Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XVIII/307/11 Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 29 listopada 2011r.
w sprawie uchwalenia Programu współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust 3 ustawy o działalności pozytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012
Na podstawie art. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055; Nr 116, poz. 1206, z 2006 r. Nr 126, poz. 875, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111; Nr 216, poz. 1370, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106 poz. 675, Nr 40, poz. 230, 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 217 poz. 1281) w związku z art. 221 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz.1578, Nr 257, poz. 1726), w związku z art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz.1536, Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654, Nr 205 poz. 1211, Nr 209 poz.1244), Sejmik Województwa Łódzkiego uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje Zarząd Województwa Łódzkiego do przedłożenia Sejmikowi Województwa Łódzkiego informacji o stanie realizacji programu do dnia 30 kwietnia 2013 roku.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza Zarządowi Województwa Łódzkiego.
§ 4. Uchwała podlega opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania.
Przewodniczący Sejmiku |
Załącznik do Uchwały Nr XVIII/307/11
Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 29 listopada 2011 r.
Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2012
Wprowadzenie
Zgodnie z wyrażonym w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wskazaniem, że podstawą funkcjonowania państwa powinno być poszanowanie wolności i sprawiedliwości, współdziałanie władz, dialog społeczny oraz pomocniczość umacniająca uprawnienia obywateli i ich wspólnot jako zasadę współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi przyjmuje się wspieranie a nie zastępowanie działań obywatelskich. Celem owej współpracy jest prowadzenie do jak największej samodzielności inicjatyw mieszkańców regionu, a co za tym idzie, do zbudowania podstaw równoprawnego partnerstwa pomiędzy administracją publiczną a organizacjami społeczeństwa obywatelskiego.
W demokratycznym społeczeństwie organizacje pozarządowe stanowią podstawę dla rozwoju lokalnych społeczności, gdyż skupiają aktywnych i wrażliwych na sprawy społeczne obywateli danego środowiska, dostarczają usług potrzebnych mieszkańcom, wypełniając lukę, której często nie zapełnia sektor publiczny oraz prywatny.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi jest elementem realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego oraz wojewódzkich dokumentów programowych.
Rozdział 1.
Cele współpracy
Cel główny:
Za cel główny niniejszego programu przyjmuje się kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym, tworzenie klimatu sprzyjającego budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i wspieraniu rozwoju lokalnego oraz wzmacnianie organizacji pozarządowych jako realizatora zadań publicznych istotnych dla rozwoju Województwa Łódzkiego poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi z uwzględnieniem biznesu społecznie odpowiedzialnego.
Cele szczegółowe:
1) umocnienie regionalnych działań, stworzenie warunków dla powstawania i rozwoju inicjatyw obywateli oraz struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych, w tym tworzenie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań służących rozwijaniu społeczeństwa obywatelskiego;
2) zwiększenie wpływu obywateli na kreowanie polityk publicznych w województwie łódzkim oraz wzmacnianie współpracy między podmiotami sektora samorządowego i pozarządowego w tym zakresie;
3) poprawa jakości życia mieszkańców województwa przez umacnianie współpracy między sektorem samorządowym i pozarządowym w realizowaniu polityki Województwa, pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych oraz zwiększanie efektywności wykorzystania środków publicznych;
4) budowanie poczucia przynależności do wspólnoty regionalnej i kreowanie lokalnego patriotyzmu.
Rozdział 2.
Zasady współpracy
Konstytucyjna zasada pomocniczości oraz wynikające z innych ustaw kompetencje jednostek samorządu terytorialnego stanowią podstawę rozwoju wzajemnych relacji między samorządem województwa łódzkiego a organizacjami pozarządowymi. Ponadto samorząd województwa łódzkiego przy współpracy z organizacjami pozarządowymi kieruje się następującymi zasadami:
- Pomocniczości - która oznacza, że we współpracy ze zorganizowanymi strukturami obywateli, w szczególności z organizacjami pozarządowymi, organy administracji publicznej wspierają ich działalność oraz umożliwiają realizację zadań publicznych na zasadach i w formie określonej w ustawie, nie zastępując działalności obywateli i ich struktur lecz stwarzając dobre warunki do ich rozwoju,
- Suwerenności stron - zasada oznaczająca respektowanie przez organy administracji publicznej odrębności zorganizowanych wspólnot obywateli oraz uznanie ich prawa do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych,
- Partnerstwa - zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych,
- Efektywności - kierując się zasadą efektywności organy administracji publicznej, przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonują wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogów określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- Jawności - mając na względzie zasadę jawności, organy administracji publicznej udostępniają współpracującym z nimi organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami oraz o kosztach realizacji zadań publicznych już prowadzonych w tym zakresie przez jednostki podległe organom administracji publicznej lub nadzorowane przez te organy, wraz z informacją o sposobie obliczania tych kosztów, tak aby możliwe było ich porównanie z kosztami realizacji analogicznych zadań przez inne instytucje i osoby. Województwo będzie dążyło do tego, aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe. Narzędziami dla upublicznienia informacji jest przede wszystkim Biuletyn Informacji Publicznej oraz internetowy serwis informacyjny Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi przeznaczony dla organizacji pozarządowych,
- Uczciwej konkurencji - Województwo będzie równorzędnie traktowało organizacje pozarządowe przy realizacji zadań publicznych, ogłaszając w tym samym czasie takie same założenia określające zadanie oraz stosując takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów.
