Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2012 poz. 4525

Uchwała nr XXV/211/2012 Rady Miejskiej w Wolborzu

z dnia 30 października 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wolbórz

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, Nr 214 poz. 1806; z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218; z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458; z 2009 r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241; z 2010 r. Nr 28 poz. 142, poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217 poz. 1281;z 2012, poz.569) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września1996 r, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piotrkowie Trybunalskim,

Rada Miejska w Wolborzu uchwala, co nastepuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wolbórz, w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.

§ 2. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązującą Uchwała Nr XXXVIII/218/2006 Rady Gminy Wolbórz z dnia 01 lutego 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wolbórz.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Wolborza.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Wolborzu


Tadeusz Wąs


Załącznik do Uchwały Nr XXV/211/2012
Rady Miejskiej w Wolborzu
z dnia 30 października 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wolbórz

Rozdział 1.
WPROWADZENIE

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wolbórz.

2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Wolbórz.

3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) Ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391);

2) Chowie zwierząt - należy przez to rozumieć wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

3) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO 2014) - należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010r. (M.P. Nr 101, poz. 1183);

4) Nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

5) Odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano-architektonicznej;

6) Odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych - zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 185, poz. 1243, ze zm.) - zwanej dalej ustawą o odpadach;

7) Odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach;

8) Odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 2011r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 nr 63, poz. 638 ze zm.);

9) Odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt. 7 ustawy o odpadach;

10) Odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

11) Odpadach zielonych - należy przez to rozumieć stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt. 8b ustawy o odpadach;

12) Punkcie zbiórki odpadów problematycznych - należy przez to rozumieć zlokalizowany na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, do którego mieszkańcy mogą przekazywać wyselekcjonowane odpady;

13) Harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Wolbórz, dotyczący minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów i miejsca ich wytwarzania;

14) Przedsiębiorcach - należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia;

15) Stacjach zlewnych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

16) Zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

17) Właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami; zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

18) Zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały, zgodnie z art.4 ust. 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. Nr 106 poz.1002 ze zm.);

19) Zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust.17 ustawy o ochronie zwierząt (Dz. U. jak wyżej) że jest to każde zwierzę utrzymywane przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla towarzystwa;

20) Zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, zgodnie z treścią art.2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich w rozumieniu ustawy z 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007r. nr 133 poz. 921 ze zm.).

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI.

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości, zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez:

1) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń (np: śmieci, chwasty, trawa) z chodników położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów. Przez chodnik zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;

2) usuwanie nawisów (sopli) z okapów i rynien budynków oraz innych części nieruchomości, przylegających do chodników lub udostępnionych do użytku publicznego;

3) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych (w przypadku braku kanalizacji) do których nie należy wprowadzać gnojówki i gnojowicy;

4) prowadzenie w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:

a) odpady kuchenne - mogą być kompostowane w przydomowych kompostownikach, w pozostałych przypadkach będą odbierane od mieszkańców przez podmiot uprawniony w cyklu dwutygodniowym,

b) odpady posegregowane - odbierane będą w cyklu miesięcznym; właściciele nieruchomości mają obowiązek przed umieszczeniem opakowań w worku, (pojemniku), umyć je tak aby nie pozostawały resztki zawartości,

c) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe - odbierane będą od mieszkańców podczas organizowanych "wystawek", które będą organizowane 1 raz w roku, w terminach podanych do publicznej wiadomości,

d) odpady budowlane i odpady z remontów - będą gromadzone w osobnych kontenerach i odbierane na indywidualne zgłoszenie,

e) odpady nieselekcjowane odbierane będą w cyklu miesięcznym;

5) zbieranie w pojemnikach przeznaczonych do odpadów nieselekcjonowanych, o wielkości uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości, odpadów nie podlegających selekcji, a więc:

a) tworzyw sztucznych nieopakowaniowych,

b) szkła nieopakowaniowego,

c) odpadów mineralnych,

d) drobnej frakcji popiołowej,

e) oraz innych strumieni odpadów zmieszanych,

6) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem,

2. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie Gminy Wolbórz. Wykaz aptek udostępniony będzie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.

3. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w szkołach i sklepach. Wykaz miejsc gdzie zostaną utworzone takie punkty udostępniony będzie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.

4. Opony należy dostarczyć w określonym terminie do wytypowanych na terenie Gminy punktów, skąd będą odbierane raz w roku.

5. Pojemniki i worki do prowadzenia selektywnej zbiórki będą dostarczane właścicielom nieruchomości przez przedsiębiorcę odprowadzającego odpady posegregowane.

6. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki i worki w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania §22 i §23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 nr 75, poz. 690).

7. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić na pojemniku przeznaczonym do gromadzenia odpadów zmieszanych w widocznym miejscu numer posesji, z której odpady te są odbierane.

8. Właściciel nieruchomości, prowadzący selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, będzie wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy

9. Odpady opakowaniowe należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala zgnieść, tak aby zachowały mniejszą objętość.

10. Odpady wielkogabarytowe wystawiane są raz na 1 rok w terminach podanych do publicznej wiadomości.

11. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady. Właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy odbierającego odpady.

12. Zbiornik przeznaczony do gromadzenia nieczystości ciekłych należy opróżniać z częstotliwością zapobiegającą jego przepełnianiu.

§ 3. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, wyłącznie w miejscach dozwolonych, a na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, tylko pod warunkiem, że powstające ścieki są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami.

2. Naprawy związane bieżącą eksploatacją pojazdów w obrębie nieruchomości mogą byćdokonywane pod warunkiem że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.

§ 4. 1. Ustala się nastepujace wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów:

1) zabrania sie gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów,substancji toksycznych, substancji żrących, substancji wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów,resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalnosci gospodarczej;

2) zabrania sie spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;

3) do worków przeznaczonych na selektywna zbiórkę papieru i tektury zabrania się wrzucać:

a) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

b) kalki technicznej,

c) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów.

4) do worków przeznaczonych na selektywną zbiórkę opakowań szklanych zabrania się wrzucać:

a) ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

b) luster,

c) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawarości,

d) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

e) szyb samochodowych;

5) do worków przeznaczonych na selektywna zbiórkę opakowań z tworzyw sztucznych zabrania sie wrzucać:

a) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,

b) opakowań butelek do olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

c) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych oraz chemicznej ochrony roślin,

6) do worków przeznaczonych na selektywną zbiórkę metali zabrania się wrzucać:

a) metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą,

b) baterii,

c) opakowań metalowych z jakąkolwiek zawartością;

7) do worków przeznaczonych na selektywna zbiórkę opakowań wielomateriałowych zabrania sie wrzucać opakowań i materiałów innych niż opakowania wielomateriałowe;

8) do przydomowych kompostowników i pojemników przeznaczonych na selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji należy wrzucać:

a) bioodpady,

b) odpady zielone,

c) odpady kuchenne.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ URZĄDZEŃ PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I GROMADZENIA NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH

§ 5. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.

2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych.

3. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

1) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l.;

2) pojemniki na odpady stałe o pojemności: 120 l., 240 l.; 1100 l., 7m3(KP-7) i worki 110 l.;

3) worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów o następujących kolorach:

a) ZIELONY - przeznaczony na opakowania szklane,

b) NIEBIESKI - przeznaczony na papier i tekturę,

c) ŻÓŁTY - przeznaczony na opakowania z tworzyw sztucznych,

d) BRĄZOWY -przeznaczony na odpady kuchenne,

e) BIAŁY - przeznaczony na odpady metali.

