Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2012 poz. 4684

Uchwała nr XV/128/2012 Rady Gminy Bedlno

z dnia 3 grudnia 2012r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bedlno

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kutnie, Rada Gminy Bedlno uchwala, co następuje:

Dział I.
Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bedlno.

Rozdział 1.
Selektywne zbieranie odpadów komunalnych.

§ 1. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są odpady powstające na terenie nieruchomości poddać segregacji mającej na celu oddzielenie następujących frakcji odpadów:

1) papier, tektura;

2) szkło;

3) metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe (opakowania wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych);

4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowaniowe ulegające biodegradacji (odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów);

5) przeterminowane leki i chemikalia;

6) zużyte baterie i akumulatory;

7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

8) meble i inne odpady wielkogabarytowe (odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach);

9) odpady budowlane i rozbiórkowe;

10) zużyte opony,

11) pozostałe zmieszane odpady komunalne.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnego zbierania odpadów komunalnych i umieszczania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych do pojemników lub worków, wedle ich przeznaczenia, zgodnie z postanowieniami § 13, 14 i 15 Regulaminu.

3. Odpady, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 5), 6), 7), 8), 9) i 10) powstające w gospodarstwach domowych właściciele nieruchomości zbierają i przekazują zgodnie z postanowieniami § 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 Regulaminu.

§ 2. Przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w wyznaczonej aptece, lub w punktach selektywnej zbiorki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno.

§ 3. Zużyte baterie i akumulatory należy umieszczać wyłącznie w punktach do tego wyznaczonych, zgodnie z przepisami odrębnymi lub w punktach selektywnej zbiórki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno.

§ 4. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy umieszczać wyłącznie w punktach do tego wyznaczonych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005r., Nr 180, poz. 1495 ze zm.) lub w punktach selektywnej zbiórki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno.

§ 5. Odpady wielkogabarytowe w tym meble należy dostarczyć do punktów selektywnej zbiórki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno.

§ 6. Odpady budowlane i rozbiórkowe z prac prowadzonych we własnym zakresie należy dostarczyć do punktów selektywnej zbiórki wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno lub na zlecenie właściciela nieruchomości podmiot dokonujący zbierania odpadów odpłatnie podstawia kontener lub odbiera specjalny worek na odpady budowlane i remontowe.

§ 7. Zużyte opony należy dostarczyć do punktów selektywnej zbiórki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno lub właściciel nieruchomości zamówi odpłatny odbiór zużytych opon z miejsca przez niego wskazanego.

§ 8. Chemikalia należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w punktach selektywnej zbiórki odpadów wskazanych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Bedlno.

Rozdział 2.
Utrzymanie miejsc publicznych, mycie i naprawianie pojazdów.

§ 9. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do:

1) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości;

2) gromadzenia uprzątniętego z chodnika błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń przy krawędzi chodnika w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych;

3) usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych.

§ 10. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na terenie zapewniającym, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji wiejskiej sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 11. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą się odbywać pod warunkiem, że prace związane z naprawą pojazdów nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a sposób postępowania z powstającymi odpadami będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

Dział II.
Zasady postępowania z odpadami komunalnymi oraz nieczystościami ciekłymi.

Rozdział 1.
Wymagania dotyczące urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.

§ 12. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednie pojemniki do gromadzenia odpadów, a w przypadku workowego systemu zbiórki odpadów zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości i używania worków o właściwościach określonych w Regulaminie.

§ 13. 1. Na nieruchomościach, na których znajdują się domy jednorodzinne lub zespoły takich domów (zwane dalej jako: "zabudowa jednorodzinna") odpady komunalne należy zbierać selektywnie, w następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji) zagospodarowane będą w przydomowych kompostownikach i wykorzystywane na własne potrzeby;

2) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l lub w workach o pojemności co najmniej 60 l - frakcje odpadów: tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, tektura (razem) tzw. frakcja sucha;

3) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l lub w workach o pojemności co najmniej 60 l - szkło;

4) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l oraz w szczególnych przypadkach w workach o pojemności co najmniej 60 l - pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania.

2. Ilość i pojemność pojemników/worków powinna być dostosowana do ilości osób z nich korzystających, przy czym na jednego mieszkańca zabudowy jednorodzinnej powinno przypadać co najmniej : 20 l pojemności pojemników na pozostałe zmieszane odpady komunalne i resztki z sortowania, 20 l pojemności pojemników lub worków na tzw. frakcję suchą i 15 l pojemności pojemników lub worków na szkło.