Rozdział 3.
Formy współpracy
Współpraca Samorządu Województwa Łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie miała charakter finansowy i pozafinansowy.
1. Współpraca o charakterze finansowym prowadzona jest przede wszystkim w formie zlecania realizacji zadań publicznych w trybie:
1) otwartego konkursu ofert na:
a) powierzanie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji ze środków budżetowych na sfinansowanie ich realizacji,
b) wspieranie wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) pozakonkursowym określonym w art.19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i polegającym na realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, którego okres realizacji nie przekracza 90 dni a wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 tysięcy złotych, ponadto jeden podmiot w roku kalendarzowym nie może otrzymać w trybie pozakonkursowym dofinansowania o łącznej kwocie przekraczającej 20 tysięcy złotych;
3) umowy o wykonanie zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańców województwa łódzkiego bądź organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, reprezentujących wspólnotę regionalną, zawieranej zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Łódzkiego w sprawie trybu i szczegółowe kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej;
4) umowy partnerstwa określonej w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i nr 157, poz. 1241);
5) innych trybach przewidzianych przepisami polskiego prawa.
2. Współpraca o charakterze pozafinansowym, prowadzona jest przede wszystkim w formie:
1) publikowanie informacji o działaniach istotnych dla organizacji pozarządowych na stronach internetowych serwisu Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi (www.ngo.lodzkie.pl), udostępnianiu informacji w lokalnych mediach a także udostępnianiu informacji innymi dostępnymi sposobami, w szczególności podczas otwartych spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych;
2) współdziałania w zakresie jej kompetencji z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego powołaną przez Marszałka Województwa Łódzkiego;
3) konsultowania z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów normatywnych, w tym aktów prawa miejscowego, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4) tworzenia wspólnych stałych lub doraźnych zespołów roboczych o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej (tj. np. Wojewódzka Rada Zatrudnienia, Podkomitet Monitorujący Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Wojewódzka Społeczna Rada Do Spraw Osób Niepełnosprawnych) i współpraca w ich ramach;
5) budowy i aktualizacji bazy danych o aktywnych organizacjach pozarządowych oraz podmiotach wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w regionie;
6) udzielania patronatu lub honorowego patronatu przez Marszałka Województwa dla działań lub programów realizowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie uznanych za szczególnie wartościowe;
7) udzielania rekomendacji lub referencji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie sposobu realizacji zadania publicznego zleconego przez Samorząd Województwa. Referencji udzielać będą właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne w zależności od obszaru realizacji zadania;
8) prowadzenia spotkań informacyjnych, szkoleń oraz udzielania instrukcji i wskazówek w zakresie prawidłowego ubiegania się o dotacje z budżetu województwa oraz rozliczania się z nich;
9) inicjowania lub współorganizowania szkoleń, spotkań, konferencji podnoszących jakość pracy osób zajmujących się współpracą z organizacjami pozarządowymi z terenu województwa łódzkiego;
10) angażowania organizacji do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć a także koordynacji działań i realizacji wspólnych przedsięwzięć i imprez;
11) podejmowania inicjatyw integrujących osoby zajmujące się współpracą z organizacjami pozarządowymi na terenie województwa łódzkiego wokół zadań ważnych dla regionu;
12) promowania przez samorząd działalności organizacji pozarządowych i pomocy w tworzeniu dobrego wizerunku sektora w województwie w formie m.in.: organizacji pikniku obywatelskiego - prezentacji organizacji pozarządowych z regionu łódzkiego;
13) wzajemnego informowanie się o planowanych kierunkach działalności w celu prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców województwa
14) popierania i umacniania lokalnych inicjatyw podejmowanych na rzecz rozwoju społeczności lokalnych i gospodarki społecznej;
15) udostępniania w miarę posiadanych możliwości pomieszczeń będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi na potrzeby organizowanych lub współorganizowanych przez organizacje pozarządowe spotkań, seminariów, szkoleń i konferencji o charakterze niekomercyjnym i otwartym dla wszystkich zainteresowanych.
Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy (obszary działania)
1. Przedmiotem współpracy realizowanej w formie finansowej i pozafinansowej samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi są:
1) zadania pożytku publicznego określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o ile zadania te są zadaniami samorządu województwa, określonymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;
2) zadania wynikające ze Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego oraz innych dokumentów strategicznych;
3) zadania dotyczące promocji województwa łódzkiego;
4) wspólne określanie ważnych dla mieszkańców regionu potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych;
5) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji i podmiotów.
2. W roku 2012 jako priorytetowe zostały określone zadania z następujących obszarów:
1) Działania na rzecz wspomagania rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego;
2) Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
3) Nauka, edukacja, oświata i wychowanie;
4) Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
5) Integracja środowisk kombatantów i osób represjonowanych;
6) Działania na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego;
7) Polityka społeczna:
a) pomoc społeczna,
b) polityka prorodzinna,
c) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
d) przeciwdziałanie narkomanii,
e) przeciwdziałanie alkoholizmowi,
f) przeciwdziałanie przemocy,
g) przeciwdziałanie HIV/AIDS;
8) Ochrona i promocja zdrowia;
9) Kultura fizyczna i sport;
10) Turystyka i krajoznawstwo;
11) Rolnictwo i ekologia.
