Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2012 poz. 4614

Uchwała nr 39/144/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 6 grudnia 2012r.


1. Ryszard Paweł Krawczyk 9. Agnieszka Kamyczek - Maszewska
2. Beata Kaczmarek 10. Józefa Lucyna Michejda
3. Ewa Śpionek 11. Bogusław Wenus
4. Iwona Kopczyńska 12. Grażyna Kos
5. Anna Kaźmierczak 13. Barbara Polowczyk
6. Wojciech Newereńczuk 14. Paweł Dobrzyński
7. Paweł Jaśkiewicz 15. Małgorzata Michałek
8. Bogdan Łągwa 16. Roman Drozdowski

Po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2012 roku Uchwały Nr XXVII/134/2012 Rady Gminy Kutno z dnia 30 października 2012 roku w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 1113)
Kolegium uchwala, co następuje:

Stwierdza się nieważność Uchwały Nr XXVII/134/2012 Rady Gminy Kutno z dnia 30 października 2012 roku w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, z powodu naruszenia prawa, tj. art. 6n ust. 1 i 6i pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391)
UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wszczęło postępowanie nadzorcze w stosunku do Uchwały Nr XXVII/134/2012 Rady Gminy Kutno z dnia 30 października 2012 roku w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości - zwanej dalej "uchwałą" - zapraszając na posiedzenie w dniu 6 grudnia 2012 roku przedstawicieli jednostki. Uchwała wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi Zespół Zamiejscowy w Skierniewicach w dniu 6 listopada 2012 roku. Jako podstawę jej podjęcia wskazano min.: art. 6n ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W toku jej badania Kolegium stwierdziło, że regulacje zamieszczone w uchwale nie wypełniają dyspozycji wynikającej z przepisu art. 6n ust. 1 i 6i pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wykraczają poza granice upoważnienia ustawowego.
W § 1 uchwały postanowiono, iż wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości stanowi załącznik do uchwały. W części E wzoru deklaracji zamieszczono rubrykę, którą zobowiązani są wypełnić właściciele nieruchomości zamieszkałych, składają oni oświadczenie o liczbie mieszkańców zamieszkujących na terenie nieruchomości, sposobie gromadzenia odpadów w sposób selektywny lub nieselektywny oraz zamieszczono informację o sposobie obliczenia wysokości miesięcznej opłaty. Nie przewidziano miejsca na wpisanie obliczonej przez właściciela nieruchomości wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Taka sama nieprawidłowość występuje w kolejnej rubryce, którą powinni wypełnić właściciele nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne. Zgodnie z wzorem, składają oni oświadczenie o sposobie gromadzenia odpadów (selektywny lub nieselektywny), pojemności pojemników w których gromadzone są odpady, zamieszczono również informację o sposobie obliczenia wysokości opłaty. Także w tej rubryce nie przewidziano miejsca na wpisanie obliczonej przez składającego deklarację wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, co powoduje, że badana deklaracja nie spełnia zasadniczego celu, który zgodnie z art. 6n ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach został dla niej przewidziany. Ustawodawca postanowił, że będzie to wzór deklaracji o wysokości opłaty, zatem właściciel nieruchomości składając w Urzędzie Gminy taki dokument, powinien zadeklarować wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklaracja zawierająca tylko dane faktyczne, np. tylko liczbę osób zamieszkujących na określonej nieruchomości jest sprzeczna z funkcją, jaką powinna spełniać, staje się wykazem lub informacją, która mogłaby stanowić podstawę do ustalenia wysokości opłaty w drodze decyzji administracyjnej. Zgodnie z art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku i gminach w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. Przepis art. 21 § 1 ww. ustawy przewiduje dwie możliwości powstawania zobowiązań podatkowych: z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania albo z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego ustalającej wysokość zobowiązania. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku i gminach wprowadziła w art. 6h regulację, zgodnie z którą zobowiązanie powstaje z mocy prawa.
W części E deklaracji w rubryce wypełnianej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne, składający deklarację może oświadczyć, że na jego nieruchomości gromadzone są odpady komunalne w pojemnikach o pojemności: 120, 240, 1100 i powyżej 1100 litrów poprzez wpisanie liczby pojemników przy określonej pojemności, np. powyżej 1100 l - szt. …………. . Natomiast w Uchwale Nr XXXVIII/141/2012 z dnia 27 listopada 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności, Rada Gminy w § 3 ustaliła stawki opłat za pojemniki o pojemnościach: 120, 240, 1100, 3000, 5000 i 7000 litrów. Zatem zatwierdzony w uchwale wzór deklaracji powoduje brak możliwości zadeklarowania przez właściciela nieruchomości, że gromadzi on odpady w pojemnikach o pojemności 3000, 5000 i 7000 litrów. Powyższa nieprawidłowość jest istotna ze względu na ustalenie różnych wysokości stawek opłaty od poszczególnych pojemników i w konsekwencji uniemożliwia zadeklarowanie w prawidłowej wysokości opłaty za odpady komunalne. Regulacja taka jest sprzeczna z art. 6n ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym "Rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmującej objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełniania oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego".
W ocenie Kolegium niezgodne z art. 6i pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach są objaśnienia dotyczące sposobu wypełnienia części deklaracji zamieszczonej w rubryce składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których gromadzone są odpady. Zapisano, iż wysokość miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby pojemników znajdujących się na nieruchomości oraz stawki opłaty ustalonej w drodze odrębnej uchwały Rady Gminy Kutno. W myśl art. 6i pkt 2 ww. ustawy w przypadku nieruchomości niezamieszkałych obowiązek ponoszenia opłaty powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.
W części F wzoru deklaracji składający ten dokument został zobowiązany do złożenia oświadczenia o prawdziwości zamieszczonych w nim danych pod sankcją odpowiedzialności karnej. W ocenie Kolegium możliwość wprowadzenia rygoru odpowiedzialności karnej przy składaniu oświadczenia zawsze musi wynikać z norm ustawowych. Zgodnie z art. 6n ust. 1 ww. ustawy wzór deklaracji powinien zawierać pouczenie, iż stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, ponadto na podstawie art. 6n ust.2 ww. ustawy Rada Gminy w uchwale w sprawie wzoru deklaracji, może określić wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Brak jest natomiast umocowania prawnego do żądania w badanej deklaracji złożenia wskazanego oświadczenia.
Mając powyższe na uwadze Kolegium Izby orzekło, jak w sentencji.
Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Prezes RIO w Łodzi Ryszard Krawczyk
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00