§ 14. 1. Na nieruchomościach, na których znajdują się budynki, w których znajdują się 2 i więcej mieszkania (zwane dalej jako: "zabudowa wielorodzinna") odpady komunalne należy zbierać selektywnie, w następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji) zagospodarowane będą w przydomowych kompostownikach i wykorzystywane na własne potrzeby;

2) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l lub w workach o pojemności co najmniej 60 l - frakcje odpadów: tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, tektura (razem) tzw. frakcja sucha;

3) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l lub w workach o pojemności co najmniej 60 l - szkło;

4) w osobnych pojemnikach o pojemności co najmniej 120 l oraz w szczególnych przypadkach w workach o pojemności co najmniej 60 l - pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania.

2. Ilość i pojemność pojemników/worków powinna być dostosowana do ilości osób z nich korzystających, przy czym na jednego mieszkańca zabudowy wielorodzinnej powinno przypadać co najmniej : 20 l pojemności pojemników na pozostałe zmieszane odpady komunalne i resztki z sortowania, 20 l pojemności pojemników lub worków na tzw. frakcję suchą i 15 l pojemności pojemników lub worków na szkło.

§ 15. 1. Do zbierania odpadów komunalnych w szkołach, lokalach handlowych, punktach i lokalach gastronomicznych, zakładach pracy, pensjonatach, hotelach, przeznacza się:

1) osobne pojemniki o minimalnej pojemności 120 l - na odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji);

2) osobne pojemniki o minimalnej pojemności 120 l - na frakcje odpadów: tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, tektura (razem) tzw. frakcja sucha;

3) osobne pojemniki o minimalnej pojemności 120 l - na szkło;

4) osobne pojemniki o minimalnej pojemności 120 l - na pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania.

2. Dopuszcza się gromadzenie odpadów zebranych selektywnie w odpowiednio oznakowanych workach o minimalnej pojemności 60l.

§ 16. 1. Pojemniki na odpady powinny spełniać następujące parametry:

1) pojemniki na odpady biodegradowalne - zamknięte, szczelne wraz z ilustrowanym lub słownym oznaczeniem właściwych odpadów;

2) pojemniki na odpady opakowaniowe powinny spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 219, poz. 1858);

3) powinny być dostosowane do mechanicznego odbierania odpadów.

2. Worki na odpady powinny być wykonane z materiału o wytrzymałości odpowiedniej do ich pojemności z ilustrowanym lub słownym oznaczeniem właściwych segregowanych odpadów do nich trafiających, przy czym worki na odpady:

1) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, tektura (razem) tzw. frakcja sucha - powinny być koloru żółtego;

2) szkło - powinny być koloru zielonego;

3) pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania powinny być w kolorze czarnym.

3. Zabrania się wrzucania do pojemników i worków odpadów nie odpowiadających przeznaczeniu pojemnika lub worka oraz wrzucania śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu.

§ 17. 1. Na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek:

1) rozmieszczenia pojemników na odpady na obszarze nieruchomości w sposób zapewniający do nich dostęp podmiotu dokonującego zbierania odpadów, a w razie braku możliwości rozmieszczenia pojemników na obszarze własnej nieruchomości zapewnienie rozmieszczenia pojemników na innej nieruchomości za zgodą jej właściciela;

2) utrzymania pojemników w należytym stanie sanitarnym i technicznym poprzez ich bieżące czyszczenie, konserwację, dezynfekcję oraz dezynsekcję co najmniej 2 razy w roku.

§ 18. 1. Tereny przeznaczone do użytku publicznego, w szczególności takie jak: drogi publiczne (chodniki), przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw, itp. powinny być wyposażone przez właścicieli nieruchomości w kosze uliczne o pojemności co najmniej 10l.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zapewnienia odpowiedniej ilości pojemników na odpady celem uniknięcia ich przepełnienia, oraz do utrzymania ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Rozdział 2.
Zasady pozbywania się nieczystości ciekłych.

§ 19. Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy o wielkości odpowiedniej do potrzeb lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

§ 20. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub przetwarzania ich w przydomowych oczyszczalniach ścieków.

§ 21. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zapewnienia usuwania nieczystości ciekłych z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ z przepełnionego zbiornika i wykluczający zanieczyszczenie gleby i wód podziemnych oraz zapobiegający powstawaniu procesów gnilnych w zbiorniku.