3. We wszystkich zadaniach priorytetowych, wskazanych w wyżej wymienionych obszarach, współpraca z organizacjami pozarządowymi będzie realizowana poprzez wspieranie społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o formy współpracy oraz zgodnie ze sposobem realizacji opisanymi w niniejszym Programie.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne
Obszar działania: wspomaganie rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego
Priorytety:
I. Wspieranie dialogu obywatelskiego i współpracy międzysektorowej w ramach współpracy samorządu województwa łódzkiego i organizacji pozarządowych w celu skuteczniejszej realizacji zadań publicznych województwa, w szczególności przez:
- doskonalenie i rozwijanie współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działającymi na terenie województwa łódzkiego, poprzez realizację wspólnych konferencji promujących wymianę doświadczeń, regularne spotkania pełnomocników ds. organizacji pozarządowych pracujących w regionie, edukację w zakresie tworzenia Rad Pożytku Publicznego w gminach i powiatach regionu;
- wspieranie działalności organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne województwa łódzkiego poprzez edukację w zakresie prawidłowego rozliczania funduszy publicznych, spotkania informacyjne na temat dostępnych funduszy z budżetu samorządu województwai sposobu aplikowania o nie, wsparcie w zakresie stworzenia w województwie łódzkim systemu taniego i dostępnego dla organizacji systemu rozliczania księgowego, szczególnie dla organizacji małych działających na terenach wiejskich;
- rozwijanie nowych form współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w województwie łódzkim;
- promowanie przekazywania 1% należnego podatku od osób fizycznych organizacjom pożytku publicznego poprzez kampanię informacyjną zachęcającą mieszkańców województwa łódzkiego do przekazywania środków w ramach tego mechanizmu na organizacje działające w regionie łódzkim;
- budowanie dobrego wizerunku organizacji pozarządowych w regionie łódzkim poprzez promowanie działalności organizacji na imprezach organizowanych przez Urząd Marszałkowski oraz włączanie się w działania sektora pozarządowego na terenie województwa;
- prowadzenie wyodrębnionej strony internetowej poświęconej współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi - dostępnej pod adresem:www.ngo.lodzkie.pl w celu informowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na temat działalności Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi w zakresie spraw ich dotyczących, upubliczniania informacji dotyczących tego sektora oraz promowania działań sektora wśród mieszkańców regionu;
- współpracę z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego, w tym prowadzenie jej obsługi administracyjnej;
- realizację oraz współpracę przy realizacji regionalnych wydarzeń promujących działalność organizacji pozarządowych z województwa łódzkiego.
II. Rozwój społeczności lokalnych w regionie, w szczególności poprzez:
- upowszechnienie informacji na temat swobód obywatelskich m.in. poprzez edukację na temat dostępu do informacji publicznej;
- promowanie partycypacyjnego modelu demokracji poprzez wdrażanie tego modelu w działalności Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi oraz dzielenie się doświadczeniami z tego zakresu z instytucjami samorządowymi w regionie;
- promowanie włączania się obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne;
- zachęcanie obywateli i organizacji pozarządowych do zaangażowania się w społeczną kontrolę instytucji publicznych szczebla lokalnego i regionalnego poprzez wspieranie działalności organizacji pozarządowych podejmujących działania strażnicze oraz pomoc osobom zaangażowanym w społeczną kontrolę instytucji;
- wypracowywanie innowacyjnych rozwiązań, które będą wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego poprzez prace Wojewódzkiej Rady Działalności Pożytku Publicznego nakierowane na wypracowanie dokumentu stanowiącego podstawę do konstruowania polityki w zakresie wspierania trzeciego sektora w regionie łódzkim;
- wymianę doświadczeń w rozwiązywaniu problemów lokalnych i regionalnych poprzez inicjowanie lub uczestnictwo w przedsięwzięciach nakierowanych na taką wymianę;
- wsparcie dla budowania partnerstw międzynarodowych, integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami, pomoc w poszukiwaniu partnerów zagranicznych dla realizacji celów statutowych przez organizacje pozarządowe z regionu łódzkiego.
Realizacja: Departament Promocji i Współpracy z Zagranicą oraz Kancelaria Marszałka
Obszar działania: nauka, edukacja, oświata i wychowanie
Priorytety:
I. Edukacja europejska i obywatelska dzieci i młodzieży.
II. Wzmacnianie poczucia świadomości narodowej wśród dzieci i młodzieży.
III. Propagowanie wiedzy na temat ustroju państwa i jego organów.
IV. Kształtowanie kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży, promocja czytelnictwa, twórczości i działalności wydawniczej.