§ 6. 1. Określa się rodzaje i minimalną ilość pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów zmieszanych i segregowanych na terenie Gminy Wolbórz:

1) nieruchomość zamieszkała przez 1-3 osoby:

a) jeden pojemnik o pojemności 120 l. lub worek o poj.110 l.,

b) po jednym pojemniku 120 l. lub worku 110 l. na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny,

2) nieruchomość zamieszkała przez 4-6 osób:

a) dwa pojemniki o pojemności 120 l. lub jeden pojemnik o pojemności 240 l. lub jeden pojemnik o pojemności 120 l. i jeden worek o pojemności 110 l. lub dwa worki o poj.110 l.,

b) po dwa pojemniki 120 l. lub jeden pojemnik 120 l. i jeden worek 110 l. lub dwa worki o poj.110 l. na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny,

3) nieruchomość, na której zamieszkuje powyżej 6 osób, pojemniki lub worki jak w pkt 2 oraz:

a) dodatkowo jeden pojemnik o pojemności 120 l.lub worek o poj.110 l. na każde kolejne trzy osoby,

b) dodatkowo jeden pojemnik 120 l.lub worek o poj.110 l. na odpowiednią frakcję odpadów odbieranych w sposób selektywny na każde kolejne 3 osoby.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚĆI CIEKŁYCH Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 7. Odpady komunalne z nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego należy usuwać z koszy o pojemności do 50 l, z częstotliwością zapewniającą utrzymanie właściwego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości, jednak nie rzadziej niż co 3 dni. Odpady te należy gromadzić w pojemnikach i kontenerach do czasu odbioru są przez podmiot posiadający stosowne zezwolenie.

§ 8. Worki do selektywnej zbiórki odpadów, zlokalizowane w miejscach publicznych, mają kolory przypisane do rodzaju odpadów na jakie są przeznaczone, a więc:

a) ZIELONY - przeznaczony na opakowania szklane,

b) NIEBIESKI - przeznaczony na papier i tekturę,

c) ŻÓŁTY - przeznaczony na opakowania z tworzyw sztucznych,

d) BRĄZOWY - na odpady kuchenne,

e) BIAŁY - na odpady metalowe.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 9. 1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (organicznych) kierowanych do składowania:

1) do dnia 16 lipca 2013 roku do nie więcej niż 50%,

2) do dnia 16 lipca 2020 roku do nie więcej niż 35%,

wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r.

2. Podmioty uprawnione są zobowiązane zebrać selektywnie spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez właścicieli nieruchomości i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów odpowiadające wskaźnikom:

1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła na poziomie minimum 50% ich masy do 2020 roku;

2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych na poziomie minimum 70% ich masy do 2010 r.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 10. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 11. Psy i inne zwierzęta agresywne winny być trzymane w zamkniętych zagrodach, natomiast na ulicy prowadzone przez opiekunów na smyczy z założonym kagańcem.

§ 12. 1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do psów:

a) oznakowanie psa znaczkiem identyfikacyjnym wydawanym nieodpłatnie w Urzędzie Miejskim,

b) wyposażenie psa w obrożę i kaganiec,

c) prowadzenie psa na smyczy i w nałożonym kagańcu,

d) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008r. Nr 213, poz. 1342 ze zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży gminnej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,

e) uzyskanie zezwolenia Burmistrza Wolborza na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687);

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór,

b) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp. Nieczystości te, umieszczone w szczelnych nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,

c) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

Rozdział 7.
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 13. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

2. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:

1) nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.;

2) zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością opuszczenie jej przez zwierzęta gospodarskie;

3) właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwać odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na ulicach i w innych miejscach publicznych.

Rozdział 8.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 14. 1. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne, Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi poprzez zarządzenie:

1) obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji;

2) termin jej przeprowadzenia.

2. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielomieszkaniowymi, obiektami użyteczności publicznej oraz nieruchomości, w obrębie których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie, mają obowiązek przeprowadzanie deratyzacji prewencyjnej co najmniej dwa razy w roku, w terminach: od 20 marca do 20 kwietnia oraz od 15 października do 15 listopada, a także na polecenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

3. Na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi deratyzację przeprowadzają ich właściciele według potrzeb.

4. Właściciele nieruchomości zapewniają odpowiednie oznakowanie miejsc wyłożenia trutek.

§ 15. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 16. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Burmistrz.

2. Naruszenie przepisów Regulaminu, podlega karze grzywny, na podstawie art. 10, ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00