Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2012 poz. 4527

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PNK-I.4131.1197.2012 Wojewody Łódzkiego

z dnia 5 grudnia 2012r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 1337, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz.1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777)

stwierdzam nieważność

Uchwały Nr XXIV/154/12 Rady Gminy Zapolice z dnia 29 października 2012 roku w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Zapolice miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą Rada Gminy Zapolice ustaliła liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz ustaliła zasady usytuowania na terenie Gminy Zapolice miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

W § 2 pkt 3 uchwały Rada Gminy postanowiła, iż zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w punktach usytuowanych w odległości mniejszej niż 50 metrów od takich obiektów jak:

a) szkoły,

b) przedszkola,

c) kościoły,

d) cmentarze

mogą być wydawane po uzyskaniu opinii kierownika dane jednostki.

Powyższa regulacja narusza art. 12 ust. 2 oraz art. 18 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.). Unormowanie art. 12 ust. 2 ww. ustawy upoważnia radę gminy do ustalenia, w drodze uchwały, zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Natomiast art. 18 ust. 3a uzależnia wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych od pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy. Mając na uwadze powyższe regulacje należy stwierdzić, że zezwolenie wydawana przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie uzależnia wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) od uzyskania opinii kierownika danej jednostki.

Na skutek wszczętego postępowania nadzorczego wyjaśnienia złożył Przewodniczący Rady Gminy Zapolice, w których wyjaśnił, iż Rada Gminy wprowadzając kwestionowane zapisy kierowała się dobrem lokalnej społeczności. Intencją Rady Gminy nie było uzależnienie wydania zezwolenie przez Wójta na sprzedaż alkoholu od opinii kierowników danej jednostki, ale umożliwienie im wyrażenia opinii co do usytuowania placówek sprzedających alkohol w bezpośredniej bliskości instytucji. Ostateczna decyzja niezależnie od tego czy opinia będzie pozytywna czy nie i tak należy do wójta, a powyższa opinia ma pomóc organowi wykonawczemu jedynie w jej podjęciu.

Zdaniem Wojewody Łódzkiego powyższe wyjaśnienia nie zasługują na uwzględnienie z przyczyn wskazanych w powyższym uzasadnieniu. Należy dodatkowo podkreślić, iż art. 12 ust. 2 przedmiotowej ustawy, dający kompetencje do określenia zasad ustawiania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, upoważnia radę gminy do określenia tych zasad jednoznacznie, unikając kreowania sytuacji ocennych i uzależnienia ich zaistnienia od działań innych podmiotów. Natomiast na podstawie tak skonstruowanych zapisów niniejszej uchwały, mogło dojść do sytuacji, w której wydanie stosownego zezwolenia na sprzedaż alkoholu będzie zależało od uznaniowej woli organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto należy zauważyć, iż w świetle art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Realizując kompetencję organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Ponadto należy podkreślić, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Na szczególną uwagę zasługuje tu wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2000 r. (K25/99, OTK 2000/5/141): "Stosując przy interpretacji art. 87 ust. 1 i art. 92 ust. 1 konstytucji, odnoszących się do źródeł prawa, takie zasady przyjęte w polskim systemie prawnym jak: zakaz domniemania kompetencji prawodawczych, zakaz wykładni rozszerzającej kompetencje prawodawcze oraz zasadę głoszącą, że wyznaczenie jakiemuś organowi określonych zadań nie jest równoznaczne z udzieleniem mu kompetencji do ustanawiania aktów normatywnych służących realizowaniu tych zadań".

Dodatkowo należy stwierdzić, iż Rada Gminy Zapolice określając liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży łącznie na 30 punktów, nie wykonała w pełni delegacji art. 12 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z powyższym artykułem ustawy, rada gminy ustala, w drodze uchwały, dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży. W niniejszej sytuacji poprawne wykonanie delegacji przez Radę Gminy, nastąpi poprzez określenie ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5 % (z wyjątkiem piwa) w rozbiciu na miejsca spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych. Należy mieć również na uwadze § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), zgodnie z którym przepisy powinny być tak redagowane, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nim norm wyrażały intencje prawodawcy.

W tak obowiązującym stanie prawnym, wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego jest uzasadnione i należało orzec jak na wstępnie.

Rozstrzygnięcie nadzorcze może zostać zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (90 - 434 Łódź, ul. Piotrkowska 135) za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

Wojewoda Łódzki


Jolanta Chełmińska

Do wiadomości:

Wójt Gminy Zapolice

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00