§ 22. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w § 21 właściciele nieruchomości zapewniają poprzez zawarcie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych.

§ 23. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Odbiór odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zabudowie wielorodzinnej następuje według poziomu zapełnienia pojemników i worków przy uwzględnieniu:

1) odpady zebrane selektywnie w pojemnikach lub w workach koloru żółtego (tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, tektura) - nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie;

2) odpady zebrane selektywnie w pojemnikach lub w workach koloru zielonego (szkło) - nie rzadziej niż 6 razy w roku i nie rzadziej niż raz na 2 miesiące;

3) pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania - nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie.

3. Obowiązkiem przedsiębiorstwa wywozowego jest przygotowanie i przekazanie każdemu właścicielowi nieruchomości na każdy rok kalendarzowy harmonogramu wywozu odpadów z terenu gminy Bedlno.

4. Informacja o harmonogramach wywozu odpadów będzie udostępniona również na stronie internetowej Gminy Bedlno.

5. Odbiór odpadów o których mowa w § 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 Regulaminu prowadzony będzie nie rzadziej niż raz w roku. Informacja o terminach odbioru zostanie przekazana właścicielom nieruchomości przez Urząd Gminy w Bedlnie.

§ 24. 1. W celu ułatwienia odbioru odpadów komunalnych właściciele nieruchomości powinni zastosować się do wytycznych podmiotu dokonującego zbierania odpadów dotyczących w szczególności ustawienia pojemników lub worków celem umożliwienia odbioru odpadów.

2. W dniu odbioru odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości z terenu zabudowy jednorodzinnej, winien zapewnić możliwość dostępu do pojemnika/worka umieszczając go poza ogrodzeniem nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do niego dojazd przedsiębiorcy odbierającemu odpady.

3. Miejsca gromadzenia odpadów na terenach zabudowy wielorodzinnej winny umożliwiać przedsiębiorcy odbierającemu odpady swobodny dojazd do pojemników.

Dział III.
Pozostałe wymogi wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 25. Gmina Bedlno wchodzi w skład I Regionu Gospodarki Odpadami Komunalnymi określonego w Planie Gospodarki Odpadami Województwa Łódzkiego. Regionalnymi instalacjami dla Gminy Bedlno są:

1) instalacja do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielania ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub części do odzysku - w Krzyżanówku, gm. Krzyżanów. W przypadku gdy regionalna instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn - instalacja we Frankach gm. Krośniewice;

2) instalacja do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzania z nich produktów o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych - w Krzyżanówku gm. Krzyżanów. W przypadku gdy regionalna instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn - instalacja w Łodzi, ul. Sanitariuszek 70/72;

3) instalacja do składowania odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów - w Krzyżanówku gm. Krzyżanów. W przypadku gdy regionalna instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn - instalacja: Franki, gm. Krośniewice; Żychlin, ul. Graniczna 38; Borek, gm. Łęczyca; Sławęcin, gm. Grabów; Modlna, gm. Ozorków, Jastrzębia, gm. Łowicz.

§ 26. Gmina będzie prowadziła działania w zakresie kampanii edukacyjnej, która ma na celu zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zwłaszcza odpadów ulegających biodegradacji.

Dział IV.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie.

§ 27. 1. Osoby utrzymujące lub sprawujące opiekę nad zwierzętami domowymi zobowiązane są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi, a także dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązuje się do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez te zwierzęta na klatkach schodowych i innych terenach służących do wspólnego użytku.

§ 28. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem, że nieruchomość jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający samowolne opuszczenie jej przez te zwierzęta.

2. Zabrania się trzymania zwierząt gospodarskich w budynkach wielorodzinnych.

Dział V.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przprowadzania.

§ 29. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie nieruchomości w terminach wynikających z potrzeb (wystąpienie gryzoni) w szczególności w miesiącach jesiennych.

§ 30. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Dział VI.
Postanowienia końcowe.

§ 31. Traci moc uchwała Rady Gminy Bedlno nr IV/26/2007 z dnia 26 marca 2007 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bedlno.

§ 32. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bedlno.

§ 33. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego, na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Bedlnie, a także zostanie umieszczona w biuletynie informacji publicznej.

§ 34. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Gminy Bedlno


Jacek Tarka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00