V. Popularyzacja zawodów zanikających i unikatowych oraz przedsiębiorczości i innowacyjności.
VI. Promowanie kapitału intelektualnego woj. łódzkiego.
VII. Umacnianie powiązań pomiędzy sferą edukacji a rynkiem pracy.
VIII. Wspieranie działań edukacyjnych na rzecz Seniorów.
realizowane w szczególności poprzez:
- projekty edukacyjne kształtujące wartości demokratyczne oraz związane z integracją europejską;
- kształtowanie wartości demokratycznych w kontekście wartości narodowych i europejskich, rozwijanie umiejętności korzystania z procedur demokratycznych przez poznawanie mechanizmów funkcjonowania państwa i jego organów; integracja europejska;
- realizację projektów promujących czytelnictwo -aktywność środowiska edukacyjnego;
- promocję twórczości literackiej w regionie;
- wspieranie działań związanych z popularyzacją zawodów unikatowych;
- kampanie promocyjno - informacyjne na rzecz osób wykluczonych z rynku pracy w wieku 45+;
- zwiększenie szans w zatrudnieniu osób w wieku 45+ (podkreślanie wartości pracownika ze względu na doświadczenie zawodowe, dyspozycyjność i gotowość do pracy) - działania skierowane do pracodawców woj. łódzkiego;
- promowanie szkół kształcących bezpłatnie osoby dorosłe, które pozostają bez zatrudnienia ze względu na wiek i kwalifikacje (uświadamianie zainteresowanych o możliwościach przekwalifikowania);
- wspieranie działań z zakresu przeprowadzania badań w obszarze edukacji, w tym rozpoznawanie popytu na kluczowe kompetencje środowiska edukacyjnego wśród lokalnych pracodawców.
Realizacja: Departament Kultury i Edukacji
Obszar działania: kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji
Priorytety:
I. Wzbogacanie oferty kulturalnej województwa łódzkiego oraz pielęgnowanie i rozwój polskiej tradycji kulturowej w województwie łódzkim, realizowane w szczególności poprzez:
- promocję młodych twórców związanych z regionem łódzkim, realizujących projekty artystyczne na rzecz mieszkańców województwa łódzkiego;
- organizację kampanii promocyjno-informacyjnych, adresowanych do mieszkańców województwa łódzkiego, mających na celu zwiększenie ich uczestnictwa w kulturze;
- wykonywanie projektów badawczych, dotyczących sektora kultury w województwie łódzkim, ze szczególnym uwzględnieniem: tożsamości kulturowej regionu łódzkiego, potrzeb kulturalnych mieszkańców województwa łódzkiego oraz ich uczestnictwa w kulturze;
- upowszechnianie kultury tradycyjnej regionu łódzkiego i podnoszenie świadomości historycznej mieszkańców województwa łódzkiego (priorytetowo traktowane będą projekty realizowane we współpracy - zakładającej pomoc merytoryczną w realizacji zadania - z samorządowymi instytucjami kultury);
- organizację w kraju i za granicą wydarzeń kulturalnych, mających istotne znaczenie dla polskiej i regionalnej kultury i sztuki oraz ich krajowej i zagranicznej promocji, w tym fundowanie nagród (priorytetowo traktowane będą wydarzenia realizowane w obiektach wpisanych do rejestru zabytków województwa łódzkiego).
Realizacja: Departament Kultury i Edukacji
Obszar działania: integracja środowiska kombatantów i osób represjonowanych
Priorytety:
I. Zapewnienie kombatantom i osobom represjonowanym właściwego poziomu świadczeń medycznych zgodnie z przysługującymi im uprawnieniami w szczególności poprzez:
- egzekwowanie respektowania przez placówki medyczne uprawnień inwalidów wojennych i kombatantów do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej;
- propagowanie pracy szpitali województwa realizujących Program "Szpitale Przyjazne Kombatantom";
- pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów kombatantów i osób represjonowanych.
II. Zapobieganie wymazaniu z pamięci społecznej dokonań minionych pokoleń w szczególności poprzez:
- podtrzymywanie, rozwój i ochronę tradycji oraz świadomości narodowej;
- upowszechnianie pracy stowarzyszeń kombatanckich i osób represjonowanych w dostępnych środkach przekazu, publikowanie wymiany doświadczeń i form pracy.
Realizacja: Wydział ds. Informacji Niejawnych i Bezpieczeństwa Publicznego
Obszar działania: obronność i bezpieczeństwo publiczne
Priorytety:
I. Kształtowanie postaw obronnych i popularyzacja Sił Zbrojnych oraz innych organizacji działających w sferze obronności w szczególności poprzez:
- upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa.
II. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa obywateli w szczególności poprzez:
- wspieranie zadań z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego (w tym bezpieczeństwa ruchu drogowego), ratownictwa i ochrony ludności;
- wspieranie i udział w realizacji programów prewencyjno-edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości obywatelskiej w zakresie bezpieczeństwa publicznego.
Realizacja: Wydział ds. Informacji Niejawnych i Bezpieczeństwa Publicznego
Obszar działania: polityka społeczna
Priorytety:
I. Działania z zakresu pomocy społecznej w szczególności poprzez:
- poradnictwo specjalistyczne dla osób i rodzin dotkniętych ubóstwem, niezaradnych życiowo oraz osób starszych;
- działania osłonowe i aktywizujące dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie świetlic i klubów;
- programy osłonowe i aktywizujące dla osób dotkniętych ubóstwem, bezrobotnych, niezaradnych życiowo (w tym dystrybucja żywności);
- programy osłonowe i aktywizujące osoby starsze, w tym działania na rzecz solidarności międzypokoleniowej;
- programy aktywizujące mieszkańców społeczności wiejskich;
- kampanie promujące wolontariat oraz inne działania wspierające wolontariat w szczególności w zakresie integracji z rynkiem pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
II. Działania z zakresu polityki prorodzinnej w szczególności poprzez:
- organizację Wojewódzkich Obchodów Dnia Rodzicielstwa Zastępczego;
- organizację imprez okolicznościowych na rzecz rodziny: np. Dni Rodziny, Dnia Dziecka, Dnia Matki, Gwiazdka;
- działania integracyjne o charakterze profilaktyczno - terapeutycznym prowadzone na rzecz rodzin.
III. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych w szczególności poprzez:
- działania na rzecz integracji i zwiększenia uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym;
- tworzenie warunków sprzyjających usamodzielnianiu osób niepełnosprawnych;
- poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych i ich rodzin.
Współpraca w formie finansowej będzie odbywać się także ze środków PFRON, a ich wysokość będzie uzależniona od uchwały podejmowanej corocznie przez zarząd PFRON
IV. Działania z zakresu przeciwdziałania narkomanii, w szczególności poprzez:
- prowadzenie i wspieranie działalności wychowawczej, edukacyjnej i informacyjnej z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki;
- zwiększenie dostępności i podniesienie efektywności działań interwencyjnych ukierunkowanych na lecznictwo, rehabilitację a także ograniczenie szkód zdrowotnych osób uzależnionych od narkotyków, współuzależnionych oraz zagrożonych uzależnieniem;
- reintegracja społeczna osób uzależnionych od narkotyków;
- podniesienie jakości kompetencji zawodowych grup zajmujących się leczeniem, rehabilitacją bądź wsparciem osób uzależnionych, współuzależnionych lub zagrożonych uzależnieniem a także osób realizujących działalność profilaktyczną i readaptacyjną.
V. Działania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi w szczególności poprzez:
- rozwijanie oraz promowanie strategii profilaktycznych w formie działalności wychowawczej i informacyjnej dotyczącej używania alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem problemu nadużywania i uzależnienia od alkoholu oraz społecznych, zdrowotnych i ekonomicznych skutków tego zjawiska;
- promowanie zdrowego stylu życia w trzeźwości i abstynencji;
- zwiększenie dostępności i poprawa jakości leczenia, rehabilitacji i specjalistycznej pomocy/wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;
- poprawa jakości życia (wyrównywanie szans życiowych), reintegracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin;
- podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych oraz osób prowadzących działania profilaktyczne, interwencyjne i readaptacyjne wobec osób uzależnionych od alkoholu, współuzależnionych i członków ich rodzin.
VI. Działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w szczególności poprzez:
- propagowanie, podejmowanie działań profilaktyczno - informacyjno - edukacyjnych mających na celu podnoszenie poziomu świadomości społecznej wobec zjawiska przemocy;
- zwiększenie zakresu i skuteczności pomocy specjalistycznej w formie działań wspierających dla osób krzywdzonych w wyniku przemocy;
- wspieranie istniejących, opracowywanie a także promowanie nowych rozwiązań w zakresieprogramów korekcyjno - edukacyjnych wobec sprawców przemocy;
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych służb zajmujących się problematyką przemocy.
VII. Działania z zakresu przeciwdziałania HIV/AIDS w szczególności poprzez:
- działania w zakresie edukacji publicznej na temat HIV/AIDS mające na celu profilaktykę zakażeń HIV;
- dążenie do integracji społecznej osób żyjących z HIV i chorych na AIDS z ogółem społeczeństwa, poprzez podejmowanie działań informacyjno - edukacyjnych;
- inicjowanie i promowanie działań w zakresie pomocy i wsparcia dla osób żyjących z HIV, chorych na AIDS i ich bliskich;
- podniesienie kompetencji zawodowych specjalistów pracujących z osobami żyjącymi z HIV, chorymi na AIDS oraz osób podejmujących działania w zakresie przeciwdziałania HIV/AIDS.
Realizacja: Regionalne Centrum Polityki Społecznej
Obszar działania: ochrona i promocja zdrowia
Priorytety:
I. Podniesienie stanu zdrowotności mieszkańców województwa Łódzkiego w szczególności poprzez:
- realizację działań wynikających z Regionalnego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Województwa Łódzkiego;
- zapewnienie pomocy medycznej i terapeutycznej dla osób z chorobami nowotworowymi i ich rodzin.
Realizacja: Departament Polityki Zdrowotnej
Obszar działania: kultura fizyczna i sport
Priorytety:
I. Rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców województwa łódzkiego ze szczególnym uwzględnieniem sportu dzieci i młodzieży.
