadza się przede wszystkim w miejscach budownictwa mieszkaniowego, związanego z produkcją, handlem i magazynowaniem artykułów spożywczych oraz świadczeniem usług bytowych.

3. Ustala się terminy przeprowadzania deratyzacji:

a) w terminie od dnia 15 marca do 15 kwietnia;

b) w terminie od dnia 15 października do 15 listopada, oraz każdorazowo w przypadkach wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 18. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów regulaminu sprawuje Burmistrz Koluszek, działając przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego oraz Policję

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00