Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 5547

Uchwała nr 40/257/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 4 grudnia 2013r.


1. Ryszard Paweł Krawczyk 9. Józefa Lucyna Michejda
2. Beata Kaczmarek 10. Agnieszka Kamyczek-Maszewska
3. Ewa Śpionek 11. Bogusław Wenus
4. Iwona Kopczyńska 12. Grażyna Kos
5. Anna Kaźmierczak 13. Paweł Dobrzyński
6. Wojciech Newereńczuk 14. Małgorzata Michałek
7. Bogdan Łągwa 15. Roman Drozdowski
8. Paweł Jaśkiewicz

Po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2013 r. Uchwały Nr LXXV/1561/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 13 listopada 2013 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi , doręczonej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 20 listopada 2013 r., działając na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 1113)
Kolegium uchwala, co następuje:

z powodu naruszenia prawa tj. art. 6 j ust. 3 , art. 6 k ust.1 , ust. 2 , ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 roku poz. 391 z późniejszymi zmianami) stwierdza się nieważność Uchwały Nr LXXV/1561/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 13 listopada 2013 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi.
UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wszczęło postępowanie nadzorcze w zakresie Uchwały Nr LXXV/1561/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 13 listopada 2013 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi , ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi- zwanej dalej "uchwałą"- zapraszając na posiedzenie w dniu 4 grudnia 2013 roku przedstawicieli jednostki. W posiedzeniu Kolegium uczestniczyli Radni Rady Miejskiej w Łodzi oraz Przedstawiciele Prezydenta Miasta Łodzi.

Na podstawie przedłożonej uchwały, dokumentów przesłanych przez Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Łodzi ( pismo Nr DP-BRM-III .0711.23.2013 z dnia 3 grudnia 2013 ) zastrzeżeń do metodologii wyliczenia stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożonych przez Skarbnika Miasta Łodzi oraz wyjaśnień składanych przez przedstawicieli Miasta Łodzi w trakcie posiedzenia, Kolegium zważyło, co następuje:

Rada Miejska w Łodzi wybrała metodę ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określając - stosownie do art. 6j ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach- zwanej dalej "ustawą"- że opłata stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki tej opłaty.

W § 1 pkt 1 badanej uchwały dokonano zmiany wysokości stawki miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy i powstają odpady komunalne. Stosownie do przepisu art. 6k ust. 2 ustawy rada gminy określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bierze pod uwagę: liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, przypadki w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to ,że na nieruchomościach odpady zbieranie są sezonowo. Jak wynika z ustaleń dokonanych w trakcie prowadzonego postępowania przy określaniu w uchwale stawki opłaty Rada uwzględniła liczbę mieszkańców zameldowanych w gminie. W ocenie Kolegium Izby, skoro ustawodawca posłużył się w art. 6 k ust. 2 ustawy, pojęciem liczby mieszkańców zamieszkujących daną gminę, to Rada Miejska w Łodzi dokonując ustalenia stawki opłaty przy uwzględnieniu liczby osób zameldowanych , naruszyła w sposób istotny art. 6k ust. 1 pkt 1 w związku z art. 6 k ust. 2 ustawy. W §1 pkt 2 i 3 uchwały ustalono stawki opłat za pojemniki o określonej pojemności dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy , a powstają odpady komunalne . Ustalenie stawek na nieruchomościach na których nie zamieszkują mieszkańcy (art. 6 c ust. 2 ustawy), a odpady zbierane są w sposób selektywny dokonane zostało z podziałem na dwie grupy : 1. Stawka za pojemnik z odpadami mającymi wartość surowcową "surowce", 2. Stawka opłaty za pojemnik z odpadami pozostałymi po segregacji . Nadto, w przypadku nieprowadzenia przez właściciela nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, selektywnego zbierania odpadów, ustalono stawkę zwiększając o 50% stawkę opłat za pojemnik z odpadami pozostałymi po segregacji. Stosownie do art. 6j ust. 3 ustawy w przypadku nieruchomości, o której jest mowa w art. 6c ust. 2 ustawy , opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty ,o której jest mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy . W ocenie Kolegium jedynymi przesłankami rozróżnienia wysokości opłat za pojemnik ( to jest w odniesieniu do nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ) jest pojemność tego pojemnika (por. art. 6k ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz sposób zbierania odpadów, tj. czy odpady są zbierane selektywnie, czy też nie (art. 6k ust. 3 ustawy). Mając powyższe na względzie zdaniem Kolegium, stawka opłaty za pojemniki zawierające odpady pozostające po segregacji winna być identyczna jak za pojemniki, w których umieszczone są wyodrębnione podczas tej segregacji poszczególne frakcje odpadów. W przypadku gdy nie jest stosowana selektywna zbiórka odpadów, to zgodnie z art. 6k ust. 3 ustawy, stawka opłaty za pojemnik winna być wyższa. W konsekwencji zapisów przedmiotowej uchwały, Rada Miejska w Łodzi dokonała w sposób nieuprawniony ustalenia dwóch stawek opłaty za pojemnik o określonej pojemności na nieruchomościach niezamieszkałych, w których odpady zbierane i odbierane są w sposób selektywny oraz określiła wysokość stawki w przypadku, gdy na nieruchomości niezamieszkałej nie dokonuje się selektywnej zbiórki odpadów w powiązaniu z wadliwą stawką: "opłaty za pojemnik z odpadami pozostałymi po segregacji", czym naruszyła w sposób istotny art. 6j ust. 3 w związku z art. 6k ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy.

Za niezgodny z ustawą Kolegium uznało również zapis § 2 pkt 4 uchwały, w którym wskazano : "W przypadku stosowania zagęszczania odpadów komunalnych poprzez ich prasowanie , opłatę za taki pojemnik należy powiększyć o stopień zagęszczenia odpadów". Zdaniem Kolegium wskazany zapis uchwały nie znajduje uzasadnienia w świetle postanowień art. 6j ust. 3 ustawy, bowiem ustawa nie przewiduje takiego kryterium przy ustalaniu wysokości stawki opłaty. Z wyżej wymienionych powodów, Kolegium stwierdziło nieważność uchwały.

Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Prezes RIO w Łodzi Ryszard Krawczyk
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00