Działania w obszarze kultury fizycznej i sportu mające na celu propagowanie aktywności ruchowej wśród mieszkańców województwa, podnoszenie poziomu sportowego dzieci i młodzieży, promocję województwa w kraju i za granicą oraz aktywizację i integrację mieszkańców regionu będą realizowane w szczególności poprzez:
- program interdyscyplinarnego szkolenia i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo, realizowany w ramach Ogólnopolskiego Systemu Współzawodnictwa Sportowego Dzieci i Młodzieży;
- rozwój i upowszechnianie sportu szkolnego wśród dzieci i młodzieży szkolnej w tym młodzieży niepełnosprawnej;
- rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenach wiejskich i małych miast wśród mieszkańców województwa łódzkiego, w tym osób niepełnosprawnych;
- rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w środowisku akademickim;
- organizacja imprez sportowych oraz sportowo - rekreacyjnych w tym także dla osób niepełnosprawnych o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim, międzynarodowym na terenie województwa łódzkiego;
- promocja programu "Moje Boisko - Orlik 2012" poprzez organizację imprez sportowych o zasięgu wojewódzkim w grach zespołowych na obiektach typu Orlik;
- organizacja trzeciej edycji turnieju "O Puchar Regionów Partnerskich";
- promowanie i wspieranie aktywnych form spędzania czasu wolnego oraz uczestnictwa osób starszych w życiu sportowo - rekreacyjnym.
Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki
Obszar działania: turystyka i krajoznawstwo
Priorytety:
I. Upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa w szczególności poprzez:
- imprezy krajoznawcze z zakresu turystyki aktywnej zarówno dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Miejsce - obszar województwa łódzkiego. Szczególne wskazanie to obszary parków krajobrazowych, szlaki turystyczne, miejsca kultury i historii regionu (oferta imprezy musi być skierowana do szerokiego kręgu odbiorców (co najmniej subregion /kilka powiatów);
- organizację konkursów i turniejów o zasięgu wojewódzkim, krajowym oraz międzynarodowym z zakresu wiedzy krajoznawczej o regionie łódzkim.
II. Promocja regionu łódzkiego poprzez turystykę i krajoznawstwo w szczególności poprzez:
- organizację Study Press i Study Tour po regionie łódzkim;
- organizację imprez turystycznych oraz konferencji, jubileuszy itp. o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
III. Turystyczna edukacja poprzez wydawnictwa krajoznawcze w szczególności poprzez:
- druk regionalnych czasopism krajoznawczych;
- wydawanie niekomercyjnych publikacji krajoznawczych o zasięgu regionalnym.
IV. Rozwijanie turystyki społecznej w szczególności poprzez
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla dzieci i młodzieży, które łączy pochodzenie z rodzin o statusie ubogim,oferta imprezy musi być skierowana do szerokiego kręgu odbiorców(przynajmniej subregion /kilka powiatów);
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla rencistów oraz emerytów o niskich uposażeniach;
- imprezy krajoznawcze organizowane na obszarze województwa łódzkiego dla osób niepełnosprawnych.
Realizacja: Departament Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki
Obszar działania: rolnictwo i ekologia
Priorytety:
I. Rozwój działań z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, w szczególności poprzez:
- współdziałanie przy sporządzaniu projektu wojewódzkiego programu ochrony środowiska w oparciu o założenia polityki ekologicznej państwa oraz przy jego aktualizacji i monitoringu;
- współdziałanie przy opracowywaniu projektu wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w oparciu o krajowy plan gospodarki odpadami oraz przy jego aktualizacji i monitoringu;
- udostępnianie zainteresowanym podmiotom informacji i dokumentów o środowisku i jego ochronie, zgodnie z przepisami ustaw dotyczących środowiska;
- przygotowywanie projektów dokumentów związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Zarządu i Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi,
- w tym prowadzenie procedury wyboru przedstawicieli organizacji ekologicznej do składu Rady;
- realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej.
II. Wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenach wiejskich w szczególności poprzez:
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi samorządu rolniczego, agendami rządowymi, fundacjami i organizacjami pozarządowymi oraz społeczno - zawodowymi organizacjami rolników;
- kreowanie polityki rozwoju regionalnego województwa w zakresie rolnictwa i obszarów wiejskich.
Realizacja: Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Rozdział 6.
Okres realizacji programu
Program realizowany jest w ciągu jednego roku tj. od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.
Rozdział 7.
Sposób realizacji programu
1. Podmiotami uczestniczącymi we współpracy są:
1) Sejmik Województwa Łódzkiego - uchwalający roczny program współpracy, jako organ stanowiący;
2) Zarząd Województwa Łódzkiego - realizujący roczny program współpracy, jako organ wykonawczy Województwa
3) organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie odpowiadającym działaniom Województwa.
2. Zarząd Województwa Łódzkiego realizuje Program współpracy przy pomocy:
1) komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi;
2) wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, które w obszarach swojego działania współpracują z organizacjami.
3. Komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, która w szczególności polega na:
1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji na realizację zadań finansowanych oraz dofinansowanych z budżetu Województwa Łódzkiego;
2) sporządzaniu sprawozdań z finansowej i pozafinansowej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi statutowo prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
4. Za organizację kontaktów samorządu województwa łódzkiego z organizacjami odpowiada Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi prowadzący Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Kancelarii Marszałka.
5. Cele wskazane w Programie będą realizowane przez formy współpracy wskazane w niniejszym Programie.
Rozdział 8.
Wysokość środków planowanych na realizację programu
Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Województwa Łódzkiego na rok 2012. Wydatki związane z realizacją zadań, o których mowa w programie nie mogą przekroczyć kwoty środków finansowanych zaplanowanych na ten cel w budżecie na rok 2012.
Rozdział 9.
