Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 5545

Uchwała nr 36/241/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 8 listopada 2013r.


1. Ryszard Paweł Krawczyk 6. Wojciech Newereńczuk
2. Beata Kaczmarek 7. Barbara Polowczyk
3. Ewa Śpionek 8. Paweł Dobrzyński
4. Iwona Kopczyńska 9. Małgorzata Michałek
5. Anna Kaźmierczak 10. Roman Drozdowski

Po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2013 roku uchwały Nr XXXIX/272/2013 Rady Miejskiej w Wieruszowie z dnia 26 września 2013 roku zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2012 roku, poz. 1113) oraz art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2013 roku, poz. 594 z późn.zm.),
Kolegium uchwala, co następuje:

Stwierdza się nieważność uchwały Nr XXXIX/272/2013 Rady Miejskiej w Wieruszowie z dnia 26 września 2013 roku zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości z powodu naruszenia prawa tj. art. 6n ust.1 pkt 1 i 2, art. 6k ust.1 pkt 2 oraz art. 6j ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2012 roku, poz. 391 z późn. zm.).
UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wszczęło postępowanie nadzorcze wobec uchwały Nr XXXIX/272/2013 Rady Miejskiej w Wieruszowie z dnia 26 września 2013 roku zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości. Załącznikiem do tejże uchwały jest wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W ocenie Kolegium Izby, przedmiotowa uchwała została podjęta z naruszeniem przepisów art. 6n ust. 1 pkt 1 i 2, art. 6k ust.1 pkt 2 oraz art. 6j ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że w punkcie 29 wzoru deklaracji, składający został zobligowany do złożenia oświadczenia, czy bioodpady i odpady zielone będą gromadzone w kompostowniku, czy też nie. Przepis art. 6n ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, określa jakie kwestie winny być przedmiotem deklaracji. W świetle tego przepisu, rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, określa w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego; uchwała zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji. W ocenie Kolegium Izby, informacja o sposobie zagospodarowania bioodpadów i odpadów zielonych nie mieści się w zakresie deklaracji. Natomiast informacje takie mogą być zbierane przez Gminę w formie odrębnej ankiety, kierowanej do podmiotów wytwarzających odpady. W deklaracji natomiast winna być zawarta informacja o sposobie zbierania odpadów - w sposób selektywny bądź zmieszany, co wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Deklaracja winna zawierać bowiem jedynie te dane, które są niezbędne do wypełnienia celu, jakim jest wyliczenie miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Do wyliczenia tej opłaty nie są również konieczne dane, dotyczące telefonu i adresu e-mail, o których mowa w punkcie 10 wzoru deklaracji. Zdaniem Kolegium Izby, udzielenie tych informacji, winno mieć charakter fakultatywny.
W punkcie 33 wzoru deklaracji, Rada Miejska uchwaliła sposób wyliczenia opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych. W przypadku pojemników większych niż 0,24 m3 opłatę wylicza się w sposób następujący: wielkość pojemnika w m3 x stawka opłaty za m3. Z powyższego wynika, że podstawą do wyliczenia miesięcznej opłaty jest stawka za m3 oraz pojemność danego pojemnika w m3 , co stoi w sprzeczności z art. 6k ust.1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tym przepisem, rada gminy w drodze uchwały ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności. Zatem jak z powyższego wynika, podstawą do wyliczenia miesięcznej opłaty winna być stawka opłaty za pojemnik o określonej pojemności, uchwalona przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast miesięczna opłata stanowi iloczyn stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oraz ilości pojemników. Wobec tego regulacja, zawarta w punkcie 33 wzoru deklaracji, dotycząca pojemników większych niż 0,24 m3, jest niezgodna z przywołanym wyżej przepisem prawa.
W załączniku Nr 1 do deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zamieszczono tabelę pt. "Wykaz osób zamieszkujących nieruchomość wymienioną w części E deklaracji". Zamieszczanie wykazu osób zamieszkujących daną nieruchomość stoi w sprzeczności z art. 6j ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z której to regulacji wynika, że w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1. Wobec powyższego, do wyliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi konieczna jest tylko liczba mieszkańców, a nie szczegółowy wykaz osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Nadto, zgodnie z art. 6n ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy winna określić warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W treści przedmiotowej uchwały nie wypełniono wymogów wynikających z powyższego przepisu prawa, nie określono bowiem warunków i trybu składania deklaracji w drodze elektronicznej.

Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Prezes RIO w Łodzi Ryszard Krawczyk
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00