Sposób oceny realizacji programu
1. Bieżącym monitoringiem realizacji programu zajmuje się Kierownik - Koordynator ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi we współpracy z Łódzką Wojewódzką Radą Działalności Pożytku Publicznego oraz kierownikami właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi oraz jednostek organizacyjnych samorządu województwa. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy. Uzyskiwane w czasie realizacji programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej współpracy samorządu województwaz organizacjami.
Końcowa ewaluacja dotycząca realizacji poszczególnych zadań priorytetowych odbywać się będzie między innymi poprzez odwołanie do wskaźników o charakterze ilościowym. Podstawę oceny stanowić będą uzyskane w wyniku działań sprawozdawczych dane statystyczne. Ocena realizacji Programu dokonywana będzie między innymi w oparciu o następujące wskaźniki:
1) wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym;
2) liczbę ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przez departamenty merytoryczne Urzędu Marszałkowskiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
3) liczbę ofert złożonych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego do otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
4) liczbę organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, które zwróciły się do samorządu województwa łódzkiego o wsparcie lub powierzenie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartych konkursów ofert;
5) liczbę umów o współfinansowanie lub finansowanie zawartych na realizację zadań publicznych;
6) liczbę organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego na realizację zadań publicznych;
7) liczbę zadań publicznych, które otrzymały dofinansowanie z budżetu województwa łódzkiego;
8) liczbę beneficjentów ostatecznych korzystających z pomocy organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w ramach realizowanych projektów wspieranych przez Samorząd Województwa Łódzkiego;
9) liczbę szkoleń oraz spotkań informacyjnych organizowanych dla organizacji pozarządowych przez Urząd Marszałkowski w Łodzi;
10) liczbę inicjatyw lokalnych podjętych przez mieszkańców województwa;
11) liczbę dokumentów przekazanych do konsultacji społecznych;
12) liczbę organizacji biorących udział w konsultacjach społecznych.
2. Zarząd Województwa Łódzkiego nie później niż do dnia 30 kwietnia 2013 roku przekaże sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Sejmikowi Województwa Łódzkiego.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, zostanie upublicznione w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu.
Rozdział 10.
Sposób tworzenia programu i przebieg konsultacji
1. Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Referat Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.
2. Przygotowanie Programu objęło realizację w zaplanowanych terminach następujących działań:
1) zebranie propozycji do projektu Programu zgłaszanych przez organizacje pozarządowe;
2) przygotowanie przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu informacji na temat priorytetów w realizacji zadań publicznych;
3) opracowanie projektu Programu z uwzględnieniem opinii i uwag uzyskanych od organizacji oraz informacji od komórek organizacyjnych Urzędu;
4) skierowanie projektu Programu do konsultacji poprzez upublicznienie na stronie internetowej Urzędu oraz zorganizowanie spotkania konsultacyjnego z zainteresowanymi podmiotami;
Projekt programu współpracy opracowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi udostępniony został do konsultacji od 12.09.2011 r. do 30.09.2011 r.
Konsultacje prowadzone były w formach:
- pisemnej poprzez składnie wypełnionych formularzy osobiście lub pocztą na adres Biura Podawczego Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi lub drogą elektroniczną poprzez przesyłanie formularzy z uwagami na podane adresy mailowe;
- spotkania konsultacyjnego otwartego dla organizacji pozarządowych
W ramach konsultacji pisemnych uwagi nadeszły od 7 podmiotów.
Dyskusja o projekcie odbyła się 26 września 2011r. w budynku Urzędu Marszałkowskiego przy al. Piłsudskiego 8. Informacja na temat organizacji spotkania i jego terminu została umieszczona w serwisie internetowym Urzędu Marszałkowskiego dla organizacji pozarządowych oraz w regionalnym serwisie organizacji pozarządowych (www.lodzkie.ngo.pl). Ponadto informacja wraz z zaproszeniem została rozesłana do organizacji znajdujących się w bazie mailowej Urzędu (ok 130 podmiotów) oraz przekazana podczas spotkań otwartych dla organizacji pozarządowych organizowanych w okresie poprzedzającym konsultacje. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 8 podmiotów z regionu.
5) rozpatrzenie wszystkich opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego;
6) opracowanie finalnej wersji projektu Programu;
7) przedłożenie na posiedzenie Zarządu Województwa projektu uchwały w sprawie wniesienia pod obrady Sejmiku Województwa Łódzkiego projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu.
Rozdział 11.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1. W związku z ogłoszonym konkursem ofert na wykonanie zadań publicznych samorządu województwa w danym obszarze, wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Zarządzeniem Marszałka Województwa, w celu oceny formalnej ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Kierownik/Dyrektor komórki organizacyjnej lub jednostki przeprowadzającej konkurs powołuje zespół ds. weryfikacji formalnej ofert.
2. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) sprawdzenie zgodności oferty z ogłoszeniem o konkursie oraz jej kompletności i terminu złożenia;
2) przeprowadzenie stosownej procedury związanej z uzupełnianiem braków formalnych zgodnie z warunkami zapisanymi w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert;
3) sporządzenie wykazów ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych pod kątem oceny formalnej;
3. Protokół z posiedzenia zespołu ds. weryfikacji formalnej ofert oraz wykazy ofert pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych podpisują wszyscy członkowie zespołu i przekazują do właściwej komisji konkursowej, opiniującej oferty w zakresie danego działania, w obszarze którego został ogłoszony konkurs ofert na realizację zadań publicznych województwa łódzkiego
4. W związku z ogłoszeniem konkursu ofert na wykonanie zadań publicznych samorządu województwa w danym obszarze, wynikającym z Programu współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w celu opiniowania ofert składanych w otwartych konkursach ofert, Zarząd Województwa Łódzkiego powołuje Komisję konkursową, zwaną dalej Komisją
5. W skład Komisji wchodzi minimum sześciu członków, w tym:
1) dwóch przedstawicieli Zarządu Województwa Łódzkiego, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji konkursowych;
2) od dwóch do pięciu pracowników komórki organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi lub jednostki organizacyjnej Województwa Łódzkiego, w tym jedna osoba jako sekretarz Komisji, w zakresie działania której został ogłoszony konkurs;
3) od dwóch do trzech osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie, przy czym udział przedstawicieli organizacji pozarządowych nie jest konieczny w przypadku gdy:
a) żadna organizacja nie wskaże osób do składu Komisji,
b) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach Komisji,
c) wszystkie powołane w skład Komisji osoby podlegają wyłączeniu, na zasadach regulacji art. 15 ust. 2da pkt. 3 Ustawy o działalnosci pozytku publicznego i o wolontariacie
6. W pracach Komisji mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy (eksperci w danej dziedzinie). Osoby uczestniczące w pracach Komisji z głosem doradczym wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję.
7. Posiedzeniami Komisji kieruje przewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego posiedzeniom przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez niego. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) ustalenie przedmiotu i terminów posiedzeń Komisji;
2) inicjowanie i organizowanie prac Komisji;
8. Zarząd Województwa Łódzkiego w drodze uchwały ogłosi nabór przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do bazy kandydatów na członków komisji konkursowych, który zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi
9. Nabór kandydatów na członków komisji konkursowych odbywa się w oparciu o kryteria i zasady ustalane przez Zarząd Województwa Łó dzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o naborze.
10. Wskazanie osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z utworzonej bazy kandydatów na członków komisji konkursowych będzie dokonywane przez Kierownika/Dyrektora właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi lub wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej. Osoby uczestniczące w pracach Komisji wybrane z bazy kandydatów wskazywane są w uchwale Zarządu Województwa Łódzkiego powołującej Komisję.
11. Projekt Uchwały w sprawie powołania Komisji opracowywany jest przez komórkę organizacyjną lub jednostkę w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.
12. Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego.
13. Na posiedzeniu Komisji, po zapoznaniu się z wykazem złożonych ofert, każdy członek Komisji podpisuje oświadczenie o braku istnienia powiązań, o których mowa w art. 24 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. W przypadku stwierdzenia istnienia takich powiazań członek Komisji zgłasza ten fakt na posiedzeniu Komisji i zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.
14. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, bez udziału oferentów.
15. Komisja konkursowa ocenia jedynie oferty kompletne pod względem formalnym.
16. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) opiniowanie złożonych ofert;
2) sporządzenie wykazów ofert spełniających wymogi merytoryczne i niespełniających ich;
3) sporządzenie listy rankingowej projektów oraz propozycji podziału środków finansowych;
4) inne czynności wskazane w ogłoszeniu konkursowym.
17. Komisja przygotowuje opinię nt. złożonych ofert spełniających wymogi formalne w oparciu o kryteria ustalane przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które podawane są do publicznej wiadomości w ogłoszeniu konkursowym. Każda oferta przed wydaniem opinii przez Komisję musi zostać szczegółowo oceniona w oparciu o ustalone kryteria niezależnie przez co najmniej 2 członków Komisji lub ekspertów uczestniczących w pracach Komisji. Szczegółowe oceny ofert przedkładane są Komisji jako podstawa do wydania opinii nt. złożonych ofert, sporządzenia listy rankingowej ofert oraz propozycji podziału środków.
18. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
19. Na podstawie protokołu z posiedzenia Komisji komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego, sporządza projekt uchwały skierowanej do Zarządu Województwa Łódzkiego w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert oraz udzielenia dotacji.
20. Komisja ogłasza wyniki otwartego konkursu ofert niezwłocznie po wyborze ofert przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które publikowane są:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej;
2) w siedzibie organu ogłaszającego konkurs;
3) na stronie internetowej organu ogłaszającego konkurs;
4) na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego przeznaczonej dla organizacji pozarządowych.
21. Komisja ulega rozwiązaniu po rozdysponowaniu przez Zarząd całości środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego w określonym zakresie tematycznym, w danym roku budżetowym lub po podjęciu przez Zarząd decyzji o wykorzystaniu środków w inny sposób.
22. Obsługę Komisji zapewnia komórka organizacyjna lub jednostka, w zakresie działania której został ogłoszony otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych Województwa Łódzkiego.
23. Członkowie komisji konkursowej informowani są o posiedzeniu komisji z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.
24. Wszyscy członkowie Komisji mają pełny dostęp do złożonych ofert. Szczegółowe oceny ofert są udostępniane członkom Komisji przed posiedzeniem podczas którego zatwierdzana jest lista rankingowa ofert, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
1. Zmiany w "Programie" mogą być dokonywane w trybie uchwały Sejmiku Województwa Łódzkiego.
2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego.